Identification
Personal identification
- Full name
- ISABEL CATARINA MARTINS
Citation names
- Martins, Isabel
- Martins, Catarina
- Isabel Catarina Martins
Author identifiers
- Ciência ID
- 991F-EFB6-60F9
- ORCID iD
- 0000-0002-5192-6124
Email addresses
- catarinamartins@fappc.pt (Professional)
- isacatmartins@gmail.com (Personal)
Telephones
- Mobile phone
-
- 966411048 (Personal)
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2022/05 - 2022/06
Concluded
|
E-Formador (Postgraduate Certificate)
Major in IE Best Practices in Digital Education for Teachers
Banco Santander International, United States
|
|
2021 - 2021
Attended
|
Anos Incríveis (Diploma de especialização)
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|
|
2016/08
Concluded
|
Psicóloga - Psicologia da Educação - Certificado europeu de competência internacional (Título de especialista)
Major in Psicologia da Educação
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2016/06
Concluded
|
Psicóloga - Psicologia Clínica e da Saúde (Título de especialista)
Major in Psicologia Clínica e da Saúde
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2015/10/29
Concluded
|
Psicologia (Doutoramento)
Major in Psicologia Experimental
Universidade de Coimbra, Portugal
Radboud Universiteit, Netherlands "Rotações mentais implícitas e representações dinâmicas em pessoas com Paralisia Cerebral: o Impacto das limitações da Actividade,
" (THESIS/DISSERTATION)
|
Summa Cum Laude (Aprovada com Distinção e Louvor) |
2006/03/01
Concluded
|
Psicologia (Mestrado)
Major in Psicologia Cognitiva
Universidade de Coimbra, Portugal
"Mãos que não rodam: Rotações mentais em pessoas com Paralisia Cerebral." (THESIS/DISSERTATION)
|
|
1992/10/01 - 1997/07/20
Concluded
|
Psicologia (Licenciatura)
Universidade de Coimbra, Portugal
|
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2006/03 - 2020 | Visiting Researcher (Research) | Universidade de Coimbra Instituto de Psicologia Cognitiva Desenvolvimento Vocacional e Social, Portugal |
Universidade de Coimbra, Portugal | ||
2010 - 2014 | Researcher (Research) | FCT-Fundação para a Ciência e Tecnologia, Portugal |
Universidade de Coimbra, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/11/01 - 2024/02/05 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal | ||
2018 - 2023/07/15 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Instituto Piaget, Portugal |
2018 - 2019 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2018 - 2019 | Assistant Professor (University Teacher) | Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal |
2008 - 2017 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Católica Portuguesa, Portugal |
2008 - 2011 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Saúde de Viseu, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/07/01 - Current | Assessora da Direção | Federação das Associações Portuguesas de Paralisia Cerebral, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/09/01 - 2022/10/15 | Coordenador Centro de Desenvolvimento | AVISPT21, Portugal |
2018/08 - 2019/10 | Psicóloga | ASSOL, Portugal |
1997/12 - 2018/10 | Psicóloga | Associação de Paralisia Cerebral de Viseu , Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/09 - 2022/12/31 | HiLives - Including and Connecting in Higher Education: networking opportunities for independent lives
GRANT_NUMBER: 2019-1-PT01-KA203-061312
|
Erasmus Plus |
2020/05 - 2020/06 | IE Best Practices in Digital Education for Teachers
Invited Scientist Fellow
|
IE Foundation |
2010 - 2014 | Rotações mentais implícitas e representações dinâmicas em pessoas com Paralisia Cerebral: o impacto das limitações da atividade
DFRH - SFRH/BD/64960/2009
PhD Student Fellow
Universidade de Coimbra, Portugal
|
FCT-Fundação para a Ciência e Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2024/07/01 - Current | Vote4All.eu (101147681)
Co-Principal Investigator (Co-PI)
|
Ongoing
|
2022 - Current | Valid - Values for Inclusive Dynamics
Researcher
Erasmus, Netherlands
|
Ongoing
|
2021 - Current | A horta de Demeter - Prémio Anim'arte 2023
Researcher
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes, Portugal |
Fundação Calouste Gulbenkian
Ongoing
|
2023/08/01 - 2026/07/31 | I CO-COPE: INCLUSÃO ATRAVÉS DA COLABORAÇÃO INTERPROFISSIONAL NUMA COMUNIDADE DE PRÁTICA EM EDUCAÇÃO.
Other
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
Ongoing
|
2019 - 2020 | Paisagens comuns - Projeto de inclusão pela arte
INR, I.P. 2019
Researcher
|
Instituto Nacional para a Reabilitação
Concluded
|
2018 - 2019 | Educação e Direitos Humanos- jovens com Perturbação do Desenvolvimento Intelectual no Ensino Superior
INR, I.P. 2020,
Principal investigator
|
Instituto Nacional para a Reabilitação
Concluded
|
2018 - 2019 | Gamelin - inclusão pela arte
INR, I.P. 2020
Researcher
|
Instituto Nacional para a Reabilitação
Concluded
|
2017/01/01 - 2018/12/31 | Joias que nos unem
Supervisor
|
Instituto Nacional para a Reabilitação
Concluded
|
2014/09/20 - 2018/07/20 | Todos contam - Projeto inclusivo no ensino secundário
Erasmus+ 2017
Supervisor
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 192 - 2011-2012
PEst-OE/PSI/UI0192/2011
Universidade de Coimbra, Portugal
Universidade de Coimbra Instituto de Psicologia Cognitiva Desenvolvimento Vocacional e Social, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2006 - 2010 | Percepção da causalidade e representações dinâmicas
Researcher
Universidade de Coimbra Instituto de Psicologia Cognitiva Desenvolvimento Vocacional e Social, Portugal
|
FCT-Fundação para a Ciência e Tecnologia
Concluded
|
2006/11/15 - 2008/06/30 | Perceptual causality and dynamic representations: behavioral and electrophysiological data
POCI/PSI/60769/2004
Universidade de Coimbra, Portugal
Universidade de Coimbra Instituto de Psicologia Cognitiva Desenvolvimento Vocacional e Social, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2018/05/01 - 2020 | Circle of competences for community work with adults
Supervisor
|
Erasmus Plus
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Online resource |
|
Thesis / Dissertation |
|
Translation |
|
Other
Invention |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/07/18 | Socio-Emotional Skills of Preschool children, in inclusive settings: The Importance of play and informal activities | 4th International Conference on Research in Education, ICRE
IneD, ESE-IPP (Portugal)
|
2024/07 | Accessible Vote System: Democratic participation of all | 7th International Conference on Research in Education, ICRE |
2024/05 | A voz dos alunos na construção de escolas mais inclusivas: uma revisão integrativa da literatura | Simpósio Internacional em Educação Especial e Inclusiva (SIEEI) - Investigação e Práticas
https://indico.esev.ipv.pt/event/7/program (Viseu, Portugal)
|
2024/02/08 | A brincar, ajudam-se uns aos outros: Competências socioemocionais de pares de crianças com paralisia cerebral | 1º Congresso Multidisciplinar em Paralisia Cerebral
APPC - Porto (Porto, Portugal)
|
2024 | Socio-Emotional Skills of Preschool children, in inclusive settings: The Importance of play and informal activities | 7th International Conference on Research in Education, ICRE |
2024 | Participation of families in Inclusive Education maters | 7th International Conference on Research in Education, ICRE |
2024 | Psychological support is of great importance in Early Childhood Intervention | 7th International Conference on Research in Education, ICRE |
2023/09/23 | Participation of Families in Inclusive Education in the First Cycle of Basic Education: A Systematic Review' |
(Barcelona, Spain)
|
2023/08 | Analysis of Deaf Bilingual Education in Reference Schools in Brazil and Portugal: Challenges and Opportunities | ECER 2023
(Glasgow)
|
2023/08 | More Than Just Words: Outcomes of Learning Reading and Write with a Multisensory Methodology | ECER 2023
European Educational Research Association (Glasgow)
|
2023/08 | Higher Education For People With Disabilities: The Voices Of Portuguese Students | ECER 2023
European Educational Research Association (Glasgow, United Kingdom)
|
2023/07/26 | Respect for Human Rights - pedagogical approach | Valid
EB 2,3 Ribeira Brava - Madeira (Funchal, Portugal)
|
2023/07/06 | Inclusive Education: Everyone rowing in the same direction |
(Faro, Portugal)
|
2023/07/04 | Cérebro e aprendizagem: Esta linda brincadeira |
Consórcio Edu4Col@b (Funchal, Portugal)
|
2023/06 | Direito a continuar: Educação e Cidadania no Ensino Superior | Equitativo
Instituto Politécnico de Viseu (Viseu, Portugal)
|
2023/04/26 | Promoção de estratégias de motivação de alunos em sala de aula |
Edufor (Portugal)
|
2023/02/09 | Promover a inclusão pelo sucesso de todos. |
Agrupamento de escolas de Fornos de Algodres (Fornos de Algodres, Portugal)
|
2022/12/13 | Digital competencies of individuals with intellectual disabilities |
INICO - Salamanca (Salamanca, Spain)
|
2022/12/12 | Parents perspectives on Inclusion | LTTA - Hilives
Universidade de Salamanca (Salamanca, Spain)
|
2022/12/12 | Dreaming on a future | conference of 25th anniversary of Our New Future
University of Ghent (Ghent, Belgium)
|
2022/11/11 | Participation and Inclusion - painel | Multiplier Event_Including and Connecting in Higher Education: networking opportunities for independent lives
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2022/10/21 | O papel dos irmãos na inclusão | Seminário do Dia Nacional da Paralisia Cerebral
APC Évora (Évora)
|
2022/08/31 | Digital technologies as a promotor of well-being and inclusion of people with intellectual and developmental disabilities | DSAI - Software Development and Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion
Universidade NOVA de Lisboa ( Lisboa, Portugal , Portugal)
|
2022/07 | Saúde Organizacional e Promoção da Qualidade de Vida nas Organizações - Moderação |
Instituto Piaget (Viseu, Portugal)
|
2022/06/06 | Parents Voices: Inclusion of students with Intellectual and Developmental Disabilities in Higher Education | SLERD 2022 - 7th conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Development
ASLERD (Bucareste, Romania)
|
2022/05/24 | Aprendizagem em contextos específicos: perspetivas e desafios | I Semana da Psicologia
ISEIT - Viseu - https://ipiaget.org/i-semana-de-psicologia-do-instituto-piaget-viseu/
|
2022/05/20 | Early childhood intervention - from theory to practice, through families eyes | EACD 2022
EACD (Barcelona, Spain)
|
2022/02/22 | Quem dá o pão, também dá a Educação? A influência da alimentação na Aprendizagem | II Jornadas Educação Alimentar
Secretaria Regional de Educação, Ciência e Tecnologia - RAMadeira (Funchal, Portugal)
|
2022/01/27 | Mentoring (wether a teacher-student or student-student) | Collaborative Learning and Steam
Edufor (Nelas, Portugal)
|
2022/01/27 | Intervenção Precoce na Infância: entrevistas a famílias | Reabilitar para a vida
Instituto Politécnico de Viseu - Escola Superior de Saúde de Viseu (Viseu, Portugal)
|
2022/01/25 | An inclusive school | Being teacher today
Erasmus+ (Viseu, Portugal)
|
2021/06/05 | Lemus e aprendemos: Leitura e escrita multissensorial | VI Seminário Educação Especial: Desafios do Século XXI.
Agrupamento de Escolas Viseu Norte (Viseu, Portugal)
|
2021/05/25 | Apresentação do livro "A prática profissional da Psicologia Escolar" | isabel catarina martins
Instituto Piaget - Viseu (Viseu, Portugal)
|
2021/04/06 | O Método Lemus |
MR-Terapias (Lisboa, Portugal)
|
2020/06/04 | A atualidade da Psicologia |
Escola secundária de São Pedro do Sul
|
2020 | Partilha de Experiências: Gabinete de Apoio a Programas Incluídos na Comunidade (GAPRIC) | I Congresso Internacional Qualidade de Vida, cidadania e saúde mental
Escola superior de Saúde de Viseu
|
2020 | E depois desta escola? Processos de transição pós-escolar |
Avispt21
|
2019/10/12 | Contas de cabeça: neurociências e aprendizagem da matemática | 17º MATViseu
Associação de Professores de Matemática (Viseu, Portugal)
|
2019/09 | If we were equal, we would be like robots: children representations of peers with SEN https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/24/contribution/47862 | ECER 2019
European Educational Research Association (Hamburg, Germany)
|
2019/08/30 | The outcomes of learning to Read and write with all senses: the use of a multisensory methodology https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/24/contribution/48961 | ECER 2019
European Educational Research Association (Hamburg, Germany)
|
2019/07/01 | O bibe curto nas mangas: coisas simples sobre Inclusão | Encontro Flexibilidade curricular: moda ou necessidade
Centro de Formação de Professores Dão Lafões
|
2019/05 | O lugar do assistente operacional na Educação Inclusiva | |
2019/01/26 | Dos pés à cabeça: neurociências e aprendizagem | Encontro Inclusão – desafios da Escola inclusiva do seculo XXI |
2018/05 | What is quality of Life? A dilemma in school participation of a boy with DMD. Conferência apresentada na mesa Ethical issues in childhood disability, moderada por Bernard Dan, Peter Rosenbaum e Gabriel Ronen. | EACD Meeting
(Tbilisi, Georgia)
|
2018/04 | Critical perspectives on inclusive education in Portugal. Conferência Plenária, por convite, Canakale, Turquia | _7th International Conference on Research in Education
(Cannakale, Turkey)
|
2017/04 | My special colleague is going to be a dancer. | ULEAD 8th International Congress of Research in Education
(Turkey)
|
2017 | Sete e sete são catorze: sete razões para incluir. | Sessão de encerramento do Projecto Todos contam
Agrupamento de Escolas de Fornos de Algodres, (Portugal)
|
2017 | Enquanto há Esperança há Vida. | Encontro da Associação Católica dos Enfermeiros e Profissionais de Saúde
ACEPS)
|
2016/07/16 | Quando a Instituição é a nossa casa - práticas de intervenção em pessoas com NEE |
Santa Casa da Misericórdia de Castro Daire
|
2016/05/23 | Como a inclusão nos implica a todos. |
Agrupamento de Escolas O Magriço
|
2016/05/14 | Tão bonitinha e em cadeira de rodas: o olhar dos outros em palavras. | XI Congresso de Neurociência e Educação Especial
Psicosoma
|
2015/12/05 | Ao teu lado sou maior: o apoio colaborativo às pessoas com deficiência | Seminário Inclusão: desafios e conquistas. |
2015/11/25 | Ai tu pensavas que éramos todos iguais lá na escola? A representação das crianças face à inclusão | Conferência Internacional: Paralisia Cerebral
Associação de Paralisia Cerebral de Coimbra
|
2015/11/25 | Qualidade de vida em Adultos com Paralisia Cerebral. |
APCC
|
2015/11/19 | Eu e os outros: qualidade de vida em adultos com paralisia Cerebral |
(Beja, Portugal)
|
2015/05/16 | Aprender com os outros: Desenvolvimento de competências sociais em jovens com Paralisia Cerebral. Comunicação Oral no Viseu,16 de Maio. |
Psicosoma
|
2013 | Dynamical representations in People with Cerebral Palsy: an action-perception case? | ESCOP 2013
(Budapeste, Hungary)
|
2013 | A intervenção em crianças com paralisia cerebral. | Tertúlia Necessidades Educativas Especiais: como estimular?
(Portugal)
|
2013 | O ensino superior e a formação de docentes de Educação Especial. | Conferência A Educação é de facto Especial?
(Viseu, Portugal)
|
2012/10/26 | O País dos botões: a Educação Inclusiva sob o olhar das crianças. | V Seminário sobre Educação Inclusiva. Lisboa |
2012/05/19 | A menina da carteira da frente: a diferença vista pelas crianças. Comunicação oral | II Congresso Neurociências e Educação Especial
Psicosoma
|
2011/12/07 | Motor Imagery and Cerebral Palsy. |
(Nijmegen, Netherlands)
|
2011/11/29 | Perception of action when the body is constrained: a Study in Cerebral Palsy individuals. | Meeting of the Research Team of Motor Control of Faculty of Behavioral Sciences of Radboud University
Team of Motor Control of Faculty of Behavioral Sciences of Radboud University (Nijmegen, Netherlands)
|
2011/09/12 | Mental rotation and Cerebral Palsy: how do motor constraints are reflected? |
University of Birmingham (Birmingham, United Kingdom)
|
2011/08/24 | Listening to children about educational practices: Contributions in the context of a case study. | ECER 2010 - https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/3/contribution/5019
EERA (Helsinkia, Finland)
|
2005/05/12 | My hands don’t rotate. Oral presentation. | International Cerebral Palsy Conference 2005 – Life Course and Adulthood
(Tampere)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023 - Current | Escutar para incluir: Design colaborativo de um recurso educativo para apoiar a diversidade e a inclusão no 1º CEB
Co-supervisor
|
Doutoramento em Educação Especial
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022 - Current | A participação das famílias na inclusão: estudo nas escolas públicas do Brasil e Portugal
Co-supervisor
|
Doutoramento (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2023 - 2023 | O papel dos pares nas competências socioemocionais das crianças com paralisia cerebral
Supervisor
|
Educação Especial (Specialization course)
Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal
|
2021/05/01 - 2022/12/15 | Intervenção Precoce em Portugal: da teoria à prática
Supervisor
|
Intervenção Precoce na Infância (Master)
Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2021 - 2022 | Vestindo todos a mesma camisa. Um estudo sobre a inclusão no ensino superior.
Supervisor
|
Ciências da Educação, área de especialização em Educação Especial - Domínios Cognitivo e Motor |
2021 - 2022 | Contexto Familiar e Estratégias de Inclusão de Crianças com Perturbação do Desenvolvimento Intelectual: Estudo de Caso
Supervisor
|
Ciências da Educação, área de especialização em Educação Especial - Domínios Cognitivo e Motor
Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2021/03/04 - 2021/12/30 | Perceção das famílias de crianças apoiadas pela Intervenção Precoce na Infância
Supervisor
|
Curso de Especialização em Intervenção Precoce (Specialization course)
Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal
|
2017 - 2017 | O contributo das TIC no processo de alfabetização de idosos: estudo de caso.
Supervisor
|
Instituto Politécnico de Leiria, Portugal
|
2013 - 2016 | Qualidade de vida em adultos com paralisia cerebral
Supervisor
|
Ciências da Educação - Educação Especial (Master)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Viseu, Portugal
|
2014/10/01 - 2015/11/03 | Aires, Ferreira (2015). A qualidade de vida na pessoa com PC. Mestrado em Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor na
UCP-CRB.
Supervisor
|
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2013/10/01 - 2015/03/15 | Nunes, Mariana (2015). As tecnologias de Informação e Comunicação e a Paralisia Cerebral: que relação no desenvolvimento e
na aprendizagem?
Co-supervisor
|
Mestrado em Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor (Master)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2012/10/01 - 2013/11/01 |
Oliveira, Sílvia (2013). As tecnologias de Informação e Comunicação e a Paralisia Cerebral: que relação no desenvolvimento
e na aprendizagem? Mestrado em Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor na UCP-CRB.
Co-supervisor
|
Mestrado em Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor (Master)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2011/10/10 - 2012/11/06 | Sanches, Augusta (2012). As unidades de multideficiência e o seu contributo na inclusão de crianças com paralisia cerebral.
Co-supervisor
|
Mestrado em Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor (Master)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2010/01/15 - 2011/07/31 | Rodrigues, Merciana (2011). A autonomia em jovens institucionalizados e em contexto familiar: estudo comparativo.
Co-supervisor
|
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Educação de Viseu, Portugal
|
2010/01/10 - 2011/07/30 | Pereira, Pedro (2011). Mediar para acolher: projecto de intervenção no âmbito da mediação em contexto escolar.
Co-supervisor
|
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Saúde de Viseu, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/10/06 - 2022/10/06 | Build Back Better: Insights, Innovations and Opportunities - Listening and Sharing Sessions celebrating International Day
of Cerebral Palsy 2022 - Chair of Portuguese Session (2022/10/06 - 2022/10/06)
Conference (Co-organisor)
|
INTERNATIONAL ALLIANCE OF ACADEMIES OF CHILDHOOD DISABILITY , United States |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/07/17 - 2024/07/19 | Chair at Session 1 - ST4: Teacher Education - Parallel Session II, in the 4th edition of International Conference on Research
in Education.
Congress
|
ICRE2024
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/07/12 | A Educação: A Concretização dos Direitos Educativos da Criança Surda
(Thesis) Main arguer
|
Ana Isabel Silva Lopes Mendes (Other)
Escola Superior de Saúde Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2024/07/12 | Diagnóstico Tardio de Surdez: um caso de sucesso
(Thesis) Main arguer
|
Carla Paiva, (Master)
Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2023/04/18 | O brinquedo LEGO® enquanto dispositivo para intervenções ao nível da atenção das crianças com Perturbação de Hiperatividade
e Défice de Atenção
(Thesis) Main arguer
|
Ana Valéria Lopes Corrêa Costa (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022/10 | A importância da comunicação aumentativa e alternativa no desenvolvimento da linguagem em alunos com dificuldades na comunicação:
Paralisia Cerebral
(Thesis) Main arguer
|
Maria da Conceição Pires de Figueiredo e Silva (Other)
Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2022/07 | A perceção das famílias sobre os primeiros encontros com os profissionais da Intervenção Precoce na Infância
(Thesis) Main arguer
|
Gabriela Alexandre Leite (Other)
Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2022 | Inclusão de uma criança co Perturbação do Espetro do Autismo no Pré-escolar
(Thesis) Main arguer
|
Madalena Andrade (Master)
Escola Superior de Saúde Jean Piaget de Viseu, Portugal
|
2021/06 | Consciência Fonológica e Dislexia - que relação? Perspetiva dos docentes do 1o ciclo do Ensino Básico na Região Autónoma da
Madeira
(Thesis) Main arguer
|
Silva, José Manuel Correia (Master)
Instituto Piaget, Portugal
|
2021/02 | Treino da consciência fonológica na educação pré-escolar como preditor de sucesso na aprendizagem da leitura e escrita.
(Thesis) Arguer
|
Maria Raquel Lourenço Machado Melo. (Master)
Instituto Piaget, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2023/06/01 - Current | Cem palcos | Secretária da Direção |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2020 - Current | Reviewer - Centro de Recursos online da International Alliance of Academies of Childhood Disability (IAACD Knowledge Hub)
- https://iaacd.net/contributors/
Advisor / Consultant
|
INTERNATIONAL ALLIANCE OF ACADEMIES OF CHILDHOOD DISABILITY , United States |
2019 - 2019 | Comissão Científica - Congress of Health and Well-being Intervention
Member
|
Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2018 - Current | VII Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa / Congreso Iberoamericano en Investigación Cualitativa /International Symposium on Qualitative Research, em Fortaleza, Brasil. | Fortaleza, Brasil |
2019 - 2019 | 8º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa CIAIQ2019 | Lisboa |
2019 - 2019 | International Congress of Health and Well-being Intervention | Viseu |
2018 - 2018 | ULEAD 8th International Congress of Research in Education | Manisa, Turquia. |
2016/07/12 - 2017/07/14 | 5º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa/ 1st International Symposium on Qualitative Research, | Porto |
2017 - 2017 | VI Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa CIAIQ2017/ ISQR2017 | Salamanca |
2017 - 2017 | Seminário Pontes para a inclusão | Viseu |
2016/07/12 - 2016/07/14 | V Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa / Congreso Iberoamericano en Investigación Cualitativa /International Symposium on Qualitative Research, em Leiria; | Porto |
2016 - 2016 | 3rd IPLeiria International Health Congress Health, Demographic Changes & Well-being | Leiria |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2024/01 - Current | I CO COPE: Advisory Board | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2019 - 2019 | Consultora - especialista na avaliação pedagógica da Oficina de Formação de Docentes "Distúrbios de comportamento, hiperatividade e problemas associados: técnicas de modificação e intervenção" | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
2017 - 2018 | Amigo crítico do Projecto inclusivo Jóias que nos unem, em parceria com a Associação de Ourivesaria e Relojoaria de Portugal (AORP), a , a Associação de Viseu de Portadores de Trissomia 21 (AVISPT21) e as Ourivesarias Pereirinha | |
2017 - 2018 | Amigo crítico do Projeto Erasmus+ "Todos Contam", Projeto Inspirador, nomeado pela Agência Nacional Erasmus+ Educação e Formação | |
2010 - 2010 | Consultora - especialista na avaliação pedagógica da Oficina de Formação para Docentes CIF: um novo paradigma na avaliação | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024/01/06 - 2024/06/01 | Heurísticas de Intervenção: Domínio da Audição e Surdez (40h) | Educação Especial (Especialização pós-licenciatura) | Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal |
2023/10/01 - 2024/02/05 | Problemas da Cognição e da Aprendizagem | Mestrado em Educação Especial (Mestrado) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2024 - 2024 | Funções Executivas e Perturbação do Espetro do Autismo | ||
2023/04/18 - 2023/06/17 | Metodologias multissensoriais de aprendizagem de leitura escrita | Edufor (Especialização pós-licenciatura) | |
2023/02/07 - 2023/02/10 | Universal Design for learning. | (Postgraduate Certificate) | Erasmus Plus, Belgium |
2023/02/07 - 2023/02/10 | An inclusive school | Inclusive Spaces (Postgraduate Certificate) | Erasmus Plus, Belgium |
2023/01 - 2023/02/10 | A prevenção das dependências online em crianças e jovens | (Especialização pós-licenciatura) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
2022/10 - 2023/02 | Psicologia da Linguagem (40h) | Psicologia (Licenciatura) | Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal |
2022/10/01 - 2023/01/30 | Heurísticas de Intervenção em Intervenção Precoce (40 h) | Educação Especial (Especialização pós-licenciatura) | Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal |
2022/10 - 2023/01/30 | Problemas da Cognição e da Aprendizagem (36h) | Educação Especial: Multideficiência e Problemas de Cognição (Mestrado integrado) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2022/10 - 2023 | Perturbações Específicas do Desenvolvimento (30h) | Tradução e Interpretação de Língua Gestual Portuguesa (Bacharelato) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2007 - 2023 | Inclusão e Comunidade (4h) | Pós-Licenciatura em Enfermagem de Reabilitação, na ESSV-IPV | Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Saúde de Viseu, Portugal |
2018/10/01 - 2022/06/30 | Psicologia da Aprendizagem | Psicologia (Licenciatura) | Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal |
2022/01/18 - 2022/01/18 | Universal Design for Learning | Being a teacher today | Erasmus Plus, Belgium |
2021 - 2022 | Heurísticas de intervenção em Educação Inclusiva (40h) | Educação Especial (Pós-Graduação) | Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal |
2018 - 2022 | Psicologia Escolar e Educacional - 45h | Psicologia | |
2021/09 - 2021/12 | Oficina de Formação Pertencer por inteiro: abordagens inclusivas (50h) | (Especialização pós-licenciatura) | Região Autónoma da Madeira, Portugal |
2021/09 - 2021/12 | Oficina Neurociências e Escola: um abraço por cumprir? (60h) | (Especialização pós-licenciatura) | Região Autónoma da Madeira, Portugal |
2020 - 2020 | MENTOR-Tutorias autorregulatórias | MENTOR-Tutorias autorregulatórias (Especialização pós-licenciatura) | |
2020 - 2020 | Oficina de Formação Pertencer por inteiro: abordagens inclusivas (50h) | (Especialização pós-licenciatura) | |
2019 - 2019 | Educação Especial e Inclusão | Educação Básica (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2018 - 2019 | Perturbações Específicas do Desenvolvimento (30h) - 2º ano | (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2018 - 2019 | Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem (30h) | Tradução e Interpretação em Língua Gestual Portuguesa | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2018 - 2019 | Princípios e Práticas do Processo de Ensino Aprendizagem I (40h) - 2º ano | LGP (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2018 - 2019 | Perturbações Específicas do Desenvolvimento (30h) - 3º ano | LGP (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2018 - 2019 | Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem (30h) - 2º ano | LGP | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2009 - 2018 | Necessidade Educativas Especiais II (16h) | Ciências da Educação - Educação Especial (Mestrado) | Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Viseu, Portugal |
2017 - 2017 | "Pudesse eu não ter laços nem limites" - Alunos com NEE na escola toda (oficina de formação) | (Especialização pós-licenciatura) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
2016 - 2016 | A utilização do sistema internacional de CIF-OMS na avaliação das NEE | Educação Especial, área de especialização em Domínio Cognitivo e Motor | Instituto Politécnico de Viseu, Portugal |
2010 - 2011 | Necessidades Educativas Especiais (40h) | Ensino de Educação Visual e Tecnológica no Ensino Básico (Mestrado integrado) | Instituto Politécnico de Viseu, Portugal |
2008 - 2011 | Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem (40h) | Ensino de Educação Visual e Tecnológica no Ensino Básico (Mestrado integrado) | Instituto Politécnico de Viseu, Portugal |
2008 - 2011 | Necessidades Educativas Especiais (40h) | Mestrado em Educação Visual | Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Educação de Viseu, Portugal |
2010 - 2010 | Intervenção na Deficiência Mental, Deficiência Motora e Multideficiência (40h) | Educação (Mestrado) | Universidade dos Açores, Portugal |
2008 - 2009 | Psicopedagogia da Autonomização e Integração | Educação Social (Licenciatura) | Instituto Politécnico de Viseu, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2018/09 - 2019/09 | Circle of competences for community work with adults - European Project [Arci Catania (Sicilia), APECV (Portugal), Pistes
Solidaires (França) e UPI Zalec (Eslovenia) (2017-1-IT02-KA204-036912)]
Evaluator
|
APECV, Portugal | Erasmus |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2023/06/26 - 2023/06/26 | 88.8 JMFM - Madeira | Cérebro e Aprendizagem |
2021/06/05 - 2021/06/05 | Transmissão do VI Seminário Educação Especial: Desafios do Século XXI | Leitura e escrita multissensorial |
2021/06/02 - 2021/06/02 | Iniciativa Cívica - Viseu Agora - Webinar | Viseu, cidade acessível |
2021 - 2021 | Divulgação da licenciatura em Psicologia | Bullying nas escolas |
2018/10/05 - 2018/10/15 | Circle of competencies for community work with adults - Evaluation | Educação de adultos |
2013 - 2013 | Participação no Fórum televisivo Paralisia Cerebral e Cidadania, promovido pela APPC-Porto | Participação e Auto-representação das pessoas com paralisia cerebral. |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2024/02/01 - Current | Frontiers (1664-302X ) | |
2017 - Current | sensos-e (2183-1432) | |
2015 - Current | Gestão e desenvolvimento (0872-556X) |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2024 - 2024 | Arguição de tese: DIAGNÓSTICO TARDIO DE SURDEZ: UM CASO DE SUCESSO | Escola Superior de Saúde Jean Piaget de Viseu, Portugal |
2024 - 2024 | Arguição da tese: EVOLUÇÃO DA EDUCAÇÃO DE SURDOS EM PORTUGAL: Do Oralismo ao Bilinguismo | Escola Superior de Educação Jean Piaget de Viseu, Portugal |
2021 - 2021 | Arguição da tese "O treino da Consciência Fonológica na Educação Pré-Escolar como preditor de sucesso na aprendizagem da leitura e da escrita" | Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal |
Scientific expedition
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/07 - 2022/07 | LTTA em Reykiavik - HiLives Project | Haskolinn i Reykjavik, Iceland |
2019/11 - 2019/11 | CLIL in VET - 2nd SP-VET-BLEND - Blended mobility of VET learners – ERASMUS+ KA2 (Eslovénia, Eslováquia, Itália, Lituânia, Portugal e Turquia) | Erasmus Plus, Belgium |
2015/05 - 2015/05 | Visita ao Helen Elsass Center em Copenhaga, com acolhimento pelo Director Peder Esben; | |
2013 - 2013 | Visita ao Laboratório de Psicologia Cognitiva do Institute de Neurociences de Universidade de Aix-Marseille; | Aix-Marseille Université, France |
2011/11/01 - 2012/01/31 | - Integração da Equipa de Motor Control da Behavioral Sciences Institute Coordenada pelo Co-Orientador Bert Steenbergen; http://www.beweginginzicht.nl/en/projects/motor-control/implicit_representations - Participação em reuniões científicas e colaboração na recolha de dados e implementação de experiências; - Estabelecimento de contactos e visita a instituições educativas e clínicas holandesas especialmente direcionadas para a intervenção em paralisia cerebral. | Radboud Universiteit, Netherlands |
2011 - 2011 | Visit to Sensory motor neuroscience Lab (Symon), welcomed by the Director Alan Wing, Presentation of a lunch talk on action-perception; | University of Central England in Birmingham, United Kingdom |
2010/03 - 2010/03 | Leuven University – Belgium: Visita ao Laboratório de Psicologia, reunião científica com Karl Verfaillie (Co-Principal Investigator of Laboratory of Experimental Psychology); | Katholieke Universiteit Leuven Universitaire Pers Leuven, Belgium |
2008 - 2008 | Visita ao Laboratório de Psicologia Cognitiva, a convite do Professor Greggory DiGirolamo | University of Cambridge Jesus College, United Kingdom |
Distinctions
Award
2024 | Best Poster Award
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022 | EACD2022 Bursary |
2017 | Melhor Poster |
2013 | Melhor comunicação oral
Associação do Porto de Paralisia Cerebral, Portugal
|
2013 | Bolsa atribuída pela Comissão Científica do Fechner Day 2013
Humboldt Universität zu Berlin Institut für Psychologie, Germany
|
2012 | Bolsa de participação no New Directions in Brain Training
Humboldt Universität zu Berlin Institut für Psychologie, Germany
|
2006 | Bolsa para apresentação de trabalho no FENS Fórum 2006 - Viena (Áustria)
Sociedade Portuguesa de Neurociências, Portugal
|
2005 | Bolsa para apresentação de trabalho no Fechner Day 2005 - Traverse City (USA) |
Other distinction
2016 | Melhor Profissional (avaliação de desempenho) da Resposta Social Reabilitação/ Ambulatório
Associação de Paralisia Cerebral de Viseu , Portugal
|