???global.info.a_carregar???
Rogério Salema de Araújo Puga Leal. É Professor Auxiliar no(a) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia. Publicou 10 artigos em revistas especializadas. Nas suas atividades profissionais interagiu com 45 colaborador(es) em coautorias de trabalhos científicos. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Qualidade; Website; Análise de Kano; QFD; Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Mecânica; Lean; D.M.A.I.C; Faturação; Cobrança; Reparação automóvel; introduction; Coffee house; Nível de serviço; Estratégia; SPC; Call Center; Cartas de Controlo; Serviços; Qualidade nos serviços; Consumidor; Satisfação; Teatro; Gestão de empresas; Hotelaria; Turismo; service quality; restaurant; Kaizen; Lean services; Kaizen Diário; 5S; Mapeamento de processos; training needs; TQM; RECOVSAT; Recuperação de serviço; Reclamações; Aviação civil; Formação; Manutenção aeronáutica; Six sigma; DMAIC; TAP MTO; Fusões; Aquisições; Gestão; Mudança; Recursos humanos; .
Identification

Personal identification

Full name
Rogério Salema de Araújo Puga Leal

Citation names

  • Puga-Leal, Rogério
  • Leal, Rogério Puga

Author identifiers

Ciência ID
9A1E-37C5-B327
ORCID iD
0000-0002-8352-5528

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Advanced (C1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2000/04/02
Concluded
Engenharia Industrial - Sistemas de Gestão (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
Aprovado por unanimidade
1987
Concluded
Curso de Especialização em Engenharia da Qualidade (Especialização pós-licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
1986
Concluded
Engenharia Física e dos Materiais, ramo de Engenharia dos Materiais (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
14 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020/12 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
1986/10/01 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - Current METROFOOD-RI Infrastructure for Promoting Metrology in Food and Nutrition (H2020 – ESFRI Roadmap 2018)
H2020 – ESFRI Roadmap 2018
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Engenharia Mecânica e Industrial, Portugal
Ongoing
2008 - Current Lean, Agile, Resilient and Green Supply Chain Management (LARG SCM)
LARG SCM -MIT-Pt/EDAM-IASC/0033/2008
Researcher

Other

Designation Funders
2000 - Current Improving Vocational Education in TQM by developing in-Company Work-based Learning Techniques (IMVOCED)
UK/00/B/F/PP – 129-092
Researcher
1998 - Current Team Approaches to Developing, Implementing and Disseminating Internal Quality Assurance Systems (SQUADDIES)
TEMPUS SJEP 13035-98
Researcher
1996 - Current Restructured in-company Masters Degree
TEMPUS SJEP-11027-96
Researcher
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Puga-Leal, Rogério. Estatística Aplicada – Manual do Formador, Colecção Modulform. 1998.
    Published
  2. Puga-Leal, Rogério. Estatística Aplicada – Manual do Formando, Colecção Modulform. 1998.
    Published
Book chapter
  1. Puga-Leal, Rogério; Ormazabal, Marta. "Service Capability Analysis as a Contribution to Co-Creation". In Handbook of Research on Strategic Alliances and Value Co-Creation in the Service Industry, 133-153. IGI Global, 2017.
    10.4018/978-1-5225-2084-9.ch007
  2. Baptista, L.L; Dias, J.M; Puga-Leal, Rogério. "O Custo do Ciclo de Vida Centrado na Fiabilidade". In Riscos Industriais e Emergentes. 2009.
    Published
Conference paper
  1. Cabral, I.; Grilo, A.; Puga-Leal, R.; Cruz-Machado, V.. "An information model in lean, agile, resilient and green supply chains". 2011.
    10.1109/ICCSN.2011.6015004
  2. Espadinha-Cruz, P.; Grilo, A.; Puga-Leal, R.; Cruz-Machado, V.. "A model for evaluating Lean, Agile, Resilient and Green practices interoperability in supply chains". 2011.
    10.1109/IEEM.2011.6118107
  3. Puga-Leal, Rogério; Monteiro, Mário; Pereira, Zulema. "Customer's perceptions in a cultural activity: the case of a municipal theatre". Paper presented in International Research Symposium on Service Excellence in Management, 2011.
  4. Requeijo, José G; Puga-Leal, Rogério; Pereira, Z.L.. "The utilization of Q charts to control service processes". Paper presented in Annual EurOMA Conference, Managing Operations in Service Economies, 2010.
  5. Puga-Leal, Rogério; Pereira, Zulema Lopes. "Development of a service Capability Index". Paper presented in QUIS 11 – Services Conference, 2009.
  6. Puga-Leal, Rogério; Pereira, Z.L.. "Zone of Tolerance and Process Capability in Services". Paper presented in 53rd European Organization for Quality Annual Congress, 2009.
  7. Puga-Leal, Rogério; Patrício, Vera; Pereira, Z.L.. "Service Quality in Restaurants: A Case Study in a Portuguese Resort". Paper presented in 49th EOQ Congress, 2005.
  8. Dias, J. M.; Puga-Leal, Rogério; Pereira, Z.L.. "Service Reliability in Electrical Distribution Networks". Paper presented in 49th EOQ Congress, 2005.
Journal article
  1. Ormazabal, M.; Prieto-Sandoval, V.; Puga-Leal, R.; Jaca, C.. "Circular Economy in Spanish SMEs: Challenges and opportunities". Journal of Cleaner Production 185 (2018): 157-167. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85046022598&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.jclepro.2018.03.031
  2. Requeijo, J.G.; Puga-Leal, R.; Matos, A.S.. "Z and W charts for controlling service processes". International Journal of Quality and Reliability Management 34 2 (2017): 295-306. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85010064660&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/IJQRM-05-2015-0085
  3. Ormazabal, M.; Puga-Leal, R.. "An exploratory study of UK companies' taxonomy based on environmental drivers". Journal of Cleaner Production 133 (2016): 479-486. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84988729255&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.jclepro.2016.06.011
  4. Maria do Ceu Ferreira; Ana Matos; Rogério Puga Leal. "Evaluation of the role of metrological traceability in health care: a comparison study by statistical approach". Accred Qual Assur 20 6 (2015): 457-464. http://dx.doi.org/10.1007/s00769-015-1149-9.
    10.1007/s00769-015-1149-9
  5. Costa, A.C.; Puga-Leal, R.; Pereira, Z.L.. "An assessment of Recovsat utilization for different service typologies". Quality Innovation Prosperity 16 2 (2012): 49-58. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84875882805&partnerID=MN8TOARS.
  6. Ana Cristina Costa; Rogério Puga-Leal; Zulema Lopes Pereira. "An Assessment of Recovsat Utilization for Different Service Typologies". QIP Journal 16 2 (2012): http://dx.doi.org/10.12776/qip.v16i2.64.
    10.12776/qip.v16i2.64
  7. Costa, A.F.; Puga-Leal, R.; Nunes, I.L.. "An exploratory study of the Work Ability Index (WAI) and its components in a group of computer workers". Work 39 4 (2011): 357-367. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-80051515413&partnerID=MN8TOARS.
    10.3233/WOR-2011-1186
  8. Puga-Leal, Rogério; Requeijo, J.; Pereira, Z.L.. "Uma Visão Global sobre a Qualidade em Serviços". TMQ Qualidade, nº0, Edições Sílabo (2009):
  9. Requeijo, J.; Puga-Leal, Rogério; Pereira, Z.L.. "Controlo estatístico do processo em sistemas produtivos com grande diversidade de produtos". TMQ Qualidade, nº0, Edições Sílabo (2009):
  10. Carlos Malarranha; Rogerio Puga Leal; Zulema Lopes Pereira. "Application of quality methodologies to the development of a website". IJIEM 5 4 (2008): 313-313. http://dx.doi.org/10.1504/ijiem.2008.020104.
    10.1504/ijiem.2008.020104
  11. Puga-Leal, R.; Pereira, Z.L.. "Process capability in services". International Journal of Quality and Reliability Management 24 8 (2007): 800-812. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34548685410&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/02656710710817090
  12. Dias, J. M.; Puga-Leal, Rogério; Pereira, Z.L.. "Optimização do Período de Substituição Preventiva de Componentes em Função dos Custos". Manutenção - APMI – Associação Portuguesa de Manutenção Industrial (2007):
  13. Rogério Puga Leal; Zulema Lopes Pereira. "Service recovery at a financial institution". Int J Qual & Reliability Mgmt 20 6 (2003): 646-663. http://dx.doi.org/10.1108/02656710310482113.
    10.1108/02656710310482113
Magazine article
  1. Matos, A; Requeijo, J.G.; Puga-Leal, Rogério. "Cartas de controlo com dados autocorrelacionados: linhas de orientação para a sua implementação", Qualidade, 2016
  2. Puga-Leal, Rogério; Requeijo, J.; Matos, A.. "Contributos para a avaliação da capacidade de processo em serviços", Qualidade, 2015
  3. Requeijo, J.; Puga-Leal, Rogério; Matos, A.. "Controlo Estatístico multivariado do vector média de processos com grande número de dados", Qualidade, 2015

Other

Other output
  1. Average Run Length Performance Approach to Determine the Best Control Chart When Process Data is Autocorrelated. 2014. Ana Sofia Matos; Rogério Puga-Leal; José Gomes Requeijo. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-55182-6_1.
    10.1007/978-3-642-55182-6_1
  2. Lean Services: An Approach for Supply Chains Based on the Gaps Model of Service Quality. 2014. Raul Susano; Carmen Jaca; Rogério Puga-Leal. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-55182-6_46.
    10.1007/978-3-642-55182-6_46
  3. Analysis and Comparison of Life Cycle Assessment and Carbon Footprint Software. 2014. Marta Ormazabal; Carmen Jaca; Rogério Puga-Leal. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-55122-2_131.
    10.1007/978-3-642-55122-2_131
  4. Road Map to the Statistical Process Control. 2014. José Gomes Requeijo; Rogério Puga-Leal; Ana Sofia Matos. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-55122-2_82.
    10.1007/978-3-642-55122-2_82
  5. Applicability of SERVQUAL in restaurants: an exploratory study in a Portuguese resort. SERVQUAL is the most popular instrument to ascertain service quality. However, some debate exists about its ability to characterize different service environments. Furthermore, there is not a consensus about the inclusion of customer expectations in the model. The research presented in this paper intends to discuss the applicability of SERVQUAL to restaurant services and to analyze the inclusion o. 2006. Patrício, Vera; Leal, Rogério P.; Pereira, Zulema L.. http://hdl.handle.net/10362/1726.
  6. Editorial Note. Editorial note. 2005. Moniz, António Brandão; Leal, Rogério P.. http://hdl.handle.net/10362/1686.
  7. Training needs in TQM: the Portuguese perspective. A survey to assess training needs in TQM was developed in several European countries, within the framework of a Leonardo’s project named IMVOCED. Beyond a comparison of the results in each country, a global analysis was performed to design a TQM programme to be delivered by WBL (Work Based Learning). Differences were found between countries, and the Portuguese results also revealed that different. 2005. Leal, Rogério P.; Oliveira, Paula; Dias, José M.; Pereira, Zulema L.. http://hdl.handle.net/10362/1697.
Activities

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2016 Continuous Improvement Acceptance Model (CIAM): Towards understanding employee participation”,
(Thesis) Arguer
Daniel Jurburg Melnik (PhD)
Universidad de Navarra - Campus San Sebastian, Spain
2012 The integration of Value Analysis in the configuration process of agile/virtual companies
(Thesis) Arguer
António Manuel Pires (PhD)
Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal
2011 Impact of quality and product innovation on national exports
Thesis Member
Graça Maria de Oliveira Miranda Silva (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
2010 A model of organizacional structure based on Lean Thinking principles
Thesis Member
Manuel de Jesus Carrasqueira (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
2009 The influence of process management on organizational performance: an empirical study in the social sector
Thesis Member
Maria da Glória Pereira Antunes (PhD)
2006 Digital Library on Quality Assessment in Distance-based Higher Education
(Thesis) Arguer
Fernando da Cruz Bandeira (PhD)
Universidade Aberta, Portugal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2018 - Current Representação da FCT NOVA na Comissão Técnica da SGS-ICS focada na certificação de pessoas.
2003 - Current Representação da FCT NOVA na comissão consultiva da SGS ICS (International Certification Services). Os principais serviços da SGS ICS focam-se nas atividades de certificação em diferentes domínios: Sistemas de Gestão da Qualidade, Sistemas de Gestão Ambiental, Certificação de Produtos, etc.
Member

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2018 - Current International Conference on Quality Engineering and Management
2017 - Current 47th International Conference on Computers & Industrial Engineering
2017 - Current 13.º Congresso Ibero-americano de Engenharia Mecânica

Consulting

Activity description Institution / Organization
2008 - Current Avaliação de projetos de Investigação e Desenvolvimento Tecnológico de diferentes tipologias. realizadas no âmbito do QREN (Quadro de Referência Estratégia Nacional) e P2020

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2020 - Current Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health
2019 - Current Journal of Agronomy Research
2018 - Current Journal of Cleaner Production
2009 - Current International Transactions in Operational Research
Distinctions

Award

2019 “Premio Santander de Investigación sobre Responsabilidad Social Corporativa”, 2019 (Santander Award for Research on Corporate Social Responsibility).
Banco Santander Central Hispano SA, Spain
2015 Award for the best paper of 2015 in the journal “Qualidade”, from the Portuguese Association for Quality. • Puga-Leal, R., Requeijo, J. and Matos, A. (2015) “Contributos para a avaliação da capacidade de processso em serviços” (A contribution to the asse