Identification
Personal identification
- Full name
- Maitê Moraes Gil
Citation names
- Gil, Maitê
Author identifiers
- Ciência ID
- 9B10-FBF1-068F
- ORCID iD
- 0000-0002-2814-2540
Email addresses
- maitegil11@gmail.com (Professional)
Websites
- http://lattes.cnpq.br/7876040361431185 (Scholar)
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Elementary (A2) | Intermediate (B1) | Elementary (A2) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2019/04/01 - 2020/03/31
Concluded
|
Linguistics (Pós-doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos, Portugal
|
|
2012/03/01 - 2015/03/13
Concluded
|
Applied Linguistics (Doctor)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
"Uma viagem, diferentes bagagens: prática de reflexão linguística, formação de professores e Linguística Cognitiva. / One
journey, different backgrounds: linguistic analysis, teacher training and Cognitive Linguistics." (THESIS/DISSERTATION)
|
|
2010/03/15 - 2012/01/24
Concluded
|
Applied Linguistics (Master)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
"Metáfora no ensino de língua materna: em busca de um novo caminho. / Metaphor in first language teaching: in search of a
new path." (THESIS/DISSERTATION)
|
|
2005/03/12 - 2009/12/15
Concluded
|
Letras - Português e Inglês (Languages - Portuguese & English) (Graduado)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
|
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/04/17 - 2023/12/30 | Contracted Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
2019/05/01 - 2020/04/20 | Postdoc (Research) | Universidade Católica Portuguesa Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2013/04/22 - 2018/12/31 | Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/01/01 - Current | Faculty Development Specialist | Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal |
2011/02/05 - 2013/04/15 | Portuguese teacher | Colégio João XXIII, Brazil |
2010/01/05 - 2011/12/21 | Portuguese teacher | Colégio João Paulo I, Brazil |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/01/01 - Current | Once Upon a Time: a Kit of Tools for Fostering Children’s Development of Multiliteracies, Collaboration Skills, and Intercultural
Sensitivity
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2020/02/21 - 2022/12/31 | MoBeyBOU: Moving Beyond Boundaries: Designing Narrative Learning in the Digital Era
POCI-01-0145-FEDER-032580
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/03/10 - 2020/03/09 | Motion verbs and their combinatorial possibilities with prepositional phrases in Brazilian Portuguese: an investigation of
uses in texts written by secondary school students
no
Post-doc
Universidade Católica Portuguesa Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos, Portugal
|
Concluded
|
2017/03/01 - 2018/11/30 | Corpus TecEM - Construction of a corpus of texts written by students from Secondary School
no
Principal investigator
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
Concluded
|
2016/03/01 - 2016/12/23 | Ressignifying the continuing education of language teachers: didactic engineering in teaching practices
no
Researcher
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
Concluded
|
2012/03/15 - 2015/03/13 | The formation for linguistic analysis practices in Portuguese language classes in the first language teachers training programs
no
Researcher
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Online resource |
|
Thesis / Dissertation |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/07/11 | A leitura de uma narrativa digital interativa por alunos do 2º ano: um olhar para a mediação da professora na construção de significados multimodais | 4as Jornadas de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar
(Porto, Portugal)
|
2023/07/10 | O uso pedagógico de uma ferramenta digital de autoria no desenvolvimento da escrita de narrativas: um estudo de caso exploratório | 4as Jornadas de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar
(Porto, Portugal)
|
2021/10/14 | Once Upon a Time: A Kit of Tools for Reading and Telling Stories | ARTECH 2021 - 10th INTERNATIONAL CONFERENCE ON DIGITAL AND INTERACTIVE ARTS
(Aveiro, Portugal)
|
2020/11/26 | A corpus-based analysis of prepositions and goal-oriented motion verbs in Brazilian Portuguese | The 8th International Conference Grammar & Corpora
Institute of the Polish Language - Polish Academy of Sciences (Kraków (online), Poland)
|
2020/11/05 | The Procedural Nature of Interactive Digital Narratives and Early Literacy | The 13th International Conference on Interactive Digital Storytelling
Bournemouth University (Bournemouth (online), United Kingdom)
|
2020/10/31 | Figuration and the grammaticalization process of goal-oriented motion verbs in Brazilian Portuguese: an analysis of the construction “V1goal-oriented motion + a + V2inf” | 5th International Conference on Figurative Thought and Language
Sofia University (Sofia (online), Bulgaria)
|
2019/11/15 | A construção "chegar + a + Vinfinitivo" no corpus CONDIVport: análise das ocorrências, descrição da construção e apontamentos sobre o seu processo de gramaticalização | 6ª Conferência Internacional em Gramática e Texto
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa)
|
2019/10/12 | Formação de professores de língua portuguesa: (ex)tensões entre a tradição gramatical e teorias linguísticas em projetos de estágio de docência | III Congresso Internacional de Pedagogia - Educação em tempos incertos
Universidade Católica Portuguesa
|
2019/10/10 | A construção "V de movimento + em" em um corpus de Português Brasileiro: uma análise a partir dos pressupostos da Gramática Cognitiva | XXXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística
Universidade do Minho (Braga)
|
2019/10/03 | Two studies on figurative language comprehension in different age-spans: what insights about language acquisition can they provide us? | Workshop on Language and the Brain
(Vigo)
|
2018/10/26 | Prepositions used with motion verbs in Brazilian Portuguese: A case study of the verb chegar (to arrive) | 4th International Conference on Figurative Thought and Language |
2018/10/26 | Meaning extensions of "chegar (to arrive)" in a Brazilian Portuguese corpus: A case of figuration in grammar | 4th International Conference on Figurative Thought and Language |
2016/11/27 | Do conceito de arbitrariedade ao caráter experiencial da linguagem: uma leitura prospectiva de Saussure | III Workshop Internacional de Pragmática |
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2019/08/05 - 2021/01/25 | Letramento e Cidadania: caminhos para uma abordagem crítica do gênero textual "notícia"
Co-supervisor of Julia Ferri Pinto
|
Letras (Degree)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
2017/03/01 - 2017/12/30 | Corpus TecEM - Construção de um corpus de textos escritos por alunos de cursos técnicos integrados ao Ensino Médio
Supervisor of Julia Ferri Pinto
|
Letras (Scientific initiation) |
2017/03/01 - 2017/12/30 | Escrita e cidadania: a construção de espaços de protagonismo por meio da produção textual
Supervisor
|
Letras (Scientific initiation)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
2014/08/05 - 2015/09/10 | Caracterização do "caso de ensino" como gênero textual: um roteiro de leitura.
Supervisor of Cleusa Borges Ceihovicz
|
Pós-graduação em Educação Básica Profissiona (Specialization course)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
2014/08/05 - 2015/07/10 | Educação nutricional em um município do litoral norte do RS: caminhos possíveis.
Supervisor of Karine Rabaioli
|
Pós-graduação em Educação Básica Profissional (Specialization course)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
2014/08/05 - 2015/07/10 | Do ensino de gramática à reflexão linguística: um processo de ressignificação da prática docente.
Supervisor of Kátia Guilardi Airoldi
|
Pós-graduação em Educação Básica Profissional (Specialization course)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2017/05/05 - 2017/09/20 | 7ª Mostra de Ensino, Extensão e Pesquisa do Campus Osório - IFRS (2017/09/18)
Other (Member of the Organising Committee)
|
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil |
2016/05/04 - 2016/11/18 | 3º Seminário de Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do
Sul - SEMEPT (2016/11/16)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil |
2016/03/01 - 2016/11/14 | I Semana de Letras IFRS/Osório (2016/10/13) | Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil |
2016/01/01 - 2016/02/23 | V Jornada de Formação Pedagógica - IFRS/Osório (2016/02/20)
Meeting (President of the Organising Committee)
|
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/12/03 - 2024/12/07 | 2024 SRHE International Research Conference
Conference
|
2024 SRHE International Research Conference |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/10/06 | Abordagem à leitura na Educação Pré-Escolar e no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Percurso de descoberta de singularidades na atividade
docente
(Thesis) Main arguer
|
Bárbara Maria Sousa Domingues (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2023/09/28 | A leitura dialogada como estratégia de construção de significados elaborativos e da sua aprendizagem explícita
(Thesis) Main arguer
|
Ana Catarina Rosário Caldas (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2022/03/24 | Iniciação das crianças em práticas de comunicação especializada. O potencial da leitura dialogada em contextos de aprendizagem
por projeto
(Thesis) Main arguer
|
Ana Rita Loureiro Pinto (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2021/07/19 | A leitura partilhada como estratégia de promoção da compreensão de histórias. Relato de um projeto de intervenção na Educação
Pré-Escolar e no 1º Ciclo do Ensino Básico
(Thesis) Main arguer
|
Clara Freitas Marques (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/04/28 | A leitura partilhada como estratégia de compreensão de narrativas em contexto educativo e familiar. Relato de duas experiências
de investigação-ação com crianças não leitoras
(Thesis) Main arguer
|
Adriana Marlene Miranda Figueiras (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015/12/10 | A EMERGÊNCIA DA PROFISSIONALIDADE DOCENTE: UM CALEIDOSCÓPIO DINÂMICO DE PRÁTICAS DE SALA DE AULA
(Thesis) Arguer
|
Rocheli Marques de Oliveira (Other)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
2015/12/09 | POR UMA METODOLOGIA DE ENSINO DE MARKETING A PARTIR DE GÊNEROS TEXTUAIS: DA SALA DE AULA À PRÁTICA
(Thesis) Arguer
|
Renata Oliveira da Silva (Other)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Brazil
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2021/02/19 - Current | Revista Brasileira de Educação (1809-449X) | |
2020/03/01 - Current | Linguagem & Ensino (1983-2400) |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2022/01/01 - Current | 21st ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference | |
2020/12/10 - 2020/12/11 | EAI DLI 2020 - 5th EAI International Conference on Design, Learning & Innovation | Aalborg University (online) |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2020/02/21 - 2020/02/21 | External Evaluator of the PhD Thesis 'Multimodal creativity in the murals of Northern Ireland', Roberto Asenjo
Evaluator
|
Universidad Autónoma de Madrid, Spain |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2017/03/01 - Current | LínguaTec (2525-3425) | Instituto Federal de Educacao - Ciencia e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
2015/03/01 - Current | Bem Legal (2237-4884) | UFRGS |