Identification
Personal identification
- Full name
- Sílvia Monteiro
Citation names
- Monteiro, Sílvia
Author identifiers
- Ciência ID
- A111-376D-C4EF
- ORCID iD
- 0000-0002-5236-2711
- Scopus Author Id
- 55535083900
Email addresses
- silviamonteiro@ie.uminho.pt (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Elementary (A2) | Upper intermediate (B2) | |
French | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2014/01 - 2019/01
Concluded
|
Educational Psychology (Pós-doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
|
2012
Concluded
|
Educational Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"Percursos de excelência académica no ensino superior: Estudo em alunos de engenharia em Portugal" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved |
2008
Concluded
|
Psychology - Specialization on School Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"A Excelência em Contexto Académico" (THESIS/DISSERTATION)
|
Very Good |
1999 - 2004
Concluded
|
Psychology (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
"(sem tese)" (THESIS/DISSERTATION)
|
15.3 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/05 - Current | Auxiliary Researcher (Research) | Universidade do Minho, Portugal |
2019/02 - 2023/05 | Researcher (Research) | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho, Portugal | ||
2014/01/01 - 2019/02 | Postdoc (Research) | Universidade do Minho, Portugal |
Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/02 - Current | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal | ||
2018/02 - 2019/07 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
Instituto Universitário da Maia, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/06 - Current | Research Centre Deputy Director | Universidade do Minho, Portugal |
Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2012/07 - 2019/02 | Trainer in scientific research methodology | Associação Académica dos Antigos Estudantes da Universidade do Minho, Portugal |
2015/10 - 2019/01 | Teacher in postgraduate and advanced training courses in the field of educational psychology | Instituto CRIAP, Portugal |
2004/09 - 2008/08 | Psychologist | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2014 - 2021/02 | From academic training to professional integration: Impact factors on the employability of Portuguese graduates
SFRH/BPD/92331/2013
Post-doc Fellow
University of Minho - Research Centre on Education, Portugal
|
Foundation for the Science and Tecnology
Concluded
|
2008 - 2012 | Pathways of academic excellence in higher education: Study in Engineering students in Portugal
SFRH/BD/43192/2008
PhD Student Fellow
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/12/15 - 2025/06/14 | Empowering Digital Competences of Teachers with Designing Digital Learning Materials Through Gamification
Researcher
|
|
2021/03/29 - 2025/03/28 | (Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in the access to the labour market
PTDC/CED-EDG/0122/2020
Principal investigator
Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2021/02 - 2022 | S4F - Skills for the Future? The Value and Effectiveness of Competency-Based Higher Education
Invited researcher
Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2019 - 2022 | Spanish Universities Involvement in Social Innovation Activities (SUISIA)
Researcher
INGENIO [CSIC-UPV] Ciudad Politécnica de la Innovación, Spain
|
Gobierno de España Agencia Estatal de Investigación
Concluded
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Research Centre on Education
UID/CED/01661/2019
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Strategic Project - UI 1662 - 2011-2012
PEst-C/PSI/UI1662/2011
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2023/07 - Current | PROMETEU - PROMoção de saúdE mental e bem-esTar na comunidadE UMinho
PICGeral-01/2023
Researcher
|
Ongoing
|
2020/02/11 - 2020/02/15 | Characterization for action in career resources in students of higher education in Galicia and Northern Portugal
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Universidade da Coruña - Campus de Elviña, Spain |
Agrupación Europea de Cooperación Territorial – Galicia-Norte de Portugal (GNP-AECT)
Ongoing
|
2006 - 2008 | Factors of Dropout and Academic Failure at the University of Minho
POCI/N/04 0102/0010/0002/2006
Other
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Working paper |
|
Intellectual property
Licensing patent rights |
|
Other
Dataset |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/08 | Social capital and career resources among Higher Education students. | ECER 2023: The Value of Diversity in Education and Educational Research
(United Kingdom)
|
2023/08 | Boost 4 Career: Assessment of a distance-based career resource intervention according to social class and work status. | ECER 2023: The Value of Diversity in Education and Educational Research
(United Kingdom)
|
2023/08 | Os fatores preditores da empregabilidade dos diplomados: Uma revisão sistemática da literatura. | Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
(Spain)
|
2023/08 | Uma experiência de ensino híbrido em infusão curricular. | XVII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia 2023, Corunha
(Spain)
|
2023/08 | Avaliação do Programa Boost 4 Career – Programa a distância de promoção da empregabilidade de estudantes do ensino superior. | XVII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia 2023, Corunha
University of Coruña (Spain)
|
2023/08 | Efeito da intervenção a distância nos recursos de carreira de universitários estudantes-trabalhadores: Resultados preliminares | XVII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia 2023, Corunha
(Spain)
|
2023/08 | Transversal competences of Higher Education students. Does their self-assessment match external evaluation? | ECER 2023: The Value of Diversity in Education and Educational Research |
2022/12 | Career resources in Higher Education: Programme overview of a distance career intervention. | IAEVG 2022 International Conference |
2022/12 | Student workers career resources: Needs assessment for career intervention programs. | IAEVG 2022 International Conference |
2022/11 | Career resources in higher education: Characterization and diagnosis of psychoeducational needs | ICERI2022 Conference |
2022/11 | Distance career intervention with Portuguese higher education students: Programme overview | ICERI2022 Conference |
2022/05/05 | A Orientação Vocacional de Jovens e Adultos em contextos de incerteza e de abundância de informação | Orientação vocacional, qualificações e mercado de trabalho
Instituto do Emprego e Formação Profissional (Braga, Portugal)
|
2022/05 | (Re)Search for Career: Intervenção de carreira à distância, empregabilidade e equidade social no acesso ao mercado de trabalho. | Encontro Ciência 22
Fundação para a Ciência e Tecnologia
|
2021/11/18 | Aprendizagem da metodologia da investigação: experiência com recurso ao ensino-aprendizagem baseado em projeto | III Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior:
Universidad Politécnica de Cartagena y Universidad de Murcia (Madrid, Spain)
|
2021/09/02 | Desenvolvimento de competências no Ensino Superior para o século XXI | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2021/09/01 | Recursos de Carreira em estudantes do Ensino Superior: Estudo de adaptação e validação numa amostra portuguesa | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Minho (Portugal)
|
2021/04/30 | “É um mundo totalmente diferente”: Transição para o trabalho e empregabilidade percebida de graduados do ensino superior" | IV Seminário Internacional de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento
(Algarve, Portugal)
|
2020/09/09 | Facilitators and barriers of the labor market transition: perceptions of new Higher Education graduates | 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation |
2020/08/27 | Graduates’ employability profiles: A person-oriented approach | European Conference on Educational Research |
2020/07/23 | Conference speaker: "Empregabilidade no Ensino Superior: Os estudantes do Ensino Superior | I Seminário Internacional: Os estudantes no Ensino Superior
Universidade do Minho (Online, Portugal)
|
2020 | “É um mundo totalmente diferente”: Transição para o trabalho e empregabilidade percebida de graduados do ensino superior | IV Seminário Internacional de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento (Conference Canceled)
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
2019/09/09 | Desafios da transição para o mercado de trabalho: Implicações práticas e pedagógicas para a intervenção junto de estudantes do Ensino Superior | VII Seminário Internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho” e II Colóquio Internacional de Psicologia Escolar
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2018 | Da universidade ao mercado de trabalho: Perceções de competência, formação e condições de integração profissional de graduados da Universidade do Minho | II Seminário Internacional de Pesquisa: Contributos para a Psicologia da Educação
University of Minho and Unicamp (Braga, Portugal)
|
2018 | Adaptabilidade na carreira, perceção de competências e empregabilidade percebida no momento de pré-transição para o mercado de trabalho. | II Seminário Internacional de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento: Educação, Mobilidade e Emprego
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2018 | (Novo) Mercado de trabalho: Desafios e respostas educacionais e vocacionais para o Ensino Superior. | 6th International Congress of Educational Sciences and Development,
University of Minho and University of Granada (Setúbal, Portugal)
|
2018 | Boas práticas no ensino superior para o desenvolvimento da agência pessoal e profissional dos estudantes: Considerações sobre as "competências do século XXI | 6th International Congress of Educational Sciences and Development
University of Minho and University of Granada (Setúbal, Portugal)
|
2018 | Gestão de carreira e promoção da empregabilidade no ensino superior. | VI Seminário Internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho” e I Colóquio Internacional de Psicologia Escolar
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2017 | Da universidade ao mercado de trabalho: Perceções de competência, formação e condições de integração profissional de graduados da Universidade do Minho. | “Ser diplomado do Ensino Superior: Escolhas, Percursos e Retornos”
(Braga, Portugal)
|
2017 | Transição universidade-trabalho e adaptabilidade na carreira: Estudos com graduados portugueses. | Seminário Internacional: Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento num Mundo Plural e Desafiador
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2017 | Percursos de transição entre a universidade e o mercado de trabalho: Análise de fatores individuais e contextuais de graduados portugueses. | XIV Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2017 | Perceções de competências e transição para o mercado de trabalho: Estudo com recém-graduados da Universidade do Minho. | V Seminário internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2016 | Ensino Superior e preparação para o mercado de trabalho: Perceções de alunos finalistas da Universidade do Minho | V Encontro Nacional de Gabinetes de Saídas Profissionais
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2016 | Competências no Ensino Superior e empregabilidade percebida: O papel mediador da adaptabilidade na carreira. | IV Seminário Internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho”.
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2015 | Perceções de competências e preparação para o mercado de trabalho: um estudo com alunos finalistas de mestrado | XIII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidad da Coruña (Coruña, Portugal)
|
2015 | Perceção de competências e de preparação para a transição para o mercado de trabalho: O efeito do género e das experiências de trabalho durante o ensino superior | Congresso “Ensino Superior Pós-Bolonha: Tempo de balanço, tempo de mudança
University of Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2015 | Percursos educativos, formação superior e transição para o mercado de trabalho. | III Seminário internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho"
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2014 | Towards a new understanding of the role of higher education: Factors impacting the employability of Portuguese graduates. | XXIII Jornadas de la Asociación de Economia de la Educación
(Valencia, Spain)
|
2014 | A empregabilidade dos diplomados e o papel do ensino superior: uma visão integradora do problema. | III International Seminar" Cognition, Learning and Performance
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2013 | Concetualização da excelência: Estudo qualitativo com estudantes do ensino superior. | 1º Congresso Internacional de "Psicologia, Educação e Cultura
(Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
2013 | Construção e validação de uma escala de competências e estratégias de estudo para alunos do ensino superior em Moçambique. | 1º Congresso Internacional de "Psicologia, Educação e Cultura
(Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
2012 | Competências de estudo no ensino superior: Integração de dados qualitativos e de dados quantitativos na explicação do desempenho de excelência. | II Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos
(Braga, Portugal)
|
2011 | A excelência académica em alunos universitários: Motivação para a prática deliberada e competências de estudo. | XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
(Coruña, Spain)
|
2010 | Trajectórias académicas: Um estudo de caso com alunos de excelência no ensino superior | VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Braga, Portugal)
|
2010 | A excelência no ensino superior: Uma análise de factores pessoais em alunos de engenharia. | International Conference Excellence: Education & Human Development
(Braga, Portugal)
|
2009 | Desempenhos de excelência no contexto académico: critérios de identificação e avaliação de alunos universitários. | Seminário "Sobredotação em Portugal"
(Famalicão, Portugal)
|
2009 | A excelência no ensino superior: Resultados de um estudo e suas implicações. | II Congresso Internacional do CIDINE
(Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
2009 | O papel das figuras significativas no percurso de indivíduos de excelência: Estudos de caso em contextos de realização. | 1st International Conference of Psychology and Education
(Covilhã, Portugal)
|
2009 | Inovação no processo de ensino-aprendizagem: A metodologia de ensino por projecto em cursos de engenharia. | I Congreso de Docencia Universitaria
(Vigo, Spain)
|
2009 | Factores pessoais e contextuais da excelência académica no ensino superior. | XIV Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos
(São Paulo, Brazil)
|
2008 | Alunos de excelência no ensino superior: singularidades e pluralidades de percurso. | Trabalho apresentado no VII Congresso da ANEIS “Excelência: Potencial e desempenho
University of Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2008 | Variáveis pessoais e contextuais da excelência em estudantes do ensino superior. | Trabalho apresentado no V Congreso Internacional de Psicología y Educación: “Los retos del futuro”
(Oviedo, Spain)
|
2008 | Convergências e singularidades no estudo da excelência: Resultados preliminares com atletas de alta competição e estudantes do ensino superior. | Paper presented in the International Conference on Excellence and Superior Performance
(Braga, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2022/01 - Current | Educação, Recursos de Carreira e Empregabilidade: estudo de percursos (im)prováveis de diplomados do Ensino Superior
Co-supervisor
|
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/09 - Current | Conciliação das responsabilidades familiares e laborais e o envolvimento académico dos estudantes universitários: Estudo dos
fatores de sucesso e insucesso no contexto angolano
Co-supervisor
|
PhD in Educational Sciences, Specialization in Educational Psychology (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/04/01 - Current | Ensino Superior e Empregabilidade: A trajetória acadêmica e inserção profissional de diplomados
Co-supervisor
|
PhD in Educational Sciences, Specialization in Educational Psychology (PhD) (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020 - Current | O sucesso académico no Ensino Superior de Angola: A perceção dos docentes e estudantes
Co-supervisor
|
PhD in Educational Sciences, Specialization in Educational Psychology (PhD) (PhD)
Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal
|
2022/09 - 2023/09 | Mapeamento institucional do ensino superior para promover a empregabilidade: diálogos Portugal-Brasil (postdoc)
Supervisor
|
Universidade do Minho, Portugal
|
2022/09 - 2023/07 | Avaliação das Instituições de Educação Superior Formadoras de Professores: trajetória profissional e empregabilidade de egressos
em instituições de educação básica no Brasil
Co-supervisor
|
Universidade do Minho, Portugal
|
2020 - 2020 | Envolvimento académico e a construção da identidade profissional no ensino superior: uma perspetiva comparada entre Brasil
e Portugal.
Co-supervisor
|
Psicologia (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2016 | Trajetórias de excelência profissional: estudo qualitativo com médicos e estilistas
Co-supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2006 - 2007 | Advanced Project of the Degree in Psychology at the University of Minho of the student Ana Cláudia Gomes Ribeiro Lobo in the
school year of 2006/2007.
Co-supervisor
|
Universidade do Minho, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/09/03 - Current | Coordinator of the symposium "Competências e empregabilidade: Perspetivas pessoais do desenvolvimento de carreira de estudantes
do ensino superior" (2021/09/03 - 2021/09/03)
Congress (Other)
|
|
2023/10 - 2024/05 | Scientific Coordinator of the Winter School, organized by the Research Center on Education (2024/01 - 2024/05)
Other (President of the Organising Committee)
|
|
2023/08/31 - 2023/09/02 | Coordinator of the symposium "Empregabilidade e Recursos de carreira: Teoria e práticas de intervenção" (2023/08/31 - 2023/09/02)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2022/10 - 2023/05 | Scientific Coordinator of the Winter School, organized by the Research Center on Education (2023/01 - 2023/04)
Other (President of the Organising Committee)
|
|
2022 - 2023 | Member of the organising committee of the 15th International Social Innovation Research Conference (ISIRC) (2023/09/06 - 2023/09/08)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2021/10 - 2022/05 | Scientific Coordinator of the Winter School, organized by the Research Center on Education (2022/01 - 2022/04)
Other (President of the Organising Committee)
|
|
2020/10/22 - 2021/04/05 | Scientific Coordinator of the Winter School, organized by the Research Center on Education (2021/01/22 - 2021/04/05)
Other (President of the Organising Committee)
|
Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal |
2021 - 2021 | Member of the Organizing Committee of the XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. (2021/09/01 - 2021/09/03)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2018/06/21 - 2018/06/23 | Coordinator of the symposium "O desafio da (trans)formação no século XXI: Contributos da investigação para o desenvolvimento
pessoal, social e profissional em contextos educativos e organizacionais." (2018 - 2018)
Symposium (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2018/04/19 - 2018/04/19 | "Preparação para o Mercado de Trabalho: A Investigação e a Intervenção" - Workshop held in the II Seminário Internacional
de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento: Educação, Mobilidade e Emprego (2018/04/18 - 2018/04/19)
Workshop (Member of the Scientific Committee)
|
|
2017/09/06 - 2017/09/08 | Coordinator of the Symposium "Formação superior, desenvolvimento de competências e preparação para o mercado de trabalho" (2017 - 2017)
Symposium (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2016/07/21 - 2016/07/23 | Coordinator of the symposium "Ensino Superior, Desenvolvimento de Competências e Preparação para o Mercado de Trabalho." (2016 - 2016)
Symposium (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2014/12/12 - 2014/12/12 | II Seminar "Da Formação Académica à Inserção Profissional". Event of science dissemination, interaction with employers in
the region, a Member of the European Parliament, a representative of the Municipality, IEFP, TecMinho and representatives
from various UM departments and schools. (2014 - 2014)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2014/11/12 - 2014/11/12 | "Criatividade e Empreendedorismo": Workshop held to teachers and educators (2014 - 2014)
Workshop (Other)
|
CLDS, Portugal |
2014/10/13 - 2014/10/13 | I Seminar "Da Formação Académica à Inserção Profissional". Scientific dissemination event with representatives from services,
UMinho schools and TecMinho. (2014 - 2014)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2013/07/12 - 2013/07/13 | Organizing Comittee of the "I Seminário Internacional Transição, Adaptação e Sucesso Académico no Ensino Superior" (2013 - 2013)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021/09/22 - Current | Participation in the seminar "The process of doctoral education: a supervisors perspective"
Seminar
|
Doctoral College UMinho |
2021/09/21 - Current | Participation in the workshop "Mesmo a grande distância, eu Miro!"
Workshop
|
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico (5ª Edição)
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, Portugal
|
2021/07/15 - Current | Participation in the workshop "Estratégias que Potenciam Interações Equitativas no Trabalho de Grupo” |
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, Portugal
|
2021/07/13 - Current | Participation in the workshop: "Apresentações em sala de aula - Como orientar os estudantes"
Workshop
|
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, Portugal
|
2021/02/11 - Current | Participation in the workshop "“Challenge Based Learning – da Teoria à Prática”"
Workshop
|
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, Portugal
|
2022/02/03 - 2022/02/03 | Participant in the workshop "Gamification".
Workshop
|
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, Portugal
|
2022/02/01 - 2022/02/01 | Participant in the workshop "Avaliação para as aprendizagens. O feedback (e o peer feedback) como estratégias de desenvolvimento"
Workshop
|
Jornadas Pedagógicas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, Portugal
|
2020/09/28 - 2020/09/28 | Participation in the Program "Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico:
Desafios da Aprendizagem Cooperativa – Gestão de grupos de trabalho no Ensino Superior" (Duration: 4 hours)
Workshop
|
Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico |
2020/07/06 - 2020/07/17 | Participation in the Program Docência +, organized by University of Minho and University of Aveiro. The objetive of this training
course was the development of an innovative plan (b learning) for a curriculum unit in which participants were involved.
Workshop
|
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/03/02 - 2020/04/20 | MOOC of Online Course Producers, organized by Plataforma NAU (Direção Geral de Educação) and Instituto de Educação, Universidade
do Minho.
Other
|
|
2019 - 2019 | Course Analysis of Structural Equations with SPSS AMOS held by João Marôco (15h).
Workshop
|
Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal
|
2015 - 2015 | Advanced Course on Models of Structural Equations: Development and Evaluation with SPSS AMOS", held by João Marôco (18 h).
Workshop
|
UNAVE - Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 - 2014 | Course "Introduction to modeling structural equations with AMOS", held by Patrício Costa (12h).
Workshop
|
Escola de Ciências da Saúde, Universidade do Minho , Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/06/17 | Atitudes de futuros e atuais educadores de infância e professores acerca da inclusão de crianças com necessidades educativas
especiais em salas regulares.
(Thesis) Main arguer
|
Rita Chavarria da Lomba (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2024/02 | "TAP-Pensamento: um estudo abrangente sobre a sua validade interna e externa"
(Thesis) Main arguer
|
Jhonys de Araujo (PhD)
Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil
|
2022/02/28 | Transição para o mercado de trabalho de diplomados do Ensino Superior: Identidade, agência e estrutura
(Thesis) Arguer
|
Liliana Sofia Sequeira Paulos (PhD)
Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal
|
2021/12/17 | Habilidades Cognitivas, Aprendizaje y Rendimiento Académico en la Educación Superior
(Thesis) Arguer
|
Jorge Guillermo Cedeño Meza (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/11/30 | Perceções de empregabilidade em tempos de crise
(Thesis) Main arguer
|
Ana Maria de Brito Apolónia Andrade (Master)
Lisbon School of Economics & Management, University of Lisbon, Portugal
|
2021/09/15 | Educação para a Carreira e Aprendizagem Socioemocional no Ensino Básico
(Thesis) Main arguer
|
Lília Susana Teixeira Carneiro (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/06 | "Comparando as abordagens de aprendizagem nas variáveis sexo, tipo de escola e nível educacional"
(Thesis) Main arguer
|
Heitor Blesa Farias (Master)
Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil
|
2021/04/29 | Arguer of the Doctoral Thesis "Transição, adaptação e sucesso académico em estudantes do 1º ano do ensino superior Angolano"
(Thesis) Arguer
|
Teresa da Gloria Paulo (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/06/30 | Autoeficácia de Decisão e Enfrentamento da Carreira em Graduados e Pós-Graduados Desempregados
(Thesis) Main arguer
|
Soraia Cristina Barros Pereira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2019/06 | Adaptation Factors in the University - Employment Transition in the Portuguese and Brazilian Context
(Thesis) Main arguer
|
Joana Antunes Guimarães Soares (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018/10 | The Perception of 1st Cycle Teachers in the Face of Teacher Satisfaction
(Thesis) Main arguer
|
Anabela Teixeira Marques (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2020/12 - Current | European Journal of Curriculum Studies | |
2023/10 - 2023/10 | Relieve | |
2023/03 - 2023/05 | Studies in Higher Education | |
2023 - 2023 | Educational Research Review | |
2023 - 2023 | Higher Education | |
2023 - 2023 | European Review of Applied Psychology | |
2022 - 2022 | Revista de Estuidos e Investigacion en Psicologia y Educacion | |
2022 - 2022 | Studies in Higher Education | |
2022 - 2022 | Education + Training | |
2021/11 - 2021/11 | Australian Journal of Career Development | Sage |
2021/06 - 2021/06 | Studies in Higher Education | Taylor & Francis Online |
2021/05 - 2021/05 | Young | Sage |
2021/02 - 2021/02 | Higher Education | Springer |
2021/02 - 2021/02 | Revista Brasileira de Educação | |
2019 - 2019 | Education + Training | Emerald |
2018 - 2018 | Revista Portuguesa de Educação | |
2017 - 2017 | Personnel review | Emerald |
2015 - 2015 | Revista Psicologia, Educação e Cultura |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2009 - Current | Effective Member of the Portuguese Psychological Association; Specialist in Educational Psychology (Cédula Profissional nº 517) | |
2019/03 - 2021/01/01 | National Association of Science and Technology Researchers (ANICT) | Secretary of the General Assembly and effective member of the National Association of Researchers in Science and Technology (Associate nº 550) |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2024 - Current | Member of the scientific council of Revista Iberoamericana de Psicología (RIP) | |
2022/03 - Current | Member of the Work Council of University of Minho
Member
|
Universidade do Minho, Portugal |
2022/01 - Current | Member of the Scientific Comittee of the ebook "Pedagogia no ensino superior: Concretizações e inquietações no Instituto Politécnico
de Viseu", developed under the project EQuIPES (PROJ/IPV/ID&I/022)
Member
|
Instituto Politécnico de Viseu, Portugal |
2020 - Current | Member of the International Scientific Committee of Creativity and Educational Innovation Review
Member
|
|
2020 - Current | Section Editor of Revista Portuguesa de Educação | |
2018 - Current | Member of the Editorial Advisory Board of the Journal of Studies and Research in Psychology and Education. | |
2023/09/06 - 2023/09/08 | Coordinator of the stream "Social innovation and education" of the 15th International Social Innovation Research Conference
(ISIRC)
Coordinator
|
|
2023/08/31 - 2023/09/02 | Member of the organising committee of the XVII Congresso Galego-Português de Psicopedagogia
Coordinator
|
Universidade da Coruña, Spain |
2023/09 - 2023/09 | Member of the organizing comittee of the 15th International Social Innovation Research Conference (ISIRC). Chair of the stream
"Higher Education"
Member
|
Universidade do Minho, Portugal |
2022/09 - 2023/09 | Member of the organizing comittee of the XVII Congresso Galego-Português de Psicopedagogia 2023. Coordinator of the stream
"Training and Transition to the Labour Market"
Coordinator
|
Universidade da Coruña - Campus de Elviña, Spain |
2020/11 - 2021/06 | Member of the Writing Committee of the Regulation of the Research Staff of the Institute of Education of University of Minho
Member
|
|
2021 - 2021 | Member of the Organizing Comittee of the XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Member
|
|
2006 - 2012 | Semana da Escola de Engenharia
Member
|
Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal |
2008/11/05 - 2008/11/07 | Organizing Comittee of the International Conference "Excelência e Rendimento Superior
Member
|
Universidade do Minho, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2024/11/28 - 2024/11/29 | V Seminário Internacional de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento, com o foco nos temas da “Saúde, Carreira e Prosperidade numa Era de Direitos Humanos | Universidade do Minho |
2022/09 - 2023/09 | 15th International Social Innovation Research Conference (ISIRC) | Universidade do Minho |
2022/04/01 - 2022/04/01 | EPPAA+ | Encontro de Práticas de Promoção da Aprendizagem Ativa (e mais) no Ensino Superior | Instituto Politécnico de Viseu |
2018/06/28 - 2018/06/29 | X Colóquio de Psicologia Escolar e VI Seminário Internacional "Cognição, Aprendizagem e Desempenho" | Universidade do Minho |
2018/04/19 - 2018/04/20 | II Seminário Internacional Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento: Educação, Mobilidade e Emprego | Universidade do Minho |
2017/09/14 - 2017/09/17 | V Seminário internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho" | Universidade do Minho |
2016/07/21 - 2016/07/23 | IV Seminário internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho" | Universidade do Minho |
2015/01/23 - 2015/01/24 | III Seminário internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho" | Universidade do Minho |
2014/07/25 - 2014/07/26 | Seminário "Cognição, Aprendizagem e Desempenho" | Universidade do Minho |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/07 - 2023/03 | Member of the Advisory Board of the "Questionnaire addressed to the academic community on career prospects for doctoral graduates" developed by the Specialised Commission for Education, Research and Interaction with Society of the General Council of the University of Minho. | Universidade do Minho, Portugal |
2022 - 2023 | Consulting services of the project “Impactos percebidos da experiência de voluntariado nos estudantes da Universidade Católica Portuguesa: os 20 Anos da CASO” (Católica Solidária) | Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal |
2019 - 2019 | Consulting services on methodological procedures of analysis and treatment of qualitative data within the research project AgeNortC - Aging, social participation and Early Detection of Dependence: Training for the 4th Age SAICT - POL/23712/2016 (POCI-0145-FEDER-023712), financed by the Foundation for Science and Technology | Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2023/10 - 2024/01 | Research Methodology in Education in the Specialised training course in Special Education | (Pós-Graduação) | Universidade do Minho, Portugal |
2023/02 - 2023/07 | Licenciatura in Education (post-labour course). Course unit taught: Educational Psychology II | (Licenciatura) | Universidade do Minho, Portugal |
2022/09 - 2023/02 | Master's Degree in Special Education. Curricular Unit: Research Methodology | Research Methods (Mestrado) | Universidade do Minho, Portugal |
2022/12 - 2023/01 | Doctoral programme in Child Studies. Course Unit taught: Research Methodology in Child Studies | Research Methodology in Child Studies (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) | Universidade do Minho, Portugal |
2022/07/11 - 2022/07/15 | Tutor of the training session "Research design from scratch: Making sense of the whats, whos and hows of your investigation" | European Educational Research Association, Switzerland Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Portugal Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária , Portugal |
|
2022/02 - 2022/07 | Licenciatura in Education (post-labour course). Curricular Unit: Introduction to Educational Psychology | (Licenciatura) | Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal |
2021/10/21 - 2021/10/21 | Workshop held to the Master' students of the course of Pedagogic Supervision of Universidade Aberta, entitled "Introdução ao IBM SPSS Statistics: A construção do ficheiro de dados e operações básicas" . | Universidade Aberta, Portugal | |
2021/03 - 2021/10 | Master's Degree in Special Education. Curricular Unit: Research Methodology | Master (Mestrado) | Instituto Superior de Ciências da Educação de Luanda, Angola Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela, Angola Instituto Superior de Ciências da Educação de Huíla, Angola |
2021/09/01 - 2021/09/03 | Curricular Unit of Research Methodology in Education: Analysis of Qualitative Data using NVivo | Research Methodology in Education (Mestrado) | Instituto Superior de Ciências da Educação de Luanda, Angola |
2021/08/02 - 2021/08/04 | Curricular Unit of Research Methodology in Education: Analysis of Qualitative Data using NVivo | Research Methodology in Education (Mestrado) | Instituto Superior de Ciências da Educação de Huíla, Angola |
2021/02 - 2021/07 | Licenciatura in Education (post-labour course). Curricular Unit: Introduction to Educational Psychology | Licenciatura em Educação (Licenciatura) | |
2020/10/09 - 2021/01/31 | Master's Degree in Special Education. Curricular Unit: Research Methodology | Research Methods (Mestrado) | Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal |
2021/01/28 - 2021/01/28 | "Building a data matrix and basic operations in IBM SPSS Statistics" | (Doutoramento) | |
2020/02 - 2020/07 | Licenciatura in Education. Curricular Unit: Research Methodology in Education | Licenciatura (Licenciatura) | Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal |
2020/04 - 2020/05 | Foundations for scientific research, Module 5: Construction of qualitative data collection instruments and Validation of qualitative data collection instruments | Curso não conferente de grau (Outros) | Universidade do Minho, Portugal |
2019/09 - 2020/01 | Licenciatura in Education (post-labour course). Curricular Unit: Quantitative Methods of Analysis | Educação (Licenciatura) | Universidade do Minho, Portugal |
2019/09 - 2020/01 | Licenciatura in Education. Curricular Unit:Quantitative Methods of Analysis | Educação (pós-laboral) (Licenciatura) | Universidade do Minho, Portugal |
2019/02 - 2019/07 | Intervention in School and Educational Psychology | Psicologia Escolar e da Educação (Mestrado) | Instituto Superior da Maia (ISMAI), Portugal |
2018/02 - 2018/07 | Intervention in School and Educational Psychology | Psicologia Escolar e da Educação (Mestrado) | Instituto Superior da Maia (ISMAI), Portugal |
2017 - 2018 | Post-Graduation in Educational Neuropsychology, Porto Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2017 - 2018 | Post-Graduation in Educational Neuropsychology, Lisbon Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2017 - 2018 | Post-Graduation in Psychopedagogical Intervention in School Context, Porto Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2017 - 2018 | Post-Graduate Studies in Psychopedagogical Intervention in School Context, Lisbon Edition | Gifted and Superior Performance: Concept, Evaluation and Intervention; (In)School Success: Understanding to Intervene (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2012 - 2018 | "How to write a monograph, thesis or dissertation?" | (Outros) | Associação Académica dos Antigos Estudantes da Universidade do Minho, Portugal |
2016 - 2017 | Post-Graduation in Psychopedagogical Intervention in School Context, Porto Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2016 - 2017 | Post-graduation in Psychopedagogical Intervention in School Context, Lisbon Edition; | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2016 - 2017 | Post-Graduation in Psychopedagogical Intervention in School Context, Lisbon Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2016 - 2017 | Post-Graduation in Educational Neuropsychology, Porto Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2016 - 2017 | Post-Graduation in Educational Neuropsychology, Lisbon Edition | (Especialização pós-licenciatura) | Instituto CRIAP, Portugal |
2015 - 2016 | Advanced Course on Gifted and Superior Performance: Concept, Evaluation and Intervention, Edition in Porto | (Outros) | Instituto CRIAP, Portugal |
2015 - 2016 | Advanced Course (In)School Success Course: Understanding to Intervene, Porto Edition | (Outros) | Instituto CRIAP, Portugal |
2015 - 2016 | Advanced Course on Gifted and Higher Performance: Concept, Evaluation and Intervention, Lisbon Edition | (Outros) | Instituto CRIAP, Portugal |
2007 - 2008 | Bologna Process Methodologies: Self-Regulated Learning and Project Learning | (Outros) | Universidade Católica Portuguesa, Portugal |
2004 - 2008 | Self-regulation of learning, time management, questionnaire development, teamwork, job search support techniques and teaching and learning by project. | (Outros) | Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2021/01 - 2024/01 | Member of the monitoring committee of the student Joana Antunes Guimarães Soares, PhD candidate of the School of Psychology
of University of Minho. Title of the project: "Adaptação à Carreira em Estudantes-trabalhadores
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2020/01 - 2023/01 | Member of the monitoring committee of the student Adelino Salvador Tchitau, PhD candidate of the School of Psychology of
University of Minho.
Title of the project: "Subjective well-being, academic performance and career adaptability of Angolan university students"
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2021/07 - 2021/07 | Member of the evaluation panel of the Master Lília Susana Teixeira Carneiro. Project title: "Educação para a Carreira e
Aprendizagem Socioemocional no Ensino Básico"
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2021/05 - 2021/05 | External Reviewer of the PhD thesis: Evaluacíon de un programa de formación de tutores y tutoras de empresa en el marco
de la formación dual
Evaluator
|
Fundación Universidad de Oviedo, Spain | |
2020/06/19 - 2020/06/19 | Member of the evaluation panel of the PhD candidate Sérgio Brandão.
PhD project title: Desenvolvimento de competências socioemocionais em professores: Programa baseado em mindfulness
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2020/06/19 - 2020/06/19 | Member of the evaluation panel of the PhD candidate Armando Niemba
PhD project title: O abandono dos estudantes no ensino superior em Angola: Estudo no Instituto Superior de Ciências da Educação
do Cuanza Sul.
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2020/06/19 - 2020/06/19 | Member of the evaluation painel of the PhD candidate: Ana Paula do Espírito Santo Almeida
PhD project title: Adaptação e sucesso académico em estudantes do 1º ano do ensino superior da Escola Superior Politécnica
do Moxico-Angola
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2018/06 - 2018/06 | Member of the evaluation painel of the PhD candidate Luciana Brito
PhD Project title: Aprendizagem significativa com recurso à simulação digital: Um estudo experimental
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal | |
2018/06 - 2018/06 | Member of the evaluation painel of the PhD candidate Ana Cláudia Ribeiro de Castro
PhD Project title: Transição e adaptação ao ensino superior: Um olhar sobre a diversidade estudantil da Universidade Federal
do Pará - Campus Bragança
Evaluator
|
Universidade do Minho, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2018/01 | Interview about university to labour market transition | Press release from University of Minho for Agência Lusa and then widely reported in national newspapers |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2022/07 - 2022/07 | Participation in the radio show "90 segundos de Ciência | Science dissemination |
2018/03 - 2018/03 | JOBLAB - Rádio Universitária do Minho | Employability of graduates of higher education |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2024/01 - Current | Revista Iberoamericana de psicologia (RIP) | |
2020/07 - Current | Revista Portuguesa de Educação (2183-0452) | University of Minho |
2020/06 - Current | Creativity and Educational Innovation Review | |
2019 - Current | Revista de Estudios e Investigación en Psicologia y Educación |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2022/06 - 2022/10 | Supervision of a fellowship in the program "Verão com Ciência", funded by the Foundation for Science and Technology | Patrícia Daniela Grandinho Martins |
2022/07/11 - 2022/07/15 | Research design from scratch: Making sense of the whats, whos and hows of your investigation | Group of 8 students |
2008 - 2019 | Senior Member of the Cognition Research Group, Learning and Development (GICAD) | Several students over the years |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/05/24 - Current | Member of the Jury of the Research Center on Education of the Competition for the UMinho Scientific Research Initiation Prize | Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal |
2023/08 - 2023/08 | Evaluator of the research proposal "Development and Validation of the Qatari National Automated Career Aptitude Toolkit (QNACAT)" (proposal number ARG01-0429-230025) for the Qatar Research, Development, and Innovation Council. | |
2023/08 - 2023/08 | Evaluator of the research proposal "Career Agency towards STEM for Sustainability: Perspectives from Senior Students and Early Career Professionals in Qatar" (proposal number ARG01-0507-230091) for the Qatar Research, Development, and Innovation Council. | |
2022/02 - 2022/02 | Reviewer of the applications to the EERA Summer School 2022 | European Educational Research Association, Switzerland Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Portugal |
2021/09 - 2022/02 | Member of the selection and recruitment panel for a doctoral researcher (CTTI-83/21-CIED) | Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho, Portugal |
2021/05 - 2021/07 | Jury member of the recruitment process of a student for the scientific merit award, from the Research Centre on Education, University of Minho | Universidade do Minho, Portugal |
Distinctions
Award
2020 | Highly Commended paper
Emerald Eagle Publishing, United Kingdom
|