Identification
Personal identification
- Full name
- Sandra Cristina da Silva Santos
Citation names
- Santos, Sandra
Author identifiers
- Ciência ID
- AC1D-48A8-4E90
- ORCID iD
- 0000-0003-0631-816X
Email addresses
- sandra.css@gmail.com (Professional)
- sandrasantos@ie.uminho.pt (Professional)
Addresses
- CIED, Instituto de Educação, Universidade do Minho, Campus de Gualtar , 4710-057, Braga, Braga, Portugal (Professional)
Websites
- https://www.researchgate.net/profile/Sandra_Santos38 (Scholar)
- https://orcid.org/my-orcid?orcid=0000-0003-0631-816X (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2012 - 2018/07/11
Concluded
|
Doutoramento em Psicologia Aplicada [PhD in Applied Psychology] (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"Para uma avaliação abrangente de leitura no 1.º ciclo do Ensino Básico. Relações entre descodificação e compreensão
[For a Comprehensive Reading Assessment in Elementary-School Students. Relationships Between Decoding and Comprehension]" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
2010 - 2011
Concluded
|
Mestrado Integrado em Psicologia Escolar e da Educação [Masters in School and Educational Psychology] (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"Inventário de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura: Construção e validação" (THESIS/DISSERTATION)
|
16 |
2001 - 2006
Concluded
|
Licenciatura em Psicologia (pré-Bolonha) [Licentiate in Psychology (pre-Bologna)] (Licenciatura)
Major in Pré-especialização em Psicologia Escolar e da Educação
Universidade do Minho, Portugal
"Relatório de Estágio" (THESIS/DISSERTATION)
|
16 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/04/11 - Current | Contracted Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
2019/03/01 - 2022/02/28 | Contracted Researcher (Research) | Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, Portugal |
2018/07/16 - 2019/02/28 | Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2014/04 - 2018/07 | Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2013/11 - 2014/04 | Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
2010/04 - 2013/09 | Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/10/11 - 2022/02/28 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
2018/11/10 - 2019/02/16 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2017/12 - 2018/07 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2016/02 - 2016/07 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2015/02 - 2015/06 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2008/08/01 - 2010/04/30 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Centro Novas Oportunidades da Escola Profissional de Cortegaça, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2012/04/01 - 2018/07/11 | Para uma avaliação abrangente de leitura no 1.º ciclo do Ensino Básico: relações entre descodificação e compreensão [For a
comprehensive reading assessment in elementary-school students: relationships between decoding and comprehension].
SFRH/BD/94763/2013
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/04/11 - Current | (Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in the access to the labour market
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2021/03/29 - 2025/03/28 | (Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in the access to the labour market
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal Universidade Aberta, Portugal Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2019/03/01 - 2022/02/28 | S4F - Competências de Futuro? O Valor e a Eficácia de um Ensino Superior Baseado em Competências [S4F - Skills for the Future?
The Value and Effectiveness of Competency-Based Higher Education]
PTDC/CED-EDG/29726/2017
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Porto, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2018/07/01 - 2019/02/28 | Centro de Investigação em Psicologia - CIPsi
UID/PSI/01662/2019
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2013/11 - 2014/04 | Avaliar para Prevenir: Estudos de Tracking e Validação dos Inventários de Desenvolvimento Comunicativo de MacArthur-Bates
para o Português Europeu [Tracking studies and validation of the MacArthur-Bates Inventories for European Portuguese]
PTDC/MHC-PED/4725/2012
Research Fellow
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2010 - 2013 | Investigação e Avaliação de Leitura no 1.º ciclo: Desenvolvimento de Inventários de Avaliação da Leitura [Reading research
and assessment in elementary education: Development of reading assessment inventories]
PTDC/PSI-PED/098592/2008
Research Fellow
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2023/02 - Current | Desenvolvimento Pessoal e Profissional no Estágio: Construção e avaliação de um instrumento de apoio à reflexão nas práticas
supervisivas [Personal and Professional Development in teaching training practicum: Construction and evaluation of a tool
to support reflection on supervisory practices]
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
Ongoing
|
2022/11/01 - Current | Doc-Park: Educação doutoral em âmbito de parque de ciência e tecnologia [Doc-Park: Doctoral education in science and technology
parks]
Researcher
EDULOG - Fundação Belmiro de Azevedo, Portugal
Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, Portugal |
EDULOG - Fundação Belmiro de Azevedo
Ongoing
|
2023/02 - 2023/11 | Projeto SUISIA – Spanish Universities Involvement in Social Innovation Activities - Partnership between researchers from Universidade
do Minho, Universitat de València and Universitat Politècnica de València
UIDP/01661/2020
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
Concluded
|
2020/01/02 - 2021/12/31 | Do que se fala quando se fala de educação doutoral? As perspetivas das universidades e dos doutorandos portugueses [Talking
about doctoral education: The perspectives of the Portuguese universities and doctoral students]
Researcher
Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, Portugal
|
EDULOG - Fundação Belmiro de Azevedo
Concluded
|
2018 - 2020/07 | Ainda Estou a Aprender - Plataforma Literacia [I'm still learning - Platform to promote literacy]
NORTE-66-2016-29
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
Norte 2020 - PROGRAMA OPERACIONAL REGIONAL DO NORTE
Concluded
|
2017/04 - 2020/07 | Projeto Litteratus
NORTE-66-2016-29
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Norte 2020 - PROGRAMA OPERACIONAL REGIONAL DO NORTE
Concluded
|
2017 - 2020 | Da conceção à validação de um modelo integrado de intervenção na leitura [From the conception to the validation of an integrated
model of reading intervention]
n.a.
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Câmara Municipal de Guimarães
Concluded
|
2018/07/16 - 2019/02/28 | VALer - Valongo a Ler [Promoting reading skills at Valongo]
NORTE-66-2016- 28 e NORTE-66-2016-29
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Norte 2020 - PROGRAMA OPERACIONAL REGIONAL DO NORTE
Concluded
|
2014/09 - 2016/06 | Ainda estou a aprender: desenvolvimento de uma plataforma educativa online de avaliação e intervenção nas dificuldades de
aprendizagem da leitura [I'm still learning: An educational online platform for the intervention in reading disabilities]
134604
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Online resource |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Intellectual property
Copyright registration |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/11/29 | Avaliação da maleabilidade dos recursos de carreira: Impacto de uma intervenção de carreira a distância com estudantes universitários | V Seminário Internacional de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento
(Portugal)
|
2024/11/12 | The role of motivation in a distance career intervention with higher education students | 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation
(Spain)
|
2024/11/12 | Fostering reflection in initial teacher education: the Student Teacher's Personal and Professional Development Instrument | 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation
(Spain)
|
2024/11/11 | Career development support among university students with special educational needs | 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation
(Spain)
|
2024/10/18 | Programa Boost for Career: Efeitos da intervenção a distância nos recursos de carreira de estudantes universitários [Boost for Career Program: Effects of distance intervention on the career resources of university students] | Seminário Híbrido - Recursos de Carreira e Empregabilidade no Ensino Superior: Diversidade e Intervenção em Contextos Dinâmicos
Instituto de Educação - Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2024/10/18 | Aplicação do B4C em blended learning: Relação com a motivação e os recursos de carreira [Application of B4C in blended learning: Relationship with motivation and career resources] | Seminário Híbrido - Recursos de Carreira e Empregabilidade no Ensino Superior: Diversidade e Intervenção em Contextos Dinâmicos
Instituto de Educação - Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2024/10/18 | Educação inclusiva no ensino superior: Diversidade de perfis de recursos de carreira [Inclusive education in higher education: Diversity of career resource profiles] | Seminário Híbrido - Recursos de Carreira e Empregabilidade no Ensino Superior: Diversidade e Intervenção em Contextos Dinâmicos
Instituto de Educação - Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2024/03/05 | University-industry collaborations in doctoral education programmes: A glimpse of the portuguese context. | 18th International Technology, Education and Development Conference
(Spain)
|
2023/09/08 | Impact of Teaching-Learning Approaches on Competencies Development Associated to Social Innovation: Teachers’ Perspective | 15th ISIRC – International Social Innovation Research Conference
Universidade do Minho - Campus de Azurém (Portugal)
|
2023/09/01 | Efeito da intervenção a distância nos recursos de carreira de universitários estudantes-trabalhadores: Resultados preliminares [Effect of distance intervention on the career resources of university student-workers: Preliminary results] | XVII Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía / IV Congreso de la Asociación Científica Internacional de
Psicopedagogía
(Spain)
|
2023/09/01 | Avaliação do Programa Boost 4 Career - programa a distância de promoção da empregabilidade de estudantes do ensino superior [Evaluation of the Boost 4 Career Program - a distance program to promote the employability of higher education students] | XVII Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía / IV Congreso de la Asociación Científica Internacional de
Psicopedagogía
(Spain)
|
2023/09/01 | Os fatores preditores da empregabilidade dos diplomados: Uma revisão sistemática da literatur [Predictors of graduate employability: A systematic literature review] | XVII Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía / IV Congreso de la Asociación Científica Internacional de
Psicopedagogía
(Spain)
|
2023/09/01 | Boost 4 Career - Uma experiência de ensino híbrido em infusão curricular [Boost 4 Career - A hybrid teaching experience in curriculum infusion] | XVII Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía / IV Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía |
2023/08/22 | Boost 4 Career - Assessment of a distance-based career resource intervention according to social class and work status | European Conference on Educational Research 2023: The Value of Diversity in Education and Educational Research
(Glasgow, United Kingdom)
|
2023/08 | Transversal competences of Higher Education students: Does their self-assessment match external evaluation? | European Conference on Educational Research 2023: The Value of Diversity in Education and Educational Research
(United Kingdom)
|
2022/12/08 | Career resources in Higher Education: Programme overview of a distance career intervention | International Association for Educational and Vocational Guidance Conference
(South Korea)
|
2022/11 | Career resources in higher education: Characterization and diagnosis of psychoeducational needs. | 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2022)
(Spain)
|
2022/11 | Distance career intervention with Portuguese higher education students: Programme overview. | 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2022)
(Spain)
|
2022/09 | Test of Reading Fluency: A test to assess oral reading fluency in Portuguese primary school students. | I International Conference on Child Studies
(Portugal)
|
2022/07 | Bridging the digital gap: Tell us what you need. | 15th International Conference ICT, Society and Human Beings 2022 |
2022/05 | A avaliação de competências transversais no Ensino Superior: As Mini-Entrevistas Múltiplas [Assessing transversal competencies in Higher Education: The Multiple Mini-Interviews]. | Encontro Ciência ‘22
Fundação para a Ciência e Tecnologia (Portugal)
|
2022 | (Re)Search for Career: Intervenção de carreira a distância, empregabilidade e equidade social no acesso ao mercado de trabalho [(Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in the access to the labour market]. | Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal
(Portugal)
|
2021/07 | Ensinar e aprender português: A digital resource for learning to read and write | 13th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies |
2020/11 | Assessing transversal competencies for the future of graduate work: An adaptation of the multiple mini-interviews method. | 13th Annual International Conference of Education, Research and Innovation |
2020/11 | The Multiple Mini-Interviews as a method to assess transversal competencies for the graduate job market: A pilot study. | 13th International Conference on Education and New Learning Technologies |
2020/11 | Doctoral education in Portugal: Mapping the landscape. | 13th International Conference on Education and New Learning Technologies |
2019/09/04 | Ainda Estou a Aprender: Proposta de avaliação e intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura num contexto municipal. [I'm still learning: Assessment and intervention in reading disabilities in a municipal context] | XV Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía
(Corunha, Spain)
|
2019/07/15 | Ler bem. Falar bem. [Read well. Speak well] | III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação
(Lisboa, Portugal)
|
2018/07 | Rastreio universal: implicações para a intervenção. [Universal screening: Implications for intervention] | IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização |
2018/07 | Alunos do 1º ano em risco de insucesso na aprendizagem da leitura. Da avaliação à intervenção no quadro de um modelo multinível. [First graders at risk of failure in reading. From the assessment to the intervention in a multilevel approach] | IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização |
2018/06 | Ensinar a ler e a compreender no 1º ano no quadro de uma abordagem multinível. [Teaching to read and comprehend in the 1st grade in a multilevel approach] | 6th International Conference of Educational Sciences and Development |
2018/06 | Da conceção à validação de um modelo integrado de intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura. [From the conception to the validation of an integrated model of intervention in reading disabilities] | 6th International Conference of Educational Sciences and Development |
2018/04 | Promoting oracy in kindergarten | International Research Seminar on focus on Oracy of the Special Interest Group Reading & Writing & Oracy of ARLE
(Netherlands)
|
2017 | Avaliar fluência da leitura [Reading fluency assessment] | II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização
(Braga, Portugal)
|
2017 | Os efeitos da descodificação, da compreensão oral e da fluência de leitura na compreensão da leitura: Um estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do ensino básico [The effects of decoding, listening comprehension and reading fluency in reading comprehension: A longitudinal study with elementary school students from grades 1 to 4] | II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização”
(Braga, Portugal)
|
2016 | O que compreendem as crianças em idade pré-escolar: Avaliação dinâmica da compreensão oral. [Children's comprehension in preschool: Dynamic assessment of oral comprehension] | II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância
(Braga, Portugal)
|
2016 | Avaliação e intervenção online nas dificuldades na aprendizagem da leitura: A plataforma AINDA ESTOU A APRENDER. [Online assessment and intervention for reading disabilities: The platform I'm still learning] | 3.º Congresso da Ordem dos Psicólogos
(Porto, Portugal)
|
2015 | Construction of short versions of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European Portuguese. | 17th European Conference on Developmental Psychology
(Braga, Portugal)
|
2015 | Ainda estou a aprender. Apresentação de um projeto de intervenção nas dificuldades de aprendizagem da leitura. [I'm still learning. Presentation of an intervention project for reading disabilities] | 2.º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura
(Gaia, Portugal)
|
2015 | A adaptação para Português Europeu dos Inventários de Desenvolvimento Comunicativo de MacArthur-Bates (8-15 e 16-30 meses) [Adaptation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (8-15 and 16-30 months) for European Portuguese] | II Jornadas de Comunicação e Desenvolvimento da Linguagem
(Braga, Portugal)
|
2014 | Compreensão da leitura: Avaliação e intervenção [Reading comprehension: Assessment and intervention] | III Jornadas de Psicologia da Universidade de Aveiro
(Aveiro, Portugal)
|
2014 | Bateria de Avaliação da Leitura: Caracterização e contributos para a avaliação dos problemas de leitura. [Reading Assessment Battery: Characterisation and contributions for reading difficulties' assessment] | Conferência Dislexia em Debate: Tendências Nacionais e Internacionais
(Braga, Portugal)
|
2014 | Prevenir os problemas de leitura. O possível e o desejável [Preventing reading problems: The possible and the desirable] | Conferência Dislexia em Debate: Tendências Nacionais e Internacionais
(Braga, Portugal)
|
2014 | Questões conceptuais e de medida na avaliação da leitura: O desenvolvimento da BAL-Bateria de Avaliação de Leitura [Conceptual and measurement issues in reading assessment: The development of the Reading Assessment Battery] | IV Workshop Linguistics, Language Development and Impairment
(Lisboa, Portugal)
|
2014 | Bateria de Avaliação da Leitura: Caracterização e contributos para a avaliação da leitura [Reading Assessment Battery: Characterisation and contributions for reading assessment] | IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2.º Congresso da Ordem dos Psicólogos
(Lisboa, Portugal)
|
2014 | Bateria de Avaliação da Leitura: Estudos de validade [Reading Assessment Battery: Validity studies] | 10.º Encontro Nacional / 8.º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração
(Braga, Portugal)
|
2013 | Teste de Leitura de Palavras: Dados de validade interna e externa [Test of Word Reading: Internal and external validity data] | III Encontro Internacional de Português/ III Simpósio Internacional de Ensino da Língua Portuguesa
(Santarém, Portugal)
|
2012 | Aprender a compreender: Da teoria à prática pedagógica [Learning to comprehend. From theory to pedagogical practice] | Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contextos Educativos
(Braga, Portugal)
|
2012 | Equalização vertical de uma prova de compreensão da leitura de textos informativos [Vertical equating of a reading comprehension test with expository texts] | 9.º Encontro Nacional/7.º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração
(Braga, Portugal)
|
2012 | Reconhecimento de palavras no 1.º ciclo de Ensino Básico: Impacto das características psicolinguísticas das palavras e do ano escolar e sexo dos alunos [Word recognition in the beginning years of elementary school: The impact of the psycholinguistic characteristics of words, the school grade and students gender] | 9.º Encontro Nacional/7.º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração
(Braga, Portugal)
|
2011 | Evaluación de la comprension de textos: Opciones teóricas y metodológicas [Assessing text comprehension: Theoretical and methodological options] | Congreso Internacional Lectura 2011: Para leer el XXI. Se ha de conocer las fuerzas del mundo para ponerlas a trabajar
(Habana, Cuba)
|
2011 | O que a ciência nos diz sobre o ensino da compreensão leitora [What science says about teaching reading comprehension] | V Conferência Internacional Ler +, Ler Melhor
(Lisboa, Portugal)
|
2011 | Avaliação da compreensão de textos [Assessing text comprehension] | VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação/Evaluación Psicológica / XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas
e Contextos
(Lisboa, Portugal)
|
2010 | A avaliação da leitura: Apresentação de instrumentos. [Reading assessment: Presentation of instruments] | Encontro Leitura: Investigação e Ensino
(Lisboa, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2018/09/10 - 2019/12/12 | Literacia e inclusão social. Um estudo de caso com recurso à plataforma «Ainda estou a aprender».
[Literacy and social inclusion. A case study with the platform I'm still learning].
Co-supervisor
|
Mestrado em Estudos da Criança, Área de Especialização em Intervenção Psicossocial com Crianças e Famílias (Master)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
2018/09/06 - 2019/06/18 | Precisão ou tempo de leitura: Qual o melhor preditor de alunos em risco de dificuldades de aprendizagem da leitura?
[Precision or reading speed: Which is the best predictor of students at-risk for reading disabilities?]
Co-supervisor
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Master)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2024/04/22 - 2024/12/30 | Member of the organising committee of the Híbrid Seminar "Recursos de Carreira e Empregabilidade no Ensino Superior: Diversidade
e Intervenção em Contextos Dinâmicos" [Career Resources and Employability in Higher Education: Diversity and Intervention
in Dynamic Contexts] (2024/10/18 - 2024/10/18)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2024/06 - 2024/10/11 | Member of the organising committee of the World Café Doc-Park [Study on the promotion of doctoral programs in a science and
technology park environment] (2024/10/11 - 2024/10/11)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
2024/01 - 2024/03 | Member of the organising committee of the Seminar “Empregabilidade, Recursos de Carreira e Mercado de Trabalho” [Employability,
Career Resources and Labour Market] (2024/03/20 - 2024/03/20)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2024/01 - 2024/03 | Member of the organising committee of the Workshop «Expertise Profissional, Competências Transversais e Aprendizagem Contínua»
[Professional Expertise, Transversal Competencies and Continuous Learning].
Online event. (2024/03/20 - 2024/03/20)
Workshop (Member of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta, Portugal |
2022/09/01 - 2022/10/10 | Seminar Verão com Ciência - Experiências e aprendizagens de investigação em Educação [Investigation experiences in Education] (2022/10/10) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2018 - 2018 | IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: investigação e boas práticas |¿ III Jornadas Internacionais
de Leitura, Educação e Sucesso Escolar ¿| IV Jornadas Internacionais de Alfabetização
Meeting (Other)
|
|
2017 - 2017 | III Jornadas Comunicação e Desenvolvimento da Linguagem
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2017 - 2017 | II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização
Congress (Other)
|
|
2016 - 2016 | I Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2015 - 2015 | II Jornadas Comunicação e Desenvolvimento da Linguagem
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2015 - 2015 | 17th European Conference on Developmental Psychology
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2014 - 2014 | I Seminário Nacional em Educação e Desenvolvimento Humano: Literacia Emergente na Educação Pré-Escolar
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2014 - 2014 | 10.º Encontro Nacional | 8.º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2007 - 2007 | Seminário Criatividade e Sobredotação: Conceitos, contextos e práticas
Seminar (Other)
|
|
2007 - 2007 | How can we assess creativity? An invitation to the Torrence Test of Creative Thinking
Workshop (Other)
|
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/01/30 - Current | Workshop "Análise de correspondências múltiplas com recurso ao IBM SPSS" [Multiple correspondence analysis using IBM SPSS]
Seminar
|
Escola de Inverno do Centro de Investigação em Educação [Winter School - 4th Advanced training cycle of research methodologies
in educational sciences]
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
2023/02/06 - Current | Workshop "Boas Práticas de Responsabilidade Social das Instituições de Ensino Superior: Educar para os ODS" [Good Practices
in Social Responsibility at Higher Education Institutions: Educating for the SDGs]
Workshop
|
Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico
Universidade do Minho, Portugal
|
2023/02/02 - Current | Workshop "Ver para avaliar - Utilizar o Seesaw como ferramenta de avaliação de estágio" [Seeing to evaluate - Using Seesaw
as an internship evaluation tool]
Workshop
|
Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico
Universidade do Minho, Portugal
|
2023/01/31 - Current | Advanced seminar on educational research methodology: Research and Evaluation Instruments and Data Science in Education.
Seminar
|
Seminário avançado de metodologia de investigação educacional
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2022/11 - 2023/06 | International Mentoring Program, promoted by the International Mentoring Foundation for the Advancement of Higher Education
(IMFAHE) 2022-2023.
Other
|
International Mentoring Program
Universidade do Minho, Portugal
|
2019/12/16 - 2019/12/17 | Workshop Reproducible research and modern data analysis: Concepts, skills and tools | Workshop: Reproducible Research and Modern Data Analysis: Concepts, Skills and Tools
Banco de Portugal, Portugal
Universidade do Porto Porto Business School, Portugal |
2015/01/13 - 2015/01/14 | “Introduction to item response theory (IRT) and computerized adaptive testing (CAT) with the R software” (15h)
Workshop
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021/11/22 | Impacto de variáveis cognitivo-linguísticas na compreensão da leitura
(Thesis) Arguer
|
Maria Hintze Machado (Master)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2021/11/09 | Vocabulário e compreensão oral: Efeitos num programa de intervenção na compreensão leitora
(Thesis) Arguer
|
Maria Ribeiro Mendes (Master)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2019/12/12 | Literacia e inclusão social. Um estudo de caso com recurso à plataforma "Ainda estou a aprender".
[Literacy and social inclusion. A case study using the platform "I'm still learning"].
Supervisor
|
Joana Catarina Cardoso Fernandes (Master)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
2019/06/26 | Impacto das práticas de literacia familiar e do temperamento no desenvolvimento linguístico.
[Impact of family literacy practices and temper in linguistic development]
(Thesis) Arguer
|
Ângela Sofia Sá Oliveira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2024/10 - Current | Humanities and Social Sciences Communications | Springer Nature |
2022 - Current | Studies in Higher Education | |
2020 - Current | Learning and Individual Differences | Elsevier |
2019/11/12 - Current | Revista Psicología Educativa | Colegio Oficial de la Psicología de Madrid |
2019/05/17 - Current | Palgrave Communications | Springer Nature |
2018/07/25 - Current | Studies in Educational Evaluation | Elsevier |
2021 - 2023/05 | Revista Portuguesa de Educação |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2018/10/04 - Current | American Psychological Association | |
2016/05 - Current | Investigare - Associação para o estudo da Leitura, Escrita e Neurociências | Membro da direção |
2010/01 - Current | Ordem dos Psicólogos Portugueses |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2023/03 - 2023/07 | 4 LESE - 4.ª Jornadas de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar [IV International Journeys of Reading, Writing and Academic Success] | Escola Superior de Educação - Politécnico do Porto |
2018/09/04 - 2018/09/05 | IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas / III Jornadas Internacionais de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar / IV Jornadas Internacionais de Alfabetização | Universidade do Minho |
2017/09 - 2017/09 | II Jornadas Internacionais de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização | Universidade do Minho |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2018/09/01 - 2021/09/30 | Scientific consultant in the project VALer - Valongo a Ler [Reading in Valongo] (in partnership). Project funded by Programa Norte 2020 and promoted by the Municipality of Valongo. | Universidade do Minho, Portugal |
2018/06 - 2020/09 | Scientific consultant in the project Ainda Estou a Aprender - Plataforma Literacia [I'm still learning - Literacy platform], (in partnership). Project funded by Programa Norte 2020 and promoted by the Intermunicipal Community of Ave (CIM do Ave) and the Municipality of Vila Nova de Famalicão. | Universidade do Minho, Portugal |
2017/09 - 2020/09 | Scientific consultant in the Project Litteratus (in partnership). Project funded by Programa Norte 2020 and promoted by the Intermunicipal Community of Ave (CIM do Ave). | Universidade do Minho, Portugal |
2017/09 - 2018/09 | Scientific consultant in the project ¿Da conceção à validação de um modelo integrado de intervenção na leitura¿ [From the conception to the validation of an integrated model of reading intervention] (in partnership). Project funded by the Municipality of Guimarães. | Universidade do Minho, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024/11/06 - 2024/11/06 | Dialogues on Research: “How can I improve my personal effectiveness?” Session with doctoral students integrated into the Shared Reflection Group on Teacher Training and School Pedagogy belonging to the Thematic Strand 2 - Learning, innovation and sustainable educational development. | Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal | |
2023/02/14 - 2023/05/29 | Collaboration in the instruction of the curricular unit Educação e Desenvolvimento Interpessoal [Education and Interpersonal Development]. Implementation of the Program Boost 4 Career: A distance intervention program for the promotion of career resources in Higher Education students. | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal | |
2021/09 - 2022/02 | Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem | (Mestrado) | |
2018/11/10 - 2019/02/16 | Problemas de Cognição e Aprendizagem | Mestrado em Educação Especial: Multideficiência e Problemas de Cognição. (Mestrado) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2017/12 - 2018/07 | Problemas de Cognição e Aprendizagem | (Outros) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2017/12 - 2018/07 | Família e o Indivíduo Surdo | (Outros) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2016/02 - 2016/07 | Observação e Intervenção Educativa em Contextos Sociais e Educativos I | (Outros) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2016/02 - 2016/07 | Princípios e Práticas do Processo de Ensino-Aprendizagem II | (Outros) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2015/02 - 2015/06 | Observação e Intervenção Educativa em Contextos Sociais e Educativos I | (Outros) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2024/10/16 - Current | Member of the FWO Review College (panels 2025 – 2027)
Evaluator
|
Research Foundation Flanders - FWO , Belgium |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023/06/23 - Current | Revista Portuguesa de Educação | Centro de Investigação em Educação (CIEd) do Instituto de Educação da Universidade Minho |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2022 - 2022 | Supervision of a fellowship in the program "Verão com Ciência", funded by the Foundation for Science and Technology | Ana Catarina Calheiros |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2024/07/24 - 2024/10/15 | Member of the jury for an international selection procedure under private law, for the hiring of a research assistant (CTTI-PI-22/24-CIED(1) UMinho) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
2022 - 2022 | Member of the jury for four vacancies for scholarships for scientific initiation at the Research Centre on Education (CIEd) under the programme “Verão com Ciência” promoted by Fundação para a Ciência e Tecnologia (Euraxess, reference BII-01-2022-CIED-04) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
2018/11/26 - 2020/06 | Comissão de Acompanhamento do Doutoramento em Psicologia Aplicada [Member of the monitoring committee of the PhD in Applied Psychology, University of Minho] | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2020 - 2020 | Member of the jury for a vacancy for a research assistant within the project EDULOG/CIPES “What do we talk about when talking about doctoral education? The perspectives of Portuguese universities and doctoral students” (reference EDULOG/CIPES/2020/01). | Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, Portugal |
2018/07/19 - 2018/07/19 | Arguição de Relatório de Estágio integrado no Curso de Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde [Internship Report Examination in the Masters in Clinical and Health Psychology] - Marta Sofia Vilar Teixeira | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2018/07/19 - 2018/07/19 | Arguição de Relatório de Estágio integrado no Curso de Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde [Internship Report Examination in the Masters in Clinical and Health Psychology] - Joana Catarina Soares Sampaio e Marta Sofia Vilar Teixeira | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Distinctions
Award
2023 | Prémio Ana Maria Vieira de Almeida
Fundação Vasco Vieira de Almeida, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal |
2022 | Outstanding Paper Award
15th International Conference on ICT, Society and Human Beings, Portugal
|
2018 | Prémio Ler+ 2018
Plano Nacional de Leitura, Portugal
|
2013 | 9.º Prémio CEGOC
CEGOC, Portugal
|