???global.info.a_carregar???
Fernando José de Aires Angelino holds a PhD in Management with specialization in Marketing at ISCTE-IUL in Lisbon, an M.Sc. in Management with specialization in Entrepreneurship and Innovation at University of Evora, and a B..Sc. in Marketing at School of Business from IPS. Has extensive professional experience in management and supervisory positions in domestic and foreign companies, with the coordination and implementation of various projects at Iberian level in the areas of information technologies, logistics, industrial property, and marketing. His current research interests include marketing, higher education, entrepreneurship, gamification, and virtual reality.
Identification

Personal identification

Full name
Fernando José de Aires Angelino

Citation names

  • Angelino, Fernando José de Aires
  • Angelino, F J A
  • Angelino, Fernando

Author identifiers

Ciência ID
B11A-DF5F-87D7
ORCID iD
0000-0001-8365-4242
Google Scholar ID
mcEIIBgAAAAJ&hl
Researcher Id
C-9786-2011
Scopus Author Id
57222387429

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economics and Business

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Elementary (A2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2)
French Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Elementary (A2) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1)
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2014 - 2020/05/08
Concluded
Gestão (Marketing) (Doutoramento)
Major in Marketing
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"Exploring university students' engagement in learning through gamification, transmedia and virtual reality" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado com distinção, por unanimidade
2020 - 2020
Concluded
Título de Especialista em Ciências Empresariais - 3.34.340 (Título de especialista)
Institutos Politécnicos de Setúbal, Castelo Branco e Porto, Portugal
Aprovado
2016
Concluded
Estudos avançados em gestão (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Marketing
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
16 valores
2013/01/14
Concluded
Gestão (Mestrado)
Major in Empreendedorismo e Inovação
Universidade de Évora, Portugal
"O ensino do Empreeendedorismo nas Instituições de Ensino Superior - Uma Análise nos Institutos Politécnicos Portugueses" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores (B)
2009 - 2010
Concluded
Empreendedorismo e Inovação (Pós-Graduação)
Universidade de Évora, Portugal
16 valores
2009/12/31
Concluded
Marketing (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
15 valores
1992 - 1995
Concluded
Análise e Programação de Sistemas (Curso médio)
IATA - Instituto de Aperfeiçoamento Técnico Acelerado, Portugal
15 valores
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022 - Current Researcher (Research) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
2020 - Current Visiting Researcher (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Unidade de Investigação em Desenvolvimento Empresarial, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Unidade de Investigação em Desenvolvimento Empresarial, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2022/10/03 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/08/01 - Current Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2020 - 2022/09 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2021 - 2022 Invited Assistant Professor (University Teacher) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2010/09/10 - 2020/07/31 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2010 - 2012 Invited Assistant (University Teacher) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023/10 - 2024/05 Identificação dos fatores criticos de sucesso e desenvolvimento estratégico
CIPS2
Researcher
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
Concluded
2023/10 - 2024/05 Identificação metodológica de necessidades e potenciadores de envolvimento dos escalões etários jovens do municíipo de Grândola.
CIPS2
Researcher
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
Concluded
2019/01/01 - 2019/12/31 Research Unit in Design and Communications - UNIDCOM/IADE
UID/DES/00711/2019
UID/DES/00711/2019
Instituto de Arte Design e Empresa Universitário Unidade de Investigação em Design e Comunicação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2012/02 - 2012/11 Deteção de Necessidades e Diagnóstico - Incubadora de Base Cultural e Criativa em Évora.
000
Technical development
Agência de Desenvolvimento Regional do Alentejo, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Loureiro, S. M. C.; Bilro, R.G.; Angelino, F. J.. "Creating Memories and Engagement in College Student Through Virtual Reality". In Augmented Reality and Virtual Reality, 167-179. --, United Kingdom: Springer, 2021.
    Published • 10.1007/978-3-030-68086-2_13
  2. Godinho Bilro, R.; Correia Loureiro, S.M.; Aires Angelino, F.J.D.. "Implications of gamification and virtual reality in higher education". 1676-1686. 2021.
  3. Bilro, R.G.; Loureiro, S. M. C.; Angelino, F.. "Implications of Gamification and Virtual Reality in Higher Education.". 2020.
    10.4018/978-1-7998-2874-7.ch007
Conference paper
  1. Angelino, Fernando. "Os gémeos digitais no metaverso - o envolvimento do consumidor". Paper presented in Jornadas Internacionais de Marketing e Logística, Setúbal, 2023.
    Published
  2. PICOITO, CÉLIA ; Ruivo, Maria Alice Gois; Silva, Maria Alcina Velho Dourado da; Maria de Fátima Nunes Serralha; Helena Caria; João Vinagre; Nuno Pereira; et al. "Metodologias educativas baseadas em projetos de cocriação: o exemplo da aplicação do projeto DEMOLA no IPS". Paper presented in Seminário Internacional de Práticas Pedagógicas, Setúbal, 2023.
    Published
  3. Angelino, F.; Célia Picoito; Helena Caria; Alcina Dourado; Nuno Pereira; Fátima Serralha; Alice Ruivo; et al. "Co-creation Design Thinking Process: Learning With Demola Approach". Paper presented in IES - Innovative Economic Symposium, Setúbal, 2022.
    Published
  4. Coelho, Dulce Matos; Angelino, Fernando. "Innovation and Strategic Management: Unidade Curricular do Módulo Internacional da ESCE/IPS". Paper presented in IV Encontro de Reflexão e Partilha Pedagógica em Ciências Sociais, Setúbal, 2022.
    Published
  5. Dourado, Alcina; Ruivo, Alice; Caria, Helena; PICOITO, CÉLIA ; Ramos, Bernardo; VINAGRE, JOÃO; Pereira, Nuno; et al. "Aprendizagem com base em processos de cocriação: o exemplo do DEMOLA® no Instituto Politécnico de Setúbal". Paper presented in CNaPPES - 8º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino, coimbra, 2022.
    Published
  6. Angelino, F.; Alcina Dourado; Alice Ruivo; Bernardo Ramos; Célia Picoito; Fátima Serralha; Helena Caria; et al. "APRENDIZAGEM COM BASE EM PROCESSOS DE COCRIAÇÃO: O Exemplo do DEMOLA® no IPSetúbal". Paper presented in CNaPPES22 - 8º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, Coimbra, 2022.
    Published
  7. Loureiro, S. M. C.; Bilro, R.G.; Angelino, F. J.. "Creating Memories and Engagement in College Student Through Virtual Reality". Paper presented in 6th International AR VR Conference: Augmented Reality and Virtual Reality - New trends in immersive technology, Lisboa, 2020.
    Published
  8. Loureiro, S. M. C.; Angelino, F. J.; Bilro, R.G.. "Gamification in Higher Education: Text Mining Approach". Paper presented in 12th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, Thessaloniki, 2019.
    Published
  9. Angelino, F. J.; Loureiro, S. M. C.; Bilro, R.G.. "Exploring the future of virtual reality and gamification in learning enviornments: students motivation and engagement in higher education". Paper presented in 15th China-Europe International Symposium on Software Engineering Education, Almada, 2019.
    Published
  10. Angelino, F. J.; Dominguinhos, Pedro. "Teaching entrepreneurship in HEI: an analysis at the portuguese Polythecnics". Paper presented in Enabling Teachers for Entrepreneurship Education (ENTENP2013), Guarda, 2013.
    Published
Journal article
  1. Bilro, R. G.; Loureiro, S. M. C.; Angelino, F. J.. "The role of creative communications and gamification in customer engagement in higher education: a sentiment analysis approach". Journal of Creative Communications N/A (2022): https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0973258621992644.
    Published • 10.1177/0973258621992644
  2. Angelino, Fernando; Loureiro, Sandra Maria Correia; Bilro, Ricardo Godinho. "Exploring Tourism Students Engagement through Telepresence, Pleasantness of the Experience and Memory: A Virtual Reality Approach". Journal of Promotion Management (2022): 1-17. http://dx.doi.org/10.1080/10496491.2021.2009614.
    Published • 10.1080/10496491.2021.2009614
  3. Loureiro, S. M. C.; Bilro, R. G.; Angelino, F. J.. "Virtual reality and gamification in marketing higher education: a review and research agenda". Spanish Journal of Marketing - ESIC N/A (2021): https://www.emeraldgrouppublishing.com/journal/sjme.
    Published • 10.1108/sjme-01-2020-0013
  4. Angelino, F. J.; Loureiro, S. M. C.; Bilro, R.G.. "Analysing students engagement in higher education through transmedia and Learning Management Systems: a text mining approach". International Journal of Innovation and Learning (2021): https://www.inderscience.com/jhome.php?jcode=ijil.
    Published
  5. de Aires Angelino, Fernando Jose; Correia Loureiro, Sandra Maria; Bilro, Ricardo Godinho. "Analysing students' engagement in higher education through transmedia and learning management systems: a text mining approach". International Journal of Innovation and Learning (2021): https://publons.com/wos-op/publon/56684409/.
    10.1504/IJIL.2021.118875
  6. Loureiro, Sandra Maria Correia; Angelino, Fernando; Bilro, Ricardo Godinho. "GAMIFICATION IN HIGHER EDUCATION:TEXT MINING APPROACH". Global and National Business Theories and Practice: Bridging the Past with the Future (2019): https://publons.com/wos-op/publon/39153830/.
Thesis / Dissertation
  1. Angelino, F. J.. "Exploring university students’ engagement in learning through gamification, transmedia and virtual reality". PhD, 2020. http://hdl.handle.net/10071/20498.
  2. Angelino, F.. "O ensino do empreendedorismo nas instituições de ensino superior - uma análise nos Institutos Politécnicos Portugueses". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10174/14949.

Other

Other output
  1. Creating Memories and Engagement in College Student Through Virtual Reality. 6th International AR VR Conference. 2020. Loureiro, S. M. C.; Bilro, R.G.; Angelino, F. J.. https://arvrconference.wixsite.com/arvrconference.
  2. Teaching entrepreneurship in HEI: an analysis at the portuguese Polythecnics. Conference on Enabling Teachers for Entrepreneurship Education (ENTENP2013). 2013. Angelino, F. J.; Dominguinhos, Pedro. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/teaching-entrepreneurship-in-hei-an-analysis-at-the-portuguese-polythecnics/72684?lang=en.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/10/20 Os gémeos digitais no metaverso - o envolvimento do consumidor Jornadas Internacionais de Marketing e Logística
Escola Superior de Ciências Empresariais - Instituto Politécnico de Setúbal (Setúbal, Portugal)
2020 Creating Memories and Engagement in College Student Through Virtual Reality 6th International AR VR Conference: Augmented Reality and Virtual Reality - New trends in immersive technology
ISCTE \ Manchester Metropolitan University (Manchester , United Kingdom)
2019 Gamification in higher education: Text mining approach 12th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business: Business Management Theories and Practices in a Dynamic Competitive Environment
Universidade de Tessalónica (Thessaloniki, Greece)
2019 Exploring the future of virtual reality and gamification in learning enviornments: Students motivation and engagement in higher education CEISEE 2019: 15th China-Europe International Symposium on Software Engineering Education
Universidade Nova (Lisbon, Portugal)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023/11/29 I'm my own mannequin - The impact of AR on self-concept
(Thesis) Main arguer
Jéssica Francisco Martinho (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2023/11/28 Preparing a Sustainability Self-Diagnostic Tool for SMEs
(Thesis) Main arguer
Pedro de Melo Palma (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2023/11/27 The Influence of Virtual Reality on Perceived Authenticity, Curiosity and Willingness to Engage on Socially Responsible Initiatives
(Thesis) Main arguer
Patrícia Alexandra Calheiros Santos (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/12/22 Eliciting Visit Intentions to Museums through Virtual Reality: the role of Vividness, Presence, and Serious Leisure.
(Thesis) Main arguer
David Alexandre Amaro Rato (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/12/22 Yes, I forgive you, but...": Exploring the Individual's Willingness to Forgive a Human Brand when a Transgression occurs.
(Thesis) Main arguer
Bárbara Sofia Lucas José (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/12/21 The effects of in-game advertising on purchase intention of digital objects.
(Thesis) Main arguer
Fernanda Gu Zhoujie (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/12/21 The acceptance and resistance factors influencing consumers? intention to use virtual shopping assistants and the role of relationship quality.
(Thesis) Main arguer
Leonor Moura Canastra (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/12/16 Plano Estratégico Thalassal Wellness Center.
(Thesis) Main arguer
Ana Alexandra Cortez dos Santos Peixoto (Master)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2022/11/29 I'm my own mannequin - The impact of AR on self-concept.
(Thesis) Main arguer
Jéssica Francisco Martinho (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/11/25 How VR experiences influence brand coolness perceptions of customers in the airline industry - the impact of experiential values and the use of gamification.
(Thesis) Main arguer
Felicitas Stein (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2022/10/10 KEEPING FANS ENGAGED THROUGH SOCIAL MEDIA DURING THE COVID-19 PANDEMIC – A CASE OF PROFESSIONAL FOOTBALL CLUBS
(Thesis) Main arguer
Cláudia Isabel De Jesus Tavares (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2021/12 Relatório de Estágio na 2 PLAY: o caso do CD Tondela
(Thesis) Main arguer
Ana Rita Figueiredo Faria Nogueira (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/12 Luxury fashion brands and internet memes as a social media strategy in the context of brand coolness, consumer brand engagement and measures and effects of visual complexity.
(Thesis) Main arguer
Inês Gomes da Silva (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2021/12 Do athletes deserve to have consumers advocating for them? The Effect of Athlete Brand Personality, Brand Image Attributes and Brand Loyalty on Athlete Brand Advocacy: the mediating effect of deservedness
(Thesis) Main arguer
Sara Filipa Pinto Leal (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2021/12 EXPLORING THE ENGAGEMENT PROCESS BETWEEN HUMANS AND INTELLIGENT VIRTUAL ASSISTANTS
(Thesis) Main arguer
Patrícia Saturnino Mateiro Silva Garrotes (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2021/11 Exploring how Internet Memes influence Brand Coolness perceptions: utilitarian versus hedonic cosmetic brands.
(Thesis) Main arguer
Marta Rodrigues Aguiar (Master)
ISCTE Business School, Portugal
2021/04 Como o in-game advertising altamente integrado é recebido pelo público gamer e qual o impacto disso na publididade.
(Thesis) Main arguer
Victor Goulart Tavares (Master)
Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2021/01 Drivers of Smart Speakers’ Advertising Acceptance
(Thesis) Main arguer
Carolina Fiuza Ribeiro (Master)
ISCTE Business School, Portugal

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2023/04 - Current Active Learning in Higher Education SAGE
2023/03 - Current Education and Information Technologies Kluwer Academic Publishers
2023/08 - 2023/08 Journal of Promotion Management Routledge
2023/08 - 2023/08 SemeAD 23 (XXV) https://26.semead.com.br/login.php?
2022/10/14 - 2022/10/17 Frontiers in Psychoogy (1664-1078) Lausanne Frontiers Media S.A.
2022/08 - 2022/08 SemeAD 22 (XXIV) SemeAd
2021/12/16 - 2021/12/21 FIIB Business Review ( 2319-7145) SAGE

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023/07 - Current Conselho Científico
Member
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2022/09 - 2022/11 Conselho Técnico-Científico
Member
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2020 - 2022 Comissão Executiva do Departamento de Economia e Gestão
Member
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2006 - 2008 Secretário (estudante) no Conselho Pedagógico
Member
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023 - Current e.Business Gestão da Distribuição e da Logística (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2022/10 - Current Atelier de Marketing Comunicação Aplicada: Marketing, Publicidade e Relações Públicas (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2022/10 - Current Introdução ao Marketing Ciências da Comunicação (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2022/10 - Current Gestão da Inovação Marketing (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2022 - Current Marketing operacional Comunicação Aplicada: Marketing, Publicidade e Relações Públicas (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2020 - Current Teoria do Marketing Comunicação Aplicada: Marketing, Publicidade e Relações Públicas (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2020 - Current Teoria e Prática do Marketing Informática de Gestão (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2020 - Current Marketing Internacional Comunicação Aplicada: Marketing, Publicidade e Relações Públicas (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2016 - Current Estratégia e Sistemas de Informação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2014 - Current e-Business (uk) (Bachelor (1st cycle)) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2011 - Current Inovação e Estratégia Empresarial (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2022 - 2023 Tópicos Avançados de Gestão Mestrado em Gestão de Hotelaria, Saúde e Bem-Estar (Mestrado) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2022 - 2023 Estratégia Mestrado em Gestão de Hotelaria, Saúde e Bem-Estar (Mestrado) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2021 - 2022 Metodologia da Investigação (Licenciatura) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2021 - 2022 Criatividade e Inovação (Licenciatura) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2021 - 2022 Tecnologias Emergentes Aplicadas ao Marketing (Mestrado) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2021 - 2022 Introduction to Management (uk) (Bachelor (1st cycle)) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2019 - 2022 Innovation and Strategic Management (uk) (Bachelor (1st cycle)) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2020 - 2021 Introduction to Management (uk) (Bachelor (1st cycle)) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2018 - 2019 Empreendedorismo (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2017 - 2018 Gestão da Inovação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2011 - 2018 e-Business (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2016 - 2017 Gestão da Inovação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2013 - 2016 Innovation and Strategic Management (uk) (Bachelor (1st cycle)) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2014 - 2015 Innovation Management (uk) (Bachelor (1st cycle)) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2013 - 2014 Gestão de Operações (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2013 - 2014 Organização e Gestão de Empresas (Curso de Especialização Tecnológica) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal
2012 - 2013 Gestão da Qualidade (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2012 - 2013 Gestão de Operações (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2011 - 2012 Inovação e Empreendedorismo (Pós-Graduação) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2010 - 2011 Inovação e Empreendedorismo (Pós-Graduação) Instituto de Arte Design e Empresa - Universitário, Portugal
2010 - 2011 Empreendedorismo (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2010 - 2011 Introdução è Gestão (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2010 - 2011 Sociedade, Economia e Direito (Curso de Especialização Tecnológica) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia do Barreiro, Portugal