Identification
Personal identification
- Full name
- Maria do Carmo Piçarra Ramos
Citation names
- Piçarra, Maria do Carmo
Author identifiers
- Ciência ID
- B41A-C5C2-9211
- ORCID iD
- 0000-0002-7875-9629
Websites
- http://salazarvaiaocinema.wordpress.com/ (Personal)
- https://carmoramos.wixsite.com/cinema-imperio/aleph (Scholar)
Knowledge fields
- Social Sciences - Media and Communications
- Humanities - Arts
- Social Sciences - Other Social Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) | |
French | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | |
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2014/09/01 - 2018/08/31
Concluded
|
"Cinema Império". Portugal, França e Inglaterra, representações do império no cinema. [Post-PhD "Cinema Empire". Portugal,
France and England, representations of the empire in cinema] (Pós-doutoramento)
Major in Cinema
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade/Universidade do Minho, Portugal
|
|
2008 - 2013
Concluded
|
Ciências da Comunicação (variante Cinema) (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Azuis Ultramarinos: memorial fílmico do colonialismo nas revistas filmadas do Estado Novo [Ultramarine blues: filmic memorial
of colonialism in the Estado Novo newsreels]" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
2001 - 2004
Concluded
|
Ciências da Comunicação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Estado Novo e propaganda no cinema: O “Jornal Português” de actualidades (1938-1951)" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1990 - 1994
Concluded
|
Ciências da Comunicação (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"N/A" (THESIS/DISSERTATION)
|
13 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/12/10 - Current | Researcher (Research) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação, Portugal (...) |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/10/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal |
2012/02/01 - 2016/08/31 | Assistant (University Teacher) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2012/10/01 - 2013/07/31 | Visiting Professor (University Teacher) | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal | ||
2012/10 - 2012/10 | Visiting Professor (University Teacher) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal |
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1999/11 - 2007/01 | Film Critic | Premiére, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/02/01 - 2024/03/31 | CineAsia: Representações Filmadas da Ásia Portuguesa [CineAsia: Filmed Representations of Portuguese Asia]
ICNOVA/UIDB/07/2021/ CINEASIA
Principal investigator
Universidade Nova de Lisboa - Instituto de Comunicação da Nova, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2018/01/01 - 2022/12/31 | Memories, cultures and identities: how the past weights on the present-day intercultural relations in Mozambique and Portugal?
3331626222
Researcher
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade/Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação Aga Khan Fundação para a Ciência e a Tecnologia Ongoing
|
2018/09/03 - 2022/09/02 | The Photographic Impulse: Measuring the Colonies and the Colonial Bodies. The Photographic and Filmic Archive of the Portuguese
Geographic and Anthropologic Missions
PTDC/COM-OUT/29608/2017
Researcher
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2018/10/01 - 2019/12/30 | "Cinema Império". Representações da "Ásia Portuguesa" nos arquivos fílmicos ["Empire Cinema. Representations of "Portuguese
Asia" in the film archives]
Research Fellow
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
|
Fundação Oriente
Concluded
|
2014/09/01 - 2018/08/31 | “Cinema Império”. Portugal, França e Inglaterra, representações do império no cinema / Cinema Empire. Portugal, France and
UK, empire representations on films
SFRH/BPD/93217/2013
Post-doc Fellow
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
University of Reading - Centre for Film Aesthetics and Cultures, United Kingdom |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2016 - 2018 | O império colonial português e a cultura popular urbana / The Portuguese colonial empire and urban popular culture
(PTDC/CPC-CMP/2661/2014)
Consultant
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2013 - 2014/09 | Narrativas Identitárias e Memória Social: a (re)construção da lusofonia em contextos interculturais [Identity Narratives and
Social Memory: the (re)making of lusophony in intercultural contexts]
PTDC/CCI-COM/105100/2008
Researcher
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade/Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2011/01 - 2014/07 | Censura e mecanismos de controle da informação no Teatro e no Cinema. Antes, durante e após o Estado Novo [Censorship and
methods of control of information in the theatre and the cinema during the Estado Novo]
Researcher
Centro de Investigação Media e Jornalismo, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2013/01/01 - 2013/09/30 | As ciências da classificacão antropológica em 'Timor Português'(1894-1975)' [The Sciences of Anthropological Classification
in "Portuguese Timor"]
PTDC/CS-HC/0089/2009
Research Fellow
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
|
Fundação para a Ciência e Tecnologia
Ongoing
|
2008/03 - 2012/03 | Azuis ultramarinos: propaganda colonial nas actualidades filmadas do Estado Novo e censura a três filmes de autor [Ultramarine
blues: colonial propaganda in the Estado Novo newsreels and censorship of three author films]
SFRH / BD / 40246 / 2007
PhD Student Fellow
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
1999/01/01 - 1999/12/31 | O papel do Jornal Português na propaganda do Estado Novo [ Jornal Português and the Estado Novo's propaganda]
N/A
Research Fellow
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Book review |
|
Conference paper |
|
Edited book |
|
Exhibition catalog |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Magazine article |
|
Newspaper article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Artistic / Performance
Artistic exhibition |
|
Curatorial / Museum exhibition |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/12/13 | Women’s gazes on Angola’s liberation struggle: political images by Augusta Conchiglia and Sarah Maldoror. |
Casa del Cinema, Sapienza Università di Roma, Università Roma Tre, Archivio audiovisivo del movimento operaio (Rome, Italy)
|
2023/12/03 | Maldoror’s gaze. Singularities of a political cinema |
American University in Cairo (Cairo, Egypt)
|
2023/11/17 | Re-imagining the “Portuguese (extractivist) way of being in the world” through (post)colonial films |
Centro de Estudios del Museo Reina Sofía, CSIC, Universidad Carlos III (Madrid, Spain)
|
2023/03/03 | “Propaganda colonial e cinema da ditadura. Resistências: o caso do arquitecto do Lobito, Francisco Castro Rodrigues” [“Colonial propaganda and dictatorship cinema. Resistance: the case of the Lobito architect, Francisco Castro Rodrigues”] | Arquitetura, Cidades e Cinema. ciclo de conferências IST-CiTUA Arch Talks [Architecture, Cities and Cinema. IST-CiTUA Arch
Talks conference cycle]
Instituto Superior Técnico
|
2022/06/08 | La projection de l ordre salazariste et la caméra analytique de Sousa Dias contre la non-inscription [The projection of the Salazarist order and the analytical camera of Sousa Dias against non-inscription] | À Contretemps. Prise et reprise des images filmées en régime autoritaire. Colloque international [Setback. Taking and replaying
images filmed under an authoritarian regime. International meeting]
Université de Poitiers, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Université Sorbonne Nouvelle (Paris, France)
|
2022/06/04 | Projetez l'ordre. Cinema do Povo et propagande salazariste [The order's projection. Cinema do Povo and Salazarist propaganda] |
Institute National d'Histoire de L'art, Fountainbleau Château (Fountainbleau , France)
|
2022/06/04 | Chants de Maldoror. Singularités d’un cinema politique [Songs of Maldoror. Singularities of a political cinema] | Festival de l’histoire de l’art 11ºÉdition. Invited country Portugal
Institute National d'Histoire de L'art, Fountainebleau Chateau (Fountainebleau , France)
|
2022/03/31 | Augusta Conchiglia sur les rails du front de l'Est. Images et sons de la lutte de libération en Angola [Augusta Conchiglia on the rails of the Eastern Front. Images and sounds of the liberation struggle in Angola] |
Institut D’études Hispaniques, Sorbonne Université Paris 1 (Paris)
|
2022/03/01 | Augusta Conchiglia sur les rails du front de l'Est. Images et sons de la lutte de libération en Angola [Augusta Conchiglia on the rails of the Eastern Front. Images and sounds of the liberation struggle in Angola] | Une guerre civile globale? Théories et pratiques de libération entre antifascisme et décolonisation. [A global civil war?
Theories and practices of liberation between anti-fascism and decolonization]
Centre d’histoire sociale des mondes contemporains – Paris 1 Panthéon-Sorbonne/CNRS (Paris, France)
|
2022/02/02 | Projecting (and resisting) the order through cinema during Portuguese Estado Novo dictatorship |
Waseda University (Bruxels, Belgium)
|
2021/12/16 | An Ethic Of The Gaze To Unveil Portuguese Colonial And Fascist Violence: Reflection(S) On/Through The Analytical Camera | Visible Evidence XXVII - Documentary and Democracy
Visible Evidence (Frankfurt, Germany)
|
2021/09/07 | Augusta Conchiglia e a 'geração da utopia'. Sonhar um país novo através de imagens e sons de libertação [Augusta Conchiglia and the 'utopian generation'. Dreaming of a new country through images and sounds of liberation] | Jornada de trabalho Augusta Conchiglia nos Trilhos da Frente Leste: Imagens e Sons) da Luta de Libertação em Angola [Meeting
Augusta Conchiglia on the Rails of the Eastern Front: Images and Sounds) of the Liberation Struggle in Angola]
Instituto de Comunicação da Nova (Lisbon, Portugal)
|
2021/05/29 | Consciência política e anti-colonialismo através do “olhar poético” de Sarah Maldoror [Political awareness and anti-colonialism through Sarah Maldoror's 'poetic gaze' | Encontro(s) Mulheres nas Descolonizações. Modos de Ver e Saber [¿Gathering(s) Gendering decolonization. Ways of seeing and
knowing]
Universidade Nova de Lisboa - Instituto de Comunicação da Nova (Lisbon, Portugal)
|
2021/05/13 | Manuel Luíz Vieira. Pioneirismo de um 'homem da câmara' madeirense [Manuel Luíz Vieira. A 'man of the camera' Madeiran pioneer] | Seminário Fotografia, Cinema e Arquivos [Seminar Photography, cinema and archives].
Centro de Estudos de História do Atlântico (Funchal, Portugal)
|
2020/10/16 | Decolonization and political awareness through the poetic gaze of Sarah Maldoror”. | Revolution & Cinema · Spring Seminar
Escola das Artes – Universidade Católica do Porto (Porto, Portugal)
|
2020/03/05 | Behind the portrait of Antunes Amor, an educator and pioneer of cinema in Goa. | Conference at Fundação Oriente, Panjim, Goa/India
Fundação Oriente Índia (Pangim, India)
|
2020/02/25 | Ultramarine blues. (Anti)colonial projections in Portuguese cinema | Ultramarine blues. (Anti)colonial projections in Portuguese cinema
University of Goa, Panjim, Goa (Panjim, India)
|
2019/12/16 | Representações da ‘Ásia portuguesa´. Projecções dos arquivos fílmicos e uma constelação de perguntas (Representations of ‘Portuguese Asia’. Projections of archive footage and a constellation of questions) | Portugal y Oriente
Universidad de Salamanca (Salamanca, Spain)
|
2019/11/07 | Macao: image en mouvement dans le contexte (post)colonial portugais (Macao: moving image in the Portuguese (post) colonial context) | Macao en perspective - culture et représentations 20 ans après la rétrocession
CRILUS /Université Paris Nanterre (Paris, France)
|
2019/11/06 | Azuis ultramarinos. Propaganda colonial e censura no cinema do Estado Novo [Ultramarine Blues. Colonial propaganda and censorship in Estado Novo cinema] | Seminário “La langue portugaise en culture” Cátedra Lindley Cintra– Camões IP
CRILUS /Université Paris Nanterre (Paris, France)
|
2019/06/30 | “O arquivo antropológico filmado em “Timor Português”: poesia de Cinatti / propaganda da MAT (Missão Antropológica de Timor)” (“The anthropological archive footage of “Portuguese Timor”: poetry by Cinatti / propaganda by MAT (Missão Antropológica de Timor") | Jornada de estudos Imagens&Arquivos
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2019/04/23 | "Cinema Império".. Projecções dos arquivos e uma constelação de perguntas¿ [Cinema Empire. Projections from the archives and a constellation of questions]. | Jornada de trabalho Representações Visuais da “Ásia Portuguesa”: Perspectivas Críticas
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais (Lisboa, Portugal)
|
2018/07/21 | Intermedial approaches to Portugal, France and England representations of the empire in the cinema | (Post)Colonial images: An intermedial approach
Centre for Film Aesthetics – University of Reading, (Reading, United Kingdom)
|
2018/05/30 | Azuis ultramarinos. Censura ao cinema colonial no Estado Novo (Ultramarine blues. Censorship of colonial cinema in the Estado Novo) | Journée d’étude «Les non-vus du cinéma portugais pendant la dictature: Regards sur les archives de l’État Nouveau»,
Fundação Calouste Gulbenkian de Paris (Paris, France)
|
2018/04/05 | Mise en abyme: des imagens-flash du colonialisme | Conference Le «Colonial Abyssal»
Fundação Calouste Gulbenkian de Paris (Paris, France)
|
2017/11/23 | Violência colonial no "país bárbaro". Sexualizar e punir vistos através da "câmara analítica" [Colonial violence in the barbaric country. Sexualising and punishing seen through the analytic camera] | III Congresso Internacional sobre Culturas. Interfaces da lusofonia
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2017/10/26 | Entre a portugalidade e a irmandade ibérica: Nascimento de uma nação¿ [Between Portugueseness and the Iberian Brotherhood: Birth of a Nation] | Virgílio Teixeira: Colóquio comemorativo do seu centenário
Teatro Baltazar Dias (Porto Santo, Portugal)
|
2017/10/16 | "Os cantos de Maldoror": cinema de libertação da ¿realizadora-romancista ["Os cantos de Maldoror": liberation cinema of the novelist-director] | Colóquio Internacional Áfricas, Oceanos e Narrativas
Universidade de S. Paulo (S. Paulo, Brazil)
|
2017/09/15 | “Violência colonial sobre o corpo. Imagens-clarão reveladas pelo(s) arquivo(s)” (“Colonial violence over the body. Flash images revealed by the archive(s)” | II Encontro de Cultura Visual. Memória cultural, imagem, arquivo
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2017/07/29 | “Black bodies, white violence at ‘pays barbare’. Sexualizing and punishing seen through an ‘analytical camera’” | NECS 2017 Sensibilities & the Senses. Media Bodies Practices
Université Sorbonne Paris 3 (Paris, France)
|
2017/05/06 | Violence coloniale au "pays barbare": zoos humains portugais, films exotiques français [Colonial violence in the barbaric country: Portuguese human zoos, exotic French films] | Atelier de recherche sur le cinéma de non-fiction en situation colonial
Institut de recherche sur le cinema et l’audiovisuel (IRCAV), Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3 (Paris, France)
|
2017/05/06 | “Azuis ultramarinos. O colonialismo português imaginado no cinema” (“Ultramarine blues. Portuguese colonialism imagined in cinema ” | Encontros de cinema de Viana do Castelo
Encontros de cinema de Viana do Castelo (Viana do Castelo, Portugal)
|
2017/02/10 | Salazar vai ao cinema. A projecção do Estado Novo pelo "Jornal Português" [Salazar goes to the movies. The projection of the Estado Novo by Jornal Português] | XI Jornadas de Investigação do CIAC
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
2016/10/19 | Plataforma "Cinema Império". Para uma filmografia do colonialismo português [Platform Cinema Império For a filmography of Portuguese colonialism] | XII Congresso da Lusocom/III Congresso da Mediacom
Universidade de Cabo Verde (Praia, Cape Verde)
|
2016/07/23 | "Papéis da prisão" filmados: resistência e consciência política através do olhar-câmara de Maldoror [Filmed Papéis da prisão": resistance and political consciousness through Maldoror's camera-gaze] | Conferência Internacional Colonial Incarceration in the 20th Century: a Comparative Approach. On the 80th anniversary of the
Tarrafal Camp
Museu do Aljube – Resistência e Liberdade (Lisboa, Portugal)
|
2016/05/05 | Bleu Outremer: des images-flash du colonialisme portugais [Ultramarine Blue: flash images of Portuguese colonialism] | Conferência no Centre de Recherches Interdisciplinaires sur les Mondes Ibériques
Université Sorbonne – Paris 5 (Paris, France)
|
2016/04/27 | Cinema de urgência para fixar o nascimento [em imagens] de uma nação [Cinema of urgency to fix the birth [in images] of a nation] | IX Jornadas Cinema em Português
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
|
2016/01/27 | Colonial projections and refractions. An action research platform to criticize colonial imaginaries | “Liberation Struggles, the fall of the empire and the birth [through images] of African Nations.
Centre for Film Aesthetics – University of Reading / Camões Centre for Portuguese Language – King’s College of London (Londres, United Kingdom)
|
2016/01/14 | “Ultramarine Blues: ‘Image-flashes’ of Portuguese (Anti-)Colonialism” | Portuguese Film. Colony, Postcolony, Memory Symposium
University of London (Londres, United Kingdom)
|
2015/11/06 | “Ruy Guerra: From an “Internationalist Cinema” to an ‘Accented cinema’” | E. Allison Peers Symposium 2015
University of Liverpool (Liverpool, United Kingdom)
|
2015/10/07 | Tratado de nomadologia. A câmara de Guerra nos projectos africanos de projecção nacional e de um cinema internacionalista [Treaty on nomadology: Guerra's camera in African projects for national projection and internationalist cinema] | Colóquio Ruy Guerra et la pensée critique des images
Université Sorbonne Paris 3 (Paris)
|
2015/09/17 | Ruy Duarte: um "cinema de urgência" para resgatar Angola do "hemisfério do observado" [Ruy Duarte: a cinema of urgency to rescue Angola from the "hemisphere of the observed"] | 11º Congresso Alemão de Lusitanistas
Universidade Técnica de Aachen (Aachen, Germany)
|
2015/02/02 | Pele negra ou pele branca: máscara(s) da mulher imaginada pelo cinema colonial [Black skin or white skin: mask(s) of the woman imagined by colonial cinema] | XII Congresso Luso Afro Brasileiro/ I Congresso da Associação Internacional de Ciências Sociais e Humanas em Língua Portuguesa
Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2014/07 | Álvaro Cunhal: um "príncipe vermelho" na Revolução dos Cravos¿ [Álvaro Cunhal: a red prince in the Carnation Revolution ] | Colóquio internacional Carisma e imagen política Poderes y contrapoderes durante la transición democrática
Casa Velazquez (Madrid, Spain)
|
2014/03/13 | Governar a memória da revolução no cinema. O que fizémos nós com os cravos? [Governing the memory of the revolution in cinema. What have we done with the carnations?] | Colloque International Révolution et cinéma: l'exemple portugais
INHA-Université Sorbonne Nouvelle/Fondation Calouste Gulbenkian (Paris, France)
|
2014 | Cinema da libertação: Luandino filmado por Sarah Maldoror [Liberation cinema: Luandino filmed by Sarah Maldoror] | De "Luuanda2 (1964) a Luandino (2014): Veredas
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2014 | Filmes proibidos - Esplendor selvagem [Forbidden films - Esplendor selvagem] | Ciclo de cinema português "Filmes proibidos" [Portuguese film program "Forbidden Films"]
Associação Luzlinar, Cinemateca Portuguesa, Departamento de Artes e Comunicação da Universidade da Beira Interior (Fundão, Portugal)
|
2013/12/14 | “Salazar goes to the movies: the ‘Politics of the spirit’ in portuguese propaganda films” | Cinema and propaganda during fascist regimes. A transnational approach
Universidade de Valência (Valência, Spain)
|
2013/11/13 | A "regra do jogo": normas e variações à censura relativa ao Ultramar [The rule of the game: norms and variations on censorship relating to the Overseas Territories] | Congresso Internacional sobre Censura ao Cinema e ao Teatro [International Congress on Film and Theatre Censorship]
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2013/11/02 | “Cinema Império: propaganda e censura nos filmes coloniais durante o Estado Novo” (“Cinema Império: propaganda and censorship in colonial films during the Estado Novo”) | Conferência Internacional Media e Império
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais (Lisboa, Portugal)
|
2013/09/20 | O império contra-ataca: produção secreta de filmes coloniais para projecção mundial [The empire strikes back: secret production of colonial films for worldwide release] | V Simpósio Internacional / VII Mostra O cinema nos países lusófonos
Universidade Federal do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro, Brazil)
|
2013/09/09 | Cinema Império: contributos para uma genealogia da imagem colonial [Cinema Empire: contributions to a genealogy of the colonial image] | Colóquio O Império da Visão: Fotografia no contexto colonial português (1860-1960) [Colloquium The Empire of Sight: Photography
in the Portuguese Colonial Context (1860-1960)]
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais (Lisboa, Portugal)
|
2013/07/16 | “Empire cinema: disruptive colonial representations through Estado Novo films” | Workshop com Anne Stoler “Theorising the Portuguese colonial experience. Images, history and power”
ICS/ULisboa-Companhia das Culturas (Castro Marim, Portugal)
|
2013/07 | Cortar o olho da liberdade: colonialismo e censura estado-novista [Cutting out the eye of freedom: colonialism and Estado Novo censorship] | II Congresso Internacional Historia, Literatura y Arte en el Cine en español y en português
Universidade de Salamanca (Salamanca, Spain)
|
2013 | Lanternistas. Estudo de caso [Lanternistas. Case study] | Colóquio "Observar, imaginar, filmar: o cinema na infância", no âmbito do programa. Iniciação ao cinema: experiências e reflexões"
Cinemateca Portuguesa, Associação cultural Os Filhos de Lumière e Institut Français du Portugal (Lisboa, Portugal)
|
2013 | Filmes sobre Timor de Ruy Cinatti [Films about Timor by Ruy Cinatti] | Conferência Internacional “Crossing histories and ethnographies"
ICS-UL (Lisboa, Portugal)
|
2013 | Empire cinema: disruptive colonial representations through Estado Novo films | Anne Stoler workshop Theorising the Portuguese colonial experience. Images, history and power
ICS-UL/Companhia das culturas. (Castro Marim, Portugal)
|
2013 | O império contra-ataca: produção secreta de filmes coloniais para projecção mundial | V Simpósio Internacional / VII Mostra O cinema nos países lusófonos
Laboratório de Artes, Performance e Audiovisual: Cinema e Vídeo - Universidade Estadual do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro, Brazil)
|
2013 | Cinema Império: contributos para uma genealogia da imagem colonial |
Projecto Conhecimento e Visão: fotografia no Arquivo e no Museu Colonial Português (1850-1950)PTDC/HIS-HIS/112198/2009 - Financiado
pela FCT (Lisboa, Portugal)
|
2013 | A ‘regra do jogo’: normas e variações à censura relativa ao Ultramar | Congresso Internacional sobre Censura ao Cinema e ao Teatro
Projecto Censura e mecanismos de controlo da informação no Teatro e no Cinema. Antes, durante e após o Estado Novo PTDC/CCI-COM/117978/2010 (Lisboa, Portugal)
|
2013 | Cinema Império: propaganda e censura nos filmes coloniais durante o Estado Novo | Conferência Internacional Media e Império
ICS-UL (Lisboa, Portugal)
|
2013 | Azuis ultramarinos: imagens-clarão do colonialismo português no cinema | Encontros para além da história 2013. Imagens coloniais: revelações da antropologia e da arte contemporâneas
Centro Internacional de artes José de Guimarães (Guimarães, Portugal)
|
2012/11 | Streets of Early Sorrow and Catembe presentation and debate (with Ros Gray) | The militant image
Goldsmiths College (Londres, United Kingdom)
|
2012/07 | Ultramarine blues: the filmic memorial of the salted sea ballad | Summer School "Cinema & Contemporary Art 3
Université Sorbonne Paris 3 (Paris, France)
|
2012 | Apresentação de I Cruzeiro de Férias às Colónias do Ocidente (San Payo, 1936) [Presentation of I Cruzeiro de Férias às Colónias do Ocidente] | Abrir os cofres
Cinemateca Portuguesa (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Apresentação de Deixem-me ao menos subir às palmeiras... (Lopes Barbosa, 1972) [Presentation of Deixem-me ao menos subir às palmeiras...] | Abrir os cofres
Cinemateca Portuguesa (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Black Skin, White Masks: mnémosynes of forbidden images | Time Networks: Screen Media and Memory - NECS 2012 Conference
European Network for Cinema and Media Studies (NECS) (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Apresentação do documentário Kilombos [Presentation of the documentary Kilombos] | Seminário Internacional "O percurso dos quilombos: de África para o Brasil e o regresso às origens"
(Lisboa, Portugal)
|
2012 | Azuis Ultramarinos. Projecto de tese de doutoramento [Ultramarine Blues. PhD thesis project] | Censura e mecanismos de controle da informacãoo no teatro e cinema antes, durante e após o Estado Novo. Apresentação no âmbito
da criação de rede de pesquisa [Censorship and mechanisms to control information in theatre and cinema before, during and
after the Estado Novo]
Núcleo de Pesquisa em Comunicação e Censura da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Comissão de Classificação de Espectáculos: estudo de caso [Comissão de Classificação de Espectáculos: case study] | IV Seminário Internacional Media, Jornalismo e Democracia [IV International Seminar Media, Journalism and Democracy]
Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Politização dos filmes da "terra do sol" (ou uma proposta de genealogia das imagens obliteradas do quotidiano) [Politicisation of films from the land of the sun (or a proposed genealogy of obliterated images of everyday life)] | I Congresso Internacional Portugal Brasil África – Relações históricas, literárias e cinematográficas
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
|
2012 | “Black skin, white masks: mnémosynes of forbidden images” | European Network for Cinema and Media Studies (NECS) 2012 Conference
Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2011/11 | Salazar goes to the movies: the Politics of the spirit in portuguese propaganda films | Cinema and propaganda during fascisms. A transnational approach
Universidade de Valência (Valência, Spain)
|
2011 | Contributo para uma reflexão pública sobre as condições para a investigação de cinema em Portugal [Contribution to a public reflection on the conditions for film research in Portugal] | Colóquio A Cinemateca e a investigação de cinema em Portugal [Colloquium The Cinematheque and Film Research in Portugal]
Cinemateca Portuguesa (Lisboa, Portugal)
|
2011 | Os casos Catembe e Deixem-me ao menos subir às palmeiras... no âmbito de uma crítica à expressão lusofonia [The cases of Catembe and Let me at least climb the palm trees... in the context of a critique of the expression Lusophony] | O cinema e as identidades lusófonas
2ª Edição do Festin - Festival de Cinema Itinerante da Língua Portuguesa [Itinerant Film Festival of the Portuguese Language] (Lisbon, Portugal)
|
2011 | O caso da censura a Catembe [The case of the censorship of Catembe] | Rendez-vous mensuel du cinéma lusophone
Associação Olho Aberto (Paris, France)
|
2011 | “Queixa das almas jovens censuradas: três filmes ‘coloniais’ que nunca existiram” (“Complaint of censored young souls: three 'colonial' films that never existed”) | I Encontro Associação de Investigadores de Imagem em Movimento
Associação das Imagens em Movimento / Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
2010 | Contributos para uma história do cinema feito em Moçambique antes da independência [Contributions to a history of cinema made in Mozambique before independence] | II Simpósio O Cinema dos Países Lusófonos - Novos Cinemas Nos Países Lusófonos (Anos 60-70)
CEIS XX (Coimbra, Portugal)
|
2010 | Azuis Ultramarinos: o memorial fílmico da balada do mar salgado [Ultramarine Blues: a filmic memoir of the Ballad of the Salty Sea] | Avanca Conferência Internacional de Cinema - Arte, Tecnologia e Comunicação 2010
Cine-Clube de Avanca (Avanca, Portugal)
|
2010 | Ultramarine Blues: the filmic memorial of the salted sea ballad | Université d'été internationale Cinéma & Art Contemporain 3
Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 (Paris, France)
|
2010 | The disruptive time-image of colonial city in Faria de Almeida's 'Catembe | Urban Mediations - NECS 2010 Conference
European Network for Cinema and Media Studies (NECS) (Istambul, Turkey)
|
2010 | “Ultramarine Blues: the disruptive time-image of colonial city in Faria de Almeida's Catembe”. | European Network for Cinema and Media Studies (NECS) 2010 Conference
Universidade de Istambul (Istambul, Turkey)
|
2010 | “The filmic memorial of the salted sea ballad” | Encontro Internacional de Cinema, Vídeo, TV e Multimédia
Cineclube de Avança (Avanca, Portugal)
|
2009 | A guerra civil espanhola na imprensa tradicional e na imprensa filmada portuguesa [The Spanish Civil War in the traditional press and the Portuguese newsreels] | A guerra filmada. O cinema e a sua história [War on film. Cinema and its history]
Estoril Film Festival 2009 (Cascais, Portugal)
|
2009 | Azuis Ultramarinos: a crise colonial nas revistas cinematográficas do Estado Novo [Ultramarine Blues: the colonial crisis in the Estado Novo's newsreels] | II Colóquio Internacional 1909-2009: Crise e Criatividade através da Imprensa
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2009 | Portugal olhado pelo cinema como centro imaginário de um Império: Campo / Contracampo¿ [Portugal seen by cinema as the imaginary centre of an Empire: shot/ off screen] | VIII Lusocom “Comunicação, espaço global e lusofonia
Universidade Lusófona (Lisbon, Portugal)
|
2003 | Cinecerimónias no Jornal Português e telecerimónias modernas [Cineceremonies in the Jornal Português and modern teleceremonies] | Acontecimentos Mediáticos, a Televisão e a Sociedade Civil
Fundação Oriente (Setúbal, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021/09/01 - Current | Visualidade e Contravisualidade: Retratos Coloniais e Anticoloniais, Angola 1968.
Supervisor of Sara Gaspar
|
Media e Sociedade no Contexto da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (PhD)
Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal
|
2020/01/01 - Current | Estética e Identidade no Cinema Madeirense na Primeira Metade do Século XX [Aesthetics and Identity in Madeiran Cinema in
the First Half of the 20th Century]
Co-supervisor
|
Universidade da Madeira, Portugal
|
2015/01/01 - Current | La lente ibérica. Propaganda y cine documental en las dictaduras peninsulares: del Espaço Atlántico al Noticiario No-Do -
Universal para Portugal (1936-1977)
Co-supervisor
|
Estudos de Comunicação: Tecnologia, Cultura e Sociedade (PhD)
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade/Universidade do Minho, Portugal
|
2020/09/01 - 2021/12/18 | Comunicação Estratégica nas Instituições Públicas Culturais: Um Plano Comunicacional para a Cinemateca Portuguesa – Museu
do Cinema [Strategic Communication in Public Cultural Institutions: A Communication Plan for the Cinemateca Portuguesa - Cinema
Museum
Co-supervisor of Inês Farinha Santos Alves António
|
Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação [Master in Communication, Culture and Information Technology] (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Escola de Sociologia e Políticas Públicas, Portugal
|
2017/01/01 - 2020/12/01 | Imagens e discursos sobre Moçambique pós-independência: análise dos filmes A árvore dos antepassados (1995), O grande bazar
(2006) e Virgem Margarida (2012), de Licínio Azevedo (2017).
Supervisor
|
|
2015/01/01 - 2017/10/20 | O cinema português: entre a arte e a indústria: 45 anos de políticas públicas (1971-2016) [Portuguese cinema: between art
and industry: 45 years of public policies (1971-2016)]
Supervisor
|
Mestrado em Empreendorismo e Estudos da Cultura (Master) |
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023 - 2023/12/14 | Organization of the international conference and film exhibition "Le ex colonie portoghesi: media e decolonizzazione" (2023/12/10 - 2023/12/14)
Conference (Co-organisor)
|
Fondazione Archivio Audiovisivo del Movimento Operaio e Democratico, Italy Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação, Portugal Università degli Studi di Roma La Sapienza, Italy Fondazione Gramsci Onlus, Italy |
2023/11/23 - 2023/11/23 | Programming and presentation of Catembe. FILMar 2023 Sessions in Porto Post/Doc (2023/11/23 - 2023/11/23)
Festival (Co-organisor)
|
Cinemateca Portuguesa, Portugal Porto Post/Doc, Portugal |
2023/11/23 - 2023/11/23 | Programming and presentation of the FILMar 2023 session (Act of the Deeds of Guinea, Fernando Matos Silva, 1980) (2023/11/23 - 2023/11/23)
Festival (Co-organisor)
|
Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal Porto Post/Doc, Portugal |
2023/11/22 - 2023/11/22 | “The house is black – letter to Jocelyne Saab”. Panel moderation with Ana Naomi de Sousa and Ricardo Alexandre. Fórum do Real (2023/11/22 - 2023/11/22) | Porto Post/Doc, Portugal |
2023/11/22 - 2023/11/22 | Programming and presentation of FILMar 2023 session (Macau, Cidade Progressiva e Monumental, Antunes Amor, 1923; Os Pescadores
de Amangau, Miguel Spiguel, 1958; Sentinelas do Mar, Miguel Spiguel, 1959) at the film festival Porto Post/Doc (2023/11/22 - 2023/11/22)
Festival (Co-organisor)
|
Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal Porto Post/Doc, Portugal |
2023/09/29 - 2023/09/30 | Organization of Meeting Women in Decolonizations. Ways of Seeing and Knowing. (2023/09/29 - 2023/09/30)
Meeting (President of the Organising Committee)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Investigação em Comunicação Informação e Cultura Digital Pólo FCSHNOVA, Portugal Hangar - Centro de Investigação Artística, Portugal |
2023/03/16 - 2023/04/25 | Curation and organization of the Portuguese Cinema Under Salazar’s Regime film cycle (7 sessions). (2023/03/16 - 2023/04/25)
Festival (Co-organisor)
|
University of Massachusetts Dartmouth, United States Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal New Bedford Whaling Museum, United States |
2022/05/06 - 2022/05/31 | "Timor-love. The movies" Film Program. Programming and moderation of conversations after screenings. (2022/05/06 - 2022/05/31)
Festival (Other)
|
Fundação Oriente, Portugal |
2021/11/05 - 2021/11/05 | Organization of Lúcia Nagib's Masterclass Cinema as a Production of Reality, followed by the screening of the film Passages
(Lúcia Nagib, Samuel Paiva), at Cinemateca Portuguesa. (2021/11/05 - 2021/11/05)
Other (Other)
|
Universidade Nova de Lisboa - Instituto de Comunicação da Nova, Portugal |
2021/09/07 - 2021/09/07 | Organization of the workshop Augusta Conchiglia e a 'geração da utopia' - sonhar um país novo através de imagens e sons de
libertação [Augusta Conchiglia and the 'utopian generation' - dreaming of a new country through images and sounds of liberation] (2021/09/07 - 2021/09/07)
Workshop (Other)
|
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação, Portugal |
2021/05/27 - 2021/06/29 | Encontro(s) Mulheres nas Descolonizações. Modos de Ver e Saber [Gatherings Gendering decolonization. Ways of seeing and knowing].
Hangar – Centro de Investigação Artística / Museu do Aljube [Hangar - Artistic Research Center / Aljube Museum] (2021/05/27 - 2021/05/29)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade Nova de Lisboa - Instituto de Comunicação da Nova, Portugal |
2020/02/18 - 2020/03/03 | Once upon a time in Goa. Identity and memories on film (film program) (2020/02/18 - 2020/03/03)
Other (Other)
|
Fundação Oriente, Portugal |
2019/09/01 - 2019/09/30 | "Once upon a time in Goa: Identity and Memories in Cinema" (7 sessions film program). Programming, organisation, presentation
and moderation of the talks in the scope of the cycle. (2019/09/01 - 2019/09/30)
Other (Other)
|
Fundação Oriente, Portugal |
2019/09/24 - 2019/09/27 | Re-imagining the (post)colonial archives. Reflections/Refractions (film program)
Programming and moderation of talks after screenings during the workshop Everything passes, except the past (2019/09/24 - 2019/09/27)
Workshop (Other)
|
Goethe Institut Portugal, Portugal |
2019/07/10 - 2019/07/10 | Organisation of the screening of the film Special Envoy (Nalini Elvino de Sousa, 2018) and moderation of the debate with the
director and guests. (2019/07/10 - 2019/07/10)
Other (Co-organisor)
|
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação, Portugal |
2019/04/23 - 2019/04/23 | Representações Visuais da “Ásia Portuguesa”: Perspectivas Críticas (Visual Representations of “Portuguese Asia”: Critical
Perspectives) (2019/03/23)
Seminar (President of the Organising Committee)
|
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal |
2019/02/26 - 2019/02/26 | Goan communities and cultures in documentary films (film screening) (2019/02/26 - 2019/02/26)
Other (Other)
|
Fundação Oriente, Portugal |
2018/09/01 - 2018/10/31 | A geração da utopia - os cinemas das independências [The utopia generation - the independence cinemas] film program (2018/09/01 - 2018/10/31)
Other (Other)
|
|
2018/09/07 - 2018/09/07 | Militant cinema and images of Algerian war of Independence. Film screening and talk with Olivier Hadouchi. (2018/09/07 - 2018/09/07)
Workshop (Co-organisor)
|
Hangar - Centro de Investigação Artística, Portugal |
2018/06/21 - 2018/06/21 | Post)Colonial images: An intermedial approach. (2018/06/21 - 2018/06/21)
Seminar (President of the Organising Committee)
|
University of Reading - Centre for Film Aesthetics and Cultures, United Kingdom |
2018/06 - 2018/06 | Bodies, gestures and subjectivities in the (post-)colonial archive
Conference pannel NECS 2017 Sensibilities & the senses. Media bodies practices. (2018/06 - 2018/06)
Conference (Co-organisor)
|
Sorbonne Université, France |
2018/04/05 - 2018/04/05 | Programming of colonial films (Voyage en Angola, Marcel Borle, 1928) and post-colonial films (Fogo, île du feu and Carnaval
en Guiné-Bissau, Sarah Maldoror, 1979/80) within the conference Le Colonial Abyssal (2018/04/05 - 2018/04/05)
Conference (Other)
|
INHA-Université Sorbonne Nouvelle/Fondation Calouste Gulbenkian, Portugal |
2018/01/01 - 2018/02/28 | Cinema Macao. Past and Present. Programming, organization, presentation and moderation of the talks and conferences in the
scope of the 10 sessions film program. (2018/01/01 - 2018/02/28)
Other (Other)
|
Fundação Oriente, Portugal |
2017/01/18 - 2017/01/18 | Film screening of Au pays des buveurs de sang, L'Amazone, Chez les coupeurs de têtes at "Les Rencontres de la Cinémathèque
Universitaire", Paris 1 HiCSA / Paris 3 IRCAV, Paris 3 Sorbonne Nouvelle (2017/01/18 - 2017/01/18)
Other (Other)
|
Paris 3 Sorbonne Nouvelle, France |
2015/01/01 - 2016/12/31 | Colecção colonial da Cinemateca: campo, contracampo, fora de campo [Colonial Collection of the Cinematheque: shot reverse
shot, off screen (2015/01/01 - 2016/12/31)
Exhibition (Other)
|
Cinemateca Portuguesa, Portugal |
2015/01/01 - 2016/12/31 | Programming of 18 film sessions "Colonial Collection of the Cinemateca Portuguesa: shot, reverse shot, off screen. (2015/01/01 - 2016/12/31)
Other (Co-organisor)
|
Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal |
2016/12/02 - 2016/12/02 | Organisation of the screening of the film Behind the lines (1972), followed by a debate with the director, Margaret Dickinson,
and the researcher Ros Gray (Goldsmith College-U. London) (2016/12/02 - 2016/12/02)
Other (Co-organisor)
|
Hangar - Centro de Investigação Artística, Portugal |
2016/01/26 - 2016/01/27 | Liberation struggles, the fall of the empire and the birth [through images] of African nations (2016/01/26 - 2016/01/27)
Conference (President of the Organising Committee)
|
University of Reading - Centre for Film Aesthetics and Cultures, United Kingdom |
2015/05 - 2015/05 | Império português e independências: contributos para uma genealogia das representações coloniais nas imagens em movimento
(Painel I e II) [Portuguese empire and independence: contributions to a genealogy of colonial representations in moving images
V Encontro Anual da AIM I and II pannel]. (2015/05 - 2015/05)
Conference (Other)
|
Associação de investigadores da imagem em movimento, Portugal |
2013/11 - 2013/11 | Conception of film programme during "Encounters beyond history 2013. Colonial images: revelations of contemporary anthropology and art (2013/11 - 2013/11) | Centro Internacional de Artes José de Guimarães , Portugal |
2013 - 2013 | Film screening curator in Crossing histories and ethnographies: anthropology and the colonial film archive (2013 - 2013)
Other (Other)
|
|
2013 - 2013 | Ciclo Cinema e Império: Censura a filmes de autor durante o Estado Novo [Film programmes Cinema and Empire: Censorship to
author films during the Estado Novo] (2013 - 2013)
Exhibition (Other)
|
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal |
2012/11 - 2012/11 | Militant Image II: Insubordinate Acts: A screening of two films directed by Manuel Faria de Almeida (2012/11 - 2012/11)
Exhibition (Co-organisor)
|
Institute of International Visual Arts / Goldsmiths College - University of London, United Kingdom |
2012/11 - 2012/11 | Seminário Permanente Sobre Censura (Permanent Seminar on Censorship) (2012/11 - 2012/11)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2012/05 - 2012/05 | Cutting the Eye of Freedom: from censorship to control
Conference NECS 2012. Time Networks: Screen Media and Memory. Pannel (2012/05 - 2012/05)
Conference (Other)
|
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2008 - 2008 | Mostra de cinema e diálogo intercultural "Entre Mundos" - Ano Europeu do Diálogo Intercultural [Film festival and intercultural
dialogue "Between Worlds" - European Year of Intercultural Dialogue ] (2008 - 2008)
Exhibition (Other)
|
Alto Comissariado para as Migrações, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/11/17 - 2023/11/25 | Cinema Falado Jury Porto Post/Doc 2023
Festival
|
Porto Post/Doc, Portugal
|
2023/11/02 - 2023/11/02 | Presentation of the film Catembe at Cinema Ideal
Other
|
Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal
|
2022/09/15 - 2022/09/15 | Participation in Porto Femme – 2022 International Film Festival. Moderation of conversation with Manuela Serra after the screening
of The movement of things.
Festival
|
Porto Femme Festival, Portugal
|
2022/04/18 - 2022/04/18 | Participation in the round table Modes of Censorship and Resistance. With Christine Zurbach, Francesca Rayner, Graça dos Santos,
Maria do Carmo Piçarra and Nuno Costa Moura.
Round table
|
Teatro Municipal S. Luiz, Portugal
|
2021/10/15 - 2021/10/15 | Participation in Close-up. 6th episode of the Film Observatory (Vila Nova de Famalicão). Launching of the book Projecting
the Order. Cinema of the people and propaganda Salazarista and presentation, with Basil da Cunha, of the film The end of the
world.
Festival
|
Casa das Artes, Portugal
|
2021/08/21 - 2021/09/06 | Jury Silvestre. Indie-Lisboa Film Festival 2021
Festival
|
IndieLisboa Festival de Cinema, Portugal
|
2021/09/02 - 2021/09/02 | Participation in the roundtable 'Sarah Maldoror's Cinema' (with Annouchka de Andrade, Raquel Schefer, Joana Ascensão and Marta
Lança). Retrospective Sarah Maldoror IndieLisboa-Cinemateca Portuguesa.
Round table
|
Sarah Maldoror's Cinema
IndieLisboa Festival de Cinema, Portugal
Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal |
2021/02/23 - 2021/02/23 | Conversas com Serralves [Serralves talks]
Other
|
Conversas com Serralves
Fundação de Serralves, Portugal
|
2020/09/10 - 2020/09/10 | Free Algeria. Sarah Maldoror from the cinema of liberation. Dialogue between Olivier Hadouchi, Mariano Mestman and Maria do
Carmo Piçarra.
Festival
|
CineMigrante Festival. Retrospectiva Sarah Maldoror
CineMIgrante, Argentina
|
2017/09/02 - 2017/09/02 | Topografias imaginárias. Lisboa, cidade do sul [Imaginary topographies. Lisbon, city of the south].
Commentary, with Olivier Hadouchi and Sérgio Tréfaut, on the films Milagre na terra morena and Outro país.
Event part of Passado e Presente - Lisboa, Capital Ibero-Americana de Cultura 2017.
Festival
|
Topografias imaginárias. Lisboa, cidade do sul [Imaginary topographies. Lisbon, city of the south]. Passado e Presente - Lisboa,
Capital Ibero-Americana de Cultura 2017.
Arquivo Municipal de Lisboa, Portugal
|
2015/12/11 - 2015/12/11 | Women and film (debate). Filmville – UK Portuguese Film Festival.
Festival
|
Women and film
Filmville. UK Portuguese Film Festival., United Kingdom
|
2013 - 2013 | Congresso Internacional Censura ao Teatro e ao Cinema
Congress
|
Congresso Internacional Censura ao Teatro e ao Cinema
CIMJ, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/12/21 | The representation of the transition of women's role in Thea von Harbou's cinematographic work: from the democracy of the
Weimar Republic to the fascist dictatorship of the Third Reich
(Thesis) Main arguer
|
Mariana Souza Moraes (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2019/12/04 | A produção e programação audiovisual pelo exército português no contexto das guerras coloniais (1965-1973): A imagem como
elemento construtor e difusor de um regime político-colonial (Audiovisual production and programming by the Portuguese army
in the context of colonial wars (1965-1973): The image as a constructive and diffusing element of a political-colonial regime)
(Thesis) Main arguer
|
Alfredo Margarido (PhD) |
2014 | Um olhar diferente [A different look]
(Thesis) Arguer
|
Manon Bajart (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2014 | Uma hipótese de democratização cultural: a dobragem audiovisual | Pedro Halpern Veiga Pereira (Master)
Instituto superior de ciências do trabalho e da emprensa, Portugal
|
2013 | Harubèdè: uma proposta para o uso do movimento na arte sequencial digital | Uirá Rupert Moreira Cruz e Costa Agra (Master)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023 - 2023 | Open Cultural Studies (2451-3474) | De Gruyter |
2023 - 2023 | Visual Anthropology Review | Society for Visual Anthropology |
2021/12/23 - 2022/02/01 | Revista Crítica de Ciências Sociais | Centro de Estudos Sociais, Universidade de Coimbra |
2021/04/26 - 2021/05/31 | Análise Social | Análise Social (ICS-UL) |
2021/04/02 - 2021/05/15 | e-Journal of Portuguese History | University of Brown |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2015/01/01 - Current | Aleph - Rede de Acção e Investigação Crítica da Imagem Colonial [Aleph - Action and Critical Research Network on the Colonial Image | Founder |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2023/12/01 - 2024/04/30 | I Seminar “Women with History and April 25, 1974" | Universidade Autónoma de Lisboa |
2022/07/13 - 2022/07/15 | ICNOVA-UNL | |
2021/07/01 - 2021/07/02 | Congresso Internacional Turismo, História e Património: compromissos para o futuro [International Congress Tourism, History and Heritage: commitments for the future] | Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril |
2020/07/16 - 2020/07/17 | Congresso Internacional História, Património(s) e Inovação – Olhares sobre as digressões e os percursos turísticos entre Oitocentos e o século XXI [International Conference History, Heritage and Innovation] | Escola de Turismo de Lisboa |
2018/05/16 - 2018/05/19 | VIII ENCONTRO ANUAL DA AIM | Universidade de Aveiro |
2018/05/16 - 2018/05/16 | Encontros no ANIM 2018. Cinemateca Portuguesa [ANIM 2018 Encounters. Portuguese Cinematheque] | Portuguese Cinematheque |
2017/04/17 - 2017/04/17 | X Jornadas Cinema em português [X Conference Cinema in Portuguese] | Universidade da Beira Interior |
2017/03/16 - 2017/03/18 | Colóquio Internacional “Imagens da Ásia no cinema português” [International Conference "Images of Asia in Portuguese Cinema] | Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
2016/11/15 - 2016/11/16 | Circulations. The (un)making of Southern Africa beyond and across borders | French Institute of South Africa |
2014 - 2014 | V Seminário Internacional "Media, Democracia e Cidadania na Era Digital" [ V International Seminar "Media, Democracy and Citizenship in the Digital Age"] | Universidade Nova de Lisboa |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/07/01 - 2021/10/31 | Archive consultant for the television series, in four episodes, Spoils of War, held by Sofia Pinto Coelho for SIC Television [broadcasted February and March 2022). | Sociedade Independente de Televisão, Portugal |
2007/01 - 2010/12 | Concepção do projecto de edição em DVD Uma casa portuguesa. As actualidades do Estado Novo [Design of the DVD edition project A Portuguese house. Estado Novo newsreels] | Midas Filmes, Portugal |
2007/01 - 2007/12 | Concepção e criação da DVDteca Escolhas e de fichas de trabalho lúdico-pedagógicas respectivas [Conception and creation of the Choices DVD library and respective educational booklets] | Alto Comissariado para as Migrações, Portugal |
2006/10 - 2006/12 | Concepção, com José da Costa Ramos, da resposta portuguesa ao Call For Ideas para 2008, Ano Europeu para o Diálogo Intercultural [Conception, with José da Costa Ramos, of the Portuguese response to the Call For Ideas for 2008, European Year for Intercultural Dialogue] | Alto Comissariado para as Migrações, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2020/03/26 - Current | Representações Sociais e Contexto Colonial e Neo-Colonial [Social Representations and the Colonial and Neo-Colonial Context ] | (Doutoramento) | Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal |
2018/10/01 - Current | Média e Mercado de Língua Portuguesa [Portuguese Language Media and Market] | Portuguese Language Media and Market [Applied Communication] (Mestrado) | Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal |
2023/11/25 - 2023/11/25 | “East Wind – Luso-Orientalism(s) in dictatorship films”. Training for teachers and educators. Short-Term Action | (Outros) | Porto Post/Doc, Portugal Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal |
2023/11/06 - 2023/11/06 | Online Short-Term Action (3h) “Discover two works of Portuguese cinema: Belarmino, by Fernando Lopes and Catembe, by Faria de Almeida”. Cinemateca Portuguesa – Cinema Museum, FILMar project, National Cinema Plan, and CFAE Barreiro e Moita. | (Outros) | Cinemateca Portuguesa Museu do Cinema, Portugal |
2023/01/15 - 2023/04/30 | Portuguese Cinema Under Salazar. Hélio and Amélia Pedroso/FLAD Chair in Portuguese Studies 2023 CPSC/TP - University of Massachusetts, Dartmouth (USA), January to May 2023 (15 classes x 2h | (Postgraduate Certificate) | University of Massachusetts Dartmouth, United States |
2021/11/17 - 2021/12/09 | Ultramarine blue. Re-imagining the empire through the analysis of (anti-)colonial projections in cinema | Luso-Asian Studies | University of Macau, Macau SAR China |
2021/11/06 - 2021/11/08 | Re-Imaginar o Império. Projecções (Anti-)Coloniais no Cinema (Módulo II) [Re-Imagine the Empire. (Anti-)Colonial Projections in Cinema (Module II)] | Free Course Re-Imaginar o Império. Projecções (Anti-)Coloniais no Cinema (Módulo II) [Re-Imagine the Empire. (Anti-)Colonial Projections in Cinema (Module II)] (Outros) | Hangar - Centro de Investigação Artística, Portugal |
2021/10/07 - 2021/10/09 | Re-Imaginar o Império. Projecções (Anti-)Coloniais no Cinema (Módulo I) [Re-Imagine the Empire. (Anti-)Colonial Projections in Cinema (Module I)] | (Outros) | Hangar - Centro de Investigação Artística, Portugal |
2019/03/01 - 2019/09/30 | Comunicação Visual [Visual Communication] | Ciências da Comunicação (Licenciatura) | Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal |
2013/10/01 - 2016/07/31 | Políticas Públicas da Cultura [Public Culture Policies] | (Mestrado) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2014/11/17 - 2014/11/17 | Cinema Império: representações coloniais em campo/contracampo/fora-de-campo (3º ciclo Estudos culturais) [Cinema Empire: colonial representations in shot/reverse shot /off screen Cultural Studies PhD] | Estudos Culturais (Doutoramento) | Universidade de Aveiro / Universidade do Minho, Portugal |
2014 - 2014 | Cinema e Império [Cinema and Empire] | (Doutoramento) | Instituto de História Contemporânea, Portugal |
2013 - 2013 | "Noite Portuguesa": a propaganda no cinema do Estado Novo ["Portuguese Night": propaganda in Estado Novo cinema] | Free course (Outros) | Centro de Investigação de Media e Jornalismo, Portugal |
2013 - 2013 | Cinema colonial de propaganda [Colonial propaganda cinema] | (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2012/09/05 - 2012/09/05 | Identidade / Mestrado Docnomads [Identity /Masters Docnomads] | Mestrado DocNomads (Mestrado) | Universidade Lusófona Associação para a Investigação e Desenvolvimento em Cognição e Computação Centrado nas Pessoas, Portugal |
2012 - 2012 | "Cinema Empire": Portuguese colonial representations in documentary film | Especialização (Curso médio) | DOC NOMADS European Master Course, Portugal |
1994/06/01 - 1994/09/30 | Jornalismo [Journalism] | Jornalismo (Ensino secundário) | Escola Secundária de S. João do Estoril, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2015 - 2015 | Referee of the book O cinema no discurso do poder [The cinema in the discourse of power]
Evaluator
|
Universidade de Coimbra Imprensa, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2021/01/22 | Interview Histórias de sonhadores e oportunistas [Stories of dreamers and opportunists] | Público |
2020/12/27 | Interview "Salazar reconheceu ser preciso a propaganda cinematográfica como faziam Hitler e Mussolini" | Diário de Notícias |
2017/11/27 | Interview about my participation in the Porto/Post/Doc symposium on "Arquivo e Pós-Memória". The memories excavated in the archives. | Público |
2016/08/11 | Interview about my research on (post)colonial films | Público |
2016/01/26 | Interview, to Portuguese Agency News delegate in London, to divulge the international conference "Liberation struggles..." and the activities of the Aleph Network | Lusa |
2015/01/21 | Interview about my post-doctoral research and the creation of the Aleph network. | Público |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2024/01/16 - 2026/01/16 | Mesa para Dois [Table for Two] | Vento Leste. Luso-orientalismo(s) nos filmes da ditadura [East Wind. Luso-orientalism(s) in dictatorship films] |
2020/11/12 - 2022/12/12 | Os filhos da nação | Projectar a ordem. Cinema do Povo e propaganda salazarista |
2021/03/14 - 2021/03/14 | Paixões privadas | My research and personal interests |
2021/02/19 - 2021/02/19 | As horas extraordinárias | Author's books about Estado Novo film propaganda |
2020/04/04 - 2020/04/04 | A hora dos portugueses | Film Programm curated in Goa |
2020 - 2020 | Interviewed as researcher for the film Fantasmas do império (Ariel de Bigault, 2020) | Portuguese colonial film representations |
2019/04/23 - 2019/04/23 | RPD Antena 2 news | Workshop Visual Representations of Portuguese Asia: Critical Perspectives |
2019/03/20 - 2019/03/20 | A hora dos portugueses | Research about colonial films regarding Timor |
2016/02/23 - 2016/02/23 | Filhos da nação | Interview about my Research |
2015/05/05 - 2015/05/05 | Great report Once upon a time in Africa. The censored films of the Estado Novo, broadcast in the night news, about my doctoral research, concerning Catembe, Wild Splendour and Let me at least climb the palm trees.... | Once upon a time in Africa. The censored films of the Estado Novo |
2014/04/19 - 2014/04/19 | STPTV | Entrevista sobre o lançamento de “Angola, o nascimento de uma nação, Vol. I e II”. |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2021/02/01 - 2021/02/22 | Ler História (2183-7791) | |
2021/01/01 - 2021/02/15 | Vista | University of Minho |
2020/11/13 - 2020/12/17 | Itinerarios | Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos University of Varsovia |
2019 - 2019 | Análise Social (2182-2999) | Instituto de Ciencias Sociais |
2019 - 2019 | Vista - Revista de Cultura Visual ( 2184-1284) | SOPCOM |
2013/05/01 - 2018/12/31 | Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento [Portuguese Journal of the Moving Image] (2183-1750) | Associação Portuguesa da Imagem em Movimento |
2018 - 2018 | Revista de História (2316-9141) | SCIELO |
2018 - 2018 | Observatorio (OBS*) (1646-5954) | Instituto Universitario de Lisboa (ISCTE-IUL) |
2018 - 2018 | Revista Crítica de Ciências Sociais (0254-1106) | Centro de Estudos Sociais |
2018 - 2018 | Revista Lusófona de Estudos Culturais (2183-0886) | Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade |
2017 - 2017 | Vista - Revista de Cultura Visual (2184-1284) | SOPCOM |
2017 - 2017 | Journal of African Cinemas (1754-923X) | Intellect |
2017 - 2017 | On Culture ( 2366-4142) | International Graduate Centre for the Study of Culture |
2017 - 2017 | ex aequo - Revista da Associação Portuguesa de Estudos sobre as Mulheres (2184-0385) | Associacao Portuguesa de Estudos sobre as Mulheres - APEM |
2016 - 2016 | Cadernos de arte e antropologia (2238-0361) | OpenEdition |
2014/11/30 - 2015/01/05 | Práticas da História (2183-590X) | Instituto de História Contemporânea |
2013/05/01 - 2015/01/01 | ANIKI - Revista Portuguesa da Imagem em Movimento / Portuguese Journal of the Moving Image (2183-1750) | Associação Portuguesa de Imagens em Movimento |
2014/07/20 - 2014/09/30 | IdeAs Idées d’Amériques (1950-5701) | Institut des Amériques |
Distinctions
Award
2023 | Hélio and Amélia Pedroso/FLAD Chair in Portuguese Studies 2023 CPSC/TP
Fundação Luso-Americana, Portugal
University of Massachusetts Dartmouth, United States |
2021 | Art and technique prize. Portuguese Film Academy (2021)
Academia Portuguesa de Cinema, Portugal
|
2018 | Research publication award
Instituto do Cinema e Audiovisual, Portugal
|
2013 | Research Publication award
Gabinete de Meios para a Comunicação Social, Portugal
|
2010 | Research Publication award
Gabinete de Meios para a Comunicação Social, Portugal
|
2005 | Research Publication award
Gabinete de Meios para a Comunicação Social, Portugal
|
Other distinction
2021 | External collaborator
University of Macau Faculty of Arts and Humanities, Macau SAR China
|
2018 | Research fellowship |
2018 | Visiting fellow at CFAC - University of Reading
University of Reading - Centre for Film Aesthetics and Cultures, United Kingdom
|
2018 | Visiting fellow
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
|
2018 | Member of CRIMIC (Centre de Recherches Interdisciplinaires sur les Mondes Ibériques Contemporains)
Sorbonne Université, France
|
2017 | Visiting fellow at CFAC - University of Reading
University of Reading - Centre for Film Aesthetics and Cultures, United Kingdom
|
2016 | Visiting fellow IRCAV
Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3 Département Cinéma et Audiovisuel, France
|
2014 | Post-doctoral fellowship
Fundação para a Ciência e Tecnologia, Portugal
|
2013 | Melhor comunicação (linha temática Cinema)
II Congresso Internacional Historia, literatura y arte en español y en portugués, Portugal
|
2008 | Doctoral fellowship
Fundação para a Ciência e Tecnologia, Portugal
|