???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Rosa Tracana

Citation names

  • Tracana, Rosa Branca

Author identifiers

Ciência ID
B814-B762-42DE
ORCID iD
0000-0002-0694-8033

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2022/10/12 - 2023/07/26
Concluded
Pós-Graduação em Gerontologia Social (Pós-Graduação)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2009
Concluded
Estudos da Criança - Especialidade Estudo do Meio Físico (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"Educação ambiental no ensino básico e secundário : concepções de professores e análise de manuais escolares" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada por Unanimidade
2003
Concluded
Mestrado em Toxicologia (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"O Timo como alvo de toxicidade de iões metálicos" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2010/05/13 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
2010/05/13 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
1996 - 2010/05 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico da Guarda, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2023/05/04 - Current Membro do Conselho Pedagógico Instituto Politécnico da Guarda, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
2022/06/09 - 2024/09/24 Vice - Presidente do Conselho Cientifico da ESECD Instituto Politécnico da Guarda, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
2015/01/12 - 2019/01/12 Organic Unit Sub-director Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
2011/09 - 2015 Vice-Presidente do Conselho Técnico Científico Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
2010 - 2015 Diretora do Curso de Educação Básica Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
2010 - 2015 Diretora do CET Acompanhamento de Crianças e Jovens Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2010 - 2015 Diretora do Curso de Educação Básica Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2021/09/01 - 2023/09/02 Representações sociais de crianças brasileiras e portuguesas sobre a vacinação: direcionamentos para a educação em saúde.
46834121.7.0000.0104
Researcher
Universidade Estadual de Maringá, Brazil
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Concluded

Contract

Designation Funders
2021/11/01 - 2023/10/31 Projeto EducAGE – Improving competences of older people caregivers towards Healthy Ageing through digital transformation
Researcher
Instituto Politécnico da Guarda, Portugal
Ongoing
2020/06 - 2023/06 I3 Social-Incubadora Itinerante para a Inovação Social Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2019/02/18 - 2022/02/18 Representações Sociais de crianças brasileiras e portuguesas sobre vacinação: direcionamentos para a educação em saúde.
426742/2018-4
Researcher
Universidade Estadual de Maringá, Brazil
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Ongoing
2018/01/18 - 2020/01 Desenvolvimento Profissional Docente em Rede na Recriação da Prática Curricular num Curso de Licenciatura em Computação.
Edital 01/2017 – ARD
Researcher
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha, Brazil
Concluded
2018 - 2019 A Residência Pedagógica como elemento da Polítca Nacional de Formação de Professores
PVF214-2018
Researcher
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha, Brazil
Concluded
2007 - 2010 Análise de Manuais Escolares em Educação para a Saúde e Educação Ambiental no contexto do modelo KVP: Conhecimento, Valores e Práticas sociais
PTDC/CED/65224/2006
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal

Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Daniel, A; Copeto, J; Salgado, M; Tracana, Rosa Branca; Roque, V; Braga, A; Gonçalves, C; Castro, C. Reinventar do empreendedorismo e inovação social. Guarda, Portugal: Instituto Politécnico da Guarda. 2023.
    Published
  2. Ana Raquel Brito1,; Antonio Bovolini1; Ana Ventura Lopes, ; Andrea Ferencz, ; Barbora Suchánková, ; Bruno Angélico,; Cláudia Vaz1, ; et al. Cuidador, o seu papel na promoção do envelhecimento saudável. Livro Branco Digital.. Portugal. 2023.
    Published
  3. Costa-Brito, Ana R.; Antonio Bovolini; Ana Ventura Lopes; Andrea Ferencz; Barbora Suchánková; Bruno Angélico; Vaz, Cláudia; et al. Careviger as a promoter of healthy ageing. Digital white paper. Portugal: Instituto Politécnico da Guarda. 2023.
    Published
  4. Costa-Brito, Ana R.; Antonio Bovolini; Ana Isabel Ventura Lopes; Andrea Ferencz; Barbora Suchánková; Bruno Angélico; Cláudia Vaz; et al. Cuidador, o seu papel na promoção do envelhecimento saudável. Livro Branco Digital (Portugal). Instituto Politécnico da Guarda. 2023.
    Published
  5. Carvalho, Graça Simões de; Tracana, Rosa Branca; Jourdan, Didier. Concepções de saúde (positiva e negativa) de professores: implicações para a formação docente e a promoção da saúde em meio escolar. Portugal: Editora Eduem. 2017.
Book chapter
  1. Tracana, Rosa Branca; Santos, Margarida. Corresponding author: Tracana, Rosa Branca. "Cultura, memória e identidade: os jogos tradicionais e o envelhecimento ativo, um estudo de caso". In Envelhecimento Criativo, Participativo e Vida Ativa: a animação sociocultural, a gerontologia, a educação comunitária e o turismo como metodologias de intervenção, 205-212. Portugal: Edição INTERVENÇÃO – Associação para a promoção e divulgação cultural, 2024.
    Published
  2. Tracana, Rosa; Lopes, Ana. "Animação territorial, associativismo e desenvolvimento comunitário.". In Associativismo e Animação Sociocultural: reflexões e inquietações à volta da educação, autonomia, participação, voluntariado e cidadania, 177-182. Chaves, Portugal: INTERVENÇAÕ - Associação para a promoção e divulgação cultural, 2023.
    Published
  3. Tracana, Rosa; Fernandes, G.P; Castro, E.. "Tourism as a strategy for geo-education and cultural valorization of territories: promoting ecocultural values and geoconservationin Estrela Geopark, Portugal". In Handbook of Research on The Role of Turism In Acheiving Sustainable Development Goals., 117-137. 2021.
    Published
  4. Fernandes, Gonçalo; Tracana, Rosa Branca; Castro, Emanuel; Fernandes, Magda. "Geoeducation and Tourism in Estrela UNESCO Global Geopark (Portugal) and Its Contributions to the Construction of a Sustainable Destination". In Mediterranean Protected Areas in the Era of Overtourism, edited by Mandic A., Petric L., 137-152. Springer International Publishing, 2021.
    Published • 10.1007/978-3-030-69193-6_7
  5. Tracana, Rosa Branca; Fernandes, Gonçalo; Castro, Emanuel; Fernandes, Magda. "GEOEDUCAÇÃO E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NA VALORIZAÇÃO DO TERRITÓRIO. O ESTRELA GEOPARK (PORTUGAL) COMO RECURSO DIDÁTICO E SUAS ESTRATÉGIAS DE DIVULGAÇÃO DAS GEOCIÊNCIAS E DO GEOTURISMO1". In PRÁTICAS E METODOLOGIAS NO ENSINO DE CIÊNCIAS. Santo Ângelo, Brazil: Editora Metrics, 2021.
    In press
  6. Tracana, Rosa Branca; Cambraia, Adão; Biondo, Uianes; DE ARAÚJO, MARIA CRISTINA PANSERA. "Pensamento Computacional E Ciências Da Natureza: Projeto Integrador Em Escolas De Educação Básica". In Práticas E Metodologias No Ensino De Ciências, 183-203. Santo Ângelo, Brazil: Editora Metrics, 2021.
    Published
  7. Tracana, Rosa; Cambraia, Adão; Biondo, Uianes. "Aprendizagem Híbrida no Desenvolvimento Profissional Docente: construção de uma Comunidade Aprendente luso-brasileira.". In EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA - MULTILETRAMENTOS E LINGUAGENS MULTIMODAIS. Brazil, 2020.
    Published
  8. Tracana, Rosa; Carvalho, G.S.,; Jourdan, D.. "Concepções de saúde (positiva e negativa) de professores: implicações para a formação docente e a promoção da saúde em meio escola.". In Formação de professores de Ciências: Perspetivas e desafios., edited by Júnior, C.A.O.M., Corazza, M.J. & Júnior, A.L, 77-90. Maringá, Brazil: Eduem., 2017.
    Published
  9. Tracana, Rosa; Carvalho, G.S; Jourdan, D.. "Concepções de saúde (positiva e negativa) de professores: implicações para a formação docente e a promoção da saúde em meio escola.". In Formação de professores de Ciências: Perspetivas e desafios, edited by Júnior, C.A.O.M., Corazza, M.J. & Júnior, A.L., 77-90. Maringá, Brazil: Eduem, 2017.
    Published
  10. Tracana, Rosa; Carvalho, G.S.; Araújo, M.C.P; Boff, E.T.O; Saboga-Nunes, L. "European health literacy scale (hls-eu-br) applied in a brazilian higher education population of Rio Grande do Sul". In Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, edited by Marianne Achiam & Graça Carvalho. Helsinquia, Finland: University of Helsinki, 2016.
    Published
  11. Tracana, Rosa; Carvalho, G.S.. "Ecosystems and geochemical cycles in portuguese textbooks of two historical periods.". In Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future. Helsinquia, Finland: University of Helsinki, 2016.
    Published
  12. Tracana, Rosa; Nunes, LS; Pansera-de-Araujo, M.C; Boff, E.,; Carvalho, G.S.. "Níveis de alfaberização/literacia para a saúde em duas populações de diferentes níveis de escolaridade na construção da cidadania". In Interações entre conhecimentos, valores e práticas na educação em saúde., edited by Eva Teresinha Boff, Maria Cristina Pansera-Araújo e Graça Simões de Carvalho. IJUI, Brazil: Ed UNIJUI, 2016.
    Published
  13. Tracana, Rosa. "Educação ambiental e a Saúde. Conhecimento, valores e práticas da poluição em manuais escolares de 16 países". In Interações entre conhecimentos, valores e práticas na educação em saúde., edited by Eva Teresinha Boff, Maria Cristina Pansera-Araújo e Graça Simões de Carvalho. Ijui, Brazil: Ed UNIJUI, 2016.
    Published
  14. Tracana, Rosa; Reis, Carlos Francisco de Sousa; PAIVA Teresa. "The progression model for initial teacher education and how to foster creativity in the classroom". In Entrepreneurship via creativity for European citizenship in education, edited by LAP Lambert Academic Publishing, 77-90. Germany: Osman Titrek. LAP Lambert Academic Publishing, 2015.
    Published • 10.4135/9781446288337.n6
  15. Tracana, Rosa; Sandie Bernard; Dominique Berger; Graça Simoes De Carvalho. "Une enquête internationale représentations sociales, conceptions individuelles et pratiques d’enseignants de quinze pays". In Filles/Garçons Questions de genre, de la formation à l’enseignemen. Lyon, France, 2013.
    Published
  16. Tracana, Rosa; Alpuim, M.; Carvalho, G.S.. "Diferenças de género e de idade na prática de modalidades em ginásio/academia". In O desenvolvimento humano - Perspectivas para o século XXI: Atividade física e saúde, inclusão social e formação profissional, edited by P.T.M. Silva, S.A.R.Souza & I.C. Neto (Org.), 55-66. São Luis, Brazil: Edufma., 2013.
    Published
  17. Tracana, Rosa; Carvalho, G.S; Ferreira, A.. "Prevenção de más posturas corporais em crianças dos 7 aos 12 anos, do Litoral e do Interior de Portugal". In O desenvolvimento humano - Perspectivas para o século XXI: Atividade física e saúde, inclusão social e formação profissional, edited by P.T.M. Silva, S.A.R.Souza & I.C. Neto, 119-136. São Luis, Brazil: Edufma, 2013.
    Published
Conference abstract
  1. Francesconi, L; DE ARAÚJO, MARIA CRISTINA PANSERA; Tracana, Rosa Branca. "ENTENDIMENTOS SOBRE ESPAÇOS, MATERIAIS E BRINCADEIRAS PROMOTORES DA APRENDIZAGEM E PROTAGONISMO DAS CRIANÇAS". Paper presented in XXIII ENACED, III SIEPEC, V ENTENCI, Ciência, Democracia e Decolonialidade: contribuições ao debate na Educação Básica, IJUI, 2024.
    Published
  2. Carvalho, Graça S.; DE ARAÚJO, MARIA CRISTINA PANSERA; Tracana, Rosa Branca. Corresponding author: Tracana, Rosa Branca. "Conceções dos professores e futuros professores sobre educação ambiental". Paper presented in IX Seminário Ibero-Americano CTS e XIII Seminário CTS., Aveiro, 2024.
    Published
  3. Costa-Brito, Ana R.; Bovolini, A; Ana Lopes; Diogo Chouzal; Marques, Ermelinda; Tracana, Rosa Branca; Juan Francisco Ortega-Morán; et al. "Informal caregivers as promotors of Healthy Ageing: Developing a blended course". Paper presented in AGEING CONGRESS, Leiria, 2023.
    Published
  4. Baptista, Geilsa; Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça S.. Corresponding author: Baptista, Geilsa. "Teachers’ storytelling production for teaching science with sensitivity to cultural diversity". Paper presented in ESERA European Science Education Research Association, Cappadocia, 2023.
    Published
Conference paper
  1. Baptita, G.C; Tracana, Rosa; Carvalho, G.S. Corresponding author: Baptita, G.C. "O ensino das ciências em escolas do meio rural: concepções de professores do Brasil e de Portugal". Paper presented in EncontroNacional de Pesquisa em Educação em Ciências (XIV ENPEC), Caldas Novas, 2023.
    In press
  2. Fernandes, Laercio; DE ARAÚJO, MARIA CRISTINA PANSERA; Tracana, Rosa Branca. "Evidências do protagonismo de crianças nas aprendizagens em vivências de educação infantil.". Paper presented in VI ENJIE Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, Leiria, 2022.
    Published
  3. Francisconi,L; Tracana, Rosa; DE ARAÚJO, MARIA CRISTINA PANSERA. "Evidências do protagonismo de crianças nas aprendizagens em vivências de educação infantil". Paper presented in VI ENJIE Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, Leiria, 2022.
    Published
  4. Castro, E; Fernandes,G; Tracana, Rosa Branca; Fernandes, M. "SCIENCE COMMUNICATION IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL AND TOURISM STRATEGIES OF THE UNESCO WORLD ESTRELA GEOPARK". Paper presented in International Conference on Communication and Environmental Sustainability, Viseu, 2021.
    Published
  5. Fernandes, G; Castro, E; Tracana, Rosa Branca; Fernandes, M. "Percursos Pedagógicos, Turismo e Geoconservação. A rede de percursos do Estrela Geopark na divulgaçãoda ciência, do património e na sustentabilidade turística". Paper presented in ISITH 5 - International Symposium ofTourism and Hospitaliy, Seia, 2021.
    Published
  6. Tracana, Rosa Branca. "Educação Ambiental: Como Os Manuais Escolares Europeus Retratam A Poluição". Paper presented in III SiPEC, Maringá, 2021.
    Published
  7. Lopes, Ester Susana Freitas; Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça Simões de. "A criança e a natureza. Evidências sobre benefícios do contacto da natureza. O que ficou por fazer?". 2018.
  8. Lopes, Ester; Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça Simões de. "Tradução-retroversão da Escala de Afinidade Emocional com a Natureza (EAEN) para português europeu". 2018.
  9. Lopes, Ester; Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça Simões de. "Primary school teachers’ and pupils’ Health literacy in three districts of Portugal". 2014.
  10. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Eduarda; Carvalho, Graça Simões de. "A Educação Ambiental nos programas e manuais escolares portugueses em dois períodos: 1991-2000 e 2001–2006". 2012.
  11. Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça Simões de. "Ecocentric emphasis in environmental education subtopics (ecosystems, pollution and use of resources) in textbooks of 14 countries". 2010.
    In LAZAR, R. ; REINHARDT, R., eds. – “Socio-cultural and human values in Science and Technology Education : proceedings of the IOSTE Symposium, 14, Bled, Slovenia, 2010." [Ljubljana : Institute for Innovation and Development of University of Ljubljana, 20
  12. Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça Simões de. "Educação ambiental e saúde : abordagens para resolver os problemas de poluição em manuais escolares de 16 países". 2010.
  13. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça Simões de. "Concepções de professores sobre Educação Ambiental : identificação de dimensões “ecocêntrica”, antropocênctrica” e “sentimental”". 2009.
  14. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Claúdia; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça S.. "Biodiversity in School Textbooks of 13 Countries". 2008.
  15. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Claúdia; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça S.. "Poor approach to sustainable development: Lack of environmental management and scarce emphasis in behaviour change in textbooks of 13 countries". 2008.
Conference poster
  1. Costa-Brito, Ana R.; Bovolini, A; Ana Lopes; Diogo Chouzal; Marques, Ermelinda; Tracana, Rosa Branca; Juan Francisco Ortega-Morán; et al. "Developing a "Digital White Paper" for empowering caregivers training". Paper presented in 3rd International Congress Health and Well-being Intervention (ICHWBI), 2023.
  2. Geilsa Baptista; Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça S.; Uilian Santana. "CONCEPÇÕES DE CIÊNCIA ENTRE CRIANÇAS DO 1º CICLO DO ENSINO BÁSICO PORTUGUÊS.". Paper presented in 7th International Conference on Childhood and Adolescence, 2023.
  3. Costa-Brito, Ana R.; Bovolini, JA; Ana Lopes; Diogo Chouzal; Marques, Ermelinda; Tracana, Rosa Branca; Juan Francisco Ortega Morán ; et al. Corresponding author: Carolina Vila-Chã. "EducAGE ¿ Improving competences of older people caregivers towards healthy ageing through digital transformation". Paper presented in XVII International CICS-UBI Symposium, 2022.
Journal article
  1. De Gaspi; Magalhães Júnior, Carlos; Tracana, Rosa Branca; Schneider EM ; Carvalho, Graça S.. "Vaccination: a look at the social representations of Brazilian children". Frontiers Public Health. 12 1434513 (2024): 1-8.
    Published
  2. Lopes, A; Tracana, Rosa Branca. "Envelhecer (con)dignidade: um direito ético e moral.". RIAGE Revista Ibero-Americana da Gerontologia 5 (2024): 143-156.
    Published
  3. Manuel Salgado; Ana Daniel; Ascensão Braga; João Copeto; Rosa Branca Tracana; Cristina Castro; Vitor Roque. "Social Entrepreneurship and Innovation in Low-Density Territories: The i3Social Project". European Conference on Innovation and Entrepreneurship (2023): https://doi.org/10.34190/ecie.18.1.1732.
    10.34190/ecie.18.1.1732
  4. Geilsa Costa Santos Baptista; Rosa Branca Tracana; Graça Simões de Carvalho. "CONCEPÇÕES DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES SOBRE A APRENDIZAGEM DAS CIÊNCIAS POR CRIANÇAS DO MEIO RURAL E PROPOSTA DE FORMAÇÃO SENSÍVEL À DIVERSIDADE CULTURAL". Investigações em Ensino de Ciências (2023): https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n2p267.
    10.22600/1518-8795.ienci2023v28n2p267
  5. Francesconi, L; Pansera-de-Araujo, M.C; Tracana, Rosa Branca. "MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL". Vitruvian Cogitationes 4 1 (2023): 39-52.
    Published
  6. Laercio Francesconi; Maria Cristina Pansera-de-Araújo; Rosa Branca Tracana. "Mini-histórias: evidências de aprendizagens no cotidiano da educação infantil". Vitruvian Cogitationes (2023): https://doi.org/10.4025/rvc.v4i2.69135.
    10.4025/rvc.v4i2.69135
  7. Fernandes, G; Castro, E; Tracana, Rosa Branca; Fernandes, M.. "Educational pathways, tourism and geoconservation. The network of trails of the estrela geopark in the dissemination of science, heritage and tourism sustainability". Egitania Sciencia Edição Esp (2023): 91-106. https://egitaniasciencia.ipg.pt/index.php/revista-egitaniasciencia/article/view/149/124.
    Published
  8. Baptista, G.C.; Tracana, Rosa; Carvalho, G.S. Corresponding author: Baptista, G.C.. "CONCEPÇÕES DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES SOBRE A APRENDIZAGEM DAS CIÊNCIAS POR CRIANÇAS DO MEIO RURAL E PROPOSTA DE FORMAÇÃO SENSÍVEL À DIVERSIDADE CULTURAL". Investigações em Ensino de Ciências (IENCI) 28 2 (2023): 267-291.
    Published
  9. Rosa Branca TRACANA; Adão CAMBRAIA. "Technological Culture in Professional Development: A Case Study between Brazil and Portugal". Journal of Family Counseling and Education (2019): https://doi.org/10.32568/jfce.578229.
    10.32568/jfce.578229
  10. Tracana, Rosa. "Technological Culture in Professional Development: A Case Study between Brazil and Portugal.". Journal of Family Counseling and Education 4 2 (2019): 1-12. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/815850.
    Open access • Published
  11. Tracana, Rosa; Cambraia, Adão; Biondo, Uianes. "Comunidades aprendentes no brasil e portugal: contributos para o desenvolvimento profissional docente". Egitania Sciencia 24 (2019): 137-149.
    Open access • Published
  12. Tracana, Rosa. "À descoberta de recursos naturais: Uma atividade outdoor com alunos do Ensino Primário". Terrae Didactica 4 4 (2018): 477-486.
    Open access • Published
  13. Tracana, Rosa Branca; Lopes, Ana; Farinha, Ana Maria; Ferreira, Maria Eduarda. "À descoberta de recursos naturais: uma atividade de outdoor com alunos do ensino primário". Terrae Didatica 14 4 (2018): 477-486. http://dx.doi.org/10.20396/td.v14i4.8649282.
    10.20396/td.v14i4.8649282
  14. VIEIRA, MARILANDI MARIA MASCARELLO; CARVALHO, GRAÇA SIMÕES DE; DE ARAÚJO, MARIA CRISTINA PANSERA; PEREIRA, ROSA BRANCA CAMEIRA TRANCANA. "COMO A COMUNIDADE CIENTÍFICA PORTUGUESA ANALISA A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL". Revista Tempos e Espaços em Educação 11 25 (2018): 33-48. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v11i25.7198.
    10.20952/revtee.v11i25.7198
  15. Ferreira, Maria Eduarda Roque; Cepa, Carla; Tracana, Rosa; Reis, Carlos Francisco. "RECICLAR RECORDAÇÕES COM AS CIÊNCIAS - PERCURSOS DE APRENDIZAGEM EM CONTEXTO DE JARDIM-DE-INFÂNCIA". Revista Contexto & Educação 31 99 (2017): 149-172. http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2016.99.149-172.
    Open access • Published • 10.21527/2179-1309.2016.99.149-172
  16. Paiva, T.; Tracana, R.; Tadeu, P.. "The importance of EE (Environmental education) in LLE (lifelong education)". Turkish Online Journal of Educational Technology 2016 DecemberSp (2016): 906-911. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85006977233&partnerID=MN8TOARS.
  17. Ferreira, Maria Eduarda; Cepa, Carla; Tracana, Rosa; Reis, Carlos Francisco de Sousa; Tracana, Rosa Branca; Reis, Carlos Francisco; Reis, Carlos Francisco de Sousa. "Reciclar recordações com as ciências: Percursos de aprendizagem em contexto de Jardim de Infância". Revista Contexto & Educação, 31(99): 149-172 (2016): http://hdl.handle.net/10316/45684.
    http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2016.99.149-172
  18. Silva, Heslley Machado; Gibram, Daiana Evilin; Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graca S.. "Can One Accept the Theory of Evolution and Believe in God as Well?". Procedia - Social and Behavioral Sciences 197 (2015): 770-779. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.178.
    Open access • Published • 10.1016/j.sbspro.2015.07.178
  19. Tracana, Rosa. "Can one accept the theory of evolution and believe in god as well?". Procedia – Social and Behavioral Sciences 197 (2015): 770-779.
    Open access • Published
  20. Patricia Patrick; Jenny Byrne; Sue Dale Tunnicliffe; Tuula Asunta; Graça S. Carvalho; Sari Havu-Nuutinen; Hrefna Sigurjónsdóttir; et al. "Students (ages 6, 10, and 15 years) in six countries knowledge of animals". (2013): https://doi.org/10.5617/nordina.624.
    10.5617/nordina.624
  21. Rosa Branca Tracana; Graça S. Carvalho. "Ecosystems, Pollution, and Use of Resources in Textbooks of 14 Countries: An Ecocentric Emphasis". ISRN Education 2012 (2012): 1-5. https://doi.org/10.5402/2012/419782.
    10.5402/2012/419782
  22. Carvalho, G.S.; Tracana, R.B.; Skujiene, G.; Turcinaviciene, J.. "Trends in Environmental Education Images of Textbooks from Western and Eastern European Countries and Non-European Countries". International Journal of Science Education 33 18 (2011): 2587-2610. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84858817082&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/09500693.2011.556831
  23. Tracana, Rosa. "Como a comunidade científica portuguesa analisa a educação profissional.". Revista Tempos e Espaços em Educação 11 25 (2008): 33-48. https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/7198/pdf.
    Open access • Published
  24. Tracana, R.B.; Ferreira, C.; Ferreira, M.E.; Carvalho, G.S.. "Analysing the theme of pollution in Portuguese geography and biology textbooks". International Research in Geographical and Environmental Education 17 3 (2008): 199-211. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-53649090978&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/10382040802168289
  25. Tracana, R.B.; Pereira, M.L.; Abreu, A.M.; Sousa, J.P.; Carvalho, G.S.. "Stainless steel corrosion products cause alterations on mouse spleen cellular populations". Journal of Materials Science: Materials in Medicine 6 1 (1995): 56-61. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0028883275&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/BF00121249
  26. Pereira, M.L.; Silva, A.; Tracana, R.; Carvalho, G.S.. "Toxic effects caused by stainless steel corrosion products on mouse seminiferous cells.". Cytobios 77 309 (1994): 73-80. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0028248967&partnerID=MN8TOARS.
  27. Tracana, R.B.; Sousa, J.P.; Carvalho, G.S.. "Mouse inflammatory response to stainless steel corrosion products". Journal of Materials Science: Materials in Medicine 5 9-10 (1994): 596-600. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0028500732&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/BF00120337
Preface / Postscript
  1. Tracana, Rosa Branca. "Prefácio". Preface to A PRÁTICA PROFISSIONAL NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES. Curitiba, Brazil: Editora Appris Ltda. 2020.
    Published

Other

Other output
  1. Content analysis of ecosystems and geochemical cycles in portuguese textbooks. There are many studies in recent times, on the theme Ecosystems and geochemical cycles. All authors expressed consensus in terms of the need to work content with our children and youth, to foster the development of skills that promote sustainable development. Our study is based on the teaching of science and also in the area of social pedagogy in the context of social representations. Thus, we int. 2014. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/34100.
  2. A biodiversidade nos manuais escolares portugueses ao longo da escolaridade. RESUMO: Existe consenso face à necessidade de se fornecer às nossas crianças e jovens competências para que se torne possível virem a contribuir para a promoção de um desenvolvimento sustentável. O nosso estudo assenta na didática das ciências e igualmente na área da pedagogia social no âmbito das representações sociais. Assim, pretendemos analisar a transposição didática da Educação Ambiental, ma. 2014. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/29550.
  3. Poluição em livros didáticos portugueses : identificação de abordagens para resolver problemas de poluição e estratégias de prevenção. A Educação Ambiental atravessa as áreas da cidadania, da promoção da saúde, o respeito pelo próximo, pelas diferenças intra- e inter-espécies e é, ainda, uma disciplina orientadora quanto à forma de estar e lidar com o mundo. A análise do tópico Poluição em livros didáticos portugueses mostrou que o grande enfoque é dado essencialmente à utilização das tecnologias para a resolução de problemas amb. 2014. Tracana, Rosa Branca; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/34971.
  4. Environmental education in portuguese school programmes and textbooks in two periods : 1991-2000 and 2001-2006. Environmental education (EE) is seen as a key instrument contributing for changing values, mentality and attitudes. This study intends to examine how EE addresses environmental education in the Portuguese school programmes in two periods, Time I: 1991/1992 – 1999/2000 and Time II: 2000/2001 – 2005/2006. We used the grids of analysis constructed within the BIOHEAD-CITIZEN project (CIT2-2004-506015). 2012. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/17252.
  5. Concepções de (futuros) professores portugueses sobre educação ambiental : Identificação das dimensões ‘ecocêntrica’, ‘antropocêntrica’ e ‘sentimentocêntrica’. A relação Homem–Natureza pode ser vista numa perspectiva “antropocêntrica” (utilização da natureza) e “ecocêntrica” (preservação da natureza). Neste estudo identificámos estas concepções em professores e futuros professores portugueses do ensino Primário (ou 1º CEB), de Biologia e de Língua Portuguesa, dado que tais concepções têm implicações no processo de educação ambiental. Aplicámos o question. 2012. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Maria Eduarda; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/23228.
  6. Análise do tema "gestão de recursos" em manuais de treze países, ao longo da escolaridade. A gestão dos recursos naturais é uma das preocupações das sociedades contemporâneas devido à sua sobre exploração. Neste trabalho analisámos o tópico “Gestão de Recursos” nos manuais escolares de dez países Europeus, dois Africanos e um do Médio Oriente, desde o 1º ano de escolaridade até ao fim do secundário. Utilizou-se uma grelha de análise construída no âmbito do projecto europeu “BIOHEAD-CITI. 2011. Tracana, Rosa Branca; Ferreira, Cláudia; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/14417.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/10/02 Entendimentos sobre espaços, materiais e brincadeiras promotores da aprendizagem e protagonismo das crianças. XXIII ENACED, III SIEPEC, V ENTENCI, Ciência, Democracia e Decolonialidade: contribuições ao debate na Educação Básica
UNIJUI (IJUI, Brazil)
2023/11/11 Concepção dos professores sobre educação ambiental: antropocêntrica, ecocêntrica ou sentimentocêntrica IV Simpósio Catarinense em Educação em Ciências e X Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia
Universidade Rio do Sul (Rio do Sul, Brazil)
2023/11/10 Os manuais escolares: ambiente e geografia. . I Colóquio Internacional de Manuais Escolares. Perspetivas históricas nacionais e globais
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2023/10/25 Envelhecer (con)dignidade: um direito ético e moral. Congresso envelhecer nos eixos II - tempo, trabalho e felicidade
Associação Nacional de Gerontologia Social (Oliveira do Bairro, Portugal)
2023/09/01 TEACHERS’ STORYTELLING PRODUCTION FOR TEACHING SCIENCE WITH SENSITIVITY TO CULTURAL DIVERSITY ESERA 2023 - 15th Biennial Conference of the European Science Education Research Association
Universidade de Capadocia (Capadocia, Turkey)
2023/05/24 Dinâmicas territoriais do envelhecimento: a NUT III beirras de Serra da Estrela. VI Congresso Sobre Envelhecimento Vulnerabilidade, Pobreza e Exclusão Social
Ageing Congress (Pombal, Portugal)
2022/11/04 Comunicar ciência no contexto das estratégias de turismo e de geoeducação. Os painéis Interpretativos do estrela geoparque global da unesco International conference on tourism technology and systems
Universidade de Santiago (San, Chile)
2022/11/03 Geoeducation and valorisation of eco cultural resources: contributions to tourism sustainability at estrela geoaprk (Portugal). International conference on tourism technology and systems
Universidade de Santiago (Santiago, Chile)
2022/09/28 OLHAR ACERCA DA VACINAÇÃO NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE CRIANÇAS BRASILEIRAS 9.º CONGRESSO INTERNACIONAL EM SAÚDE 2022
Universidade do Minho (Braga)
2022/09/14 COMMUNITY, PARTICIPATION AND RURAL DEVELOPMENT: FLAVORS AND TRADITIONS IN GUARDA 1st International Conference "Rural youth and the new youth guarantee
COST ACTION CA18213 (Brescia, Italy)
2022/06/22 Geoeducação, ciência e turismo: contributos para a sustentabilidade da atividade turística e construção de experiências de base natural no Estrela Geopark mundial da UNESCO 29 APDR Congress
Universidade da Madeira (Funchal)
2022/05/14 O Territórios Convidas: a educação e a inclusão social através de um Projeto de Voluntariado IV Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2022/02/04 EVIDÊNCIAS DO PROTAGONISMO DE CRIANÇAS NAS APRENDIZAGENS EM VIVÊNCIAS DE EDUCAÇÃO INFANTIL VI ENJIE
Instituto Politécnico de Leiria (Leiria)
2021/12/07 Science communication in the context of educational and tourism strategies of the UNESCO world Estrela Geopark. ICCESUS – International Conference on Communication and Environmental Education
Instituto Politécnico de Viseu (Viseu, Portugal)
2021/11/18 Percursos Pedagógicos, Turismo e Geoconservação. A rede de percursos do Estrela Geopark na divulgaçãoda ciência, do património e na sustentabilidade turística. ISITH5
IPG - ESTH (Seia, Portugal)
2021/11/13 Hábitos Alimentares em crianças do 1º CEB - Um estudo de caso XVI SIEFLAS
Universidade da Madeira (Madeira, Portugal)
2021/06/25 O ambiente Os cientistas vão à escola
GEOPARK Estrela (Covilhã, Portugal)
2021/05/20 Conceções de alunos do 1º ao 4º ano do ensino básico sobre excreção urinária 8º Congresso Internacional em Saúde: Determinantes sociais, tecnológicos e ambientais em saúde
Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Atenção Integral à Saúde, (IJUI, Brazil)
2021/03/24 Educação ambiental como os manuais escolares europeus retratam os problemas da poluição III Simpósio de Pesquisa em Educação para a Ciência III SiPEC
Universidade Estadual de Maringá (Maringá, Brazil)
2021/03/24 Educação Ambiental: como os manuais escolares europeus retratam os problemas da poluição III SiPEC
Universidade Estadual de Maringá (Maringá, Brazil)
2020/04/06 Educação ambiental e novas abordagens no processo de ensino-aprendizagem. Programa do Curso de Formação para Professores no Estrela Geopark
(Guarda, Portugal)
2019/09/06 BRINCAR COM AS CIÊNCIAS NO PRÉ-ESCOLAR. Um caso de estudo no Agrupamento de Escolas de Pinhel (Poster) XVIII ENEC/ III ISSE Educação em Ciências: Cruzar Caminhos, Unir Saberes
(Porto, Portugal)
2019/09/06 Conceções alternativas das crianças/alunos acerca do meio ambiente. (Poster) XVIII ENEC/ III ISSE Educação em Ciências: Cruzar Caminhos, Unir Saberes
(Porto, Portugal)
2019/05/21 O tripe ensino, pesquisa e extensão na formação de professores. II Encontro de Debates sobre Trabalho, Educação e Currículo Integrado - ENTECI
(IJUI, Brazil)
2019/05/17 Valorização das IPSS com a contribuição do IPG. 3º Simpósio Envelhecimento Ativo e Saudável
(Sabugal, Portugal)
2019/04/27 Scientific Activities with Children with disabilities – a case study International Congresso on Teaching and Learning in Education, ICTLEdu
(Granada, Spain)
2019/04/26 Technological culture in professional development: a case study between Brazil and Portugal International Congresso on Teaching and Learning in Education, ICTLEdu19
(Granada, Spain)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021/06/15 - 2021/06/16 IV Jornadas de Educação - Educar para o Futuro (2021/06/15 - 2021/06/16)
Congress (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico da Guarda, Portugal
2019/05/17 - 2019/05/19 Simpósio realizado para debater o envelhecimento ativo. O objetivo era trazer palestrantes cujos trabalhos estão relacionados com este envelhecimento ativo e ao mesmo tempo realizar uma pequena feira social onde foram expostos trabalhos realizados pelos idosos (2019/05/17 - 2019/05/19)
Symposium (Member of the Organising Committee)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023/05/11 REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE CRIANÇAS BRASILEIRAS E PORTUGUESAS SOBRE VACINAÇÃO: SUBSÍDIOS PARA EDUCAÇÃO EM SAÚDE
(Thesis) Arguer
SUELEN DE GASPI (PhD)
2021/09/23 EVIDÊNCIAS DO PROTAGONISMO DAS CRIANÇAS NAS APRENDIZAGENS EM VIVÊNCIAS ESCOLARES NA EDUCAÇÃO INFANTILPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO STRICTO SENSU EDUCAÇÃO NAS CIÊNCIAS CURSO DE MESTRADO
(Thesis) Arguer
Laércio Francisconi (Master)
Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Brazil
2020/07/30 Formação de Professores para o Ensino Experimental de Microbiologia no Ensino Secundário Geral de Moçambique
(Thesis) Arguer
Manecas Cândido Azevedo (PhD)
2019 Relatório de Prática de Ensino Supervisionada (O ensino da Astronomia no 1º Ciclo do Ensino Básico: um estudo de caso)
Supervisor
Cátia Sofia dos Santos Madeira Russo (Master)
Instituto Politécnico da Guarda Escola Superior de Educação Comunicação e Desporto, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2024/09/30 - 2024/10/02 XXIII ENACED, III SIEPEC, V ENTENCI, Ciência, Democracia e Decolonialidade: contribuições ao debate na Educação Básica UNIJUI
2021/11/25 - 2021/11/27 9.º Congresso Olhares sobre a Educação / 2nd International Congress Perspecti ves on Educati on ESE de Viseu
2021/05/18 - 2021/05/21 8º Congresso Internacional em Saúde: Determinantes sociais, tecnológicos e ambientais em saúde UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
2021/04/16 - 2021/04/17 V Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação Universidade de Aveiro
2020/06/30 - 2020/07/03 7.º Congresso Internacional em Saúde: Contextos e Problemáticas Emergentes Instiuto de Educação da Universidade do Minho, em Braga, Portugal.
2020/02/07 - 2020/02/08 IV Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação Universidade de Évora
2019/05/10 - 2019/09/12 2ª Conferência Internacional - Montanhas Mediterrânicas e Património Geológico CISE, Seia.

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2021/01/04 - 2021/11/30 Revista Contexto & Educação UNIJUI
2021/01 - 2021/11/30 Science Ativities Taylor & Francis online
2021/03/09 - 2021/04/11 Journal ofBiological Education Taylor & Francis online
2021/03/02 - 2021/03/11 Asian Journal of Biology (2456-7124)
2020/04/06 - 2020/11 World Journal of Education
2020/05/08 - 2020/09/30 Science Activities
2020/07/02 - 2020/07/22 Journal of Biological Education
2020/05/06 - 2020/05/20 Social Responsibility Journal
2020/05/04 - 2020/05/18 Asian Journal of Education and Social Studies
2020/04/20 - 2020/04/27 Revista Contexto & Educação