???global.info.a_carregar???
Maria Antónia Gonçalves Rodrigues. She has a PhD in Comunicación/Marketing (2015), Universidade de Vigo, Master in Marketing (2008), Universidade do Porto, Faculdade de Economia, Bachelor's degree in Marketing (2002), Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Bachelor's degree in International Trade, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto. She is a senior lecturer at Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto and Director of Marketing Bachelor's Degree, in the Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto. Published several papers and 3 books. Organized 1 event(s). Participated in 9 event(s). Supervised several MSc dissertation(s) e co-supervised. Has received 2 awards and/or honors. Works in the area(s) of Social Sciences with emphasis on Business and Management/Marketing. In her curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: marketing activities; buying interactions; Banking; Consumer behaviour; Relationships; Business services; Portugal; Self-service; Marketing Services; Consumer behavior; .
Identification

Personal identification

Full name
Maria Antónia Gonçalves Rodrigues
Date of birth
1977/02/27
Gender
Female

Citation names

  • Rodrigues, Maria Antónia
  • Rodrigues, M.

Author identifiers

Ciência ID
B81C-F932-D7AE
ORCID iD
0000-0003-0968-7358

Email addresses

  • mar@iscap.ipp.pt (Professional)

Telephones

Telephone
  • (351) 229050000 (Professional)

Addresses

  • Politécnico do Porto, Instituo Superior de Contabilidade e Administração do Porto. Rua Padre Costa, 4450-000, Matosinhos, Matosinhos, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economics and Business - Business and Management

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
English Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2)
French Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2013 - 2015
Concluded
Doutoramento en Comunicación - Marketing (Doutoramento)
Universidade de Vigo, Spain
"A natureza e dinâmica das relações entre clientes e fornecedores de serviços de marketing: um estudo empírico realizado em Portugal. " (THESIS/DISSERTATION)
Sobressaliente
2008 - 2013
Concluded
Curso de Doutoramento em Ciencias Empresarias com Esp. em marketing e estra (Pós-Graduação)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
16,45
2005 - 2008
Concluded
Mestrado em Marketing (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
"A utilização de tecnologias self-service nos serviços bancários e o comportamento do consumidor em Portugal" (THESIS/DISSERTATION)
Muito bom
2005 - 2005
Concluded
Curso de formação pedagógica inicial de formadores (Curso médio)
Instituto para o desenvolvimento tecnologico, Portugal
2001 - 2002
Concluded
2º Ciclo da Licenciatura bietápica em Marketing (Licenciatura)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
"A gestão da capacidade em serviços" (THESIS/DISSERTATION)
16
1999 - 2001
Concluded
2º Ciclo da Licenciatura bietápica em Comércio Internacional (Licenciatura)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
"As oportunidades comerciais na Europa Central e de Leste" (THESIS/DISSERTATION)
16 valoreres
1995 - 1999
Concluded
1º Ciclo da Licenciatura bietápica em Comércio Internacional (Bacharelato)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
15
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2015 - Current Researcher (Research) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
Instituto Politécnico do Porto Centro de Estudos Organizacionais e Sociais, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2015/08 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/02 - 2015/07 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2010/02 - 2012/07 Assistant (University Teacher) Universidade do Porto, Portugal
2008/02 - 2008/09 Assistant (University Teacher) Universidade do Porto, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
1999/07 - 2004 Técnico Superior (Técnico Superior) Optimus Telecomunicações S.A., Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2019/09 - Current Membro do Conselho Técnico-Científico Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2015/09 - Current Diretora da Licenciatura em Marketing Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
1998/07 - 1998/09 Estagiário (Técnica) Banco Espírito Santo e Comercial de Lisboa, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023 - Current Management in a Virtual World
KA220-HED
Other
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Maria Amélia Carvalho. Exploring Niche Tourism Business Models, Marketing, and Consumer Experience. {IGI. 2023.
    10.4018/978-1-6684-7242-2
  2. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; João F. Proença. Impact of Digital Transformation on the Development of New Business Models and Consumer Experience. {IGI. 2022.
    10.4018/978-1-7998-9179-6
Conference paper
  1. Proença, João F.. "Buying marketing services: illustrative cases". Paper presented in 27th Annual Conference of the IMP Group: The impact of globalization on networks and relationship dynamics, Glasgow, 2011.
    Published
  2. Proença, João F.. "Utilization of SST in Banking Services and the Consumer’s Behaviour in Portugal". Paper presented in International Conference: Managing Services in the Knowledge Economy, Famalicão, 2009.
    Published
Journal article
  1. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Proença, J.; Pereira, A.. "A influencia da qualidade do serviço na relação de consultoria". International Journal of Marketing, Communication and New Media (2023): http://dx.doi.org/10.54663/2182-9306.2023.sn13.95-124.
    10.54663/2182-9306.2023.sn13.95-124
  2. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Joao F Proenca; Rita Macedo. "Determinants of the Purchase of Secondhand Products: An Approach by the Theory of Planned Behaviour". Sustainability (2023): https://www.mdpi.com/2071-1050/15/14/10912.
    10.3390/su151410912
  3. Diana Magalhães; Luciana Oliveira; Maria Antónia Gonçalves Rodrigues. "A Influência da Pandemia Covid-19 no Comportamento de Compra Online dos Jovens Adultos.". Journal of Business and Legal Sciences 32 (2023): http://dx.doi.org/10.56002/ceos.0001issue_rcej1_2.
    10.56002/ceos.0001issue_rcej1_2
  4. Maria Antónia Rodrigues; João Proença; Inês Soares. "The influence of perceived risk on mobile shopping cart abandonment". Journal of Strategic Marketing (2022): https://doi.org/10.1080/0965254X.2022.2160480.
    10.1080/0965254X.2022.2160480
  5. Anabela Ribeiro; Maria Antónia Rodrigues; Patrícia Lemos. "O Efeito do "Storytelling" associado à COVID-19 no Engagement". Revista Galega de Economía (2022): https://doi.org/10.15304/rge.31.3.8263.
    10.15304/rge.31.3.8263
  6. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Moutinho, M.; Ribeiro, A.. "Determinants and Consequences of YouTube Advertising Value". International Journal of Marketing, Communication and New Media 10 18 (2022): http://dx.doi.org/10.54663/2182-9306.2022.v10.n18.50-70.
    10.54663/2182-9306.2022.v10.n18.50-70
  7. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Remondes, J.; Teixeira, S.; Silva, A.. "Marketing in the Context of COVID-19". International Journal of Marketing, Communication and New Media (2022): http://dx.doi.org/10.54663/2182-9306.2022.sn11.1-4.
    10.54663/2182-9306.2022.sn11.1-4
  8. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Sousa, B.; Lubowiecki-Vikuk, A.; Remondes, J.. "Challenges for Marketing Research in the Concept of Sustainable Development". Special Issue on Sustainable Marketing (2021): http://dx.doi.org/10.54663/2182-9306.
    10.54663/2182-9306
  9. Fernandes, T.; Morgado, M.; Rodrigues, M.A.. "The role of employee emotional competence in service recovery encounters". Journal of Services Marketing 32 7 (2018): 835-849. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85056151479&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/JSM-07-2017-0237
  10. Rodrigues, Maria Antónia; Proença, João F.; Rita Garcia. "Os determinantes da decisão de outsourcing das atividades de marketing". European Journal of Applied Business and Management sp. issue (2017): 181-199.
    Published
  11. Rodrigues, Maria Antónia; Proença, João F.. "A Compra de Serviços de Marketing: Casos Ilustrativos". Revista Portuguesa de Marketing 29 (2012): 56-66. http://www.rpm.pt/artigo.aspx?a=212.
    Published
  12. Proença, João F.. "A comparison of users and non-users of banking self-service technology in Portugal". Managing Service Quality 21 2 (2011): 192-210. http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1912260&show=abstract.
    Published • 10.1108/09604521111113465
  13. João proença. "A utilização de tecnologias self-service nos serviços bancários e a sua influência no comportamento do consumidor em Portugal". Rev. Portuguesa e Brasileira de Gestão 10 1-2 (2011): 2-12. http://www.scielo.oces.mctes.pt/scielo.php?script=sci_serial&pid=1645-4464.
    Published
  14. Proença, João F.. "The Consumers’ profile of SST in the Portuguese Banking Services". International Journal of Engineering and Industrial Management 1 (2009): 169-179.
    Published
Magazine article
  1. Maria Antónia Gonçalves Rodrigues; Ribeiro, E.. "A percepção e os efeitos da competência emocional do pessoal de contacto em diferentes encontros de serviço", 2018, http://dx.doi.org/10.58869/ejabm.
    10.58869/ejabm
Preprint
  1. Tiago M Correia; Maria Rodrigues. "The Segmentation, Targeting and Positioning Marketing Model applied to Scientific Health Research". 2023. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6412.
    10.1590/SciELOPreprints.6412

Other

Other output
  1. OS DETERMINANTES DA DECISÃO DE OUTSOURCING DAS ATIVIDADES DE MARKETING. 2016. Rodrigues, Maria Antónia; Rita Garcia; Proença, João, F..
  2. The Interactions between Clients and Providers of Services Related to marketing Activities. Managing Services in the Knowledge Economy MSKE 2013 Book of Proceeding. 2013. Rodrigues, Maria Antónia; Proença, João, F.. http://hdl.handle.net/10400.22/3101.
  3. SST and the Consumer Behaviour in Portuguese Financial Services (Working Paper Nº358). 2010. Proença, João F.. http://wps.fep.up.pt/wplist.php.
  4. A utilização de tecnologias self-service nos serviços bancários e o comportamento do consumidor em Portugal (Tese de Mestrado em Marketing). 2008. Rodrigues, Maria Antónia.
  5. Gestão da Capacidade em Serviços (Trabalho de final de curso, Licenciatura em Marketing). 2002. Rodrigues, Maria Antónia.
  6. Oportunidades Comerciais na Europa central e de Leste (Trabalho de final de curso - Licenciatura em Comércio Internacional). 2001. Rodrigues, Maria Antónia.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2012 - Current Relatório de estágio
Supervisor
Licenciatura em Marketing (Degree)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2012 - Current Relatório de estágio
Supervisor
Licenciatura em Marketing (Degree)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2016 - 2016 O IMPACTO DIRETO E INDIRETO DA COMPETÊNCIA EMOCIONAL DO PESSOAL DE CONTACTO NO CONTEXTO DE RECUPERAÇÃO DE UM SERVIÇO
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 O impacto do ambiente físico no comportamento do consumidor
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 O impacto do ambiente fisico no comportamento do consumidor
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 O impacto do ambiente físico no comportamento do consumidor
Supervisor
2014 - 2014 A influência da Internet no processo de tomada de decisão do consumidor do produto turístico Enoturismo
Supervisor
Mestrado em Marketing Digital (Master)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2014 - 2014 O IMPACTO DA QUALIDADE DO SERVIÇO NA PERCEÇÃO DO VALOR DA MARCA, NUM CONTEXTO DE MÚLTIPLOS CANAIS - O CASO JUMBO
Co-supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 Fatores determinantes do outsourcing das atividades de marketing
Co-supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2011 - 2011 10th Congress of the Association for not profit and public sector Marketing (IAPNM 2011)
Congress (Other)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2016 - 2016 International Conference of Applied Business and Management (ICABM)
Conference
International Conference of Applied Business and Management (ICABM)
Instituto Superior de Administração e Gestão, Portugal
2013 - 2013 International Conference on Managing Services in the knowledge Economy (MSKE 2013)
Conference
International Conference on Managing Services in the knowledge Economy (MSKE 2013)
2012 - 2012 Jornadas de Marketing do ISCAP (XII Edição)
Conference
XII Edição das Jornadas de Marketing do ISCAP
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2011 - 2011 Jornadas de Marketing do ISCAP (XI Edição)
Conference
XI Edição das Jornadas de Marketing do ISCAP
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2011 - 2011 10th International Congress of the International Association for Nonprofit and Public Sector Marketing
Congress
http://www.iapnm2011.org/
2010 - 2010 Jornadas de Marketing do ISCAP (X Edição)
Conference
X Edição das Jornadas de Marketing do ISCAP
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2009 - 2009 Jornadas de Marketing do ISCAP (IX Edição)
Conference
IX Edição das Jornadas de Marketing do ISCAP
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2009 - 2009 Managing Services in the Knowledge Economy
Conference
Managing Services in the Knowledge Economy - MSKE 2009
Universidade Lusíada, Portugal
2008 - 2008 Jornadas de Marketing do ISCAP (VIII Edição)
Conference
8ª Edição das Jornadas de marketing do ISCAP
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2016 A qualidade da experiência em serviços - o caso das viagens de cruzeiro Sandra Daniela Pereira Araújo (Master)
Universidade do Porto, Portugal
2015 Measuring Online Customer Experience Quality Alzira Neli de Aguiar Mala Azevedo (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 Determinantes da Satisfação dos clientes em contexto online: uma aplicação a lojas de comercio electrónico Catarina de Barros Lencastre (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 Factors Affecting Supporters' Match Day Experience - A Marketing Perspective Paulo Fernando Peixoto Gomes (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 Relationship bonds and customer loyalty: A study across different service contexts Mafalda Raquel Moreira de Sousa Lima (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 Relationship Bonds and Loyalty on Online Customers Andreia Filipa Silva Gomes Gomes (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 Marketing Digital na Saúde Bélinda Patrícia Marques Abreu (Master)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2008 Relatório de estágio - SGS Marco Costa (Other)
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2008 Relatório de estágio - Nonius Software Hélder Santos (Other)
2008 Relatório de estágio - Invesfer António Sousa (Other)
2008 Relatório de estágio na Micrológica Tiago Rodrigues (Other)
2008 Marketing de feiras Pedro Silva (Other)
2008 A cultura nas negociações internacionais Celine Varela (Other)
2008 Relatório de estágio - Invesfer Diana Vieira (Other)
2008 Relatório de estágio - Invesfer Sónia Ribeiro (Other)
2008 Marketing Internacional - Concepção e implementação de um plano de marketing internacional João Nuno Ventura Rangel (Other)
2008 Relatório de estágio na OVNI - Porto Lda Marta da Silva Fernandes (Other)
2008 Relatório de estágio na Rzmapa, Serviços de Engenharia Ricardo José Pitarra Wenceslau (Other)

Association member

Society Organization name Role
2002 - Current OTOC

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2016/03 - Current Membro de Comissão
Member
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2012/02 - Current Membro comissão de avaliação
Member
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2011/09 - 2011/12 Membro de Comissão
Member
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2010/09 - 2010/12 Membro de Comissão
Member
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/09 - 2005/07 Membro de Comissão
Member
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2015 - Current . Marketing de Serviços Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2010/10 - Current Técnicas de Comércio Internacional I Mestrado em Marketing Digital (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/09 - Current Marketing I Licenciatura em Marketing (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/09 - Current Marketing II Licenciatura em Marketing (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/09 - Current Estágio/projecto Licenciatura em Marketing (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/09 - Current Técnicas de Comércio Internacional I Licenciatura em Comércio Internacional (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/09 - Current Técnicas de Comércio Internacional II Licenciatura em Comércio Internacional (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2011/02 - 2012/07 Estratégia Empresarial Gestão (Licenciatura) Universidade do Porto, Portugal
2010 - 2010 O Marketing e as Marcas Outra (Curso médio) Escola Secundária João Gonçalves Zarco, Portugal
2009 - 2009 Pós-graduação em Marketing Digital Especialização (Curso médio) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2008/02 - 2008 Gestão comercial Gestão (Licenciatura) Universidade do Porto, Portugal
2007 - 2007 Marketing - orientação ao cliente Outra (Curso médio) Faculdade de Medicina da Universidade do Porto, Portugal
2004/03 - 2004 Marketing Industrial (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2004/03 - 2004 Gestão Orçamental (Outros) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2015 - Current Presidente do Juri dos Concurso especiais de Acesso ao Ensino Superior e de Mudança de par Curso/intituição do curso de Marketing Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2012 - Current Membro da comissão de autoavaliação do curso de Licenciatura em Comércio Internacional (no ambito processo de avaliação ens. sup A3ES) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2011 - Current Membro do Juri nos concursos especiais de acesso ao ensino superior Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2010 - Current Membro do Juri nos concursos especiais de acesso ao ensino superior Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2007 - Current Membro do juri nas entrevistas aos candidatos do concurso M23 (acesso ao ensino superior) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2006 - Current Membro do juri nas entrevistas aos candidatos dos concursos M23 (acesso ensino superior) Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2005 - Current Membro da comissão de autoavaliação do curso de Licenciatura em Marketing Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2012/07/18 - Current The Service Industries Journal Taylor and Francis Group
2009/01/01 - 2010/06/01 Tecnology for creativity and innovation: Tools, Tecniques and applications (Ed. Anabela Mesquita) IGI Global
Distinctions

Other distinction

2002 Bolsa de Mérito
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
1993 Quadro de Excelencia
Escola Secundária Nº1 de Matosinhos, Portugal