Identification
Personal identification
- Full name
- Amélia Lopes
Citation names
- Lopes, Amélia
- Lopes, A.; Lopes, Amélia
- Lopes, Maria Amélia da Costa
- Lopes, Maria Amélia Costa
Author identifiers
- Ciência ID
- C217-77DD-823C
- ORCID iD
- 0000-0002-5589-5265
Email addresses
- amelia@fpce.up.pt (Professional)
Addresses
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Rua Alfredo Allen, 4200-135, Porto, Porto, Portugal (Professional)
Websites
- https://ciie.fpce.up.pt/en/cv/9 (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | |
French | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2007
Concluded
|
Habilitation (Título de Agregado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Subject Discipline Report: Identity Construction and Teacher Education; Lecture: Teacher professional identity construction
as a systemic construct " (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved by unanimity/ the higher degree |
1999
Concluded
|
PhD (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Libertar o desejo, resgatar a inovação – a construção de identidades profissionais em docentes do 1º CEB [The construction
of professional identities in primary teachers]" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved by unanimity /the higher degree |
1993
Concluded
|
Examen of Pedagogical Aptitude and Scientific Capacity (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"A identidade docente - contribuindo para a sua compreensão" (THESIS/DISSERTATION)
|
Very Good / the higher degree |
1987
Concluded
|
Psychology (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
16 |
1979
Concluded
|
Magistério Primário/Primary Teaching (Bacharelato)
Magistério, Portugal
|
16 |
1975
Concluded
|
Ensino complementar dos Liceus (Ensino secundário)
Ministério da Educação, Portugal
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2000/01/01 - Current | Coordinating Researcher (Research) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2011/12/01 - Current | Full Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2002 - 2007 | Associate Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
1999 - 2002 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018 - Current | Head of CIIE's IDEAFor - Identity, Democracy, School, Administration and Teacher Education Research Community of Practicegroup | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2010 - Current | Deputy Director of CIIE | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2010 - Current | Member of the Executive Board of CIIE | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal | ||
2018 - 2023 | President of the Scientific Board of FPCEUP | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2018 - 2023 | Member of the Executive Board of FPCEUP | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2007 - 2019 | Director of the Master Course in Educational Sciences at FPCEUP | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2018 | Head of CIIE's research group KIDE - Knowledge, Innovation and Diversities in Education | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal | ||
2008 - 2018 | Head of CIIE's EPSAI&Formação (Public School, Knowledge, Identity and Training) Group | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2007/09/11 - 2011/11/30 | Associate Professor with Habilitation | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1984/10/01 - 1987/12/31 | Porto Unity of Educational Guidance | Ministério da Educação, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2016 - 2019 | EDULOG: Education Observatory
Belmiro de Azevedo Foundation
Researcher
|
|
2016/01 - 2018/12 | H4u2-Integrating Cultural Diversity in Higher Education [PI of the Portuguese team, jointly with Isabel Menezes]
562237-EPP-1-2015-1-BE-EPPKA3-PI-FORWARD
Principal investigator
|
Erasmus+ (KA3 – Support for policy reform, Forward-Looking Cooperation Projects) |
2014 - 2015 | 'De Par em Par' - multidisciplinar e interinstitucional [From Peer to peer across subjects and institutions]
FCT/DGES/MEC
Researcher
|
|
2013 - 2014 | De par em par na UP [From Peer to peer in the University of Porto].
Calouste Gulbenkian
Researcher
|
|
2012 - 2014 | SIRIUS - European Policy Network on the Education of Children and Young People with a Migrant Background
EAC-2012-0688
Researcher
|
Lifelong Learning Programme of the European Commission. |
2007 - 2010 | Impact Evaluation of Teachers In Service Training
ME
Principal investigator
|
Ministério da Educação |
2006 - 2008 | Excellence and Innovation in Higher Education and Learning
POCI/N/04.01.02/0264/0001/2006
|
|
1996 - 1998 | Teachers Socialization in Context of School and of its Change Conditions Crisis
JNICT/FCT
Researcher
|
Concluded
|
1994 - 1997 | CIPROF Project. Professional identities construction - situated identity and primary teachers identity change
CIPROF
Principal investigator
|
|
1992 - 1997 | CRIA-SE Project - Creativity, academic achievement and School improvement
JNICT
Co-Principal Investigator (Co-PI)
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/07/01 - Current | ClimActiC - CidadaniaPeloClima: Criando Pontes entre Cidadania e Ciência para a Adaptação Climática
NORTE-01-0145-FEDER-000071
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Concluded
|
2022/01/01 - 2024/12/31 | Fifty years of teaching: factors of change and intergenerational dialogues
PTDC/CED-EDG/1039/2021
Principal investigator
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal Instituto Politécnico de Leiria, Portugal Universidade Aberta, Portugal Universidade do Minho, Portugal Universidade de Évora, Portugal Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2021/11/01 - 2024/10/31 | DITE - Diverse Internationalisation of Teacher Education
2021-1-PL01-KA220-HED-000031129
Researcher
|
European Commission
Ongoing
|
2019/12/31 - 2022/12/31 | UP2B - Boosting Up Social Education towards European Citizenship and Labour Market Inclusion
2019-1-PT01-KA201-061346
Researcher
|
European Commission
Concluded
|
2018/12 - 2022/12 | EEPN - European Education Policy Network on Teachers and School Leaders [Leader of the national team & Coordinator of a 2020
WP]
EAC-2018-0612
Principal investigator
|
European Commission
Ongoing
|
2021/04/01 - 2022/07/31 | Cooperação para o Desenvolvimento de Qualidade: um programa de formação contínua de professores no Kuito-Bié
ICamões 2020 - Coop. Desenv. de Qualidade
Researcher
|
Concluded
|
2021 - 2022 | OEI - Cátedra Educação para a cidadania global
78386
Co-Principal Investigator (Co-PI)
|
Ongoing
|
2019 - 2022 | BE PART - Youth-Led Development for School's Participatory Management
612175-EPP-1-2019-1-PT-EPPKA3-IPI-SOC-IN
Researcher
|
European Commission
Ongoing
|
2019/09 - 2021/08 | 21st Century Skills in the Context of the UN's SDG for Pupils
2019-1-DK01-KA201-060200
Researcher
|
European Commission
Ongoing
|
2018/07/02 - 2021/06/28 | Digital migrations and curricular innovation: giving new meaning to experience and rekindle teaching profession after 50
PTDC/CED-EDG/28017/2017
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade do Porto, Portugal
Universidade do Minho, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2019/07/01 - 2021/01/31 | Cooperation for Development: a case study on teacher education in the province of Bié
Principal investigator
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Camões - Instituto da Cooperação e da Língua Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação Concluded
|
2020 - 2021 | MINDtheGaps - Media literacy towards youth social inclusion [consortium led by CIIE/FPCEUP]
2019-2-PT02-KA205-006226
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
European Commission
Ongoing
|
2018/11/01 - 2020/11/30 | SOLVINC: Solving Intercultural Conflicts with International Students
2018-1-PL01-KA203-050751
Principal investigator
|
Foundation for the Development of the Education System (FRSE)
Concluded
|
2016 - 2018 | Stalwarts: Sustaining Teachers and Learners with the Arts
2017-1-UK01-KA203-036723
Researcher
|
|
2011 - 2014 | EPNoSL – European Policy Network on School Leadership
EAC-2012-1388
Researcher
|
European Commission
Concluded
|
2011/03/01 - 2013/09/30 | Initial Training of Helping Professionals and Identities of Trainers: A study of teaching and nursing
PTDC/CPE-CED/113015/2009
Principal investigator
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2008 - 2009 | Educational issues in Portugal and Brasil - theoretical and practical challenges of Pedagogy at University
CAPES – GRICE
|
Concluded
|
2006 - 2009 | Propostas Curriculares e Escolas no Brasil e em Portugal: Relações global-local [Curricular proposals and Brazilien and Portuguese
Schools: global/local relationships]
4.1.3/CAPES/CPLP
Researcher
|
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior |
2006 - 2007 | Labs-on-the-web
POCI/N/04.01.02/0265/0001/2006
Researcher
|
Governo da República Portuguesa Ministério da Ciência Tecnologia e Ensino Superior
Concluded
|
2003/06/01 - 2006/11/30 | Experiences, Pathways and Production in the Educational Sciences: Contribution to the Knowledge of an Experience in Formation
and Research [PI of Subgroup C]
POCTI/CED/47518/2002
Principal investigator
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2002/10/01 - 2005/12/31 | Initial Education and Professional Identities in Primary Teachers: curriculum and basic professional identities
POCTI/CED/37651/2001
Principal investigator
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2003/01/31 - 2005/01/30 | TERRA: Curricula Transversalization and Environmental Awareness
POCTI/CED/42610/2001
Researcher
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2002 - 2003 | As Crianças são Importantes: A reorganização curricular no 1º CEB e as concepções de criança dos professores [Children Matters:
Curricular reorganization at primary school]
58/2002
Principal investigator
|
Instituto de Inovação Educacional
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2015 - 2018 | The impact of PhD award in the professional activity of teachers
.
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Manual |
|
Online resource |
|
Report |
|
Working paper |
|
Artistic / Performance
Video recording |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/04/15 | DICA Comments and developments. Invited National Educational Council. | National Education Council DICA Seminar
IPP Leiria (Leiria, Portugal)
|
2024/03 | A vision of promoting pedagogical innovation in HEIs: sharing stories and experiences Lição Plenária, Community of Practice. Educational Development. European University Alliance for Global Health. EUGLOH. Consórcio. UPorto , 2024 | |
2023/06 | "Ups and downs of teacher professionalism in Portugal: conceptual developments and networks". Round Table: Professionalism and professional development: Concepts and connections. Conferência Convidada, Universidade Lusófona, Portugal | 2nd of June, 2023, 2023 | |
2023 | Amélia Lopes. Invited lecture. The teaching profession yesterday and today: can we be happy at school again? Seminar The teaching profession: current and future challenges . National Education Council. Braga, 18th July 2023 | |
2023 | Amélia Lopes. Conferência convidada. Painel com Prof. Linda Evans. “Ups and downs of teacher professionalism in Portugal: conceptual developments and networks”. Round Table: Professionalism and professional development: Concepts and connections. Universidade Lusófona, Portugal | 2nd of June, 2023 | |
2023 | "Can we re-professionalise teaching? An analysis of the ups and downs of teacher professionalism in Portugal". Amélia Lopes. Invited Conference. “Movimentos de construção/desconstrução da profissionalização e formação docente”. University of Pernambuco. 10 november online. (17h de Portugal/14h do Brasil). | |
2023 | "Three fields of reflection on the teaching profession today: identity, professionalism and research". “Três campos de reflexão sobre a profissão docente na atualidade: identidade, profissionalismo e investigação”. Ciclo de Conferências 2022-23, do Programa Doutoral em Educação da Universidade de Aveiro, adstrito ao Departamento de Educação e Psicologia e ao Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF). Dia 6 de janeiro de 2023. | |
2023 | Porto School of Education after April 1974: utopias of a revolutionary period. With Rui Trindade e moderação de António Teodoro. 28 de January. Universidade Lusófona do Porto | |
2023 | Amélia Lopes. Invited conference. Biographical-narrative research, agency and professional identities: foundations and practices. Centre for Research and Innovation in Education. Organised by inED. Winter Conference. February 2023. | |
2023 | Amélia Lopes. Invited speaker on the panel 30 years of CFAE. 30 years of memories. Organised by the CFAE Association. 2023 | |
2023 | Fifty years of teaching in Portugal: analysing teachers’ professionalism and professional development through teachers’ life stories | SYMPOSIUM coordinated by Linda Evans ECER 2023 Glasgow |
2022 | – Lopes, A. (2022). “Profissão e formação docente em Portugal depois de abril: sucessos, insucessos e desenhos de futuro”. Jornadas Sindicais: Docência E Sindicalismo – 40 anos de desafios. SPN 18 novembro, 2022. | |
2022 | – Lopes, A. (2022). “Ascensão e queda da profissão docente em Portugal: os meandros de uma crise e alguns sonhos”. Congresso do Sindicato dos Professores da Madeira “Haverá futuro para a educação sem o rejuvenescimento docente? O papel da formação de professores no rejuvenescimento docente. Dia 4 de novembro, 2022 | |
2022 | – Lopes, A. (2022). “La construcción del conocimiento a partir de las Historias de Vida”. VIII Jornadas de Historias de Vida en educación. Barcelona. 28 abril 2022. | |
2022 | Lopes, A. (2022). “Investigación con historias de vida, identidades e innovación en la docencia: perspectivas y reflexiones”. Seminario: Metodologías biográfico- narrativas en la investigación educativa. Universidad de la Republica Uruguay- 16 novembro 2022 | |
2021/01/15 | Handbook youth Digital Citizenship Education Presentation of Digital Citizenship Education: relevance, concepts and practices |
FPCEUP/ZOOM
|
2021 | Opening Session of Observatory of the Life of Schools - OBVIE – 4th February 2021. As member of the Direction since 2007 | Opening of OBVIE conference Cycle
FPCEUP/CIIE
|
2021 | Thomas Dotta, Leanete; Lopes, Amélia ; Cassova Angélica (2021). Formação de professores: Perspetivas a partir de uma experiência de investigação e intervenção em Angola. Paper presented in Seminar Cooperation to Quality development : a case study on teacher education in BIE/Angola / 1st Seminar of the Network RAPPE Rede Angola Portugal Professores e Educação (Angola and Portugal Teachers and Education Network) | |
2021 | “Pesquisa e Desenvolvimento Profissional dos Professores: desafios da formação inicial e continuada”. Universidade de Santa Maria Basil. Seminário PPE 899- Reinventar a docência nas redes de conhecimentos, para os cursos de mestrado e doutorado no dia 04.11.2021. | |
2021 | Lopes Amélia. Active digital citizenship. EEPN Annual Conference 2021: New roles and competences of teacher and school leaders in the digital age. Barcelona 2021. | |
2021 | Amélia Lopes. Comunicação convidada. "Interculturalidade no Ensino Superior“. I Seminário Intercultural da FEUP. 2021 | |
2021 | Amélia Lopes. Conferência convidada. Estágio de Natureza Profissional: investigação e (re)construção da identidade profissional. Escola Superior de Enfermagem de Viana do castelo. | |
2021 | Amélia Lopes. Conferência convidada. ARTICULAÇÃO ENSINO E INVESTIGAÇÃO passados, presentes e futuros. Abertura do Ano Escolar. Reitoria da Universidade do Porto 2021. | |
2021 | Amélia Lopes. Conferência convidada. Segundo Ciclo de Formação em Ciências da Educação: (10) anos de aprendizagens. Conferência de Abertura do IV IINEDU. | |
2021 | Amelia Lopes. Conferência convidada. FORMAÇÃO CONTINUA DE PROFESSORES PONTES COM A CIDADANIA. Abertura II Seminário RAPPE. 2021. cidadanias e formação | |
2021 | - Amélia Lopes, "Policies and practices in active digital citizenship education for teachers and school leaders: perspectives from EEPN 2021 desk research". Com Filipa Soares. "Civic Education for Lithuanian and Global Success" organizada pela Vytautas Magnus University - Litunania, , online , data do evento: 2021-05-04 | |
2020/11/30 | Apresentação do projeto Solvinc. SOLVINC – Solving Intercultural Conflicts With International Students National Multiplier Event |
FPCEUP ZOOM
|
2020/10 | EEPN State of Affairs Hybrid Meeting 29/30 October. 29 th EEPN year 2 Presentation of the Survey on active digital citizenship |
HESHA ZOOM
|
2020/09 | Opening Session of XV Congress of Portuguese Society of Education Sciences. As representative of The Scientific Council and Executive Council of FPCEUP |
FPCEUP/CIIE
|
2020/09 | Docência e Criatividade...experiências em formação de professores |
Universidade do Rio de Janeiro Zoom
|
2020/05 | Closing Conference An analysis of (past and) futures of teaching in Portugal (Postponed to May 2022) | 13th Congress of Teachers of Madeira (rescheduled to the 13th and 14th of November nex)t.
Teachers Union of Madeira (Funchal )
|
2020/03/20 | How to regulate the training system to improve teacher performance(postponed due to pandemia) | Seminar Professional Development and In-Service Teacher Education . National Council of Education
Conselho Nacional de Educação (Lisboa - Conselho Nacional de Educação )
|
2020 | Opening Keynote Title: Teacher education environments and teacher educators' identities: major challenges for teacher education (canceled due to Pandemia, but Abstract book and the Keynote are going to be published) | V EIPE The education of Teachers and Educators: From Policies to Supervised Practices
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Coimbra (Coimbra)
|
2020 | Thomas Dotta, Leanete; Lopes, Amélia ; Cassova Angélica (2020). Para uma formação de professores pós-colonial: perspetivas a partir de uma experiência de investigação e intervenção em Angola. Paper presented in the XV Congresso of SPCE – Portuguese Society of Education Sciences. Setembro 2020. (Presenter) | |
2020 | Nunes, D., Lopes, A., Veiga, A. , Dias, R. IDENTIDADE PROFISSIONAL: UM ESTUDO MULTICASOS COM PROFESSORES FORMADORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA | |
2020 | Alves, Patrícia, Lopes, Amélia, Cruz-Correia, Ricardo & Menezes, Isabel (2020, agosto).The Interrupted Journey: Factors and Processes Related to the Withdrawal from Doctoral Programs. Comunicação oral online apresentada na conferência Reconnecting EERA https://eera-ecer.de/ecer-2020-glasgow/reconnecting-eera-23-28-august-online/ | |
2020 | • Alves, Patrícia, Lopes, Amélia, Cruz-Correia, Ricardo & Menezes, Isabel (2020, setembro). Doutoramento, para quê? Perceções de doutorandos/as e de docentes de ensino superior acerca dos resultados e do impacto da educação doutoral. Comunicação oral online apresentada no congresso Liberdade, Equidade e Emancipação, XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação https://congresso-spce.eventqualia.net/pt/2020/inicio/ | |
2020 | Alves, Patrícia, Lopes, Amélia, Correia, Ricardo, Kowalczuk-Waledziak, Marta, Menezes, Isabel (2020, dezembro). A relação entre a investigação e a prática profissional no contexto da educação doutoral em ciências sociais e da saúde. Comunicação oral online apresentado no XII Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação, Porto, Portugal https://sigarra.up.pt/fpceup/pt/noticias_geral.ver_noticia?p_nr=56897 | |
2020 | Alves, Patrícia, Lopes, Amélia, Correia, Ricardo, Kowalczuk-Waledziak, Marta, Menezes, Isabel (2020, dezembro). A relação entre a investigação e a prática profissional no contexto da educação doutoral em ciências sociais e da saúde. Comunicação oral online apresentado no XII Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação, Porto, Portugal https://sigarra.up.pt/fpceup/pt/noticias_geral.ver_noticia?p_nr=56897 | |
2020 | Ferenc, A. Lopes, A., Thomas Dotta, L. (2020) Quem quer ser professor? Perfil dos sujeitos, escolhas profissionais e atratividade da profissão em dois contextos. XV Congress of Portuguese Society of Education Sciences. | |
2020 | Nunes, D., Lopes, A., Veiga, A., Dias, R. (2020). IDENTIDADES DE FORMADORES DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: ESTUDO EXPLORATÓRIO (Poster). XV Congress of Portuguese Society of Education Sciences. | |
2019/11 | Well-being and job satisfaction | III Meeting of ACES (Health Centres Cluster) Matosinhos New challenges in the humanization of care
ACES Matosinhos (Matosinhos)
|
2019/06 | Teaching profession, Identities and communication challenges | IV Luso Brasileiro Meeting of Teaching Work and Education. Teaching profession, research and society: multiple dialogues
Lisbon University (Lisboa)
|
2019 | Pedagogies, pedagogues and educational systems: is it now? | XXVII week of Psychology and Education Sciences
FPCEUP (Porto)
|
2019 | Life histories in the academic-educational context: Reinterpreting educational theory | VII MEETING OF LIFE STORIES IN EDUCATION. A LOOK TO THE HISTORICAL MEMORY
Universidad de Segovia (Segovia - Spain)
|
2019 | Alves, Patrícia, Lopes, Amélia, Cruz-Correia, Ricardo & Menezes, Isabel (2019, dezembro). A educação doutoral em contexto de mudança: evolução do número de doutoramentos e do mercado de trabalho dos/as doutorados/as portugueses/as. Poster apresentado no XI Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação, Porto, Portugal. | |
2019 | Alves, Patrícia, Lopes, Amélia, Cruz-Correia, Ricardo & Menezes, Isabel (2019, dezembro).A educação doutoral em contexto de mudança: evolução do número de doutoramentos e do mercado de trabalho dos/as doutorados/as portugueses/as. Poster apresentado (a convite) na Homenagem a Eurico Lemos Pires, Braga, Portugal. | |
2019 | Amélia Lopes, Pedagogias, pedagogos/as e sistemas educativos: tópicos (quase) soltos, Conferência Convidada, evento: XXVII Semana de Psicologia e de Ciências da Educação, 2019 | |
2019 | Amélia Lopes, Las historias de vida en el contexto académico-educativo: Reinterpretando la teoría educativa, Conferência Convidada, evento: vii jornadas de historias de vida en educación. una mirada a la memoria histórica, 2019. Lleida. | |
2019 | - Amélia Lopes, Profissão docente, Identidades e desafios da comunicação, Conferência Convidada IV Congresso sobre Trabalho Docente e Formação. Universidade de Lisboa. | |
2019 | Amélia Lopes, Conferência convidada. Docência e Criatividade...por uma didática da invenção Organização do Grupo de pesquisa - Políticas de Currículo e Docência, coordenado pela Profa. Rosanne Evangelista Dias, no Proped/UERJ e Rede Municipal de Educação de Niterói. | |
2018/06 | Still Building a Better World? Research reflections on teacher education and identity". | Association of Teacher Education in Europe. ATEE Conference.
University of Bialystock (Bialystock , Poland)
|
2018 | Invited Speaker in the Thematic Panel on Curriculum, Teacher Education and Teachers Professionality | II International Conference on Comparative Education
SPCE/CIE-Uma/Secretaria Regional de Educação da Região Autónoma da Madeira (Funchal, Portugal)
|
2018 | II Congress of Education Sciences: Chair of the Round Table Contexts | Educational Sciences in Portugal: Knowledge, contexts of professional intervention
FPCEUP (Porto)
|
2018 | Formas de conocimiento que permiten las imágenes en el relato autobiográfico | VI JORNADAS DE HISTÓRIAS DE VIDA, LLEIDA, 18, 19 Y 20 OCTUBRE
Universitat de Lleida (University of Lleida Spain)
|
2018 | - Lopes, Amélia Opening Keynote in Association of Teacher Education in Europe ATEE winter conference, June, Byalstok University, Poland, Still Building a Better world. 2018 | |
2018 | - Amélia Lopes, Formação de professores e profissão docente: velhos e novos desafios. O Professor do século XXI em perspetiva comparada: transformações e desafios para a construção de sociedades sustentáveis. II conferência internacional de educação comparada , Conferência Convidada, 2018 | |
2018 | - Amélia Lopes, Formação de professores e profissão docente: velhos e novos desafios. O Professor do século XXI em perspetiva comparada: transformações e desafios para a construção de sociedades sustentáveis. II conferência internacional de educação comparada , Conferência Convidada, 2018 | |
2017 | Invited Speaker in the Round Table The presente and the future of Teaching Profession | |
2017 | Invited Speaker. Coordination of the Axe of discussion – knowledge modes allowed by images in self-biographical narratives | VI Jornadas de Historias de Vida en Educación
Universidad de Lleida (Lérida, Spain)
|
2017 | Invited Speaker in the Panel Current Projects on Social responsibility of the University | HE4u2 - Integrating Cultural Diversity in Higher Education. Seminar Social Responsability of the University – contexts and
practices
FPCEUP (Porto, Portugal)
|
2017 | Invited - Round Table of Comments on Presentations | I International Seminar DESUP Higher Education and Futures
FPCEUP (Porto, Portugal)
|
2017 | Present and Future of Teaching Profession | The Time of Teachers
University of Porto (University of Porto . FPCEUP)
|
2017 | Chair of the Roundtable: Debate around indicators and their social utility | ATENA Seminar | Basic and secondary education indicators: Perceptions about their use and social utility
(University of Porto . FPCEUP)
|
2016 | Invited Speaker - Teacher education and (re)configuration of Teachers' work [Formação de professores e (re)configuração do trabalho docente] | Congresso Internacional Transformações e (In)Consistências das Dinâmicas Educativas: Mudanças na Educação e Lei de Bases
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2016 | Teacher education and the (re) configuration of teaching work | International Congress Transformations and (In) Consistencies of Educational Dynamics: Changes in Education and Basic Law
Oct 13, 2016
Universidade de Coimbra (Coimbra_Univesity of Coimbra)
|
2014 | Invited Speaker, Opening session - Teaching as Practice: issues of identity and training [A docência como prática: questões de identidade e formação] | Seminário O estágio profissional na (re)construção da identidade profissional em educação física Universidade do Porto
Universidade do Porto, Faculdade de Desporto (Porto, Portugal)
|
2014 | Invited Speaker - The role of biographical narrative research in in-serive and pre-service teacher education: action to become aware of [El papel de la investigación biográfico narrativa en la formación inicial y permanente del profesorado. Acciones sobre las que tomar conciencia] | IV Jornadas de historias de vida en educación
(San Sebastian, Spain)
|
2014 | Invited Speaker - The impact of external regulations in the construction of teachers professionality [O impacto das regulações externas na construção da profissionalidade docente]. | Conferência integrada no Ciclo de Debates "A escola Pública: tensões e desafios"
ESE-IPP (Porto, Portugal)
|
2014 | Teaching as Practice: issues of identity and training. Opening Keynote. | Conference Professional internship in the (re) construction of professional identity in physical education University of Porto.
Faculty of Sport.
Universidade do Porto Faculdade de Desporto (Porto Faculty of Sport.)
|
2014 | The role of biographical narrative research in in-service and pre-service teacher education: action to become aware of | IV Meeting OF LIFE HISTORIES IN EDUCATION. San Sebastian. 20 Sptember
( San Sebastian University. Donostia)
|
2014 | The impact of external regulations in the construction of teachers professionality. | Conference integrated in the Debate Cycle "The Public School: tensions and challenges". April 10th. Higher School of Education.
Instituto Politécnico do Porto (Porto Higher School of Education)
|
2012 | Invited speaker, Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de Investigação para uma apreciação retrospectiva [In-service teacher education 1992-2007 research contributions to a retrospective apparaisal] | Conselho Científico-Pedagógico Da Formação Contínua De Professores. Centros De Formação Da Região Centro
Direção Regional De Educação Do Centro (Coimbra, Portugal)
|
2012 | Invited speaker, Profissionalismo docente e liderança [Teachers' professionalism and leadership ] | Seminário "Profissionalismo docente e liderança"
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2012 | 2012.Teachers' professionalism and leadership. Seminar teaching professionalism and leadership. Minho's university. 26 May. |
Instituto de Educação Universidade do Minho (Portugal)
|
2011 | Invited speaker, Espacio del dialogo en las historias de vida [Dialogue space in life stories] | II Jornadas de historias de vida em educación. sujeto, diálogo y experiencia
Universidad De Málaga (Málaga, Spain)
|
2011 | Invited speaker, Opening session | I Congresso luso brasileiro de trabalho docente.
Universidade De Alagoas (Maceió, Brazil)
|
2010 | Invited speaker, A profissão docente nas últimas décadas: desafios e compromissos para a formação de professores autores [The teaching profession in recent decades: challenges and commitments for the training of author teachers] |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (São Paulo, Brazil)
|
2010 | Invited speaker, Cuestiones relacionadas con la formación y la investigación sobre historias de vida – el papel de las historias de vida en la formación docente [Issues related to life story training and research - the role of life stories in teacher education] | I Jornadas de Historias de Vida en Educación
Universidad de Barcelona (Barcelona, Spain)
|
2009 | Invited speaker, As consequências da identidade: implicações dos estudos da identidade para pensar e fazer a profissão docente [The consequences of identity: implications of identity studies for thinking and making the teaching profession] |
Universidade do Vale do Rio de Sinos (São Leopoldo, Porto Alegre, Brazil)
|
2009 | Invited speaker, As consequências da identidade: implicações dos estudos da identidade para pensar e fazer a profissão docente [The consequences of identity: implications of identity studies for thinking and making the teaching profession] |
Universidade Federal de Santa Maria (Santa Maria. Rio Grande do Sul, Brazil)
|
2008 | Invited Symposium: Teacher training and human relationships in the school | 15º Congrès de l’Association Mondiale des Sciences de l’Éducation (AMSE) – Mondialisation et Education: Vers une société de
la connaissance
Université Cadi Ayyad (Marrakech, Morocco)
|
2008 | Invited speaker, Identities, cultures and training of primary school teachers: realities and challenges | 15º Congrès de l’Association Mondiale des Sciences de l’Éducation (AMSE) – Mondialisation et Education: Vers une société de
la connaissance
Université Cadi Ayyad (Marrakech, Morocco)
|
2008 | Invited speaker, A construção de identidades profissionais docentes como constructo sistémico e profissionalização dos professores [The construction of teaching professional identities as a systemic construct and professionalization of teachers] | IV Colóquio Luso-Brasileiro de Questões Curriculares – Currículo, Teorias, Métodos
Universidade de Santa Catarina (Florianópolis, Brazil)
|
2005 | Invited speaker, Être vieux ou jeune dans le metier enseignant au portugal: l’age comme categorie sociale [Being old or young in the teaching profession in Portugal: age as a social category] | Coloque Vieillir dans le Métier
Université Paris 12 (Créteil , France)
|
2003 | Invited speaker, Construction d’identitées professionnelles enseignantes: possibilites et limites de la formation continue centrée et basée a l’école [Construction of professional teaching identities: possibilities and limits of centered and school-based continuing education] | Seminário Internacional PRINTEMPS les Recompositions du Métier Enseignant dans un Contexte de Mutation des Systèmes Éducatifs
en Europe
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023 - Current | Academic identities in the context of university transformation.
Identidades académicas em contexto de transformação da Universidade. FCT Grant
Supervisor
|
|
2023 - Current | Body Knowledge and Nature in Formal School. Corpo Conhecimento e Natureza na educação formal. Maria do Socorro Beltrão
Co-supervisor
|
|
2023 - Current | Learning from the Life Stories of Critical Researchers in Education
Aprender com histórias de Vida de Investigadores Críticos em Educação Pablo F Torrres. Doutoramento Internacional. Universidade
de Málaga
Co-supervisor
|
|
2022 - Current | The paradigms of literature teaching over the last 50 years in Portugal through the voice of teachers
Os paradigmas do ensino da literatura nos últimos 50 anos. FCT Grant
Supervisor
|
|
2022 - Current | The reconfiguration of primary education in Portugal over the last 50 years. Reconfiguração do ensino primário (1º Ciclo)
em Portugal nos últimos 50 anos.
Supervisor
|
|
2021/03/10 - Current | Humanization and Teacher Education: a case study based on an intervention based on mindfulness.
Humanização e Formação de Professores: um estudo de caso a partir de uma intervenção baseada em mindfulness FCT grant.
Supervisor of Filipa Gomes da Cruz de Morais Soares
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2024 | Doctoral pathsways in social and health sciences. Percursos de doutoramento em ciências sociais e da saúde. FCT GRANT
Co-supervisor
|
|
2019 - 2024 | Perceptions and identity dynamics associated with the presence of nursery teachers in the nursery room in a socio-educational
day-care setting. FCT Grant
Perceções e dinâmicas identitárias associadas à presença de educadoras de infância na sala de berçário em contexto socioeducativo
de creche
Supervisor
|
|
2023 - 2023 | PostDoc Supervision of International Stay. Ricard Huerta (Full Professor University of Valencia)
Co-supervisor
|
|
2022 - 2023 | Post-Doctoral Stay on Teacher Education - Aingeru Gutiérrez-Cabello. Universidad de San Sebastian
Supervisor
|
|
2018 - 2023 | Initial teacher training and identity for social justice: a multi-case study with physical education teachers and teacher
educators.
Formação inicial e identidade dos professores para a justiça social: um estudo multicasos com professores e formadores de
professores de educação física
Supervisor
|
|
2017 - 2021/07/12 | Envelhecimento e docência: perceções e vivências de docentes de educação de infância e ensino básico e secundário [Ageing
and teaching: perceptions and life experiences of pre-school, elementary, middle, and high school teachers]
Supervisor of Kelly Silva Alves
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018/09/01 - 2021/05 | Designing bridges between levels of education: a mixed study on the pedagogical and educational dimension of the transition
from secondary to higher education. FCT GRANT
Desenhar pontes entre níveis de ensino: um estudo misto sobre a dimensão pedagógica e educativa da transição do ensino secundário
para o ensino superior
Supervisor of Daniela Filipa Ferreira Pinto
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015/09/01 - 2021/02/26 | A articulação entre o ensino e a investigação na formação inicial de professores no ensino superior: um estudo realizado em
Portugal e Inglaterra / The articulation between teaching and research in initial teacher education in higher education: a
study carried out in Portugal and England [full-time PhD studentship awarded by FCT - SFRH/BD/52468/2014]
Supervisor of Rita Tavares de Sousa
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021 - 2021 | Life Histories and Knowledge. (Provissional) Historias de vida Professores e Conhecimento (provisório).
Jesús Moreno Parra. Universidad de Málaga (España) Estágio de Doutoramento Europeu
Co-supervisor
|
|
2019 - 2020 | Who still wants to be a teacher (postdoc supervision)
Supervisor
|
|
2019 - 2020 | PostDoctoral Supervision of International Internship Vanesa Gallego Lema University of the Basque Country 01/11/2019 31/01/2020
Supervisor
|
International postdoc stage |
2019 - 2020 | Being English Teachers in Gaza
Damian Ross
Supervisor
|
|
2019 - 2019 | Resiliencia y discapacidad intelectual en entornos residenciales desde las Historias de vida” . University of Málaga
Co-supervisor
|
|
2017 - 2019 | Espacios de resistencia y profesionalidad. La experiencia de formación de docentes en Uruguay desde una perspectiva biográfica.
Internactional PhD
Co-supervisor
|
Fundación de la Universidad Autónoma de Madrid, Spain
|
2016 - 2019 | The construction of academic identities: paths and trends in Brazil and Portugal
Co-supervisor
|
|
2015 - 2019 | Teacher in-service training in Angola: concepts and practices in the context of development co-operation.
Supervisor
|
|
2016 - 2018 | Reform policies for reform in higher education and its effect on the HEI curricula of
Mozambique (1990-2015). Faculty of Educational Sciences and Psychology. University
Pedagogical of Mozambique
Co-supervisor
|
|
2016 - 2018 | Mature students in Higher Education (Pos-doc FCT Scholarship)
Supervisor
|
|
2015 - 2018 | Non-traditional adult students in higher education: Equity, emancipation or ¿exclusionary inclusion¿ ? [full-time Postdoc
fellowship awarded by FCT - SFRH / BPD / 108518/2015]
Supervisor of Leanete Teresinha Thomas Dotta. Postdoc research studies
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2018 | A construção das identidades académicas: Percursos e tendências no Brasil e em Portugal [The construction of academic identities:
paths and trends in Brazil and Portugal]. (full-time PhD studentship awarded by FCT - SFRH/BD/98812/2013)
Co-supervisor of Carolina Costa Santos
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2018 | Choreographies of the educational relationship: a narrative study of the body at school
Supervisor
|
|
2012 - 2018 | Coreografias da relação educativa: Um estudo narrativo sobre o corpo na escola [Educational relationship choreographies: a
narrative study of body in school]. (full-time PhD studentship awarded by FCT - SFRH/BD/85567/2012)
Supervisor of Joana Manarte
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2017 | Teachers'Identities and invisible learning paths (posdoc studies in FPCEUP and CIIE)
Maria Jesus Garcia Marquez. U Valladolid
Supervisor
|
Universidad de Valladolid, Spain
|
2013 - 2017 | Desenvolvimento de competências de comunicação artística em alunos do ensino básico no processo de criação e receção de imagens
nas aulas de educação visual [Development of competencies of artistic communication by lower secondary school students in
the process of creation and reception of images in visual education classes]. [full-time PhD studentship awarded by FCT -
SFRH/BD/88237/2012]
Supervisor of Silvia Casian
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2017 | Teaching and Psychoanalysis: analysis of the subjective position of teachers in continuing education
Co-supervisor
|
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brazil
|
2016 - 2016 | Postdoctoral internship Marta Kowalczuk-Waledziak (university of Bialystok)
Supervisor
|
|
2013 - 2014 | Actividade docente e seu desenvolvimento: estilo e catacrese [Teaching activity and its development: style and catacresis]
Co-supervisor
|
Sandwich PhD - Education (PhD)
Universidade Federal de Alagoas, Brazil
|
2009 - 2013 | Música bem temperada na escola: narrativas de vida na construção da profissionalidade de um educador musical [Well seasoned
music in the school: life narratives in the construction of music educators' professionalities]
Supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 - 2013 | O insucesso a matemática na transição para o 10º ano: Um estudo centrado nos percursos de ensino e de aprendizagem em contexto
escolar [The failure at Mathematics in the transition to the 10th grade: a study focused on the teaching and learning pathways
in the school contexto]
Supervisor of João Manuel Viveiros
|
Education Sciences (PhD) |
2009 - 2013 | A construção de identidades de professores do 3º CEB e do ensino secundário num contexto de mudança: Um estudo narrativo com
diferentes gerações de professores [Identity construction of 3th cycle and secondary teachers in a context of change: narrative
study with different generations of teachers]
Supervisor of Luciana Matiz
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2012 | A construção da identidade dos educadores de infância em Portugal na primeira década do novo milénio: Entre o público e o
privado [The construction of the identity of early childhood educators in Portugal in the first decade of the new millennium:
between the public and the private]
Supervisor of Maria Margarida Campos Marta
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 - 2011 | Identidade, formação inicial e profissão docente: Perceções de professores de turma e de professores de disciplina [Identity,
initial education and the teaching profession: perceptions of class teachers and discipline teachers] (full-time PhD studentship
awarded by FCT - SFRH/BD/22166/2005)
Supervisor of Maria Cristina Faria de Sousa
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2005 - 2010 | Formação inicial, identidade pessoal e profissional em enfermagem: Metodologias formativas baseadas em experiências de vida
– um contributo para conhecer o corpo que somos. [Initial training, personal and professional identity in nursing: training
methodologies based on life experiences – a contribution to know the body that we are]
Supervisor of Ilda Maria Gomes Barbosa Lima
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2003 - 2007 | Características pessoais, investimento em formação e construção da identidade profissional docente: Um estudo misto realizado
com professoras do 1.º CEB [Personal characteristics, investment in training and construction of the teaching professional
identity: a mixed study carried out with teachers from the primary school]
Supervisor of Gabriela Alexandra de Oliveira Machado
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2002 - 2006 | Comunicação de más notícias em saúde e gestão do luto: Contributos para a formação da Enfermagem [Communication of bad news
in health and grief management: contributions to Nurse Education]
Supervisor of Maria Aurora Gonçalves Pereira
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022 - Current | – Public seminar “Cinquenta Anos de Docência: Percursos de Revisão de Literatura”, July, 2022. (2022) | |
2022 - Current | – Open class within the scope of the curricular unit “Intergenerational Dialogues, Education and Challenges of Contemporary Societies” for the presentation of master students’ final works. December, 2022. (2022) | |
2022 - Current | 2022 EDULOG International Conference Teacher Education: Building an Agenda for the 21st Century EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo Porto, Fundação de Serralves 5-6 Julho 2022 (2022) | |
2021/03/01 - Current | Organizing Committe of the Seminar Cooperation to Quality development : a case study on teacher education in BIE/Angola / 1st Seminar of the Network RAPPE Rede Angola Portugal Professores e Educação (Angola and Portugal Teachers and Education Network – funded in 2020) (2021) | |
2021/02/26 - Current | Firs EEPN Seminar Presentation and Developments of year 1 and 2. (2021)
Conference (President of the Organising Committee)
|
|
2021 - Current | Facilitator and representative of UP. Team partnership in the workshop 21C – SDG: “21st Century skills in the context of the
UN’s Sustainable Development Goals for pupils”
Teachers’ Training Workshop. 3 and 4th mars 2021.
(2021)
Conference
|
|
2020 - Current | Member of the Organizing Committee of the International conference of ATEE 2020 on Stefan cel Mare University from SUceava,ROmania (2020)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2020 - Current | Member of the Organizing Committee of Creativity Talks – a partnership Faculty of Engineering, Architecture and Psychology and Education Sciences from University of Porto, and Uptec (Park of Science and Technology of University of Porto) The first one takes place on 25th February with Professor Geraint Wiggins from Queens Mary University of London. https://sigarra.up.pt/feup/pt/noticias_geral.ver_noticia?p_nr=113330. (2021) | |
2022/07/07 - 2022/07/09 | Coordenação da organização do Congresso Internacional SCHOOL, IDENTITIES ANS DEMOCRACY 2022. WITH NATIONAL AND INTERNACTIONAL RESEARCHERS (POLAND, NEEDERLANDS, SPAIN, EAST TIMOR, ANGOLA, POLAND...). Thr first after pandemia and with more than more hundred participants (2022) | |
2021 - 2022 | CHAIR OF THE ROUND TABLE WITH Round table Aileen Kennedy, University of Strathclyde, Scotland Anja Swennen, VU University Amsterdam, Netherlands Daniel Alvunger, Linnaeus University, Sweden Qing Gu, UCL Institute of Education, United Kingdom 2022 EDULOG International Conference Teacher Education: Building an Agenda for the 21st Century EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo, 6-7-2022 (2022) |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2022 - 2022 | CHAIR OF THE ROUND TABLE WITH Round table Aileen Kennedy, University of Strathclyde, Scotland Anja Swennen, VU University Amsterdam, Netherlands Daniel Alvunger, Linnaeus University, Sweden Qing Gu, UCL Institute of Education, United Kingdom 2022 EDULOG International Conference Teacher Education: Building an Agenda for the 21st Century EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo, 6-7-2022 |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023 | Habilitation Examen António Fragoso.
(Thesis) Main arguer
|
Antonio Fragoso (Aggregation) |
2022 | Rosa Micaela. Universidade de Lisboa
(Thesis) Main arguer
|
Rosa Micaela (PhD) |
2022 | Vitor Ochoa. Universidade de Lisboa.
(Thesis) Main arguer
|
Vitor Ochoa (PhD) |
2021/12/15 | Formação, identidade, autonomia e satisfação profissional de professores em Angola( Education, Identity , Autonomy and Professional Satisfaction of teachers in Angola). To . Supervisors Prof. M Augusta Nascimento; Prof. Graça Bidarra. Taking place during 2021. | Gilsa Ruth Munana. (PhD) |
2021/01/15 | Rosa Ortiz. La revista Escuelas de España (1929-1936). Estrutura, Características e Influencia pedagógica de la Institución
Libre de Enseñanza. Universidad de Valladolid. 15 January 2021. Supervisor Prof. Luis Torrego Egido. (main arguer)
(Thesis) Main arguer
|
Rosa Ortiz (PhD)
Universidad de Valladolid, Spain
|
2021 | Habilitation Examen | Maria João Silva (Aggregation)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
|
2021 | Habilitation Exam Maria João Silva.
(Thesis) Arguer
|
Maria João Silva (Aggregation) |
2021 | Habilitation Exam Pedro Silva
(Thesis) Arguer
|
Pedro Silva (Aggregation) |
2020/07/23 | Pensar a planificação didática na formação contínua: por uma utópica competência de religare os saberes. 23 rd July 2020.
Supervisor Prof. Nilza Costa.(Main Arguer)
(Thesis) Main arguer
|
Walquiria de Jesus frança Martins (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2020/07/08 | Ser professor de português no século XXI: o desenvolvimento da identidade profissional apoiado no uso de blogues. Supervisor
Prof. Natália Alves. 8 July 2020 (Main arguer)
(Thesis) Main arguer
|
Maria da Conceição Quaresma Leitão. (PhD) |
2020 | Perceção das Áreas de Conhecimento e Intervenção do Enfermeiro do Trabalho: Construção de uma
Proposta Formativa
(Thesis) Main arguer
|
Vitor Manuel T Machado (PhD) |
2019 | Sentidos da escola em contextos periféricos: narrativas de jovens brasileiros e portugueses [School meanings in peripheral
contexts: narratives of Brazilian and Portuguese youth]
(Thesis) Arguer
|
Thiago Freires Rodrigues (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | Espacios de resistencia y profesionalidad. La experiencia de formación de docentes en
Uruguay desde una perspectiva biográfica
(Thesis) Main arguer
|
Nancy Salva Tosi (PhD)
Universidad Autónoma de Madrid, Spain
|
2018 | Reform policies for reform in higher education and its effect on the HEI curricula of
Mozambique (1990-2015). Faculty of Educational Sciences and Psychology. University
Pedagogical of Mozambique (co-supervisor)
Supervisor
|
Ernesto Mandlate (PhD) |
2018 | Academic Success: a multidimensional analysis of the experience of higher education students
(Thesis) Main arguer
|
Maria José Sampaio de Sá (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017 | Educação especial: (im)possibilidades de uma educação inclusiva [Special education: (im) possibilities of inclusive education]
(Thesis) Arguer
|
António Miguel Barbosa Correia (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 | Avaliação de escolas: políticas, conceitos, processos e impactos [School evaluation: policies, concepts, processes and impacts]
(Thesis) Arguer
|
Carla Patrícia Teixeira da Silva Figueiredo (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 | The (re) construction of professional identity in the context of an internship in the teaching of physical education: a situational
analysis of discourses and narratives.
(Thesis) Main arguer
|
Mariana de Sena Amaral da Cunha (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
|
2017 | Portuguese language teaching practice configurations in the national basic education teacher training plan - PARFOR - Brazil.
(Thesis) Arguer
|
Nadja Maria Lima Maciel. (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2017 | Adult education and training in the construction of professional teaching knowledge in a prison context
(Thesis) Arguer
|
José Alberto Pereira Pinto (PhD) |
2016 | Atividades académicas (co)curriculares e o (des)envolvimento dos estudantes: o curso e as margens na travessia da implementação
do processo de Bolonha no Ensino Superior [Academic (co) curricular activities and the (dis) involvement of students: the
course and the margins in crossing the implementation of the Bologna process in Higher Education]
(Thesis) Arguer
|
Helena Sofia Rocha Lopes (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 | Research in initial training in Social Work: models and practices
(Thesis) Main arguer
|
Daniela Silva (PhD)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2016 | The inhabited school. School experiences, critical thinking and social transformation in an intercultural region. PhD in
Regional Studies, Autonomous University of Chiapas / University of Malaga 2016
(Thesis) Main arguer
|
Iván de Jesús Espinosa Torres. (PhD) |
2016 | Doctoral education, personal epistemology and autonomy: a mix methodology for evaluating competences. Aveiro University
(Thesis) Main arguer
|
Cláudia Raquel Cordeiro Figueiredo. (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 | Bioética e desafios de uma política de assistência à saúde no nordeste brasileiro [Bioethics and challenges of a health care
policy in northeastern Brazil]
(Thesis) Arguer
|
Ermano Rodrigues do Nascimento (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 | Efeitos da avaliação externa de escolas: perspetivas de líderes de escolas da zona norte de Portugal [Effects of external
school evaluation: perspectives of school leaders in the north of Portugal]
(Thesis) Arguer
|
Elisabete Fernanda Pereira Soares Gonçalves (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 | Alquimia do conhecimento: a construção do conhecimento curricular em portugal (1970-2009) [Alchemy of knowledge: the construction
of curricular knowledge in Portugal (1970-2009)]
(Thesis) Arguer
|
Elsa Maria Bacala Estrela (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2015 | Lilian Ucker Perotto.To go and to come back: A biographical research into the experiences of being a student at the university.
Universidad de Barcelona.
(Thesis) Main arguer
|
Lilian Ucker Perotto (PhD)
Universitat de Barcelona Facultat de Belles Arts, Spain
|
2015 | Maria Adélia Duarte Pousada. Teacher Performance Evaluation: Contributions to the evaluation practices in the school.
(Thesis) Main arguer
|
Maria Adélia Duarte Pousada. (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015 | Higher education as a signifier in the life path of young people entering the university. Marco Vinicio Herrera Castañeda.
Málaga University and Autonomous University of Chiapas. Mexico. (PhD in Co-tutelage)
(Thesis) Main arguer
|
Marco Vinicio Herrera Castañeda (PhD)
Universidad de Málaga - Campus de Teatinos, Spain
|
2015 | Carine Schenekenberg Guedes. The teaching of youth and adult education: a process of identity construction. University of
Trás-os-Montes and Alto Douro.
(Thesis) Main arguer
|
Carine Schenekenberg Guedes. (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2013 | Educate (to) think: development of reflective skills in teachers and students of the 1st CEB - contributions from Philosophy
for Children. PhD in Didactics. Aveiro University. 2013.
(Thesis) Main arguer
|
Celeste Maria Marçal Vieira Machado. (PhD) |
2013 | The way of power, the sound of the exchange. Pedagogical study on resilient identity in situations of social, cultural and
legal disadvantage. Doctorate International Mention Universidad de Málaga. 2013.
(Thesis) Main arguer
|
Pablo Cortés González. (PhD)
Universidad de Málaga, Spain
|
2013 | Personal and social competences in nursing students: implications of implementing an intervention program in relational know-how.
PhD in Nursing Sciences. University of Porto. Institute of Biomedical Sciences Abel Salazar. 2013.
(Thesis) Main arguer
|
Rosa Cristina Correia Lopes. (PhD) |
2012 | O Curriculo na sociedade do conhecimento: desafios, exigências e dilemas da profissão professor [The Curriculum in the knowledge
society: challenges, demands and dilemmas of the teaching profession]
(Thesis) Arguer
|
Margarida Clara Frias da Costa Paz Barroso (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 | A construção da identidade dos educadores de infância em Portugal na primeira década do novo milénio: entre o público e o
privado [The construction of the identity of early childhood educators in Portugal in the first decade of the new millennium:
between the public and the private]
(Thesis) Arguer
|
Maria Margarida Campos Marta (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 | Educação para todos: modelo de não exclusão pela eficácia na remediação educativa [Education for all: model of non-exclusion
for the effectiveness in educational remediation]
(Thesis) Arguer
|
Maria Amélia Alves da Fonseca Dias Martins (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 | Cristóvão Adelino Fonseca Franco Ribeiro Margarido. Personal trajectories and professional identities of social workers. Portuguese
Catholic University. Faculty of Human Sciences. PhD in Social Work.
(Thesis) Main arguer
|
Cristóvão Adelino Fonseca Franco Ribeiro Margarido. (PhD) |
2012 | Beatriz Calanzas Dounis. A tarefa escolar e suas implicações nas salas de aula de EJA: um estudo de caso etnográfico. Doutoramento
em Ciências da Educação – Inovação Pedagógica. Universidade da Madeira.
(Thesis) Main arguer
|
Beatriz Calanzas Dounis (PhD)
Universidade da Madeira, Portugal
|
2011 | Identidade, Formação Inicial e Profissão Docente: perceções de professores de turma e de professores de disciplina [Identity,
Initial Formation and Teaching Profession: perceptions of class teachers and discipline teachers]
(Thesis) Arguer
|
Maria Cristina Faria de Sousa (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2010 | A rede de Bibliotecas escolares do Porto como comunidade de prática e a identidade dos professores bibiliotecários: Um estudo
de caso [The network of school libraries in Porto as a community of practice and the identity of bibliotechnology teachers:
A case study]
(Thesis) Arguer
|
Maria Natividade da Rocha Santos (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2010 | Formação Inicial, Identidade Pessoal e Profissional em Enfermagem: Metodologias Formativas baseadas em Experiências de Vida
- um contributo para conhecer o corpo que somos [Initial Training, Personal and Professional Identity in Nursing: Formative
Methodologies based on Life Experiences - a contribution to know the body that we are]
(Thesis) Arguer
|
Ilda Maria Gomes Barbosa Lima (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 | Educação e Emancipação: uma leitura crítico-reconstrutiva em Jurgen Habermas [Education and Emancipation: a critical-reconstructive
reading in Jurgen Habermas]
(Thesis) Arguer
|
Anderson de Alencar Menezes (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 | Formação Contínua de Professores e Mudança Educativa na Pós-Modernidade: Políticas, Modelos e Estratégias [Continuing Teacher
Education and Educational Change in Post-Modernity: Policies, Models and Strategies]
(Thesis) Arguer
|
António José Alves (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 | Pedagogia universitária: um olhar sobre um movimento de institucionalização de acções de actualização pedagógico-didáctica
como espaço de reflexão sobre a profissionalidade docente universitária [University pedagogy: a look at an institutionalization
movement of pedagogical-didactic updating actions as a space for reflection on university teaching professionalism]
(Thesis) Arguer
|
Kátia Maria da Cruz Ramos (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 | Formação, Género, vozes de Enfermeiros [Training, Gender, Voices of Nurses]
(Thesis) Arguer
|
Maria Carminda Soares Morais (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 | Formação, Género, vozes de Enfermeiros [Training, Gender, Voices of Nurses]
(Thesis) Arguer
|
Maria Carminda Soares Morais (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 | Concepções e Práticas Lectivas de Professores em Formação Inicial - Um estudo a partir do caso de professores de ciencias
naturais [Conective Concepts and Practices of Teachers in Initial Training - A study from the case of teachers of natural
sciences]
(Thesis) Arguer
|
Jacinta Rosa Silva Moreira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 | Características pessoais, investimento em formação e construção da identidade profissional docente -um estudo misto realizado
com professoras do 1º. CEB [Personal characteristics, investment in training and construction of the teaching professional
identity - a mixed study carried out with teachers from the 1st. CEB]
(Thesis) Arguer
|
Gabriela Alexandra de Oliveira Machado (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 | O currículo do ensino básico em portugal na transição para o sec. XXI - um mapeamento de discursos políticos, académicos e
de "práticos" [The curriculum of basic education in portugal in the transition to the sec. XXI - a mapping of political, academic
and "practical" discourses]
(Thesis) Arguer
|
Preciosa Teixeira Fernandes (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 | (D)enunciar a Automia - Contributos para a Compreensão da Génese e da Construção da Autonomia na Escola Secundária [Reporting
Autonomy - Contributions to Understanding the Genesis and Construction of Autonomy in Secondary School]
(Thesis) Arguer
|
Elisabete Maria Soares Ferreira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 | As tecnologias da informação e comunicação: os novos contextos de ensino-aprendizagem e a identidade profissional dos professores
[Information and communication technologies: the new teaching-learning contexts and the professional identity of teachers]
(Thesis) Arguer
|
Maria Cristina Alves de Almeida (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 | Comunicação de Más Notícias em Saúde e Gestão do Luto - Contributos para a formação da enfermagem [Communication of Bad News
in Health and Grief Management - Contributions to nursing education]
(Thesis) Arguer
|
Maria Aurora Gonçalves Pereira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 | Ser professor numa Escola num tempo de incerteza: Desafios, exigências e dilemas profissionais [Being a teacher in a School
in a time of uncertainty: Challenges, demands and professional dilemmas]
(Thesis) Arguer
|
Ariana Maria de Almeida Matos Cosme (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2005 | Dos Discursos e das Possibilidades de Construção de um Currículo Contra-hegemónico na Educação de Surdos [Discourses and Possibilities
for Building a Counter-hegemonic Curriculum in Deaf Education]
(Thesis) Arguer
|
Carlos Manuel Peixoto Afonso (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2005 | Competência emocional em professores. Um estudo em discursos do campo educativo [Emotional competence in teachers. A study
in speeches of the educational field]
(Thesis) Arguer
|
Maria Augusta Romão da Veiga Branco (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2022 - Current | International Journal of Instruction | |
2022 - Current | International journal of Professional Development | |
2020 - Current | International social science Journal | |
2020 - Current | Sage Open | |
2019 - Current | International Development | |
2019 - Current | Journal of Further and Compulsory Education | |
2016 - Current | Journal of Inclusive Education | |
2015 - Current | Scandinavian Journal of Teacher Education | |
2014 - Current | Teaching and Teacher Education | |
2014 - Current | Higher Education | |
2014 - Current | Studies in Higher Education | |
2014 - Current | Journal of Further and Higher Education | |
2013 - Current | Innovation in Education and Teaching International | |
2012 - Current | European Journal of Teacher Education | |
2000 - Current | Revista Portugesa de Educação | |
2018 - 2018 | Educação & Sociedade |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2012 - Current | Member of the ATEE Association of Teacher Education in Europe | |
2010/06/10 - Current | Foundational member of the Network on Life Histories in Education (with Fernando Hernández, Juana Sancho, Ignacio Rivas Flores) | |
2009 - Current | Founding member of the Luso-Brazilian Consortium of Teaching Work and Training | Founding Member |
1989/09/01 - Current | Founding member of the Portuguese Society of Educational Sciences | |
2014/09 - 2017/09/20 | EARLI SIG 24. Researcher Education and Careers |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022 - Current | Coordination of the Observatory of School Life
Coordinator
|
|
2020 - Current | Member of the Permanent Scientific Council of Creativity Talks https://dei.fe.up.pt/creativitytalks/ | |
2016 - Current | Comité de Peritos da EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo (2014…) https://www.edulog.pt/peritos
Edulog Expert Committee
Advisor / Consultant
|
|
2011 - Current | Coordinating Council of the Educational Model of the University of Porto Conselho Coordenador do Modelo Educativo da Universidade do Porto CCMEUP 2011- 2019) | |
2008 - 2021 | Member of the Direction (2008-2021) of the Observatory of Schools' Life |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2021 - Current | Network Angola-Portugal Seminar. RAPPE Seminar I | Porto and Huambo and Luanda Higher education Institutions in Angola. |
2020 - Current | International conference of ATEE 2020 on Stefan cel Mare University from SUceava,ROmania (https://atee2020.education/). | Stefan cel Mare University from SUceava,ROmania |
2020 - Current | Comissão Científica da Conferência (anual) de Mediação Intercultural e Intervenção Social. | ESECS-IPLeiria |
2020 - Current | Comissão Científica do Simpósio Internacional de Psicologia da Educação: Passado, Presente e Futuro (SInPE20). http://sinpe20.web.ua.pt/ | |
2019 - Current | I Seminar - The 1st cycle of Basic Education - What identity (s)? | Curriculum, practices and teacher training DATE: April 10 and 11, 2019 | Higher School of Education - Polytechnic Institute of Porto |
2019 - Current | II EXPRESSA International Seminar - Re-imagining Scientific Communication in Education | FPCEUP |
2019 - Current | IV Encontro sobre Trabalho Docente e Formação | Universidade de Lisboa |
2018 - Current | Member of Education Scientific Meetings EXPRESSA, IDEAfOR, CAFTE, OBVIE and others in UP, and in scientific Meetings in U Lisbon, U Minho, UÉvora and IPP Leiria | |
2018 - Current | Member of Scientific Meetings in International Universities in European and Latin America Universities | |
2012 - Current | VII Iberoamerican Congress on University Teaching - Higher Education - Innovation and Quality in Teaching. FPCEUP. 21-23 June 2012. Member of the Commission Organizer and the Scientific Committee. | FPCEUP |
2014 - 2019 | Seminario Internacional de Observatorios de Educacao e Formacao - | FPCEUP- CIIE-OBVIE |
2008 - 2016 | Congrès de l’AMSE-AMCE-WAER. AMCE Association Mondiale de Sciences de L'Éducation. | several |
2008 - 2016 | Member of the scientific meeting of the Amce/amse/waer - Worl Association of Educational ResearchCongress | several |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2023 - Current | Membro do Advisory Board do Projeto DEMOCRAT. Education for Democracy Horizon. European Union’s HORIZON-CSA HORIZON Coordination and Support Actions under Grant Agreement No. 101095106. | |
2023 - Current | Membro do Advisory Board do Projeto TESTed. Projeto TESTEd - Towards a European Syllabus in Teacher Education – Facing future challenges together, financiado pela Comissão Europeia, no âmbito do Programa Erasmus + Teacher Academies. | |
2020 - Current | Scientific permanent Committee Creativity Talks . https://dei.fe.up.pt/creativitytalks/ (2020…) | |
2019 - Current | Consultant of the Project HistoMap - Mapping the History Education in Portugal - a CIIE Project Coordinated by Luís grosso Correia. | |
2018 - Current | Coordination with Ariana Cosme of Territories of Priority Education Consultancy in FPCEUP. | |
2016 - Current | Expert member fo EDULOG Fundação Belmito de Azevedo | |
2016 - Current | Conception of the external evaluation of In-service teacher education association. IGEC General Inspection of Education (Dra Rosa Micaelo) | |
2014 - Current | Member of the Consulting Board of the Portuguese Society of Education Sciences | |
2014 - Current | Conselho Consultivo da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (2014…) | |
2006 - 2010 | Consultant of TEIP ( Educational Territory of Priority Education) Ramalho Ortigão / Alexandre Herculano |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2021/02/26 - Current | Evaluation Panel for one Position of Associate Professor in the Scientific area of Fundamentals and History of Education.
University of Évora. Since February 2021.
Evaluator
|
||
2021/02 - Current | Member of the Evaluation Panel for Four positions of Researcher in The Centre of Research and Intervention in Education CIIE
Evaluator
|
||
2021 - Current | Chair of the Evaluation Panel for Projects submitted under the call for proposals promoted by the Regional Directorate for Science and Digital Transition of the Regional Government of the Azores, to support research projects in the areas of Social and Human Sciences and Health and Well-being. 2021 | ||
2020/05 - Current | Evaluation Panel for one position of Full Professor in Education Sciences. Faculty of Psychology and Education Sciences.
Evaluator
|
||
2020/01 - Current | Evaluation Panel for 2 Associate Professor positions in the field of Distance Education. Open University. Portugal
Evaluator
|
||
2020 - Current | Evaluation Panel for two positions of Coordinator Professor in the Area of Teacher and Pre-school Teacher Education. Porto
Higher School of Education. Institute Polytechnic.
Evaluator
|
||
2020 - Current | Evaluation Panel for 4 Associate Professor positions. Departement of Education Sciences. FPCE UP.
Evaluator
|
||
2018 - Current | Member of the Scientific Pedagogical Council for Continuing Education at FPCEUP.
Evaluation of Proposals.
Evaluator
|
||
2017 - Current | FCT’s Transnational Projects Evaluation Panels. | ||
2013 - Current | External expert in School Evaluation External Evaluation Teams (IGEC) | ||
2023 - 2024 | Evaluation Panel for one Position of Associate Professor in the Scientific area of School Administration and Social Sciences.
University of Minho. Edital n.º 1070/2023
Evaluator
|
||
2023 - 2023 |
One position of associate professor in the disciplinary area of
Social Sciences of Education. Notice no. 1742/2022 University of Minho
Evaluator
|
||
2015 - 2023 | Member and President of 17 Higher Education Programmes (Bachelors, Maters and PhDs), mostly in education Sciences and teacher Education. for A3ES Agency | ||
2021 - 2022 | Project Evaluator OPUS-21 National Science Centre Poland. 2021/2022
Evaluator
|
||
2020 - 2020 | Evaluation Panel for 4 Associate Professor positions. Department of Education and Psychology. University of Aveiro.
Evaluator
|
||
2020 - 2020 | Evaluation Panel for one position of Associate Professor. School of Social Sciences. UTAD. University of Trás-os-Montes e Alto Douro. | ||
2015 - 2016 | External Expert in Higher Education External Evaluation Commissions of A3ES. | ||
2013 - 2014 | FCT’s PhD Projects Evaluation Panels. |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2024/01 | A falta de professores e a formação inicial: ilusões, desilusões e possibilidades. The teacher shortage and initial teacher education: illusions, disappointments and possibilities. A Página da Educação janeiro 2023 | A Página da Educação |
2022 | A Página da Educação 2022 Formação inicial de Professores | |
2021/05/21 | Interview on Rankings equity and quality of teachers' work. Jornal de Notícias | Jormal de Notícias JN |
2019/12/14 | Written interview for Jornal Público on Aging and Rejuvenation of Teaching staff in Portugal | JORNAL PÚBLICO |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2021 - Current | e-sensos | INED/ESE Porto |
2020 - Current | Comité editorial de la Colección Innovación Educativa, de la Editorial de la Universidad de Málaga. /Editorial Committee of Educational Innovation Collection. University of Málaga. | |
2019 - Current | REVISTA INFORMES PSICOLÓGICOS. UNIVERSIDAD PONTIFICIA BOLIVARIANA | |
2013 - Current | Revista Brasileira de Educação | |
2007 - Current | Revista Portuguesa de Educação | |
2004 - Current | Revista de Enfermagem Referência (Scopus) | |
2000 - Current | Educação, Sociedade & Culturas | CIIE |
Legal proceeding
Activity description | Case | |
---|---|---|
2018 - Current | Member of the Joint Commission for the Evaluation of Faculty Academic Performance. |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2020 - Current | Member of the Evaluation Panel in Habilitation Examen, Liliana Rodrigues | Universidade da Madeira, Portugal |
2018 - Current | Assistant Professor competition jury - notice 801-2018 Instituto de Educação. University of Lisbon. | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2017 - Current | Jury of documentary competition for Associate Professor in the Science Area of Edital 876 / 2016. | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016 - Current | Documentary contest for a position of Associate Professor for the subject area of Educational Sciences. | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016 - Current | Contest for one position of Assistant Professor. | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016 - Current | Member of the Evaluation Panel in Habilitation Examen, Maria de Fátima Carneiro Ribeiro Pereira | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015 - Current | 2015. External expert evaluator in the “Conferment to the title of Professor” jury by Dr. Pete Boyd. University of Cumbria. | University of Cumbria, United Kingdom |
2015 - Current | External Expert Evaluator in “Academic promotion- Promotion to Professor” of Dra. Nicola Andrew. Glasgow Caledonian University. | Glasgow Caledonian University, United Kingdom |
2015 - Current | University of Madeira. Member of the Evaluation Panel in an application for an AProfessor post of . 141/2015 | Universidade da Madeira Centro de Investigação em Educação, Portugal |
2015 - Current | Member of the Evaluation Panel for a Position of Associate Professor. PO53-13-1075 | Universidade de Coimbra, Portugal |
2014 - Current | Member of the Evaluation Panel in a documentary contest for a position of Coordinator Professor . Supervision in Childhood Education. | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2013 - Current | Scientific Advice for an employment contract in public functions for an indefinite period in the category of assistant professor on the staff map of the University of Évora. PhD Maria da Assunção da Cunha Folque de Mendonça - | Universidade de Évora, Portugal |
2012 - Current | Member of the Jury for UP PEDAGOGICAL EXCELLENCE PRIZE (2012-1018) | |
2021/02/15 - 2021/03/09 | Evaluation of Assistant Professor Probationary Period Fernando Luís de Sousa Correia. Departamento de Ciências da Educação da Universidade da Madeira / Department of Education Sciences of University of Madeira.. With Full Professor Jesus Maria Sousa. | |
2021/02/10 - 2021/02/11 | Habilitation Examen. Coordinator Professor Pedro Silva, Polytechnique Institute of Leiria. 10 and 11th February. | |
2021 - 2021 | Habilitation Examen. Coordinator Professor Maria João Silva. Politechnic Institute of Lisbon Higher School of Education. Lusophone University of Humanities and Technologies. Discussion being scheduled. Being Scheduled. | |
2020/12/03 - 2020/12/07 | Habilitation Examen. Associate Professor Teresa Carvalho, University of Aveiro. (Discussion of the Lecturer on Academic Profession). | |
2020/07/02 - 2020/07/03 | Habilitation Examen. Professor Rui Trindade. Faculty of Psychology and Education Sciences (Discussant of the Curriculum Vitae) 2nd and 3rd July 2020. |
Distinctions
Award
2023 | Innovative Pedagogical Practice (Prática Pedagógica Inovadora) University of Porto. Com Rita T. Sousa e Lucina Joana |
2018 | Vencedora em coautoria com Ana Torres e Daniela Pinto do concurso de ideias 2018 daSemana de atividades “Do secundário para a universidade: investigar para conhecer” Projeto da Universidade Júnior |
Other distinction
2008 | Selection by UNESCO with other two International researchers to edit a Book on teacher education |
1987 | Prize Engenheiro António de Almeida
Fundação Engenheiro António de Almeida, Portugal
|