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Concluiu o Doutoramento em Ciências Empresariais em 2010 pela Universidade do Porto, Faculdade de Economia. É Professora Associada com Agregação na Universidade do Porto, Faculdade de Economia (FEP.UP) e Investigadora no Centro de Economia e Finanças da Universidade do Porto (CEF.UP). Publicou mais de 30 artigos em revistas científicas internacionais (WoS, Scopus). Recebeu o prémio Emerald Literati Highly Commended Paper em 2020 e 2024. Orientou mais de 130 dissertações de Mestrado e Doutoramento. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Gestão (Marketing). É reviewer para diversas revistas científicas internacionais (A e A*, ranking ABCD). É membro do Conselho Editorial da revista científica Services Marketing Quarterly e Journal of Hospitality Marketing and Management.
Identification

Personal identification

Full name
Teresa Maria Rocha Fernandes Silva

Citation names

  • Fernandes, Teresa

Author identifiers

Ciência ID
C219-2536-678C
ORCID iD
0000-0001-5753-2188
Google Scholar ID
skvMXvYAAAAJ&hl
Researcher Id
V-2109-2017
Scopus Author Id
36462299900

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economics and Business
Education
Degree Classification
2010/04/10
Concluded
Ciências Empresariais (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2021 - Current Researcher (Research) Centro de Economia e Finanças, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2010 - 2023 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2019 - Current Membro da Comissão Cientifica do Mestrado em Marketing Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2010 - Current Membro do Conselho Agrupamento Cientifico de Gestão Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2023 Membro do Conselho Científico Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2010 - 2019 Diretora do Mestrado em Gestão de Serviços Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2024 - Current Membro do Conselho Editorial Taylor & Francis Group, United Kingdom
2022 - Current Membro do Conselho Editorial Taylor & Francis Group, United Kingdom
Outputs

Publications

Book
  1. Lima, M.; Fernandes, T.. Relationship bonds and customer loyalty: A study across different service contexts. 2015.
    10.1007/978-3-319-14980-6_26
Book chapter
  1. Fernandes, T; Pereira, N. "Privacy or Personalization? Drivers, Deterrents and Moderators of Consumers’ Willingness to Disclose Personal Data". In Proceedings of the 2019 AMS World Marketing Congress. 2020.
    Published • 10.1007/978-3-030-42545-6_5
  2. Fernandes, T; Inverneiro, I. "Millennials Engagement and Loyalty to their Loved Brands on Social Media". In Proceedings of the 2019 AMS World Marketing Congress, 601-608. 2020.
    Published • 10.1007/978-3-030-42545-6_208
  3. Castro, A; Fernandes, T. "Customer Engagement in Social Network Brand Communities: Drivers and Impact on Brand Loyalty". In Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, 947-956. 2019.
    Published • 10.1007/978-3-030-02568-7_270
  4. Vale, L; Fernandes, T. "Drivers of Consumer Engagement with Sports Clubs on Facebook: An Extended Abstract". 2017.
    10.1007/978-3-319-47331-4_275
  5. Fernandes, T; Fernandes, F. "Social Media and Tourism: The Case of E-Complaints on TripAdvisor (An Extended Abstract)". 2017.
    10.1007/978-3-319-47331-4_163
  6. Lima, Mafalda; Fernandes, Teresa. "Relationship Bonds and Customer Loyalty: A Study Across Different Service Contexts". In Lecture Notes in Business Information Processing, 326-339. Springer International Publishing, 2015.
    10.1007/978-3-319-14980-6_26
Conference abstract
  1. Proenca, JF; Fernandes, TM; Kannan, PK. "THE RELATIONSHIP IN MARKETING: CONTRIBUTION OF A HISTORICAL PERSPECTIVE". 2008.
Conference paper
  1. Fernandes, Teresa; Rita Cardoso. "Measuring Omnichannel Service Quality: The Case of Buy-Online-Pick-up-in-Store (BOPS)". Paper presented in 12th AMA SERVSIG Conference, Glasgow, 2022.
  2. Fernandes, Teresa; Rita Pereira. "To share or not to share?: Understanding consumers willingness to disclose personal data online". Paper presented in 14º encontro de jovens investigadores da U.PORTO, Porto, 2021.
  3. Fernandes, Teresa; Elisabete Oliveira. "The Rise of the Machines? Understanding Consumers’ Motivations to Use Automated Service Technologies". Paper presented in 13.º encontro de jovens investigadores da U.PORTO, Porto, 2020.
  4. Fernandes, Teresa; Nuno Pereira. "Towards a Better Understanding of Consumers’ Willingness to Disclose Personal Information". Paper presented in QUIS16 Conference - Advancing Service Research and Practice, Karlstadt, 2019.
  5. Fernandes, Teresa; Ana Castro. "Customer Engagement in Social Network Brand Communities: Drivers and Impact on Brand Loyalty". Paper presented in SERVSIG Conference 2018 "Opportunities for Services in a Challenging World", Paris, 2018.
  6. Fernandes, Teresa; Teresa Pinto. "Dimensions and Outcomes of Customer Experience: a Study on Retail Banking Services". Paper presented in 5th Naples Forum on Service, Sorrento, 2017.
  7. Fernandes, Teresa; Mariana Moreira. "Customer Brand Engagement, Satisfaction and Brand Loyalty: A Comparative Study between Functional and Emotional". Paper presented in ICBR 2017, Porto, 2017.
  8. Fernandes, Teresa; Carvalho, Amélia. "Drivers of Customer Brand Engagement". Paper presented in 45th EMAC European Marketing Academy Conference, Oslo, 2016.
  9. Fernandes, Teresa; Maria Leonor Vale. "Drivers of Consumer Engagement with Sport Clubs on Facebook". Paper presented in AMA SERVSIG Conference, Maastricht, 2016.
  10. Fernandes, Teresa; João Guerra. "Purchase Intention of Online Content: An Application to Music Streaming Services". Paper presented in AMA SERVSIG Conference, Maastricht, 2016.
  11. Fernandes, Teresa; Mariana Cruz. "Measuring Experience Quality and Outcomes in Services: The Case of Port Wine Cellars". Paper presented in The 2015 Naples Forum on Service, Nápoles, 2015.
  12. Fernandes, Teresa; Brandão, Amélia; Mariana Gomes. "The Role of Branding in a B2B Purchasing Context". Paper presented in International Network of Business and Management Journals (INBAM), Barcelona, 2014.
  13. Fernandes, Teresa; Rui Pedroso. "The Effect of Self-Scanning Checkout on Customer Satisfaction and Repatronage in a Retail Context". Paper presented in International Network of Business and Management Journals (INBAM), Barcelona, 2014.
  14. Fernandes, Teresa; Ana Calamote. "The Effect of Price Discrimination Practices on New and Existing Clients in a Service Setting". Paper presented in 47th Academy of Marketing Conference, Bornemouth, 2014.
  15. Fernandes, T.; Proença, J.; Rambocas, M.. "Evaluating the impact of customer demographical characteristics on relationship outcomes". 2013.
  16. Fernandes, T.; Esteves, F.. "The effect of service context in consumer relationship proneness and behavior". 2013.
  17. Fernandes, Teresa; Vítor Vieira. "Public e-Procurement Perceived Impacts: the Case of Northern Portuguese SMEs". Paper presented in International Network of Business and Management Journals (INBAM), Lisboa, 2013.
  18. Fernandes, Teresa; Proença, J.F.. "The Dark Side of Relationships in Consumer Markets". Paper presented in 39th Academy of Marketing Conference (AMA), Londres, 2006.
Journal article
  1. Teresa Fernandes; Rodrigo Oliveira. "Brands as drivers of social media fatigue and its effects on users’ disengagement: the perspective of young consumers". Young Consumers (2024): http://dx.doi.org/10.1108/yc-09-2023-1873.
    10.1108/yc-09-2023-1873
  2. Fernandes, Teresa; Matos, Manuel Aires de. "Towards a better understanding of volunteer engagement: self-determined motivations, self-expression needs and co-creation outcomes". Journal of Service Theory and Practice 33 7 (2023): 1-27. http://dx.doi.org/10.1108/jstp-09-2022-0215.
    Published • 10.1108/jstp-09-2022-0215
  3. Fernandes, Teresa; Costa, Marta. "Privacy concerns with COVID-19 tracking apps: a privacy calculus approach". Journal of Consumer Marketing 40 2 (2023): 181-192. http://dx.doi.org/10.1108/jcm-03-2021-4510.
    Published • 10.1108/jcm-03-2021-4510
  4. Fernandes, Teresa; Nettleship, Heather; Pinto, Luísa Helena. "Judging a book by its cover? The role of unconventional appearance on social media influencers effectiveness". Journal of Retailing and Consumer Services 66 (2022): 102917. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2022.102917.
    Published • 10.1016/j.jretconser.2022.102917
  5. Oliveira, Marta; Fernandes, Teresa. "Luxury brands and social media: drivers and outcomes of consumer engagement on Instagram". Journal of Strategic Marketing 30 4 (2022): 389-407. http://dx.doi.org/10.1080/0965254x.2020.1777459.
    Published • 10.1080/0965254x.2020.1777459
  6. Fernandes, Teresa; Cruzeiro, Beatriz. "Understanding special requests as drivers of customer citizenship behaviors: the mediating role of gratitude and satisfaction". Journal of Marketing Theory and Practice 30 (2022): http://dx.doi.org/10.1080/10696679.2022.2056708.
    10.1080/10696679.2022.2056708
  7. Fernandes, Teresa; Pereira, Nuno. "Revisiting the privacy calculus: why are consumers (really) willing to disclose personal data online?". Telematics and Informatics 65 (2021): 101717. http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2021.101717.
    Published • 10.1016/j.tele.2021.101717
  8. Fernandes, T.; Oliveira, E.. "Understanding consumers' acceptance of automated technologies in service encounters: Drivers of digital voice assistants adoption". Journal of Business Research 122 (2021): 180-191. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85090860466&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.jbusres.2020.08.058
  9. Matos, M.; Fernandes, T.. "Volunteer engagement: drivers and outcomes on non-profits’ co-creation of value". International Review on Public and Nonprofit Marketing (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85101211173&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s12208-021-00282-7
  10. Schivinski, B.; Langaro, D.; Fernandes, T.; Guzmán, F.. "Social media brand engagement in the context of collaborative consumption: the case of AIRBNB". Journal of Brand Management (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85090312780&partnerID=MN8TOARS.
    10.1057/s41262-020-00207-5
  11. Pinto, L.H.; Vieira, B.P.; Fernandes, T.M.. ""Service with a piercing": Does it (really) influence guests¿ perceptions of attraction, confidence and competence of hospitality receptionists?". International Journal of Hospitality Management 86 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85071668270&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.ijhm.2019.102365
  12. Fernandes, T.; Castro, A.. "Understanding drivers and outcomes of lurking vs. posting engagement behaviours in social media-based brand communities". Journal of Marketing Management (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85079401437&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/0267257x.2020.1724179
  13. Fernandes, T.; Inverneiro, I.. "From fandom to fad: are millennials really engaged with and loyal to their loved brands on social media?". Journal of Product and Brand Management (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85086146577&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/JPBM-02-2019-2262
  14. Fernandes, T.; Moreira, M.. "Consumer brand engagement, satisfaction and brand loyalty: a comparative study between functional and emotional brand relationships". Journal of Product and Brand Management 28 2 (2019): 274-286. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85062478758&partnerID=MN8TOARS.
    Published • 10.1108/jpbm-08-2017-1545
  15. Fernandes, T.; Pinto, T.. "Relationship quality determinants and outcomes in retail banking services: The role of customer experience". Journal of Retailing and Consumer Services 50 (2019): 30-41. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85064968485&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.jretconser.2019.01.018
  16. Fernandes, T.; Guerra, J.. "Drivers and deterrents of music streaming services purchase intention". International Journal of Electronic Business 15 1 (2019): 21-42. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85064700445&partnerID=MN8TOARS.
    10.1504/IJEB.2019.099061
  17. Fernandes, T.; Morgado, M.; Rodrigues, M.A.. "The role of employee emotional competence in service recovery encounters". Journal of Services Marketing (2018): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85056151479&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/JSM-07-2017-0237
  18. Fernandes, T.; Fernandes, F.. "Sharing Dissatisfaction Online: Analyzing the Nature and Predictors of Hotel Guests Negative Reviews". Journal of Hospitality Marketing and Management 27 2 (2018): 127-150. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85026536377&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/19368623.2017.1337540
  19. Carvalho, A.; Fernandes, T.. "UNDERSTANDING CUSTOMER BRAND ENGAGEMENT WITH VIRTUAL SOCIAL COMMUNITIES: A COMPREHENSIVE MODEL OF DRIVERS, OUTCOMES AND MODERATORS". Journal of Marketing Theory and Practice 26 1-2 (2018): 23-37. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85043537123&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/10696679.2017.1389241
  20. Vale, L.; Fernandes, T.. "Social media and sports: driving fan engagement with football clubs on Facebook". Journal of Strategic Marketing 26 1 (2018): 37-55. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85032969084&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/0965254x.2017.1359655
  21. Fernandes, T.; Pedroso, R.. "The effect of self-checkout quality on customer satisfaction and repatronage in a retail context". Service Business 11 1 (2017): 69-92. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84955301689&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s11628-016-0302-9
  22. Fernandes, T.; Calamote, A.. "Unfairness in consumer services: Outcomes of differential treatment of new and existing clients". Journal of Retailing and Consumer Services 28 (2016): 36-44. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84959016914&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.jretconser.2015.08.008
  23. Fernandes, T.; Esteves, F.. "Customer Engagement and Loyalty: A Comparative Study Between Service Contexts". Services Marketing Quarterly 37 2 (2016): 125-139. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84964291069&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/15332969.2016.1154744
  24. Fernandes, T.; Remelhe, P.. "How to engage customers in co-creation: customers’ motivations for collaborative innovation". Journal of Strategic Marketing 24 3-4 (2016): 311-326. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84951273203&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/0965254X.2015.1095220
  25. Gomes, M.; Fernandes, T.; Brandão, A.. "Determinants of brand relevance in a B2B service purchasing context". Journal of Business and Industrial Marketing 31 2 (2016): 193-204. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84960369264&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/jbim-08-2014-0151
  26. Fernandes, T.; Cruz, M.. "Dimensions and outcomes of experience quality in tourism: The case of Port wine cellars". Journal of Retailing and Consumer Services 31 (2016): 371-379. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84968779642&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.jretconser.2016.05.002
  27. Fernandes, T.; Vieira, V.. "Public e-procurement impacts in small-and medium-enterprises". International Journal of Procurement Management 8 5 (2015): 587-607. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84938677420&partnerID=MN8TOARS.
    10.1504/IJPM.2015.070904
  28. Fernandes, T.; Neves, S.. "The role of servicescape as a driver of customer value in experience-centric service organizations: the Dragon Football Stadium case". Journal of Strategic Marketing 22 6 (2014): 548-560. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84914162115&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/0965254x.2014.914058
  29. Fernandes, T.; Proença, J.. "Reassessing Relationships in Consumer Markets: Emotion, Cognition, and Consumer Relationship Intention". Journal of Relationship Marketing 12 1 (2013): 41-58. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84875320886&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/15332667.2013.763719
  30. Proença, J.F.; Silva, M.M.; Fernandes, T.. "The impact of the Internet upon bank marketing". Journal of Financial Services Marketing 15 2 (2010): 160-175. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-77956369651&partnerID=MN8TOARS.
    10.1057/fsm.2010.12
  31. Fernandes, T.M.; Proença, J.F.. "The blind spot of relationships in consumer markets: The consumer proneness to engage in relationships". Journal of Marketing Management 24 1-2 (2008): 153-168. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-70349666486&partnerID=MN8TOARS.
    10.1362/026725708x273975
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2021 - Current Understanding the role of the customer experience in healthcare: A qualitative and quantitative research
Supervisor
Gestão (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - Current Heterogeneous Online Engagement Towards Instagram Influencers
Supervisor
Doutoramento em Gestão (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2024 O WOKE WASHING E A CULTURA DE CANCELAMENTO: DETERMINANTES E CONSEQUÊNCIAS PARA A RELAÇÃO CONSUMIDOR-MARCA
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2024 O que determina o poder persuasivo e a eficácia dos influenciadores digitais: o efeito moderador do domínio de influência
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 The impact of online customer experience on customer engagement behaviours: the roles of brand identification and brand love
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 Paid Media, Earned Media ou Owned Media: Qual o meio de comunicação mais eficaz para as marcas nas redes sociais?
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 A relação de proximidade e engagement entre influenciadores e seguidores no TikTok: quais os benefícios para as marcas endossadas?
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 As atividades de marketing desenvolvidas no digital pelas marcas
Supervisor
Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 Segmentação de clientes e delineação de estratégias de gestão da relação personalizada: uma aplicação à indústria das telecomunicações
Supervisor
Economia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 Consumer Brand Engagement, Satisfação e Brand Loyalty: O papel moderador da personalidade da marca
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2023 Determinantes e resultados do estabelecimento de uma relação parassocial entre um influenciador digital e os seus seguidores
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 Source vs. Content Factors in Influencer Marketing: A dual route to followers' persuasiveness?
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 O Valor que os Utilizadores das Redes Sociais Atribuem ao Social Commerce
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 O impacto do social media engagement gerado pelos consumidores no contexto das marcas humanas
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 Credibilidade ou Atratividade? Um estudo comparativo sobre os determinantes do poder de influência dos influenciadores digitais
Supervisor
Mestrado em Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 A fadiga com as marcas nas redes sociais como determinante dos comportamentos de lurking
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 Love at first sight: young consumers’ love for Masstige brands, its drivers and outcomes
Supervisor
Mestrado em Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 O novo conceito de luxo acessível: a preferência pelas marcas masstige, seus antecedentes e consequentes
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 O que determina o poder persuasivo dos influenciadores digitais: um estudo comparativo entre fatores individuais e relacionais
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 Avaliação da satisfação dos clientes do Serviço de Urgência do Hospital Fernando Pessoa
Supervisor
Mestrado em Gestão e Economia de Serviços de Saúde (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 Cause branding impact on brand preference and the preference repurchase intention model
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 O papel da Empatia no desenvolvimento de uma Relação com o Cliente: Uma aplicação ao serviço de atendimento ao cliente no setor das telecomunicações
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2022 - 2022 Influência das características sociodemográficas na aceitação dos Assistentes de Voz Digitais
Supervisor
Mestrado em Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Antecedentes e Consequentes do Customer Engagement com Marcas Humanas: os micro, macro e mega influencers, no Instagram
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Cause Branding: how, why and when is this strategy effective?
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Consumer Engagement em Plataformas Peer-to-Peer: o caso Airbnb
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Marcas vs Influenciadores: Quais as características do conteúdo mais eficazes na persuasão do consumidor?
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Luxury experiences: its dimensions and the role of customer satisfaction
Supervisor
Mestrado em Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Understanding Customer Churn and its Mitigation: The Case of NOS Comunicações SA
Supervisor
Mestrado em Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 O customer engagement nas redes sociais no contexto das marcas de luxo
Supervisor
Mestrado em Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Programas de Fidelização: Vantagens, Desvantagens e Impacto na Lealdade dos seus Membros
Supervisor
Mestrado em Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 O Cálculo da Privacidade em Contexto de Pandemia: O Caso das Aplicações Móveis de Rastreamento de Contactos COVID-19
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Compre Online e Levante na Loja: as Dimensões da Qualidade do Serviço BOPS
Supervisor
Mestrado em Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2021 - 2021 Key Account Management in the Banking Sector. Customer-Key Account Manager Relationship Quality, its Drivers and Outcomes.
Supervisor
Doutoramento em Gestão (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 A Resposta de Empresas de Serviços a Pedidos Especiais dos Clientes: Papel dos Colaboradores e Impactos na Co-Criação de Valor
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 Motivations for consumer engagement with brands on YouTube
Supervisor
Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 O fenómeno do churn nos serviços de telecomunicações e sua mitigação: o caso NOS
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 Judging a book by its cover? The effect of an unconventional appearance on socia l media influencers credibility
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 A Experiência de Hospitalidade nos Serviços: Antecedentes e Consequentes
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 Examining the Privacy Calculus: What Impacts Consumers´ willingness to disclose personal data online
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 A perceção do consumidor sobre CRM Estratégico e a sua contribuição para a lealdade à marca
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 O Impacto das características do conteúdo produzido pelos influenciadores e pelas marcas na lealdade do consumidor
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 Vigilânica ou segurança? O trade-off da privacidade no contexto das aplicações de rastreio da COVID-19
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2020 - 2020 A partilha de dados em serviços: O trade-off personalização-privacidade
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 As dimensões da qualidade da experiência do consumidor e o seu impacto na lealdade: o caso Salsa Jeans
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 O lado negativo do engagement: os comportamentos influenciadores negativos dos consumidores sobre as marcas nas redes sociais
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 Artificial Intelligence and Marketing Strategy: Drivers of Consumers’ Acceptance of Automatic Conversational Agents (Chatbots) as Human/Tech Interfaces
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 A automação em serviços e a nova geração de consumidores: como percecionam os Millennials os Assistentes Virtuais Inteligentes?
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 O Paradigma da Retenção de Consumidores: Otimização da Estratégia Anti-Churn num retalhista português
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 Drivers and outcomes of consumer engagement with luxury brands on social media
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 Reclamações em serviços de saúde: efeitos da perceção da justiça na satisfação e intenções  comportamentais dos utentes
Supervisor
Gestão e Economia de Serviços de Saúde (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 A experiência do consumidor no mercado do retalho de luxo: o caso Linda Mendes
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 Antecedentes e Consequentes do Customer Delight
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 Key Account Management in the Portuguese Banking Sector. Customer-Key Account Manager Relationship Quality, its Drivers and Outcomes.
Supervisor
Gestão (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 O Engagement dos voluntários: Antecedentes e Impactos na Cocriação de Valor com Organizações sem fins lucrativos
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 Motivações para consultar online reviews no sector do turismo e o seu impacto na imagem dos prestadores de  serviços e nas intenções de reserva
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 The use of Marketing Automation in Lead Generation at the company Adclick
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 Os jovens millenials e a automação dos serviços: motivações para a adoção de sistemas de conversação automática(chatbots)
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 Análise da Tipologia de Online Reviews no Setor Hoteleiro: O Impacto da Nacionalidade do Turista Segundo as Dimensões Culturais de Hofstede
Supervisor
Economia e Gestão Internacional (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 A relação dos consumidores jovens com marcas auto expressivas nas redes sociais: A influência do Brand Love e do Customer-Brand Engagement na lealdade
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 A experiência online/offline do cliente e o seu impacto na lealdade: o caso da banca portuguesa
Supervisor
Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 A experiência do consumidor em festivais de música e o seu impacto na lealdade ao festival e na imagem da marca patrocinadora
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 Privacy versus Personalization: Consumer’s drivers and moderators
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 O Marketing Social e a Segurança Rodoviária: o Caso dos Acidentes com Pesados na A25
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 O envolvimento do consumidor com as marcas nos social media: quem partilha conteúdos e porquê?
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 Access-based consumption: Examining drivers, deterrents and profiles of adopters and non-adopters
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2018 A importância do Search Engine Optimization para uma melhor experiência do consumidor: caso de estudo Impacting Digital
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Drivers do engagement no YouTube: Motivações para o envolvimento de seguidores em diferentes canais
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Drivers and Outcomes of Customer Brand Engagement on Online Social Media Tourism Brands
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Customer engagement in virtual social network brand communities: drivers and impact on brand loyalty
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 O impacto dos laços relacionais na lealdade: O caso particular da banca portuguesa
Supervisor
Economia e Administração de Empresas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Motivations to engage in e-WOM: consumer drivers to forward branded online content
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 MERCADOS P2P E ECONOMIA DA PARTILHA: PERFIL E MOTIVAÇÕES DE QUEM PARTICIPA NO CONSUMO COLABORATIVO.
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Otimização do Mix de Contactos a Clientes: Uma aplicação ao contexto das telecomunicações
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 A experiência em serviços aplicada ao sector da saúde
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Avaliação da qualidade percebida pelos consumidores em serviços de saúde - O caso da Clínica Privada de Guimarães
Supervisor
Gestão e Economia de Serviços de Saúde (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Avaliação da qualidade da performance multicanal e os efeitos na lealdade dos consumidores e no valor da marca
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2017 - 2017 Marketing Digital: Search Engine Optimization e Campanhas Pay-Per-Click
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 Relatório de Estágio: O Marketing Digital nos Serviços de Saúde
Supervisor
Gestão e Economia de Serviços de Saúde (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 MOTIVAÇÕES DOS CONSUMIDORES PARA CRIAR ONLINE REVIEWS E A SUA INTENÇÃO DE AS PUBLICAR: UMA APLICAÇÃO AO SETOR DO TURISMO
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 Motivações de compra online de produtos turísticos: O caso da Green Stays
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 Dimensões e Resultados do Envolvimento do Consumidor: uma aplicação à Marca "Porto.".
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 Customer Brand Engagement e o seu Impacto na Brand Loyalty: Um Estudo Comparativo entre Marcas Funcionais e Emocionais
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 A Maratona em Mobile Commerce: O Impacto das Motivações e da Demografia nas Atividades de M-Commerce
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 The Drivers of Customer Disengagement: The Case of the Telecommunications Sector in Portugal
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 A recuperação de falhas nos serviços e o seu impacto na recomendação e na recompra: estudo comparativo de estratégias orientadas para o resultado ou para o processo
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2016 - 2016 A experiência do cliente nos serviços financeiros: O caso da banca portuguesa
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Measuring Online Customer Experience Quality
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Avaliação de tecnologias self-service por utilizadores e não utilizadores e seu impacto na satisfação e reutilização: o caso do self-checkout no retalho
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Omni-channel Retail Strategies: An outlook to Portuguese business transformation
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Determinantes da satisfação dos clientes em contexto online: Uma aplicação a lojas de comércio eletrónico
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 A indústria hoteleira e as reclamações online: o caso do TripAdvisor
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Avaliação da Qualidade do E-Marketing: Informação, Sistemas e Serviços na AEP
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 A Experiência do Consumidor nos Festivais de Música e o seu impacto nas intenções futuras
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Purchase Intention on Online Content Services: An Application to the Music Streaming Services
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 Customer Engagement: Um estudo comparativo entre diferentes tipos de serviços
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2015 - 2015 As motivações e o envolvimento dos consumidores no Facebook - O caso dos clubes desportivos profissionais portugueses
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 O Efeito da Discriminação de Preços em Clientes Novos e Anuais em Serviços
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Lealdade E Laços Relacionais Em Serviços - O Caso Do Setor Das Telecomunicações Móveis
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Motivações dos consumidores para aderirem a uma comunidade da marca na internet
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Relationship Bonds and Loyalty on Online Customers.
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 MOTIVAÇÕES DOS CONSUMIDORES PARA PARTICIPAREM NO DESENVOLVIMENTO DE SOFTWARE EM CÓDIGO ABERTO: O CASO ANDROID
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Determinantes do Envolvimento do Consumidor com as Marcas de Luxo Online: O Caso do Facebook.
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Como medir o impacto do layout da loja no comportamento do consumidor? – um estudo de caso numa loja de roupa em Portugal.
Supervisor
Economia e Gestão da Inovação (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 O impacto da qualidade do serviço na perceção do valor da marca, num contexto de múltiplos canais
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Relationship bonds and customer loyalty: A study across different service contexts
Supervisor
Gestão (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 A Qualidade dos Serviços das Farmácias Comunitárias
Supervisor
Gestão e Economia de Serviços de Saúde (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 A Qualidade da Experiência em Serviços O Estudo das Caves de Vinho do Porto
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 A Escolha do Canal online e Offline nas Compras de Supermercado dos Portugueses.
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Fatores que influenciam a Resiliência dos Gestores em Tempos de Crise
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Uma Análise Das Práticas De Realização De Cupões Online: O Caso Da Groupon Portugal
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Motivações para aderir a uma comunidade virtual de uma Marca: O caso Galp Energia
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2014 - 2014 Drivers of Customer Brand Engagement: An Application to Virtual Brand Communities on Facebook.
Supervisor
Gestão (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 A Influência dos Blogs de Moda e Beleza no Comportamento de Compra das Seguidoras.
Supervisor
Marketing (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 Análise da Qualidade Percebida de um Call  Center: Estudo de Caso Sage Portugal
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 Importância do Branding na Decisão de Compra B2B - O Caso do Grupo DST
Co-supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 A Propensão dos Consumidores para a Adoção de Tecnologias Self-Service: O Caso do Self-Checkout no Retalho
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 A Avaliação das Intenções de Participar num Programa de Fidelização: O Estudo de Caso "Farmácias Portuguesas"
Supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2013 A Importância da Arquitectura da Marca na Gestão da Marca
Co-supervisor
Gestão de Serviços (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
Distinctions

Award

2024 Highly Commended Paper Award (Emerald Publishing)
Emerald Global Publishing Group Limited, United Kingdom
2020 Highly Commended Paper Award (Emerald Publishing)
Emerald Global Publishing Group Limited, United Kingdom

Other distinction

2022 Highly Cited Paper (Web of Science)