???global.info.a_carregar???
José Alexandre Pinto. Concluiu o Doutoramento em Didática de Ciências e Tecnologia em 2014 pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Mestrado em Supervisão Pedagógica em Ensino de Ciências da Natureza em 2001 pela Universidade do Minho e Licenciatura em PEB variante de Matemática e Ciências da Natureza em 1991 pelo Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação. É Professor Coordenador na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto , Investigador integrado no inED - Centro de Investigação e Inovação em Educação da ESE P.Porto e investigador colaborador no CIDTFF da Universidade de Aveiro. [José Alexandre Pinto completed his PhD in Didactics of Sciences and Technology in 2014 at the University of UTAD; his Master's degree in Pedagogical Supervision in Sciences Teaching in 2001 at the University of Minho and his Degree in Elementary School Teachers - Mathematics and Natural Sciences in 1991 at the Polytechnic Institute of Porto. Is a Full Professor at Porto Polytechnic, currently acting as President of the School of Education. Is a researcher at inED - Center for Research and Innovation in Education at ESE P.Porto and a collaborating researcher at CIDTFF - Center for Research in Didactics and Technology in the Training of Trainers]
Identification

Personal identification

Full name
José Pinto

Citation names

  • Pinto, José Alexandre da Silva
  • A. Pinto

Author identifiers

Ciência ID
CD1E-596B-60AF
ORCID iD
0000-0002-3774-0884

Email addresses

  • apinto@ese.ipp.pt (Professional)

Addresses

  • Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto. Rua Dr. Roberto Frias, 602, 4200-465, Porto, Porto, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1)
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2014
Concluded
Didáctica de Ciências e Tecnologia (Doutoramento)
Universidade de Tras-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"Da Formação de Professores à sua Prática: Contributo para o desenvolvimento da Literacia Científica dos Portugueses" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado
1998 - 2001
Concluded
Supervisão Pedagógica em Ensino de Ciências da Natureza (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"A aprendizagem das Ciências da Natureza por via de uma abordagem CTS: Microrganismos e qualidade de vida" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1987 - 1991
Concluded
PEB variante de Matemática e Ciências da Natureza (Licenciatura)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
15
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/03/01 - Current Researcher (Research) Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
2015 - Current Researcher (Research) Universidade de Aveiro Centro de Investigacao Didatica e Tecnologia na Formacao de Formadores, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020/12/14 - Current Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) Instituto Politecnico do Porto, Portugal
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
2003/10/01 - 2020/12/13 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
1995/10/01 - 2003/09/30 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2015/01/01 - Current Coordenador do Curso de Mestrado em Didática das Ciências da Natureza e da Matemática Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
2018/04/06 - 2022/04/06 Organic Unit Vice-President Instituto Politecnico do Porto, Portugal
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
2015/09/01 - 2018/01/31 Coordenador da Unidade Técnico-Científica de Matemática, Ciências e Tecnologias Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal
2009/09/15 - 2014/09/15 Coordenador da Unidade Técnico-Científica de Ciências Físicas da Vida e do Ambiente Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Educacao, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
1991/01/09 - 2001/08/31 Professor do Quadro de Nomeação Definitiva do 04 grupo Ministerio da Educacao, Brazil
Projects

Contract

Designation Funders
2011/01/01 - 2014/03/31 The role of teacher mediation using Computer simulations to improve students' learning of physical and engineering sciences.
PTDC/CPE-CED/112303/2009
Researcher
Universidade de Tras-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Concluded
2009/09/01 - 2012/09/01 European Primary Teacher Education (EPTE)
502066-LLP-1-2009-1-NL-ERASMUS-ECDEM
Technical development
Instituto Politecnico do Porto, Portugal
Concluded
2007/01/01 - 2009/03/31 GUIDING PRINCIPLES AND TOOLS FOR FOSTERING TEACHER MEDIATION IN PHYSICAL SCIENCES' CLASSES
PTDC/CED/66699/2006
Researcher
Concluded
2001/01/01 - 2003/03/16 O Ensino das Ciências em contextos de Ensino Superior: avaliar e intervir para melhorar a sua qualidade
FCT-Ref.ª CED/36466/99-00
Researcher
Universidade de Tras-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Pinto, José Alexandre da Silva. Multimodal Narratives in Research and Teaching Practices. 2019.
    Published • Editor
  2. Pinto, A.; Nzau, D.K.. Training teachers how to plan for teaching science and technology. 2017.
  3. Lopes, Joaquim; Silva, António; Cravino, José; Viegas, Clara; Cunha, Ana; Saraiva, Maria; Branco, Maria; et al. Investigação sobre a mediação de professores de Ciências Físicas em sala de aula. Vila Real, Portugal: UTAD. 2010.
    Published
Book chapter
  1. Mestrinho, Nelson; Ribeiro, Joana; Pinto, Alexandre; Sarmento, Inês; Sá-Pinto, Xana. "Malthus' Principle in the Teaching of Evolution as an Integrative Context of Science and Mathematics in Elementary Education". In Handbook of Research on Interdisciplinarity Between Science and Mathematics in Education, 224-241. IGI Global, 2023.
    10.4018/978-1-6684-5765-8.ch010
  2. Pinto, José Alexandre da Silva. "The Importance of Making Teaching Practices Public, Shareable, and Usable". In The Role of Multimodal Narratives, 1-42. {IGI, 2019.
    10.4018/978-1-5225-8570-1.ch001
  3. Pinto, José Alexandre da Silva; Nzau, D.. "Training teachers how to plan for teaching science and technology". In Teaching Science: Contributions of Research for Planning, Practice and Professional Development, 61-78. new york, United States: Nova Science Publishers, Inc., 2017.
    Published
  4. Pinto, José Alexandre da Silva. "From the lived experiences of an initial teacher training program to professional practice: The possibilities and limitations in view of scientific literacy development". In Teaching Science: Contributions of Research for Planning, Practice and Professional Development, 337-354. New York, United States: Nova Science Publishers, 2017.
    Published
  5. Silva, J.; Aboim, S.; Teixeira, S.; Pinto, A.; Pereira, M.. "Using Senses and Sensors in the Environment to Develop Abstract Thinking: Evaluating the Utility and Usability of Electronic Sensors". 2016.
    Published • 10.1007/978-3-319-22900-3
Conference paper
  1. Pessoa, Patrícia; Soares, Armando; Catarino, Paula; Pinto, Alexandre; Lopes, J. Bernardino; Sá-Pinto, Xana. "SOCIOSCIENTIFIC ISSUES IN THE PORTUGUESE SCIENCE CURRICULA FROM THE FIRST TO THE SIXTH GRADE". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.0833
  2. Andrade, Ana Francisca; Quadros-Flores, Paula; Pinto, José Alexandre da Silva. "Potencialidades da Gamificação no envolvimento de crianças: uma estratégia no 1.º CEB". Paper presented in II Seminário Internacional EXPRESSA: Re-imaginar a Comunicação Científica em Educação. Livro de resumos, Porto, 2021.
    Published
  3. Castro, A.; Maia-Lima, Cláudia; Couto, A.; Barbot, A.; Pinto, José Alexandre da Silva. ""Um olhar sobre o consumo dos alunos na Escola"". Paper presented in International Conference on Research in Education,, Porto, 2017.
    Published
  4. Diana, A.; Aboim, S.; Pinto, José Alexandre da Silva; Barbot, A.. ""Understanding Electricity in Daily-Life Objects: an Approach to Empower Lifelong Problem Solving"". Paper presented in III International Conference On Lifelong Education And Leadership For All, Porto, 2017.
    Published
  5. Castro, A.; Maia-Lima, Cláudia; Couto, A.; Aboim, S.; Pinto, José Alexandre da Silva; Barbot, A.. ""The Management of Students' Virtual Money- Sensibilisation and Learning For Life"". Paper presented in III International Conference on Lifelong Education and leadership for all, Porto, 2017.
    Published
  6. Pinto, José Alexandre da Silva; Barbot, A.; Vale, A.; Marçal, A.; Pedrosa, A.; Ribeiro, C.; Maia, C.; Silva, L.; Fonseca, Ma. ""Os Animais: um percurso de exploração em Contexto de Creche"". Paper presented in XVII Encontro Nacional de Educação em Ciências, Viana do Castelo, 2017.
    Published
  7. Filipa Pinto; Carla Elias; António Barbot; Alexandre Pinto; Daniela Mascarenhas; Miguel Santos. "USING SCRATCH SOFTWARE WITH STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN TEACHING NATURAL SCIENCES AND MATHEMATICS". 2016.
    10.21125/inted.2016.1988
  8. Pinto, Alexandra Isabel Sá; Pinto, José Alexandre da Silva; Cardia, Pedro; Fonseca, Maria João; Lopes, J. B.. "Nada no ensino da Biologia faz sentido se não à luz da evolução". Paper presented in V Congresso da Ordem dos Biólogos, Évora, 2016.
    Published
  9. Pires, Ynés; Martins, Ana Paula; Pinto, José Alexandre da Silva; Lopes, J. B.; Pinto, Alexandra Isabel Sá. "Bacalhau, sardinhas, cotas de pesca e evolução". Paper presented in III Encontro Internacional da Casa das Ciências, Porto, 2016.
    Published
  10. Gomes, Rita; Pinto, Alexandra Isabel Sá; Pinto, José Alexandre da Silva. "Língua em andamento". Paper presented in III Encontro Internacional da Casa das Ciências, Porto, 2016.
    Published
  11. Ribeiro, Joana; Sarmento, Inês; Pinto, José Alexandre da Silva; Pinto, Alexandra Isabel Sá. "Matematicando nas pegadas de Darwin". Paper presented in III Encontro Internacional da Casa das Ciências, Porto, 2016.
    Published
  12. Rocha, Rios; Pinto, José Alexandre da Silva; Pinto, Alexandra Isabel Sá; Gomes, J.; Oliveira, E.. "De poeta e cientista inventor todos temos um pouco com algum labor: dos provérbios ao conhecimento científico". Paper presented in III Encontro Internacional da Casa das Ciências, Porto, 2016.
    Published
  13. Ribeiro, J.; Sarmento, I.; Pinto, José Alexandre da Silva; Pinto, Alexandra Isabel Sá. "Malthus and Darwin for children: the impact of exploring Malthus principle in elementary students evolution understanding". Paper presented in XII Encontro Nacional de Biologia Evolutiva, Aveiro, 2016.
    Published
  14. Pinto, Filipa; Elias, Carla; Barbot, A.; Pinto, José Alexandre da Silva; Mascarenhas, D.; Santos, M.. "Using Scratch Software with Students with Special Educational Needs in Teaching Natural Sciences and Mathematics". Paper presented in International Technology, Education and Development Conference, Valencia, 2016.
    Published
  15. Maia-Lima, Cláudia; Silva, Armando; Pinto, Alexandre; Barbot, António. "SMARTPHONES IN THE CLASSROOM: TWO DIDACTICS EXPERIENCES". Paper presented in International Technology, Education and Development Conference, Seville, Spain, 2016.
    Published • 10.21125/iceri.2016.1484
  16. Pinto, Tânia; Pinto, Alexandre; Maia-Lima, Cláudia; Barbot, António. "LEARNING ABOUT VOLCANOES USING VIRTUAL FIELD TRIPS: A STUDY IN A PORTUGUESE ELEMENTARY SCHOOL". Paper presented in International Technology, Education and Development Conference, Seville, Spain, 2016.
    Published • 10.21125/iceri.2016.1487
  17. Pinto, A. S.; Pinto, José Alexandre da Silva; Cardia, P.; Fonseca, M.; Lopes, J. Bernardino. "Serão os alunos do primeiro ciclo capazes de compreender e prever a evolução biológica?". Paper presented in XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências, Lisboa, 2015.
    Published
  18. Silva, J.; Pinto, José Alexandre da Silva; Armando, S.; Barros, S.; Pessanha, M.; Lima, C. M.; Mascarenhas, D.; et al. "Sensos-e: the potential and challenges of a multimedia journal of research in education". Paper presented in 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, Porto, 2015.
    Published • 10.1145/2808580.2808638
  19. Martins, A.; Pinto, A. S.; Pinto, José Alexandre da Silva. "Sobre)vivendo: Contributos do estudo da evolução biológica para o desenvolvimento da responsabilidade ecológica nos alunos". Paper presented in XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências: Ciência como Cultura, Lisboa, 2015.
    Published
  20. Pinto, José Alexandre da Silva; Silva, J.; Aboim, S.. "Utilização de sensores eletrónicos no ensino experimental das ciências: mediação do desenvolvimento de práticas epistémicas e do pensamento abstrato". Paper presented in XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências: Ciência como Cultura, Lisboa, 2015.
    Published
  21. Silva, J.; Pinto, José Alexandre da Silva; Aboim, S.; Barbot, A.; Lopes, J. B.; Cravino, J. P.. "Using Simulations, Sensors, and Senses to Link Abstract and Concrete Thinking in Experimental Science Teaching". Paper presented in 7º Annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, 2015.
    Published
  22. Araújo, E.; Nunes, C.; Barbot, A.; Pinto, José Alexandre da Silva. "No pré-escolar também entra a ciência e a sua história vem com ela". Paper presented in 1º Encontro de História da Ciência no Ensino, Vila Real, 2015.
    Published
  23. Silva, J.; Sara Aboim Silva; Costa, A.; Marques, T.; Pinto, José Alexandre da Silva. "Sensing the Environment with Human Senses and Electronic Sensors in Teachers Education". Paper presented in International Congress on Environmental Health, Porto, 2014.
    Published
  24. Silva, J.; Aboim, S.; Pinto, José; Teixeira, S.; Pereira, M.. "Sondar e Sentir o Ambiente para Desenvolver o Pensamento Abstrato: Avaliação das Potencialidades de Sensores Eletrónicos". Paper presented in Simpósio Internacional de Informática Educativa, Viseu, 2013.
    Published
  25. Pinto, José; Barbot, A.; Viegas, Clara; Silva, Adília; Santos, Carla; Lopes, Joaquim. "Education Using Computer Simulations – Pré and In-Service Primary School Teacher Training to teach Science". Paper presented in 10th International Conference on Computer Based Learning in Science (CBLIS), Barcelona, 2012.
    Published
  26. Silva, J.; Carvalho, J.; Pinto, José. "Exploring Strategies to Support Elementary Schoolchildren in Searching on the Internet: A Case Study in Natural Sciences Classes"". Paper presented in World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2011, Lisboa, 2011.
    Published
  27. Santos, Carla; Saraiva, Maria; Pinto, José; Lopes, Joaquim; Silva, Adília; Silva, António. "Ferramentas de ajuda aos professores para melhorar a qualidade da actividade dos alunos em aulas de Ciências Físicas. Oficina de prática". Paper presented in XIII Encontro Nacional de Educação em Ciências, Castelo Branco, 2009.
    Published
  28. Silva, Adília; Pinto, José; Viegas, Clara; Lopes, Joaquim; Silva, António; Cravino, José; Santos, Carla. "Contributions to the understanding of use of scientific and tecnologic contexts in Physical Sciences teaching.". Paper presented in Conference of European Science Education Research Association, Istambul, 2009.
    Published
  29. Silva, J.; Abreu, A.; Magalhães, R.; Pinto, José. "Adding Human Senses and Environmental Sensors to Teachers Education: Experiences in Porto and Díli". Paper presented in Simpósio Internacional de Informática Educativa, Coimbra, 2009.
    Published
  30. Pinto, José Alexandre da Silva; Lopes, Joaquim; Silva, António. "Estudo comparativo entre dois grupos de professores acerca das suas percepções sobre a ciência, a tecnologia e suas relações com a sociedade". Paper presented in Encontro Nacional de Educação em Ciências, Vila Real, 2007.
    Published
  31. Pinto, José Alexandre da Silva; Lopes, Joaquim. "Contribuições para o estudo da auto-eficácia e atitudes CTS na formação inicial e continuada de professores". Paper presented in XI Encontro Ibérico de Ensino da Física, Aveiro, 2006.
    Published
  32. Silva, António; Pinto, José. "Disciplines and the interdisciplinary nature of basic teacher training: a developing case". Paper presented in Teaching and Learning in Higher Education: New trends and innovations, Aveiro, 2003.
    Published
Edited book
  1. Sanches-Ferreira, Manuela; Serrao, C.; Ribeiro, Deolinda; Pinto, José Alexandre da Silva; Pessanha, Manuela; Santos, Miguel Augusto; Delgado, Paulo; et al. Anais Resumos Porto ICRE'17 International Conference In Education. Porto, Portugal: Instituto Politécnico do Porto, Escola Superior de Educação. 2017.
    Published
Journal article
  1. Pinto, Alexandre; Couto, Ângela; Barbot, António; Maia Lima, Cláudia Manuela; Aboim, Sara; Teles, Rui. "Professores e telemóveis: Da utilização pessoal à integração na sala de aula". Revista Portuguesa de Educação 36 2 (2023): e23037. http://dx.doi.org/10.21814/rpe.26306.
    10.21814/rpe.26306
  2. Sá-Pinto, Xana; Pessoa, Patrícia; Pinto, Alexandre; Cardia, Pedro; Bernardino Lopes, Joaquim. "The Impact of Exploring Sexual Selection on Primary School Students’ Understanding of Evolution". Center for Educational Policy Studies Journal 13 1 (2023): 121-141. http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.1508.
    10.26529/cepsj.1508
  3. Sá-Pinto, Xana; Pinto, Alexandre; Ribeiro, Joana; Sarmento, Inês; Pessoa, Patrícia; Rodrigues, Leonor R.; Vázquez-Ben, Lucía; Mavrikaki, Evangelia; Bernardino Lopes, Joaquim. "Following Darwin’s footsteps: Evaluating the impact of an activity designed for elementary school students to link historically important evolution key concepts on their understanding of natural selection". Ecology and Evolution 11 18 (2021): 12236-12250. http://dx.doi.org/10.1002/ece3.7849.
    10.1002/ece3.7849
  4. Sara Ramos; Susana Vale; Pinto, José Alexandre da Silva; Pedro Rodrigues; António Barbot. "Sustainability and healthy habits in School: eating and physical activity". International Journal of Curriculum and Instruction 12 (2020): 1-15. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1245132.pdf.
    Open access • Published
  5. Ana Sousa; Pedro Rodrigues; Maia-Lima, Cláudia; Pinto, José Alexandre da Silva; António Barbot. "Learning about UV radiation and sustainability with arduino and sensors". International Journal of Curriculum and Instruction 12 (2020): 422-434. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1245292.pdf.
    Open access • Published
  6. Ramos, Sara; Vale, Susana ; Pinto, José Alexandre da Silva; Rodrigues, Pedro Correia; Barbot, A.. "Sustainability and healthy habits in School: eating and physical activity.". International Journal of Curriculum and Instruction 12 (2020): 1-15. https://eric.ed.gov/?id=EJ1245132.
    Published
  7. Sousa, Ana; Rodrigues, Pedro; Maia-Lima, Cláudia; Pinto, José Alexandre da Silva; Barbot, A.. "Learning about UV radiation and sustainability with arduino and sensors". Learning about UV radiation and sustainability with arduino and sensors. International Journal of Curriculum and Instruction 12 (2020): 422-434. https://eric.ed.gov/?id=EJ1245292.
    Published
  8. Pessoa, Patrícia Alexandra; Sá-Pinto, Xana; Cardia, Pedro; Pinto, Alexandre. "Valorizar e preservar o patrimônio natural explorando as espécies invasoras". Comunicações 26 2 (2019): 213. http://dx.doi.org/10.15600/2238-121x/comunicacoes.v26n2p213-242.
    10.15600/2238-121x/comunicacoes.v26n2p213-242
  9. Nascimento, J.; Barbot, A.; Maia-Lima, Cláudia; Pinto, José Alexandre da Silva; Couto, A.. ""Utilização da plataforma Arduino no desenvolvimento de duas Unidades Didáticas em Ciências Naturais"". Enseñanza de las Ciencias Extra (2017): 995-1001.
    Published
  10. Pinto, Alexandra Isabel Sá; Pinto, José Alexandre da Silva; Cardia, P.; Fonseca, M.; Lopes, J. B.. "PROPOSAL FOR A FRAMEWORK TO EVALUATE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS UNDERSTANDING OF NATURAL SELECTION". ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS Extra (2017): 1083-1088.
    Published
  11. Rocha, J.; Pinto, Alexandra Isabel Sá; Pinto, José Alexandre da Silva; Gomes, J.; Oliveira, E.. "Dos provérbios ao conhecimento científico: de poeta e cientista inventor todos temos um pouco com algum labor – o ensino das ciências físicas e naturais no 1.º e 2.º ciclos do ensino básico". Indagatio Didactica 8 4 (2016): 53-61.
    Published
  12. Pinto, Alexandre; Barbot, António; Viegas, Clara; Silva, António A.; Santos, Carla A.; Lopes, J. Bernardino. "Teaching Science with Experimental Work and Computer Simulations in a Primary Teacher Education Course: What Challenges to Promote Epistemic Practices?". Procedia Technology 13 1 (2014): 86-96.
    Published • 10.1016/j.protcy.2014.02.012
  13. Pinto, J. A.; Lopes, J. B.; Silva, A. A.; Santos, Carla A.. "Developing a Teacher Education Programme to Promote Scientific Literacy Improving a Positive Attitude About Science". Problems of Education in the 21st Century 60 (2014): 000-000.
    Published
  14. Lopes, J. B.; Silva, A. A.; Cravino, J. P.; Santos, C. A.; Cunha, A.; Pinto, A.; Silva, A.; et al. "Constructing and Using Multimodal Narratives to Research in Science Education: Contributions Based on Practical Classroom". Research in Science Education 44 3 (2013): 415-438.
    Published • 10.1007/s11165-013-9381-y
  15. Pinto, José Alexandre da Silva; Lopes, Joaquim; Silva, António; Cravino, José; Viegas, Clara; Cunha, Ana; Saraiva, Maria; Branco, Maria; Santos, Carla. "Instrumentos de Ajuda à Mediação do Professor Para Promover a Aprendizagem dos Alunos e o Desenvolvimento Profissional de Professores". Sensos 2 1 (2012): 125-171.
    Published
  16. Pinto, José Alexandre da Silva; Lopes, Joaquim; Silva, António. "Situação Formativa: Um instrumento de gestão do currículo capaz de promover literacia científica". Enseñanza de las ciências Extra (2009): 1616-1621. http://ensciencias.uab.es.
    Published
  17. Silva, Adília; Pinto, José; Viegas, Clara; Lopes, Joaquim; Silva, António; Santos, Carla. "Utilização de contextos científicos e tecnológicos no ensino das Ciências Físicas: Conhecer para valorizar. Enseñanza de las ciências". Enseñanza de las ciências Extra (2009): 2313-2317.
    Published
  18. Silva, António; Pinto, José. "Disciplinas e interdisciplinaridade na formação inicial de professores: Um caso em Estudo". Inovação 15 123 (2002): 203-217.
    Published
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2020/10/01 - Current BEE (Biological Evolution Education) for Sustainability: how a socio scientific issues learning approach informed by biological evolution contributes to elementary students’ literacy on sustainability
Co-supervisor
Doutoramento em Didática de Ciências e Tecnologia (Doutoramento) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2017 - 2017 Porto International Conference on Research in Education
Congress (Other)
2016 - 2016 EVOKE 2017 - EVOlutionary Knowledge for Everyone,2017
Meeting (Other)
2005 - 2005 Encontro Nacional de Educação em Ciências (XI ENEC)
Meeting (Other)
ESE/IPP e Diversos, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2017 - 2017 XVII Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVII ENEC)
Meeting
XVII Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVII ENEC) | I Seminário Internacional de Educação em Ciências (I SIEC).
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana Castelo, Portugal
2016 - 2016 Encontro Internacional A Voz dos Professores de C&T 2016
Congress
Encontro Internacional A Voz dos Professores de C&T 2016
Universidade de Tras-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2016 - 2016 Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality TEEM'16
Congress
International Conference Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality
Instituto Politecnico do Porto Instituto Superior de Engenharia do Porto, Portugal
2015 - 2015 Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality TEEM'15, 2015
Congress
Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality TEEM'15
Instituto Politecnico do Porto Instituto Superior de Engenharia do Porto, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/02/08 Reforma curricular à luz da Base Nacional Comum Curricular (BNCC): estudo sobre o impacto da BNCC nas práticas curriculares de professores alfabetizadores
(Thesis) Main arguer
Sandra Maria Tavares Assunção (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2015/09 - Current Associação Portuguesa de Educação em Ciências - APEduC

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2023/01/01 - 2023/12/01 International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality Bragança - Portugal
2022/01/01 - 2022/12/01 VPCT 2022 ENCONTRO INTERNACIONAL UTAD

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2015/01/01 - 2016/01/01 Sensos Livpsic
2013/01/01 - 2014/01/01 Sensos-e
Distinctions

Other distinction

2014 Apoio à publicação em revistas de elevada qualidade PAPRE (4ª Edição)
Instituto Politecnico do Porto, Portugal