???global.info.a_carregar???
Desde 2019, sou investigador auxiliar e membro integrado do Centro de Investigação e Intervenção Social (CIS). Cocoordenador do grupo de investigação Comunidade, Educação e Desenvolvimento (CED), no mesmo centro de investigação, entre 2017 e 2021. Sou Chair da Ação COST Rural NEET Youth Network, financiada pela Comissão Europeia. Sou, ainda, coordenador do projeto Tr@ck-IN - Public employment services tracking effectiveness in supporting rural NEETs, financiado pelo Youth Employment Fund (EEA & Norway Grants).  Os meus interesses de investigação centram-se no desenvolvimento psicossocial de adolescentes e jovens adultos em meios rurais, especialmente daqueles que se encontram Nem em Emprego nem em Educação ou Formação (NEEF). Nesse âmbito, publiquei aproximadamente 50 trabalhos científicos, percorrendo tópicos como: desenvolvimento social e bem-estar; sucesso escolar; transição escola-trabalho; mobilidades jovens entre os meios rurais e os meios urbanos; perceção de jovens adultos e respetiva integração profissional no setor agrícola; mentoria.    Tenho experiência de coordenação de equipas científicas em projetos como o Observatório da Educação da Lezíria do Tejo (Comunidade Intermunicipal da Lezíria do Tejo - 2019/2020) ou o Fórum para a Qualificação Profissional (Governo Regional dos Açores - 2021/2022). Entre 2004 e 2015 anos, desenvolvi atividades de conceção, implementação e avaliação de projetos sociais e educativos em vários contextos e com diversas organizações (Caritas da Ilha Terceira; Câmara Municipal de Angra do Heroísmo; equipa ISCTE-IUL de acompanhamento ao programa - TEIP) financiados por diversos fundos públicos e privados. Colaboro regularmente com a imprensa escrita regional nos Açores (Diário Insular e Açoriano Oriental) e pontualmente com a imprensa escrita nacional (jornal Público).
Identification

Personal identification

Full name
Francisco Simões

Citation names

  • Simões, Francisco

Author identifiers

Ciência ID
CF1C-15C8-745F
ORCID iD
0000-0002-5290-9086
Google Scholar ID
https://scholar.google.pt/citations?user=oeUsJq8AAAAJ&hl=pt-PT&authuser=1

Email addresses

  • francisco.simoes@iscte-iul.pt (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology
  • Social Sciences - Other Social Sciences
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Education
Degree Classification
2015/03/01 - 2018/12/31
Concluded
Post-Doc (Pós-doutoramento)
ISCTE , Portugal
2008/10 - 2013/12/31
Concluded
Family Clinical Psychology and Family Intervention (Doutoramento)
Universidade de Coimbra, Portugal
Excelent
2004/09 - 2007/12/31
Concluded
Social Sciences and Public Policies (Mestrado)
Universidade dos Açores, Portugal
2003/09 - 2004/07/31
Concluded
Family Evaluation and Intervention (Pós-Graduação)
Universidade de Coimbra, Portugal
1997/10 - 2002/10/31
Concluded
Psychology (Licenciatura)
Universidade de Coimbra, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2019/02/01 - Current Auxiliary Researcher (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/11/01 - 2018/12/31 Postdoc (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2013/05/01 - 2015/02/28 Project manager Caritas da Ilha Terceira, Portugal
Caritas da Ilha Terceira, Portugal
2004/11/01 - 2009/10/31 Project manager Caritas da Ilha Terceira, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2009/11/01 - 2013/04/30 Bolseiro de Doutoramento Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade de Coimbra, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2015/03 - 2019/01 The (in)consistent use of authority by family, school and community most important adults
SFRH/BPD/99616/2014
Research Fellow
Stichting Weten
2009/10 - 2013/04 The impact of different types of mentoring on vulnerable children and adolescents
SFRH/BD/60823/2009
Stichting Weten

Contract

Designation Funders
2021/10/01 - 2024/04/30 Track-IN - Public Employment Services Tracking Effectiveness in Supporting Rural NEETs
Concluded
2019/10/14 - 2023/10/13 Rural NEET Youth Network: Modeling the risks underlying rural NEETs social exclusion
CA18213
Principal investigator
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
European Cooperation in Science and Technology (COST)
Ongoing
2019/04/16 - 2022/03/15 SOCIAL IMAGES, ORGANIZATIONAL CLIMATE AND QUALITY OF RELATIONSHIPS IN RESIDENTIAL CARE_CIRC: THE DESIGN, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF AN INTERVENTION PROGRAM.
PTDC/CED-EDG/30373/2017
Researcher
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2019/03/27 - 2020/09/29 Observatory of Education of Lezíria do Tejo
73110000-6
Principal investigator
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
Comunidade Intermunicipal da Lezíria do Tejo
Ongoing
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Francisco Simões. "Vivere in tempi di crisi: I giovanni portoghesi e la tranzione dal mondo scolastico al mondo del lavoro nel corso dell'ultimo decennio". In La Condizione Giovanile in Italia - Rapporto Giovanni 2023. Milão: Il Mulino, 2023.
  2. Simões, Francisco; do Carmo, Renato Miguel; Fernandes, Bernardo. "Equal Opportunities, Fair Work and Social Protection: Impacts of COVID-19 on Young People in Portuguese Rural Territories". In Public Policies for Territorial Cohesion, 45-64. Springer International Publishing, 2023.
    10.1007/978-3-031-26228-9_3
  3. Simões, F.; Calheiros, M. M.; Alarcão, M.. "Youth mentoring and multiple social support attunement". In Mentoring Children and Young People for Social Inclusion, 94-109. Nova Iorque, United Kingdom: Routledge, 2020.
    Published
  4. Simões, F.; Drumonde, R.. "Os desafios da reconversão profissional de jovens nas atividades do setor primário: O caso do projeto TERRA NOSTRA - Capacitação com raízes (The challenges of youths professional reconversion in the primary sector: The case study of TERRA NOSTRA)". 2016.
  5. Simões, F.. "A tutoria escolar como factor promotor do sucesso escolar e do bem-estar de jovens: Impactos de uma prática". In Juventude(s): Novas realidades, novos olhares, 103-122. Famalicão, Portugal: Húmus, 2016.
    Published
Journal article
  1. Rocca, Antonella; Agahi, Omeed; Beilmann, Mai; Bettencourt, Leonor; Edisherashvili, Natalia; Marta, Elena; Mazzocchi, Paolo; et al. "NEETs and Youth Guarantee Registration: Examining the Link to Past Undeclared Work". Politics and Governance 12 (2023): http://dx.doi.org/10.17645/pag.7405.
  2. Mazzocchi, Paolo; Agahi, Omeed; Beilmann, Mai; Bettencourt, Leonor; Braziene, Ruta; Edisherashvili, Natalia; Keranova, Dilyana; et al. "Subjective Well-Being of NEETs and Employability: A Study of Non-Urban Youths in Spain, Italy, and Portugal". Politics and Governance 12 (2023): http://dx.doi.org/10.17645/pag.7415.
  3. Simões, Francisco; Marta, Elena. "Public Employment Services and Vulnerable Youth in the EU: The Case of Rural NEETs". Politics and Governance 12 (2023): http://dx.doi.org/10.17645/pag.7432.
    10.17645/pag.7432
  4. Giovanni Aresi; Valentina Ferrari; Elena Marta; Francisco Simões. "Youth involvement in alcohol and drug prevention: A systematic review". Journal of Community & Applied Social Psychology (2023): https://doi.org/10.1002/casp.2704.
    10.1002/casp.2704
  5. D’Jamila Garcia; Francisco Simões; Leonor Bettencourt; Cecília Aguiar; Inês Alves Ferreira; Joana Mendonça; Carla Moleiro; Antonella Rocca; Vladislava Lendzhova. "Predictors of Secondary Education Completion across Portuguese Municipalities: Evidence from the 2009–2018 Period". Societies (2023): https://doi.org/10.3390/soc13090200.
    10.3390/soc13090200
  6. Leonor Bettencourt; Francisco Simões; Bernardo Fernandes; Joana Fonseca. "Designing vocational training policies in an outermost European region: Highlights from a participatory process". European Educational Research Journal (2023): https://doi.org/10.1177/14749041231157445.
    10.1177/14749041231157445
  7. Simões, F.; Fernandes-Jesus, M.; Marta, E.. "NEETs civic and political participation in outermost islands: The mediating roles of sense of community and agency". Journal of Community and Applied Social Psychology N/A (2022): https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/casp.2609.
    Published • 10.1002/casp.2609
  8. Simões, F.; Erdogan, E; Muratovic, M.; Sik, D.. "Scrutinising the exceptionalism of young rural NEETs: A bibliometric review". Youth and Society 54 2_suppl (2022): 8S-28S. https://journals.sagepub.com/eprint/PPV3XHA6WG5GAEJMW3QI/full.
    Published • 10.1177%2F0044118X211040534
  9. Flynn, P.; McCauley, V. ; Mujcinovic, A. ; Radovic, V. ; Bojnec, S.; Simões, F.. "Rapid Evidence Assessment Protocol for the Meta-Analysis of Initiatives, Interventions and Programmes That Target Rural NEETs". Social Sciences 11 8 (2022): 1-7. https://www.mdpi.com/2076-0760/11/8/362/htm.
    Published • 10.3390/socsci11080362
  10. Simões, F.; Fernandes-Jesus, M.; Marta, E.; Albanesi, C. ; Carr, N.. "The increasing relevance of European rural young people in policy agendas: Contributions from community psychology". Journal of Community and Applied Social Psychology N/A (2022):
    Published • 10.1002/casp.2640
  11. Simões, F.; Tosun, J. ; Rocca, A.. "Determinants of job-finding intentions among young adults from 11 European countries". Social Indicators Research N/A (2022): https://link.springer.com/article/10.1007/s11205-022-02941-6.
    Published • 10.1007/s11205-022-02941-6
  12. Francisco Simões; Emre Erdogan; Melisa Muratovic; Dorottya Sik. "Scrutinising the Exceptionalism of Young Rural NEETs: A Bibliometric Review". Youth & Society (2021): https://doi.org/10.1177/0044118X211040534.
    10.1177/0044118X211040534
  13. Francisco Simões; Elena Marta; Daniela Marzana; Sara Alfieri; Maura Pozzi. "An Analysis of Social Relationships Quality Associations with Hope Among Young Italians: the Role of NEET Status". Journal of Applied Youth Studies (2021): https://doi.org/10.1007/s43151-021-00034-8.
    10.1007/s43151-021-00034-8
  14. Simões, F.; Calheiros, M. M.. "Multiple autonomy support attunement connections with perceived competence in learning and school grades among rural adolescents". Current Psychology N/A (2021): https://doi.org/10.1007/s12144-021-01557-2.
    Published • 10.1007/s12144-021-01557-2
  15. Unay-Gailhard, I.; Simões, F.. "Becoming a young farmer in the digital age— An island perspective". Rural Sociology N/A (2021): https://onlinelibrary.wiley.com/journal/15490831.
    Published • 10.1111/ruso.12400
  16. Simões, F.; Unay-Gailhard, I.; Mujcinovic, A.; Fernandes, B.. "How to foster rural sustainability through farming workforce rejuvenation? Looking into involuntary newcomers’ spatial (im)mobilities". Sustainability 13 15 (2021): https://www.mdpi.com/2071-1050/13/15/8517.
    Published • 10.3390/su13158517
  17. Simões, F.; Rocca, A.; Rocha, R.; Mateus, C.; Marta, E.; Tosun, J.. "Time to get emotional: Determinants of university students’ intention to return to rural areas". Sustainability 13 9 (2021): https://www.mdpi.com/2071-1050/13/9/5135.
    Published • 10.3390/su13095135
  18. Elena, M. A.; Marta, E.; Simões, F.; Fernandes-Jesus, M.; Petrescu, C.. "Soft skills and psychological well-being: A study on Italian urban and rural NEETs". Calitatea Vietii 32 4 (2021): https://revistacalitateavietii.ro/journal/article/view/344.
    Published • 10.46841/RCV.2021.04.02
  19. Almeida, A.; Simões, F.. "Professional development perspectives across gender and age groups of under-qualified rural NEETs". Journal of Community Psychology 48 5 (2020): 1620-1636. https://onlinelibrary.wiley.com/.
    Published • 10.1002/jcop.22356
  20. Simões, F.; Rio, N. B.. "How to increase rural NEETs professional involvement in agriculture? The roles of youth representations and vocational training packages improvement". Journal of Rural Studies 75 (2020): 9-19. https://www.sciencedirect.com/journal/journal-of-rural-studies/vol/75/suppl/C.
    Published • 10.1016/j.jrurstud.2020.02.007
  21. Simões, F.; Rocha, R.; Mateus, C.. "Beyond the prophecy success: how place attachment and future time perspective shape rural university students intentions of returning to small islands". Journal of Youth Studies N/A (2019): https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1645312.
    Published • 10.1080/13676261.2019.1645312
  22. Simões, F.; Calheiros, M. M.. "A matter of teaching and relationships: determinants of teaching style, interpersonal resources and teacher burnout". Social Psychology of Education 22 4 (2019): 991-1013. https://doi.org/10.1007/s11218-019-09501-w.
    Published • 10.1007/s11218-019-09501-w
  23. Mendonça, C.; Simões, F.. "Disadvantaged youths’ subjective well-being: the role of gender, age, and multiple social support attunement". Child Indicators Research 12 3 (2019): 769-789. https://link.springer.com/article/10.1007/s12187-018-9554-3#citeas.
    Published • 10.1007/s12187-018-9554-3
  24. Simões, F.. "How to involve rural NEET youths in agriculture? Highlights of an untold story". Community Development 49 5 (2018): 556-573. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15575330.2018.1531899.
    Published • 10.1080/15575330.2018.1531899
  25. Simões, F. A. M.; Calheiros, M. M. D. A.; Alarcão e Silva, M. M.; Toledo Sousa, A. S.; Lopes da Silva, O. D.. "Total and attuned multiple autonomy support and the social development of early adolescents". Journal of Child and Family Studies 27 2 (2018): 374-386. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10826-017-0911-5.
    Published • 10.1007/s10826-017-0911-5
  26. Simões, F.; Calheiros, M. M.; Alarcão, M. M. A.. "Socioeconomic status, multiple autonomy support attunement, and early adolescents' social development". Journal of Community Psychology 46 6 (2018): 790-805. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/jcop.21973.
    Published • 10.1002/jcop.21973
  27. Simões, F.; Meneses, A.; Luís, R.; Drumonde, R.. "NEETs in a rural region of Southern Europe: perceived self-efficacy, perceived barriers, educational expectations, and vocational expectations". Journal of Youth Studies 20 9 (2017): 1109-1126. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13676261.2017.1311403.
    Published • 10.1080/13676261.2017.1311403
  28. Simões, F.; Calheiros, M. M.. "The relations between prosocial behaviors and self-regulation: evidences from the validation of the PTM-R for Portuguese early adolescents". The Spanish Journal of Psychology 19 (2016): https://www.cambridge.org/core/journals/spanish-journal-of-psychology/article/div-classtitlethe-relations-between-prosocial-behaviors-and-self-regulation-evidences-from-the-validation-of-the-ptm-r-for-portuguese-early-adolescentsdiv/96062806502124BF66CDB2.
    Published • 10.1017/sjp.2016.70
  29. Simões, F.; Alarcão, M.. "Mentors and teachers: testing the effectiveness of simultaneous roles on school performance from a basic psychological needs satisfaction perspective". Instructional Science 42 3 (2014): 465-483. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11251-013-9288-z.
    Published • 10.1007/s11251-013-9288-z
  30. Simões, F.; Alarcão, M.. "Teachers and school-based mentors for at-risk students: a qualitative study". Child and Youth Care Forum 43 1 (2014): 113-133. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10566-013-9228-8.
    Published • 10.1007/s10566-013-9228-8
  31. Simões, F.; Alarcão, M.. "Promoting well-being in school-based mentoring through the satisfaction of basic psychological needs: does it really count?". Journal of Happiness Studies 15 2 (2014): 407-424. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10902-013-9428-9.
    Published • 10.1007/s10902-013-9428-9
  32. Simões, F.; Alarcão, M.. "The moderating influence of perceived competence in learning on mentored students' school performance". Learning and Individual Differences 32 (2014): 212-218. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608014000557.
    Published • 10.1016/j.lindif.2014.03.009
  33. Simões, F.; Alarcão, M.. "Satisfação de necessidades psicológicas básicas em crianças e adolescentes: adaptação e validação da ESNPBR". Revista Psicologia: Reflexão e Crítica 26 2 (2013): 261-269. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0102-7972&lng=en&nrm=iso.
    Published • 10.1590/S0102-79722013000200006
  34. Simões, F.; Alarcão, M.. "Avaliação da motivação intrínseca na aprendizagem: validação de duas escalas para crianças e adolescentes". Psico-USF 16 3 (2011): 265-273. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1413-8271&lng=en&nrm=iso.
    Published • 10.1590/S1413-82712011000300003
  35. Simões, F.; Alarcão, M.. "A eficácia da mentoria escolar na promoção do desenvolvimento socioemocional e instrumental de jovens". Educação e Pesquisa 37 2 (2011): 339-354. http://www.educacaoepesquisa.fe.usp.br/.
    Published • 10.1590/S1517-97022011000200009
Newspaper article
  1. Francisco Simões; Jale Tosun. "Active Labour Market Policies and Youth Employment in European Peripheries", Politics and Goverrnance, 2024, https://www.cogitatiopress.com/politicsandgovernance/article/view/7958.
Report
  1. Simões, F.; Bettencourt, L.; Bernardo M.Q. Fernandes. 2022. Agenda Regional para a Qualificação Profissional | Valorizar os Açorianos, Horizonte 2030.
  2. Simões, F.; Bettencourt, L.; Bernardo M.Q. Fernandes. 2022. Agenda Regional para a Qualificação Profissional | Sumário Gráfico e Executivo.
Working paper
  1. Simões, F.. 2019. "Programa Cultivar Vocações: Guia de recomendações de melhoria (Cultivar Vocações program: Improvement recommendations guide)". https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/programa-cultivar-vocacoes-guia-de-recomendacoes-de-melhoria-/62700?lang=en.
  2. Simões, F.; Drumonde, R.; Crespo, C.; Martins, M.; Borba, C.. 2019. "Situação sócioeducativa de jovens entre os 14 e os 18 anos no concelho de Angra do Heroísmo: Diagnóstico e proposta de intervenção (Social and educational situation of youth aged 14 to 18 years old in the municipality of Angra do Heroísmo: Diagnosis and intervention recommendations)". https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/situacao-socioeducativa-de-jovens-entre-os-14-e-os-18-anos-no-concelho-de-angra-do-heroismo/62699?lang=en.
  3. Simões, F.; Alarcão, M.. 2008. "Being a mentor and mentoring in schools: Clues for the intervention". https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/being-a-mentor-and-mentoring-in-schools-clues-for-the-intervention/69713?lang=en.

Other

Other output
  1. Predictors of school attainment in secondary education in portuguese municipalities: Evidence from the past decade. Conference Lisbon COST Action CA18213 Rural NEET Youth: Education: What’s next? Formal education and training and the transition from school to work in rural areas. 2021. D'Jamila Garcia; Bettencourt, L.; Simões, F.; Ferreira, I.; Aguiar, C.; Moleiro, C.; Mendonça, J.. https://rnyobservatory.eu/web/lisbon-conference-2021/.
  2. Rural NEET Youth Network: An overview of rural NEETs across Europe. Rural NEET Youth in Turkey: Policies, education, support and future. 2021. Simões, F.. https://rnyobservatory.eu/web/2021/03/01/rural-neet-youth-in-turkey-policies-education-support-and-future-30th-march-2021/.
  3. Rural NEET Youth Network: An overview of rural NEETs across Europe. NEETs and rural in Romania: Knowledge, problems, solutions. 2021. Simões, F.. https://rnyobservatory.eu/web/2021/03/23/neets-rural-in-romania-knowledge-problems-solutions-9th-june-2021/.
  4. Educação nos Açores: Caminhos, desafios, futuro ou uma forma de terapia breve. Semanas de Estudo do IAC. 2021. Simões, F..
  5. Rural NEET Youth Network: An overview. Social-emotional prototype modeling: The NEETs case. 2021. Simões, F.. https://rnyobservatory.eu/web/2021/08/05/social-emotional-prototype-modeling-neet-youth-cases-20th-september-2021/.
  6. Rural NEET Youth Network: An overview. Building Networks for Rural Youth Opportunities. 2021. Simões, F.. https://rnyobservatory.eu/web/2021/09/10/building-networks-for-rural-youth-opportunities-8th-october-2021/.
  7. Rural NEET Youth Network: An overview. Ethical dillemas and data protection regulation in research and intervention with young people in rural areas. 2021. Simões, F.. https://rnyobservatory.eu/web/2021/07/29/ethical-dilemmas-and-general-data-protection-regulation-in-research-and-intervention-with-young-people-in-rural-contexts-14th-october-2021/.
  8. Rural NEET Youth Network: An overview. Unlocking the potencial of social economy enterprises in rural areas. 2021. Simões, F.. https://rnyobservatory.eu/web/2021/03/23/unlocking-the-potential-of-social-economy-enterprises-in-rural-area-13th-october-2021/.
  9. How to increase rural NEETs professional involvement in agriculture? The role of vocational training packages improvement. Green economy: Challenges and opportunities for rural NEETs. 2020. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/how-to-increase-rural-neets-professional-involvement-in-agriculture--the-role-of-vocational/69524?lang=en.
  10. Addressing climate vulnerability and the needs of rural youth NEET in Portuguese Islands. COST Action 18213 Rural NEET Youth Network: Third Management Committee Meeting. 2020. Fernandes-Jesus, M.; Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/addressing-climate-vulnerability-and-the-needs-of-rural-youth-neet-in-portuguese-islands/70923?lang=en.
  11. Youth unemployment trends. Summer Webinars 2020. 2020. Simões, F..
  12. Estatuto socioecono´mico e percursos de sucesso no 3o ciclo do ensino ba´sico: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo entre as NUTS III? Policy-brief nº 1. Estatuto socioecono´mico e percursos de sucesso no 3o ciclo do ensino ba´sico: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo entre as NUTS III? Policy-brief nº 1. 2020. Simões, F.; Ferreira, I.; D'Jamila Garcia; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  13. NEET youths profile in The Azores Islands: What do we know so far?. NEET youths profile in The Azores Islands: What do we know so far. 2020. Simões, F..
  14. Percursos diretos de sucesso no ensino secunda´rio: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo em relac¸a~o a outras regio~es do pai´s? Short-brief nº 2. Percursos diretos de sucesso no ensino secunda´rio: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo em relac¸a~o a outras regio~es do pai´s? Short-brief nº 2. 2020. Simões, F.; Ferreira, I.; D'Jamila Garcia; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  15. Transic¸a~o do 1º para o 2º ciclo de escolaridade do Ensino Ba´sico e estatuto socioecono´mico: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo entre as NUTS III, na u´ltima de´cada? Policy-brief nº 2. Transic¸a~o do 1º para o 2º ciclo de escolaridade do Ensino Ba´sico e estatuto socioecono´mico: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo entre as NUTS III, na u´ltima de´cada? Policy-brief nº 2. 2020. Bettencourt, L.; Simões, F.; Ferreira, I.; D'Jamila Garcia; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  16. Fatores do contexto escolar na transição do 1º para o 2º ciclo de escolaridade do Ensino Ba´sico: Como se posiciona a Lezi´ria do Tejo entre as NUTS III? Short-brief nº 3. Fatores do contexto escolar na transição do 1º para o 2º ciclo de escolaridade do Ensino Ba´sico: Como se posiciona a Lezíria do Tejo entre as NUTS III? Short-brief nº 3. 2020. Bettencourt, L.; Simões, F.; Ferreira, I.; D'Jamila Garcia; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  17. Rural NEET online observatory: Formats and content. COST Action 18213 Rural NEET Youth Network: Third Management Committee Meeting. 2020. Simões, F..
  18. Rural NEET Youth Network: An overview. COST Action 18213 Rural NEET Youth Network: Second Management Committee Meeting. 2020. Simões, F..
  19. How to involve rural NEET youths in agriculture? Highlights of an untold story. Journal of Planning Literature. 2020. Simões, F..
  20. NEET youths profile in The Azores Islands: What do we know so far (2nd Edition). NEET youths profile in The Azores Islands: What do we know so far. 2020. Simões, F..
  21. Lezíria do Tejo: Conhecer o território para melhor compreender os resultados escolares. Lezíria do Tejo: Conhecer o território para melhor compreender os resultados escolares. 2020. Ferreira, I.; D'Jamila Garcia; Simões, F.; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  22. Lezíria do Tejo: Situação educativa do território. Lezíria do Tejo: Situação educativa do território. 2020. Ferreira, I.; Mendonça, J.; D'Jamila Garcia; Simões, F.; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  23. Como se distribuem os percursos diretos de sucesso no 3º ciclo de escolaridade, nos municípios e nas escolas da Lezíria do Tejo? Short-brief nº 1. Como se distribuem os percursos diretos de sucesso no 3º ciclo de escolaridade, nos munici´pios e nas escolas da Lezi´ria do Tejo? Short-brief nº 1. 2020. Ferreira, I.; D'Jamila Garcia; Simões, F.; Aguiar, C.; Moleiro, C..
  24. Rural NEETs in Portugal: 2009/2019 overview. Rural NEETs in Portugal: 2009/2019 overview. 2020. Simões, F.; Ferreira, T.; Vieira, M. M.. https://rnyobservatory.eu/web/National-Reports/NR-PORTUGAL-09-19.pdf.
    10.15847/CISRNYN.NRPT.2020.12
  25. Rural NEETs in portugal 2009-2019: Main trends. Economic and Business Trends Shaping the Future. 2020. Simões, F.; Ferreira, T.; Vieira, M. M..
  26. Intenção de regresso aos Açores de estudantes universitários: Entre o pragmatismo e a vinculação à ilha (Intention to return of university students to The Azores Islands: Between pragmatism and island attachment). Atlântida. 2019. Simões, F.; Carlos Mateus; Mateus, C.; Rocha, R.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/intencao-de-regresso-aos-acores-de-estudantes-universitarios-entre-o-pragmatismo-e-a-vinculacao-a/62698?lang=en.
  27. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  28. Economia social em espaços rurais: Potencialidades e limitações para a integração de jovens NEEF (Social economy in rural spaces: Potentialities and limitations for the integration of NEETs). ESPANet Portugal. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/economia-social-em-espacos-rurais-potencialidades-e-limitacoes-para-a-integracao-de-jovens-neef/60673?lang=en.
  29. Rural NEET Youth Network: Goals and deliverables. COST Action 18213 Rural NEET Youth Network: First Management Committee Meeting. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neet-youth-network-goals-and-deliverables/69514?lang=en.
  30. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  31. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  32. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  33. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  34. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  35. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  36. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  37. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  38. Desempenho escolar e estatuto socioeconómico (School performance and socioeconomic status). Cerimónia comemorativa dos 30 anos do SDPA. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/desempenho-escolar-e-estatuto-socioeconomico-school-performance-and-socioeconomic-status/60671?lang=en.
  39. A mentoria como uma experiência promotora do desenvolvimento emocional (Mentoring as an experience to promote emotional development). II Encontro de Pensamento Emocional. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/a-mentoria-como-uma-experiencia-promotora-do-desenvolvimento-emocional-mentoring-as-an-experience/60670?lang=en.
  40. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  41. Social economy in rural spaces: Potentialities and limitations for the integration of NEETs. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/social-economy-in-rural-spaces-potentialities-and-limitations-for-the-integration-of-neets/62702?lang=en.
  42. Rural NEETs qualifications: What do we know so far?. 2019. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neets-qualifications-what-do-we-know-so-far-/62701?lang=en.
  43. Multiple social support attunement and natural mentoring for disadvantaged youths.. IV Global Youth Mentoring Network conference. 2018. Simões, F.; Calheiros, M. M.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/multiple-social-support-attunement-and-natural-mentoring-for-disadvantaged-youths-/60668?lang=en.
  44. Rural NEET youths in rural areas: A. multidisciplinar, multilevel, and participatory approach to uphold future research.. NEETs in rural areas: A double challenge for European Union. 2018. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/rural-neet-youths-in-rural-areas-a-multidisciplinar-multilevel-and-participatory-approach-to-uphold/60669?lang=en.
  45. Paisagem e território: Desafios dos jovens NEEF na ruralidade (Landscape and territory: Challenges of NEET youths in rural areas).. Encontro dos mestrados de psicologia comunitária e de psicologia da saúde. 2018. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/paisagem-e-territorio-desafios-dos-jovens-neef-na-ruralidade-landscape-and-territory-challenges-of/60667?lang=en.
  46. A autoridade partilhada por professores, pais e mentores e o desenvolvimento social de pré-adolescentes (Shared authority by teachers, parents and mentors and the social development of early adolescents). Comunicação apresentada na Universidade dos Açores, Ponta Delgada.. Comunicação livre. 2017. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/a-autoridade-partilhada-por-professores-pais-e-mentores-e-o-desenvolvimento-social-de-pre/40683?lang=en.
  47. A autoridade partilhada por professores, pais e mentores e o desenvolvimento social de pré-adolescentes (Shared authority by teachers, parents and mentors and the social development of early adolescents). Summit Educacional do SDPA. 2017. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/-a-autoridade-partilhada-por-professores-pais-e-mentores-e-o-desenvolvimento-social-de-pre/40684?lang=en.
  48. How to involve NEET youth in rural areas? Highlights from an untold story. Convegno neeting. 2017. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/how-to-involve-neet-youth-in-rural-areas-highlights-from-an-untold-story/40710?lang=en.
  49. How to involve NEET youth in rural areas? Highlights from an untold story.. Convegno neeting. 2017. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/how-to-involve-neet-youth-in-rural-areas-highlights-from-an-untold-story-/40682?lang=en.
  50. Prosocial Tendencies Measure--Revised; Portuguese Version. PsycTESTS Dataset. 2016. Simões, F.; Calheiros, M. M.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/prosocial-tendencies-measure--revised-portuguese-version/53185?lang=en.
    10.1037/t58926-000
  51. Jovens nem em emprego, nem em educação/formação na Região Autónoma dos Açores: Como o uso de estratégias participadas pode consolidar a integração social e a investigação (NEET youths in The Azores Islands: How the use of participatory strategies can improve social inclusion and research). XII Congresso da APP. 2016. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/jovens-nem-em-emprego-nem-em-educacaoformacao-na-regiao-autonoma-dos-acores-como-o-uso-de/40702?lang=en.
  52. Attuned autonomy support and internalisation of social norms: Results from an exploratory study. 2016. Simões, F.; Calheiros, M. M.; Alarcão, M.; Sousa, A.; Silva, O.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/attuned-autonomy-support-and-internalisation-of-social-norms-results-from-an-exploratory-study/40685?lang=en.
  53. As singularidades dos jovens NEEF em zonas rurais: O caso açoriano (The singularities of NEET youths in rural areas: The case of Azores Islands). 2015. Simões, F.; Drumonde, R.. http://www.opj.ics.ul.pt/index.php/junho-2015.
  54. School-based mentoring in Portugal: Contextualization, programs and results.. I international conference of the Global Youth Mentoring Network. 2014. Simões, F.. https://globalyouthmentoring.com/.
  55. Intervenção com jovens no contexto de famílias multiproblemáticas.. Seminário do instituto de Ação Social dos Açores. 2013. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/intervencao-com-jovens-no-contexto-de-familias-multiproblematicas-/40689?lang=en.
  56. Exemplos de mediação entre a escola e família: O exemplo da tutoria escolar. seminário da Comissão de Proteção de Crianças e Jovens de Angra do Heroísmo. 2013. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/exemplos-de-mediacao-entre-a-escola-e-familia-o-exemplo-da-tutoria-escolar/40688?lang=en.
  57. Ciência, Participação e Mudança. III FIPED. 2013. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/ciencia-participacao-e-mudanca-/40693?lang=en.
  58. Investigação-Acção em Educação. III FIPED. 2013. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/investigacao-accao-em-educacao/40692?lang=en.
  59. Motivação em tempos de crise. II Fórum de Empreendedorismo de Angra do Heroísmo. 2013. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/motivacao-em-tempos-de-crise/40690?lang=en.
  60. Prevenção da indisciplina em meio escolar. Palestra - Centro de formação de escolas das Ilhas Terceira, Graciosa e S. Jorge. 2012. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/prevencao-da-indisciplina-em-meio-escolar/40694?lang=en.
  61. Investigação-Acção em Educação. II FIPED. 2012. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/investigacao-accao-em-educacao/40695?lang=en.
  62. Does school mentoring enhance school grades? Results of an experimental study.. na International Conference the Future of Education. 2012. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/does-school-mentoring-enhance-school-grades-results-of-an-experimental-study/40703?lang=en.
  63. Going beyond teaching: The impact of school mentoring perceived by teachers in the role of school mentors. ATEE Winter Conference. 2012. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/going-beyond-teaching-the-impact-of-school-mentoring-perceived-by-teachers-in-the-role-of-school/40704?lang=en.
  64. Prevenção e gestão da indisciplina em meio escolar. Palestra - Centro de formação de escolas das Ilhas Terceira, Graciosa e S. Jorge. 2011. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/prevencao-e-gestao-da-indisciplina-em-meio-escolar/40696?lang=en.
  65. Promoção da Autonomia no Contexto da Tutoria Escolar. INTE 2011 – International Conference on New Horizons in Education. 2011. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/promocao-da-autonomia-no-contexto-da-tutoria-escolar/40705?lang=en.
  66. Metodologia TUTAL: Metodologia de intervenção promovida por professores tutores. Encontro nacional da Caritas Portuguesa. 2010. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/metodologia-tutal-metodologia-de-intervencao-promovida-por-professores-tutores/40697?lang=en.
  67. Metodologia TUTAL: Interventions promoted by teachers in the role of mentors. Pathways to Resilience. 2010. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/metodologia-tutal-interventions-promoted-by-teachers-in-the-role-of-mentors/40706?lang=en.
  68. Ser tutor e fazer tutoria em meio escolar: Pistas para a intervenção. Ser tutor. 2009. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/ser-tutor-e-fazer-tutoria-em-meio-escolar-pistas-para-a-intervencao/37965?lang=en.
  69. Metodologia TUTAL - intervenção com alunos e alunas promovida por professores tutores. 2009. Simões, F.; Alarcão, M.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/metodologia-tutal---intervencao-com-alunos-e-alunas-promovida-por-professores-tutores/37964?lang=en.
  70. O impacto da reclusão na conjugalidade e na parentalidade: perspectiva da companheira do recluso. 2009. Simões, F.; Alarcão, M.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/o-impacto-da-reclusao-na-conjugalidade-e-na-parentalidade-perspectiva-da-companheira-do-recluso/37959?lang=en.
  71. Metodologia TUTAL: Metodologia de intervenção promovida por professores tutores. VIII encontro de inovação educacional. 2009. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/metodologia-tutal-metodologia-de-intervencao-promovida-por-professores-tutores/40707?lang=en.
  72. Metodologia TUTAL: Metodologia de intervenção promovida por professores tutores. Encontro nacional de escolas TEIP. 2009. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/metodologia-tutal-metodologia-de-intervencao-promovida-por-professores-tutores/40698?lang=en.
  73. Metodologia TUTAL: Metodologia de intervenção promovida por professores tutores. Evento de encerramento do projeto Itineris - Sistema Global de Aprendizagens para a Empregabilidade. 2008. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/-metodologia-tutal-metodologia-de-intervencao-promovida-por-professores-tutores/40699?lang=en.
  74. Metodologia TUTAL: Metodologia de intervenção promovida por professores tutores. XV Congresso Internacional INFAD. 2008. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/metodologia-tutal-metodologia-de-intervencao-promovida-por-professores-tutores/40708?lang=en.
  75. Metodologia TUTAL: Metodologia de intervenção promovida por professores tutores. Encerramento da Iniciativa EQUAL - Fundo Social Europeu. 2008. Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/-metodologia-tutal-metodologia-de-intervencao-promovida-por-professores-tutores/40700?lang=en.
  76. Tutal - metodologia de intervenção com alunos e alunas promovida por professores tutores/Tutal - intervention methodology for students promoted by mentor-teachers.. 2008. Alarcão, M.; Simões, F.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/tutal---metodologia-de-intervencao-com-alunos-e-alunas-promovida-por-professores-tutorestutal--/69714?lang=en.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022/09/09 - Current Delinquência juvenil, vinculação, educação não formal
Supervisor of Tiago Manuel Gomes Carvalhinho
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/09/09 - Current Da Beira-Rio à Beira-Mar: Retratos Sociológicos de Jovens NEEF Rurais na Lezíria do Tejo e nos Açores
Supervisor of Bernardo Maria de Castilho Baptista Fernandes
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/01/01 - Current Da Beira-Mar à Beira-Rio: Retratos Sociológicos de jovens NEEF Rurais na Lezíria do Tejo e nos Açores
Co-supervisor of Bernardo Maria de Castiho Baptista Fernandes
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/11/29 - Current Mentoria de pares
Supervisor of Inês Margarida Vieira da Silva
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02/11 - Current Etnia, bem-estar e competências sociais de jovens NEET: O papel das necessidades psicológicas básicas (NEETs ethnicity, well-being and social competences: The role of basic psychological needs)
Supervisor of Joana Filipa Arcanjo da Fonseca
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2017/11/30 - Current A relação entre o conflito família-trabalho na gestão de carreiras.
Co-supervisor of Ana Beatriz Lapo da Cunha Mendes
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/11/06 - Current Suporte Social Integrado para a Competência em Jovens Jogadores de Rugby
Supervisor of Ana Patrícia Correia de Matos Gil
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/11/26 - 2021/12/16 Caracterização dos estilos parentais por jovens NEEF: Um estudo qualitativo
Supervisor of Joana Filipa Rodrigues Vaz
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/07/07 - 2020/12/14 Esperança dos Jovens NEEF em meio rural: o papel do suporte social.
Supervisor of Joana Filipa Arcanjo da Fonseca
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/11/16 - 2020/12/10 Relação entre o suporte social e a saúde mental dos jovens nem-nem da Região Autónoma da Madeira
Supervisor of Maria Antónia Gonçalves Vieira
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/10/30 - 2019/12/13 Tomada de decisão de carreira: Influência de suporte social dos pares e do tipo de ensino frequentado
Co-supervisor of Ana Catarina Farinha Santos
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/03/20 - 2019/12/12 A Perceção de Autoeficácia na Adaptabilidade de Carreira, mediante o Comprometimento Organizacional em indivíduos da Geração Y
Co-supervisor of Ana Catarina da Silva Ribeiro
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/12/04 - 2019/12/03 Suporte Social para Autonomia na Adolescência dos Melhores Amigos: Implicações no Comportamento Pró-social e Antissocial
Supervisor of Helena dos Anjos Santos
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/12/04 - 2019/12/03 O Suporte Integrado para a Autonomia e a sua Influência na Qualidade-de-Vida e Esperança em Adolescentes
Supervisor of Sara Isabel Batista dos Santos
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09/09 - 2019/11/26 O Suporte Organizacional na relação dos Comportamentos Proativos e o Sucesso na Carreira
Co-supervisor of Ana Margarida de Castro
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/03/20 - 2019/11/19 O suporte organizacional percebido na relação entre a conciliação família-trabalho e a satisfação na carreira e qualidade de vida.
Co-supervisor of Joana Fernandes Bergano Durão
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/02/05 - 2019/11/18 A Perceção da Síndrome de Burnout em Enfermeiros, Mediante os Anos de Experiência Profissional e o Suporte Organizacional Percebido no Envolvimento na Carreira
Co-supervisor of Inês Abreu Delgado
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/12/04 - 2019/11/08 Perceção de autoeficácia e expetativas futurais de jovens NEEF sub-qualificados em uma região rural periférica portuguesa.
Supervisor of Amanda Nunes de Almeida
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2017/11/28 - 2018/11/23 A Perceção de Autoeficácia na Escolha de um Local de Estágio Mediante a Atratividade Organizacional para desenvolvimento de carreira: um estudo com estudantes universitários.
Co-supervisor of Ana Cláudia Feliciano da Cruz
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2016/02/25 - 2017/11/29 A Influência do Suporte Social Total e Integrado em Indicadores de Bem-Estar em Crianças do 2º e 3º Ciclo
Supervisor of Catarina Santos de Ornelas Correia
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/10/29 - 2017/11/27 Gender, age and multiple social support: Impact on the well-being of socially vulnerable youths
Supervisor of Carina Alexandra Alegria Mendonça
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/10/29 - 2016/11/29 Impacto das Redes Sociais de Adolescentes na Autorregulação Comportamental, Cognitiva e Emocional
Supervisor of Maria Filomena Brito Vicente Pereira
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/10/29 - 2016/11/28 O impacto da rede social pessoal de adolescentes nos comportamentos pró-sociais e antissociais
Supervisor of João António Moreira Grilo
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021/09/18 - 2021/10/02 Semanas de Estudo do Instituto Açoriano de Cultura (2021/09/18)
Conference (President of the Organising Committee)
2021/01/27 - 2021/01/27 Educação e formação e transição escola-trabalho em zonas rurais (2021/01/27)
Conference (President of the Organising Committee)
2019/06/25 - 2020/02/28 QUALIFICATIONS AND RURAL DEVELOPMENT: FROM CHALLENGES IN A NEAR FUTURE TO THE OPPORTUNITIES FOR THOSE IN GREATER DISADVANTAGE (2019/06/25)
Workshop (President of the Organising Committee)
2020/01/29 - 2020/01/31 COST Action 18213 2nd Meeting (2020/01/29)
Other (President of the Organising Committee)
2019/07/01 - 2019/07/01 II CED Summer Meeting (2019/07/01)
Workshop (Member of the Organising Committee)
2018/07/16 - 2018/07/17 I CED Summer Meeting (2018/07/16)
Workshop (Member of the Organising Committee)
2017/10/19 - 2017/10/19 III Conferência Internacional da Global Youth Mentoring Network (2017/10/19)
Conference (President of the Organising Committee)
2017/06/29 - 2017/06/30 IV Encontro Nacional de Psicologia Comunitária (2017/06/29)
Congress (President of the Organising Committee)

Association member

Society Organization name Role
2020/10/01 - Current Associação Europeia de Psicologia Comunitária
2013/08/01 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses
Distinctions

Award

2014 Bolsa de pós-doutoramento (SFRH/BPD/99616/2014)
2009 Bolsa de doutoramento (SFRH/BD/60823/2009)