???global.info.a_carregar???
Alexandra Leandro, born in Oporto in 1975. Since 2002, has been a member of the faculty of the Polytechnic of Coimbra (School of Higher Education) as a professor of Communication Sciences, Organizations and Media. Usually teaches curricular units of Marketing, Advertising and Public Relations. Currently, she also coordinates the new Post-Graduation in Strategic Communication for Municipalities (ESEC / IPC). Previously, Alexandra has had the opportunity to work in several Marketing departments, mainly in the Food Industry. In 1998, graduated in Social Communication (specialization in Advertising) by the University of Minho. Afterwards, Alexandra post-graduated in Communication Law (Faculty of Law of the University of Coimbra), has become an MBA in Marketing and concluded the master’s degree in management (Porto Business School, University of Porto). In 2017, has successfully concluded her Doctoral degree in the University of Minho. Alexandra's PhD dissertation was entitled: "The communication of socially responsible organizations: an analysis of CSR reports."
Identification

Personal identification

Full name
Alexandra Maria Fernandes Leandro

Citation names

  • Leandro, Alexandra

Author identifiers

Ciência ID
D219-0495-5357
ORCID iD
0000-0002-9166-1925

Email addresses

  • aleandro@esec.pt (Professional)

Telephones

Mobile phone
  • 967570731 (Personal)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Media and Communications

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2016
Concluded
Ciências da Comunicação (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade do Minho, Portugal
"A comunicação das organizações socialmente responsáveis: uma análise de relatórios de responsabilidade social " (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2010/04
Concluded
Mestrado em Gestão de Empresas (Mestrado)
Universidade do Porto Porto Business School, Portugal
"A relação entre Responsabilidade Social das Empresas e Cultura Organizacional - um estudo de caso" (THESIS/DISSERTATION)
2002
Concluded
MBA Executivo em Marketing (Outros)
Universidade do Porto Porto Business School, Portugal
1998 - 2000
Concluded
Pós-Graduação em Direito da Comunicação (Pós-Graduação)
Universidade de Coimbra Faculdade de Direito, Portugal
1993 - 1998
Concluded
Licenciatura em Comunicação Social - especialização em Publicidade (Licenciatura)
Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2017 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Coimbra, Portugal
2016 - 2017 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Coimbra, Portugal
2013 - 2016 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
2013 - 2016 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2022/12 - 2024/03 OLIVER - University-Industry Cooperation for Production of High Quality Olive
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Turkey

Instituto Politécnico de Coimbra, Portugal
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade
UID/CCI/00736/2019
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade
UID/CCI/00736/2019
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Alexandra Leandro; Sónia Cristina Melo da Silva. A Comunicação da Responsabilidade Social Corporativa: Um Desafio das Organizações Contemporâneas. 2024.
    10.21814/uminho.ed.81
Book chapter
  1. Tavares, Mariana Carapêto; Anastácio, Inês de Jesus; Leandro, Alexandra; Bacalhau, Lara Sofia Mendes; Barbosa Sousa, Bruno. Corresponding author: Leandro, Alexandra. "Exploring the relationship between CRM tools, AI and Big Data: A systematic review". In AI-Driven Marketing Research and Data Analysis. IGI Global, 2024.
    Accepted
  2. Alexandra Leandro; João Morais; Estela Silva. "“Conversas Made in CO”: An Audio Podcast Featuring Alumni, Building a Collective Memory and Contributing to the Brand Identity". 2024.
    10.1007/978-3-031-45651-0_13
  3. Alexandra Leandro; Daniel Gomes; Neuza Ribeiro; Eduardo Ortega; Gabriela Pedro Gomes. "Is Internal Communication a “Bet on the Right Horse” on the Path for Promoting Employees' Eco-Friendly Behavior?". In The Mediator Role of Organizational Green Culture. 2023.
    10.4018/978-1-6684-7353-5.ch006
Conference paper
  1. Estêvão, Inês; Marçalo, Joana; Bacalhau, Lara Mendes; Leandro, Alexandra. Corresponding author: Bacalhau, Lara Mendes. "The consumer experience in omnichannel: a systematic literature review". Paper presented in ICMarkTech'23 -The 2023 International Conference on Marketing and Technologies, Prague, 2023.
    Accepted
Journal article
  1. Leandro, Alexandra. "‘What do we bring when we go abroad? - the Euroweek experience’". Academia Letters (2021): http://dx.doi.org/10.20935/al1852.
    10.20935/al1852
  2. Leandro, Alexandra; Teresa Rebelo. Corresponding author: Leandro, Alexandra. "A responsabilidade social das empresas: incursão ao conceito e suas relações com a cultura organizacional". Exedra Especial (2011): 11-39. http://exedra.esec.pt/docs/s-CO/01-11-40.pdf.
    Open access • Published
Thesis / Dissertation
  1. Leandro, Alexandra Maria Fernandes. "A comunicação das organizações socialmente responsáveis: uma análise de relatórios de responsabilidade social". PhD, 2017. http://hdl.handle.net/1822/48599.
  2. Leandro, Alexandra. "A relação entre Responsabilidade Social das Empresas e Cultura Organizacional - um estudo de caso". Master, Universidade do Porto Porto Business School, 2010. https://hdl.handle.net/10216/133373.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024 - 2024 The paradox of CSR Communication: best practices to combat the paradox
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Oliveira do Hospital, Portugal
2023 - 2023 O futebol não é para meninas: a importância da comunicação no desenvolvimento do futebol feminino em Portugal
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
2022 - 2022 O perfil do consumidor turístico residente em Portugal: as alterações provocadas pelo contexto pandémico
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Oliveira do Hospital, Portugal
2022 - 2022 Gestão da comunicação da marca Turismo Centro de Portugal
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Oliveira do Hospital, Portugal
2022 - 2022 Marketing de inclusão para supermercados e hipermercados: a importância de promover soluções inclusivas para a experiência de compra das pessoas com deficiência
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
2022 - 2022 A evolução das estratégias de comunicação da marca Super Bock
Co-supervisor
Marketing e Negócios Internacionais (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra, Portugal
2021 - 2021 A Cultura Organizacional como Antecedente da Inovação: o Caso do Hotel Selina Gerês
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Oliveira do Hospital, Portugal
2019 - 2019 Outsourcing como estratégia da empresa – O caso MD Group
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
2018 - 2018 A SATISFAÇÃO DO EXPOSITOR DE UM EVENTO: O CASO FEIRA DE MARÇO
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
2018 - 2018 Relatório de Estágio Curricular na Brandtellers Studio
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
2017 - 2017 Plano de marketing relacional: retenção e fidelização de clientes da M.A.R. Kayaks, Lda.
Supervisor
Marketing e Comunicação (Master)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal