???global.info.a_carregar???
Vera Lúcia Alves Pereira Diogo. Concluiu o Doutoramento em Doutoramento em Sociologia em 2017 pela Universidade do Porto, Mestrado em Mestrado em Riscos, Cidades e Ordenamento do Território em 2010 pelo(a) Universidade do Porto, Licenciatura em Sociologia em 2006 pelo(a) Universidade do Minho e o curso Platform Cooperatives Now - online course to introduce, incubate and accelerate platform cooperatives em 2020/07 pelo(a) Open Campus - The New School. Publicou 20 artigos em revistas especializadas. Possui 8 capítulo(s) de livros e 3 livro(s). Participa e/ou participou como Investigador em 6 projeto(s) e Investigador responsável em 1 projeto(s). Atua na área de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação, em Sociologia, em Teoria das Organizações e Geografia humana. É docente na Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto desde 2009. Entre os projetos em que participou destaca-se o projeto Erasmus + Stories of Transition in Europe. Cooperation in service of ecological transition in priority neighbourhoods (https://www.ecotransition-stories.eu/). Foi membro do Comité de Gestão da Ação COST "From Sharing to Caring: Examining Socio-technical aspects of the collaborative economy” (Sharing and Caring) CA16121. É membro da rede "Scientists for Cycling Network" da "European Cyclists Federation", do grupo de investigação "Cycling and Society" e da "Postgrowth cities coalition". No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Educação/Formação; Organizações; Políticas públicas; Empreendedorismo social; Identidade social; Inovação social; Desenvolvimento espacial; Trabalho social; Terceiro setor; gestão escolar; usos de velocípedes; identificação socioprofissional; economia colaborativa; bicyle uses; social justice; Velomobilidade; desenvolvimento biopsicossocial; Cidades Educadoras; diversity; Mobilidade Ativa; bicycle uses; cicloturismo; Modelo de gestão escolar; Inovação pedagógica; Relação ensino-aprendizagem; Imagens organizacionais; trabalho social; formação pós-graduada; ensino superior; aprendizagem; estudantes; Terceiro Setor; E-scooter sharing; Social media platforms; Community bottom-up innitiatives; Bike sharing; Car-Sharing; Sustainable Mobility. Vera Lúcia Alves Pereira Diogo. She completed a PhD in Sociology in 2017 from the University of Porto, a Master's degree in Risks, Cities and Spatial Planning in 2010 from the University of Porto, a degree in Sociology in 2006 from the University of Minho and the course Platform Cooperatives Now - online course to introduce, incubate and accelerate platform cooperatives in 2020/07 from Open Campus - The New School. She has published 20 articles in specialised journals, 8 book chapters and 3 books. Participates and/or has participated as Researcher in 6 projects and Principal Investigator in 1 project. She works in the field of Social Sciences with an emphasis on Educational Sciences, Sociology, Organisational Theory and Human Geography. He has been a lecturer at the Porto Polytechnic School of Education since 2009. Among the projects in which she has participated is the Erasmus + Stories of Transition in Europe project. Cooperation in service of ecological transition in priority neighbourhoods (https://www.ecotransition-stories.eu/). She was a member of the Management Committee of the COST Action "From Sharing to Caring: Examining Socio-technical aspects of the collaborative economy" (Sharing and Caring) CA16121. She is a member of the "Scientists for Cycling Network" of the ECF, the "Cycling and Society" research group and the "Postgrowth cities coalition". In her Ciência Vitae CV, the most frequent terms used to contextualise his scientific, technological and artistic-cultural output are: Education/Training; Organisations; Social Entrepreneurship; Social Identity; Social Innovation; Spatial Development; Social Work; Educating Cities; Velomobility.
Identification

Personal identification

Full name
Vera Lúcia Alves Pereira Diogo

Citation names

  • Diogo, Vera

Author identifiers

Ciência ID
DE19-81C1-6C2C
ORCID iD
0000-0002-3954-932X

Telephones

Mobile phone
  • 936161206 (Personal)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Economic and Social Geography
  • Social Sciences - Sociology
  • Social Sciences - Political Sciences - Organisation Theory

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2)
Catalan Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Intermediate (B1)
German Elementary (A2) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
French Elementary (A2) Intermediate (B1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Turkish Elementary (A2) Beginner (A1) Beginner (A1) Elementary (A2)
Education
Degree Classification
2021/04/27 - 2021/04/27
Concluded
“Workshop: PNL - Jardinagem Mental para o Sucesso” (Outros)
Major in Desenvolvimento Pessoal
TecMinho Associação Universidade-Empresa para o Desenvolvimento, Portugal
2021/02/02 - 2021/02/23
Concluded
Coaching para a Excelência Pessoal e Profissional (Outros)
Major in Desenvolvimento Pessoal
TecMinho Associação Universidade-Empresa para o Desenvolvimento, Portugal
2020/06 - 2020/07
Concluded
Platform Cooperatives Now - online course to introduce, incubate and accelerate platform cooperatives (Tohtori)
Open Campus - The New School, United States
2017
Concluded
Doutoramento em Sociologia (Doutoramento)
Universidade do Porto, Portugal
"Nas teias da intervenção: trabalho social, formação pós-graduada e práticas profissionais na economia social" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada com Distinção
2008 - 2010
Concluded
Mestrado em Riscos, Cidades e Ordenamento do Território (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
"Dinâmicas de Inovação Social e suas Implicações no Desenvolvimento Espacial. Três Iniciativas do Terceiro Setor no Norte de Portugal." (THESIS/DISSERTATION)
média 17, dissertação 18
2009 - 2009
Concluded
Formação Pedagógica Inicial (Curso médio)
ENA-Escola de Negócios, Portugal
2007 - 2007
Concluded
Análise e Avaliação de Programas e Projectos de Desenvolvimento (Curso médio)
TecMinho Associação Universidade-Empresa para o Desenvolvimento, Portugal
2000 - 2006
Concluded
Sociologia (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
"História e Actualidade da Urbanização da Bouça" (THESIS/DISSERTATION)
média 14,1; relatório final 17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2010/10 - 2014 Auxiliary Researcher (Research) Universidade do Porto, Portugal
2009/10 - 2010/02 Auxiliary Researcher (Research) Ass.Para o Empreendedorismo Social e a Sustentabilidade do Terceiro Setor, Portugal
2009/11 - 2009/12 Research Assistant (Research) DINAMIA - Centro de Estudos Sobre a Mudança Socioeconómica, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2018/09/30 - 2019/09/30 Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Porto, Portugal
2009/10 - 2018/09 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2008/01 - 2008/07 Técnico Superior (Técnico Superior) Kordon Dernegi, Turkey
2006/12 - 2007/12 Técnico Superior (Técnico Superior) Associação Humanitária Habitat, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2019 - Current “SWAPOL -Social Work and Policing. Vocational Training in Public Order Management”
Researcher
European Centre for Social Welfare Policy and Research, Austria
Ongoing
2018 - Current “A experiência do diretor no atual modelo de gestão dos estabelecimentos públicos da educação pré-escolar e dos ensinos básico e secundário. Perspetivas e conclusões de uma década de aplicação”
“A experiência do diretor no atual modelo de gestão dos estabelecimentos públicos da educação pré-escolar e dos ensinos básico e secundário. Perspetiv
Researcher
Centro de Investigação e Inovação em Educação (INED), Portugal
Ongoing
2018 - Current ¿A experiência do diretor no atual modelo de gestão dos estabelecimentos públicos da educação pré-escolar e dos ensinos básico e secundário. Perspetivas e conclusões de uma década de aplicação¿
A experiência do diretor no atual modelo de gestão dos estabelecimentos públicos da educação pré-escolar e dos ensinos básico e secundário. Perspetiv
N/A
2012/10 - Current Projeto “Aprender a Aprender - Estudo sobre a integração e formação de estudantes no ensino superior politécnico: representações, expetativas e desafios”.
Researcher
Centro de Investigação e Inovação em Educação (INED), Portugal
Ongoing
2012/10 - Current Projeto ¿Aprender a Aprender - Estudo sobre a integração e formação de estudantes no ensino superior politécnico: representações, expetativas e desafios¿. N/A
2021/11/01 - 2024/01/01 Stories of Transition in Europe. Cooperation in the service of ecological transition in priority neighbourhoods.
KA220-ADU-FB0354B4
Researcher
Concluded
2010/09 - 2013/12 Empreendedorismo Social: as políticas, as organizações e as práticas de educação /formação
Researcher
Universidade do Porto, Portugal

Ass.Para o Empreendedorismo Social e a Sustentabilidade do Terceiro Setor, Portugal

DINAMIA - Centro de Estudos Sobre a Mudança Socioeconómica, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2020/02/03 - Current O potencial educativo da velomobilidade. Perspetivas de utilizadores de bicicleta, educadores e estudantes (BiPEDAL).
Principal investigator
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2009/10 - 2010/02 Dangerous Liaisons: the connection between prostitution and drugs
Researcher
Ass.Para o Empreendedorismo Social e a Sustentabilidade do Terceiro Setor, Portugal
European Commission – Directorate-General Justice, Freedom and Security (J
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Diogo, Vera; Ferreira, Célia; Guerra, Paula. Co-working spaces in Porto, Portugal: collaborative economy within capitalism reforms or anti-capitalist experiences?. 2018.
  2. Parente, Cristina; Diogo, Vera; Daniel Costa. Educação para o empreendedorismo social. 2014.
  3. Diogo, Vera; Marques, Teresa Sá; Guerra, Paula. Social innovation dynamics: a territorial approach to 3rd sector initiatives in the north of Portugal. 2010.
Book chapter
  1. Lukasiewicz, Agnieszka; SANNA, VENERE STEFANIA; Diogo, Vera; Bernat, Aniko. "Shared Mobility: A Reflection on Sharing Economy Initiatives in European Transportation Sectors". 2022.
    10.1007/978-3-030-86897-0
  2. Diogo, Vera. "Chapter 20 Collaborative Economy in Portugal: The Recent Evolution". In The Collaborative Economy in Action - European Perspectives, edited by Gabriela Avram; Vida Cesnuityte; Andrzej Klimczuk, 250-262. University of Limerick, Ireland, 2021.
    Published
  3. Rossito, Chiara; Lampinen, Airi; Light, Ann; Diogo, Vera; Bernat, Aniko. "Why Are We Still Using Facebook? The Platform Paradox in Collaborative Community Initiatives". Now Publishers, 2021.
    10.1561/9781680838411
  4. Diogo, Vera; Sanna, Venere Stefania; Bernat, Aniko; Vaiciukynaite, Egle. "Chapter 4. In the Scenario of Sustainable Mobility and Pandemic Emergency: Experiences of Bike- and E-Scooter-Sharing Schemes in Budapest, Lisbon, Rome and Vilnius". Now Publishers, 2021.
    10.1561/9781680838411
  5. Diogo, Vera ; Maria José Araújo; Fernando Diogo; Rui Teles; Ruth Sampaio; Humberto Lopes. "Um projeto à flor da pele". In EI! Estudar, Investigar e Intervir., 16-21. Porto, Portugal: ESE - IPP, 2016.
    Published
  6. Diogo, Vera ; Maria José Araújo; Teresa Martins. "O que as palavras querem dizer.". In Ei! Estudar, Investiga, Intervir., 22-45. Porto, Portugal: Escola Superior de Educação- IPP, 2016.
    Published
  7. Sofia Cruz; Faculdade de Letras; Faculdade de Economia; Diogo, Vera ; Parente, Cristina ; COSTA, DANIEL. "Educação para o empreendedorismo social". In Empreendedorismo Social em Portugal. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.
  8. Cruz, Sofia; Faculdade de Letras; Faculdade de Economia; Diogo, Vera. "Sobre inovação e empreendedorismo social". In Empreendedorismo Social Em Portugal.. 2014.
Conference abstract
  1. Duarte, Pedro Pereira; Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira; Teixeira, Maria Inês da Silva; Diogo, Fernando. "A gestão de recursos em contexto escolar: um olhar sobre as perspetivas dos diretores de escola.(http://simposiooge.web.ua.pt/2019/wp-content/uploads/2020/04/20191105_IX-simposio-OGE_Resumos_S.pdf)". Paper presented in IX Simpósio de Organização e Gestão Escolar - Repensar a qualidade das organizações educativas: olhares sobre a educação básica, secundária e superior, Aveiro, 2019.
    Published
  2. Diogo, Vera ; Rosa, Afonso. "“Alternative Lifestyles in urban environment: the gender factor regarding the social usages of bicycles” (https://woman.eventqualia.net/en/2018/inicio/publicacoes/)". Paper presented in 2nd International Conference on Woman XXI and Gender Universes, 2018.
  3. Diogo, Vera. ""About the Wheel" (https://woman.eventqualia.net/en/2018/inicio/publicacoes/)". Paper presented in 2nd International Conference on Woman XXI and Gender Universes, Porto, 2018.
  4. Diogo, Vera. "“Trabalho Social? Formação e Profissionalização.” (https://associacaoportuguesasociologia.pt/viii_congresso/actas.php?area=actas&m=2)". Paper presented in VIII CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA: 40 anos de democracia(s) – Progessos, Contradições e Prospectivas, Évora, 2014.
    Published
  5. Martins, Teresa ; Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira; Monteiro, Hugo. "Educação inclusiva: a integração de estudantes maiores de 23 anos no Ensino Superior". Paper presented in Portugal, 40 anos de Democracia, Porto, 2014.
    Published
  6. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. "The Third Sector Social Innovation Dynamics in The North of Portugal". Paper presented in IJUP_3º Encontro de Jovens Investigadores da U.Porto, Porto, 2010.
    Published
Conference paper
  1. Diogo, Vera. "BiPEDAL - The (bi)cycle and its educative potential. Uses of (bi)cycles as forms of participation in the educating city.". Paper presented in KiSMIF - Keep it simple, make it fast!, Porto, 2021.
    In press
  2. Diogo, Vera ; Coelho, Carina; Cruz, Mario. "Educação e velomobilidade.". Paper presented in Forum do iNED - Centro de Investigação e Inovação em Educação, Porto, 2021.
    Under revision
  3. Coelho, Carina; Diogo, Vera. "Velomobilidade e participação na urbe: para um desenvolvimento integrado e sustentável de indivíduos e cidades". Paper presented in XV Congresso da SPCE – Liberdade, equidade e transformação, Porto, 2020.
    Under revision
  4. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira; Uribe, Salomé Matias. "The spectrum of artistic practices of social intervention through the arts – the case of Tum Tum Tum (http://www.empowerse.eu/wp-content/uploads/2019/04/3WG2_Case_TumTumTum.pdf)". Paper presented in Unlocking the transformative potential of culture and the arts Innovative practices and policies from social enterprises and third sector organizations active in the cultural sector, La Valetta, 2019.
    Published
  5. Uribe, Salomé Matias; Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. "The spectrum of artistic practices of social intervention through the arts – the case of Projet'arte (http://www.empowerse.eu/wp-content/uploads/2019/04/3WG2_Case-Study-ProjetArte.pdf)". Paper presented in Unlocking the transformative potential of culture and the arts Innovative practices and policies from social enterprises and third sector organizations active in the cultural sector, La Valetta, 2019.
  6. Diogo, Vera ; Diogo, Fernando; Duarte, Pedro. "Visão de escola – cerebralmente racional e instrumentalmente humana. Uma análise dos relatórios de avaliação externa das escolas,ISBN: 978-989-704-354-3 (http://www.fpae.pt/publication/atas-do-vi-congresso-ibero-americano-e-o-ix-congresso-luso-brasileiro-de-politica-e-administracao-da-educacao/)". Paper presented in VI Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação / IX Congresso Luso- Brasileiro de Política e Administração da Educação, 2018.
    Published
  7. Diogo, Vera ; Delgado, João Paulo; Romão, Paula. "O modelo de gestão das escolas – uma década em análise. ISBN: 978-989-704-354-3 (http://www.fpae.pt/publication/atas-do-vi-congresso-ibero-americano-e-o-ix-congresso-luso-brasileiro-de-politica-e-administracao-da-educacao/)". Paper presented in VI Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação / IX Congresso Luso- Brasileiro de Política e Administração da Educação, Lleida, 2018.
    Published
  8. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira; Ferreira, Célia; Guerra, Maria. "Co-working spaces in Porto, Portugal: collaborative economy within capitalism reforms or anti-capitalist experiences?". 2018.
  9. Diogo, Vera ; Araújo, Maria José. "Integração no Ensino Superior: desigualdade social e diversidade experiencial. (ISBN: 978-84-09-06760-2 https://www.uv.es/icieweb/Llibres/N5_FracturasSocialesEducativas.pdf )". Paper presented in II Conferência Ibérica de Sociologia da Educação. Fracturas sociales y educativas: desafíos para la Sociología de la Educación Fraturas sociais e educativas: desafios para a Sociologia da Educação, Córdoba, 2017.
    Published
  10. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira; Maria José Araújo; Hugo Monteiro; Teresa Martins. ""Integrating Higher Education in Middle Adulthood. Paths to Empowerment: Struggle and Self-accomplishment"". Paper presented in Local Change, Social Actions and Adult Learning: Challenges and Responses., Lisboa, 2014.
    Published
  11. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. "Pedagogias e trabalho social, reflectindo a transversalidade e a especialização na educação em trabalho social". Paper presented in Congresso Internacional de Pedagogia Social, Porto, 2014.
    Published
  12. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. "Pedagogías del Trabajo Social". Paper presented in XXVI Seminário Inter-universitário de Pedagogía Social, Oviedo, 2013.
    Published
  13. Faculdade de Letras. "Social innovation dynamics: a territorial approach to 3rd sector initiatives in the north of Portugal". 2011.
Journal article
  1. Paulo Delgado; Vera Diogo; João M. S. Carvalho; Pedro Martins. "Qual o Papel do Conselho Geral na Gestão das Escolas Públicas Portuguesas? – Perceções dos Diretores". Educação e Pesquisa 48 contínuo (2023): https://submission.scielo.br/index.php/ep/article/view/249171.
  2. Delgado, Paulo; Diogo, Vera; Carvalho, João M. S.; Martins, Pedro. "Qual o papel do conselho geral na gestão das escolas públicas portuguesas? Percepções dos diretores". (2023): Delgado, P., Diogo, V., Carvalho, J. M. S., & Martins, P. (2022). Qual o papel do conselho geral na gestão das escolas públicas portuguesas? Percepções dos diretores. Educação e Pesquisa, 48(n.º contínuo), e249171. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248249171. Repositório Institucional UPT. http://hdl.handle.net/11328/4616.
    10.1590/S1678-4634202248249171
  3. Filipe Teixeira, João; Diogo, Vera; Bernát, Anikó; Lukasiewicz, Agnieszka; Vaiciukynaite, Egle; Stefania Sanna, Venere. "Barriers to bike and e-scooter sharing usage: An analysis of non-users from five European capital cities". (2023): http://hdl.handle.net/10400.22/24417.
    10.1016/j.cstp.2023.101045
  4. Diogo, Vera. ""Qual o Papel do Conselho Geral na Gestão das Escolas Públicas Portuguesas? – Perceções dos Diretores"". Educação e Pesquisa (2022):
    Open access • Accepted
  5. Delgado, Paulo; Diogo, Vera; Carvalho, João M. S.; Martins, Pedro. "Qual o papel do conselho geral na gestão das escolas públicas portuguesas? Percepções dos diretores". (2022): http://hdl.handle.net/10400.22/21553.
    10.1590/s1678-4634202248249171
  6. Carvalho, João M. S.; Delgado, Paulo; Diogo, Vera; Martins, Pedro; Romão, Paula. "As perspetivas dos diretores sobre o modelo de gestão das escolas portuguesas". (2022): Carvalho, J. M. S., Delgado, P., Diogo, V., Martins, P., Romão, P. (2022). As perspetivas dos diretores sobre o modelo de gestão das escolas portuguesas. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (23), 1-29. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.11109. Repositório Institucional UPT. http://hdl.handle.net/11328/4269.
    10.34632/investigacaoeducacional.2022.11109
  7. Carvalho, João M. S.; Delgado, Paulo; Diogo, Vera; Martins, Pedro; Romão, Paula. "Principals' perspectives on the schools management model". (2022): https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.11109.
    https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.11109
  8. Duarte, Pedro; Diogo, Vera; Teixeira, Inês; Diogo, Fernando. "A gestão de recursos em contexto escolar: um olhar sobre as perspetivas dos diretores de escola". (2021): http://hdl.handle.net/10400.22/19746.
    10.48528/etpt-5b57
  9. Diogo, Vera ; Diogo, Fernando; Teixeira, Maria Inês da Silva. "Perspetivas de liderança no «sistema concreto de ação» de escolas públicas no distrito do Porto". 7 2 (2020): 40-49. https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/3554.
    Open access • Published
  10. Diogo, Vera. "Nas teias da construção identitária socioprofissional: práticas profissionais de trabalhadores sociais pós-graduados inseridos em organizações da economia social". Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto XXXV 2018 (2018): 135-160.
    Published • 10.21747/08723419/soc35a6
  11. Diogo, Vera. "Nas teias da construção identitária socioprofissional: práticas profissionais de trabalhadores sociais pós-graduados inseridos em organizações da economia social". (2018): https://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/4293.
  12. Diogo, Vera; Diogo, Fernando; Teixeira, Inês; Duarte, Pedro. "Visão de escola - cerebralmente racional e instrumentalmente humana. Uma análise dos relatórios de avaliação externa das escolas.". (2018): http://hdl.handle.net/10400.22/22701.
  13. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. "O Projeto Aprender a Aprender". Jornal de Sociologia da Educação 2017 1 (2017): 1-10. https://jornalsocedu.wordpress.com/no-1-2017/.
    Published
  14. Maria José Araújo; Hugo Monteiro; Teresa Martins; Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. ""Adultos em contextos juvenis: Prelúdios de um projeto em torno de estudantes “Maiores de 23”". Revista SENSOS 4 1 (2014): 10-23.
    Published
  15. Diogo, Vera. "Pedagogias e trabalho social reflectindo a transversalidade e a especialização na educação em trabalho social". (2014): http://hdl.handle.net/10400.22/10186.
  16. Araújo, Maria José; Diogo, Fernando; Diogo, Vera; Monteiro, Hugo; Correia, Mafalda; Sousa, Inês. ""Aprender a aprender". Estudo sobre a integração e formação de estudantes no ensino superior politécnico: Representações, expetativas e desafios.". (2014): http://hdl.handle.net/10400.22/10181.
  17. Diogo, Vera; Guerra, Paula. "A Inovação Social como Utopia Renovada: o caso da Associação Humanitária Habitat". Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Vol. XXV (2013): 141-163. http://hdl.handle.net/10216/68671.
  18. Diogo,Vera; Guerra,Paula. "A inovação social como utopia renovada: o caso da Associação Humanitária Habitat". (2013): http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-34192013000100008.
  19. Diogo, Vera; Guerra, Paula. "A inovação social como utopia renovada : o caso da Associação Humanitária Habitat". (2013): http://hdl.handle.net/10216/68671.
  20. Diogo, Vera; Guerra, Paula. "A inovação social como utopia renovada : o caso da Associação Humanitária Habitat". (2013): https://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/1369.
Magazine article
  1. Diogo, Vera ; Marques, Joana; Teixeira, João Manuel. "CIDADE À MEDIDA DAS PESSOAS! – PRINCÍPIO ORIENTADOR PARA A MOBILIDADE", Tribuna Aberta, 2020, https://www.campoaberto.pt/2020/09/16/que-cidade-queremos-tribuna-aberta-3/#daspessoas.
Report
  1. Diogo, Vera Lúcia Alves Pereira. 2011. “Dangerous Liaisons – The connection between prostitution and drug abuse”.
Thesis / Dissertation
  1. Vera Lúcia Alves Pereira Diogo. "Nas teias da intervenção: trabalho social, formação pós-graduada e práticas profissionais na economia social". PhD, 2017. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/105838.
  2. Vera Lúcia Alves Pereira Diogo. "Nas teias da intervenção: trabalho social, formação pós-graduada e práticas profissionais na economia social". PhD, 2017. https://hdl.handle.net/10216/105838.
  3. Diogo, Vera. "Dinâmicas de inovação social e suas implicações no desenvolvimento espacial : três iniciativas do terceiro sector no Norte de Portugal". Master, 2010. http://hdl.handle.net/10216/55994.
Working paper
  1. Diogo, Fernando; Barbot, António; Guedes, António José; Mascarenhas, Daniela; Delgado, Paulo; Maia, J.S; Maia, Mónica; et al. 2023. "Carta Educativa do Município de Paredes [Educational Charter of the Municipality of Paredes]".

Other

Other output
  1. A perspetiva dos diretores sobre o papel do Conselho Geral na inovação pedagógica e na gestão das escolas públicas portuguesas [abstract]. O atual modelo de gestão escolar, consagrado no Decreto-Lei n.º 75/2008 de 22 de abril, conta com mais de 10 anos de aplicação. [...]. 2022. Delgado, Paulo; Diogo, Vera; Carvalho, João M. S.; Martins, Pedro. Delgado, P., Diogo., V., Carvalho, J. M. S., Martins, P. (2021). A perspetiva dos diretores sobre o papel do Conselho Geral na inovação pedagógica e na gestão das escolas públicas portuguesas [abstract]. In Livro de Resumos do Fórum Interno 2021, Formação e inovação pedagógica no P.PORTO: Desafios do "Novo Normal”, Porto, Portugal, 6-7- maio, (p. 77). Repositório Institucional UPT. http://hdl.handle.net/11328/4229.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2021/09/16 THE Bicycle And its EDUCATIVE POTENTIAL Cycling and Society Symposium - Planning for Cycling
Cycling and Society (Salford, United Kingdom)
2021/09/09 Mobilità sostenibile e città dei 15 minuti. Bike e monopattini sharing: il futuro della micromobilità urbana post-pandemica o soluzioni dell'ultimo miglio? XXXIII Italian Geographer Congress
XXXIII Italian Geographer Congress
2021/06/04 A Bicicleta e o Património: Roteiros digitais como proposta de fruição. XVII Congresso Ibérico “A Bicicleta e a Cidade”: A Era da Infraestrutura
FPCUB - Federação Portuguesa de Cicloturismo e de Utilizadores de Bicicleta (Barcelos, Portugal)
2021/06/04 Aprender a pedalar. Mobilidade, como se a comunidade importasse! XVII Congresso Ibérico “A Bicicleta e a Cidade”: A Era da Infraestrutura
FPCUB - Federação Portuguesa de Cicloturismo e Utilizadores de Bicicleta (Barcelos, Portugal)
2019/09/13 "A DIVERSIDADE DE ATORES DO CAMPO DO TRABALHO SOCIAL E A CONSTRUÇÃO DA POLÍTICA SOCIAL". (https://espanet-2019.eventqualia.net/pt/2019/inicio/) Conferência Espanet, Portugal, 2019, Política Social Em Portugal Pós-Crise e Austeridade
Rede ESPAnet Portugal (European Network for the Analysis of Social Policy, http://www.espanet.org)
2019/09/03 "Chaos in motion: Porto through Cyclists' Eyes". (http://www.cyclingandsociety.org/2019-symposium-chester/ http://www.cyclingandsociety.org/wp-content/uploads/2019/09/Diogo-Chaos_in_Motion.pdf) Cycling and Society Symposium - “Cycling, Society and Social Justice”
Cycling and Society and Scientists for Cyling (United Kingdom)
2018/09/20 “Alternative Lifestyles in urban environment: the gender factor regarding the social usages of bicycles” 2nd International Conference on Woman XXI and Gender Universes
2018/09 Participação na Round Table 2 | Gender, communitarian empowerment and alternative economies, com a comunicação "About the Wheel". 2nd International Conference on Woman XXI and Gender Universes
2018/06/29 "Alternative Lifestyles In Urban Environment: An Insight Into Sharing Economy From The Social Usages Of Bicycles". (https://www.i-share-economy.org/5th-iwse). 5th International Workshop on the Sharing Economy
University of Mannheim (Germany)
2018/05/30 “O Modelo De Gestão Das Escolas – Uma Década Em Análise” VI Congreso Iberoamericano de Política y Administración de la Educación IX Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e Forum Europeo de Administradores de la Educación (Spain)
2018/05/30 “Visão De Escola – Cerebralmente Racional E Instrumentalmente Humana. Uma Análise Dos Relatórios De Avaliação Externa Das Escolas” VI Congreso Iberoamericano de Política y Administración de la Educación IX Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação
2018/03/16 “Co-working spaces in Porto: collaborative economy within capitalism reforms or anti-capitalist experiences?” International Interdisciplinary Seminar COST – Socio-tehcnical aspects about circular and collaborative economy
2017/07 “Integração no Ensino Superior: desigualdade social e diversidade experiencial II Conferencia Ibérica de Sociología de la Educación, II Conferência Ibérica de Sociologia da Educação
Federação Espanhola de Sociologia e Secção de Sociologia da Educação da Associação Portuguesa de Sociologia (Spain)
2017/07 “Identificação socioprofissional de trabalhadores sociais pós-graduados, inseridos em organizações da economia social (OES) e a formação pós-graduada em trabalho social” II Conferencia Ibérica de Sociología de la Educación, II Conferência Ibérica de Sociologia da Educação
Federação Espanhola de Sociologia e Secção de Sociologia da Educação da Associação Portuguesa de Sociologia (Spain)
2017/05 "Organizational Metaphors and Participation in a Higher Education Institution." International Conference on Social Sciences and Humanities (ICSSH 2017)
International Balkan University (Skopje, Macedonia)
2014/09 “Apreender a Aprender. Estudo sobre a Integração e Formação de Estudantes no Ensino Superior Politécnico: Representações, Expetativas e Desafios.” XXVII Congresso Internacional/Seminário Inter-universitário de Pedagogia Social – Pedagogia/Educação Social – Teorias e Práticas
2014/05 “Formação pós-graduada no domínio do trabalho social: princípios, condicionamentos e concretizações.” "Portugal, 40 anos de democracia"
2014/04 "Reflection Requirements: Learning to Learn. A Case Study with Portuguese Students in Higher Education.” ETEN Annual Conference 2014 (https://www.etenonline.org/past-conferences.html)
European Teacher Education Network (Germany)
2014/04 “Trabalho Social? Formação e Profissionalização.” (https://associacaoportuguesasociologia.pt/viii_congresso/actas.php?area=actas&m=2) VIII Congresso Português de Sociologia
Associação Portuguesa de Sociologia
2014/03 "Educação Inclusiva: a integração dos adultos maiores de 23 anos no Ensino Superior.” “Portugal, 40 anos de Democracia”,
2014 Integrating Higher Education in Middle Adulthood. Paths to Empowerment: Struggle and Self-accomplishment International Meeting: Local Change, Social Actions and Adult Learning: Challenges and Responses.
2013/11 Pedagogías del Trabajo Social Seminário Inter-universitário de Pedagogía Social
Sociedade Iberoamericana de Pedagogia Social (Oviedo, Spain)
2013/11 "Professional groups and cooperation dynamics in the field of Social Work" ISA RC52 Interim Conference: «Challenging Professionalism: New directions in Policies, Publics and the Professions»
ISA RC52 (Lisboa, Portugal)
2013/04 “Social Entrepreneurship as if Education Mattered.” Higher Education as if the World Mattered
Society For Research into Higher Education (Edimburgo, United Kingdom)
2012 “Trabalho Social - Formação Pós-Graduada e Práticas Profissionais no Terceiro Setor.” Congresso Português de Sociologia. Sociedade, Crise e Reconfigurações
2010/10 Comunicação - "Dinâmicas de Inovação Social e suas Implicações no desenvolvimento espacial. Uma abordagem a três iniciativas do Terceiro Setor no Norte de Portugal" Colóquio Ibérico de Geografia
Associação Portuguesa de Geógrafos (APG), a Associação Espanhola de Geografia (AGE),Faculdade de Letras, Universidade do Porto
2010/05 “Social innovation dynamics: a territorial approach to 3rd setor initiatives in the north of Portugal.” Bringing Citty Form Back Into Planning
CITTA - Centro de Investigação do Território, Transportes e Ambiente
2010/02 “3rd Setor and Social Innovation Dynamics in the north of Portugal” 3º Encontro de Jovens Investigadores da UP
Universidade do Porto
2010 “Habitat For Humanity Portugal: Team building pela responsabilidade social” Fórum: Empresas, empresários e responsabilidade social, percursos em Portugal
2009/12 “El rol de las organizaciones de la sociedad civil.” Desarrollo Local en un mundo global (http://www.eumed.net/eve/desarrollo_local_mundo_global.html)
2009/11 “História da Urbanização da Bouça: da acção cívica popular para a acção concertada” XXIX Encontro da APHES – Associação Portuguesa de História Económica e Social
APHES – Associação Portuguesa de História Económica e Social

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2018/03/16 - Current Discussão de comunicação “Architecture 2.0 – Reevaluating the Belgian legal framework for architects in interdisciplinar collaborations”, de Mr. Sander Nysten, Prof. Dr. Sigrid Pauwels e Prof Dr. Esther van Zimmeren, University of Antwerp. International Interdisciplinary Seminar COST – Socio-tehcnical aspects about circular and collaborative economy
2021/09/06 - 2021/09/09 Participação em representação da MUBi - Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta na Velo-City 2021.
Conference
Velo-city 2021. Cycle Diversity.
European Cyclist Federation, Belgium

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2021/05/28 “O ensino profissional como via para a inserção laboral e o desenvolvimento profissional”
Supervisor
Nuno André Vales da Cunha (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2019/12/13 AS PERCEPÇÕES DO ENSINO OFERTADO PELO INSTITUTO FEDERAL FARROUPILHA - CAMPUS ALEGRETE - NA INSERÇÃO PROFISSIONAL DO ALUNO EGRESSO
(Thesis) Arguer
ROSENARA FLORES KELLER (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2018/12/14 Grau de adesão dos gestores às recomendações de auditoria interna – estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha
(Thesis) Arguer
Giancarlo Decio Calliari (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2018/12/14 Representações dos Estudantes Adultos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha sobre as Comunidades Indígenas da Região Sul Brasileira
(Thesis) Arguer
Débora Cristina Speroni Philippsen (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2018/12/06 Educação e Desenvolvimento Local: A contribuição dos Polos de Educação à Distância do IF Farroupilha
(Thesis) Arguer
Educação e Desenvolvimento Local: A contribuição dos Polos de Educação à Distância do IF Farroupilha (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2018/09/19 Cursos de Educação e Formação ministrados no Agrupamento de Escolas Irmãos Passos – Que impacto tiveram no percurso escolar e na inserção na vida ativa dos alunos?
Supervisor
Renata José dos Ramos Oliveira (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2017/12/15 Os Dispositivos Didáticos de Formação Emancipatória no âmbito do Curso Técnico em Manutenção e Suporte em Informática integrado ao Ensino Médio do Campus Uberaba Parque Tecnológico do IFTM
(Thesis) Arguer
Patrícia Lírio Costa (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2021/03/16 - Current BYCS (https://bycs.org/about/) Bicycle Mayor of Porto
2020/12/22 - Current Federação Portuguesa de Utilizadores de Bicicleta Associada
2019 - Current European Cyclists Federation - Scientists for Cycling Network Associada
2017/04/01 - Current MUBi - Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta Coordenadora da Secção Local do Porto, desde Julho de 2019
2009/06 - Current MUBi - Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta Associada. Envolvida na reativação e coordenação da Secção Local do Porto, em Julho de 2019, tendo co-organizado um evento de promoção da associação e da mobilidade urbana em bicicleta, com o apoio da Câmara Municipal do Porto, em 22 de Dezembro de 2019.
2005/04 - Current Associação de Moradores da Bouça Associada e moradora no Bairro da Bouça construído pela Cooperativa das Águas Férreas.

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2017/10 - Current Integração da Comissão Organizadora do I Fórum de Estágios de Educação Social, realizado a 13 de Outubro de 2017 (https://www.ese.ipp.pt/noticias/1o-forum-de-estagios-de-educacao-social) e da Comissão Organizadora do II Fórum de Estágios de Educação Social, a realizar em Outubro de 2018.
Member
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2019/06/11 - 2019/06/12 Membro da Comissão Científica da conferência "COMbART: Arts, activism and citizenship", organizada pelo Instituto de Sociologia da Universidade do Porto, o CICSNova da Universidade Nova de Lisboa, a Rede Luso-Brasileira Todas as Artes (TAA), a Rede de Pesquisa Luso-Brasileira em Artes e Intervenções Urbanas (RAIU) e o Electronic Music and Media Arts Obsevatory (ObEMMA – CIC Digital), nos dias 11 e 12 de junho de 2019, na Faculdade de Letras da Universidade do Porto.
Member
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
2019/04 - 2019/04 Integração da Comissão Científica da Internetworking Conference, a organizar pelo Gabinete de Relações Internacionais e pelo Instituto de Investigação e Inovação em Educação (inED) da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, em Abril de 2019 (https://internetworkingconference.wordpress.com/).
Member
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2020/11/24 - 2020/12/21 Velo-city 2021. Cycle Diversity. Lisboa

Consulting

Activity description Institution / Organization
2019/12 - 2020/01/20 Revisão de artigo no âmbito dos IS Working 3ª Série, 2015-2019 Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2019/11/01 - Current Sensos-e (2183-1432)