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Identification

Personal identification

Full name
Micaela Sofia Martins Terceiro

Citation names

  • Martins, Micaela

Author identifiers

Ciência ID
E016-A814-B33D
ORCID iD
0000-0003-1240-577X
Google Scholar ID
D32goTYAAAAJ
Scopus Author Id
57220753357

Email addresses

  • msterceiro@edu.ulisboa.pt (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Exact Sciences - Mathematics

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Elementary (A2) Beginner (A1) Elementary (A2) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
2018/09 - 2024/01
Concluded
Educação (Doutoramento)
Major in Didática da Matemática
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
"Integrar o Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática do 3.º Ciclo do Ensino Básico e do Ensino Secundário em Portugal" (THESIS/DISSERTATION)
Approved with distinction and honor
2019/10/14
Concluded
Educação (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Didática da Matemática
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
18
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2024/09 - 2025/01 Invited Assistant Professor (University Teacher) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2024/03 - 2024/07 Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2023/09/11 - 2024/02/29 Invited Assistant Professor (University Teacher) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2023/09/01 - 2024/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) AEMA - Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal
2019/02/25 - 2019/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal
2018/09/17 - 2019/03/12 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Profissional de Artes, Tecnologias e Desporto, Portugal
2017/10/11 - 2018/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal
2017/09/04 - 2018/04/18 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Profissional Gustave Eiffel, Portugal
2017/02/08 - 2017/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Secundária Maria Amália Vaz Carvalho, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2015/01 - 2015/10 Professora/explicadora de Matemática; Coordenadora do Apoio ao Estudo Psientífica, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2019/09/01 - 2023/08/31 O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática [Lesson Study in Mathematics Initial Teacher Education]
SFRH/BD/143869/2019
PhD Student Fellow
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Martins, Micaela; Gomes, Paula; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Refletir sobre discussões coletivas: contributos de estudos de aula com professores e futuros professores de Matemática". In Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores, edited by Richit, Adriana; Ponte, João Pedro da; Gómez, Encarnación Soto. São Paulo, Brazil: Livraria da Física, 2022.
    In press
Conference abstract
  1. Gomes, Paula; Faria, Filipa; Martins, Micaela. "Planning a lesson in lesson study: the role of the facilitator". Paper presented in 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Budapeste, 2024.
    Submitted
  2. Faria, Filipa; Gomes, Paula; Martins, Micaela; Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Facilitating Lesson Study: Exploring the actions and challenges of novice facilitators". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023, 2023.
  3. Faria, Filipa; Gomes, Paula; Martins, Micaela. "O papel do facilitador na etapa da planificação num estudo de aula". Paper presented in II Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática, 2023.
    Submitted
Conference paper
  1. Gomes, Paula; Martins, Micaela. "Knowing students' strategies before the lesson and leading whole-class discussions". Paper presented in PME45, Alicante, 2022.
    Published
  2. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. "Lesson Study in Initial Teacher Education: drawing conclusions from two Portuguese experiences". Paper presented in PME45, Alicante, 2022.
    Published
  3. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. "O estudo de aula na formação inicial de professores: desenvolver o raciocínio matemático dos alunos". Paper presented in EIEM 2021 - Encontro de Investigação em Educação Matemática: capacidades matemáticas transversais, 2021.
    Published
  4. Gomes, Paula; Martins, Micaela; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Prospective and in-service teachers designing mathematical tasks in lesson study". Paper presented in Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino da Matemática (SILSEM), 2021.
    Published
  5. Martins, Micaela. "O impacto do questionamento do professor estagiário de matemática nos alunos". Paper presented in EIEM 2018 - Encontro em Investigação em Educação Matemática: a aula de matemática, Coimbra, 2018.
    Published
Journal article
  1. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. "O desenvolvimento do conhecimento didático de futuros professores: o estudo de aula como processo formativo integrado na formação inicial". PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática 18 2 (2024): 105-130. http://dx.doi.org/10.30827/pna.v18i2.27258.
    Published • 10.30827/pna.v18i2.27258
  2. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; D718-5FC5-D846. "Estudo de aula na formação inicial de professores de matemática: Aspetos-chave que promovem o desenvolvimento do conhecimento didático dos futuros professores [Lesson study in initial mathematics teacher education: Key aspects that promote the development of prospective teachers’ didactical knowledge]". Quadrante 32 1 (2023): 120-141. https://doi.org/10.48489/quadrante.28737.
    Open access • Published • 10.48489/quadrante.28737
  3. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. Corresponding author: Martins, Micaela. "Preparing, leading, and reflecting on whole-class discussions: How prospective mathematics teachers develop their knowledge during lesson study". European Journal of Science and Mathematics Education 11 1 (2023): 33-48. http://dx.doi.org/10.30935/scimath/12432.
    Open access • Published • 10.30935/scimath/12432
  4. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. "Learning to promote students' mathematical reasoning: Lesson study contributions in initial teacher education". (2023):
    Accepted • 10.29333/ejmste/13127
  5. Martins, Micaela; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. "O desenvolvimento do conhecimento de futuros professores: o estudo de aula como processo formativo [The development of prospective teachers' knowledge: lesson study as a formative process]". PNA (2023):
    Open access • Accepted
  6. Martins, Micaela; Duarte, Nicole; Ponte, João Pedro da. "Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática: Aspetos-chave que promovem o desenvolvimento do conhecimento didático dos futuros professores". Quadrante (2023):
    Published
  7. Gomes, Paula; Martins, Micaela; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Ponte, João Pedro da. "Task design and enactment: Developing in-service and prospective teachers' didactical knowledge in lesson study". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 18 7 (2022): https://doi.org/10.29333/ejmste/12172.
    Open access • Published • 10.29333/ejmste/12172
  8. Martins, Micaela; Mata-Pereira, Joana; Ponte, João Pedro da. Corresponding author: Martins, Micaela. "Os Desafios da Abordagem Exploratória no Ensino da Matemática: aprendizagens de duas futuras professoras através do estudo de aula". Bolema: Boletim de Educação Matemática 35 69 (2021): 343-364. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a16.
    Open access • Published • 10.1590/1980-4415v35n69a16
Newspaper article
  1. Almeida, Carolina; Martins, Micaela. "O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem", 2016, https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701.
    https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701
Thesis / Dissertation
  1. Terceiro, Micaela Sofia Martins. "O processo de melhoria do questionamento de um professor estagiário". Master, Universidade de Aveiro, 2014. http://hdl.handle.net/10773/14607.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/06/21 O desenvolvimento do conhecimento dos futuros professores de Matemática com o Estudo de Aula XIII Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Portugal)
2023/05/18 O papel do facilitador na etapa da planificação num estudo de aula International Lesson Study Seminar in Mathematics Education (SILSEM)
Grupos de Pesquisa Investigação em Ensino de Matemática da Universidade de Brasília (GIEM/UnB) e Prática Pedagógica em Matemática da Universidade Estadual de Campinas (PRAPEM/Unicamp) (Brasil) (Brazil)
2023/05/17 O estudo de aula como processo formativo promotor do desenvolvimento do conhecimento de futuros professores: duas experiências em Portugal International Lesson Study Seminar in Mathematics Education (SILSEM)
Grupos de Pesquisa Investigação em Ensino de Matemática da Universidade de Brasília (GIEM/UnB) e Prática Pedagógica em Matemática da Universidade Estadual de Campinas (PRAPEM/Unicamp) (Brasil) (Brazil)
2022/07/21 Lesson Study in Initial Teacher Education: drawing conclusions from two Portuguese experiences [Research Report] PME45
Universidad de Alicante (Alicante, Spain)
2022/07/21 Knowing students' strategies before the lesson and leading whole-class discussions [Oral Communication] PME45
Universidad de Alicante (Alicante, Spain)
2022/07/15 Desenvolver a capacidade de reflexão de futuros professores: um estudo de aula na formação inicial de professores de Matemática [Comunicação oral] ICET 2022 - 1st International Conference on Education and Training
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/07/12 Lesson Study features for supporting the development of prospective teachers' knowledge in Initial Teacher Education: Lesson Study opportunities for the development of prospective teachers' knowledge about teaching practice [Symposium] ICET 2022 - 1st International Conference on Education and Training
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/07/11 Knowing students' solving strategies before the lesson: how it influences leading the whole-class discussion? MELSE - Third Research Meeting 2022
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2021/11/30 How to orchestrate whole-class discussions? The role of lesson study on the development of prospective and in-service mathematics WALS
World Association of Lesson Studies
2021/11/20 O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores: desenvolver o raciocínio matemático dos alunos EIEM 2021 - Encontro de Investigação em Educação Matemática
SPIEM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática
2021/08 Reflecting on mathematical discussions: what aspects do prospective teachers pay attention to during lesson study? YESS11 - ELEVENTH YERME SUMMER SCHOO
ERME (Bressanone-Brixen, Italy)
2021/07/05 Adotar e adaptar o estudo de aula na formação inicial de professores de Matemática: potencialidades e desafios Estudos de aula na formação inicial e contínua de professores
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação (Portugal)
2021/05/13 Prospective and in-service teachers designing mathematical tasks in Lesson Study International Lesson Study Seminar in Mathematics Education (SILSEM)
Grupos de Pesquisa Investigação em Ensino de Matemática da Universidade de Brasília (GIEM/UnB) e Prática Pedagógica em Matemática da Universidade Estadual de Campinas (PRAPEM/Unicamp) (Brazil)
2020/12 The role of task design in an exploratory approach: What teachers learn through lesson study WALS
World Association of Lesson Studies (United States)
2020/03/05 Prospective mathematics teachers learning about the exploratory approach through Lesson Study MELSE - Second Research Meeting 2020
School of Education, University of Nottingham (Nottingham, United Kingdom)
2019/06/06 O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores - As aprendizagens dos futuros professores II Seminário sobre Estudos de Aula
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação (Lisboa, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/06/19 - 2033/06/19 Debate: de que educadores e professores precisamos? (2023/06/19)
Other (Other)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022/09/08 - 2022/09/08 Seminário sobre Estudos de Aula na Formação de Professores (2022/09/08)
Seminar
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2022/07/11 - 2022/07/11 MELSE - Third Research Meeting 2022 (2022/07/11 - 2022/07/11)
Meeting (Co-organisor)
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2021/09/06 - 2021/09/10 ECER - European Conference on Educational Research (2021/09/06 - 2021/09/10)
Conference (Co-organisor)
EERA - European Educational Research Association, Germany
2020/02/03 - 2020/02/07 ICMI Study 25 - Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups (2020/02/03 - 2020/02/07)
Conference (Other)
2015/08/03 - 2015/08/09 Erasmus + (Move 2B Healthy) (2015/08/03 - 2015/08/09)
Other (Co-organisor)
Psientífica, Portugal
2015/06/30 - 2015/07/06 Eramus + (MovEUrope) (2015/06/30 - 2015/07/06)
Other (Co-organisor)
Psientífica, Portugal
2011 - 2013 Animador na Academia de Verão - campo de férias com atividades culturais, desportivas e de lazer dentro da universidade. (2011 - 2013)
Other (Co-organisor)
Universidade de Aveiro, Portugal

UNAVE - Associação para a formação profissional e investigação da Universidade de Aveiro, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2022/07/18 - 2022/07/23 PME 45 - 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Conference
PME
Universitat d'Alacant, Spain
2022/07/12 - 2022/07/15 ICET 2022 - 1st International Conference on Education and Training
Conference
ICET 2022
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2022/07/11 - 2022/07/11 MELSE - Third Research Meeting 2022
Meeting
MELSE
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2022/06/29 - 2022/06/30 XII Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Other
XII Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2022/05/16 - 2022/05/18 Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal, com apresentação do poster intitulado "O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática"
Meeting
Ciência 2022 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2022/05/14 - 2022/05/14 VI Encontro APM-IE: Raciocínio matemático e representações
Meeting
VI Encontro APM-IE
APM Associação de Professores de Matemática, Portugal

Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2021/11/28 - 2021/11/28 PhD and Early Career Researcher Conference
Conference
PhD Pre-Conference
2021/07/27 - 2021/07/28 Escola de Verão 2021 SPIEM&SIEM I Jornadas Escuela de Verano para Jóvenes Investigadores en Educación Matemática
Other
Escola de Verão 2021 SPIEM&SIEM
Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática, Portugal

Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, Spain
2021/07/02 - 2021/07/02 XI Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Other
XI Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2021/06/14 - 2021/06/16 European Educational Research Summer School EERSS 2021: "Beyond the Basics in Educational Research Methodology: Research ethics in educational research"
Other
European Educational Research Summer School EERSS 2021
University of Jyväskylä, Finland
2021/05/29 - 2021/05/29 V Encontro APM-IE: Gestão Curricular em Matemática
Meeting
V Encontro APM-IE
APM Associação de Professores de Matemática, Portugal

Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2021/03/22 - 2021/03/26 ERME Spring School: Intensive Training School in Qualitative Research Design and Research Methods in Mathematics Education
Other
ERME Spring School
European Society for Research in Mathematics in Education, Germany
2021/02/02 - 2021/02/05 Virtual Pre-CERME 12
Conference
Virtual Pre-CERME 12
2021/02/01 - 2021/02/02 YERME Day
Meeting
YERME Day
2021/01/11 - 2021/01/11 Seminário REASON - Raciocínio Matemático e Formação de Professores
Seminar
REASON
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2020/12/05 - 2020/12/05 PhD Pre-Conference at WALS
Conference
PhD Pre-Conference at WALS
2020/04/21 - 2020/04/26 YESS 10 - ERME School for Young Researchers in Mathematics Education
Other
YESS 10
2019/09/02 - 2019/09/02 PhD Pre-Conference at WALS
Conference
PhD Pre-Conference
2019/07/17 - 2019/07/17 IV Jornadas de Reflexão para o Sucesso Educativo - Equilíbrio Emocional para o Sucesso Educativo
Other
IV Jornadas de Reflexão para o Sucesso Educativo
AEMA - Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal
2019/05/11 - 2019/05/11 Formação de curta duração "Aprendizagens essenciais em matemática: perspetivas e práticas"
Other
Aprendizagens essenciais em matemática: perspetivas e práticas
Centro de Formação da Associação de Professores de Matemática, Portugal

Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2016/06/11 - 2016/06/12 Curso de Fotografia - Iniciação
Workshop
Curso de Fotografia - Iniciação
Academia Olhares, Portugal
2015/09/24 - 2015/09/29 Mobility of youth workers - Programme Countries (TCA - Erasmus +)
Other
Mobility of youth workers
Change it!, Czech Republic
2014/02/15 - 2014/06/14 Oficina de Língua Gestual Portuguesa - Nível inicial (30h) + Nível avançado (30h)
Workshop
Oficina de "Língua Gestual Portuguesa"
Câmara Municipal de Aveiro, Portugal
2011 - 2013 CIAJ - Curso de Formação de Animadores de Campos de Férias
Workshop
Curso de Iniciação à Animação Juvenil
UPAJE - União Para a Ação Cultural e Juvenil Educativa, Portugal
2011/06/18 - 2011/06/19 Curso de Primeiros Socorros
Workshop
Primeiros socorros
UNAVE - Associação para a formação profissional e investigação da Universidade de Aveiro, Portugal
2007/07/02 - 2007/07/13 Brincar à Beira Mar: acompanhamento de crianças à praia, dinamizando atividades lúdico-pedagógicas. Área de intervenção: Apoio a idosos e/ou crianças.
Other
Programa OTL - Brincar à Beira Mar
Instituto Português da Juventude, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2024/09 - Current Números e Operações Licenciatura em Ensino Básico (Licenciatura)
2024/09 - Current Padrões e Pensamento Algébrico Licenciatura em Ensino Básico
2024/03 - Current Números e Operações Licenciatura em Ensino Básico (Licenciatura)
2024/03 - 2024/07 Números e Operações Educação Básica (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2023/09 - 2024/01 Tópicos de Matemática Elementar II ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2023/09 - 2024/01 Tópicos de Matemática Elementar I ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Interview (newspaper / magazine)

Activity description Newspaper / Forum
2021/06 News from the PhD and Early Researchers Network WALS newsletter