Identification
Personal identification
- Full name
- Micaela Sofia Martins Terceiro
Citation names
- Martins, Micaela
Author identifiers
- Ciência ID
- E016-A814-B33D
- ORCID iD
- 0000-0003-1240-577X
- Google Scholar ID
- D32goTYAAAAJ
- Scopus Author Id
- 57220753357
Email addresses
- msterceiro@edu.ulisboa.pt (Professional)
Websites
- https://www.researchgate.net/profile/Micaela-Martins (Personal)
- http://www.scopus.com/authid/detail.url?authorId=57220753357 (Scholar)
- http://scholar.google.com/citations?user=D32goTYAAAAJ (Scholar)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Exact Sciences - Mathematics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) |
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Elementary (A2) | Beginner (A1) | Elementary (A2) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2018/09 - 2024/01
Concluded
|
Educação (Doutoramento)
Major in Didática da Matemática
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
"Integrar o Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática do 3.º Ciclo do Ensino Básico e do Ensino Secundário
em Portugal" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved with distinction and honor |
2019/10/14
Concluded
|
Educação (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Didática da Matemática
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
|
18 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/09 - 2025/01 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | ||
2024/03 - 2024/07 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal |
2023/09/11 - 2024/02/29 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/09/01 - 2024/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | AEMA - Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal |
2019/02/25 - 2019/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal |
2018/09/17 - 2019/03/12 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Escola Profissional de Artes, Tecnologias e Desporto, Portugal |
2017/10/11 - 2018/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal |
2017/09/04 - 2018/04/18 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Escola Profissional Gustave Eiffel, Portugal |
2017/02/08 - 2017/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Escola Secundária Maria Amália Vaz Carvalho, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2015/01 - 2015/10 | Professora/explicadora de Matemática; Coordenadora do Apoio ao Estudo | Psientífica, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/09/01 - 2023/08/31 | O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática [Lesson Study in Mathematics Initial Teacher Education]
SFRH/BD/143869/2019
PhD Student Fellow
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
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Journal article |
|
Newspaper article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/06/21 | O desenvolvimento do conhecimento dos futuros professores de Matemática com o Estudo de Aula | XIII Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Portugal)
|
2023/05/18 | O papel do facilitador na etapa da planificação num estudo de aula | International Lesson Study Seminar in Mathematics Education (SILSEM)
Grupos de Pesquisa Investigação em Ensino de Matemática da Universidade de Brasília (GIEM/UnB) e Prática Pedagógica em Matemática
da Universidade Estadual de Campinas (PRAPEM/Unicamp) (Brasil) (Brazil)
|
2023/05/17 | O estudo de aula como processo formativo promotor do desenvolvimento do conhecimento de futuros professores: duas experiências em Portugal | International Lesson Study Seminar in Mathematics Education (SILSEM)
Grupos de Pesquisa Investigação em Ensino de Matemática da Universidade de Brasília (GIEM/UnB) e Prática Pedagógica em Matemática
da Universidade Estadual de Campinas (PRAPEM/Unicamp) (Brasil) (Brazil)
|
2022/07/21 | Lesson Study in Initial Teacher Education: drawing conclusions from two Portuguese experiences [Research Report] | PME45
Universidad de Alicante (Alicante, Spain)
|
2022/07/21 | Knowing students' strategies before the lesson and leading whole-class discussions [Oral Communication] | PME45
Universidad de Alicante (Alicante, Spain)
|
2022/07/15 | Desenvolver a capacidade de reflexão de futuros professores: um estudo de aula na formação inicial de professores de Matemática [Comunicação oral] | ICET 2022 - 1st International Conference on Education and Training
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/07/12 | Lesson Study features for supporting the development of prospective teachers' knowledge in Initial Teacher Education: Lesson Study opportunities for the development of prospective teachers' knowledge about teaching practice [Symposium] | ICET 2022 - 1st International Conference on Education and Training
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/07/11 | Knowing students' solving strategies before the lesson: how it influences leading the whole-class discussion? | MELSE - Third Research Meeting 2022
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2021/11/30 | How to orchestrate whole-class discussions? The role of lesson study on the development of prospective and in-service mathematics | WALS
World Association of Lesson Studies
|
2021/11/20 | O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores: desenvolver o raciocínio matemático dos alunos | EIEM 2021 - Encontro de Investigação em Educação Matemática
SPIEM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática
|
2021/08 | Reflecting on mathematical discussions: what aspects do prospective teachers pay attention to during lesson study? | YESS11 - ELEVENTH YERME SUMMER SCHOO
ERME (Bressanone-Brixen, Italy)
|
2021/07/05 | Adotar e adaptar o estudo de aula na formação inicial de professores de Matemática: potencialidades e desafios | Estudos de aula na formação inicial e contínua de professores
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação (Portugal)
|
2021/05/13 | Prospective and in-service teachers designing mathematical tasks in Lesson Study | International Lesson Study Seminar in Mathematics Education (SILSEM)
Grupos de Pesquisa Investigação em Ensino de Matemática da Universidade de Brasília (GIEM/UnB) e Prática Pedagógica em Matemática
da Universidade Estadual de Campinas (PRAPEM/Unicamp) (Brazil)
|
2020/12 | The role of task design in an exploratory approach: What teachers learn through lesson study | WALS
World Association of Lesson Studies (United States)
|
2020/03/05 | Prospective mathematics teachers learning about the exploratory approach through Lesson Study | MELSE - Second Research Meeting 2020
School of Education, University of Nottingham (Nottingham, United Kingdom)
|
2019/06/06 | O Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores - As aprendizagens dos futuros professores | II Seminário sobre Estudos de Aula
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação (Lisboa, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/06/19 - 2033/06/19 | Debate: de que educadores e professores precisamos? (2023/06/19)
Other (Other)
|
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal |
2022/09/08 - 2022/09/08 | Seminário sobre Estudos de Aula na Formação de Professores (2022/09/08)
Seminar
|
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal |
2022/07/11 - 2022/07/11 | MELSE - Third Research Meeting 2022 (2022/07/11 - 2022/07/11)
Meeting (Co-organisor)
|
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal |
2021/09/06 - 2021/09/10 | ECER - European Conference on Educational Research (2021/09/06 - 2021/09/10)
Conference (Co-organisor)
|
EERA - European Educational Research Association, Germany |
2020/02/03 - 2020/02/07 | ICMI Study 25 - Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups (2020/02/03 - 2020/02/07)
Conference (Other)
|
|
2015/08/03 - 2015/08/09 | Erasmus + (Move 2B Healthy) (2015/08/03 - 2015/08/09)
Other (Co-organisor)
|
Psientífica, Portugal |
2015/06/30 - 2015/07/06 | Eramus + (MovEUrope) (2015/06/30 - 2015/07/06)
Other (Co-organisor)
|
Psientífica, Portugal |
2011 - 2013 | Animador na Academia de Verão - campo de férias com atividades culturais, desportivas e de lazer dentro da universidade. (2011 - 2013)
Other (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal UNAVE - Associação para a formação profissional e investigação da Universidade de Aveiro, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2022/07/18 - 2022/07/23 | PME 45 - 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Conference
|
PME
Universitat d'Alacant, Spain
|
2022/07/12 - 2022/07/15 | ICET 2022 - 1st International Conference on Education and Training
Conference
|
ICET 2022
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
|
2022/07/11 - 2022/07/11 | MELSE - Third Research Meeting 2022
Meeting
|
MELSE
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
|
2022/06/29 - 2022/06/30 | XII Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Other
|
XII Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
|
2022/05/16 - 2022/05/18 | Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal, com apresentação do poster intitulado "O Estudo de Aula na Formação Inicial
de Professores de Matemática"
Meeting
|
Ciência 2022 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2022/05/14 - 2022/05/14 | VI Encontro APM-IE: Raciocínio matemático e representações
Meeting
|
VI Encontro APM-IE
APM Associação de Professores de Matemática, Portugal
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal |
2021/11/28 - 2021/11/28 | PhD and Early Career Researcher Conference
Conference
|
PhD Pre-Conference |
2021/07/27 - 2021/07/28 | Escola de Verão 2021 SPIEM&SIEM
I Jornadas Escuela de Verano para Jóvenes Investigadores en Educación Matemática
Other
|
Escola de Verão 2021 SPIEM&SIEM
Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática, Portugal
Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, Spain |
2021/07/02 - 2021/07/02 | XI Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Other
|
XI Fórum dos Jovens Investigadores do IE-ULisboa
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
|
2021/06/14 - 2021/06/16 | European Educational Research Summer School EERSS 2021: "Beyond the Basics in Educational Research Methodology: Research ethics
in educational research"
Other
|
European Educational Research Summer School EERSS 2021
University of Jyväskylä, Finland
|
2021/05/29 - 2021/05/29 | V Encontro APM-IE: Gestão Curricular em Matemática
Meeting
|
V Encontro APM-IE
APM Associação de Professores de Matemática, Portugal
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal |
2021/03/22 - 2021/03/26 | ERME Spring School: Intensive Training School in Qualitative Research Design and Research Methods in Mathematics Education
Other
|
ERME Spring School
European Society for Research in Mathematics in Education, Germany
|
2021/02/02 - 2021/02/05 | Virtual Pre-CERME 12
Conference
|
Virtual Pre-CERME 12 |
2021/02/01 - 2021/02/02 | YERME Day
Meeting
|
YERME Day |
2021/01/11 - 2021/01/11 | Seminário REASON - Raciocínio Matemático e Formação de Professores
Seminar
|
REASON
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
|
2020/12/05 - 2020/12/05 | PhD Pre-Conference at WALS
Conference
|
PhD Pre-Conference at WALS |
2020/04/21 - 2020/04/26 | YESS 10 - ERME School for Young Researchers in Mathematics Education
Other
|
YESS 10 |
2019/09/02 - 2019/09/02 | PhD Pre-Conference at WALS
Conference
|
PhD Pre-Conference |
2019/07/17 - 2019/07/17 | IV Jornadas de Reflexão para o Sucesso Educativo - Equilíbrio Emocional para o Sucesso Educativo
Other
|
IV Jornadas de Reflexão para o Sucesso Educativo
AEMA - Agrupamento de Escolas Moinhos da Arroja, Portugal
|
2019/05/11 - 2019/05/11 | Formação de curta duração "Aprendizagens essenciais em matemática: perspetivas e práticas"
Other
|
Aprendizagens essenciais em matemática: perspetivas e práticas
Centro de Formação da Associação de Professores de Matemática, Portugal
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal |
2016/06/11 - 2016/06/12 | Curso de Fotografia - Iniciação
Workshop
|
Curso de Fotografia - Iniciação
Academia Olhares, Portugal
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2015/09/24 - 2015/09/29 | Mobility of youth workers - Programme Countries (TCA - Erasmus +)
Other
|
Mobility of youth workers
Change it!, Czech Republic
|
2014/02/15 - 2014/06/14 | Oficina de Língua Gestual Portuguesa - Nível inicial (30h) + Nível avançado (30h)
Workshop
|
Oficina de "Língua Gestual Portuguesa"
Câmara Municipal de Aveiro, Portugal
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2011 - 2013 | CIAJ - Curso de Formação de Animadores de Campos de Férias
Workshop
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Curso de Iniciação à Animação Juvenil
UPAJE - União Para a Ação Cultural e Juvenil Educativa, Portugal
|
2011/06/18 - 2011/06/19 | Curso de Primeiros Socorros
Workshop
|
Primeiros socorros
UNAVE - Associação para a formação profissional e investigação da Universidade de Aveiro, Portugal
|
2007/07/02 - 2007/07/13 | Brincar à Beira Mar: acompanhamento de crianças à praia, dinamizando atividades lúdico-pedagógicas.
Área de intervenção: Apoio a idosos e/ou crianças.
Other
|
Programa OTL - Brincar à Beira Mar
Instituto Português da Juventude, Portugal
|
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
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2024/09 - Current | Números e Operações | Licenciatura em Ensino Básico (Licenciatura) | |
2024/09 - Current | Padrões e Pensamento Algébrico | Licenciatura em Ensino Básico | |
2024/03 - Current | Números e Operações | Licenciatura em Ensino Básico (Licenciatura) | |
2024/03 - 2024/07 | Números e Operações | Educação Básica (Licenciatura) | Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal |
2023/09 - 2024/01 | Tópicos de Matemática Elementar II | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal | |
2023/09 - 2024/01 | Tópicos de Matemática Elementar I | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2021/06 | News from the PhD and Early Researchers Network | WALS newsletter |