Identification
Personal identification
- Full name
- Marisa Gomes Filipe
Citation names
- Filipe, Marisa
- Filipe, M. G.
- Filipe, M.
- Filipe, Marisa G.
Author identifiers
- Ciência ID
- E018-1B4B-08E1
- ORCID iD
- 0000-0001-8612-225X
Email addresses
- marisafilipe.rt@gmail.com (Professional)
- marisa.filipe@edu.ulisboa.pt (Professional)
Addresses
- Alameda da Universidade, 1600-214, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
German | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | |
Portuguese (Mother tongue) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2015 - 2018
Concluded
|
Postdoctoral Training / Early Markers in Autism: Speech Directed to the Child and Socio-Communicative Development (Pós-doutoramento)
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
|
2014
Concluded
|
Doctoral Programme in Psychology (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Prosodic abilities in typically developing children and those diagnosed with Autism Spectrum Disorders: Clinical implications
for assessment and intervention " (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado com Distinção |
2009
Concluded
|
Integrated Master course in Psychology (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Adaptação do Profiling Elements of Prosodic Systems-Children (PEPS-C) ao Português Europeu: Prova de Segmentação" (THESIS/DISSERTATION)
|
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/08/01 - Current | Research Assistant (Research) | Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal |
2018/10/01 - 2020/08/31 | Contracted Researcher (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015/06/01 - 2018/08/09 | Postdoc (Research) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2010/09/01 - 2014/08/31 | Researcher (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013/02/01 - 2013/05/31 | Visiting Researcher (Research) | University of North Carolina at Chapel Hill, United States |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/09/01 - Current | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusófona, Portugal |
2014/10/07 - 2015/05/30 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2009/10/01 - 2010/01/10 | Técnico Superior (Técnico Superior) | CRIAR - Centro de Educação e Terapia, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2013/09/01 - 2014/09/18 | Lab Manager - Speech Lab | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2011 - 2021/07/31 | Neuropsychologist - Coordinator Neuropsychological Service for Children | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/03/01 - Current | P2LINK: Perception-Production Link in Early Infancy: A language acquisition oral-motor intervention study
PTDC/LLT-LIN/1115/2021
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2018/06/14 - 2021/12/31 | PLOs - Predictors of Language Outcomes
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia European Regional Development Fund Ongoing
|
2018 - 2020 | Mindfulness to students’ success: Relating executive functions and writing through a mindfulness app to promote children’s
cognitive, social, and health-related outcomes
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia European Regional Development Fund |
2015 - 2018 | Horizon21: Early language development in Down Syndrome
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2013/06/07 - 2016/12/31 | EBELa - Eyes and Brain: Early markers of Language Development
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/08/01 - Current | Links Between Executive Functions and Predictors of Language Development: Longitudinal and Interventional Studies
Principal investigator
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2025 - 2027 | Neuroscience and Education Perspectives on Language Ability and Critical Thinking: An Interdisciplinary Approach
-
External advisor
|
Ongoing
|
2022/12/31 - 2024/12/30 | E-learning support for disabled students - ELSUPPORT
2022-1-TR01-KA220-SCH-000086816
Researcher
|
|
2023 - 2024 | O Mundo dos Intergalácticos
CIPD/2223/DEED/7
Researcher
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
|
Concluded
|
2013/09/01 - 2015/07/31 | Prosodic characterization in autism spectrum disorders: assessment and intervention in high-functioning autism
IJUP –. PP_IJUP2011 217
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Thesis / Dissertation |
|
Other
Other output |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 - Current | Dislexia: Explorando o Papel da Intervenção Prosódica
Supervisor
|
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - 2025 | Escala de Classificação para Avaliação das Funções Executivas pelos Professores: Desenvolvimento e Estudo Piloto de Validação
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2019 - 2025 | Construção e implementação de um programa de treino das funções executivas em crianças e adolescentes com Perturbação de Hiperatividade
e Défice de Atenção
Co-supervisor
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2020 - 2022 | Avaliação das funções executivas em crianças através de questionários e inventários: uma revisão sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2020 - 2022 | Atividade física e funções executivas em crianças com hiperatividade e défice de atenção: uma revisão sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2020 - 2022 | Os efeitos do treino de memória de trabalho em crianças com perturbação específica da aprendizagem na leitura e na escrita:
uma revisão sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2020 - 2022 | O uso de jogos sérios para a aquisição de competências sociais em indivíduos com autismo
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2020 - 2022 | Os benefícios da atividade física nas funções executivas em crianças e adolescentes com autismo: uma revisão sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2020 - 2022 | Relação entre Mindfulness e a Atenção em crianças e adolescentes com Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção: uma
Revisão Sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2019/09/01 - 2021/01/19 | A prática de Mindfulness na regulação emocional e na psicopatologia de crianças e adolescentes com autismo: revisão sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona, Portugal
|
2019/09/01 - 2021/01/19 | Os efeitos da prática de Mindfulness na regulação emocional e na psicopatologia em adultos com autismo: uma revisão sistemática
Supervisor
|
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
|
2018/09 - 2020/11 | Identificação dos Primeiros Sinais de Autismo: Um Estudo Retrospectivo no Brasil
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018/09 - 2020/10/29 | Os Efeitos da Prática de Mindfulness nas Funções Executivas em Indivíduos com Autismo: Uma Revisão Sistemática
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018/09 - 2020/10 | A relação entre o Mindfulness Disposicional e as Funções Executivas em crianças dos 7 aos 10 anos de idade
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017/10 - 2019/07 | Relatório Científico-Profissional de Mestrado Integrado em Psicologia
Co-supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017/10 - 2019/07 | Sinais de alerta nas Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo retrospectivo
Co-supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015/10 - 2017/07 | Marcadores precoces das Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo retrospetivo exploratório
Co-supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2024 - 2024 | Workshop on Infant Language Development (WILD-2024) (2024)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2022/05/23 - 2022/05/26 | Speech Prosody 2022, Lisboa (300/400 delegates). (2022/05/23)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2018 - 2018 | Winter School - Intervention Research in Education: From Planning to Publishing (70 delegates). (2018) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2018 - 2018 | LabPhon16 - Variation, development and impairment: Between phonetics and phonology (400 delegates). (2018 - 2018) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2017 - 2017 | 12º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia (100 delegates). (2017 - 2017) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2013 | 25th Association for Psychological Science Annual Convention, Washington (500 delegates). (2013 - 2013) | |
2012 - 2012 | 13th International Conference SIG Writing da EARLI (200 delegates) (2012 - 2012) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2019/07/01 - Current | European Literacy Network | |
2019 - Current | European Certificate in Psychology – European Federation of Psychologists' Associations (PT-050574-201907). | |
2018/07/01 - Current | Speech Prosody SIG | |
2018 - Current | International affiliate of the American Psychological Association (ID 00194726). | |
2015 - Current | Effective Member of the Portuguese Association of Experimental Psychology. | |
2012 - Current | Effective Member of the “Ordem dos Psicólogos Portugueses”, Nº 12118, with advanced specialization in Clinical and Health Psychology and Neuropsychology. |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2024 - Current | 6th Students Meeting of Mind Brain College of ULisboa | University of Lisbon |
2022/08/29 - Current | Workshop on Early Language in Neurodevelopmental Disorders - NeuroD-WELL - 2022 | University of Lisbon |
2024 - 2025 | 2nd ELN Literacy Summit | University of Cologne |
2019 - 2019 | Workshop on Early Language in Neurodevelopmental Disorders - NeuroD-WELL - 2019 | University of Lisbon |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2018 - Current | Frontiers in Psychology / Education (2504-284X) | Frontiers Media SA |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2023 - 2024 | Professional Internship Supervisor (Psychology) | Tânia Carneiro |
2023 - 2024 | Internship Supervisor (Psychology) | Joana Costa |
2023 - 2024 | Internship Supervisor (Psychology) | Juliana Luzio |
2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Lígia da Silva |
2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Emanuel Pinho |
2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Ana Granja |
2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Raquel da Silva |
2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Beatriz Lopes |
2022 - 2022 | Professional Internship Supervisor (Psychology) | Sara Cruz |
2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Telma Oliveira |
2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Luciana Joaquim |
2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Ana Oliveira |
2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Tânia Carneiro |
2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Joana Portela |
2019/09 - 2020/09 | Professional Internship Supervisor (Psychology) | Luísa Carneiro |
2019/02 - 2020/02 | Professional Internship Supervisor | Andreia Veloso |
2015/09 - 2016/09 | Professional Internship (Psychology) | Cláudia Sofia Andrade de Almeida |
Distinctions
Award
2020 | Research Funding | Assistant Researcher | Scientific Employment Stimulus - Individual Call 3rd Edition
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
2014 | Postdoctoral Research Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2010 | Doctoral Grant (2010 – 2014)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
Other distinction
2013 | Visiting Scholar, University of North Carolina at Chapel Hill - USA |