Identification
Personal identification
- Full name
- João Arménio Lamego Lopes
Citation names
- Lopes, João
Author identifiers
- Ciência ID
- E21E-DB8A-1251
- ORCID iD
- 0000-0001-5005-120X
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) | |
French | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) | |
English | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2004
Concluded
|
n/a (Título de Agregado)
Universidade do Minho, Portugal
"Conceptualização de um serviço de apoio a crianças com problemas da leitura e da escrita no 1º ciclo ensino básico" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado |
1996
Concluded
|
Psicologia da Educação (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"Distúrbio Hiperactivo de Défice de Atenção em contexto de sala de aula: A incerta existência de um problema de desenvolvimento
da infância e adolescência" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1991
Concluded
|
Psicologia do Desenvolvimento e da Educação da Criança (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
"Formação Psicológica de Professores do Ensino Pré-Primário" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado |
1975 - 1981
Concluded
|
Psicologia (Licenciatura)
Universidade do Porto, Portugal
|
15 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2001/07 - Current | Associate Professor (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/09/01 - Current | AaZ, LER MELHOR, SABER MAIS (AtoZ, READING BETTER, KNOWING MORE)
ARICA&UMINHO_2
Principal investigator
Teresa e Alexandre Soares dos Santos – Iniciativa Educação. , Portugal
|
Teresa e Alexandre Soares dos Santos – Iniciativa Educação. Governo dos Açores Ongoing
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2011/08 - 2013/08 | ENSINO DA LEITURA NO 1º CICLO DO ENSINO BÁSICO: CRENÇAS, CONHECIMENTOS E FORMAÇÃO DOS PROFESSORES
FFMS/2011
Principal investigator
Universidade do Minho, Portugal
|
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Journal article |
|
Translation |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2017 - 2017 | Decision-making processes in child abuse situations
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2014 | Perfis de gestão de sala aula, indisciplina percebida e perceção de eficácia do professor
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2014 | Rendimento académico em crianças e jovens institucionalizados e não institucionalizados: um estudo comparado
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2013 | João Lopes
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2013 | Prosody and reading comprehension development: a longitudinal study with elementary school children
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2013 | Olfactory thresholds and olfactory adaptation: A comparative study with blind subjects and sighted subjects
Co-supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2012 | Trajectórias de desenvolvimento das dificuldades de aprendizagem e suas consequência motivacionais e sociais
Supervisor
|
Psicologia (PhD)
Universidade do Porto, Portugal
|
2012 - 2012 | Experiências literácitas na educação pré-escolar e desempenho na leitura no 1.º e 2.º anos de escolaridade
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2012 | Professionals’ decision-making about children foster care
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2011 | Percursos escolares de pessoas sem-abrigo
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2011 | Problemas emocionais, comportamentais e de realização escolar: concepções de professores do Ensino Básico
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2011 | Word recognition and reading speed
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2011 | Professionals’ perceptions about the New Opportunities program: an exploratory study
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2010 | Reading, computation and motivation involvement in math word problems: a study with 5th graders
Co-supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2010 | Perceptions about the effectiveness of interventions with families in social risk situations
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2010 | Reading comprehension, word math problem solving and school achievement: a study with 4th grade students
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2010 | Parental representations about the past and the future of their mentally handicapped children
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2010 | Error patterns in computation: students’ achievements and teachers’ perceptions
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Reconhecimento de palavras escritas e competência leitora: Construção e validação do teste de avaliação do reconhecimento
de palavras escritas (T.A.R.P.E.)
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Estratégias pedagógicas no ensino de alunos em risco de insucesso escolar: Estudo com professores do ensino Básico.
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Error patterns in computation: a study with 3rd and 4th graders
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Perceptions about dyslexia: a study with regular teachers, speail education teachers, psychologists and psychology students
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Teaching strategies for learning disabled students. A study with elementary school teachers
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Efficacy factors in school: A case study in the basic and in a basic and in a secondary school
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Social skills in ADHD children
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Reading comprehension and school achievement in elementary school children
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2009 | Features of human pragmatics in Asperger’s’ syndrome children
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2008 - 2008 | Indicators of school effectiveness: a study with two basic and secondary schools
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2008 - 2008 | Inclusion and mental deficiency: a study with elementary school children
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2008 - 2008 | Victimization experiences: an exploratory study with children and adolescents
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2007 - 2007 | Concepções e práticas de literacia emergente em contexto de jardim-de-infância
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2007 - 2007 | Percursos Desenvolvimentais de Leitura e Escrita: Estudo Longitudinal com Alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2006 - 2006 | Gestão de sala de aula: Crenças e práticas de professores do 1º Ciclo do Ensino Básico
Supervisor
|
Psicologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2006 - 2006 | Problemas de comportamento e dificuldades de aprendizagem em contexto de sala de aula: Um estudo com alunos do 3º ciclo de
ensino básico
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2006 - 2006 | Percepção e atribuições de professores do ensino básico sobre o (in)sucesso escolar na Língua Materna: um estudo exploratório
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2005 - 2005 | Percepção dos professores do ensino básico acerca da inclusão educativa de alunos com necessidades educativas especiais
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2003 - 2003 | Práticas educativas e empenhamento na leitura em alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2002 - 2002 | Alunos em situação de insucesso escolar: Percepções, estratégias e opiniões dos professores
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2002 - 2002 | Consciência Fonológica e Conceitos Acerca da Escrita: Um Estudo com Alunos do 1º Ano de Escolaridade
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2001 - 2001 | Avaliação psicopedagógica das dificuldades de aprendizagem: O difícil consenso de critérios”
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2000 - 2000 | Percepções dos professores do ensino básico acerca de alunos com dificuldades de aprendizagem e/ou problemas de comportamento:
um estudo exploratório a propósito da inclusão educativa
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2000 - 2000 | Psicopatologia e Deficiência Mental: Fragmentos no Cristal
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
1999 - 1999 | Relações com os Pares e Auto-Conceito: Estudo das Interacções entre a Popularidade, a Amizade e as Percepções de Auto-Competência
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2014 - 2014 | Dyslexia in debate: National and International Trends
Conference (Other)
|
Escola de Psicologia da universidade do Minho, Portugal |
2011 - 2011 | IV Encontro sobre Maus-Tratos, Negligência e Risco na Infância e na Adolescência
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2009 - 2009 | III Encontro Nacional sobre Maus-Tratos, Negligência e Risco na Infância e na Adolescência
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2004 - 2004 | II Encontro Nacional Infância e Adolescência - Cultura, Ciência, Educação e Desporto na Promoção do Desenvolvimento Humano
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2002 - 2002 | I Encontro Nacional sobre Maus-Tratos, Negligência e Risco na Infância e na Adolescência
Conference (Member of the Organising Committee)
|
|
2001 - 2001 | “Quem não lê é como quem não sabe” – encontro sobre promoção da leitura e da escrita em alunos do ensino básico
Conference (Other)
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2011/06 - Current | ordem dos Psicólogos Portugueses |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
Current | Beyond Behavior | |
Current | International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE) |