Identification
Personal identification
- Full name
- Eduardo Roque dos Reis Falcão
Citation names
- Falcão, Eduardo
Author identifiers
- Ciência ID
- E515-74B9-0B78
- ORCID iD
- 0000-0002-0798-1679
Email addresses
- efalcao@ua.pt (Professional)
Websites
- https://dufalcao.wordpress.com/ (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - History and Archaeology - History
- Humanities - Arts
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | |
French | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Elementary (A2) | |
Italian | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Elementary (A2) | |
Hindi | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2017
Concluded
|
Mestrado em História e Património (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"Toda a gente virou fadista: ressonâncias do processo de patrimonialização do fado na cidade do Porto" (THESIS/DISSERTATION)
|
16 |
2010 - 2012
Concluded
|
Violão avançado (Graduado)
EMESP Tom Jobim, Brazil
|
|
2007
Concluded
|
Licenciatura em História (Licenciatura)
Universidade Estadual de Campinas, Brazil
"O público da música de concerto em Campinas do século XIX." (THESIS/DISSERTATION)
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2007 - 2010 | Researcher (Research) | Unesco, Brazil |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2017/09/01 - Current | Doutoramento | Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal |
2011 - 2017 | Professor particular de música | Autónomo, Brazil |
2013 - 2014 | Educador | Museu Casa Guilherme de Almeida, Brazil |
2010 - 2011 | Gerente da Livraria Ponto do Livro | Ponto do Livro, Brazil |
2006 - 2007 | Professor de História | Escola Estadual Prof. Hilton Federici, Brazil |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/09 - 2023/10 | Cancioneiros em Goa: Representações musicais do colonial ao digital
SFRH/BD/144797/2019
PhD Student Fellow
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
|
Ongoing
|
2018/03 - 2019/06 | A palavra cantada em Goa a partir da obra de Agapito de Miranda (cc 3.72.10)
BIM_INET - refª UID/EAT/00472/2013
Research Fellow
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Ongoing
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/02 - 2024/01 | Liber|Sound: Práticas inovadoras de arquivamento para a libertação da memória sonora.
PTDC/ART-PER/4405/2020
Researcher
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
|
Ongoing
|
2007 - 2010 | História Geral da África em português
Research Fellow
|
Unesco
Concluded
|
Outputs
Publications
Edited book |
|
Journal article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Website |
|
Artistic / Performance
Curatorial / Museum exhibition |
|
Musical performance |
|
Program / Show |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/07/18 | From the Manor Houses to the Digital Media. The Musical Repertoire of the Agapito de Miranda Collection (1911-1995) in the Face of Digital Musical Life in Goa. | 47th ICTM World Conference
International Council for Traditions of Music and Dance (Accra, Ghana)
|
2022/10/21 | Unpublished musical manuscripts to a digital database. Representing music histories in post-colonial Goa, western India. | 24th Meeting of the Study Group on Historical Sources
International Council for Traditional Music (Tervuren, Belgium)
|
2022/07/21 | Archiving through listening. The construction of Konkani Gramophone Records catalogue by Felix Correia and Franklin D'Souza | 46th ICTM World Conference
International Council for Traditional Music (Lisboa, Portugal)
|
2021/11/13 | Quando o arquivo da história se torna a história do arquivo. O caso da obra manuscrita de Agapito de Miranda no pluriverso de práticas musicais de Goa. | Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Coimbra, Portugal)
|
2021/10/21 | Manuscritos dos antepassados. A obra do goês Agapito de Miranda, digitalização e recirculação em suporte digital. | SIBE+21
Sociedad de Etnomusicologia (Aveiro, Portugal)
|
2021/01/13 | The Goan song collector Agapito de Miranda: Digital media and personal songbooks, new challenges for cultural representations. | Research Students' Conference
British Forum for Ethnomusicology and Royal Musical Association (Cambridge, United Kingdom)
|
2020/06/25 | Agapito de Miranda composer of memories. The notebooks of a song collector from XXth century Goa. | Research Summit
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2019/11/21 | O passado inquieto. Memórias musicais na Goa pós-colonial e a utilização de práticas de investigação partilhada em etnomusicologia. | Post-ip’19 – 5º Fórum Internacional de Pós-graduação em Estudos em Música e Dança
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2019/11/14 | Caderno de Cantigas indianas. A construção de um cânone musical na Goa pós-colonial. | IX Encontro de Investigação em Música (ENIM 2019)
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2019/01/21 | Agapito de Miranda the intimate ethnographer. A Goa's transport history from a nostalgic pespective. | Estado da Índia Colonial Periodic Press, Politics & Culture
Goa university (Panjim, India)
|
2018/09/13 | Everyone has became fadista. Ressonances of fado heritage process in Oporto city. | European Seminar in Ethnomusicology
Universidad de Valladolid (Valladolid, Spain)
|
2018/08/20 | As ressonâncias da patrimonialização do Fado na cidade do Porto | Diálogos em Arte
UNESPAR (Curitiba, Brazil)
|
2018/05/17 | Agapito de Miranda criador de memórias. Os cadernos auto-etnográficos de um coletor de canções de Goa no século XX. | Goa: novos debates
ISCTE-IUL (Lisboa, Portugal)
|
2017/12/06 | Toda a gente virou fadista: ressonâncias do processo de patrimonialização do fado na cidade do Porto | Post-ip´17, 4.º Fórum Internacional de Pós-Graduação em Estudos de Música e Dança.
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2017/09/13 | As ressonâncias da patrimonialização do Fado na cidade do Porto |
UNICEPE Cooperativa Livreira de Estudantes do Porto (Porto, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/11/10 - 2022/11/12 | XI ENIM 2022 - Encontro de Investigação em Música. Universidade de Aveiro. Secretariado (2022/11/10 - 2022/11/12)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/05/24 - 2023/05/25 | Membro da comissão executiva do 3rd Conference of the Portuguese ICTM National Committee: Open Science, Digital Archives,
and Institutional Repositories: Contemporary Challenges in Ethnomusicology.
Member
|
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2019/02/08 - 2019/02/08 | Disciplina: Lusosonia. Post-colonial cartographies on sounds and memories - Susana Sardo. Tópico: Lusosonia. Music and Sound in Brazil - Eduardo Falcão | Cunha Rivara Chair (Master) | Goa University, India |
2018/01/19 - 2018/01/19 | Disciplina: Lusosonia. Post-colonial cartographies on sounds and memories - Susana Sardo. Tópico: Lusosonia. Music and Sound in Brazil - Eduardo Falcão | Cunha Rivara Chair (Master) | Goa University, India |