???global.info.a_carregar???
Carolina Gonçalves. PhD and Master in Sciences of Education from Universidade Nova de Lisboa and Université de Nanterre. Currently, she is Associate Professor at Faculté d’Éducation, Université de Sherbrooke, she was Professor at Escola Superior de Educação de Lisboa.
Identification

Personal identification

Full name
Carolina Maria Dias Gonçalves

Citation names

  • Gonçalves, Carolina

Author identifiers

Ciência ID
E51C-4A5B-8C8A
ORCID iD
0000-0002-3176-2601

Email addresses

  • Carolina.Goncalves@USherbrooke.ca (Professional)

Addresses

  • CICS.NOVA, Avenida de Berna, 26-C, 1069-061, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
  • Faculté d’Éducation, Université de Sherbrooke, J1K 2R1 , Sherbrooke, Québec, Canada (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Educational Sciences - Education, General

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017 - 2018
Concluded
Análise de Dados em Ciências Sociais (Especialização pós-licenciatura)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2007 - 2010
Concluded
Ciências da Educação - Teoria Curricular e Metodologias de Ensino (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Da competência linguística à relação pedagógica: estudo dos elementos que interferem no sucesso escolar dos alunos, com incidência nos de ascendência africana" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom com Distinção e Louv
2007 - 2010
Concluded
Sciences de l’éducation (Doutoramento)
Université Paris-Nanterre, France
"De la compétence linguistique à la relation pédagogique: étude des éléments qui influent dans le succès scolaire des élèves" (THESIS/DISSERTATION)
Très Honorable avec Félicitati
2003 - 2007
Concluded
Ciências da Educação - Investigação e Intervenção Educativa (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Português língua não materna – contributos para a aprendizagem de alunos africanos" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom por unanimidade
2001 - 2003
Concluded
Curso do Ramo de Formação Educacional em Línguas Literaturas Modernas – P/F (Pós-Graduação)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Bom
1996 - 2001
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Franceses (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
13
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2009/09 - 2021/12/31 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
2016 - 2018 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa, Portugal
2006/09 - 2009/08 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2016 - 2017 Conselho científico/técnico-científico ou orgão correspondente Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
2016 - 2017 Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
2013 - 2016 Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2021/03/01 - 2024/02/29 Educational Common Spaces. Passing through enclosures and reversing inequalities -SMOOTH
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade Nova de Lisboa Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Portugal
European Research Executive Agency
Ongoing
2020/09/20 - 2023/08/29 ComPra The Blended Short-cycle Training Courses on ‘Commoning Practices project
Co-Principal Investigator (Co-PI)
European Commission
Concluded
Outputs

Publications

Conference paper
  1. Sónia Neves; António Almeida; Carolina Gonçalves. "ECOLOGY THROUGH LITERATURE FOR CHILDREN: A STUDY WITH PUPILS IN THE PRIMARY SCHOOL". 2020.
    10.21125/iceri.2020.0387
Journal article
  1. Tomás, C. ., Gonçalves, C. ., & Almeida, A.. "It belongs to everyone!" The right to play and well-being in the playground of a Kindergarten". Saber E Educar 32 1 (2023): https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32622.
    Published
  2. Tomás, C., Xavier, E., Gonçalves, C. & Gazzinelli, J.. "Education, Democracy and Childhood: the rebirth of an everlasting conversation?". Sisyphus — Journal of Education 11 3 (2023): https://doi.org/10.25749/sis.31165.
    Open access • Published
  3. Carolina Gonçalves; Catarina Tomás. "Textos e Contextos: a Relação entre Teoria e Prática na PES pela voz de Futuros/as Educadores/as e Professores/as". Revista Portuguesa de Pedagogia (2019): https://doi.org/10.14195/1647-8614_53-1_2.
    10.14195/1647-8614_53-1_2
  4. Catarina Tomás; Carolina Gonçalves. "PERFIS DE ESTAGIÁRIOS NA PRÁTICA DE ENSINO SUPERVISIONADA EM PORTUGAL". Cadernos de Pesquisa 49 174 (2019): 168-181. https://doi.org/10.1590/198053146432.
    10.1590/198053146432
  5. Nootens, P.; Morin, M.-F.; Alamargot, D.; Gonçalves, C.; Venet, M.; Labrecque, A.-M.. "Differences in attitudes toward reading: A survey of pupils in grades 5 to 8". Frontiers in Psychology 9 JAN (2019): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85059756750&partnerID=MN8TOARS.
    10.3389/fpsyg.2018.02773
  6. Carolina Gonçalves; Catarina Tomás. "A prática de ensino supervisionada em Portugal: vozes e posicionamentos do(as) estudantes-estagiários(as)". Educação e Pesquisa 45 (2019): https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945211842.
    10.1590/s1678-4634201945211842
  7. Pereira, A.; Gonçalves, C.. "Aprender a escrever em contextos multilingues através da descriçao de obras de arte". Signo y Pensamiento 36 71 (2017): 82-97. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85044216941&partnerID=MN8TOARS.
    10.11144/Javeriana.syp36-71.aecm
Activities

Association member

Society Organization name Role
Current Association Française d’Education Comparée (AFDECE)
Current European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)