???global.info.a_carregar???
Marisa Carvalho is an Assistant Professor at Universidade Católica Portuguesa and researcher at the Research Centre for Human Development. She was awarded her PhD in Psychology in 2013 from Universidade do Minho and in Educational Sciences at Universidade Católica Portuguesa in 2020. She has developed research on inclusive education, innovative practices in education, school improvement and school strategic action and planning, has published papers about these issues and participated in national recommendations for inclusive education (cf. Ministry of Education) and in professional guidelines for inclusive practices and school context intervention for teachers and psychologists (cf. Ministry of Education; Order of Psychologists). She participated in national and international projects both as project coordinator (e.g. Read for fun, Fun to Read, Agrupamento de Escolas de Frazão, Erasmus), national expert (e.g. Inclusive Early Childhood Education project, European Agency for Special Needs and Inclusive Education) and research team member (e.g. EduGest, School management and school improvement, Universidade Católica Portuguesa; I am still learning: development of an online platform for the assessment and intervention in reading disabilities, Universidade do Minho). She presents advanced skills in data analysis, mainly in qualitative data. She is the author and co-author of several national and international publications with peer-review, participating in conferences and training courses. She is an expert consultant in the area of education and the management of educational projects.
Identification

Personal identification

Full name
Marisa Carvalho

Citation names

  • Carvalho, Marisa

Author identifiers

Ciência ID
E915-466B-F91E
ORCID iD
0000-0002-6169-8567

Email addresses

  • mscarvalho@ucp.pt (Professional)

Addresses

  • Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa. R. de Diogo Botelho 1327, 4169-005 Porto, 4169-005, Porto, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2020/07/15
Concluded
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
"A AÇÃO ESTRATÉGICA NAS ESCOLAS PORTUGUESAS: O CASO DOS PLANOS DE AÇÃO ESTRATÉGICA" (THESIS/DISSERTATION)
2018/03/07 - 2018/03/14
Concluded
Construção, desenvolvimento e análise de escalas e questionários (com recurso ao SPSS) (Outros)
Universidade de Aveiro Associação para a Formação Profissional e Investigação, Portugal
2018
Concluded
Qualitative analysis with Nvivo (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2013/01/10
Concluded
Psicologia, Psicologia Vocacional (Doutoramento)
Major in Psicologia Vocacional
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
"A implementação de decisões vocacionais no ensino secundário: Contributos para a construção de um modelo de intervenção" (THESIS/DISSERTATION)
2008
Concluded
Mestrado em Psicologia, Psicologia Escolar (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"Perspectivas sobre a influência parental na execução de planos de carreira no ensino secundário" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2003
Concluded
Análise e Intervenção Familiar (Pós-Graduação)
Universidade de Coimbra, Portugal
Bom / Muito Bom
1999/09/01
Concluded
Psicologia (Licenciatura)
Major in Consulta Psicológica de Jovens e Adultos
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2017/09/01 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2016/10 - 2018 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusíada Porto, Portugal
2009/03 - 2009/03 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Bragança, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2001/01 - 2017/08 Técnico Superior (Técnico Superior) Ministério da Educação, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2012/10 - 2017 Outra Situação (Docente-Ens. Sup. Politécnico) Instituto Politécnico do Porto, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2024/05/14 - 2026/12/31 INOV-NORTE - Centre of Excellence for Pedagogical Innovation in the North Region, Portugal
08/C06-i07/2024.P11078
Other
Ongoing

Contract

Designation Funders
2023 - Current Católica In! Inovar para Incluir
POCH-02-53I2-FSE-000026
Researcher
Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
Concluded
2023 - Current Católica Learning Innovation Lab – CLIL
POCH-02-53I2-FSE-000012
Researcher
Concluded
2022/04 - Current INSCHOOL, Inclusive Schools: Making a Difference for Roma Children
INSCHOOL
Researcher
Council of Europe, France
Council of Europe
Concluded
2020/09/01 - 2021/09/30 Rise UP - Build your career
CPG/83/2020/DMC
Technical development
Porto Municipality
Concluded
2017 - 2019 EduGest, School management and school improvement
No reference
Researcher
Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
Concluded
2016 - 2017 Read for fun, Fun to Read
2016-1-PT01-KA201-022788
Other
2015 - 2017 Inclusive Early Childhood Education project
No reference
Other
2014 - 2016 Ainda estou a aprender: Desenvolvimento de uma plataforma online para avaliação e intervenção nas dificuldades de aprendizagem da leitura. [I am still learning: development of an online platform for the assessment and intervention in reading disabilities]
No reference
Other
Universidade do Minho, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
2011 - 2012 Crescer com @rte: projeto de intervenção vocacional e pedagógica em alunos com necessidades educativas especiais. [Grow up with art: A project of vocational and pedagogical intervention for students with disabilities]
No reference
Principal investigator
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
2009 - 2010 Ser+: projeto de investigação-ação do clima psicossocial e indisciplina em contexto educativo. [Ser+: A research-action project about school climate and indiscipline.]
No reference
Principal investigator
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded

Other

Designation Funders
2023 - Current Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Inclusiva
FOCO
Researcher
Ongoing
2019/09/01 - Current Math fligh
-
Researcher
Ongoing
2019/01/01 - Current IN-project – Inclusive education in Portuguese schools
IN project
Principal investigator
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação para o Desenvolvimento Humano, Portugal
Ongoing
2006 - 2007 Do clima organizacional à indisciplina. Estudo sobre a ocorrência dos fenómenos de indisciplina e violência na Escola EB2,3 de Toutosa [From school climate to indiscipline. A study about indiscipline and violence at School of Toutosa]
No reference
Principal investigator
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Cruz, Joana; Azevedo, Helena; Fonseca, Helena; Carvalho, Marisa. Resposta à Diversidade: Caminhos e Desafios da Educação Inclusiva.. Centro de Formação de Associação de Escolas dos Concelhos de Marco de Canaveses e Cinfães. 2021.
    Published
  2. Joana Cruz; Helena Azevedo; Helena Fonseca; Marisa Carvalho. Resposta à diversidade: caminhos e desafios da educação inclusiva: relatos de experiências de formação contínua de docentes e não docentes no CFAE MarcoCinfães 2019-2021. CFAE MarcoCinfães. 2021.
    Published
  3. Carvalho, Marisa Simões. Intervenções de carreira: Estudo de casos práticos.. Braga: APDC. 2017.
    Published
  4. Marisa Carvalho; Maria do Céu Taveira. Intervenções de carreira: estudo de casos práticos. Edições APDC. 2017.
    Published
  5. Carvalho, Marisa. Ainda estou a aprender. As tecnologias no apoio à avaliação e à intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura. Maia: Lusoinfo. 2016.
    Published
  6. Iolanda Ribeiro; Fernanda Leopoldina Viana; Adriana Baptista; Celda Choupina; Sandra Santos; Sara Brandão; Irene Cadime; et al. Ainda estou a aprender: as tecnologias no apoio à avaliação e à intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura. Lusoinfo Multimédia. 2016.
    Published
Book chapter
  1. David Simó-Pinatella; Ana Luisa Adam-Alcocer; Josep Font Roura; Marisa Carvalho; Thais Rosal Negre; Helena Azevedo. "Perspectiva de los maestros sobre la conducta problemática". In constructo e intervención, edited by Palomares-Rodr{\'i, 222-222. Dykinson, 2022.
    10.2307/jj.5076226.221
  2. Carvalho, Marisa. Corresponding author: Carvalho, Marisa. "A utilização da grounded theory em estudos sobre educação inclusiva". In Investigação Qualitativa em Educação: Avanços e Desafios | Investigación Cualitativa en Educación: Avances y Desafíos, 396-402. Ludomedia, 2021.
    10.36367/ntqr.7.2021.396-402
  3. Carvalho, Marisa Simões. "(In)disciplina na escola: Para uma prática integrada e sustentada de intervenção". In Promoção do Sucesso Educativo. Estratégias de inclusão, inovação e melhoria, 0-0. Porto: UCP, 2016.
    Published
  4. Marisa Carvalho; Víctor Rosário; Paula Alão; Mário Cerqueira; Marta Martins; Joaquim Magalhães. "(In)disciplina na escola: para uma prática integrada e sustentada de intervenção". In Promoção do sucesso educativo: estratégias de inclusão, inovação e melhoria: conhecimento, formação e acção, 119-142. Universidade Católica Editora - Porto, 2016.
    Published
  5. Marisa Simões Carvalho. "Perspetivas sobre a influência parental na execução de planos de carreira no ensino secundário". In Estudos de Psicologia Vocacional – Readings. 2011.
    Published
Conference paper
  1. Marisa Carvalho; Diana Soares; Cristina Palmeirão. "Innovative projects in portuguese schools". 2021.
    10.21125/inted.2021.1284
  2. Diana Soares; Marisa Carvalho. "Innovation at Portuguese schools". 2021.
    10.21125/inted.2021.1286
  3. Carvalho, Marisa; Cunha, Rosário. "Student's Online Learning Readiness In Times Of Covid-19: Self-Report Of Undergraduate Psychology Students In Portugal". 2020.
    10.1145/3439231.3440609
  4. Carvalho, Marisa; Cunha, Rosário Serrão. "FROM FACE-TO-FACE TO ONLINE AND DISTANCE LEARNING IN A PSYCHOLOGY BACHELOR’S DEGREE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FROM STUDENTS’ AND TEACHERS’ PERCEPTIONS". 2020.
    10.21125/iceri.2020.1329
  5. Carvalho, Marisa; Azevedo, Helena; Cruz, Joana; Fonseca, Helena. "INCLUSIVE EDUCATION ON PANDEMIC TIMES: FROM CHALLENGES TO CHANGES ACCORDING TO TEACHERS’ PERCEPTIONS". 2020.
    10.21125/iceri.2020.1316
  6. Marisa Carvalho; Ilídia Cabral; José Verdasca; José Matias Alves. "Teachers’ participation in strategic planning". 2019.
  7. Marisa Carvalho; Ilídia Cabral; José Verdasca; José Matias Alves. "Participation on Schools Strategic Planning an Action: a validation study". 2019.
  8. Carvalho, Marisa; Azevedo, Helena; Vale, Carlos. "LEADERSHIP FOR INCLUSION: PERSPECTIVES FROM PORTUGUESE SCHOOL PRINCIPALS". 2019.
    10.21125/edulearn.2019.2004
  9. Carvalho, Marisa; Azevedo, Helena; Vale, Carlos; Fonseca, Helena. "DIVERSITY, INCLUSION, AND EDUCATION: CHALLENGES IN PERSPECTIVE". 2019.
    10.21125/edulearn.2019.2003
  10. Carvalho, Marisa; Cabral, Ilídia; Verdasca, José; Alves, José Matias. "TEACHERS’ PARTICIPATION IN STRATEGIC PLANNING: A PATH FOR SCHOOL PLANNING SUCCESS". 2019.
    10.21125/iceri.2019.2542
  11. Carvalho, Marisa Simões. "A ação dos alunos na implementação bem sucedida de decisões vocacionais". Paper presented in XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2013.
    Published
  12. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha; Coelho, M.; Filipe, M.. "O papel dos psicólogos na implementação de decisões vocacionais no ensino secundário". Paper presented in II Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos”, Braga, 2012.
    Published
Conference poster
  1. Marisa Carvalho; Rosário Serrão; Diana Soares. "Problem-based learning in an undergraduate Psychology course". 2022.
  2. Ana Francisca Rodrigues; Marisa Carvalho; David Simó Pinatella. "Children's voices about diversity and inclusion". 2022.
  3. Jéssica Pinto Cardoso; Marisa Carvalho; Joana Cruz. "Influência do tempo de serviço dos docentes nas práticas inclusivas". 2022.
  4. Marisa Carvalho; Ana Ferreira. "O papel dos psicólogos escolares na inclusão de crianças e jovens ciganos". 2022.
  5. Carvalho, Marisa. "School psychologists training in Portugal: Trainers’ perspectives.". 2021.
  6. Carvalho, Marisa. "School Psychologists training in applied approaches for the construction of inclusive schools in Portugal: Process Description.". 2021.
  7. Marisa Carvalho; Cristina Martins; Diana Alves; Elisabete Marques; Helena Azevedo; Joana Cruz; Marisa Fonseca; et al. "School psychologists training in Portugal". 2021.
  8. Marisa Carvalho; Cristina Martins; Diana Alves; Elisabete Marques; Helena Azevedo; Joana Cruz; Marisa Fonseca; et al. "School psychologists training in applied approaches for the construction of inclusive schools in Portugal". 2021.
  9. Carvalho, Marisa; Azevedo, Helena. "PLANNING FOR INCLUSION: FROM WHAT WE SAY TO WHAT WE DO". 2019.
    10.21125/iceri.2019.2538
  10. Carvalho, Marisa Simões; Mota, Anabela. "Vamos Cooperar! Um programa de tutoria de pares". Paper presented in III Congresso Internacional de Intervenção Psicológica, 2014.
  11. Carvalho, Marisa Simões; Leite, Ana Paula. "Põe-te à Prova: Ações e reflexões em torno do sucesso escolar.". Paper presented in Psicólogos nas escolas: Desafios para a intervenção e investigação, 2014.
  12. Marisa Simões Carvalho; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. "A implementação de decisões de carreira no Ensino Secundário: contributos para o estudo do papel dos professores e dos profissionais de orientação". Paper presented in VI Conferência do Desenvolvimento Vocacional: Avaliação e Intervenção, 2010.
  13. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. "A implementação de decisões de carreira no Ensino Secundário: contributos para o estudo do papel dos professores e dos profissionais de orientação". Paper presented in VI Conferência do Desenvolvimento Vocacional: Avaliação e Intervenção, 2010.
  14. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. "A grounded theory como metodologia de investigação em Psicologia Vocacional: descrição de um projeto de investigação.". Paper presented in VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2010.
Edited book
  1. Ilídia Cabral; Diana Mesquita; Cristina Palmeirão; Diana Soares; Isabel Baptista; Joaquim Azevedo; José Matias Alves; Marisa Carvalho. Educação, territórios e desenvolvimento humano. Universidade Cat{\'o. 2021.
Journal article
  1. Joana Cruz; Beatriz Teixeira; Jéssica Cardoso; Marisa Carvalho. "Teachers’ experiences during the COVID-19 pandemic in Portugal: the role of personal, professional and coping variables in inclusive practices". European Journal of Special Needs Education (2024): http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85211139987&partnerID=8YFLogxK.
    Accepted • 10.1080/08856257.2024.2437902
  2. Marisa Carvalho; David Simó-Pinatella; Helena Azevedo; Ana Luisa Adam Alcocer. "Inclusive education in Portugal: exploring sentiments, concerns and attitudes of teachers". Journal of Research in Special Educational Needs 24 3 (2024): 729-741. http://hdl.handle.net/10400.14/44448.
    Open access • Published • 10.1111/1471-3802.12663
  3. Cruz, Joana; Alves, Diana; Carvalho, Marisa; Mendes, Sofia Abreu; Rodrigues, Bruna; Cadime, Irene. "Assessment of math abilities before school entry: a tool development". Frontiers in Education 8 (2024): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2023.1347143.
    Open access • 10.3389/feduc.2023.1347143
  4. Carvalho, M.; et al.. "School Psychologists’ training to support inclusive education in Portugal: Trainers' perspectives of opportunities, challenges, and improvements". School Psychology International (2024):
    In press
  5. Rosário Serrão; Maria Conceição Andrade E. Silva; Luísa Mota Ribeiro; Marisa Carvalho; Maria Luísa Vital. "Teachers’ and Parents’ Perceptions on Desired and Practised School Mission: Alignments and Misalignments". Leadership and Policy in Schools (2023): https://doi.org/10.1080/15700763.2023.2263785.
    10.1080/15700763.2023.2263785
  6. Joana Cruz; Helena Azevedo; Marisa Carvalho; Helena Fonseca. "From policies to practices". European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education 13 10 (2023): 2238-2250. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/0d8e736d-1b1b-471a-a375-0d32c7c39070.
    10.3390/ejihpe13100158
  7. Marisa Carvalho. "Teachers’ Perspectives on Planning for School Improvement: Processes, Critical Factors, and Perceived Outcomes". Revista Portuguesa de Educação (2023): https://doi.org/10.21814/rpe.25152.
    10.21814/rpe.25152
  8. Joana Cruz; Diana Alves; Marisa Carvalho; Sofia Abreu Mendes; Bruna Rodrigues; Irene Cadime. "Assessment of math abilities before school entry". Frontiers in Education 8 (2023): https://ciencia.ucp.pt/en/publications/0177c9be-311f-414d-bf64-23c5112fe0d9.
    10.3389/feduc.2023.1347143
  9. Marisa Carvalho; Rosário Serrão Cunha; Helena Azevedo; Joana Cruz; Diana Alves; Cristina Martins; Elisabete Marques; et al. "School psychologists’ training to support inclusive education in Portugal: trainers' perspectives of opportunities, challenges, and improvements". School Psychology International (2023): http://hdl.handle.net/10400.14/44496.
    Open access • Accepted • 10.1177/01430343241236487
  10. Marisa Carvalho; Joana Cruz; Helena Azevedo; Helena Fonseca. "Measuring inclusive education in Portuguese schools". Frontiers in Education 7 (2022): 1-9. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/a1ace0a7-8311-4dc8-9f43-f86f67e608c5.
    10.3389/feduc.2022.812013
  11. Marisa Carvalho; Ilídia Cabral; José Verdasca; José Matias Alves. "Strategic action plans for school improvement". Journal of Social Studies Education Research 13 1 (2022): 143-163. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/427e2e01-37a8-48a6-9429-95a412c8f0ad.
  12. Carvalho, Marisa. "Teaching playground behavioural expectations to secondary age students with intellectual disabilities attending a special school.". (2021):
    Accepted
  13. Carvalho, Marisa. Corresponding author: Carvalho, Marisa. "Strategy and strategic leadership in education: A scoping review.". Frontiers in Education (2021):
    Open access • Accepted
  14. Marisa Carvalho; Ilídia Cabral; José Lopes Verdasca; José Matias Alves. "Strategy and strategic leadership in education". Frontiers in Education 6 (2021): https://ciencia.ucp.pt/en/publications/1652221e-752b-478b-85fa-b2fc6b7646da.
    10.3389/feduc.2021.706608
  15. David Simó-Pinatella; Sui Lin Goei; Marisa Carvalho; Monique Nelen. "Special education teachers experiences of addressing challenging behaviour during the pandemic". European Journal of Special Needs Education (2021): 1-14. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1963152.
    10.1080/08856257.2021.1963152
  16. CARVALHO, Marisa; CABRAL, Ilídia; VERDASCA, José; ALVES, José. "What about us? Teachers’ participation in schools’ strategic action plans". Participatory Educational Research 8 3 (2021): 156-175. http://dx.doi.org/10.17275/per.21.59.8.3.
    Open access • 10.17275/per.21.59.8.3
  17. Ribeiro, Luísa Mota; Cunha, Rosário Serrão; Silva, Maria Conceição Andrade e; Carvalho, Marisa; Vital, Maria Luísa. "Parental Involvement during Pandemic Times: Challenges and Opportunities". Education Sciences 11 6 (2021): 302. http://dx.doi.org/10.3390/educsci11060302.
    10.3390/educsci11060302
  18. David Simó-Pinatella; Marisa Carvalho. "Teaching playground behavioural expectations to secondary age students with intellectual disabilities attending a special school". Tizard Learning Disability Review 26 4 (2021): 212-219. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/52c9104c-1c17-44ed-bfea-3d8019fb29c0.
    10.1108/TLDR-02-2021-0003
  19. Marisa Carvalho; Diana Soares; Cristina Palmeirão; Andreia Magalhães; António Oliveira; Bruno César; Francisco Veiga; et al. "Innovative pedagogical practices in Portuguese schools". Revista Portuguesa de Investigação Educacional 20 (2020): 11-20. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/0c90e56f-58a4-43f7-9bd5-f284b4614b14.
    10.34632/investigacaoeducacional.2020.9682
  20. Carvalho, Marisa. "Innovative pedagogical practices in Portuguese schools: first steps of a research project.". Portuguese Review of Educational Research 20 (2020): 11-20.
    Published
  21. Marisa Carvalho; Paulo Alão; Joaquim Magalhães. "Da indisciplina ao clima de escola: a voz dos alunos". Revista Portuguesa de Investigação Educacional 17 (2017): 42-60. http://hdl.handle.net/10400.14/25095.
    Open access • Published • 10.34632/investigacaoeducacional.2017.3433
  22. Carvalho, Marisa Simões. "Da indisciplina ao clima de escola". Revista Portuguesa de Investigação Educacional 17 (2017): 42-60. http://www.uceditora.ucp.pt/site/custom/template/ucptpl_uce.asp?SSPAGEID=1282&lang=1&artigoID=1708.
    Published
  23. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. "Influencia de los professores en la toma de decisiones académico-profesionales de los estudiantes portugueses en la educación secundaria". Revista Española de Orientación y Psicopedagogia 25 3 (2014): 20-35.
    Published
  24. Carvalho, M.; Taveira, M.D.C.. "Teacher role on students' academic and vocational decisions making | El papel del profesorado en la toma de decisiones académico y profesionales del alumnado". Revista Espanola de Orientacion y Psicopedagogia 25 3 (2014): 20-35. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84920921037&partnerID=MN8TOARS.
    10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13856
  25. Marisa Simões Carvalho; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. "Influencia de los professores en la toma de decisiones académico-profesionales de los estudiantes portugueses en la educación secundaria". Revista española de orientación y psicopedagogía (2014):
    Published
  26. Carvalho, Marisa Simões. "A implementação de decisões vocacionais: Revisão da literatura". Revista Brasileira de Orientação Profissional 13 1 (2012): 27-35. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902012000100005&lng=pt&nrm=iso.
    Published
  27. Carvalho, M.; Taveira, M.C.. "Implementation of career decisions: Literature review | A implementação de decisões vocacionais: Revisão da literatura". Revista Brasileira de Orientacao Profissional 13 1 (2012): 27-35. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84866236392&partnerID=MN8TOARS.
  28. Carvalho, M.; Taveira, M.C.. "The role of parents in the implementation of plans career in secondary education: Perspectives of parents and students | O papel dos pais na execução de planos de carreira no Ensino Secundário: Perspectivas de pais e de estudantes". Analise Psicologica 28 2 (2010): 333-341. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84892722779&partnerID=MN8TOARS.
    10.14417/ap.290
  29. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. "Influência de pais nas escolhas de carreira dos filhos: visão de diferentes atores". Revista Brasileira de Orientação Profissional 10 2 (2009): 33-41. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902009000200005&lng=pt&nrm=iso.
    Published
  30. Marisa Carvalho; Maria do Céu Taveira. "Influência de pais nas escolhas de carreira dos filhos: visão de diferentes atores". Revista Brasileira de Orientação Profissional (2009):
    Published
Magazine article
  1. Carvalho, Marisa Simões. "Milagreiro ou Psicólogo Escolar? Reflexões em torno da ação do psicólogo em contexto educativo.", Desafios 6 | Cadernos de trans_formação , 2014
Report
  1. Marisa Carvalho. 2022. Guia de apoio à intervenção psicológica breve com crianças. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/0a4cb339-b664-4b69-83ba-4add8ca8c418.
  2. Diana Mesquita; José Matias Alves; Cristina Palmeirão; Diana Soares; Marisa Carvalho; Helena Azevedo. 2022. Projeto Criarte Porto. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/6115917f-31fa-4697-9b48-6587451e79aa.
  3. Marisa Carvalho; Ana Rita Alves; Bruno Gonçalves; Maria João Pais. 2022. Inclusive schools: making a difference for Roma children: mapping of institutional needs and priorities in Portugal.

Other

Other output
  1. Percursos de educação inclusiva. um guia para a reflexão das escolas. 2022. David Rodrigues; Helena Azevedo; Helena Fonseca; Inês Alves; Manuela Prata; Marisa Carvalho. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/041596f7-5e28-492d-9b99-6fe701985d04.
  2. SER+ no mundo da escola: projeto de promoção do clima psicossocial.. 2011. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha. http://www.dgidc.min-edu.pt/index.php?s=directorio&pid=75.
  3. Procedimentos disciplinares. Guia de orientações.. 2010. Carvalho, Marisa Simões.
  4. Ocorrências comportamentais em contexto de sala de aula.. 2009. Carvalho, Marisa Simões; Maria do Céu Taveira de Castro Silva Brás da Cunha; Carreira, E.; Leça, V:; Monteiro, M.; Magalhães, M..
  5. Do clima organizacional à indisciplina. Estudo sobre a ocorrência dos fenómenos de indisciplina e violência na Escola EB2,3 de Toutosa. 2006. Carvalho, Marisa Simões.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/11/14 Mapping PBIS practices in Portuguese schools through the school psychologists’ perspective 6th Research Symposium of the PBS-Europe Network 2024
2024/09/26 A preliminary study about PBIS in Portuguese schools: The psychologists’ perspective 6º Congresso OPP
2024/07/04 The hidden role of school psychologists: Informal leadership 45th Annual International School Psychology Association Conference
University of Latvia (Riga, Latvia)
2024/07/04 When I don’t know my school: Reflections about psychologists’ role as part of a PBIS teams. 45th Annual International School Psychology Association Conference
University of Latvia (Riga, Latvia)
2022/09/15 Aprendizagem Baseada em Problemas: Uma experiência no Ensino Superior [Problem-Based Learning: An experience in the higher education] Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico”<br/>
University of Aveiro (Aveiro , Portugal)
2022/09/08 Teachers and parents: Agreements and dissonances on school mission 8th International Workshop on Efficiency in Education, Health and other Public Services
University of Pisa (Pisa, Italy)
2022/09/05 Problem-based learning in an undergraduate Psychology course: A facilitator for the learning experience? e-CLOSE Multiplier Event
University of Aveiro (Aveiro , Portugal)
2022/03/30 Problem-based learning as a strategy for the training of future psychologists I Encontro de Inovação Pedagógica
Universidade Católica Portuguesa (Lisboa, Portugal)
2022 Reflexões em torno do desenvolvimento de carreira ao longo da vida: Contributos para a intervenção em contexto escolar XVI Jornadas de Educação de Santa Maria da Feira
Câmara Municipal de Santa Maria da Feira (Santa Maria da Feira, Portugal)
2022 Empowertalk "Uma permanente crise de identidade" 5º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses: O tempo da psicologia
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Aveiro, Portugal)
2022 Empowertalk "O autocuidado e a sustentabilidade da profissão" 5º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses: O tempo da psicologia
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Aveiro, Portugal)
2022 Diversidade e inclusão nas escolas portuguesas: Das dinâmicas organizacionais às atitudes dos professores Cerimónia de entrega de selo "Escola SaudávelMente"
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Portugal)
2022 O autocuidado e a vida para além da profissão II Congresso dos Psicólogos da Madeira
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Funchal, Portugal)
2020 Career education in the actual educational political context III Seminar Science with future, Contribution by Vocational Psychology
Universidade do Minho
2019 Teachers' participation in decision making and strategic action plans European Conference of Educational Research, ECER 2019 Hamburg
2019 Voices in inclusion: Redundances, continuities, and ruptures 3nd International Seminar "Education, Territories and Human Development"
Universidade Católica Portuguesa
2019 Participation on Schools Strategic Planning and Action: A validation study 3nd International Seminar "Education, Territories and Human Development"
2019 From inclusive education to pedagogical practices 3nd International Seminar "Education, Territories and Human Development"
Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa
2018 Abordagens multinível em educação: Da reflexão à implementação [Multitiered approaches in education: From reflection to implementation] International Congress of Educational Sciences and Development
2018 Avaliação para a aprendizagem: Contributos para a ação. [Assessment for learning: Contributions for action.] International Congress of Educational Sciences and Development
2017 Processes and products of inclusive educational provision. The case of Portugal. Inclusive Early Childhood Education Conference
2017 Self-Refletion Tool. The case of Portugal. Inclusive Early Childhood Education Conference
2013 A ação dos alunos na implementação bem sucedida de decisões vocacionais XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
(Braga)
2013 O papel dos pais, dos professores e dos psicólogos no exercício da escolha académica: Potencialidades da uma relação tripartilhada I Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação
(Lisboa)
2013 O papel do psicólogo na intervenção vocacional: Considerações em torno de uma visão compreensiva e holística do cliente 1.º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura
(Vila Nova de Gaia)
2013 O percurso desenvolvimental do adolescente Encontro “Contextos de sobrevivência: Conhecer para intervir eficazmente”
CPCJ (Valongo)
2009 A implementação de decisões de carreira no Ensino Secundário: Pistas para o estudo dos diferentes intervenientes no processo I Mostra de Trabalhos de Doutoramento da Escola de Psicologia
(Braga)
2009 Conceções acerca do papel dos professores na implementação de escolhas de carreira X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
(Braga)
2009 O papel dos pais na execução de planos de carreira no Ensino Secundário: Múltiplas perspetivas International Conference of Psychology and Education: Practices, Training and Research
(Covilhã)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2020 - Current Motivações dos Alunos no Ensino Secundário Profissional [Motives of choice on Vocational Education]
Supervisor
Ciências da Educação (Master)
2019 - Current Educação inclusiva: Das orientações normativas às práticas de mudança [Inclusive education: From legal norms to practices of change]
Supervisor
Ciências da Educação (Master)
Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2018 - Current EDUCAÇÃO INCLUSIVA CONCECÕES E A PRÁTICAS DE ESCOLARIZAÇÃO: SENTIDOS, GRAMÁTICAS E EFEITOS EM ESCOLAS NO BRASIL E EM PORTUGAL [Inclusive education, Scholar views and practices: Meanings, grammars and effects in Brazil and in Portugal]
Supervisor
Ciências de Educação (PhD)
Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2017 - Current NOS TRILHOS DA INCLUSÃO - planando sobre horizontes de (trans)formação EBSPC [On trails for inclusion - Gliding on horizons of transformation]
Co-supervisor
Ciências da Educação (PhD)
Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2017 - 2017 Estágio curricular - Mestrado Integrado em Psicologia - ISMAI
2017 - 2017 A transição para a vida ativa: A experiência de jovens integrados em Centro de Atividades Ocupacionais
Supervisor
Educação Especial: Multideficiência e Problemas de Cognição (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2017 - 2017 Práticas Inclusivas num contexto de liderança: perceções de Diretores, Coordenadores e Professores de Agrupamentos de Escolas
Supervisor
Educação Especial: Multideficiência e Problemas de Cognição (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2016 - 2016 Efeitos de um programa de treino de conciência fonológica: da ação especializada à consultadoria
Supervisor
Educação Especial: Multideficiência e Problemas de Cognição (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2015 - 2015 Estágio curricular - Mestrado Integrado em Psicologia, ISMAI
2010 - 2010 Estágio curricular no âmbito do Mestrado Integrado em Psicologia, da Escola de Psicologia da Universidade de Minho, Braga
2009 - 2009 Estágio curricular no âmbito do Mestrado Integrado em Psicologia, da Universidade Lusíada

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/07/20 - 2023/07/22 V Seminário Internacional: Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano (2023/07/20 - 2023/07/22)
Conference (Co-organisor)
Research Centre for Human Development (CEDH), Portugal
2023/02 - 2023/05 X Seminário de Investigação em Educação: Investigar: abrir clareiras no emaranhado de problemas (2023/02/08 - 2023/05/31)
Seminar (Co-organisor)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2022/11/23 - 2022/11/23 Seminário das Escolas TEIP: O Imperativo das Aprendizagens: Visões Partilhadas (2022/11/23 - 2022/11/23)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2022/01/19 - 2022/05/04 XII Ciclo De Seminários de Aprofundamento em Administração, Supervisão e Organização Escolar (2022/01/19 - 2022/05/04)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2022/03/09 - 2022/03/09 IX Ciclo de Seminários de Investigação em Educação 2022: Seminário 2 - Iluminações II (2022/03/09 - 2022/03/09)
Seminar (Co-organisor)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2022 - 2022 .final à pobreza (2022/10/27 - 2022/10/27)
Seminar (Other)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
2021/11/24 - 2021/11/24 Seminário de Escolas TEIP 2021: Aprendizagens (in) Visíveis: avaliação em contextos de inovação pedagógicas (2021/11/24 - 2021/11/24)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2021/01/06 - 2021/06/02 XI Ciclo De Seminários de Aprofundamento em Administração, Supervisão e Organização Escolar (2021/01/06 - 2021/06/02)
Seminar (Member of the Organising Committee)
2019/07/18 - 2019/07/19 3rd International Seminar Education, Territories and Human Development (2019/07/18 - 2019/07/19)
Conference (Co-organisor)
Research Centre for Human Development (CEDH), Portugal
2018/09/29 - 2018/09/29 Seminário Desafios da Educação Inclusiva (2018/09/29 - 2018/09/29)
Seminar (Co-organisor)
2018/04/30 - 2018/04/30 III Seminário Internacional FEP Educação - Desafios da Educação Inclusiva (2018/04/30 - 2018/04/30)
Seminar (Co-organisor)
2014 - 2014 Ciclo de Reflexão "Conhecer para melhorar"
Meeting (Co-organisor)
2014 - 2014 Indisciplina(s) na escola
Seminar (Other)
2014 - 2014 (In)disciplina: Da sala de aula à organização escolar
Seminar (Other)
2014 - 2014 Conflito entre pares, estratégias de coping e agressividade em crianças e adolescentes
Seminar (Other)
2010 - 2010 VI Conferência Desenvolvimento Vocacional, Avaliação e Intervenção
Congress (Other)
2009 - 2009 V Conferência Desenvolvimento Vocacional, Processos de Ajustamento e Integração
Congress (Other)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2019 - Current European Conference on Educational Research 2019
Conference
European Conference on Educational Research
2022/09/16 - 2022/09/16 Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico”
Conference
Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico”<br/>
University of Aveiro, Portugal
2022/05/25 - 2022/05/25 Iluminações V - Investigação publicada em revistas indexadas SCOPUS e WoS
Seminar
Iluminações V - Investigação publicada em revistas indexadas SCOPUS e WoS
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2021/07/07 - 2021/07/07 QUALIS - Congresso Internacional sobre Metodologias de Investigação
Conference
QUALIS - Congresso Internacional sobre Metodologias de Investigação

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2021/10/11 Questionário de Atitudes e Comportamentos Pró-Ambientais: contributo para o estudo de validação junto de crianças e jovens
President of the jury
Ana Sofia Pereira Fernandes (Master)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2021/07 Comportamentos parentais e orientação motivacional no desporto
President of the jury
Rúben André Ramalho Araújo (Master)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2019/07/26 Capital social e segurança psicológica dos trabalhadores: o papel moderador das gerações
(Thesis) Main arguer
Andrea Celeste González Ventura (Master)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2019/07/26 Conciliação trabalho-família e o bem-estar em médicos portugueses: perceções de género
President of the jury
Joana Filipa da Silva Correia (Master)
Faculty of Education and Psychology, Portugal
2019 A influência da família na implementação das decisões de carreira
(Thesis) Main arguer
Jaisso Rodrigues Vautero (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2019 DISRUPÇÃO ESCOLAR E RENDIMENTO ESCOLAR: UM ESTUDO COM ALUNOS DO 3.º CEB
(Thesis) Main arguer
Bruno Ricardo Alves Pacheco (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2019 A influência da família na implementação das decisões de carreira
(Thesis) Main arguer
Jaisso Rodrigues Vautero (PhD)
University of Minho, Portugal
2019 DISRUPÇÃO ESCOLAR E RENDIMENTO ESCOLAR: UM ESTUDO COM ALUNOS DO 3.º CEB
(Thesis) Main arguer
Bruno Ricardo Alves Pacheco (Master)
Lusíada University of Porto, Portugal
2018 Impacto de uma intervenção psicológica vocacional no 9.º ano de escolaridade
(Thesis) Main arguer
Marta Teixeira (Master)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2018 Impacto de uma intervenção psicológica vocacional no 9.º ano de escolaridade
(Thesis) Main arguer
Marta Sofia Vilar Teixeira (Master)
Portucalense University Infante D. Henrique, Portugal
2017 O papel mediador da satisfação das necessidades psicológicas básicas na relação entre clima parental e desenvolvimento positivo na adolescência
(Thesis) Main arguer
Cindy Moreira (Master)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2017 O papel mediador da satisfação das necessidades psicológicas básicas na relação entre clima parental e desenvolvimento positivo na adolescência
(Thesis) Main arguer
Cindy Moreira (Master)
Portucalense University Infante D. Henrique, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2021 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses (External organisation) Chair
2010 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses
2009 - Current Associação Portuguesa para o Desenvolvimento da Carreira

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2024 - Current V Seminário Internacional de Desenvolvimento de Carreira e Aconselhamento (Event)
2020 - Current Scientific committee of IV International Seminar for Career Development and Counseling
2019 - Current Organizing committee of 3nd International Seminar "Education, Territories and Human Development" Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2018 - Current Scientific Committee of III International Seminar FEP Education, Challenges of Inclusive Education Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2016 - Current Scientific Committee of II International Seminar of Career Development and Counseling
2015 - Current Member of a Working Group on School Psychology, Order of Psychologists
Member
2022 - 2023 Ordem dos Psicólogos Portugueses (External organisation) Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal

Consulting

Activity description Institution / Organization
2017 - Current Expert consultation on innovative practices for school success, Metropolitan Area of Porto Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2022/05 - 2022/07 Inclusive Schools: Making a difference for Roma children (INSCHOOL) European Union, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2019 - Current Research methodologies in Educational Sciences Ciências de Educação (Mestrado) Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2019 - Current Psychological Intervention in educational contexts Psicologia (Mestrado) Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2018 - Current Learning, Motivation and Memory Psicologia Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2018 - Current Pedagogical assessment Educational Innovation and Scholar Change (Pós-Graduação) Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2017 - Current Research methodologies in Psychology Psicologia (Licenciatura) Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2016 - Current Vocational Guidance Psicologia da Educação (Mestrado) Universidade Lusíada Porto, Portugal
2014 - 2014 Indisciplina(s) na escola: Para uma prática integrada e sustentada de intervenção Outra (Curso médio) AEF/CFAEPPP, Portugal
2013 - 2013 Dificuldades de aprendizagem da leitura e da escrita: Operacionalização, avaliação e intervenção Outra (Curso médio) AEE/CFAE Sebastião da Gama, Portugal
2013 - 2013 Promoção da Saúde em Meio Escolar - Educação Sexual Outra (Curso médio) AEE/CFAE Sebastião da Gama, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2020 - Current Comissão de Avaliação dos Relatórios Científicos Finais de projetos IC&DT 2019-2022| CA Ciências da Educação
Evaluator
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2021 - Current Participatory Educational Review
2021 - Current International Journal of Environmental Research and Public Health (1661-7827) MDPI
2021 - Current Sensos-e (2183-1432)
2020 - Current Revista Portuguesa de Investigação Educacional Universidade Católica Portuguesa
2019 - Current Sensos-e
Distinctions

Award

2018 Boas Práticas em Orientação 2018
Ministério de Educação - Direção Geral de Educação, Portugal
2014 Boa prática de Intervenção em Psicologia e Orientação
Ministério de Educação - Direção Geral de Educação, Portugal