Identification
Personal identification
- Full name
- Lilia Marcelino
- Gender
- Female
Citation names
- Marcelino, Lilia
Author identifiers
- Ciência ID
- EA1C-BBCA-2F23
- ORCID iD
- 0000-0002-1811-9531
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=ugUta8YAAAAJ
- Researcher Id
- ISV-1969-2023
- Scopus Author Id
- 57194638039
Email addresses
- lilia.marcelino@gmail.com (Professional)
- lilia.marcelino@ulusofona.pt (Professional)
Telephones
- Mobile phone
-
- 919750398 (Personal)
- Telephone
-
- 217515500 (Professional)
Addresses
- Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia. Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Websites
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Social Sciences - Media and Communications - Information Science
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
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English | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
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2010/09 - 2015/12/18
Concluded
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PhD in Education (Doutoramento)
Major in Early numerical competencies (or symbolic number sense) and Mathematics achievement in first and second-grade children
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
"Sentido de número e desempenho em matemática: identificação e acompanhamento em alunos do 1.º e 2.º ano de escolaridade [Number
sense and mathematics achievement: identification and follow-up of first and second grade students]." (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado por unanimidade, com Distinção e Louvor |
2007/10 - 2009/01/20
Concluded
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MSc in Communication in Organisations (Mestrado)
Major in Primary school children perspective of the functionality of the school: hearing the children voices.
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias,
Portugal
"A visão das crianças sobre a funcionalidade da escola [The perspective of children about the functionality of the school]" (THESIS/DISSERTATION)
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Good with Distinction |
2000/10 - 2005/07/28
Concluded
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Psychology (Licenciatura)
Major in Effective Communication and Employee perceptions about leadership performance in teams work.
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Psicologia e Ciências da Vida, Portugal
"Eficácia da Comunicação e Percepção de Desempenho em Equipas de Trabalho [Effective Communication and Employee perceptions
about leadership performance in teams work]" (THESIS/DISSERTATION)
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Graduation in Psychology = 15; Monograph - 19 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
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2019/01 - Current | Research Assistant (Research) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal |
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal | ||
2019/02/01 - 2022/07/31 | Contracted Researcher (Research) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal |
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal | ||
2017/11/27 - 2018/11/27 | Postdoc (Research) | Universidade de Lisboa - Instituto da Educação, Portugal |
Universidade de Lisboa - Instituto da Educação, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
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2019/10 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusófona, Portugal |
Universidade Lusófona, Portugal | ||
2021/10 - 2023/07 | Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal |
Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
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2010/09/01 - 2015/12/18 | Doctoral fellowship (SFRH/BD/69366/2010) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
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2010/09 - 2015/12 | SENTIDO DO NÚMERO E DESEMPENHO EM MATEMÁTICA: DIAGNÓSTICO E ACOMPANHAMENTO EM ALUNOS DO 1º CICLO
PhD Student Fellow
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
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Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/01/29 - 2021/06/30 | GBL4DEAF -Game-Based Learning for Deaf Students
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias,
Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação
UID/CED/04107/2019
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento
UID/CED/04114/2019
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2017/11/27 - 2018/11/27 | Social participation of students with SEN in inclusive schools
PTDC/MHC-CED/4150/2014
Post-doc Fellow
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
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Other
Designation | Funders | |
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2016/09/01 - 2017/08/31 | Aprendizagem da matemática: despiste e intervenção preventiva em crianças do 1º ano de escolaridade [Mathematics Learning:
Screening and preventive intervention in first-grade children
Principal investigator
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
|
Açores Direção Regional da Educação
Concluded
|
2015/09/01 - 2016/08/31 | Identificação e intervenção precoce nas competências numéricas em crianças do 1º Ciclo [Identification and intervention in
early numerical competencies]
Principal investigator
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
|
Açores Direção Regional da Educação
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
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Conference abstract |
|
Conference paper |
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Conference poster |
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Journal article |
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Preprint |
|
Thesis / Dissertation |
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Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
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2024/01/18 | What an early numerical competence screener measure tells us about Portuguese children's mathematics achievement at earlier ages - a quantitative study on first-grader children | Seventh Lisbon Research Workshop on Economics, Statistics and Econometrics of Education
ISEG - Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
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2024/01/04 | What an early numerical competence screener measure tells us about Portuguese children's mathematics achievement at earlier ages - the importance of early diagnosis | (In)Sucesso na matemática: uma inevitabilidade?
EdThink & PISA para as Escolas (Amadora, Portugal)
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2022/10/06 | Using Mathematics game-based intervention on children with special educational needs. | ECGBL 2022 - 16th European Conference on Games Based Learning
Universidade Lusófona de Lisboa (Lisboa, Portugal)
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2021/06/06 | Learning Engagement in a Pre-alpha version of an Educational Game: Evaluation and Proposed Solutions | 8th International Congress of Audiovisual Researchers
CICANT - Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
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2020/11 | Conducting a usability playtest of a Mathematics educational game with deaf and hearing Students | Videojogos 2020
(Mirandela, Portugal)
|
2020/06 | GBL4deaf - Game-based mathematics learning for deaf students | MCLS2020 – 3rd Conference of Mathematical Cognition and Learning Society
(Dublin, Ireland)
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2019/07 | Cognitive Foundations Of Mathematics Learning In Deaf Students: A Systematic Literature Review | EDULEARN19 - 11th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies
(Spain)
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2018/06/12 | Dificuldades na Aprendizagem da Matemática: Despiste e Intervenção Preventiva em crianças do 1º ano de escolaridade [Mathematics Learning Difficulites: Screener and Early intervention in first-grade children ] | 1º Encontro Internacional "Mente, Cérebro e Educação"
Universidade Católica Portuguesa (Lisboa, Portugal)
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2017/06/29 | Método Sentido de Número: Imagens Numéricas [Number Sense Method: Numerical Images] | Congresso Nacional de Autismo e Aprendizagem Matemática [National Congress of Autism and Mathematics Learning]
Universidade de Aveiro, Departamento de Matemática (Aveiro, Portugal)
|
2017/01/31 | Intervention in early numerical competencies: ludic activities and games. | Recreational Mathematics Colloquium V
Associação Ludus (Lisboa, Portugal)
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
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2023 - Current | INTERNATIONAL JOURNAL OF GAMES AND SOCIAL IMPACT, Vol. 1 Issue no. 2 | Lusófona University |
Association member
Society Organization name | Role | |
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2021 - Current | MCLS - Mathematical Cognition and Learning Society | Full member |
2021 - Current | MCLS - Mathematical Cognition and Learning Society | Regular Member |
2010 - Current | OPP - Ordem dos Psicólogos Português | Psychologist - OPP number 13185 |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
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2019/06/27 - 2019/06/28 | MILT conference - Media Literacy for Living Together | Universidade Lusófona |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
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2022/10/01 - 2023/10/10 | The Ordem dos Psicólogos Portugueses consulting in Educational Psychology internship with the psychologist intern Teresa Lupi Caetano at PRUNUS- International School involved assessing and screening learning difficulties, collaborating with teachers, tutors, and clinical and educational psychologists, and providing individual intervention to children, particularly in reading, writing, and numerical skills, as well as the socio-affective components of learning such as motivation, self-esteem, and academic self-concept of the students. | Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
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2023/02 - Current | Pensamento, Linguagem e Resolução de Problemas | Ciência Cognitiva e Educação | Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - Current | Cognição, Criatividade e Aprendizagem | Ciência Cognitiva e Educação (Mestrado integrado) | Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal |
2022/01 - Current | Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem [Development & Learning Psychology] | Mestrado em Ensino da Informática [Master in Informatic Teaching] (Mestrado) | Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal |
2021/09 - Current | Psicologia da Aprendizagem [Learning Psychology] | Licenciatura em Ciências da Educação - Educação Social (Licenciatura) | Universidade Lusófona, Portugal |
2021/09 - Current | Psicologia da Educação [Educational Psychology] | Licenciatura em Ciências da Educação - Educação Social (Licenciatura) | Universidade Lusófona, Portugal |
2021 - Current | Psicologia do Desenvolvimento | Developmental Psychology | Ciências da Educação - Educação Social (Licenciatura) | Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal |
2021/10 - 2023/06 | MÉTODOS, DINÂMICAS E TÉCNICAS DE INTERVENÇÃO SOCIOEDUCATIVA [METHODS, TECHNICS AND DYNAMICS IN SOCIOEDUCATIVE INTERVENTION] | Acompanhamento de Jovens e Crianças (Curso Técnico Superior Profissional) | Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal |
2021/09 - 2022/06 | Psicologia Social [Social Psychology] | Acompanhamento de Crianças e Jovens (Curso Técnico Superior Profissional) | Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal |
2020/10 - 2021/06 | Interação Humano-Máquina [Human-Machine Interaction] | Licenciatura em Engenharia Informática/Informática de Gestão (Licenciatura) | Universidade Lusófona, Portugal |
2019/02 - 2021/06 | User Experience (UX) - Design para Jogos Digitais | Licenciatura em Videojogos (Licenciatura) | Universidade Lusófona, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
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2015/10/14 | The project "Identification and Early Intervention in Number Sense in Children of the 1st Cycle of Basic Education", coordinated by Lilia Marcelino in collaboration with the University of Azores was funded by the Regional Secretariat for Education and Culture of the Government of the Azores through the Regional Directorate for Education. It involves the application of early identification tests for difficulties in Mathematics and using the Number Sense Method for early intervention in first-grade students during the school year 2016-2017. | Program "Açores Hoje" on RTP - Açores |