???global.info.a_carregar???
Isabel Saúde was born in Gaia, Portugal, in 1989. She graduated in Chemistry from the Faculty of Sciences at the University of Porto, where she later completed her Master's degree in Physics and Chemistry Education for Middle and Secondary Schools. Currently, she is pursuing a Doctorate in Teaching and Dissemination of Science at the same institution. Her research focuses on Early Childhood Chemistry Education and Primary Teacher Training. Additionally, she is involved in developing innovative educational materials for chemistry instruction.
Identification

Personal identification

Full name
Isabel Alexandra dos Santos Saúde

Citation names

  • Saúde, Isabel

Author identifiers

Ciência ID
EC13-09AC-A5E6
ORCID iD
0000-0002-3004-8529

Email addresses

  • isabel.saude@ua.pt (Professional)

Addresses

  • Campus Universitário de Santiago, 3810-193, Aveiro, Aveiro, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Media and Communications
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2014
Concluded
Ensino de Física e de Química no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Mestrado integrado)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
16
2012
Concluded
Química (Licenciatura)
Major in Física
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
13
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023 - Current Science and Technology Management Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Estudos do Ambiente e do Mar, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2014 - 2023 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio Júlio Dinis, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - 2022 ExperimentaCiência - ciências experimentais no 1.º Ciclo no Ensino Básico [ExperimentSciences: experimental sciences in primary school]
Aviso Norte-66-2016-29
Researcher
Concluded
Outputs

Publications

Conference abstract
  1. J. L. Araújo; I.Saúde. Corresponding author: J. L. Araújo. "Inteligência Artificial na Educação em Química: Perceções dos professores face ao uso do ChatGPT". Paper presented in XXVII Encontro Luso-Galego de Química, 2023.
  2. J.C.Paiva; Morais, C.; I. Saúde; J.L.Araújo. Corresponding author: J.C.Paiva. "A descoberta do benzeno: Alguns alavancamentos históricos e epistemológicos para o ensino da química". Paper presented in 1.º Encontro Nacional de História da Química, 2021.
Conference paper
  1. José Luís Araújo; Isabel Saúde. "WHAT DO PHYSICS TEACHERS THINK ABOUT CHATGPT? AN EXPLORATORY ESSAY". 2024.
    10.21125/edulearn.2024.0313
Conference poster
  1. I. Saúde; J.L.Araújo; Morais, C.; J. C. Paiva. "Utilização pedagógica de histórias para o ensino da Química: Uma experiência com alunos do 3º ciclo e do ensino pré-escolar". Paper presented in I Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências, 2015.
Journal article
  1. José Luís Araújo; I. Saúde. "Exploring arduino programming in non-formal education context: enhancing middle school students’ interest and motivation". Research in Science & Technological Education (2025): http://dx.doi.org/10.1080/02635143.2025.2472755.
    10.1080/02635143.2025.2472755
  2. José Luís Araújo; Marcelo Dumas Hahn; I. Saúde. "“Mi casa, mi laboratorio”: un enfoque didáctico para la introducción al estudio de las reacciones redox utilizando materiales de bajo costo". Educación Química (2025): http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2025.1.88964.
    10.22201/fq.18708404e.2025.1.88964
  3. José Luís Araújo; Isabel Saúde; António Pedro Pedro Costa; J. Bernardino Lopes. "USO DO CHATGPT NO PLANEAMENTO DO ENSINO DE QUIMICA – POTENCIALIDADES E DESAFIOS DA IA PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E TECNOLOGIA". APEduC Revista - Investigação e Práticas em Educação em Ciências Matemática (2024): Vol 5 Nº 2 (2024): A-Vol 5 Nº 2 (2024): A. https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/569.
    10.58152/APEDUCJOURNAL.569
  4. José Luís Araújo; Isabel Saúde. "Can ChatGPT Enhance Chemistry Laboratory Teaching? Using Prompt Engineering to Enable AI in Generating Laboratory Activities". Journal of Chemical Education (2024): http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00745.
    10.1021/acs.jchemed.3c00745
  5. Carla Morais; José Luís Araújo; I. Saúde. "Awakening to chemistry through storytelling and practical activities: middle school students interacting with pre-school children". Chemistry Education Research and Practice (2019): http://dx.doi.org/10.1039/c8rp00096d.
    10.1039/c8rp00096d