???global.info.a_carregar???
Ph.D. student in Global Studies at the Universidade Aberta (UAb), Master in e-learning Pedagogy from the same institution, and Degree in Education from the University of Minho. She completed a Postgraduate Diploma in Diversity Management and Communities of Practice at Iscte – Instituto Universitário de Lisboa, a Postgraduate Diploma in Gender Policy: Equality and Non-Discrimination at the EDUWELL-UNESCO Chair at the Lisbon Academy of Sciences and the University of Évora and a Postgraduate Diploma in Science for humanity’s coexistence with our blue-green planet, which is under great threat from the same organization. She has coordinated several social intervention projects with children, young people, and families. She was a tutor for the Digital Technologies in Education in the UAb Professionalisation in Service Course. She currently coordinates the UAb Local Centre in Cantanhede and is part of the EducOnline@Pris Digital Campus Project and the Educ@rteNatureza project. Also, is a research collaborator at the Investigation Group named Global Education: Connectivity, Complexity and Diversity at the Centre for Global Studies at Universidade Aberta (CEG-UAb).
Identification

Personal identification

Full name
SÓNIA PATRÍCIA DA SILVA VALENTE

Citation names

  • Valente, Sónia

Author identifiers

Ciência ID
F216-7F22-733D
ORCID iD
0000-0002-4021-8122

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Education
Degree Classification
2023 - 2028
Ongoing
Doutoramento em Estudos Globais (Doutoramento)
Major in Educação
Universidade Aberta, Portugal
2023 - 2024
Concluded
Ciências para convivência da humanidade com o nosso planeta azul-verde fortemente ameaçado (Pós-Graduação)
Major in Educação Ambiental
Universidade de Évora, Portugal
17
2023/09
Concluded
Política de Género: Igualdade e Não Discriminação (Pós-Graduação)
Major in Igualdade de Género
Universidade de Évora, Portugal
18
2020
Concluded
Pedagogia do E-learning (Mestrado)
Major in Ciências da Educação
Universidade Aberta, Portugal
"Educação a distância e eLearning no ensino superior em estabelecimentos prisionais em Portugal: realidades, desafios e perspetivas a partir da visão dos atores - https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/10175" (THESIS/DISSERTATION)
16
2006
Concluded
Gestão da Diversidade e Comunidades de Prática (Pós-Graduação)
Instituto de Telecomunicações ISCTE-IUL, Portugal
2002
Concluded
Educação (Licenciatura)
Major in Educação de Adultos e Intervenção Comunitária
Universidade do Minho, Portugal
"O IPDT precisa" (THESIS/DISSERTATION)
16
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/09 - Current Researcher (Research) Universidade Aberta Centro de Estudos Globais, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2010/05/01 - Current Técnico Superior (Técnico Superior) Universidade Aberta, Portugal
2002/07/01 - 2010/04/30 Técnico Superior (Técnico Superior) Santa Casa da Misericórdia de Anadia, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2023/11/01 - Current Formadora Universidade Aberta Unidade Móvel de Investigação em Estudos do Local, Portugal
2023/11 - Current Formadora Externa - Tecnologias Digitais Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal
2015/09/01 - 2017/09/30 Tutoria da unidade curricular 'Tecnologias Digitais na Educação' Universidade Aberta, Portugal
Outputs

Publications

Journal article
  1. Sónia Valente. "Sustentabilidade: o contributo da educação ambiental numa perspetiva de complexidade e de transformação interior". Revista Internacional em Língua Portuguesa (2024): https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2024.46/pp.47-62.
    10.31492/2184-2043.RILP2024.46/pp.47-62
  2. Valente, Sónia; Saraiva, Daniela; Teresa Pessoa, Maria. "EDUC@RTENATUREZA: relação dialógica entre Educação, Natureza e Tecnologias Digitais". Video Journal of Social and Human Research 3 1 (2024): 58-67. http://dx.doi.org/10.18817/vjshr.v3i1.55.
    Open access • Published • 10.18817/vjshr.v3i1.55
  3. Moreira, J. António; Valente, Sónia; Trindade, Sara Dias; Machado, Ana. "Educação a distância e aprendizagem ao longo da vida em contexto de reclusão em Portugal". (2023): http://hdl.handle.net/10400.2/13401.
    https://doi.org/10.17227/rce.num87-13082
Report
  1. Moreira, José António; Nunes, Catarina; Lemos, Cátia; Valente, Sónia. 2023. Estudo sobre o Nível de Competências Digitais dos Docentes da Cespu ¿ Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário. https://doi.org/10.34627/tcg0-aa0.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/02/16 Educ@rtenatureza: relação dialógica entre educação, natureza e tecnologias digitais Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC - ieTIC 2024
Instituto Politécnico de Bragança (Câmara de Lobos, Portugal)
2024/02/16 Competências digitais de professores do ensino superior privado Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC - ieTIC 2024
Instituto Politécnico de Bragança (Câmara de Lobos, Portugal)
2023/09/22 Educ@rteNatureza: Desenho de coreografias pedagógicas e digitais através do Programa Scratch Territories, communities and sustainability: views from Southern Europe
ESA Research Network on Southern European Societies (Lisboa, Portugal)
2018/10/23 O ENSINO A DISTÂNCIA CONSOLIDADO NA PRESENCIALIDADE: O CONHECIMENTO DOS TERRITÓRIOS E A PROXIMIDADE AOS ESTUDANTES Seminário Internacional Comunidades Digitais em Rede – CODIRE
Universidade Aberta Portugal (Portugal)