Identification
Personal identification
- Full name
- Luísa Aires
- Gender
- Female
Author identifiers
- Ciência ID
- F612-FFC3-1A2B
- ORCID iD
- 0000-0001-5649-276X
- AuthenticusID
- R-000-C4Y
- Google Scholar ID
- M8dQXEoAAAAJ&hl=pt-PT
- Researcher Id
- AAJ-7408-2020
- Scopus Author Id
- 56578173600
Email addresses
- laires@uab.pt (Professional)
Telephones
- Telephone
-
- 300001700 (Professional)
Addresses
- LE@D, Universidade Aberta - Rua Almirante Barroso, 38 Sala 12 , 1000-013 , Lisbon, Lisboa, Portugal (Professional)
- Universidade Aberta, Delegação do Porto, Rua do Amial, 752, 4200-055, Porto, Porto, Portugal (Professional)
- Universidade Aberta (sede) - Rua da Escola Politécnica, 147, 1269-001, Lisbon, Lisbon, Portugal (Professional)
Websites
- https://lead.uab.pt/lead/equipa/ (Professional)
- https://www2.uab.pt/departamentos/DEED/detaildocente.php?doc=85 (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Spanish; Castilian | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
English | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2023/06/22
Concluded
|
Agregação em Educação a Distância e eLearning | Habilitation in Education and Distance Learning (Título de Agregado)
Major in Educação a Distância e eLearning| Education and Distance Learning
Universidade Aberta, Portugal
|
Aprovada por unanimidade | Approved unanimously |
2001
Concluded
|
Doutoramento em Ciências da Educação: Comunicação Educacional | PhD in Education Sciences: Educational Communication (Doutoramento)
Major in Especialidade: Comunicação Educacional
Universidade Aberta, Portugal
"Vozes Sobre a Televisão no Âmbito da Educação de Pessoas Adultas: uma Abordagem Sócio-cultural | "Voices on Television in
Adult Education: A Sócio-Cultural Approach"" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovada por unanimidade | Approved unanimously |
1990
Concluded
|
Ciências da Educação - Tecnologia Educativa | Education Sciences: Educational Technology (recognized by UAb) (Master)
Major in Tecnologia Educativa
Universidad de Salamanca - Facultad de Filosofia y Ciencias de la Educacion, Spain
"Rendimiento Escolar y Lenguaje: Variables Individuales" (THESIS/DISSERTATION)
|
Sobresaliente por unanimidad |
1983 - 1988
Concluded
|
Licenciatura em Ciências da Educação | Degree in Education Sciences (Equivalence by the University of Lisbon) (Licence)
Major in Orientación Escolar y Profesional/ Educación Especial
Universidad de Salamanca - Facultad de Filosofia y Ciencias de la Educacion, Spain
|
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018 - Current | Researcher (Research) | Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
2016 - Current | Researcher (Research) | UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, Spain |
2014 - 2017 | Researcher (Research) | Universidade Aberta Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais, Portugal |
2007 - 2015 | Researcher (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Centro de Estudos das Tecnologias Artes e Ciências da Comunicação, Portugal | ||
2000 - 2006 | Researcher (Research) | Universidade Aberta, CEEI- Centro de Estudos de Educação e Inovação, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2013/12/15 - Current | Associate Professor (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
2001 - 2013 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
1991 - 2001 | Assistant (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023 - Current | Organic Unit Director | Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal | ||
2021 - 2023 | Membro do Conselho Coordenador do LE@D | Member of the LE@D coordinating board | Universidade Aberta, Portugal |
2021 - 2023 | Coordenadora Doutoramento em Educação a Distância e eLearning (UAb-UMinho) | Coordinator - PhD programme in Distance Education and eLearning (UAb-UMinho) | Universidade Aberta, Portugal |
2021 - 2022 | Vice-Coordenadora do LE@D | Vice-Coordinator of LE@D | Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
2019 - 2021 | Membro do Conselho Científico | Member of the Scientific Council | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
2020 - 2020 | Chair of the External Evaluation Committee for Distance Education Programmes, A3ES. | A3ES Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior | Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education, Portugal, Portugal |
2015 - 2020 | Membro Conselho Coordenador Departamento de Educação e Ensino a Distância|Member of the coordinating board of the Department of Education a Distance Learning | Universidade Aberta, Portugal |
2016 - 2019 | Membro do Conselho de Avaliação da Qualidade | Member of the Quality Assessment Board | Universidade Aberta, Portugal |
2016 - 2019 | Núcleo de Assessoria ao Modelo Pedagógico | Pedagogical Model Advisory Group | Universidade Aberta, Portugal |
2012 - 2019 | Membro do Observatório da Qualidade do Ensino a Distância e eLearning | Member of the Observatory for the Quality of Distance Learning and e-Learning | Universidade Aberta, Portugal |
2016 - 2018 | Coordenadora da Licenciatura em Educação | Coordinator of the Degree in Education | Universidade Aberta, Portugal |
2015 - 2016 | Vice-Coordenadora da PG Educação de Adultos e Desenvolvimento Local | Vice-coordinator of the Postgraduate Programme in Adult Education and Local Development | Universidade Aberta, Portugal |
2008 - 2016 | Membro do Conselho Geral | Member of the General Board | Universidade Aberta, Portugal |
2006/07/01 - 2014/06/30 | Diretora da Delegação do Porto da UAb | Director of the Delegação do Porto (UAb) | Universidade Aberta, Portugal |
2009 - 2014 | Membro da UMCLA | Member of the Mission Unit for Local Learning Centres | Universidade Aberta, Portugal |
2005 - 2007 | Vice-Coordenadora do Mestrado em Supervisão Pedagógica | Vice-coordinator of the Master's Degree in Educational Supervision | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
2001 - 2006 | Membro do Plenário do Conselho Cientifico | Plenary member of the Scientific Council of Universidade Aberta | Universidade Aberta, Portugal |
1991 - 1994 | Coordenadora do Centro de Apoio do Porto (UAb) | Coordinator of Porto Student Support Center (UAb) | Universidade Aberta, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022 - 2024 | Vice-coordenadora da Secção a Distância (SPCE) | Vice-Coordinator of the Distance Education Section, Portuguese Society of Educational Sciences | Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2018 - Current | CO(i)NCIDIR- Construir a cidadania digital na rede
Principal investigator
Rede ObLID, LE@D, Universidade Aberta, Portugal
|
Ongoing
|
2022 - 2025 | EVIDENCE- EValuatIon anD promotion of EducatioNal equity in seCondary Education'
PID2021-125775NB-I00
|
Ministério de Ciencia e Innovación (Espanha) MCIN/AEI/10.13039/501100011033/ FEDER |
2021/03/29 - 2024/03/28 | (Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in access to the labour market
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal Universidade Aberta, Portugal Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2021 - 2024 | ENiD TEACH- European network in D-flexible teaching
2021-1-ES01-KA220-HED-000027551
|
Erasmus Plus |
2020 - 2023 | TYNDALL/UFM - Transforming learning into hybrid contexts for the educational and labour inclusion of vulnerable population
sectors and emphasis on UFM.
TYNDALL/UFM (PID2020-119194RB-I00), projeto I+D
Researcher
|
Ongoing
|
2016 - 2018 | Project 2016-1-ES01-KA204-025159 ERASMUS+
Project 2016-1-ES01-KA204-025159 ERASMUS+
Researcher
Universidad de Oviedo, Spain
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2014 - 2017 | Clima@EduMedia
Clima@EduMedia
Researcher
Universidade do Porto - Faculdade de Letras, Portugal
|
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 289 - 2011-2012
PEst-OE/SADG/UI0289/2011
Universidade Aberta Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais, Portugal
Universidade Aberta, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2010 - 2013 | Uses and Appropriations of Technologies in the Family and at School | Usos e Apropriações das Tecnologias, em âmbito familiar
e escolar
Usos e Apropriações do computador e Internet
Principal investigator
Centro de Estudos das Tecnologias Artes e Ciências da Comunicação, Portugal
|
Concluded
|
2011 - 2012 | Memories at School - Nature and Effect | na Escola- Natureza e Efeitos
Memórias na Escola, natureza e efeitos
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
Concluded
|
2009/05/01 - 2011/12/31 | Digital inclusion and integration. Comparing the trajectories of digital media use by different social groups in Portugal
and the United States | e integração digital. Comparação de trajectórias de uso de meios digitais por diferentes grupos sociais
em Portugal e nos Estados Unidos
UTAustin/CD/0016/2008
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
The University of Texas at Austin, United States Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2009/05/01 - 2011 | Digital inclusion and participation. Comparing the trajectories of digital media use by majority and disadvantaged groups
in Portugal and the USA
Researcher
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Universidade do Porto, Portugal University of Texas, United States |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2005/07/23 - 2008/02/21 | A Crise das Vocações Científicas
POCI/CED/61838/2004
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Centro de Estudos das Tecnologias Artes e Ciências da Comunicação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2005/01/17 - 2008/01 | The "Crisis of Science Vocations"
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Centro de Estudos das Tecnologias Artes e Ciências da Comunicação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2005/01/05 - 2007/10/31 | @learn.com - Online Communities, Learning and Communication | @prende.com - Comunidades, Aprendizagem e Comunicação Online
POCI/CED/59736/2004
Principal investigator
Universidade Aberta, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2003 - 2006 | A Ciência na Televisão: Formas de Recepção de Programas de Divulgação Científica
POCTI/COM/47954/2002
Researcher
Centro de Estudos das Tecnologias Artes e Ciências da Comunicação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2003 - 2004 | Thinking and orality in secondary education | Pensamento e oralidade no ensino secundário
SIQE- 56/2002
Principal investigator
Universidade Aberta, Portugal
|
Instituto de Inovação Educacional
Concluded
|
1996 - 1997 | A reforma educativa e os meios de ensino-aprendizagem
Reforma Educativa e Meios de Ensino Aprendizagem
|
Concluded
|
1994 - 1995 | Projeto MUPERINP- Mulheres, Percursos e (Re)Inserção Profissional
MUPERINP (NOW)
Researcher
|
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2016 - 2018 | The changing pedagogical landscape
CPL
Researcher
Universidade Aberta, Portugal
European Association ofr Distance and Learning Universities, Netherlands |
Concluded
|
2014 - 2017 | Navigating is Essential: Internet Access Spaces| Navegar é preciso: Espaços de Acesso à Internet
Principal investigator
Rede ObLID, LE@D, Universidade Aberta, Portugal
Universidade Aberta Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais, Portugal |
Concluded
|
2012 - 2015 | Diagnosis of Distance Learning and eLearning in Higher Education in Portugal | sobre o Ensino a Distância e eLearning no Ensino
Superior em Portugal
Observatório da Qualidade EaDeL
Researcher
Universidade Aberta, Portugal
|
Concluded
|
2010 - 2013 | Access to Digital Technologies and the Internet in the Municipality of Amarante | Acessos às Tecnologias Digitais e à Internet,
no Município de Amarante
TIC-Amarante
Researcher
Centro de Estudos das Tecnologias Artes e Ciências da Comunicação, Portugal
|
Concluded
|
2012/01/06 - 2012/12/30 | Calidad Relacional, Inmersión Digital y Bienestar Social desde una Perspectiva de Género |Relational Quality, Digital Immersion
and Social Well-being from a Gender Perspective
alidad Relacional, Inmersión Digital y Bienestar Social desde una Perspectiva de Género
Universidad de Sevilla, Spain
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Preface / Postscript |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Other
Other output |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021 - 2021 | Media locativos digitais como instrumentos mediadores do contacto com a natureza: Estudo de Caso sobre a aplicação de um programa
de Geolocalização
Supervisor
|
Comunicação Educacional e Média Digitais (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2019 - 2019 | Formação de supervisores pedagógicos em contexto online: perspectivas de estudantes do MSVP, em Angola
Supervisor
|
Supervisão Pedagógica (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2019 - 2019 | A Educação a Distância no Ensino Secundário e as Tecnologias: Estudos de caso de duas Escolas Secundárias da Província de
Sofala
Supervisor
|
Comunicação Educacional e Média Digitais (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2017 - 2017 | Educação Global: Perspetivas de Alunos e Professores de uma Escola Europeia
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2017 - 2017 | Formação de professores para a Educação Inclusiva: o caso de um curso de formação contínua para docentes
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 - 2016 | A Educação Global e o Diálogo Intercultural em contexto de aprendizagem online: os cursos de Educação Global
Supervisor
|
Relações Interculturais (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 - 2016 | Desafios interculturais e práticas docentes em contextos lusófonos: o caso de colégios privados em Angola
Supervisor
|
Relações Interculturais (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - 2014 | Redes Sociais e Interculturalidade: Os estudantes de diferentes etnias de um agrupamento de escolas de Lisboa
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - 2014 | Atitudes e perceções dos adolescentes face à alimentação: estudo exploratório nos agrupamentos de escolas do Município de
Estarreja.
Co-supervisor
|
Ciências do Consumo Alimentar (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2013 - 2013 | Os portugueses no discurso mediático europeu: as notícias sobre a crise financeira
Supervisor
|
Relações Interculturais (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2012 - 2012 | Informação e Comunicação em Educação Especial
Supervisor
|
Informação e Comunicação em Plataformas Digitais (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2011 - 2011 | Diversidade e Inclusão no Ensino Superior Politécnico: da caracterização à compreensão das vivências dos estudantes
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2004 - 2004 | Tolerância: Desafios do Professor Perante a Diversidade Cultural
Supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2004 - 2004 | Escola e Imigração na Cidade: Implicações no Sistema Educativo do Conhecimento de Diferentes Grupos Étnicos
Co-supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2018 - Current | Webinars CO(i)NCIDIR - Construir a Cidadania Digital na Rede
- Comissão organizadora
- Comissão científica (2018/09)
Other
|
Rede ObLID, LE@D, Universidade Aberta, Portugal |
2010 - 2012 | Programa "Sextas à Tarde", iniciativa semanal organizada pelo LAV-CEMRI, coordenado por José RIbeiro e pela Delegação do Porto
da UAb. (2010 - 2012)
Other
|
Universidade Aberta, Portugal |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2010 - Current | American Educational Research Association (AERA)(desde 2010) | Membro |
1999 - Current | Portuguese Society of Education Sciences | Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação | Sócia fundadora |
2022 - 2024 | Section of Distance Education, Portuguese Society of Educational Sciences |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2014 - Current | Membro emérito do Editorial Board da revista Mind, Culture and Activity, Routledge [http://www.tandfonline.com/toc/hmca20/current]
(JCR, IF.2018: 1,367).
Member
|
|
2010 - Current | Rede ObLID- Rede de Investigação e Intervenção para a Literacia e a Inclusão Digital
http://contemcom.org/
Coordinator
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2020 - Current | The American Journal of distance education | |
2020 - Current | New Media and Society | |
2020 - Current | International Journal of Educational Technology in Higher Education | |
2019 - Current | Computers & Education | |
2019 - Current | REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación ( | |
2018 - Current | Sustainability | |
2018 - Current | RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa | |
2016 - Current | RIED - Revista Iberoamericana de Educación a Distancia | |
2014 - Current | RIED (1134-3478) | |
2014 - Current | Mind, Culture, and activity | |
2014 - 2021 | Comunicar. Media Education Research Journal | |
2010 - 2018 | IRRODL (1492-383 ) | Athabasca University |