Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Elsa De Luca
Nomes de citação
- De Luca, Elsa
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 051E-2F38-CA4C
- ORCID iD
- 0000-0001-8020-2697
- Google Scholar ID
- z4swOJQAAAAJ&hl
- Scopus Author Id
- 56950314800
Websites
- https://sites.google.com/fcsh.unl.pt/elsadeluca/ (Académico)
- http://cesem.fcsh.unl.pt/en/pessoa/elsa-de-luca/ (Profissional)
Domínios de atuação
- Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Italiano | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | |
Inglês | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | |
Português | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | |
Francês | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) | |
Espanhol; Castelhano | Utilizador elementar (A1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador elementar (A1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2019
Concluído
|
Certificado de registo de formador acreditado pelo CCPF, A125 Educação Musical/Música (Curso de Especialização Tecnológica)
Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua, Portugal
|
|
2007/09 - 2011/01
Concluído
|
Arti, Storia e Territorio dell'Italia nei rapporti con l'Europa e i Paesi del Mediterraneo (Dottorato di Ricerca)
Especialização em Musica Medievale
Università del Salento, Itália
"I manoscritti musicali dell’Archivio di San Nicola a Bari: elementi francesi nella musica e nella liturgia" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2000/09 - 2005/11
Concluído
|
Beni Culturali (Laurea)
Especialização em Beni Musicali
Università del Salento, Itália
"La tradizione musicale degli Exultet con notazione beneventana in campo aperto" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
110 e lode |
1993/11 - 2002/09
Concluído
|
Pianoforte (Laurea Magistrale)
Istituto Musicale Pareggiato ai Conservatori di Stato, Itália
|
9/10 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2019/02/01 - Atual | Investigador Contratado (Investigação) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | ||
2011/05 - 2013/04 | Pós-doutorado (Investigação) | Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2016/10/01 - 2019/01 | Bolseira de pos-doutoramento a trabalhar no projeto "Portuguese Early Music database" | Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | ||
2013/05/01 - 2016/08/01 | Postdoc Research Assistant in Medieval Musicology | University of Bristol, Reino Unido |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2023/04/01 - 2030/03/31 | Digital Analysis of Chant Transmission - SSHRC Partnership Grant. Stage 2
Co-Investigator and Team Lead for 'MEI and DACT'
Dalhousie University, Canadá
|
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Em curso
|
2023/03/01 - 2026/02/28 | Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis
Investigador responsável
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2022 - 2022 | Digital Analysis of Chant Transmission - SSHRC Partnership Grant. Stage 1
Co-applicant
Dalhousie University, Canadá
|
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Concluído
|
2017/11/09 - 2017/11/12 | American Musicological Society Keitel-Palisca / Membership and Professional Development Travel Grant to attend the AMS Annual
Meeting, Rochester, NY (USA)
.
Applicant and only recipient of the grant
|
American Musicological Society Inc
Concluído
|
2016 - 2016 | Interdisciplinary Workshop 'Palaeography of Old Hispanic Manuscripts: Music, Text and Beyond'
.
Applicant
|
Plainsong and Medieval Music Society
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/01/01 - 2025/12/31 | Laboratório Associado para a Investigação e Inovação em Património, Artes, Sustentabilidade e Território
LA/P/0132/2020
Universidade do Minho, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal Centro em Rede de Investigação em Antropologia, Portugal Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal Universidade do Minho Laboratório de Paisagens Património e Território, Portugal ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal Universidade de Coimbra, Portugal Universidade de Évora, Portugal Universidade NOVA de Lisboa, Portugal Instituto de História Contemporânea, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2021/01/01 - 2023/12/31 | Text and Voices Lost and Found. Recovering, Reconstituting and Recreating Musical Fragments (c. 1100-c. 1600)
PTDC-ART-PER-0902-2020
PTDC/ART-PER/0902/2020
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Research Centre for the Sociology and Aesthetics of Music
UID/EAT/00693/2019
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2010/01/01 - 2013/05/15 | Intercâmbios Musicais, 1100-1650: A circulação de música antiga na Europa e além-mar nas fontes ibéricas e conexas
PTDC/EAT-MMU/105624/2008
Collaborator
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2011 - Atual | The Portuguese Early Music Database
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
Em curso
|
2022/01 - 2023/12 | The Musical Manuscripts from the Monastery of Belém: the Exploration of an Unknown Hieronymite Tradition
EXPL/ART-PER/1031/2021
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2019 - 2023/03 | Digital Analysis of Chant Transmission. SSHRC Partnership Development grant
Collaborator
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, Canadá
|
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Concluído
|
2014 - 2020 | Single Interface for Music Score Searching and Analysis
Outra
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, Canadá
|
Concluído
|
2014 - 2018 | Cantus Ultimus: Building the Ideal Online Plainchant Research Environment
Outra
McGill University Centre for Interdisciplinary Research in Music Media and Technology, Canadá
|
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Concluído
|
2013/02/01 - 2016/08 | Shaping text, Shaping melody, Shaping experience in and through the Old Hispanic office
info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/313133/EU
Investigador Pós-doutorado
|
European Research Council
Concluído
|
2013 - 2016 | Chant Editing and Analysis Program
Paleographical consultant
University of Bristol Department of Music, Reino Unido
|
European Research Council |
2012 - 2013 | Graduale Fulltext Database
SFRH /BPD/ 72683 /2010 /J552041XkBjn
Co-Founder
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
Concluído
|
2011 - 2011 | Musique et Musiciens dans les Saintes-Chapelles, XIIIe - XVIIIe siècle
.
Investigador
Centre d'Études Supérieures de la Renaissance, França
|
Concluído
|
2005 - 2007 | RAPHAEL Project
Bolseiro de Investigação
Università del Salento, Itália
|
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Catálogo de exposição |
|
Edição de número de revista |
|
Entrada de dicionário |
|
Livro |
|
Prefácio / Posfácio |
|
Recurso online |
|
Relatório |
|
Resumo em conferência |
|
Revisão de livro |
|
Tese / Dissertação |
|
Outros
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/10 | Escrita académica | Workshop
Grupo Informal de Histórial Medieval, Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2024/07 | Round Table 'New questions, old manuscripts: current directions in Old Hispanic chant palaeography' | XX Meeting of the IMS Study Group ‘Cantus Planus
(Gödöllo, Hungria)
|
2024/03/11 | Portuguese Transregional Connections: Digital Analysis of the Braga Plainchant | Transregional Connections: Medieval and Early Modern Age Culture and Education in Central Europe
Slovak National Gallery (Bratislava, Eslováquia)
|
2024/01/10 | Encoding Early Music: The Challenges and Beauty of Neumatic Notations | Lecture series “CODAMUS: Computational and Digital Approaches to Music Scholarship”
Würzburg University (Würzburg , Alemanha)
|
2023/12/01 | MEI for Neumes | One-day Symposium as part of the ‘Centuries of Silence Exhibition’
Namur University (Namur, Bélgica)
|
2023/09/08 | Brainstorming on the Encoding of Eastern Neumes: Middle-Byzantine Notation as a Case-Study | Encoding Cultures – joint MEC and TEI Conference
Music Encoding Initiative - Text Encoding Initiative (Paderborn, Alemanha)
|
2023/09/08 | Visual or Symbolic? Best Practices for Encoding Neumes | Encoding Cultures – joint MEC and TEI Conference
Music Encoding Initiative - Text Encoding Initiative (Paderborn, Alemanha)
|
2023/09 | Novas ferramentas de análise musical digital: o cantochão de Braga como estudo de caso | XII Encontro de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Mafra, Portugal)
|
2023/07/22 | A Newly Discovered Source of Old Hispanic Notation | Lost & Found: Traces of Early Music
(Cascais, Portugal)
|
2023/03/06 | Music Manuscripts Reborn Digital: The Portuguese Early Music Database as Case-study | COST, Workshop ‘A new ecosystem of early music studies’
Working group ‘Sources’ of COST (Lisbon, Portugal)
|
2023/01/13 | Armenian Notation and MEI | Workshop 12, MEI and DACT (online)
DACT project (Halifax, Canadá)
|
2023/01/13 | Preliminary Thoughts on the Encoding of Byzantine Notation with MEI | Workshop 12, MEI and DACT (online)
DACT project (Halifax, Canadá)
|
2022/08 | Early Music across Borders: Methodologies for Paleographical Research | 21st Quinquennial International Musicological Studies Congress
School of Philosophy of the National and Kapodistrian University of Athens (Athens, Grécia)
|
2022/05 | Plainchant Across Traditions: Methodologies for Research | 57th International Congress on Medieval Studies
(Kalamazoo - online, Estados Unidos)
|
2022/05 | Challenging the MEI Neumes Module: Encoding Armenian Neumes | Music Encoding Conference
(Halifax, Canadá)
|
2022/04/01 | At the Roots of European Spirituality. Early Christian Music from East and West | Research seminar series - New perspectives in the study of medieval manuscripts
Universidad de Salamanca (Salamanca, Espanha)
|
2021/09/13 | Notazioni neumatiche in Iberia: manoscritti e metodologie della ricerca tra passato e futuro | Ciclo di Seminari di Ricerca Mezzogiorno in Musica
Conservatorio di Musica ‘Niccolò Piccinni’ - Dipartimento di Musica Antica (Bari, Itália)
|
2021/07 | Music & Liturgy in Medieval Portugal: Plainchant Fragments in Braga and Guimarães | 49th Medieval and Renaissance Music Conference
CESEM - FCSH, NOVA University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
|
2021/06/05 | The ABCs of Plainchant. Liturgical Books and Notation |
(Escola Superior de Música e Artes do Espectáculo, Porto, Portugal)
|
2020/12/11 | Silent Music, Secret Writing: An Overview of Old Hispanic Notation and Visigothic Cryptography | Musicology Forum
Thornton School of Music, University of Southern California (Los Angeles - online, Estados Unidos)
|
2020/10/09 | Aquitanian Notation in Iberia: Semitone-marking in the Fragments in Braga and Guimarães | The image of piety in medieval manuscripts in Slovakia and in Europe
(Bratislava, Eslováquia)
|
2020/06/30 | WORKSHOP: Hands-on MEI Encoding. Presentation of MEI encoding for chant and mensural notations from different areas of Western Europe. Followed by an open discussion of coding examples of the Jistebnický kancionál manuscript. | Conference and Workshop Series: Digital Humanities in Early Music Research I
(Praga - online, República Checa)
|
2020/06/29 | The Portuguese Early Music Database | Conference and Workshop Series: Digital Humanities in Early Music Research I
Academy of Science (Praga - online, República Checa)
|
2020/06/24 | WORKSHOP: Introduction to MEI. General introduction to MEI (Music Encoding Initiative) and the elements and attributes of the Neumes and Mensural modules. | Conference and Workshop Series: Digital Humanities in Early Music Research I
(Praga - online, República Checa)
|
2019/11/14 | The music scribes of the León Antiphoner: layers of interventions on the notation | IX Encontro Nacional de Investigação em Música
(Lisbon, Portugal)
|
2019/10/18 | Nuove prospettive di ricerca paleografica nelle notazioni neumatiche iberiche | XXVI Convegno annuale della Società Italiana di Musicologia
Società Italiana di Musicologia (Matera)
|
2019/05/29 | Cantus Ultimus' MEI Neume Module and its Interoperability Across Chant Notations | Music Encoding Conference
Music Encoding Initiative (Vienna, Áustria)
|
2019/05/09 | Tackling Iberian Plainchant Fragments: the Dissemination of the Special Punctum in Braga and Guimarães | 54th International Congress on Medieval Studies
(Kalamazoo, Estados Unidos)
|
2018/12/03 | Manuscritos litúrgico-musicais entre o Leste e o Oeste: Sticheraria e Antifonários |
CESEM - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisbon, Portugal)
|
2018/08 | PANEL DISCUSSION: A neume by any other name: Considering Neumes described in MEI | XIX Meeting of the IMS Study Group Cantus Planus
International Musicological Society Study Group Cantus Planus (Suécia)
|
2018/04 | La notación del Antifonario de León: desafíos paleógraficos y nuevos descubrimientos | Congreso Internacional Música y espacios sonoros en las instituciones civiles y eclesiásticas de la península ibérica hasta
el siglo XVI
(Guadalupe, Espanha)
|
2017/11 | The Neumes of the León Antiphoner: Written and Oral Transmission in Old Hispanic Chant | Annual Meeting of the American Musicological Society
American Musicological Society (Rochester, Estados Unidos)
|
2017/10 | The Portuguese Early Music Database | Interdisciplinary Conference on Iberian Manuscripts
CESEM - IEM, Universidade NOVA de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2017/09 | PARTICIPATION IN WORKSHOP: Old Hispanic Neumes and the Music Encoding Initiative | Workshop on SIMSSA XIII
The Single Interface for Music Score Searching and Analysis project (SIMSSA) (Halifax, Canadá)
|
2017/05/04 | Music Palaeography of Old Hispanic Manuscripts | Workshop Palaeography of Old Hispanic Manuscripts: Music, Text and Beyond
CESEM, Universidade NOVA de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2017/05 | Correction, erreur et variante: l ' exemple du plain-chant médiéval | 1st International French-Italian Symposium Philology and Musicology
(França)
|
2017/05 | The Music of the León Antiphoner | 52nd International Congress on Medieval Studies
(Kalamazoo, Estados Unidos)
|
2017/03 | Changes in Old Hispanic Notation in the Tenth and Eleventh Century | International Musicological Society 20th Quinquennial Congress
International Musicological Society (Tokio, Japão)
|
2017/02/08 | Having Fun with Plainchant in PEM |
CESEM-FCSH/NOVA (Lisbon, Portugal)
|
2016/11 | A Gradual from Sens in Lisbon | VI Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Aveiro, Portugal)
|
2016/08 | Scribal Habits in the León Antiphoner | XVIII Meeting of the IMS Study Group Cantus Planus
Cantus Planus (Dublin, Irlanda)
|
2016/06 | Italian and French Elements in the Plainchant of the Basilica of St. Nicolas in Bari | The Poetics of Christian Performance: Prayer, Liturgy, and Their Environments in East and West
Hebrew University (Jerusalem, Israel)
|
2016/05 | Encoding Old Hispanic Neumes | Music Encoding Conference
Music Encoding Initiative (Montreal, Canadá)
|
2016/05 | The Early History of the León Antiphoner | 51st International Congress on Medieval Studies
(Kalamazoo, Estados Unidos)
|
2016/04/09 | The Dating and Early History of the León Antiphoner | Plainsong & Medieval Music Society's Annual Study Day
Plainsong & Medieval Music Society (Newcastle, Reino Unido)
|
2015/10/27 | Undecipherable Music: Cracking the Code of Old Hispanic Notation |
University of Bristol - Music Department (Bristol, Reino Unido)
|
2015/07 | Musical Cryptography: an Elitist Code for Visigothic Scribes | Medieval and Renaissance Music Conference
(Brussels, Bélgica)
|
2015/05 | Liturgical Manuscripts as Royal Insignia: Monograms in the León Antiphonary | Senses of Liturgy Conference
Bristol University (Bristol, Reino Unido)
|
2014/10 | Um caso de escrita criptográfica musical no Antifonário de León | III Simpósio Internacional de Música Ibero-Americana
(Queluz-Oeiras-Lisboa, Portugal)
|
2014/08 | A Taxonomy of León 8's Notation | XVII Meeting of the International Musicological Society Study Group Cantus Planus
Cantus Planus (Venice, Itália)
|
2014/07 | Towards a Taxonomy of the Old Hispanic Notations: The Chant Editing and Analysis Programme | International Medieval Congress
(Leeds, Reino Unido)
|
2014/07 | Reading Non-Pitch Readable Neumes: The Case of the León Antiphonary | Medieval and Renaissance Music conference
(Birmingham, Reino Unido)
|
2014/03 | Introducing the Palaeography of Old Hispanic Vertical Notation | Plainsong and Medieval Music Society Annual Study Day
Plainsong and Medieval Music Society (London, British Library, Reino Unido)
|
2013/10 | Le prose nei manoscritti francesi della Basilica di San Nicola | Secondo Seminario Internazionale Celesti Sirene
(San Severo (FG), Itália)
|
2013/06 | Liturgy at Sainte-Chapelle of Bari: the Prosas and Other Paleographical Insights | LVIe Colloque international d’Études Humanistes Les Saintes-Chapelles du XIIIe au XVIIIe siècle
(Tours, França)
|
2012/11 | O manuscrito Iluminado 84 da Biblioteca Nacional: música e liturgia francesas em Portugal | II Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Castelo Branco, Portugal)
|
2012/07 | Italian and French Elements in the Plainchant of the Basilica of St. Nicolas in Bari | Cantus Planus Day, 19th Congress of the International Musicological Society
International Musicological Society (Rome, Itália)
|
2012/06 | The Portuguese Early Music Database | International Colloquium Musical Exchanges 1100-1650: The Circulation of Early Music in Europe and Overseas in Iberian and
Iberian-Related Sources
CESEM, Universidade NOVA de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2012/06 | A Gradual from Sens (c. 1400) at the Biblioteca Nacional in Lisbon | International Colloquium Musical Exchanges 1100-1650: The Circulation of Early Music in Europe and Overseas in Iberian and
Iberian-Related Sources
CESEM, Universidade NOVA de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2012/05 | The Graduale Fulltext Database: A New Online Tool for Studying Mass Sources | 47th International Congress on Medieval Studies
(Kalamazoo, Estados Unidos)
|
2012/02 | Os fragmentos de canto gregoriano português na base de dados Portuguese Early Music | I Encontro Ibero-Americano de Jovens Musicólogos
(Lisbon, Portugal)
|
2011/11 | Os fragmentos de canto chão da Biblioteca Pública de Braga | I Encontro Nacional De Investigação Em Música / First National Conference Of Music Research
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Oporto, Portugal)
|
2010/06 | La Sainte-Chapelle de Bari: Liturgie et Musique | Séminaire de recherche en musicologie Section Saintes-Chapelles Centre d'études supérieures de la Renaissance
(Tours, França)
|
2008/10 | Il canto dell'Exultet nella liturgia beneventana e gli sviluppi della tradizione | Sesto Incontro di Studio di Analitica
(Rimini, Itália)
|
2008/10 | Il canto dell'Exultet nell' antica liturgia beneventana | XV Convegno annuale della Società Italiana di Musicologia
(Bergamo, Itália)
|
2007/10 | Il sito web, i materiali e gli strumenti di consultazione del Progetto RAPHAEL - Rhythmic and Proportional Hidden or Actual Elements in Plainchant: Computerized Census and Integral Restoration of a Neglected Musical Repertoire [RAPHAEL project] | XIV Convegno annuale della Società Italiana di Musicologia
(Pescara, Itália)
|
2006/10 | Considerazioni su alcuni Kyriali della Biblioteca Feininger | Il canto fratto in Italia
(Lecce, Itália)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/02 - Atual | French liturgical offices in Braga
Coorientador
|
PhD
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
2022/09 - 2024/06 | Os cantos de comunhão em Braga
Orientador
|
MA (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2022/09 - 2024/06 | Os versiculos de ofertorio em Braga
Orientador
|
MA (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2024/06/29 - 2024/06/29 | Workshop 'Automatic analysis of early music notations' (2024/06/29 - 2024/06/29)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2024/06/27 - 2024/06/29 | International conference 'Digital Technologies Applied to Music Research: Methodologies, Projects and Challenges' (2024/06/27 - 2024/06/29)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2024/06/20 - 2024/06/29 | Short Term Scientific Mission 'Musicologists and Their Sources: The Alchemy of Turning Parchment into Pixels' EarlyMuse COST
Action (2024/06/20 - 2024/06/29)
Outro
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2023/07/19 - 2023/07/20 | Workshop 'IIIF Neume Workshop' with Craig Sapp (Stanford University/Packard Humanities Institute) (2023/07/19 - 2023/07/20)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2023/01/13 - 2023/01/13 | Co-organization of the Workshop 12, MEI and DACT (online) (2023/01/13 - 2023/01/13)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
|
Dalhousie University, Canadá |
2022/12 - 2022/12 | Luz e sombra. Representações da Idade Média no cinema. Cinemateca Portuguesa-Museu do Cinema, Lisboa (2022/12/02 - 2022/12/30)
Festival (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2020/11/11 - 2020/11/11 | Workshop 'Scriptor, Cantor & Notator'. This Workshop is organized around the preparation of the forthcoming book 'Scriptor,
Cantor & Notator: The Materiality of Sound in Chant Manuscripts', to be published by Brepols in the series Musicalia Antiquitatis
& Medii Aevi (MUSAM). The three editors (Elsa De Luca, Jean-François Goudesenne, Ivan Moody) invited all the contributors
to a virtual round table in order to discuss the ideas, contents, methodologies and manuscripts studied in the book. (2020/11/11 - 2020/11/11)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal Institut de Recherche et d'Histoire des Textes, França |
2020/10/19 - 2020/10/19 | Online Workshop in Composition Early Music from the East and the West: Reusing the Past Today (co-organized with Carlos Caires) (2020)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal |
2020/05/24 - 2020/05/29 | Music Encoding Conference (2020/05 - 2020/05)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Tufts University, Estados Unidos |
2019/05 - 2019/05 | Co-organization (with Alicia Miguelez) of the two sessions Intermediality in Iberian Manuscripts: Materiality and Meaning
in Context at the 54th International Congress on Medieval Studies, Kalamazoo, USA (2019/05)
Conferência
|
|
2018 - 2019/01/25 | MANUSCRITOS EM DIÁLOGO II Seminário de Investigação Interdisciplinar https://cesem.fcsh.unl.pt//wp-content/uploads/2018/07/II-Manuscritos-em-Dia%cc%81logo.pdf (2018/09/27 - 2019/01/25)
Seminário (Coorganizador)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2018/12/03 - 2018/12/05 | International Conference Social Communication in Medieval Europe (2018)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2018/07 - 2018/12/05 | Social Communication in Medieval Europe. https://socialcommunication2018.weebly.com/ (2018/12/03 - 2018/12/05)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2018/01 - 2018/06 | One-day workshop on IBERIAN MUSICAL FRAGMENTS https://cesem.fcsh.unl.pt/en/event/a-portuguese-early-music-database-apresenta-um-dia-de-workshop-sobre-fragmentos-ibericos-manuscritos/ (2018/06/01 - 2018/06/01)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2017/10 - 2018/06 | MANUSCRITOS EM DIÁLOGO I Seminário de Investigação Interdisciplinar https://cesem.fcsh.unl.pt//wp-content/uploads/2018/01/Manuscritos-em-Dia%cc%81logo-Autosaved.pdf (2018/02/26 - 2018/06/07)
Seminário (Coorganizador)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2018/05/10 - 2018/05/13 | Co-organization (with Alicia Miguelez) of the two sessions Medieval Iberian Cultural Identity: The Manuscript Record I and
II at the 53rd International Congress on Medieval Studies, Kalamazoo, USA (2018)
Conferência
|
|
2017/10/19 - 2017/10/21 | Co-organization of the Interdisciplinary Conference on Iberian Manuscripts (with Alicia Miguelez) (2017)
Conferência (Coorganizador)
|
Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2017/01/01 - 2017/10/21 | Interdisciplinary Conference on Iberian Manuscripts https://iberianmanuscriptsconference.wordpress.com/ (2017/10/19 - 2017/10/21)
Conferência (Coorganizador)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2017/05 - 2017/05 | Palaeography of Old Hispanic Manuscripts: Music, Text and Beyond https://cesem.fcsh.unl.pt/en/event/palaeography-of-old-hispanic-manuscripts-music-text-and-beyond/
(2017/05/04 - 2017/05/04)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2017/01/10 - 2017/02/08 | Workshops 'Indexing Polyphony in PEM' (10 January 2017); 'Having Fun with Plainchant in PEM' (08 February 2017) (2017/01/10 - 2017/02/08)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2016/03/04 - 2016/03/08 | Old Hispanic Composition Competition http://www.bristol.ac.uk/arts/research/old-hispanic-liturgy/ (2016/03/04 - 2016/03/08)
Concurso (Membro da Comissão Organizadora)
|
University of Bristol Department of Music, Reino Unido |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2016/06/11 - 2016/06/11 | Participation in the one-day symposium Chorusing, exploring the relationship of voice to transcription of utterance and the
written score
Simpósio
|
Delfina Foundation, Reino Unido
|
2015/03/29 - 2015/03/29 | Conversation on the palaeography of the Old Hispanic notation with the public of 5Hz an interactive exhibition that invites
audiences to experience a new human language, by Artist Emma Smith
Exposição
|
5Hz an interactive exhibition, Arnolfini, Bristol, UK
Bristol University, Estados Unidos
|
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2024/03 - 2024/06 | 11th International Conference on Digital Libraries for Musicology (in association with IAML 2024) | University Konservatorium, Stellenbosch (South Africa) |
2023 - 2023/11 | 10th International Conference on Digital Libraries for Musicology. Milan (Italia) | Politecnico di Milano |
2023/05 - 2023/06 | XII Encontro de Investigação em Música (ENIM) | Sociedade Portuguesa de Investigação em Música |
2022/12/09 - 2022/12/11 | Early Music Pedagogy Then and Now: From the Classical Antiquity to the Renaissance | Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca |
2021/07/05 - 2021/07/09 | Medieval and Renaissance Music Conference | CESEM, Universidade NOVA de Lisboa |
2020/12/10 - 2020/12/12 | Using the Past: The Middle Ages in the Spotlight | Universidade Nova de Lisboa |
2020/05/24 - 2020/05/29 | Music Encoding Conference. https://music-encoding.org/conference/2020/ | Tufts University, Boston |
2019/07/24 - 2019/07/27 | Fifth International Conference on Technologies for Music Notation and Representation (TENOR). https://www.monash.edu/tenor2019/committees | Monash University, Melbourne (Australia) |
2019/04/05 - 2019/04/06 | International Conference Música y contextos en el mundo ibérico medieval y renacentista (MEDyREN). https://medyren.wixsite.com/medyren-sedem/ii-encuentro-borja-2019 | Borja, (Spain) |
2018/11/08 - 2018/11/10 | VIII Encontro de Investigação em Música (ENIM). Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (SPIM). http://www.spimusica.pt/enim-2018/ | Oporto (Portugal) |
2018/05/24 - 2018/05/26 | Fourth International Conference on Technologies for Music Notation and Representation (TENOR) http://matralab.hexagram.ca/tenor2018/ | Montréal (Canada) |
2018/04/06 - 2018/04/07 | International Conference Música y espacios sonoros en las instituciones civiles y eclesiásticas de la península ibérica hasta el siglo XVI (MEDyREN). https://medyren.wixsite.com/medyren-sedem/congreso-internacional-2018 | Guadalupe (Spain) |
2018/04/06 - 2018/04/07 | International Conference Música y espacios sonoros en las instituciones civiles y eclesiásticas de la península ibérica hasta el siglo XVI (MEDyREN) | Guadalupe (Spain) |
2017/05/24 - 2017/05/26 | Third International Conference on Technologies for Music Notation and Representation (TENOR). https://www.udc.es/grupos/ln/tenor2017/index.html | A Coruña (Spain) |
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2022/11 - Atual | Review editor for the 'Portuguese Journal of Musicology new series' (Revista Portuguesa de Musicologia nova série) | Sociedade Portuguesa de Investigação em Música |
2020/12 - 2022/12 | Book monography Scriptor & Cantor: The Materiality of Sound in Chant Manuscripts | Brepols |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2018 - Atual | Co-director of the Book series Musicalia Antiquitatis & Medii Aevi
Avaliador
|
Brepols Publishers NV, Bélgica | |
2023/10 - 2023/11 | Job tender for one Research Fellowship of the duration of 24 months (BI) for a doctoral student to collaborate with the project
'Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis'
Presidente
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2023/09 - 2023/10 | Job tender for one Research Initiation Scholarship of the duration of 12 months (BII) for an undergraduate student to collaborate
with the project 'Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis'
Presidente
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2023/03 - 2023/05 | Job tender for one Research Grant for Post-Doctoral Fellow of the duration of 28 months (BIPD) to collaborate with the project
'Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis'
Presidente
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2023/03 - 2023/04 | Job tender for one Research Fellowship of the duration of 6 months (BI) for a doctoral student to collaborate with the project
'Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis'
Presidente
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2023/03 - 2023/04 | Job tender for one Research Initiation Scholarship of the duration of 3 months (BII) for an undergraduate student to collaborate
with the project 'Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis'
Presidente
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2021/07 - 2021/07 | Project evaluation for the Union Académique Internationale |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2024/02 - 2024/05 | História da Música da Antiguidade a 1300 | (Licenciatura) | Universidade NOVA de Lisboa, Portugal |
2022 - 2023/01 | Introduction to Western Music: History, Arts, and Society | Introduction to Western Music (Licenciatura) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2022/02 - 2022/06 | Introduction to Western Music: History, Arts, and Society | (Licenciatura) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2021/09 - 2022/01 | Unfolding Early Music History through Its Sources | (Licenciatura) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2021/07/26 - 2021/07/30 | Academic Writing: An Essential Skill to Survive in Academia. Advanced | (Outros) | Universidade NOVA de Lisboa - Escola de Verão, Portugal |
2021/02 - 2021/05 | Introduction to Western Music: History, Arts, and Sociology | (Licenciatura) | Universidade NOVA de Lisboa, Portugal |
2020/11/05 - 2020/11/05 | INVITED ONLINE CLASS: Encoding Early Music | Chant & Digital Humanities (Master) | The University of Texas at Austin College of Fine Arts, Estados Unidos |
2020/11/03 - 2020/11/03 | INVITED ONLINE CLASS: Computational Approaches to Musicology: The Music Encoding | Chant & Digital Humanities (Master) | The University of Texas at Austin College of Fine Arts, Estados Unidos |
2020/08 - 2020/08 | Academic Writing: An Essential Skill for Students and Researchers | Curso de Verão (Outros) | Universidade NOVA de Lisboa - Escola de Verão, Portugal |
2019/07/08 - 2019/07/12 | Notação musical e repertórios nos manuscritos Ibéricos (sec. X-XVI) | Curso de verão (Outros) | Universidade NOVA de Lisboa - Escola de Verão, Portugal |
2016/10 - 2016/10 | INVITED CLASS: Tematicas Aprofundadas Planear e desenvolvir uma investigação musicológica | (Doutoramento) | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2015/11 - 2015/11 | INVITED CLASS: Opera Studies: Giuseppe Verdi | (Master) | University of Bristol Department of Music, Reino Unido |
2015/10 - 2015/10 | INVITED CLASS: Performance Studies in the Academy | (Master) | University of Bristol Department of Music, Reino Unido |
2015/02 - 2015/05 | Medieval Music Palaeography | (Master) | University of Bristol Department of Music, Reino Unido |
2015/04 - 2015/04 | INVITED CLASS: Word and Music in Early European Notations | (Master) | University of Bristol Department of Music, Reino Unido |
2014/01 - 2014/02 | Source Study, Palaeography and Editorial Practices | (Master) | University of Bristol Department of Music, Reino Unido |
2012 - 2012 | Paleografia Musical Idade Média | (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2011/09 - 2011/12 | Paleografia Musical Idade Média | (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2023/04 - Atual | Member of CESEM editorial committee https://cesem.fcsh.unl.pt/cesem/estrutura/
Membro
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2021/11 - Atual | Team Lead for the sub-project 'MEI and DACT' within the international project the 'Digital Analysis of Chant Transmission' (DACT) | Dalhousie University, Canadá |
2021/03 - Atual | Member of the scientific committee of the Centre d'Études de Paléographie Musicale (CEPM)
Membro
|
Association Musicologie Médiévale , França |
2011 - Atual | Member of the scientific council
Membro
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2011 - Atual | Coordinator of Monodic Sources and Development Coordinator (management, proof-reading, and data input) for the Portuguese
Early Music Database
Coordenador
|
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2023/04/01 - 2025/03/31 | Member of CESEM Board of Directors | Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2019 - 2021 | Board member, 2019-2021 and Administrative Chair, 2020-2021 of the Music Encoding Initiative
Diretor
|
Music Encoding Initiative, Alemanha |
Outro júri / avaliação
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2023/04/13 - Atual | Invitation to comment on the ongoing research project of a PhD candidate at the 'XV Workshop de Estudos Medievais', Faculdade de Letras. Universidade do Porto, 13-14/04/2023. https://sigarra.up.pt/flup/pt/noticias_geral.ver_noticia?p_nr=156485 | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023/03 - Atual | Member of the Evaluation Committee for new courses at the Summer School (Escola de Verão) FCSH Universidade Nova Lisboa | Universidade NOVA de Lisboa - Escola de Verão, Portugal |
Revisão ad hoc de artigos em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2024/02 - 2024/02 | Journal of Medieval Iberian Studies | Taylor & Francis |
2022/07 - 2022/07 | Studia Historica. Historia Medieval (0213-2060) | Universidad de Salamanca |
2022/02/01 - 2022/03/15 | Revista Portuguesa de Musicologia (2183-8410) | Sociedade Portuguesa de Investigação em Música |
2021 - 2022 | Book monography 'The Materiality of Sound in Chant Manuscripts in the West' | Brepols |
2021/07 - 2021/07 | Book monography for the "Acta Universitatis Carolinae" | Prague University |
2021/01 - 2021/01 | Journal of Music Research Online | University of Adelaide |
2017 - 2017 | Speculum | Medieval Academy of America |
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2023/11 - 2026/02 | Music analysis & OMR | Martha Thomae |
2023/11 - 2024/10 | Music analysis & OMR | Hoang Tuan Phan |
2023/08 - 2024/01 | Cataloguing early music sources in PEM database | Vicente Urones |
2023/07 - 2023/09 | Cataloguing early music sources in PEM database | Adriana Simão |
2022/06 - 2022/06 | Old Hispanic notation | Julieta González-Springer |
2022/02 - 2022/06 | Cataloguing early music sources in PEM database | Joana Santos |
2021/11 - 2021/11 | Medieval Iberian notations | Marta Chachulska |
2016/02 - 2016/05 | Editing early music | Emily Wride |
2016/02 - 2016/05 | Editing early music | Chloe Tang |