???global.info.a_carregar???
Ekaterina Enchikova completed the Doctoral programme in Educational Sciences in 2016 by the Porto University Faculty of Psychology and Educational Sciences. Her thesis explored the international assessment of youth active citizenship. She has a Licence in Measurement in Psychology and Education in 2013/06/20 by the National Research University Higher School of Economics (Moscow) and Bachelor in Psychology in 2010/07/01 by the same university. She is a Postdoctoral Researcher at the Centre for Educational Research and Intervention (CIIE-UP) of the University of Porto. Published 7 articles in journals. Participates as Post-doc in 1 project. Works in the area of Social Sciences with emphasis on Educational Sciences, Social Sciences with emphasis on Educational Sciences and Social Sciences with emphasis on Educational Sciences. In her curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: Educational Sciences; Equity; Education; PISA; Knowledge and Innovation; Education and Social Inclusion. Her academic interests are focused on comparative research and the measurement of socioeconomic inequity of students and its relation to their academic performance, well-being and life trajectories. Since 2021 she is a part of a research project Equity through PISA: Results and Discourses (Equity&PISA). This study seeks to gauge the impact of the Programme for International Student Assessment (PISA) on the global landscape of educational equity. Using PISA data, the primary goal is to analyze the changes in equity over the two decades of PISA and identify positive and negative trends. Additionally, this research incorporates an extensive systematic literature review focusing on shifts in educational equity.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ekaterina Enchikova

Nomes de citação

  • Enchikova, Ekaterina

Identificadores de autor

Ciência ID
091A-FDF4-7B74
ORCID iD
0000-0002-3919-2447

Telefones

Telemóvel
  • 935903165 (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Russo (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2016
Concluído
Ciências da Educação (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Assessment of youth active citizenship across Europe" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2011/09/01 - 2013/06/20
Concluído
Measurement in Psychology and Education (Licence)
Nacional'nyj issledovatel'skij universitet Vyssaa skola ekonomiki, Rússia
"The Educational Environment Characteristics and the Learning Outcomes in Primary School (Based on SAM - School Achievement's Monitoring)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Master’s degree
2006/09/01 - 2010/07/01
Concluído
Psychology (Bachelor)
Especialização em Geral
Nacional'nyj issledovatel'skij universitet Vyssaa skola ekonomiki, Rússia
Bachelor's degree
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021 - Atual Pós-doutorado (Investigação) Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
2015 - 2019 Investigador (Investigação) Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
2012 - 2015/05 Investigador (Investigação) Nacional'nyj issledovatel'skij universitet Vyssaa skola ekonomiki, Rússia
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021 - Atual Equity through PISA: Results and Discourses (Equity&PISA)
Investigador Pós-doutorado
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2015/11/01 - 2019/10/31 Assessment of youth active citizenship across Europe
PD/BD/114286/2016
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Investigação e Intervenção Educativas - CIIE Porto
UID/CED/00167/2019
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Ekaterina Enchikova; Cibelle Toledo; Tiago Neves; Gil Nata. "Does PISA Help Fighting For Social Equity?". Moscow, 2021.
    Publicado • 10.15405/epes.22043.8
Artigo em revista
  1. Elena Nekhorosheva; Ekaterina Enchikova; Daria Kasatkina. "Multidimensional Health Literacy Scale: Development and Psychometric Properties". Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow (2023): https://doi.org/10.17323/1814-9545-2023-1-126-160.
    10.17323/1814-9545-2023-1-126-160
  2. Gil Nata; Ekaterina Enchikova; Cibelle Toledo; Tiago Neves; Nata, Gil; Enchikova, Ekaterina; Toledo, Cibelle; Neves, Tiago. "PISA and equity change: a scoping review". Revista Lusófona de Educação 56 (2022): 65-80. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle56.05.
    10.24140/issn.1645-7250.rle56.05
  3. Neves, Tiago; Ferreira, Pedro Daniel. "Assessment of active citizenship". Educação, Sociedade & Culturas 60 (2021): http://dx.doi.org/10.24840/esc.vi60.360.
    10.24840/esc.vi60.360
  4. Enchikova, E.; Neves, T.; Beilman, M.; Banaji, S.; Pavpoulos, V.; Ferreira, P.D.. "Active citizenship-participatory patterns of european youth". Journal of Social Science Education 20 1 (2021): 4-29. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85105333437&partnerID=MN8TOARS.
    10.4119/jsse-3146
  5. Enchikova, Ekaterina; Neves, Tiago; Mejias, Sam; Kalmus, Veronika; Cicognani, Elvira; Ferreira, Pedro D.. "Civic and Political Participation of European Youth: Fair Measurement in Different Cultural and Social Contexts". Frontiers in Education 4 (2019): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2019.00010.
    10.3389/feduc.2019.00010
  6. Monique Landberg; Katharina Eckstein; Clara Mikolajczyk; Sam Mejias; Petr Macek; Frosso Motti-Stefanidi; Ekaterina Enchikova; et al. "Being both: a european and a national citizen?: comparing young people's identification with Europe and their home country across eight European countries". (2018): https://hdl.handle.net/10216/115791.
    10.1080/17405629.2017.1391087
  7. Kardanova, E.; Loyalka, P.; Chirikov, I.; Liu, L.; Li, G.; Wang, H.; Enchikova, E.; Shi, H.; Johnson, N.. "Developing instruments to assess and compare the quality of engineering education: the case of China and Russia". Assessment and Evaluation in Higher Education 41 5 (2016): 770-786. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84961923802&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/02602938.2016.1162278
Resumo em conferência
  1. Toledo, Cibelle; Neves, Tiago; Nata, Gil. "A Long Road to Educational Equity: Tracking Socioeconomic Trends Through 20 Years of PISA". Trabalho apresentado em The 11th European Conference on Education (ECE2023), London, 2023.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Ekaterina Enchikova. "Assessment of youth active citizenship across Europe". Doutoramento, 2020. https://hdl.handle.net/10216/129565.