???global.info.a_carregar???
I am an Assistant Professor and a researcher in the Management Department at the University of Minho. I am currently the course director of the BSc degree in Marketing. I hold a PhD in Marketing and Strategy (University of Minho, 2014) with a thesis entitled "Practices of co-creating value in the consumption of a tangible offer supported by intangible resources: The customer's perspective". I have a MSc in Business Administration with a specialization in Marketing and Strategy (University of Minho, 1999), and a BSc in Organizational Sociology (University of Minho, 1994). My research interests include value co-creation, customer engagement, brand activism brand authenticity, and sustainable urban mobility. I am a co-author of several scientific documents published in the Journal of Brand Management, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Journal of Business Economics and Management, British Journal of Educational Technology, Journal of Interactive Marketing, Journal of Retailing and Consumer Services, Transport Policy, Travel Behaviour and Society, Research in Transportation Business & Management, and Journal of African Studies. I was a member of the Center for Innovation and the Development of Teaching and Learning at the University of Minho (IDEA-UMinho). I have collaborated with several companies and entities, such as Bosch Car Multimedia, Braga, ActivoBank, Spark Agency, ANJE, and the Institute of Science and Innovation for Bio-Sustainability (IB-S).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
JOAQUIM MANUEL FERREIRA DE JESUS SILVA

Nomes de citação

  • Silva, J.
  • Silva, Joaquim

Identificadores de autor

Ciência ID
531C-E986-6A05
ORCID iD
0000-0002-1847-8710
Google Scholar ID
IP3e_qMAAAAJ
Researcher Id
D-8331-2018
Scopus Author Id
55447856000

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Economia e Gestão - Organização e Gestão de Empresas

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2014
Concluído
Doutoramento em Marketing e Estratégia/PhD Marketing and Strategy (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
"Práticas de co-criação de valor no consumo de uma oferta tangível suportada por recursos intangíveis: A perspetiva do cliente" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado
1999
Concluído
Gestão/Management (Mestrado)
Especialização em Marketing e Estratégia /Marketing and Strategy
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
"Hábitos de compra e atributos de escolha de pontos de venda retalhistas no distrito de Braga" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom
1994
Concluído
Sociologia das Organizações / Sociology of Organizations (Licenciatura)
Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, Portugal
16
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2014/08/28 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2007/10/01 - 2014/08/28 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
1999/03/09 - 2007/10/01 Assistente (Docente Universitário) Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
1996/11/15 - 1999/03/15 Assistente Estagiário (Docente Universitário) Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2001/10/01 - 2004/01/31 Práticas de co-criação de valor no consumo de uma oferta tangível suportada por recursos intangíveis: A perspetiva do cliente
SFRH/BD/4875/2001
Bolseiro de Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
1995/02/01 - 1996/10/31 MESTRADO EM GESTÃO E EMPRESAS
PRAXIS XXI/BM/2002/94
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2023/01/02 - 2025/12/31 IberoBio - For the consolidation, positioning and internationalization of the Iberian cross-border biotechnology sector
Investigador
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Santiago de Compostela, Espanha

International Iberian Nanotechnology Laboratory, Portugal

Consórcio da Zona Franca de Vigo, Espanha
Interreg VA España-Portugal (POCTEP)
Em curso
2020/09/01 - 2023/08/31 Enhancing Equity, Agency, and Transparency in Assessment Practices in Higher Education
Investigador
Universidade do Minho, Portugal

Universidad de Zaragoza Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Espanha

Kolegji ILIRIA, Kosovo

EUROGEO VZW, Alemanha

Bristol University, Estados Unidos
Commission Européenne Représentation au Luxembourg
2021/01/01 - 2023/06/30 Capitalize CTBio: Towards the consolidation and expansion of the Crossborder Biotechnology Cluster
Investigador
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Santiago de Compostela, Espanha

INL – International Iberian Nanotechnology Laboratory, Portugal

BIOGA - Cluster Tecnológico Empresarial das Ciências da Vida, Portugal

Consórcio da Zona Franca de Vigo, Espanha
Interreg VA España-Portugal (POCTEP)
Concluído
2018/10/01 - 2021/12/31 ER.C2W.P28 - Ecosystems for Connected 2-Wheelers do Projeto Easy Ride - Experience is Everything
Investigador
Universidade do Minho, Portugal

Bosch Car Multimédia, Portugal
Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional

Programa Operacional Competitividade e Internacionalização
Concluído
2007/03/30 - 2020/07/30 CTB - CLUSTER TRANSFRONTERIZO DE BIOTECNOLOGÍA. Consolidación, crecimiento y competitividad del sector biotecnológico transfronterizo
Investigador
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Santiago de Compostela, Espanha
Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional

Programa Interreg V-A Espanha-Portugal
Concluído
2011/01/01 - 2013/12/31 Projecto Estratégico - UI 4021 - 2011-2012
PEst-OE/EGE/UI4021/2011
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Moura, Cacilda; Oliveira, Rui; Silva, Joaquim. "How to engage engineering students to Physics: A case report of an Introductory Physics course taught in the first year of an Engineering programme". Trabalho apresentado em PAEE/ALE 2021 - International Symposium on Project Approaches in Engineering Education, 2021.
  2. Rezazadeh, Arash; Sá, Elisabete; Silva, Joaquim; Elmashhara, Maher Georges; Pessoa, Ricardo. "Smart and sustainable urban mobility: How connectivity may support bike-sharing operators' businesses". Trabalho apresentado em International Conferences: Connected Smart Cities 2021, 2021.
  3. Marques, Diana; Silva, Joaquim; Machado, Raul. "Exploring the underlying dimensions of citizen engagement and value co-creation in a biodiversity online platform". Trabalho apresentado em Contemporary Business Concepts and Strategies in the new Era - 14th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, 2021.
  4. Morsi, Nada; Sá, Elisabete; Silva, Joaquim. "A study on Fomsumer's post purchase response". Trabalho apresentado em Contemporary Business Concepts and Strategies in the new Era - 14th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, 2021.
  5. Carvalho, Ana; Sá, Elisabete; Silva, Joaquim; Rezazadeh, Arash; Elmashhara, Maher Georges; Pessoa, Ricardo. "A digital service platform for Connected 2-Wheelers". Trabalho apresentado em Contemporary Business Concepts and Strategies in the new Era - 14th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, 2021.
  6. Fernandes, Sílvia Araújo; Simões, Cláudia; Varajão, João; Crispim, José António Almeida; Rego, Nazaré Glória Gonçalves; Mina, Isabel Aguiar Pinto; Silva, Joaquim; Oliveira, Rui Pedro Soares de. "Mapeamento multimodal de conteúdos programáticos com recurso a ferramentas digitais: experiências de uma comunidade de prática / Multimodal mapping of syllabus using digital tools: experiences from a community of practice". 2019.
  7. Tereso, Anabela Pereira; Moura, C.; Simões, Cláudia; Almeida Aguiar, Cristina; Soares, Filomena; Mina, Isabel Aguiar Pinto; Silva, Joaquim; et al. "Os Audience Response Systems como instrumento de inovação no ensino e na aprendizagem ativa: aplicações no âmbito de uma comunidade de prática e inovação em ensino e aprendizagem e perceções dos alunos". 2019.
  8. Tereso, Anabela Pereira; Moura, Cacilda; Simões, Cláudia; Almeida Aguiar, Cristina; Soares, Filomena; Mina, Isabel Aguiar Pinto; Silva, Joaquim; et al. "Comunidade de prática e inovação em ensino e aprendizagem CPIEA/Community of practice and innovation in education and training in CPIEA". 2019.
  9. Carvalho, A.; Areal, N.; Silva, J.. "Blackboard vs. Moodle: Students' perception of alternative Learning Management Systems". 2009.
Artigo em revista
  1. Clement Nangpiire; Joaquim Silva; Helena Alves. "Customer Engagement and Co-Creation/destruction: The Role of External Actors That Foster/Hinder Tourist/Hotel Interactive Experience". Journal of African Business (2023): 1-22. http://dx.doi.org/10.1080/15228916.2023.2237832.
    10.1080/15228916.2023.2237832
  2. Emmanuelle Brederode; Joaquim Silva; Helena Alves. "A co-criação de valor do consumidor enquanto cidadão através do comportamento pro-circular". Responsibility and Sustainability (2023): https://zenodo.org/record/7527769.
    10.5281/ZENODO.7527769
  3. Elmashhara, Maher Georges; Silva, Joaquim; Sá, Elisabete; Carvalho, Ana; Rezazadeh, Arash. "Factors influencing user behaviour in micromobility sharing systems: A systematic literature review and research directions". Travel Behaviour and Society 27 (2022): 1-25. http://dx.doi.org/10.1016/j.tbs.2021.10.001.
    10.1016/j.tbs.2021.10.001
  4. Sá, Elisabete; Carvalho, Ana; Silva, Joaquim; Rezazadeh, Arash. "A Delphi study of business models for cycling urban mobility platforms". (2022): http://hdl.handle.net/10400.14/40568.
    10.1016/j.rtbm.2022.100907
  5. Clement Nangpiire; Joaquim Silva; Helena Alves. "Customer engagement and value co-creation/destruction: the internal fostering and hindering factors and actors in the tourist/hotel experience". Journal of Research in Interactive Marketing ahead-of-p ahead-of-p (2021): https://doi.org/10.1108/JRIM-05-2020-0104.
    10.1108/JRIM-05-2020-0104
  6. Silva, Joaquim; Carvalho, Ana. "The work values of Portuguese Generation Z in the higher education-to-work transition phase". (2021): http://hdl.handle.net/1822/74524.
    10.3390/socsci10080297
  7. Silva, Ana; Sá, Elisabete; Silva, Joaquim; Pinho, José Carlos. "Dance is for all: A social marketing intervention with children and adolescents to reduce prejudice towards boys who dance". (2021): http://hdl.handle.net/1822/74228.
    10.3390/ijerph18136861
  8. Silva, Joaquim; Sá, Elisabete Sampaio; Escadas, Marco; Carvalho, Joana. "The influence of ambient scent on the passengers’ experience, emotions and behavioral intentions: an experimental study in a Public Bus service". (2021): http://hdl.handle.net/1822/72004.
    10.1016/j.tranpol.2021.03.022
  9. Carina Espina de Jordão Barros; Joaquim Manuel Silva; Ana Cristina Broega. "Circular Business Models and Textile Waste: Riopele Case Study in Portugal". State-of-the-art Research and Application of Smas Technologies (2021): https://publons.com/wos-op/publon/61044220/.
    10.4028/P-Q9QLU7
  10. Atzger, B.; Sá, E.S.; Silva, J.. "Exploring sources of voter-based political human brand equity". Journal of Brand Management (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85083201943&partnerID=MN8TOARS.
    10.1057/s41262-020-00192-9
  11. Silva, J.; Pinho, J.C.; Soares, A.; Sá, E.. "Antecedents of online purchase intention and behaviour: Uncovering unobserved heterogeneity". Journal of Business Economics and Management 20 1 (2019): 131-148. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85062266581&partnerID=MN8TOARS.
    10.3846/jbem.2019.7060
  12. Sá, Elisabete; Casais, Beatriz Graça Luz; Silva, Joaquim. "Local development through rural entrepreneurship, from the Triple Helix perspective: The case of a peripheral region in northern Portugal". (2019): http://hdl.handle.net/1822/66657.
    10.1108/IJEBR-03-2018-0172
  13. Silva, Joaquim; Simoes, Claudia. "Representing Value Co-creation as a Practice of Consumption: Customers' Perspectives and Actions". Developments in Marketing Science (2016): https://publons.com/publon/21009344/.
    10.1007/978-3-319-29877-1_26
  14. Sousa, Bruno; Silva, Joaquim. "The Brand Management: a perspective applied in the context of sports media". International Journal of Marketing, Communication and New Media (2015): https://publons.com/publon/14237835/.
  15. Silva, Joaquim; Simoes, Claudia. "CO-CREATION OF VALUE FROM THE CUSTOMER VIEWPOINT: EMPIRICAL AND THEORETICAL CONSIDERATIONS". Annual Euromed Conference of the Euromed Academy of Business: Building New Business Models For Success Through Competitiveness and Responsibility (2013): https://publons.com/publon/12094878/.
  16. Ana Carvalho; Nelson Areal; Joaquim Silva. "Students' perceptions of Blackboard and Moodle in a Portuguese university". British Journal of Educational Technology 42 5 (2010): 824-841. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01097.x.
    10.1111/j.1467-8535.2010.01097.x
  17. Minoo Farhangmehr; Susana Marques; Joaquim Silva. "Hypermarkets versus traditional retail stores — consumers’ and retailers’ perspectives in Braga: a case study". Journal of Retailing and Consumer Services 8 4 (2001): 189-198. http://dx.doi.org/10.1016/s0969-6989(00)00020-5.
    10.1016/s0969-6989(00)00020-5
  18. Farhangmehr, M.; Marques, S.; Silva, J.; Minoo Farhangmehr; Susana Marques; Joaquim Silva. "Consumer and retailer perceptions of hypermarkets and traditional retail stores in Portugal". Journal of Retailing and Consumer Services 7 4 (2000): 197-206. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0033847896&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/S0969-6989(00)00019-9
Manual
  1. Sá, Elisabete; Silva, J.. Guidelines to write the research proposal. Braga, Portugal. 2017.
    Publicado
Recurso online
  1. Araújo, S., ; Peixoto, L.; Silva, J.. Apresentação de caso sobre Avaliação Colaborativa na UC (ACUC), durante o módulo Avaliação na aprendizagem - Docência+ 2020. Avaliação 3 - Avaliação colaborativa (Caso 1). 2020. https://www.youtube.com/watch?v=-ZNwnHkb1Tc.
Relatório
  1. Silva, Joaquim; Araújo, Sílvia; Simões, Cláudia; Escadas, Marco; Campos, Júlia Maria Simões Dias Barata de Tovar Ayres de; Peixoto, L.; Tereso, Anabela Pereira; et al. 2018. Uso multidisciplinar de Audience Response Systems (ARS) na sala de aula para a promoção da inovação e desenvolvimento pedagógicos/Audience Response Systems (ARS) in the classroom to promote pedagogical innovation and development. http://hdl.handle.net/1822/73272.
Resumo em conferência
  1. Marques, Diana; Silva, Joaquim; Machado, Raul. Autor correspondente: Marques, Diana. "Citizen Science: Exploring the underlying dimensions of citizen engagement and value co-creation in a biodiversity online platform". Trabalho apresentado em 14th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, 2021.
    Publicado
  2. Flávia Vieira; Oliveira, Rui; Silva, Joaquim; Manuel João Costa; Lima, Rui; Teresa Freire; Mesquita, Diana. "Apoio institucional a projetos de inovação: criando cenários de aproximação ao 'Scholarship of Teaching and Learning'/Institutional support for innovation projects: creating scenarios of approximation to the 'Scholarship of Teaching and Learning'". Trabalho apresentado em CNaPPES.19, National Congress of Pedagogical Practices in Higher Education, Santarém, 2019.
Tese / Dissertação
  1. "Práticas de co-criação de valor no consumo de uma oferta tangível suportada por recursos intangíveis: A perspetiva do cliente". Doutoramento, Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, 2014. https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34454.
  2. ""Hábitos de compra e atributos de escolha de pontos de venda retalhistas no distrito de Braga" / "Purchasing habits and attributes of choosing retail outlets in the district of Braga"". Mestrado, Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, 1999.
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2020 - Atual Applying the life-cycle theory in examining the attitude - Behavior GAP in ethical / sustainable consumption?
Coorientador
Ciências Empresariais (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019 - 2023/09/05 A STUDY ON FOMSUMER´S POST PURCHASE RESPONSE MECHANISM
Coorientador
Ciências Empresariais (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022/09/01 - 2023/07/24 Autenticidade ou oportunismo: perceção dos consumidores sobre as práticas de ativismo de marca na indústria da moda/ Authenticity or opportunism: consumers’ perception of brand activism practices in the fashion industry
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022/09/01 - 2023/07/24 Papel da experiência do consumidor com os touchpoints nas intenções comportamentais: análise da jornada do cliente da Uber Eats/ Role of consumer experience with touchpoints in behavioral intentions: analysis of the Uber Eats customer journey
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2020/09/01 - 2022/04/26 Ciência Cidadã: As dimensões subjacentes ao comprometimento dos cidadãos e a co-criação de valor numa plataforma online de Bio-diversidade/Citizen Science: The dimensions underlying citizen commitment and the co-creation of value in an online Biodiversity platform.
Orientador
Gestão e Negócios (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022 - 2022 Contributos das aplicações digitais para a experiência e emoções dos ciclistas em contexto de micromobilidade urbana: um estudo experimental/Contributions of digital applications to the experience and emotions of cyclists in the context of urban micromobility: an experimental study
Orientador
Gestão e Negócios (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2020/09/01 - 2021/10/19 Social media engagement with luxury brands on Facebook: motivations and outcomes of consumers’ online brand-related activities (COBRAs).
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/09/01 - 2021/05/19 Fan engagement during Covid-19 pandemic: An analysis of football clubs’ content on social media and the (new) trends in fans interactions
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2020/09/01 - 2021/05/11 Análise do impacto das dimensões da credibilidade da fonte YouTubers, que mais influenciam a influência percebida, a atitude e a intenção de compra da Geração Z / Analysis of the impact of YouTubers source credibility dimensions, which most influence the perceived influence, attitude and purchase intention of Generation Z
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/09/01 - 2020/10/27 A influência dos estímulos sonoros nas emoções e na avaliação da experiência do consumidor: Estudo aplicado à transmissão televisiva de eventos desportivos/The influence of sound stimuli on emotions and evaluation of consumer experience: Study applied to television broadcasting of sporting events
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/09/01 - 2020/09/16 Análise da intenção de compra do consumidor de produtos baseados na Economia Circular: um estudo aplicado à compra de roupa em segunda mão/Analysis of consumer purchase intention for products based on the Circular Economy: a study applied to the purchase of second-hand clothing
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/09/01 - 2020/06/15 Motivações e intenções de utilização de serviços de partilha: o caso do programa carsharing do dstgroup / Motivations and intentions for using sharing services: the case of the dstgroup carsharing program
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018/09/01 - 2019/11/12 Comprometimento do consumidor com a marca no contexto do Instagram: análise dos antecedentes e consequências/Consumer brand engagement in the context of Instagram: analysis of antecedents and consequences
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018/09/01 - 2019/06/03 Determinantes da intenção de utilização de equipamentos eletrónicos de monitorização de indicadores de saúde: um estudo aplicado / Determinants of the intention to use electronic equipment for monitoring health indicators: an applied study
Coorientador
Estudos de Gestão (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2017/09/01 - 2019/04/10 Programa de fidelização, satisfação do cliente e a lealdade à parafarmácia Well’s / Loyalty program, customer satisfaction and loyalty to Well’s parapharmacy
Coorientador
Gestão de Unidades de Saúde (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2017/09/01 - 2019/02/22 Efeito País de Origem: O Valor das Marcas Portuguesas em Contexto Internacional/ Country of Origin Effect: The Value of Portuguese Brands in an International Context
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/09/01 - 2019/01/07 Customer engagement and value co-creation from the customer perspective in the hospitality industry
Coorientador
Marketing e Estratégia (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019 - 2019 Brand Value co-creation in social commerce and costumer engagement: the Egyptian case
Orientador
Ciências Empresariais (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2017/09/01 - 2018/12/06 Investigation of migration-related challenges in order to develop an online information network for Persian immigrant
Orientador
Negócios Internacionais (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2017/09/01 - 2018/06/26 Cocriação de Valor na promoção de práticas adequadas à Segurança dos Pacientes - Projeto de Segurança numa Organização de Saúde / Co-creation of Value in promoting practices appropriate to Patient Safety - Safety Project in a Healthcare Organization
Coorientador
Gestão de Unidades de Saúde (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/09/01 - 2018/03/23 A profundidade da relação adepto-clube: do Brand Love ao FANcrifice/ The depth of the fan-club relationship: from Brand Love to FANcrifice
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018 - 2018 Human brands in politics - Promoting leadership attributes to gain political relevance
Coorientador
Marketing e Estratégia (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/09/01 - 2017/12/07 Relationship Between Smell, Emotions and Consumers' Behavioural Attitudes: An Applied Research on the Bus Transportation Company of Braga – TUB
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/09/01 - 2017/12/07 Os Jovens da Geração Z e o Consumo: os outros e o eu na formação das perceções sobre a marca/Young People from Generation Z and Consumption: others and the self in the formation of perceptions about the brand
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/09/01 - 2017/07/10 Online music streaming services: What motivates consumers' intention to go premium?: A study of the factors that may influence the intention to adopt Music as a Service
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/09/01 - 2017/07/10 Entre a lealdade à insígnia e a lealdade ao preço: um novo paradigma da lealdade dos consumidores no comércio retalhista/Between brand loyalty and price loyalty: a new paradigm of consumer loyalty in retail trade
Coorientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2017 - 2017 Service experience co-creation: the individual and collective resource integration experience in the hospital industry-Ghana
Coorientador
Marketing e Estratégia (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2015/09/01 - 2016/06/30 O legado do evento Capital Europeia da Cultura no marketing de organizações de arte e cultura: O caso da Guimarães 2012/The legacy of the European Capital of Culture event in the marketing of art and culture organizations: The case of Guimarães 2012
Orientador
Marketing e Estratégia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2015/09/01 - 2016/06/20 Antecedentes da Lealdade e o efeito das Promoções de Vendas na Lealdade do Consumidor à Insígnia: o caso da Distribuição em Portugal/Antecedents of Loyalty and the effect of Sales Promotions on Consumer Loyalty to the Brand: the case of Distribution in Portugal
Orientador
Estudos de Gestão (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2015/09/01 - 2016/06/14 A importância da co-criação dos serviços na experiência do consumidor em hotéis de luxo/The importance of co-creating services in the consumer experience in luxury hotels
Orientador
Gestão da Informação (Mestrado)
Universidade NOVA de Lisboa NOVA Information Management School, Portugal
2016 - 2016 A Importância da Co-criação dos Serviços na Experiência do Consumidor em Hotéis de Luxo
Orientador
Gestão de Informação (Mestrado)
Universidade NOVA de Lisboa NOVA Information Management School, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021/07/07 - 2022/07/08 XXI International Congress on Public and Nonprofit Marketing (IAPNM). Uniting marketing efforts for the common good: A challenge for four sectors (2022/07/07 - 2022/07/08)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2006/06/15 - 2007/06/15 6th International Congress on Public and Non-profit Marketing (IAPNM) (2007/06/14 - 2007/06/15)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2001/07/05 - 2002/07/05 35th Academy of Marketing Conference: The Marketing Landscape: signs for the future (2002/07/02 - 2002/07/05)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
University of Nottingham Business School, Reino Unido
2001/05/31 - 2002/05/31 31st EMAC (European Marketing Association Conference). Marketing in a changing world: Scope, opportunities and challenges (2002/05/28 - 2002/05/31)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023/09/25 A study on Fonsumer's post purchase response mechanism
Orientador
Nada Morsi (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2023/09/18 Participação em feiras um estudo dos antecedentes e resultados da satisfação do visitante/Participation in fairs a study of the antecedents and results of visitor satisfaction
Arguente
Luís Carlos Fonseca Martins (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2023/07/13 O Efeito da Perceção de Cibersegurança na Utilização de Assistentes de Voz Virtuais/The Effect of Cybersecurity Perception on the Use of Virtual Voice Assistants
Arguente
Rui Miguel Gomes Lopes (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2023/07/10 Importance of Incubators Support for the Fast Internationalization of Startups
Vogal
António Pedro Magalhães Dias (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2023/06/29 Soft Power and Country Image: a study about the influence of South Korean Popular Culture on consumer behaviour
Arguente
Gilda Mariana Santos Costa (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2023/06/23 A economia circular e a aceitação dos consumidores: o caso dos smartphones recondicionados/ The circular economy and consumer acceptance: the case of refurbished smartphones
Vogal
Tiago Manuel Miranda Dos Santos (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2023/06/19 Big data analytics e o desempenho das empresas em Portugal / Big data analytics and company performance in Portugal
Vogal
Luís Pedro Oliveira Santos (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022/10/20 O Uso do Instagram como Rede de Comércio Eletrónico por PMEs Retalhistas de Vestuário/The Use of Instagram as an E-Commerce Network by SME Clothing Retailers
Arguente
Sofia Nasário Rodrigues Frias (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022/07/02 Qual o Impacto da Usabilidade e Capacidade de Resposta dos Chatbots na Experiência do Cliente em E-commerce?/What is the Impact of Usability and Responsiveness of Chatbots on the Customer Experience in E-commerce?
Arguente
Diana Freitas Martins (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022/06/27 Plano de Marketing Estratégico - BiDog/Strategic Marketing Plan - BiDog
Arguente
Joana Catarina Rodrigues Garrido (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2022/06/22 Marketing de Conteúdo: experiência de estágio na ADN Agency.pt/Content Marketing: internship experience at ADN Agency.pt
Arguente
Raquel Filipa Rodrigues Gomes (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021/12/16 Political Human Brand Equity (PHuBE): Building Human Brands in Politics with Charismatic Leadership Qualities
Orientador
Bastian Christopher Atzger (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021/10/21 O impacto da criação de uma estratégia de branding e comunicação na construção do brand love: estudo de caso do lançamento da Hévoa em Portugal / The impact of creating a branding and communication strategy on building brand love: case study of the launch of Hévoa in Portugal
Arguente
Cláudia Sofia Sousa Ferreira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021/10/19 Relação entre Design do Serviço e Fidelidade do Cliente: Um Estudo Quantitativo na Starbucks/ Relationship between Service Design and Customer Loyalty: A Quantitative Study at Starbucks
Arguente
Mariana da Cunha Prazeres Silva (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021/10/19 Uma Abordagem de Incidente Crítico para Examinar a Experiência de andar de Bicicleta: Um Estudo de Caso sobre Utilizadores Urbanos de Portugal/A Critical Incident Approach to Examining the Cycling Experience: A Case Study on Urban Users in Portugal
Arguente
Eduardo Fernandes Batista Vieira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021/07/21 All my loving: um estudo sobre as consequências do amor à marca no comportamento dos consumidores/All my loving: a study on the consequences of brand love on consumer behavior
Arguente
Natacha Daniela Gomes da Cunha (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021/06/21 Experiência de cocriação a integração de recursos pelos consumidores num contexto dinâmico de eventos culturais/Experience of co-creation and integration of resources by consumers in a dynamic context of cultural events
Arguente principal
Cátia Mendes de Jesus (Doutoramento)
Universidade da Beira Interior, Portugal
2021/05/11 Hidrogénio Automóvel e Sustentabilidade: perspetivas de consumidores/Automotive Hydrogen and Sustainability: consumer perspectives
Arguente
Ricardo Silva Gomes (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2020/10/29 Antecedentes e Consequências da Qualidade da Interação Vendedor-Consumidor no ambiente de retalho/Antecedents and Consequences of the Quality of Seller-Consumer Interaction in the Retail Environment
Arguente
Bárbara Margarida Pereira Pacheco (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2020/10/26 Transição circular: análise da perceção dos designers de moda face à utilização de materiais têxteis sustentáveis/Circular transition: analysis of fashion designers' perception of the use of sustainable textile materials
Arguente
Bruna Filipa Lopes Oliveira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2020/09/16 A influência da associação das marcas a causas sociais no consumer-brand engagement: estudo comparativo entre uma marca funcional e uma marca emocional/The influence of brand association with social causes on consumer-brand engagement: comparative study between a functional brand and an emotional brand
Arguente
Diana Catarina Moreira Pereira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/11/11 O brand attachment e as marcas de comércio online: uma abordagem aos consumidores/Brand attachment and online commerce brands: an approach to consumers
Arguente
Álvaro Miguel Pinheiro Brás (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/07/10 Uma análise exploratória das preferências de turistas chineses no mercado on-line de viagens: o caso Skyscanner/An exploratory analysis of Chinese tourists' preferences in the online travel market: the Skyscanner case
Arguente
Fang Chen (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/06/14 Compreender o papel das redes sociais no comportamento do consumidor: a perspetiva do setor hoteleiro na região norte/Understanding the role of social networks in consumer behavior: the perspective of the hotel sector in the northern region
Arguente
Luís Miguel Gomes Ferreira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/05/31 A Cocriação de Valor em Comunidades Internas Online: Benefícios Percebidos para Colaboradores e Efeitos para o Retalho Alimentar
Arguente principal
Sandra Cristina Vieira Gomes (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/05/31 A Cocriação de Valor em Comunidades Internas Online: Benefícios Percebidos para Colaboradores e Efeitos para o Retalho Alimentar/The Co-creation of Value in Internal Online Communities: Perceived Benefits for Employees and Effects for Food Retail
Arguente principal
Sandra Cristina Vieira Gomes. (Doutoramento)
Universidade da Beira Interior, Portugal
2019/03/28 Fatores influenciadores para a mudança dos comportamentos alimentares do consumidor português: o caso do vegetarianismo/Influencing factors for changing the eating behaviors of Portuguese consumers: the case of vegetarianism
Arguente
Diana Filipa Rodrigues Simões (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/01/08 A Social Marketing approach to (in)tolerance between Refugees and Host Communities in Lebanon
Vogal
Bassem Jamil Kheireddine (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2019/01/07 Customer engagement and value co-creation from the customer perspective in the hospitality industry
Orientador
Clement Nangpiire (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018/10/24 Um estudo sobre os produtos de luxo portugueses e a imagem de Portugal/A study on Portuguese luxury products and the image of Portugal
Arguente
Cindy Ribeiro Inês (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018/08/30 O reconhecimento e credibilidade de influenciadores digitais em meios de comunicação de massas/The recognition and credibility of digital influencers in mass media
Arguente
José Miguel Gomes Vilaça (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018/06/05 A gestão de relações na cadeia de negócio: Um estudo na empresa Navarra - Extrusão de Alumínio S.A./Relationship management in the business chain: A study at the company Navarra - Extrusão de Alumínio S.A.
Arguente
Luísa Daniela Pereira Alves (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2018/03/23 Value Co-creation in Sharing Systems: Airbnb Guests' Participation in Value Co-creation Practices
Arguente
Pedro Poças Reis da Silva (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2017/07/10 As Motivações para o Passa-Palavra Eletrónico Negativo por parte de Consumidores que Reclamam: Um estudo exploratório/The Motivations for Negative Electronic Word of mouth by Consumers who Complain: An exploratory study
Arguente
Mariana Gouveia Gomes (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/07/05 Impacto do acesso à informação online sobre saúde, no comportamento dos utentes/Impact of access to online health information on user behavior
Arguente
Bárbara Mariano Guedes Dos Anjos (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/06/30 City marketing e os eventos: as perceções dos residentes face ao Carnaval de Ovar/City marketing and events: residents’ perceptions of the Ovar Carnival
Arguente
Isabel Resende Ribeiro (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016/06/28 Narrativas publicitárias nas redes sociais: a mudança de paradigma das práticas criativas das agências portuguesas de comunicação/Advertising narratives on social networks: the paradigm shift in the creative practices of Portuguese communication agencies
Arguente
José Manuel Lopes Novo (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2015/11/17 O impacto dos blogs de moda no relacionamento com as marcas de consumo simbólico/The impact of fashion blogs on relationships with symbolic consumer brands
Arguente
Luísa Beatriz Pereira Meneses (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2015/11/16 A influência dos blogues de beleza no processo de tomada de decisão das consumidoras/The influence of beauty blogs on consumers’ decision-making process
Arguente
Ana Raquel Costa Fernandes (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2015/03/09 Novos papeis dos consumidores como difusores de opinião no setor da hotelaria/New roles for consumers as opinion spreaders in the hospitality sector
Orientador
Ana Rita Silva Machado (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2014/11/26 O impacto da responsabilidade social corporativa na avaliação da empresa e na intenção de compra do consumidor: o caso português/The impact of corporate social responsibility on company evaluation and consumer purchase intention: the Portuguese case
Arguente
Cátia Sofia Soares Teixeira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2014/11/26 A relação entre os consumidores e as empresas: o papel da responsabilidade social corporativa na lealdade do consumidor/The relationship between consumers and companies: the role of corporate social responsibility in consumer loyalty
Orientador
Ana Raquel Rodrigues da Silva (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/07/07 - 2022/07/08 XXI International Congress on Public and Nonprofit Marketing (IAPNM). Uniting marketing efforts for the common good: A challenge for four sectors
2019/10/24 - 2019/10/25 International Conference on Social Responsibility, Ethics, and Sustainable Business
2007/06/14 - 2007/06/15 6th International Congress on Public and Non-profit Marketing (IAPNM)

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020 - 2020 Investigador da equipa para a elaboração de uma ferramenta de auto-diagnóstico de competências empreendedoras /Researcher in the team for the development of a self-diagnosis tool for entrepreneurial skills] Universidade do Minho TecMinho, Portugal
2019 - 2020 Membro da equipa do 'Estudo de caraterização do setor da Biotecnologia em Portugal II' / Team memnber of the study "Characterization study of the Biotechnology sector in Portugal II" P-Bio – Associação Portuguesa de Bioindústrias, Portugal, Portugal
2015 - 2019 Concepção do estudo "as Empresas mais atrativas de Portugal" / Design of the study "the most attractive companies in Portugal" Spark Agency, Portugal
2017 - 2017 TUB - Perceções e Motivações sobre os Transportes Urbanos de Braga: Investigação aplicada de Clientes e Não Clientes''. Cliente: Transportes Urbanos de Braga / TUB - Perceptions and Motivations about Braga's Urban Transport: Applied Research of Customers and Non-Customers''. Client: Braga Urban Transport TUB - transportes Urbanos de Braga, Portugal
2017 - 2017 Coordenador do estudo para a Escola de Economia e Gestão - ``Estudo do mercado de trabalho da EEG''. Este estudo agregou quatro estudos com o objetivo de compreender e estimar as percepções e expetativas dos empregadores sobre a formação dos licenciados à entrada no mercado de trabalho. / Coordinator study for the School of Economics and Management - ``EEG labor market study''. This study brought together four studies with the aim of understanding and estimating employers' perceptions and expectations regarding the training of graduates upon entry i Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2016 - 2016 Coordenador do estudo para a Escola de Economia e Gestão - ``Motivações dos alunos na escolha da instituição de Ensino Superior''. Este estudo teve como propósito aferir as motivações subjacentes à tomada de decisão dos alunos na escolha da instituição de ensino superior. / Coordinator of the study for the School of Economics and Management - ``Students' motivations when choosing a Higher Education institution''. This study aimed to assess the motivations underlying students' decision-making when choosing a higher education institution. Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2014 - 2016 Membro da equipa "(CO)Empreende Montalegre e Vieira do Minho - Programa de formação e consultoria para a criação de novos negócios em territórios de baixa densidade"/ Team member of "(CO)Empreende Montalegre and Vieira do Minho - Training and consultancy program for the creation of new businesses in low-density territories" Fundação EDP, Portugal, Portugal

Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2014/10/01 - 2014/12/19 Membro da equipa de elaboração do "Plano de Negócios do IBS - Instituto de Ciência e Inovação para a Bio-sustentabilidade". Estudo solicitado pela Reitoria da Universidade do Minho / Member the team for developing the "Business Plan of IBS - Institute of Science and Innovation for Bio-sustainability. Study requested by the Rectory of the University of Minho" Universidade do Minho, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2022/07/15 - Atual Member of the board Bachelor in Management
Membro
Universidade do Minho Departamento de Gestão, Portugal
2019/06/17 - Atual Course Director Bachelor in Marketing
Diretor
Universidade do Minho Departamento de Gestão, Portugal

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2020 - Atual Journal of Brand Management (1350-231X) Springer
2017 - Atual Service Industries Journal Taylor & Francis
2023/10/29 - 2023/10/29 Psychology & Marketing (0742-6046) Wiley Online Library
2023/03/03 - 2023/04/03 Journal of Hospitality and Tourism Research Sage Publications Inc
Distinções

Prémio

2022 Honorable Mention awarded within the scope of the Management Department's research award in 2022
Universidade do Minho Escola de Economia e Gestão, Portugal
2021 Scientific Publication Award 2021 CICS.NOVA
Universidade Nova de Lisboa Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Portugal