Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- ANA ISABEL DOS SANTOS PONCE DE LEÃO
Nomes de citação
- Leão, Ana
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 7F18-3861-9C3D
- ORCID iD
- 0000-0001-7068-0230
Endereços de correio eletrónico
- aleao@fcsh.unl.pt (Profissional)
- anaponceleao@gmail.com (Pessoal)
Moradas
- Universidade Nova de Lisboa, Avenida de Berna, 1069-061, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)
- Universidade dos açores, Campus de Ponta Delgada Rua da Mãe de Deus , 9500-321, Ponta Delgada, Ponta Delgada, Portugal (Profissional)
Websites
- https://sites.google.com/site/analeaodidactics/home (Profissional)
- https://scholar.google.is/citations?user=gNrQshsAAAAJ&hl=pt-PT (Académico)
- https://www.cetaps.com/ana-leao/ (Académico)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
- Humanidades - Línguas e Literaturas - Estudos Gerais da Linguagem
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) |
Alemão | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | |
Islandês | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2017/09/12 - 2023/03/10
Concluído
|
Ph.D. in Language Didactics - Multilingualism and Education for Global Citizenship (Doutoramento)
Especialização em Language didactics and Global Citizenship
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Citizenship and English as a Foreign Language Symbiosis in Mainstream Schooling: a Key to Intercultural Democratic Education" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Muito Bom por unanimidade |
2015/09/01 - 2017/11/17
Concluído
|
English didactics (Mestrado)
Especialização em Education in English as a Foreign language
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Interculturality in English Teaching - A small study with Portuguese teachers" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
18 por unanimidade |
1993/05/31
Concluído
|
Degree in English and Portuguese didactics (Licenciatura)
Especialização em English and Portuguese Didactics
Universidade de Lisboa, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Percurso profissional
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2023/02/01 - Atual | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal (...) |
||
2023/01/01 - Atual | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade dos Açores Departamento de Línguas e Literaturas Modernas, Portugal |
Outras Carreiras
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2018/09/01 - 2023/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Ministério da Educação, Portugal |
Agrupamento de Escolas Barbosa du Bocage, Portugal | ||
2010/09/01 - 2014/08/01 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Ministério da Educação, Portugal |
Agrupamento de Escolas Barbosa du Bocage, Portugal | ||
2000/09/01 - 2007/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Ministério da Educação, Portugal |
Agrupamento de Escolas Barbosa du Bocage, Portugal | ||
1993/09/01 - 2000/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Ministério da Educação, Portugal |
1988/09/01 - 1993/08/01 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Ministério da Educação, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2023 - Atual | Scientific Supervisor of didactic computer games for mandatory education (Kendir Studios and Directorate-General for Education) | Kendir Studios, Portugal |
2020/11/01 - 2022/08/31 | Bolseira de Investigação | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal | ||
2015/02/01 - 2018/06/30 | Tradutora e intérprete | Háskóli Islands, Islândia |
2015/06/01 - 2018/05/20 | Professora de inglês e português | Multikulti language Institute , Islândia |
2008/08/01 - 2010/08/01 | Tradutora e professora de português e inglês | King's college, Espanha |
2007 - 2008/08/31 | Tradutora | Transhotel, Espanha |
2000/09/01 - 2002/08/01 | Professora de inglês- cursos de turismo e serviços sociais | Escola Profissional Cristovão Colombo, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020/11/01 - 2022/08/31 | Citizenship and English as a Foreign Language symbiosis on mainstream schooling: the key to Intercultural Democratic Education
UI/BD/151106/2021
Universidade Aberta, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2020/09/01 - 2022/08/31 | CANDIICE - a European Erasmus+ innovation and research project for citizenship educators
Bolseiro de Investigação
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal
|
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2019/01/01 - 2019/12/31 | CETAPS - Centro de Estudos Ingleses, de Tradução e Anglo-Portugueses
UID/ELT/04097/2019
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Recurso online |
|
Tese / Dissertação |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/04/16 | Presented a communication titled ‘What is Inclusive Education without equitable pedagogy?’ at a conference aimed at doctoral and master’s students in education. Universidade Nova de Lisboa, FCSH, 16th April 2024. | Inclusion and diversity
(Portugal)
|
2022/07/13 | Participated in the 5th Advanced Research Seminar: On a Verbal-visual continuum: Approaches to data collection and analysis, with a presentation entitled ‘Intercultural Citizenship Education through CLIL to spark democracy learning’, organized by CETAPS/Nova University – 13 July. | On a Verbal-visual continuum: Approaches to data collection and analysis |
2022/07/07 | Participated in the World CLIL International Conference 2022: Sharing Classrooms, Sharing Worlds in Hague with a presentation entitled ‘Democratic competence for all through CLIL in mandatory schooling’, 7-8 July. | Sharing Classrooms, Sharing Worlds in Hague |
2022/05/31 | Gave a talk about the Reference Framework of Competences for a Culture of Democracy, face-to-face to teachers in Zagreb, 31 May 2022. | Language teaching congress
Forum Za Slobodu Odgoja (Zagreb, Croácia)
|
2021/07/15 | Participated in the 3rd Advanced Research Seminar: Research in progress: Looking at the dark side, with a presentation called ‘Taking advantage of viruses and other maladies to enhance empirical research”, organized by CETAPS/Nova University – 15 July. | Research in progress: Looking at the dark side |
2021/06/11 | A presentation of a study on a methodological symbiosis involving English teaching, education for global citizenship, and digital tools. | Innovative Interdisciplinary Collaborative Approaches to Learning and Teaching (INCOLLAB) 2021
INCOLLAB (Portugal)
|
2020/10/07 | A presentation of a study on a methodological symbiosis involving English teaching, education for global citizenship, and digital tools. | NECE – Networking European Citizenship Education – International exchange to encourage the advancement of civic education
NECE (Alemanha)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/09/09 - Atual | The Contribution of Playful Activities to the Promotion of Interculturality in the Second Cycle of Basic Education. Master's
in Teaching Portuguese and English in the 2nd Cycle of Basic Education – University of the Azores
Orientador
|
Educação (Mestrado)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2024/09/01 - Atual | Competences for a Democratic Culture: Stimulating Critical Thinking through Debate and Textual Analysis.- Master's in Teaching
Portuguese and Foreign Language (English) in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education – Universidade Nova
de Lisboa
Orientador
|
Ciências da Educação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2024/09/01 - Atual | The Importance of Producing Argumentative Texts for a Critical Intercultural Education in Languages. Master's in Teaching
Portuguese and Foreign Language (English) in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education – Universidade Nova
de Lisboa
Orientador
|
Ciências da Educação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2024/09/01 - Atual | Education for Citizenship in Language Teaching: The Opinion Article as a Pedagogical Tool. Master's in Teaching Portuguese
and Foreign Language (English) in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education – Universidade Nova de Lisboa
Orientador
|
Ciências da Educação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2023/09/01 - Atual |
Deconstructing news media narratives in the EFL classroom: Developing learners' media literacy towards critical cultural awareness.
Master's in Teaching English in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education.
Orientador
|
Ciências da Educação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2023/09/01 - Atual | Dramatization as a Pedagogical Tool to Develop Students' General Competencies in English and Spanish as Foreign Language Classes.
Master's in Teaching English and Foreign Languages in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education – Universidade
Nova de Lisboa.
Orientador
|
Ciências da Educação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2023/09/01 - 2025/01/27 | The Literary Text as a Vehicle for Promoting Intercultural Dialogue. Master's in Teaching Portuguese and Foreign Language
(English) in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education – Universidade Nova de Lisboa
Orientador
|
Teaching English and Portuguese (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2021/07/15 - Atual | Co-organized and co-hosted - the 3rd TEALS/CETAPS Advanced Research Seminar: Research in progress: Looking at the dark side,
15 July 2021. (2021/07 - 2021/07/15)
Seminário (Coorganizador)
|
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal |
2024/11/15 - 2024/11/16 | Co-organized and co-hosted the 9th TEFL Conference: Innovation in English language education: Adapting pedagogies to meet
modern challenges, CETAPS, Nova Universidade de Lisboa, FCSH, 15 and 16 November 2024. (2024/11/15 - 2024/11/16)
Conferência (Coorganizador)
|
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal |
2024/07/16 - 2024/07/16 | Co-hosted the 9th TEALS/CETAPS Advanced Research Seminar: Researching Language Learning:and Language Education, 16 July 2024.
(2024/07/16 - 2024/07/16)
Seminário (Outra)
|
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal |
2024/02/08 - 2024/02/08 | Co-hosted the 8th TEALS/CETAPS Advanced Research Seminar: Researching Language education: Taking Stock, 8 February 2024. (2024/02/08 - 2024/02/08)
Seminário (Outra)
|
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal |
2022/03/10 - 2022/03/12 | Co-organized the three-day International CANDIICE Conference - Creative Approaches to Democracy Education, CETAPS/Nova University,
March 10-12, 2022, and chaired the following panels: virtual dimensions of democracy education; research on democracy education;
empowering students as democratic agents; and teacher training for democracy. (2022/03/10 - 2022/03/12)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2022/02/04 - 2022/02/04 | Co-organized the 4th Advanced Research Seminar TEALS/CETAPS: Research on the Development of Language Learning Materials, on
February 4, 2022. (2022/02/04 - 2022/02/04)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
|
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2022/05/31 - 2022/05/31 | Gave a lecture on the Reference Framework of Competencies for a Culture of Democracy to teachers in Zagreb on May 31, 2022.
Congresso
|
Skola Forum
Škola Forum, Croácia
|
2022/03/25 - 2022/03/25 | Conducted a seminar titled "Digital Apps to Spark Democracy Learning" for teachers in Croatia on March 25, 2022.
Oficina (workshop)
|
Democracy
Good skolica, Croácia
|
2022/03/10 - 2022/03/12 | Conducted a workshop titled "Digital Apps to Spark Democracy Learning" at the International CANDIICE Conference - Creative
Approaches to Democracy Education, CETAPS/Nova University, March 10-12, 2022.
Conferência
|
CANDIICE International Conference – Creative Approaches to Democracy Education
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal
|
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2025/01/27 | The literary text as a vehicle for promoting intercultural dialogue. Supervised Teaching Practice of the Master's in Teaching
Portuguese and Foreign Language in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education. – January 27.
Orientador
|
Mireie Nadine Pinto Correia Pereira Lota (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2025/01/13 | The Promotion of Intercultural Communicative Competence in the Foreign Language Classroom through Digital Storytelling. STP
- Master's in Teaching English and Foreign Languages in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education Specialization
Area: English and Spanish. – January, 13.
Arguente
|
Jéssica Patrícia Craveiro Silva (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/09/01 - Atual | English didactics I | English didactics I (Mestrado) | Universidade dos Açores, Portugal |
2023/09/01 - Atual | English didactics II | English didactics II (Mestrado) | Universidade dos Açores, Portugal |
2023/09/01 - Atual | Supervised Teaching Practice | Supervised Teaching Practice (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2024/09/01 - 2025/02/28 | Language, Interculturality and Education for citizenship (Master’s in teaching English in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education); | Language, Interculturality and Education for citizenship (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2024/09/01 - 2025/02/28 | Language and Intercultural Education (Master’s in teaching English in the 1st Cycle of Basic Education) | Language and Intercultural Education (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2024/02/01 - 2024/08/31 | Education, Curriculum and Multiculturality (multiple master’s degrees) | Education, Curriculum and Multiculturality (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2023/09/01 - 2024/02/29 | Inclusion and Diversity in the classroom (multiple master’s degrees) | Inclusion and Diversity in the classroom (Mestrado) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2023/02/01 - 2023/08/31 | Intercultural communication and Reflection in Context (Bachelor's degree in Management and Portuguese for Chinese students) | Intercultural communication and Reflection in Context (Licenciatura) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2022/07/04 - 2022/07/22 | Organised and taught an accredited course titled "Learning about, through, and for Democracy," in collaboration with Dr. Ana Gonçalves Matos and Dr. Cândida Neves Couto, through the Luís Krus Center at Nova University Lisbon. | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2022/09/01 - 2022/12/01 | Portfolios and Foreign Language Learning | Maria Leão |
Distinções
Prémio
2019 | Top student - Master's in English Didactics
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
Outra distinção
2020 | Merit-based scholarship
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
2017 | JRAAS Merit Seal
Universidade do Porto, Portugal
|