???global.info.a_carregar???
I hold a PhD in Psychology from the Universitat Autónoma de Barcelona (Spain). Currently, I am an Invited Associate Professor at Instituto Superior Tecnico, and a Research Fellow at ITI-LARSyS (Portugal), and Principal Investigator (PI) of the “Interaction and Perception” Research Group at the Center for Basic Research in Psychology (Uruguay). My research work in educational technology has a multidisciplinary focus on Education, Computer Sciences, and Cognitive and Social Psychology, to create inclusive and equitable learning opportunities for children, including children from low socio-economic backgrounds and those with visual impairments. Over the past six years, as the PI on six international research projects, we developed educational and accessible technology with multisensory and interactive objects to potentiate learning, play, and collaboration among children.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Cristina de Oliveira Tomé Lopes Pires

Nomes de citação

  • Pires, Ana C.

Identificadores de autor

Ciência ID
9A18-E624-9D00
ORCID iD
0000-0001-7747-7112

Endereços de correio eletrónico

  • ana.pires@iti.larsys.pt (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Informação
  • Ciências Sociais - Psicologia
  • Ciências Sociais - Psicologia - Psicologia Especial

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Catalão Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1)
Italiano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A2) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2022 - 2025
Em curso
e-Games (Pós-doutoramento)
Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
2022 - 2022
Concluído
ARCADE (Pós-doutoramento)
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
2021
Concluído
Usable Intrusion Detection & Response on Personal Mobile Devices (Pós-doutoramento)
Universidade de Lisboa Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal
2012 - 2016
Concluído
Cognitive Psychology - Perception, Comunication and Time (Doutoramento)
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
"Predicting the future: spatial facilitation further ahead of visual motion" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Special Award for Doctoral Studies, UAB
2016
Concluído
Data analysis on the R platform (Postgraduate Certificate)
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2016
Concluído
Data analysis using Python (Diploma de especialização)
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2014
Concluído
CITI ethical training: Collaborative Institutional Training Initiative for Social & Behavioral Research Investigators (Diploma de especialização)
University of Miami, Estados Unidos
2012
Concluído
Intensive Workshop on signal analysis with Matlab (Diploma de especialização)
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2012
Concluído
Matlab for psychologists (Diploma de especialização)
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2012
Concluído
Writing in the Sciences (Diploma de especialização)
Stanford University, Estados Unidos
2011
Concluído
R statistics (Diploma de especialização)
Universidad de la Republica Uruguay Facultad de Ciencias Sociales, Uruguai
2011
Concluído
Introduction to Matlab (Diploma de especialização)
Universidad de la República Facultad de Ciencias, Uruguai
2011
Concluído
Workshop on Embodied, Distributed and Extended Cognition: Philosophical Perspectives (Outros)
Universitat Autònoma de Barcelona Departament de Filosofia, Espanha
2008 - 2010
Concluído
Research Methodology in Psychology (Mestrado)
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
"Spatial facilitation in the adjacent areas of apparent motion" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Excelent with majority (CUM LAUDE)
2009
Concluído
Emotional intelligence (Diploma de especialização)
Universitat Autònoma de Barcelona Departament de Psicologia Bàsica Evolutiva i de l'Educació, Espanha
2008
Concluído
Workshop on Nature of time, physics and psychology (Outros)
Universidad Internacional Menéndez Pelayo, Espanha
2007
Concluído
An Integrative Cognitive-Behavioural Therapy (Outros)
European Association for Behavioural and Cognitive Therapies, Países Baixos
2001 - 2006
Concluído
Psychology (Licenciatura)
Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Psicologia, Espanha
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023 - Atual Pós-doutorado (Investigação) Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
2016/03/01 - 2024/12/31 Investigador principal convidado (carreira) (Investigação) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
Universidad de la Republica - Facultad de Psicologia - Centro de Investigacion Basica en Psicologia, Uruguai
2022/02/01 - 2022/09/30 Pós-doutorado (Investigação) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
2019 - 2021 Pós-doutorado (Investigação) LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal
Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/03 Investigador visitante (Investigação) Universidad de la República Comisión Sectorial de Investigación, Uruguai
2016 - 2019 Investigador principal (carreira) (Investigação) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2013 - 2019 Investigador Contratado (Investigação) Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion ANII, Uruguai
Universidad de la Republica - Facultad de Psicologia - Centro de Investigacion Basica en Psicologia, Uruguai
2016/03/01 - 2017/08/28 Investigador principal (carreira) (Investigação) Centro para la Inclusión Tecnológica y Social, Uruguai
2014 - 2014 Investigador visitante (Investigação) University of Harvard - Lab for Developmental Studies, Estados Unidos
2012 - 2014 Investigador (Investigação) Laboratorio Tecnológico del Uruguay, Uruguai
2012/03/01 - 2012/08/01 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2011/05/01 - 2011/07/31 Investigador visitante (Investigação) Instituto Gulbenkian de Ciência, Portugal
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2010/10/01 - 2011/04/30 Investigador Contratado (Investigação) Universitat Autonoma de Barcelona Center of accessibility and Environmental Intelligence of Catalonia, Espanha
2006 - 2011 Investigador (Investigação) Universidad Autonoma de Barcelona - Group of Perception, Language and Time, GPLiT, Espanha
2010 - 2010 Gestão de Ciência e Tecnologia Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Psicologia, Espanha
2009 - 2010 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Universidad Autonoma de Barcelona- Centre Visió por Computació, Espanha

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/09 - Atual Professor Associado Convidado (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018/05/01 - 2018/09/01 Assistente (Docente Universitário) Universidad de la República Uruguay Facultad de Información y Comunicación, Uruguai
2016/04/01 - 2018/08/01 Assistente (Docente Universitário) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/09/01 - 2010/09/01 Assistant of the Corporate Learning Director of Harvard Business School in Europe Harvard Business School, Estados Unidos
2010/01/04 - 2010/06/07 Study of the use of eye-tracker’s devices in the Iberian Peninsula Alt64, Espanha
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2024/09 - 2025/08 Misinformation/Disinformation and Generative AI: Building Young Refugees' Skills
RAi UK Skills Pillar funding call_Misinformation/Disinformation and Generative AI: Building Young Refugees' Skills and Capacities
Bolseiro de Cientista Convidado
Northumbria University, Reino Unido
Responsible AI UK
Em curso
2012/06/15 - 2016/02/08 PERCEÇÃO DO MOVIMENTO: PRÉ-ATIVAÇÃO NEURONAL E O MECANISMO DE FACILITAÇÃO ESPACIAL - INVESTIGAÇÃO TRANSDISCIPLINAR ENTRE PSICOLOGIA COGNITIVA E NEUROBIOLOGIA
SFRH/BD/77098/2011
Bolseiro de Doutoramento
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2010 - 2011 DTV4All
DTV4All
Bolseiro de Investigação
European Commission, Bélgica

Projeto

Designação Financiadores
2023/10/01 - 2025/09/30 E-games
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
European Union
Em curso
2023/01/18 - 2025/02/28 Spatial Data Science Services for COVID-19 Pandemic
DSAIPA/DS/0115/2020
Investigador responsável
Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
Em curso
2021/03/01 - 2024/08/29 LEMON, LEtter learning through MOtor training: Neurocognitive specialization for the written code investigated with electrophysiological, eye-tracking, and computational tools
PTDC/PSI-GER/3281/2020
Universidade do Algarve, Portugal

Universidade do Algarve Centro de Investigação em Biomedicina, Portugal

FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal

Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal

LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2023/01/01 - 2024/06/30 Plug n' Play: Exploring Asymmetry and Modularity for Inclusive Game Design
2022.08895.PTDC
FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal

Katholieke Universiteit Leuven, Bélgica
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2023/01/01 - 2024/06/30 Virtual Reality Accessible to Visually Impaired People
2022.08286.PTDC
FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2022/03/01 - 2023/05/28 Exploring the Transfer of Agency to Older Adults in HRI
CMU/TIC/0026/2021
FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal

LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal

Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal

Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2019/01 - 2021/01/31 SmartFeeding4Kids
PTDC/PSI-GER/30432/2017
Investigador
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2018/12/01 - 2020/11/30 Usable Intrusion Detection & Response on Personal Mobile Devices
n30347, ref AAC 02/SAICT/2017
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade de Lisboa Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2017 - 2019 Study of the modulations of the effect of metaphorical assignments in lexical-semantic and discursive-semantic processing
ANII_FCE_3_2016_1_127048
Investigador
2017/04 - 2018/07 Technology for inclusion. New tools for special education
FSED_2_2016_1_131112
Investigador responsável
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion ANII
Concluído
2016 - 2017 Tangible Education. New modalities of interaction for learning.
FSED_2_2015_1_120888
Investigador responsável
National Agency for Investigation and Innovation (ANII)
Concluído
2016 - 2017 Measurement of executive functions through integrable technologies in digital devices
FSED_2_2015_120918
Investigador responsável
National Agency for Investigation and Innovation (ANII), Uruguay
2016 - 2017 Playing and strengthening math skills with Vektor -new digital tools
VEKTOR2015
Investigador responsável
2015 - 2017 Numerical Cognition: from spatial and temporal perception to math
CSIC_COGNUM
Investigador
Universidad de la República Comisión Sectorial de Investigación

Outro

Designação Financiadores
2014 - 2014 Children's expectations about training games
ExpCogNum2014
Investigador responsável
University of Harvard - Lab for Developmental Studies, Estados Unidos
Concluído
2012 - 2014 Creation of a screening tool in game format for ADHD children.
MV_ANII_PT_TDAH
Investigador
Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion ANII, Uruguai
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Patricia Piedade; Isabel Neto; Ana Cristina Pires; Rui Prada; Hugo Nicolau. "Inclusion as a Process: Co-Designing an Inclusive Robotic Game with Neurodiverse Classrooms". 2024.
    10.1145/3663548.3675664
  2. Katharina Buckmayer; Filipa Rocha; Elisa Rubegni; Reem Talhouk; Hugo Nicolau; Ana Cristina Pires. "Participatory Design with Young Children: Failures, Challenges, and Successes". 2024.
    10.1145/3628516.3661158
  3. Katharina Buckmayer; Hugo Nicolau; Ana Cristina Pires. "Storytelling with ALMA: A Multisensory Approach to Enhance Kindergarteners' Emotion Regulation". 2024.
    10.1145/3628516.3659412
  4. Fernando Gonzalez-Perilli; Camila Hergatacorzian; Mariana Daluz; Gonzalo Varela; Juan Goyret; Ana Cristina Pires. "They played for 45 minutes!?: Evaluating Jo! a TUI Tailored for Real-World Classroom Setting". 2024.
    10.1145/3628516.3659381
  5. Romina Abeldaño; Ewelina Bakala; Santiago Hitta; Ana Cristina Pires. ""This is like a toy, it already got me": Results of Two Usability Studies of Robotito VPL App with Teachers: Robotito VPL Usability Evaluations". 2024.
    10.1145/3628516.3659418
  6. Anna R. L. Carter; Kyle Montague; Reem Talhouk; Shaun Lawson; Hugo Nicolau; Ana Cristina Pires; Markus Rohde; Alessio Del Bue; Tiffany Knearem. "DCitizens Roles Unveiled: SIG Navigating Identities in Digital Civics and the Spectrum of Societal Impact". 2024.
    10.1145/3613905.3643981
  7. Patricia Piedade; Isabel Neto; Ana Cristina Pires; Rui Prada; Hugo Nicolau. "PartiPlay: A Participatory Game Design Kit for Neurodiverse Classrooms". 2023.
    10.1145/3597638.3614496
  8. Ewelina Bakala; Ana Cristina Pires; Gonzalo Tejera; Juan Pablo Hourcade. "“It will surely fall”: Exploring Teachers’ Perspectives on Commercial Robots for Preschoolers". 2023.
    10.1145/3582515.3609570
  9. Pires, Ana C.; Abreu, Lúcia Verónica; Rocha, Filipa; Simão, Hugo; Guerreiro, João; Nicolau, Hugo; GUERREIRO, TIAGO. Autor correspondente: Pires, Ana C.. "Exploring Play with an Inclusive Multisensory Environment for Children with Mixed-Visual Abilities". Trabalho apresentado em ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference, 2023.
  10. Ana Cristina Pires; Lúcia Verónica Abreu; Filipa Rocha; Hugo Simão; João Guerreiro; Hugo Nicolau; Tiago Guerreiro. "TACTOPI: Exploring Play with an Inclusive Multisensory Environment for Children with Mixed-Visual Abilities". 2023.
    10.1145/3585088.3589389
  11. Filipa Rocha; Filipa Correia; Isabel Neto; Ana Cristina Pires; João Guerreiro; Tiago Guerreiro; Hugo Nicolau. "Coding Together: On Co-located and Remote Collaboration between Children with Mixed-Visual Abilities". 2023.
    10.1145/3544548.3581261
  12. Bakala, Ewelina; Pires, Ana C.; Mariana da Luz; Maria Pascale; Tejera, Gonzalo; Hourcade, Juan Pablo. "Coding with Colors: Children’s Errors Committed While Programming Robotito for the First Time.". Trabalho apresentado em Human-Computer Interaction – INTERACT 2023, 2023.
  13. Rocha, Filipa; Pires, Ana Cristina; Neto, Isabel; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Accembly at Home: Accessible Spatial Programming for Children with Visual Impairments and their Families". Trabalho apresentado em ACM Interaction Design and Children Conference (IDC’21)., 2021.
    10.1145/3459990.3460699
  14. Rocha, Filipa; Guimarães, Guilherme; Gonçalves, David; Pires, Ana Cristina; Abreu, Lúcia Verónica; Guerreiro, Tiago. "Fostering collaboration with asymmetric roles in accessible programming environments for children with mixed-visual-abilities". 2021.
    10.1145/3441852.3476553
  15. Simão, Hugo; Pires, Ana C.; Gonçalves, David; Guerreiro, Tiago. "Carrier-pigeon Robot: Promoting Interactions Among Older Adults in a Care Home". Trabalho apresentado em 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 2020.
    10.1145/3371382.3378361
  16. Pires, Ana Cristina; Rocha, Filipa; de Barros Neto, Antonio José; Simão, Hugo; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Exploring accessible programming with educators and visually impaired children". 2020.
    10.1145/3392063.3394437
  17. Pires, Ana Cristina; Marichal, Sebastian; Gonzalez-Perilli, Fernando; Bakala, Ewelina; Fleischer, Bruno; Sansone, Gustavo; Guerreiro, Tiago. "A Tangible Math Game for Visually Impaired Children". 2019.
    10.1145/3308561.3354596
  18. Marichal, Sebastián; Rosales, Andrea; Sansone, Gustavo; Pires, Ana Cristina; Bakala, Ewelina; Perilli, Fernando Gonzalez; Fleischer, Bruno; Blat, Josep. "LETSmath". Trabalho apresentado em MobileHCI '18 Proceedings of the 20th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct, 2018.
    10.1145/3236112.3236157
  19. Marichal, S.; Bakala, E.; Rosales, A.; Perilli, F.G.; Sansone, G.; Blat, J.; Pires, A.C.. "CETA: Open, affordable and portable mixed-reality environment for low-cost tablets". 2017.
    10.1145/3098279.3125435
  20. Marichal, S.; Rosales, A.; Perilli, F.G.; Pires, A.C.; Bakala, E.; Sansone, G.; Blat, J.. "CETA: Designing mixed-reality tangible interaction to enhance mathematical learning". 2017.
    10.1145/3098279.3098536
Artigo em revista
  1. Filipe Tomé; Ana Pires; Anna Jiskrová; Ana Saial; Pedro F. Campos. ""I Found it Cathartic": Exploring Empathy and Mental Health Awareness in Psychological Horror Video Games". Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction (2024): https://doi.org/10.1145/3677083.
    10.1145/3677083
  2. Simão, Hugo; Gonçalves, David; Pires, Ana C.; Abreu, Lúcia; Bernardino, Alexandre; Forlizzi, Jodi; Guerreiro, Tiago. "“I Want to Send a Message to My Friend”: Exploring the Shift of Agency to Older Adults in HRI". International Journal of Social Robotics 16 8 (2024): 1721-1734. http://dx.doi.org/10.1007/s12369-024-01128-y.
    Publicado • 10.1007/s12369-024-01128-y
  3. Marichal, Sebastián; Rosales, Andrea; González Perilli, Fernando; Pires, Ana Cristina; Blat, Josep. "Auditory and haptic feedback to train basic mathematical skills of children with visual impairments". Behaviour & Information Technology (2022): 1-29. http://dx.doi.org/10.1080/0144929x.2022.2060860.
    10.1080/0144929x.2022.2060860
  4. Gomes, Ana Isabel; Pereira, Ana Isabel; Guerreiro, Tiago; Branco, Diogo; Roberto, Magda Sofia; Pires, Ana; Sousa, Joana; Baranowski, Tom; Barros, Luísa. "SmartFeeding4Kids, an online self-guided parenting intervention to promote positive feeding practices and healthy diet in young children: study protocol for a randomized controlled trial". Trials 22 1 (2021): http://dx.doi.org/10.1186/s13063-021-05897-z.
    10.1186/s13063-021-05897-z
  5. Pires, Ana Cristina; Bakala, Ewelina; González-Perilli, Fernando; Sansone, Gustavo; Fleischer, Bruno; Marichal, Sebastián; Guerreiro, Tiago. "Learning maths with a tangible user interface: Lessons learned through participatory design with children with visual impairments and their educators". International Journal of Child-Computer Interaction (2021): 100382. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100382.
    10.1016/j.ijcci.2021.100382
  6. Pires, Ana Cristina; González Perilli, Fernando; Bakala, Ewelina; Fleisher, Bruno; Sansone, Gustavo; Marichal, Sebastián. "Building Blocks of Mathematical Learning: Virtual and Tangible Manipulatives Lead to Different Strategies in Number Composition". Frontiers in Education 4 (2019): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2019.00081.
    10.3389/feduc.2019.00081
  7. Dresler, Thomas; Bugden, Stephanie; Gouet, Camilo; Lallier, Marie; Oliveira, Darlene G.; Pinheiro-Chagas, Pedro; Pires, Ana C.; et al. "A Translational Framework of Educational Neuroscience in Learning Disorders". Frontiers in Integrative Neuroscience 12 (2018): http://dx.doi.org/10.3389/fnint.2018.00025.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/fnint.2018.00025
  8. Pires, Ana C.; Pires, Ana C.. "Temporal Perception and Delay Aversion: a videogame screening tool for the early detection of ADHD.". Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (2015): http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-42062015000300010.
  9. Krejtz, K.; Duchowski, A.; Szmidt, T.; Krejtz, I.; Perilli, F.G.; Pires, A.; Vilaro, A.; Villalobos, N.. "Gaze transition entropy". ACM Transactions on Applied Perception 13 1 (2015): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84954108136&partnerID=MN8TOARS.
    10.1145/2834121
  10. Dillon, M.R.; Pires, A.C.; Hyde, D.C.; Spelke, E.S.. "Children's expectations about training the approximate number system". British Journal of Developmental Psychology 33 4 (2015): 411-418. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84943811226&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/bjdp.12118
  11. Mate, J.; Pires, A.C.; Campoy, G.; Estaún, S.. "Estimating the duration of visual stimuli in motion environments | Estimación de la duración de estímulos visuales en contextos en movimiento". Psicologica 33 2 (2012): 287-300. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84858589913&partnerID=MN8TOARS.
Artigo em revista (magazine)
  1. Pires, Ana C.; Rocha, Filipa; GUERREIRO, TIAGO; Hugo Nicolau. "Inclusive Computational Thinking in Public Schools: A Case Study from Lisbon", Interactions, 2024, 10.1145/3665992.
Capítulo de livro
  1. Patricia Piedade; Isabel Neto; Ana Pires; Rui Prada; Hugo Nicolau. "“That’s Our Game!”: Reflections on Co-designing a Robotic Game with Neurodiverse Children". 2024.
    10.1007/978-3-031-61688-4_15
  2. Branco, Diogo; Pires, Ana C.; Simão, Hugo; Gomes, Ana; Pereira, Ana; Sousa, Joana; Barros, Luísa; Guerreiro, Tiago. "Exploring How a Digitized Program Can Support Parents to Improve Their Children’s Nutritional Habits". In Human-Computer Interaction – INTERACT 2021, 211-220. Springer International Publishing, 2021.
    10.1007/978-3-030-85610-6_13
  3. Pires, Ana C.. "Percepción de Tiempos Breves.". In Psicología del Tiempo: Una introducción a la temporalidad en las ciencias del comportamiento. Uruguai, 2020.
    No prelo
  4. Pires, Ana Cristina; Gonzalez, Fernando; Bakala, Ewelina; Fleischer, Bruno; Sansone, Gustavo; Marichal, Sebastián. "Towards an Understanding of the Relationship between Spatial Processing Ability and Numerical and Mathematical Cognition". Frontiers Media SA, 2020.
    Publicado • 10.3389/978-2-88963-534-4
  5. Maiche, A.; Pires, Ana C.; Chanes, L.; Vazquez, A.; Gonzalez, F.. "¿Cómo percibimos el mundo?". In Psicobiologia. Espanha, 2018.
  6. Alejandro Maiche; Gonzalez, H.; Pires, Ana C.. "Percepción". In Manual de Psicología Cognitiva. 2014.
  7. Pires, Ana C.; Vasquez, A; Carboni, A.; Maiche, A.. "Percepción Visual". In Neurociencia Cognitiva. Diego Redolar (ed).. Editora medica Panamericana. Buenos Aires., 2012.
  8. Tome-Pires, C; Pires, Ana C.. "Iatrogenia Farmacológica e Psicologia Positiva: uma visão integradora". In Bem Estar e Qualidade de vida. Contributos da Psicologia da Saúde. Textiverso 1ª Edição. 2009.
  9. Tome-Pires, C; Pires, Ana C.. "O Treino de Bio-Absorção Imagética (TBI): sua conceptualização enquanto procedimento de hipnose desperta". In Hipnose Clínca. Fundamentos e Aplicações em Psicologia e Saúde. Psicosoma 1ª Edição. 2009.
Poster em conferência
  1. Cardoso, Gonçalo; Pires, Ana C.; Abreu, Lúcia; Rocha, Filipa; GUERREIRO, TIAGO. "LEGOWorld: Repurposing Commodity Tools & Technologies to Create an Accessible and Customizable Programming Environment.". Trabalho apresentado em ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 2021, 2021.
  2. Abreu, Lúcia; Pires, Ana Cristina; Guerreiro, Tiago. "TACTOPI: a Playful Approach to Promote Computational Thinking for Visually Impaired Children". Trabalho apresentado em ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference. https://doi.org/10.1145/3585088.3589389, 2020.
    10.1145/3373625.3418003
  3. Simão, Hugo; Pires, Ana; Gonçalves, David; Guerreiro, Tiago. "Carrier-pigeon Robot". Trabalho apresentado em Human Robot Interaction, 2020.
    10.1145/3371382.3378361
  4. franco, jose; Pires, Ana C.; Carriço, Luis; GUERREIRO, TIAGO. "Usable Logging as a Security Response to Physical Attacks on Mobile Devices". Trabalho apresentado em ACSAC'20: Annual Computer Security Applications Conference, 2020.
  5. Franco, José; Pires, Ana C.; Carriço, Luis; GUERREIRO, TIAGO. "Franco, J., Pires, A. C., Carriço, L. & Guerreiro, T. (2020). Usable Logging as a Security Response to Physical Attacks on Mobile Devices.". Trabalho apresentado em Annual Computer Security Applications Conference (ACSAC), 2019.
  6. Pires, Ana C.. "Measurement of Executive Functions Through Computerized Games to Incorporate in Learning Analytics.". Trabalho apresentado em The International Conference on Education & Educational Psychology (ICEEPSY). Porto, Portugal, 2017.
  7. Pires, Ana C.; de Menas. S; Alejandro Maiche. "Predicting the future: spatial facilitation for moving objects.". Trabalho apresentado em 9th IBRO World Congress on Neuroscience, 2015.
  8. Mendez, A; Vasquez, A; Varela, R; Pires, Ana C.; Martin, A; Gonzalez, F. ; Alejandro Maiche; Carboni, A.. "Time processing skills in young children: a transversal study in educational settings.". Trabalho apresentado em International Symposium on Science for Education., 2015.
  9. Gonzalez, F; Vilaro, A.; Villalobos, N.; Capurso, F; Montes, L; Goni, L; Fernandez, E; Pires, Ana C.. "Recognizing Monalisa from a bunch of circles: an eye tracking study.". Trabalho apresentado em 6º Congreso Ibérico de Percepción. Madrid, Spain, 2015.
  10. Vasquez, A; Martin, A; Pires, Ana C.; Gonzalez, F. ; Mendez, A; Alejandro Maiche; Carboni, A.. "Time perception and delay aversion.". Trabalho apresentado em 2nd International Conference on Time Perspective. Warsaw, Poland, 2014.
  11. Pires, Ana C.; Alejandro Maiche. "Motion spatially facilitates the detection of static objects.". Trabalho apresentado em European Conference on Visual Perception, Bremen, Germany, 2013.
  12. Pires, Ana C.; Alejandro Maiche. "Temporal perception is distorted by previous motion.". Trabalho apresentado em International Conference on Time Perspective. Coimbra, Portugal, 2012.
  13. Pires, Ana C.; Gonzalez, F. ; Juan Ramon Barrada; Alejandro Maiche. "Spatial facilitation in the adjacent areas of apparent motion.". Trabalho apresentado em The Trieste Symposium on Perception and Cognition. University of Trieste, Italy, 2010.
  14. Gonzalez, F. ; Alejandro Maiche; Pires, Ana C.; Vilaro, A.; Aguirre, R. "Time is critical to the grasping facilitation on object identification.". Trabalho apresentado em Conceptual Structure discourse and Language - Embodied, situated language processing. University of California, San Diego, US, 2010.
  15. Estaún, S.; Mate, J.; Pires, Ana C.. "The influence of the speed of environmental stimuli on estimating duration of a static stimulus.". Trabalho apresentado em European Conference on Visual Perception Russian Academy of Science. St Petersburg, Russia., 2006.
  16. Pires, Ana C.; Mate, J.; Renner, A; Alejandro Maiche; Estaún, S.. "Influencia de la velocidad de los estímulos del entorno sobre la percepción del tiempo". Trabalho apresentado em II Congreso Hispano Portugués de Psicología. Universidad de Lisboa, Portugal, 2004.
Tese / Dissertação
  1. Pires, Ana Cristina de Oliveira Tomé Lopes. "Predicting the future: spatial facilitation further ahead of visual motion". Doutoramento, 2018. http://hdl.handle.net/10316/80435.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020 Exploring Accessible Programming with Educators and Visually Impaired Children. Interaction Design and Children Conference (IDC’20), London (virtual)
2020 Technology and Education for all: Enhancing learning experiences through Tangible User Interfaces for young children with mixed visual-abilities. Talks at the Department of Informatic, Universidade de Lisboa
2019 A Tangible Math Game for Visually Impaired Children. 21th International Conference on Computers and Accessibility (ASSETS’19)
2018 Visual perception for educators. Postgraduate course Contributions of Cognitive Sciences to Education.
2016/11/02 Cognition does matter! Seminar at The Global Net of Learning
Ceibal Foundation (Montevideo, Uruguai)
2016/05/05 Perception and representation. Seminar at Master Cognitive Sciences Master Cognitive Science
Interdisciplinary space, UDELAR, Montevideo, Uruguay (Montevideo, Uruguai)
2014 Approximate number system, training games and expectations. Seminar at BU Child Cognition Lab, University of Boston. Boston, US
2014 Apparent motion provokes Spatial facilitation. Seminar at Champalimaud Foundation Lisboa, Portugal
2011 Spatial facilitation and motion Seminar at IBILI, Coimbra, Portugal
2011 Simposium III “Motion in vision”: Motion influences Time Fourth Iberian Conference on Perception. Mallorca, Spain
2007 Time perception and motion environments. Seminar "Perception, Communication and Time", Universidad Autónoma de Barcelona, UAB, Spain.
2004 Review: autobiographical memory. Taules Rodones sobre el camps de aplicació en Psicologia de la Memoria. Faculty of Psychology, UAB, Spain

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2024/09 - Atual A Child-deprivation Monitoring System for Schools
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2024/09 - Atual Co-designing an AI Toolikit With/ For Children
Coorientador
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
2024/09 - Atual Exploring Artificial Intelligence into Outdoor Play Experiences for Young Children
Orientador
Exploring Artificial Intelligence into Outdoor Play Experiences for Young Children (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2024/09 - Atual Community-driven Digital Storytelling: Preserving Memories, Fostering Civic Engagement, and Improving Digital Literacy
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2023 - Atual A Framework for Emotion Regulation Through Multisensory Digital Storytelling and Tangibles
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 - Atual Creating Empathy with Interactive Digital Games
Orientador
Universidade da Beira Interior Faculdade de Artes e Letras, Portugal
2023 - 2024 Socio-technical infrastructuring of civic data for/with NGOs
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2023 - 2024 Refugees Sponsorship Program: Community Building Towards Social Action with technology
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2023 - 2024 Exploring Artificial Intelligence into Outdoor Play Experiences for Young Children
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019/10/01 - 2021 TACTOPI: An Interface for Visually Impaired Children to acquire Computational Thinking through touch stimuli explorations
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2019/10/01 - 2020 Using Robots to Make Computer Science Accessible to Children with Visual Impairments
Coorientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2019/10/01 - 2020 Multimodal Accesible Programming Environment Aceesible for Children with Visual Impairments
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2019/10/01 - 2020 Collaborative Programming in Mixed-Ability Classrooms
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2015 - 2016 Cognition and Theater: Theory of mind, empathy, and creativity in first grade
Orientador
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2022/07 - Atual Workshop Organizer and Lecturer “Co-Designing with Mixed-Ability Groups of Children to Promote Inclusive Education”. (2022)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
2024 - 2024 2024 Communication by Gaze Interaction (COGAIN) symposium (2024/07)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
2014 - 2014 Cognitive psychology education: current situation and perspectives (2014 - 2014)
Seminário (Coorganizador)
Universidad de la Republica - Facultad de Psicologia - Centro de Investigacion Basica en Psicologia, Uruguai
2011 - 2011 III Advanced Research Seminar on Audio Description (ARSAD) (2011)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Traducció i d'Interpretació, Espanha
2009 - 2009 Winter School on Eye-Tracking Methodology (WSETM'2009) . Member of the organizing committee and co-organized and delivered 6 lab sessions and responsible for 3 open-lab sessions “Data Analysis I” y “Data Analysis II” (total 12 hours). (2009)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Científica)
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
2007 - 2007 5th World Congress of Behavioural and Cognitive Therapies (WCBCT) European association for behavioural and cognitive therapies, Spain (2007)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2019 - Atual Pushing the Boundaries of Participatory Design with Children with Special Needs
Oficina (workshop)
IDC Interaction Design and Children, Boise, EEUU (1 day)
2019 - 2019 Premier international conference of Human-Computer Interaction.
Conferência
ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
Association for Computing Machinery, Estados Unidos
2019 - 2019 Annual conference that promotes research concentrating on the design, development, and use of interactive technologies for children.
Conferência
ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference
Association for Computing Machinery, Estados Unidos
2019 - 2019 Premier forum for presenting research on the design, evaluation, use, and education related to computing for people with disabilities and older adults.
Conferência
21st International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS)
Association for Computing Machinery, Estados Unidos
2019 - 2019 Learning, Education, and HCI
Oficina (workshop)
CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
2019 - 2019 Evaluating Technologies with and for Disabled Children
Oficina (workshop)
CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
2014 - 2014 One of fifty international applicants to receive fully-funded scholarship to attend to lectures and discussion forums (total 2 weeks)
Outro
4th Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences (LA school).
James S McDonnell Foundation, Estados Unidos

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2019 Contributions to the development of devices with tangible interaction in near space.
Arguente principal
Gustavo Sansone (Outro)
Universidad de la Republica - Escuela Universitaria Centro de Diseño, Uruguai
2018 Creation and playback of in-context tutorials to improve the accessibility of mobile devices.
Arguente principal
Leonardo Camacho (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2014 Undergraduate dissertation. Effects of maturation in the development of attentional networks: an approach from the theory of Posner
Arguente principal
Macarena Prince Figueroa (Outro)
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2014 Undergraduate Dissertation. Time and Music: The influence of musical tempo in temporal perception Matias Vitureira (Outro)
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022 - Atual International Conference on Advances in Computer-Human Interactions - ACHI
2023 - 2023 ACM Conference on Information Technology for Social Good - GoodIT '23

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2018 - 2018 Evaluation. Undergraduate practical research Cognitive and experimental psychology course
Avaliador
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2018 - 2018 Part of the working group for the joint construction of a research agenda with the Integrated National System of Care (SNIC) in Uruguay.
2017 - 2018 International consultant expert in the validation of scripts for audiovisual materials within social protection policies aimed to promote parental practices for cognitive development in early childhood. Cognitive Neurology Foundation (Argentina) and the Inter-American Development Bank (BID).

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2018 - 2018 Tangible interaction Workshop. (Postgraduate Certificate)
2017 - 2017 Contributions of Cognitive Science to the Design of Human-Computer Interaction (Postgraduate Certificate)
2017 - 2017 Lecturer. Postgraduate course. Contributions of Cognitive Sciences to Education. Interdisciplinary Center on Cognition for Teaching and Learning Universidad de la Republica Uruguay Espacio Interdisciplinario, Uruguai
2017 - 2017 Undergraduate course. Cognitive processes Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2016 - 2017 Lecturer. Undergraduate course. Cognitive training in infancy Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2015 - 2016 Lecturer. Undergraduate course. Perception: from sensors to ideas Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2015 - 2016 Lecturer. Undergraduate course. Experimental Psychology Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2014 - 2015 Lecturer. Undergraduate course. Vision and art: basic visual perception Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2012 - 2013 Lecturer. Undergraduate course. Experimental Psychology Faculty of Psychology, UDELAR, Montevideo, Urugua
2012 - 2013 Lecturer. Undergraduate course. Perception, attention and memory Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2011 - 2011 Postgraduate course. Quantitative methodology on psychology: Psychophysics Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Psicologia, Espanha

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2019 - Atual Association for Computing Machinery

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2013 - 2017 Member of the Steering Committee of the Center for Basic Research in Psychology, CIBPsi, Universidad de la República, Uruguay.

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2021 - Atual Cognitive Science
2019 - Atual International Journal of Child-Computer Interaction Elsevier
2019 - Atual Proceedings of CHI Conference on Human Factors in Computing Systems ACM
2019 - Atual Proceedings International Conference on Human Robot Interaction ACM/IEEE
2018 - Atual Frontiers in Psychology
2020 - 2021 Proceedings of the Interaction Design and Children Conference ACM

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2015 - 2015 Digital Training Game of Visuo-Spatial Reasoning, Mathematics and Working Memory: Comparison in two Schools of different Socio-Economic Status Pauleen Haller
2014 - 2015 Study on top-down and bottom-up processes using eye-tracking methodology Leiticia Montes
2013 - 2014 Does it affect the place where we live in our aesthetic choice and the way we look at a painting? Natalia Villalobos
2013 - 2014 Differences in perception of the Ebbinghaus illusion depending on context. Nicolas del Bono
Distinções

Prémio

2020 Best Paper
2018 Special Award for Doctoral Studies
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha

Outra distinção

2020 Travel Grant to strengthen research studies within the "Perception and Interaccion" Research Line
Universidad de la República Comisión Sectorial de Investigación, Uruguai
2017 Honourable Mention Award Main Paper Track
Association for Computing Machinery, Estados Unidos
2014 1st prize - Award for research publication
Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai
2014 Investigation internship to research at the Lab for Developmental Studies at University of Harvard, Boston, US
2014 Grant to assist to the 4th Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences
James S McDonnell Foundation, Estados Unidos
2013 Travel Grant for poster presentation at the European Conference on Visual Perception
International Brain Research Organization, França
2012 PhD research funded by the Fundação para a Ciencia e a Tecnologia
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2011 Investigation internship to research at the Center for Basic Research in Psychology, Uruguay
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2010 Master thesis: Honor CUM LAUDE
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
2009 DRAC Research Internship to research at the Human Evolution and Cognition Research Group, EVOCOG, UIB, Spain
Joan Lluís Vives Institute , Espanha