Identificação
            Identificação pessoal
- Nome completo
- Ana Cristina de Oliveira Tomé Lopes Pires
Nomes de citação
- Pires, Ana C.
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 9A18-E624-9D00
- ORCID iD
- 0000-0001-7747-7112
Endereços de correio eletrónico
- ana.pires@iti.larsys.pt (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
- Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Informação
- Ciências Sociais - Psicologia
- Ciências Sociais - Psicologia - Psicologia Especial
Idiomas
| Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review | 
|---|---|---|---|---|---|
| Português (Idioma materno) | |||||
| Inglês | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | |
| Espanhol; Castelhano | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | |
| Catalão | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | |
| Italiano | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador proficiente (C1) | |
| Francês | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B1) | 
Formação
            | Grau | Classificação | |
|---|---|---|
| 2022 - 2025 Em curso | e-Games (Pós-doutoramento) Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal | |
| 2022 - 2022 Concluído | ARCADE (Pós-doutoramento) Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal | |
| 2021 Concluído | Usable Intrusion Detection & Response on Personal Mobile Devices (Pós-doutoramento) Universidade de Lisboa Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal | |
| 2012 - 2016 Concluído | Cognitive Psychology - Perception, Comunication and Time (Doutoramento) Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha "Predicting the future: spatial facilitation further ahead of visual motion" (TESE/DISSERTAÇÃO) | Special Award for Doctoral Studies, UAB | 
| 2016 Concluído | Data analysis on the R platform (Postgraduate Certificate) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2016 Concluído | Data analysis using Python (Diploma de especialização) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2014 Concluído | CITI ethical training: Collaborative Institutional Training Initiative for Social & Behavioral Research Investigators  (Diploma
                                 de especialização) University of Miami, Estados Unidos | |
| 2012 Concluído | Intensive Workshop on signal analysis with Matlab  (Diploma de especialização) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2012 Concluído | Matlab for psychologists (Diploma de especialização) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2012 Concluído | Writing in the Sciences (Diploma de especialização) Stanford University, Estados Unidos | |
| 2011 Concluído | R statistics (Diploma de especialização) Universidad de la Republica Uruguay Facultad de Ciencias Sociales, Uruguai | |
| 2011 Concluído | Introduction to Matlab (Diploma de especialização) Universidad de la República Facultad de Ciencias, Uruguai | |
| 2011 Concluído | Workshop on Embodied, Distributed and Extended Cognition: Philosophical Perspectives (Outros) Universitat Autònoma de Barcelona Departament de Filosofia, Espanha | |
| 2008 - 2010 Concluído | Research Methodology in Psychology (Mestrado) Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha "Spatial facilitation in the adjacent areas of apparent motion" (TESE/DISSERTAÇÃO) | Excelent with majority (CUM LAUDE) | 
| 2009 Concluído | Emotional intelligence (Diploma de especialização) Universitat Autònoma de Barcelona Departament de Psicologia Bàsica Evolutiva i de l'Educació, Espanha | |
| 2008 Concluído | Workshop on Nature of time, physics and psychology (Outros) Universidad Internacional Menéndez Pelayo, Espanha | |
| 2007 Concluído | An Integrative Cognitive-Behavioural Therapy (Outros) European Association for Behavioural and Cognitive Therapies, Países Baixos | |
| 2001 - 2006 Concluído | Psychology (Licenciatura) Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Psicologia, Espanha | 
Percurso profissional
            Ciência
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento | Empregador | |
|---|---|---|
| 2023 - Atual | Pós-doutorado (Investigação) | Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal | 
| 2016/03/01 - 2024/12/31 | Investigador principal convidado (carreira) (Investigação) | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
| Universidad de la Republica - Facultad de Psicologia - Centro de Investigacion Basica en Psicologia, Uruguai | ||
| 2022/02/01 - 2022/09/30 | Pós-doutorado (Investigação) | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal | ||
| 2019 - 2021 | Pós-doutorado (Investigação) | LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal | 
| Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal | ||
| 2020/02 - 2020/03 | Investigador visitante (Investigação) | Universidad de la República Comisión Sectorial de Investigación, Uruguai | 
| 2016 - 2019 | Investigador principal (carreira) (Investigação) | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
| 2013 - 2019 | Investigador Contratado (Investigação) | Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion ANII, Uruguai | 
| Universidad de la Republica - Facultad de Psicologia - Centro de Investigacion Basica en Psicologia, Uruguai | ||
| 2016/03/01 - 2017/08/28 | Investigador principal (carreira) (Investigação) | Centro para la Inclusión Tecnológica y Social, Uruguai | 
| 2014 - 2014 | Investigador visitante (Investigação) | University of Harvard - Lab for Developmental Studies, Estados Unidos | 
| 2012 - 2014 | Investigador (Investigação) | Laboratorio Tecnológico del Uruguay, Uruguai | 
| 2012/03/01 - 2012/08/01 | Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
| 2011/05/01 - 2011/07/31 | Investigador visitante (Investigação) | Instituto Gulbenkian de Ciência, Portugal | 
| Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | ||
| 2010/10/01 - 2011/04/30 | Investigador Contratado (Investigação) | Universitat Autonoma de Barcelona Center of accessibility and Environmental Intelligence of Catalonia, Espanha | 
| 2006 - 2011 | Investigador (Investigação) | Universidad Autonoma de Barcelona - Group of Perception, Language and Time, GPLiT, Espanha | 
| 2010 - 2010 | Gestão de Ciência e Tecnologia | Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Psicologia, Espanha | 
| 2009 - 2010 | Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) | Universidad Autonoma de Barcelona- Centre Visió por Computació, Espanha | 
Docência no Ensino Superior
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento | Empregador | |
|---|---|---|
| 2024/09 - Atual | Professor Associado Convidado (Docente Universitário) | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | ||
| 2018/05/01 - 2018/09/01 | Assistente (Docente Universitário) | Universidad de la República Uruguay Facultad de Información y Comunicación, Uruguai | 
| 2016/04/01 - 2018/08/01 | Assistente (Docente Universitário) | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
Outros
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento | Empregador | |
|---|---|---|
| 2009/09/01 - 2010/09/01 | Assistant of the Corporate Learning Director of Harvard Business School in Europe | Harvard Business School, Estados Unidos | 
| 2010/01/04 - 2010/06/07 | Study of the use of eye-tracker’s devices in the Iberian Peninsula | Alt64, Espanha | 
Projetos
            Bolsa
| Designação | Financiadores | |
|---|---|---|
| 2025/07/23 - Atual | • SignPain: Enhancing Pain Communication between Deaf Patients and Healthcare Professionals through a Digital Intervention SIGN-PAIN Bolseiro de Cientista Convidado
                                     Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal | Em curso | 
| 2025/05/31 - Atual | A Virtual Reality Game To Transform Attitudes About Climate Change CMU_PRR_VR Investigador responsável
                                     Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal | Em curso | 
| 2024/09 - 2025/08 | Misinformation/Disinformation and Generative AI: Building Young Refugees' Skills  RAi UK Skills Pillar funding call_Misinformation/Disinformation and Generative AI: Building Young Refugees' Skills and Capacities
                                    
                                  Bolseiro de Cientista Convidado
                                     Northumbria University, Reino Unido | Responsible AI UK Em curso | 
| 2012/06/15 - 2016/02/08 | PERCEÇÃO DO MOVIMENTO: PRÉ-ATIVAÇÃO NEURONAL E O MECANISMO DE FACILITAÇÃO ESPACIAL - INVESTIGAÇÃO TRANSDISCIPLINAR ENTRE PSICOLOGIA
                                 COGNITIVA E NEUROBIOLOGIA SFRH/BD/77098/2011 Bolseiro de Doutoramento
                                     Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluído | 
| 2010 - 2011 | DTV4All DTV4All Bolseiro de Investigação
                                     European Commission, Bélgica | 
Projeto
| Designação | Financiadores | |
|---|---|---|
| 2023/10/01 - 2025/09/30 | E-games Bolseiro de Pós-Doutoramento
                                     Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal | European Union Em curso | 
| 2023/01/18 - 2025/02/28 | Spatial Data Science Services for COVID-19 Pandemic DSAIPA/DS/0115/2020 Investigador responsável
                                     Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal | Em curso | 
| 2021/03/01 - 2024/08/29 | LEMON, LEtter learning through MOtor training: Neurocognitive specialization for the written code investigated with electrophysiological,
                                 eye-tracking, and computational tools PTDC/PSI-GER/3281/2020 Universidade do Algarve, Portugal Universidade do Algarve Centro de Investigação em Biomedicina, Portugal FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Em curso | 
| 2023/01/01 - 2024/06/30 | Plug n' Play: Exploring Asymmetry and Modularity for Inclusive Game Design 2022.08895.PTDC FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal Katholieke Universiteit Leuven, Bélgica | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Em curso | 
| 2023/01/01 - 2024/06/30 | Virtual Reality Accessible to Visually Impaired People 2022.08286.PTDC FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Em curso | 
| 2022/03/01 - 2023/05/28 | Exploring the Transfer of Agency to Older Adults in HRI CMU/TIC/0026/2021 FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluído | 
| 2019/01 - 2021/01/31 | SmartFeeding4Kids PTDC/PSI-GER/30432/2017 Investigador
                                    
                                  | Fundação para a Ciência e a Tecnologia | 
| 2018/12/01 - 2020/11/30 | Usable Intrusion Detection & Response on Personal Mobile Devices n30347, ref AAC 02/SAICT/2017 Bolseiro de Pós-Doutoramento
                                     Universidade de Lisboa Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia | 
| 2017 - 2019 | Study of the modulations of the effect of metaphorical assignments in lexical-semantic and discursive-semantic processing ANII_FCE_3_2016_1_127048 Investigador
                                    
                                  | |
| 2017/04 - 2018/07 | Technology for inclusion. New tools for special education FSED_2_2016_1_131112 Investigador responsável
                                     Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion ANII Concluído | 
| 2016 - 2017 | Tangible Education. New modalities of interaction for learning. FSED_2_2015_1_120888 Investigador responsável
                                    
                                  | National Agency for Investigation and Innovation (ANII) Concluído | 
| 2016 - 2017 | Measurement of executive functions through integrable technologies in digital devices FSED_2_2015_120918 Investigador responsável
                                    
                                  | National Agency for Investigation and Innovation (ANII), Uruguay | 
| 2016 - 2017 | Playing and strengthening math skills with Vektor -new digital tools VEKTOR2015 Investigador responsável
                                    
                                  | |
| 2015 - 2017 | Numerical Cognition: from spatial and temporal perception to math CSIC_COGNUM Investigador
                                    
                                  | Universidad de la República Comisión Sectorial de Investigación | 
Outro
| Designação | Financiadores | |
|---|---|---|
| 2014 - 2014 | Children's expectations about training games ExpCogNum2014 Investigador responsável
                                     University of Harvard - Lab for Developmental Studies, Estados Unidos | Concluído | 
| 2012 - 2014 | Creation of a screening tool in game format for ADHD children. MV_ANII_PT_TDAH Investigador
                                     Agencia Nacional de Investigacion e Innovacion ANII, Uruguai | Concluído | 
Produções
            Publicações
| Artigo em conferência | 
 | 
| Artigo em revista | 
 | 
| Artigo em revista (magazine) | 
 | 
| Capítulo de livro | 
 | 
| Poster em conferência | 
 | 
| Tese / Dissertação | 
 | 
Atividades
            Apresentação oral de trabalho
| Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) | |
|---|---|---|
| 2020 | Exploring Accessible Programming with Educators and Visually Impaired Children. | Interaction Design and Children Conference (IDC’20), London (virtual) | 
| 2020 | Technology and Education for all: Enhancing learning experiences through Tangible User Interfaces for young children with mixed visual-abilities. | Talks at the Department of Informatic, Universidade de Lisboa | 
| 2019 | A Tangible Math Game for Visually Impaired Children. | 21th International Conference on Computers and Accessibility (ASSETS’19) | 
| 2018 | Visual perception for educators. | Postgraduate course Contributions of Cognitive Sciences to Education. | 
| 2016/11/02 | Cognition does matter! | Seminar at The Global Net of Learning Ceibal Foundation (Montevideo, Uruguai) | 
| 2016/05/05 | Perception and representation. Seminar at Master Cognitive Sciences | Master Cognitive Science Interdisciplinary space, UDELAR, Montevideo, Uruguay  (Montevideo, Uruguai) | 
| 2014 | Approximate number system, training games and expectations. | Seminar at BU Child Cognition Lab, University of Boston. Boston, US | 
| 2014 | Apparent motion provokes Spatial facilitation. | Seminar at Champalimaud Foundation Lisboa, Portugal | 
| 2011 | Spatial facilitation and motion | Seminar at IBILI, Coimbra, Portugal | 
| 2011 | Simposium III “Motion in vision”: Motion influences Time | Fourth Iberian Conference on Perception. Mallorca, Spain | 
| 2007 | Time perception and motion environments. | Seminar "Perception, Communication and Time", Universidad Autónoma de Barcelona, UAB, Spain. | 
| 2004 | Review: autobiographical memory. | Taules Rodones sobre el camps de aplicació en Psicologia de la Memoria. Faculty of Psychology, UAB, Spain | 
Orientação
| Título / Tema Papel desempenhado | Curso (Tipo) Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2024/09 - Atual | A Child-deprivation Monitoring System for Schools Orientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2024/09 - Atual | Co-designing an AI Toolikit With/ For Children Coorientador | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal | 
| 2024/09 - Atual | Exploring Artificial Intelligence into Outdoor Play Experiences for Young Children Orientador | Exploring Artificial Intelligence into Outdoor Play Experiences for Young Children (Doutoramento) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2024/09 - Atual | Community-driven Digital Storytelling: Preserving Memories, Fostering Civic Engagement, and Improving Digital Literacy Orientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2023 - Atual | A Framework for Emotion Regulation Through Multisensory Digital Storytelling and Tangibles Orientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2022 - Atual | Creating Empathy with Interactive Digital Games Orientador | Universidade da Beira Interior Faculdade de Artes e Letras, Portugal | 
| 2023 - 2024 | Socio-technical infrastructuring of civic data for/with NGOs Orientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2023 - 2024 | Refugees Sponsorship Program: Community Building Towards Social Action with technology Orientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2023 - 2024 | Exploring Artificial Intelligence into Outdoor Play Experiences for Young Children Orientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | 
| 2019/10/01 - 2021 | TACTOPI: An Interface for Visually Impaired Children to acquire Computational Thinking through touch stimuli explorations Coorientador | Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal | 
| 2019/10/01 - 2020 | Using Robots to Make Computer Science Accessible to Children with Visual Impairments Coorientador | Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal | 
| 2019/10/01 - 2020 | Multimodal Accesible Programming Environment Aceesible for Children with Visual Impairments Coorientador | Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal | 
| 2019/10/01 - 2020 | Collaborative Programming in Mixed-Ability Classrooms Coorientador | Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal | 
| 2015 - 2016 | Cognition and Theater: Theory of mind, empathy, and creativity in first grade Orientador | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
Organização de evento
| Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) | Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2022/07 - Atual | Workshop Organizer and Lecturer “Co-Designing with Mixed-Ability Groups of Children to   Promote Inclusive Education”.  (2022) Oficina (workshop) (Coorganizador) | |
| 2024 - 2024 | 2024 Communication by Gaze Interaction (COGAIN) symposium (2024/07) Simpósio (Membro da Comissão Organizadora) | |
| 2014 - 2014 | Cognitive psychology education: current situation and perspectives (2014 - 2014) Seminário (Coorganizador) | Universidad de la Republica - Facultad de Psicologia - Centro de Investigacion Basica en Psicologia, Uruguai | 
| 2011 - 2011 | III Advanced Research Seminar on Audio Description (ARSAD)  (2011) Seminário (Membro da Comissão Organizadora) | Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Traducció i d'Interpretació, Espanha | 
| 2009 - 2009 | Winter School on Eye-Tracking Methodology (WSETM'2009) .
                                 Member of the organizing committee and  co-organized and delivered 6 lab sessions and responsible for 3 open-lab sessions
                                 “Data Analysis I” y “Data Analysis II” (total 12 hours).    (2009) Oficina (workshop) (Membro da Comissão Científica) | Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha | 
| 2007 - 2007 | 5th World Congress of Behavioural and Cognitive Therapies (WCBCT) 
                                 European association for behavioural and cognitive therapies, Spain 
                                  (2007) Congresso (Membro da Comissão Organizadora) | 
Participação em evento
| Descrição da atividade Tipo de evento | Nome do evento Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2019 - Atual | Pushing the Boundaries of Participatory Design with Children with Special Needs Oficina (workshop) | IDC Interaction Design and Children, Boise, EEUU (1 day) | 
| 2019 - 2019 | Premier international conference of Human-Computer Interaction. Conferência | ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Association for Computing Machinery, Estados Unidos | 
| 2019 - 2019 | Annual conference that promotes research concentrating on the design, development, and use of interactive technologies for
                                 children. Conferência | ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference Association for Computing Machinery, Estados Unidos | 
| 2019 - 2019 | Premier forum for presenting research on the design, evaluation, use, and education related to computing for people with disabilities
                                 and older adults. Conferência | 21st International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS) Association for Computing Machinery, Estados Unidos | 
| 2019 - 2019 | Learning, Education, and HCI Oficina (workshop) | CHI Conference on Human Factors in Computing Systems | 
| 2019 - 2019 | Evaluating Technologies with and for Disabled Children Oficina (workshop) | CHI Conference on Human Factors in Computing Systems | 
| 2014 - 2014 | One of fifty international applicants to receive fully-funded scholarship to attend to lectures and discussion forums (total
                                 2 weeks) Outro | 4th Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences (LA school). James S McDonnell Foundation, Estados Unidos | 
Júri de grau académico
| Tema Tipo de participação | Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2019 | Contributions to the development of devices with tangible interaction in near space. Arguente principal | Gustavo Sansone (Outro) Universidad de la Republica - Escuela Universitaria Centro de Diseño, Uruguai | 
| 2018 | Creation and playback of in-context tutorials to improve the accessibility of mobile devices. Arguente principal | Leonardo Camacho (Mestrado) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal | 
| 2014 | Undergraduate dissertation. Effects of maturation in the development of attentional networks: an approach from the    theory
                                 of Posner Arguente principal | Macarena Prince Figueroa (Outro) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
| 2014 | Undergraduate Dissertation. Time and Music: The influence of musical tempo in temporal perception | Matias Vitureira (Outro) Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
Arbitragem científica em conferência
| Nome da conferência | Local da conferência | |
|---|---|---|
| 2022 - Atual | International Conference on Advances in Computer-Human Interactions - ACHI | |
| 2023 - 2023 | ACM Conference on Information Technology for Social Good - GoodIT '23 | 
Comissão de avaliação
| Descrição da atividade Tipo de assessoria | Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
|---|---|---|---|
| 2018 - 2018 | Evaluation. Undergraduate practical research
                                 Cognitive and experimental psychology course Avaliador | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
Consultoria / Parecer
| Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2018 - 2018 | Part of the working group for the joint construction of a research agenda with the Integrated National System of Care (SNIC) in Uruguay. | |
| 2017 - 2018 | International consultant expert in the validation of scripts for audiovisual materials within social protection policies aimed to promote parental practices for cognitive development in early childhood. Cognitive Neurology Foundation (Argentina) and the Inter-American Development Bank (BID). | 
Curso / Disciplina lecionado
| Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
|---|---|---|---|
| 2018 - 2018 | Tangible interaction Workshop. | (Postgraduate Certificate) | |
| 2017 - 2017 | Contributions of Cognitive Science to the Design of Human-Computer Interaction | (Postgraduate Certificate) | |
| 2017 - 2017 | Lecturer. Postgraduate course. Contributions of Cognitive Sciences to Education. Interdisciplinary Center on Cognition for Teaching and Learning | Universidad de la Republica Uruguay Espacio Interdisciplinario, Uruguai | |
| 2017 - 2017 | Undergraduate course. Cognitive processes | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2016 - 2017 | Lecturer. Undergraduate course. Cognitive training in infancy | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2015 - 2016 | Lecturer. Undergraduate course. Perception: from sensors to ideas | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2015 - 2016 | Lecturer. Undergraduate course. Experimental Psychology | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2014 - 2015 | Lecturer. Undergraduate course. Vision and art: basic visual perception | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2012 - 2013 | Lecturer. Undergraduate course. Experimental Psychology Faculty of Psychology, UDELAR, Montevideo, Urugua | ||
| 2012 - 2013 | Lecturer. Undergraduate course. Perception, attention and memory | Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | |
| 2011 - 2011 | Postgraduate course. Quantitative methodology on psychology: Psychophysics | Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Psicologia, Espanha | 
Membro de associação
| Nome da associação | Tipo de participação | |
|---|---|---|
| 2019 - Atual | Association for Computing Machinery | 
Membro de comissão
| Descrição da atividade Tipo de participação | Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2013 - 2017 | Member of the Steering Committee of the Center for Basic Research in Psychology, CIBPsi, Universidad de la República, Uruguay. | 
Revisão ad hoc de artigos em revista
| Nome da revista (ISSN) | Editora | |
|---|---|---|
| 2021 - Atual | Cognitive Science | |
| 2019 - Atual | International Journal of Child-Computer Interaction | Elsevier | 
| 2019 - Atual | Proceedings of CHI Conference on Human Factors in Computing Systems | ACM | 
| 2019 - Atual | Proceedings International Conference on Human Robot Interaction | ACM/IEEE | 
| 2018 - Atual | Frontiers in Psychology | |
| 2020 - 2021 | Proceedings of the Interaction Design and Children Conference | ACM | 
Tutoria
| Tópico | Nome do aluno | |
|---|---|---|
| 2015 - 2015 | Digital Training Game of Visuo-Spatial Reasoning, Mathematics and Working Memory: Comparison in two Schools of different Socio-Economic Status | Pauleen Haller | 
| 2014 - 2015 | Study on top-down and bottom-up processes using eye-tracking methodology | Leiticia Montes | 
| 2013 - 2014 | Does it affect the place where we live in our aesthetic choice and the way we look at a painting? | Natalia Villalobos | 
| 2013 - 2014 | Differences in perception of the Ebbinghaus illusion depending on context. | Nicolas del Bono | 
Distinções
            Prémio
| 2025 | Honourable Mention Award Main Paper Track CHI 2025 | 
| 2020 | Best Paper | 
| 2018 | Special Award for Doctoral Studies Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha | 
Outra distinção
| 2020 | Travel Grant to strengthen research studies within the "Perception and Interaccion" Research Line Universidad de la República Comisión Sectorial de Investigación, Uruguai | 
| 2017 | Honourable Mention Award Main Paper Track Association for Computing Machinery, Estados Unidos | 
| 2014 | 1st prize - Award for research publication Facultad de Psicología Universidad de la República, Uruguai | 
| 2014 | Investigation internship to research at the Lab for Developmental Studies at University of Harvard, Boston, US | 
| 2014 | Grant to assist to the 4th Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences James S McDonnell Foundation, Estados Unidos | 
| 2013 | Travel Grant for poster presentation at the European Conference on Visual Perception International Brain Research Organization, França | 
| 2012 | PhD research funded by the Fundação para a Ciencia e a Tecnologia Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | 
| 2011 | Investigation internship to research at the Center for Basic Research in Psychology, Uruguay Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal | 
| 2010 | Master thesis: Honor CUM LAUDE Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha | 
| 2009 | DRAC Research Internship to research at the Human Evolution and Cognition  Research Group, EVOCOG, UIB, Spain Joan Lluís Vives Institute , Espanha | 
