???global.info.a_carregar???
Anne-France Beaufils was born in 1965 in Paris, France and lived in Geneva, Switzerland, for 3 years, where she worked for the International Red Cross and Red Crescent Societies League. She holds a PhD in Languages and Cultures Didactics from the Université de La Sorbonne Nouvelle, Paris, France (2007). She has been teaching foreign languages in various Portuguese universities since 1998. At present, she is an Assistant Professor at Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, Portugal, where she has taught French Language, French Culture and Technical Translation. She is member of the Research Centre For Communication and Culture (CECC), Lisboa, Portugal. She is also founder and director of the Portuguese professional language institute AFB Línguas. She has created French and Portuguese for Foreigners online interactive learning programmes. Her research areas are adult education, language teaching and e-learning. Her recent studies have been focused on collaborative and interclasses activities in foreign language classes.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Anne-France Marie Ghyslaine Beaufils

Nomes de citação

  • Beaufils, Anne-France

Identificadores de autor

Ciência ID
A11B-064C-4110
ORCID iD
0000-0003-4952-6866

Domínios de atuação

  • Humanidades - Línguas e Literaturas

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Francês (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Português Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2001/09/01 - 2007/09/27
Concluído
Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3 (Doutoramento)
Especialização em Languages and Cultures Didactics
Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, França
"Formation à l’anglais : comment expliciter les besoins des apprenants ?" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2016/09/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade Católica Portuguesa, Portugal
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Samir Rodrigues Haddad; Abílio Oliveira; Anne-France Beaufils. "Telecentres as promoters of digital citizenship amongst poor populations in Belo Horizonte, Brazil". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, Sevilha, 2022.
    Publicado
  2. Anne-France Beaufils; Jane Rodrigues Duarte. "The learning diary". 2021.
    10.21125/inted.2021.1528
  3. Anne France Marie Ghyslaine Beaufils; Jane Rodrigues Duarte. "Does one size fit all?". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, Sevilha, 2019.
    Publicado • 10.21125/iceri.2019.1913
  4. Anne France Marie Ghyslaine Beaufils; Jane Rodrigues Duarte. "To ICT or not to ICT: developing writing skills in an EFL professional training course". Trabalho apresentado em 10th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, 2018.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2018.1444
  5. Anne France Marie Ghyslaine Beaufils; Samir Rodrigues Haddad; Abílio Oliveira. "College students with a movie camera: how they may be motivated to learn by themselves?". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, Sevilha, 2016.
    Publicado • 10.21125/iceri.2016.1800
  6. Jane Rodrigues Duarte; Anne France Marie Ghyslaine Beaufils. "Flip or toss: the importance of assessment in b-learning courses". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, Madrid, 2012.
    Publicado
  7. Anne France Marie Ghyslaine Beaufils. "Um painel de bordo para a avaliação da formação". Trabalho apresentado em Simpósio Internacional "Ativação do Desenvolvimento Psicológico”, Aveiro, 2006.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Chantal Louchet; Anne-France Beaufils. "Superchiens: une expérience collaborative en classe de FLE". RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning 7 1 (2024): 1-17. http://hdl.handle.net/10400.14/48030.
    Acesso aberto • Publicado • 10.34627/redvol7iss1e202405
  2. Chantal Louchet; Anne-France Beaufils; Ludovic Heyraud. "L'échange authentique en classe de langue". Le Français Dans Le Monde 430 (2020): 36-37. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/916515fe-6c25-47d6-899c-8ec03bf0a1e0.
Capítulo de livro
  1. Beaufils, Anne-France. "ÉCRITURE COLLABORATIVE EN COURS DE LANGUE ÉTRANGÈRE". Portugal, 2019.
  2. Anne France Marie Ghyslaine Beaufils; Chantal Louchet. "Écriture collaborative en cours de langue étrangère: une expérience entre des étudiants universitaires en France et au Portugal". In Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior, 68-94. Universidade do Porto, 2019.
    Publicado • 10.21747/9789898969217/paraa4
Livro
  1. Beaufils, Anne-France. Formation à l’anglais : comment expliciter les besoins des apprenants ?. Alemanha. 2012.
  2. Anne France Marie Ghyslaine Beaufils. Formation à l’anglais : comment expliciter les besoins des apprenants ?: un dispositif mis en place en entreprise. Éditions Universitaires Européennes. 2012.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Chantal Marie Joelle Louchet; Anne-France Beaufils. "Place des activités collaboratives asynchrones pour renforcer l’apprentissage du français". Trabalho apresentado em International Conference Aprolínguas 2021, Algarve, 2021.
    Publicado
  2. Chantal Louchet; Anne-France Beaufils. "Le clavardage, outil privilégié en classe de langue étrangère en temps de pandémie". Trabalho apresentado em International Conference Aprolínguas 2021, Algarve, 2021.
    Publicado
  3. Anne France Beaufils; Jane Duarte. "Journaling in times of COVID-19: remote emergency learning through the eyes of higher education students". Trabalho apresentado em International techLING Congress, Aveiro, 2020.
    Publicado
  4. Anne-France Beaufils; Chantal Louchet. "Collaborative writing in foreign language classes". Trabalho apresentado em Colóquio Internacional Aprolínguas 2018, Porto, 2018.
    Publicado
Revisão de livro
  1. Anne-France Beaufils. "Norman F. Davies (ed), System, 31/3: Pergamon Press, vol. 31, p. 315-415, sept. 2003". 23, 1 (2004): 152-155.
    Publicado • 10.4000/apliut.3530
Tese / Dissertação
  1. Beaufils, Anne-France. "Explicitation des besoins des adultes en formation à l’anglais en entreprise: une expérience au Portugal". 2007. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/a3f4a231-bed4-41a3-bb64-7d4958cf3903.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/11/07 Superchiens : une expérience collaborative en classe de FLE 3º Congresso Internacional Inovação e Tecnologia no Ensino das Línguas
(Lisboa, Portugal)
2022/11/07 TELECENTRES AS PROMOTERS OF DIGITAL CITIZENSHIP AMONGST POOR POPULATIONS IN BELO HORIZONTE, BRAZIL International Conference of Education, Research and Innovation
International Academy of Technology, Education and Development (Sevilha, Espanha)
2020/10/15 Journaling in times of COVID-19: Remote Emergency Learning through the eyes of higher education students International techLING Congress
(Aveiro, Portugal)
2018/09/21 Collaborative writing in foreign language classes Colóquio Internacional Aprolínguas 2018
(Porto, Portugal)
2018/09/20 Écriture collaborative en cours de langue étrangère: une expérience entre des étudiants universitaires en France et au Portugal Colóquio Internacional Aprolínguas 2018
(Porto, Portugal)
2018/07/02 To ICT or not to ICT: developing writing skills in an EFL professional training course 10th International Conference on Education and New Learning Technologies
(Palma, Espanha)
2016/11/14 College Students with a movie camera: how they may be motivated to learn by themselves? International Conference of Education, Research and Innovation
(Sevilha, Espanha)
2012/11/19 Flip or Toss: The Importance of Assessment in B-Learning Courses International Conference of Education, Research and Innovation
(Madrid, Espanha)