???global.info.a_carregar???
Cristiana Esteves Araújo graduated in 2014 in Medical Informatics from IPCA (Instituto Politécnico do Cávado e do Ave), and in 2016 she completed her master’s degree in Computer Engineering with the thesis “Building the Museum of the Person based on a CIDOC-CRM/FOAF/DBpedia Ontology” at the Universidade do Minho. Cristiana Araújo, since 2017, is an Assistant Lecture and Researcher in the Department of Informatics at the Universidade do Minho. She is co-supervisor of M.Sc. theses (6) and undergraduate projects (6) in the areas of: Computational Thinking, Teaching/Learning Computer Programming, Game-Based Learning, Adult Learning, Ontologies, Virtual Museums, Knowledge/Information Representation and Processing, Document Annotation and Program Generation. She has published 4 chapters in books, 3 articles in journals and 11 articles in international conferences. Cristiana in 2017, participated in the international research project “Norma-Simplex: an infrastructure for legal documents analysis, assessment, and re-factoring”, at UNU-EGOV (University of the United Nations - Guimarães), through a research grant (3 months). Since 2019, she has been a research fellow in the international research project “NetLang: The Language of Cyberbullying: Forms and Mechanisms of Online Prejudice and Discrimination in Annotated Comparable Corpora of Portuguese and English”, supported by FCT, at the Universidade do Minho.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Cristiana Esteves Araújo

Nomes de citação

  • Araújo, Cristiana
  • Cristiana Araújo
  • Araújo, C.

Identificadores de autor

Ciência ID
AA11-F5E1-AD17
ORCID iD
0000-0002-9656-3304

Endereços de correio eletrónico

  • decristianaaraujo@hotmail.com (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências da Engenharia e Tecnologias - Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática
  • Ciências da Engenharia e Tecnologias - Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2020/01/29
Concluído
Inteligência Emocional (3h) (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
n/a
2019/09/24
Concluído
Processos de Autorregulação em Sala de Aula (3h) (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
n/a
2019/09/21
Concluído
Neurociência, Integração Sensorial, Atenção/Emoção (4h) (Outros)
Centro Neurosensorial, Portugal

Centro de Formação de Escolas dos Concelhos de Barcelos e Esposende, Portugal
n/a
2019/09/04 - 2019/09/05
Concluído
IV Encontro sobre Inovação Pedagógica SUPERTABi (17h) (Outros)
SUPERTABi Project, Portugal
n/a
2019/07/16
Concluído
I Encontro Make it Pedagogical - projetos de inovação pedagógica: o papel das tecnologias digitais (8h) (Outros)
Make it Pedagogical, Portugal
n/a
2019/01/30
Concluído
Aulas mais Interativas com Team Based Learning (TBL) (3h) (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
n/a
2018/07/02 - 2018/07/05
Concluído
Learning in the 21st century and neuroscience contributions - Pedagogical innovation, curriculum development and continuing teacher training; Interdisciplinarity, Autonomy and Curricular Flexibility (25h) (Outros)
Casa do Professor, Portugal
10 (10)
2018/02/23 - 2018/05/04
Concluído
Recursos e Metodologias para Construção de Ambientes Educativos Inovadores (25h) (Outros)
Centro de Formação de Escolas dos Concelhos de Barcelos e Esposende, Portugal
10 (10)
2018/02/28
Concluído
Programação e Robótica no Ensino Básico - Probótica, Evento Regional Braga (8h) (Outros)
DGE – Direção-Geral de Educação, Portugal
n/a
2016
Concluído
Master's Degree in Informatics Engineering (Mestrado)
Especialização em Language and Knowledge Processing; Applications Engineering; Software Analysis and Testing; Learning and Knowledge Extraction
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
"Building the Museum of the Person based on a combined CIDOC-CRM / FOAF / DBpedia Ontology" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16 (20)
2014
Concluído
Medical Informatics (Licenciatura)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
"LaundryWare - an application to support the hospital laundry (Barcelos)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
14 (20)
2011
Concluído
Sciences and Technologies (Ensino secundário)
Colégio Didálvi, Portugal
15 (20)
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01/02 - Atual Investigador Contratado (Investigação) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2017/05/01 - 2017/07/31 Investigador Contratado (Investigação) United Nations University Operating Unit on Policy-Driven Electronic Governance, Portugal
United Nations University Operating Unit on Policy-Driven Electronic Governance, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017/02/01 - Atual Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/09/24 - 2018/12/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Agrupamento de Escolas Vale do Tamel, Portugal
Escola Básica de Aborim, Portugal
(...)
2018/01/24 - 2018/06/22 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Agrupamento de Escolas Vale do Tamel, Portugal
Escola Básica de Cossourado, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2014/02/10 - 2014/06/11 Curricular Internship Development of an application (LaundryWare), to support the hospital laundry, specialized in the manage must of the washing process of uniforms. Hospital de Santa Maria Maior, EPE , Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2019/01/02 - Atual The Language of Cyberbullying: Forms and Mechanisms of Online Prejudice and Discrimination in Annotated Comparable Corpora of Portuguese and English
Bolseiro de Investigação
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2017/05/01 - 2017/07/31 Norma-Simplex: an infrastructure for legal documents analysis, assessment, and re-factoring
PTDC/LLT-LIN/29205/2017
Bolseiro de Investigação
United Nations University Operating Unit on Policy-Driven Electronic Governance, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Lima, Lázaro V O; Araujo, Cristiana; Magalhães, Luis G.; Henriques, Pedro Rangel. "Learning Resources with Augmented Reality". Trabalho apresentado em 1st International Computer Programming Education Conference (ICPEC), Vila do Conde, 2020.
    Aceite para publicação
  2. Teixeira, Salete; Barbosa, Diana; Araújo, Cristiana; Henriques, Pedro Rangel. "Improving game-based learning experience through game appropriation". Trabalho apresentado em 1st International Computer Programming Education Conference (ICPEC), Vila do Conde, 2020.
    Aceite para publicação
  3. Lima, Lázaro V O; Araujo, Cristiana; Magalhães, Luis G.; Henriques, Pedro Rangel. "Training the Computational Thinking with Augmented Reality". Trabalho apresentado em 7th International Conference on Educational Technologies 2020 (ICEduTech 2020), São Paulo, 2020.
    Publicado
  4. Teixeira, S.; Boas, R.V.; Oliveira, F.; Araujo, C.; Henriques, P.R.. "OntoJogo: An Ontology for Game Classification". 2020.
    10.1109/SeGAH49190.2020.9201876
  5. Araujo, C.; Lima, L.V.O.; Henriques, P.R.. "An Ontology based approach to teach Computational Thinking". Trabalho apresentado em 2019 International Symposium on Computers in Education, SIIE 2019, Tomar, 2019.
    10.1109/SIIE48397.2019.8970131
  6. Martins, L.F.; Araújo, C.; Henriques, P.R.. "Digital collection creator, visualizer and explorer". Trabalho apresentado em SLATe'2018 - 7th International Symposium on Languages, Applications and Technology, Coimbra, 2019.
    10.4230/OASIcs.SLATE.2019.15
  7. Cruz, Tiago; Araujo, Cristiana; Henriques, Pedro Rangel. "Kiko, a Web System to enhance classes based on Lesson Plans". Trabalho apresentado em Challenges 2019: Desafios da Inteligência Artificial, Artificial Intelligence Challenges, Braga, 2019.
    Publicado
  8. Ana Azevedo; Araujo, Cristiana; Henriques, Pedro Rangel. "Micas, a Web Platform to Support Teachers of Computing at School". Trabalho apresentado em Challenges 2019: Desafios da Inteligência Artificial, Artificial Intelligence Challenges, Braga, 2019.
    Publicado
  9. Pedro Rangel Henriques; Araujo, Cristiana; Isabel Ermida; Idalete Dias. "Scraping News Sites and Social Networks for Prejudice Term Analysis". Trabalho apresentado em International Conference on APPLIED COMPUTING 2019, 2019.
    https://doi.org/10.33965/ac2019_201912L022
  10. Araujo, C.; Henriques, P.R.; Martini, R.G.. "Automatizing ontology population to drive the navigation on Virtual Learning Spaces". 2017.
    10.23919/CISTI.2017.7975754
  11. Araujo, C.; Henriques, P.R.; Martini, R.G.; Almeida, J.J.. "Architectural approaches to build the museum of the person". 2016.
    10.1109/CISTI.2016.7521367
Artigo em revista
  1. Araujo, Cristiana; Pedro Rangel Henriques; Ricardo G. Martini. "Virtual Learning Spaces Creation Based on the Systematic Population of an Ontology". Journal of Information Systems Engineering & Management (JISEM) 3 1 (2018): 1-11.
    https://doi.org/10.20897/jisem.201807
  2. Ricardo G. Martini; Araujo, Cristiana; Pedro Rangel Henriques. "Uma Ontologia CIDOC-CRM para o Museu Virtual da Emigração". Communications and Innovations Gazette (ComInG) 1 1 (2016): 79-90.
    http://dx.doi.org/10.5902/2448190421139
  3. Araujo, Cristiana; Ricardo G. Martini; Pedro Rangel Henriques; José João Almeida. "Building the Museum of the Person from RDF Triples and SPARQL". Communications and Innovations Gazette (ComInG) 1 2 (2016): 1-14.
    http://dx.doi.org/10.5902/2448190422984
Capítulo de livro
  1. Araujo, Cristiana; Martini, Ricardo G; Henriques, Pedro Rangel; Pereira, Maria João Varanda. "Uma Plataforma para criar Ambientes Virtuais de Aprendizagem a partir de um Repositório de Documentos XML: CaVa". In Encuentros digitales: escrituras, colecciones, aprendizajes en español, editado por Menéndez de la Cuesta González, Adrián, 155-180. UCM, 2018.
Livro
  1. Martini, R.G.; Araújo, C.; Henriques, P.R.; Pereira, M.J.V.. CaVa: An example of the automatic generation of virtual learning spaces. 2018.
    10.1007/978-3-319-77703-0_63
  2. Araújo, C.; Martini, R.G.; Henriques, P.R.; Almeida, J.J.. Annotated documents and expanded CIDOC-CRM ontology in the automatic construction of a virtual museum. 2018.
    10.1007/978-3-319-58965-7_7
  3. Martini, R.G.; Araújo, C.; Librelotto, G.R.; Henriques, P.R.. A reduced CRM-compatible form ontology for the virtual emigration museum. 2016.
    10.1007/978-3-319-31232-3_38
  4. Martini, R.G.; Araújo, C.; Almeida, J.J.; Henriques, P.R.. OntoMP, an ontology to build the museum of the person. 2016.
    10.1007/978-3-319-31307-8_67
Relatório
  1. Araújo, Cristiana. 2017. Norma-Simplex: an infrastructure for legal documents analysis, assessment, and re-factoring.
Tese / Dissertação
  1. Araújo, Cristiana. "Building the Museum of the Person Based on a combined CIDOC-CRM/ FOAF/ DBpedia Ontology". Mestrado, Universidade do Minho, 2016.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020/01/22 Programação de Computadores e Pensamento Computacional Seminar -- Programação de Computadores & Pensamento Computacional
Escola Secundária com 3° ciclo Henrique Medina (Esposende, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2020 - Atual A Support System for the Analysis and Cataloging of Posts and Comments extracted from Newspapers and Social Networks
Coorientador
Licenciatura em Ciências da Computação (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - Atual Adequa, a platform for choosing Games suitable to Students’ Profile
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - Atual CnE-Ar: Teaching of Computational Thinking to Adults in Reconversion
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - Atual ONTODL + An ontology multiprocessing compiler
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 Support system for ingesting and cataloging posts and comments
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Outra)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2019 Micas, a Web Platform to support Teachers of Computing at School
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2019 Kiko, a lesson planner system to enhance classes
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2019 CortaColaEspia: Creation, Integration and Exploration of Digital Collections
Coorientador
Mestrado em Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 Micas: a box of Logical Games for the Teaching of Computational Thinking
Coorientador
Licenciatura em Ciências da Computação (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2017 Pagelas in MySQL and Python, database-oriented version
Coorientador
Licenciatura em Ciências da Computação (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2017 XML document translator of the Museum of the Person for an Ontology in triples RDF
Coorientador
Licenciatura em Ciências da Computação (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho, Portugal
2016 - 2016 A XML to RDF-triples Translator
Coorientador
Licenciatura em Ciências da Computação (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2019/11/29 - 2019/11/29 International NetLang Research Project Meeting & Workshop, promoted by the NetLang Project (2019/11/29 - 2019/11/29)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2020/02 - Atual Computing and Programming Licenciatura em Geologia (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2020/02 - Atual Introduction to Programming for Everyone Opção Uminho (vários cursos) (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2019/09 - 2020/01 Seminar Mestrado em Ensino de Informática (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2019/09 - 2020/01 Introduction to Informatics Licenciatura em Arqueologia (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2018/09/24 - 2019/12/31 Atividades Lúdico-Expressivas (areas: Dramatic expression) Atividades de Enriquecimento Curricular (AEC) (Ensino básico 1º ciclo) Agrupamento de Escolas Vale do Tamel, Portugal
2019/02 - 2019/07 Information Systems II Mestrado Ensino de Informática (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2019/02 - 2019/07 Programming Paradigms II Mestrado Ensino de Informática (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2018/09 - 2019/01 Information Systems I Mestrado Ensino de Informática (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2018/09 - 2019/01 Programming Paradigms I Mestrado Ensino de Informática (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2018/02 - 2018/07 Computing and Programming Licenciatura em Geologia (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2017/09 - 2018/07 Seminar Mestrado Ensino de Informática (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2018/01/24 - 2018/06/22 Atividades Lúdico-Expressivas (areas: Literature, Science and Games) Atividades de Enriquecimento Curricular (AEC) (Ensino básico 1º ciclo) Agrupamento de Escolas Vale do Tamel, Portugal
2017/09 - 2018/01 Grammar Engineering Mestrado Integrado em Engenharia Informática (Mestrado integrado) Universidade do Minho, Portugal
2017/02 - 2017/07 Computing and Programming Licenciatura em Geologia (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
Distinções

Outra distinção

2011 Certificate of Merit “Quadro de Excelência” in the 12th year of schooling, in the academic year 2010/2011.
Colégio Didálvi, Portugal