???global.info.a_carregar???
Uaiana Prates is a researcher on the WAY Project (Who sAw You then and who sees you now) at the Laboratory of Distance Education and eLearning (LE@D) at the Universidade Aberta (UAb) of Portugal. She is also a collaborative researcher at the Centre for Research and Innovation in Education (inED) at the School of Education (ESE) of the Polytechnic Institute of Porto (P.Porto). She holds a degree in Mathematics Teacher Education from the Federal University of Pernambuco (2008), Brazil, a master’s degree in Education from the Federal University of São Carlos (2011), Brazil, and a Ph.D. in Education from the University of Lisbon (2022), Portugal. Her research experience focuses on Education and Technology, emphasizing the following areas: Distance Education, Education and Technology, Mathematics Teacher Education, Communities of Practice, Activity Theory, pre-service teacher education, and Initial Teacher Education.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Uaiana Prates

Nomes de citação

  • Prates, Uaiana

Identificadores de autor

Ciência ID
321A-F445-A934
ORCID iD
0000-0003-4778-0772

Endereços de correio eletrónico

  • uaiana@ese.ipp.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 225073480 (Profissional)

Moradas

  • Rua Dr. Roberto Frias, 602, 4200-465, Porto, Porto, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2021
Concluído
Educação (Doutoramento)
Especialização em Especialidade: Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"The Mathematics Teachers Education in Distance Education in Brazil." (TESE/DISSERTAÇÃO)
2019/09 - 2020/02
Concluído
Winter Scholl - Adult Education Academy on Comparative Studies in Adult and Lifelong Learning (Outros)
Especialização em Adult Education
Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Alemanha
2013 - 2013
Concluído
Feedback: Improvement and Reflection. (Feedback: aprimoramento e reflexão.) (Outros)
Universidade Federal de São Carlos, Brasil
2009/02/01 - 2011/02/01
Concluído
Masters' in Education (Mestrado)
Especialização em Teaching and Learning Processes
Universidade Federal de São Carlos, Brasil
"A Atividade Orientadora de Ensino como Mediação no Desenvolvimento de um Jogo Computacional" (TESE/DISSERTAÇÃO)
A
2008
Concluído
Licenciatura em Matemática (Licenciatura)
Universidade Federal de Pernambuco, Brasil
"O Ladrilhamento do Plano Euclidiano" (TESE/DISSERTAÇÃO)
n/a
Percurso profissional

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/01/13 - 2022/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Escola Secundária Josefa de Óbidos, Portugal
2008/06 - 2008/12 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio Exponente, Brasil
Colégio Exponente, Brasil

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/10/01 - Atual Researcher Universidade Aberta, Portugal
Universidade Aberta, Portugal
2023/03/01 - 2024/02/29 Researcher Instituto Politécnico do Porto, Portugal
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2017/09/19 - 2022/09/15 PhD Student (contract numbers PD/BI/135361/2017 and PD/BD/143110/2018) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
2014/01/06 - 2017/08/31 Projects Supervisor Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, Brasil
Universidade Virtual do Estado de São Paulo, Brasil
2014/04/01 - 2014/12/31 Mathematics Professional Development Facilitator Fundação de Apoio Institucional ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Brasil
Universidade Federal de São Carlos, Brasil
2010/06 - 2014/03 Online tutor Universidade Federal de São Carlos, Brasil
Universidade Federal de São Carlos, Brasil
2010/09 - 2012/12 Online Educational Facilitator / Supervision of 40 Final Course Papers Fundação de Desenvolvimento da Unicamp, Brasil
Universidade Estadual de Campinas, Brasil
2009 - 2011 Master's Student (CNPq schoolarship) Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Brasil
Universidade Federal de São Carlos, Brasil
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2017 - 2022 Technology Enhanced Learning and Societal Challenges (TELSC)
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2018/11/01 - 2021/12/31 The Mathematics Teachers Education in Distance Education in Brazil.
PD/BD/143110/2018
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2017/11/01 - 2018/10/31 A Mathematics Degree in the B-Learning Model of the Digital Era.
PD/BI/135361/2017
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2019/01/01 - 2019/12/31 Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação
UID/CED/04107/2019
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Daniela Mascarenhas; Uaiana Prates; Mário Cruz. "THE DIGITAL SKILLS OF TEACHER TRAINERS AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION IN PORTUGAL". 2023.
    10.21125/edulearn.2023.0888
  2. Prates, U.; Matos, J.F.. "PRE-SERVICE MATHEMATICS TEACHERS’ PERCEPTIONS IN DISTANCE TEACHER EDUCATION PROGRAMS IN BRAZIL". 2021.
Artigo em revista
  1. Uaiana Prates; João Matos; Mário Cruz; Daniela Mascarenhas; Cláudia Maia-Lima. "GUIDELINES FOR PLANNING AND IMPLEMENTING A BLENDED LEARNING TEACHER EDUCATION PROGRAM: A COMMUNITY OF PRACTICE PERSPECTIVE". PRATICA - Multimedia Research Journal on Pedagogical Innovation and e-Learning Practices (2023): Vol. 6 N.º 1 (2023):-COVID. https://parc.ipp.pt/index.php/elearning/article/view/5001.
    10.34630/PEL.V6I1.5001
  2. Prates, Uaiana; Matos, João Filipe. Autor correspondente: Prates, Uaiana. "Collaboration in the Context of Initial Mathematics Teachers Education in Distance Education in Brazil (A Colaboração no Contexto da Formação Inicial de Professores de Matemática da EaD no Brasil)". Sisyphus - Revista de Educação 9 2 (2021): 135-153. https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/21773.
    Acesso aberto • Publicado • 10.25749/SIS.21773
  3. Prates, Uaiana; Matos, João Filipe. "Mathematics Education and Distance Learning: a systematic literature review (A Educação Matemática e a Educação a Distância: uma revisão sistemática da literatura)". Bolema: Boletim de Educação Matemática 34 67 (2020): 522-543. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a09.
    10.1590/1980-4415v34n67a09
  4. E Silva Prates, Uaiana; De Sousa, Maria Do Carmo. "TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME (Atividade orientadora de ensino: contribuições para o desenvolvimento de um jogo computacional)". Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação 8 (2014): 136. http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v8e02014136-156.
    10.19177/prppge.v8e02014136-156
  5. Cármen Passos; Priscila Azevedo; Prates, Uaiana; Sandra Oliveira; Gisele Paez. Autor correspondente: Cármen Passos. "The Supervised Internship in the Mathematics Teaching Program at UFSCar: Who teaches and who learns in this context? (O Estágio Supervisionado na Licenciatura em Matemática da UFSCar: quem ensina e quem aprende nesse contexto?)". Perspectivas da Educação Matemática 4 (2012): 61-83.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. Prates, Uaiana; Matos, João Filipe. Autor correspondente: Prates, Uaiana. "The Pedagogical Projects of Distance Learning Mathematics Teaching Programs and Participation in Communities of Practice (Os Projetos Pedagógicos dos cursos de Licenciatura em Matemática da EaD e a participação em Comunidades de Prática)". In Educação, Tecnologia e Design: games, blended learning, metodologias ativas e formação de professores., editado por João Mattar; Daniela Karine Ramos, 37-47. São Paulo, Brasil, 2019.
    Publicado
  2. Prates, Uaiana; Flávio Pires; Luciane Bertini. "Teaching Guidance Activities in the Mathematical Education notebooks of the National Pact for Literacy at the Right Age: Analyzing Possibilities (Atividades Orientadoras de Ensino nos cadernos de Educação Matemática do Pacto Nacional para Alfabetização na Idade Certa: analisando possibilidades)". In Linguagens em Diálogo: letramentos e suas articulações no trabalho interdisciplinar., editado por Maria Silvia Cintra Martins, 34-41. São Carlos, Brasil: LEETRA, 2014.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Prates, Uaiana; Matos, João Filipe. Autor correspondente: Prates, Uaiana. "Pre-service Mathematics Teachers' Perceptions in Distance Teacher Education Programs in Brazil.". Trabalho apresentado em 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education., Khon Kaen, 2020.
    Publicado
  2. Prates, Uaiana; Matos, João Filipe. "Initial Mathematics Teacher Education in Distance Education (DE).". Trabalho apresentado em CIEAEM 71, Braga, 2019.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Prates, Uaiana e Silva. "The Mathematics Teachers Education in Distance Education in Brazil (A Formação de Professores de Matemática em Educação a Distância no Brasil).". Doutoramento, 2022. http://hdl.handle.net/10451/54897.
  2. Prates, Uaiana e Silva. "The teaching guiding activity as mediation in the development of a computer game (A atividade orientadora de ensino como mediação no desenvolvimento de um jogo computacional)". Mestrado, 2011. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2596.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023 Technological experiences in the initial teachers education: a perspective based on the concept of a community of practice. (Experiências tecnológicas na formação inicial de professores: uma perspectiva a partir do conceito de comunidade de prática.) V INTERNATIONAL SYMPOSIUM and VIII NATIONAL ON DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION
Universidade Federal do Maranhão (Online, Brasil)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2010 - 2010 Participated in the organizing committee of the 10th São Paulo Mathematics Education Meeting (EPEM), held from October 22, 2010, to October 24, 2010, at the Federal University of São Carlos (UFSCar) in collaboration with the University of São Paulo (USP), on the São Carlos campus, totaling 30 hours. (2010/10/22 - 2010/10/24)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Federal de São Carlos, Brasil

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/11/23 - 2023/11/23 Facilitated the flash course titled 'EXPLORING TECHNOLOGICAL TOOLS IN HIGHER EDUCATION,' with a duration of 1 hour, organized online on November 23, 2023, by the Pedagogical Innovation Center of the Polytechnic Institute of Porto. Flash Course (Outros) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2010 - 2014 Subjects taught: Languages: Mathematics 1; Languages: Mathematics 2; Teaching Practice II: Building a Critical-Reflective Perspective on the Educational Reality. (Licence) Universidade Federal de São Carlos, Brasil
2010 - 2012 Subjects: Sets, Relations, Equations, and Quadratic Function; Metric and Spatial Geometries, Plane Trigonometry; Combinatorics, Probability, Basic Statistics; Polynomials and Algebraic Equations, Study of Functions and Graphs. (Postgraduate Certificate) Fundação de Desenvolvimento da Unicamp, Brasil