???global.info.a_carregar???
Ana Maria Reis d Azevedo Breda holds a Ph D. in Pure Mathematics in the specialization of geometry and topology by the University of Southampton, U. She is an associated professor with habilitation at the University of Aveiro, Portugal, member of the Center for Research and Development in Mathematics and Applications CIDMA, member of the ICMI .PT and coordinator of the multidisciplinary thematic strand GEOMETRIX. During is academic career she has been a visiting professor at several universities in Brazil, United States of America and Canada and has participated, as team member or principal investigator) in research projects in mathematics financed by the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT) and Gulbenkian Foundation. She was President of the Portuguese Mathematical Society (SPM) at a regional level and Vice-President at a national level; Director of the Mathematics Department of the University of Aveiro, Coordinator of the Scientific Committee of the referred Department, Coordinator of the research group Algebra and Geometry of the Center for Research & Development in Mathematics and Applications (CIDMA) and member of the team that developed the National Mathematics Curriculum for Basic Education. Since 2000, she is the coordinator of the Thematic Line Geometrix, winner of the prize Scientific and Technological Innovation Jaime Filipe. Geometrix is an interdisciplinary research line bringing together, among others, mathematicians, computer scientists, educators and graphic designers, with the purpose of developing formal and non-formal learning environments, covering research topics in the areas of Mathematics, Technology and Mathematical Education. Geometrix also encompasses extension activities relating mathematics / culture / community / university in partnership with national and international institutions and companies. Has several publications and (invited) communications (at national and international level). She organized several international conferences and was president and member of the scientific committee of several national and international events. Responsible for different curricular modules of engineering, science and future teachers of Mathematics has published, within this context, several textbooks. With extensive experience in the supervision of master and Ph.D thesis, she has supervised, theses that for their scientific value were worthy prizewinners.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Maria Reis d Azevedo Breda

Nomes de citação

  • Breda, Ana

Identificadores de autor

Ciência ID
811A-8F7A-2169
ORCID iD
0000-0001-7076-707X
Google Scholar ID
p7Hy1MIAAAAJ
Researcher Id
I-9201-2019
Scopus Author Id
8440859800

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Matemática - Matemática Pura
  • Ciências Exatas - Matemática - Matemática Aplicada
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2005
Concluído
Agregação em Matemática (Título de Agregado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"D-pavimentações esféricas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovada por unanimidade
1989
Concluído
PhD in Mathematical Sciences (Doctor of Philosophy)
University of Southampton, Reino Unido
"Isometric Foldings" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovada por unanimidade
1986
Concluído
Mestrado em Física Matemática (Mestrado)
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
"Geometria das aplicações distância e altura" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom por unanimidade
1982
Concluído
Licenciatura em Matemática - Ramo Matemática Pura (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
17 valores
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2005 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
1999 - 2005 Professor Associado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
1993 - 1999 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
1990 - 1993 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade de Coimbra, Portugal
Universidade de Coimbra Departamento de Matemática, Portugal
1986 - 1989 Assistente (Docente Universitário) Universidade de Coimbra, Portugal
Universidade de Coimbra Departamento de Matemática, Portugal
1982 - 1986 Assistente Estagiário (Docente Universitário) Universidade de Coimbra, Portugal
Universidade de Coimbra Departamento de Matemática, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2016/01/01 - 2017/12/30 Ambiente de Aprendizagem Matemática para Autistas ( Fund. Gulbenkian: Processo 143912)
143912
Investigador responsável
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
2010 - 2013 Economicando "Economics for kids"
Investigador
Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
1996 - 2002 Grupos, Álgebras e Geometria (FCT - PRAXIS/PCEX/C/MAT/114/96)
PRAXIS/PCEX/C/MAT/114/96
Investigador
Universidade de Coimbra, Portugal
1992 - 1996 Geometria e Aplicações (FCT-PBIC/C/CEN/1060/92)
Investigador
Universidade de Coimbra, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Iara Monteiro; Ana Breda; Rui Duarte. "PERCEIVING NEEDS FELT BY THE PORTUGUESE COMMUNITY WITH VISION IMPAIRMENT". 2023.
    10.21125/edulearn.2023.0377
  2. Helena Costa; Ana Breda; Teresa Neto. "MATH PATHWAYS EMERGING FROM DESIGN THINKING METHODOLOGY". 2023.
    10.21125/edulearn.2023.0374
  3. Ana Breda; Paula Carvalho; Andreia Hall. "INTERDISCIPLINARY APPROACHES: EXPLORING THE FUSION OF MATHEMATICS, ART, AND CULTURE IN A PROFESSIONAL DEVELOPMENT COURSE FOR MATHEMATICS TEACHERS". 2023.
    10.21125/edulearn.2023.0452
  4. Ana Breda; Catarina Cruz. "SOFT SKILLS IN MATH - NON-FORMAL LEARNING CONTEXTS". 2023.
    10.21125/inted.2023.2348
  5. Catarina Cruz; Ana Breda. "MATHEMATICS AND EMOTIONS: AN UNLIKELY CONNECTION". 2023.
    10.21125/inted.2023.1048
  6. Ana Breda; Paula Carvalho; Andreia Hall. "USING A STEAM APPROACH IN A PROFESSIONAL DEVELOPMENT COURSE FOR MATHEMATICS TEACHERS". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.0018
  7. Ana Breda; Catarina Cruz. "CHILDREN’S LITERATURE: A WAY FOR THE DEVELOPMENT OF MATH AND SOFT SKILLS". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.0434
  8. Sofia Ribeiro; Ana Breda; Eugénio Rocha; David Tinoco. "AUGMENTED REALITY AS AN ASSET TO 3D GEOMETRY: A DIGITAL RESOURCE FOR TEACHERS". 2022.
    10.21125/inted.2022.0162
  9. Sofia Ribeiro; Ana Breda; Eugénio Rocha. "COMPUTATIONAL THINKING IN UPPER-SECONDARY EDUCATION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW". 2022.
    10.21125/inted.2022.0777
  10. "CHILDREN’S LITERATURE: A PATHWAY OF SCIENTIFIC AND DIDACTICAL OPPORTUNITIES". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.0566
  11. Micaela Martins; Ana Breda; Eugénio Rocha; Ricardo Domingues. "CNME A MATH NARRATIVE-BASED SERIOUS GAME". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.0606
  12. Raquel Afonso; Ana Breda; Eugénio Rocha. "GRAPHIC AND MULTIMEDIA DESIGN OF A NARRATIVE-BASED MATH GAME". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.0861
  13. Breda, Ana Maria D'Azevedo; Dos Santos Dos Santos, José Manuel; D¿Azevedo Breda, A.M.; Dos Santos Dos Santos, J.M.. "New classes of monohedral spherical tilings by non-convex spherical hexagons and non-convex spherical Pentagons with GeoGebra". Trabalho apresentado em CATA 2019, Honolulu, 2019.
    Publicado • 10.29007/qk2k
  14. Cruz, C.M.N.; D’Azevedo Breda, A.M.. "Packing of R3 by crosses". 2019.
    10.1145/3343485.3343502
  15. Breda, Ana. "COMBINATORIAL GAMES AS TESTBEDS FOR LEARNING PATTERNS RECOGNITION: THE NIM APP". 2017.
    10.21125/edulearn.2017.1778
  16. Breda, Ana. "LEMA AS A DIGITAL OBJECT MANIPULATION LEARNING ENVIRONMENT". 2017.
    10.21125/edulearn.2017.1604
  17. Santos, Maria Isabel; Ribeiro, Tânia; Breda, Ana; Almeida, Ana Margarida. "REDESIGNING LEMA: A WEB BASED CLASSROOM APPLICATION TO PROMOTE MATHEMATICAL REASONING IN AUTISTIC CHILDREN". Trabalho apresentado em 11th International Conference on Technology, Education and Development (INTED), 2017.
    10.21125/inted.2017.2063
  18. Breda, Ana; Santos, M.I.; Breda, A.; Almeida, A.M.. "Learning Environment for Autism Spectrum Disorders: a universal approach to the promotion of mathematical reasoning". 2016.
    DOI: 10.1145/3019943.3019967
  19. Santos, M. Isabel; Breda, Ana; Almeida, Ana Margarida. "Ambiente digital de aprendizagem promotor do desenvolvimento do raciocínio matemático em alunos com perturbações do espetro do Autismo". Trabalho apresentado em IX Conferência Internacional de TIC na Educação – Challenges 2015 Meio Século de TIC na Educação, 2015.
  20. Breda, Ana; Nogueira, Dulce. "TRIGONOMETRY: FROM THE PAST TO THE FUTURE WITH GEOGEBRA". Trabalho apresentado em 6th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN), 2014.
    Publicado
  21. Breda, Ana; Varum, Celeste; Ferreira, Abigail; Pombo, Pedro. "DIDACTIC ACTIVITIES FOR INTRODUCING CHILDREN TO ECONOMICS". Trabalho apresentado em 5th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN), 2013.
    Publicado
  22. Breda, Ana. "Some insights about PL(7, 2) codes". 2013.
  23. Breda, A.; Rocha, E.; Vasconcelos, A.; Domingues, R.. "Designing effective interactive tools for students learning about geometric transformations". Trabalho apresentado em 1st International Conference on Computer Supported Education, 2009.
    Publicado
  24. Rocha, E.; Breda, A.; Soares, M.; Parreira, T.. "An authoring tool for developing highly interactive digital books : The intbooks platform". Trabalho apresentado em 1st International Conference on Computer Supported Education, 2009.
  25. Breda, A.M.; Rocha, E.M.; Rodrigues, M.M.. "Interactive, collaborative and adaptative learning tools the TexMat example". Trabalho apresentado em 4th International Conference on Web Information Systems and Technologies, 2008.
    Publicado
  26. D'Azevedo Breda, A. M.; Sigarreta, J. M.; Ruesga, P.; Simos, Theodore E.; Psihoyios, George; Tsitouras, Ch.. "Properties of Monohedral f-Triangulations of the Riemannian Sphere". Trabalho apresentado em International Conference on Numerical Analysis and Applied Mathematics, 2007.
    Publicado • 10.1063/1.2790275
  27. Breda, Ana; Bajuelos, A.L.; Castillo, G.. "An XML-based interactive question generator for an adaptive learning environment". Trabalho apresentado em 6th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (SCI 2002)/8th International Conference on Information Systems Analysis and Synthesis (ISAS 2002), 2002.
    Publicado
  28. Breda, Ana; Neto, Maria Teresa. "A teaching strategy for problem solving". Trabalho apresentado em 6th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (SCI 2002)/8th International Conference on Information Systems Analysis and Synthesis (ISAS 2002), 2002.
    Publicado
  29. Breda, Ana; Santos, D.. "Automatic generation of game sceneries using discrete dynamical systems". Trabalho apresentado em 6th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (SCI 2002)/8th International Conference on Information Systems Analysis and Synthesis (ISAS 2002), 2002.
    Publicado
  30. Breda, Ana; Castillo, G.; Bajuelos, A.L.. "Transforming a Web-based courseware in geometry into an adaptive course". Trabalho apresentado em 6th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (SCI 2002)/8th International Conference on Information Systems Analysis and Synthesis (ISAS 2002), 2002.
    Publicado
  31. Breda, Ana. "Proceedings of the Summer School on Differential Geometry, Coimbra, Portugal, September 3–7, 1999". Trabalho apresentado em Proceedings of the Summer School on Differential Geometry, Coimbra, Portugal, September 3–7, 1999, 1999.
    Publicado • Editor
  32. Breda, Ana; Breda D'Azevedo, A. J.. "Monohedral planar f -tilings". Trabalho apresentado em Proceedings of the 1st international meeting on geometry and topology, Braga, Portugal, September 11--13, 1997, 1997.
    Publicado
  33. Breda, Ana. "Isometric foldings of the hyperbolic plane". Trabalho apresentado em Days on topology and geometry, Coimbra, Portugal, May 21, 1996. Coimbra: Universidade de Coimbra, Dept. Mat. Textos Mat., Sér. B. 10, 1-6 (, 1996.
    Publicado
  34. Breda, Ana. "Isometric foldings of Riemannian surfaces of constant curvature". Trabalho apresentado em Studies in mathematics. An homage to Renato Pereira Coelho. Coimbra: Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências e Tecnologia. Universidade de Coimbra, 9-19 (1992)., 1992.
    Publicado
Artigo em jornal
  1. Breda, Ana; Cruz, Catarina N.. "Emotions triggered by children’s literature images", International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 2023, http://hdl.handle.net/10773/39995.
  2. Breda, Ana; Neves, Antonio ; Dos Santos Dos Santos, José Manuel; Lavicza, Zsolt. "Utilising a STEAM-based Approach to Support Calculus Students’ Positive Attitudes Towards Mathematics and Enhance their Learning Outcomes", Open Education Studies, 2023, http://hdl.handle.net/10773/39996.
    10.1515/edu-2022-0210
Artigo em revista
  1. Catarina Neto; Ana Breda. "Children’s Literature: A Contribution to the Emergence of Science in the Early Years". International Journal on Social and Education Sciences (2024):
    https://doi.org/10.46328/ijonses.613
  2. Ana Breda; Catrina Cruz. "Promoting creative and critical thinking in mathematics: an exploratory study". International Scholarly and Scientific Research & Innovation (2024):
  3. Ana Breda; Vanelson Garcia; Nelson Santos. "Teachers’ Perceptions of STEAM Education". International Journal of Technology in Education (2023): https://doi.org/10.46328/ijte.563.
    10.46328/ijte.563
  4. Abel Encarnação; Teresa Neto; Ana Breda. "A formação de professores no âmbito de competências do raciocínio geométrico: uma revisão de literatura". INTERMATHS (2022): https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10477.
    10.22481/intermaths.v3i1.10477
  5. Breda, Ana. "Promover o Raciocínio Geométrico em Alunos com Perturbação do Espectro do Autismo através de um Ambiente Digital". Bolema: Boletim de Educação Matemática (2020): http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a02.
    10.1590/1980-4415v34n67a02
  6. Breda, Ana; Dos Santos, José. "Spherical Tiling with GeoGebra New Results, Challenges and Open Problems". Resonance - Journal of Science Education 24 8 (2019): 861-873. http://dx.doi.org/10.1007/s12045-019-0849-6.
    Publicado • 10.1007/s12045-019-0849-6
  7. Cruz, Catarina N.; dAzevedo Breda, Ana M.. "Restriction conditions on PL(7, 2) codes (3 = |¿i| = 7)". Open Mathematics 16 1 (2018): 311-325. http://dx.doi.org/10.1515/math-2018-0027.
    Publicado • 10.1515/math-2018-0027
  8. Breda, Ana. "A projeção estereográfica no GeoGebra". Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo (2018): http://ria.ua.pt/handle/10773/22403.
    http://ria.ua.pt/handle/10773/22403
  9. Breda, Ana; d'Azevedo Breda, Ana M.; Dos Santos Dos Santos, José. "A new class of monohedral pentagonal spherical tilings with GeoGebra". Portugaliae Mathematica 74 3 (2018): 257-266. http://hdl.handle.net/10773/22148.
    Publicado • 10.4171/PM/2006
  10. Breda, A.M.D.; Dos Santos, J.M.; Breda, Ana; Dos Santos, José Manuel Dos Santos. "Spherical geometry and spherical tilings with GeoGebra". Journal for Geometry and Graphics 22 2 (2018): 283-299. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85062571688&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  11. Santos, Maria Isabel; Breda, Ana; Almeida, Ana Margarida. "Design approach of mathematics learning activities in a digital environment for children with autism spectrum disorders". Educational Technology Research and Development 65 5 (2017): 1305-1323. http://dx.doi.org/10.1007/s11423-017-9525-2.
    10.1007/s11423-017-9525-2
  12. Breda, Ana. "Simetrias nas Cercaduras das Fachadas de Azulejos de Aveiro, usando o GeoGebra". Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo (2017): http://hdl.handle.net/10773/21143.
  13. Breda, Ana Maria D’azevedo; Santos, José Manuel Dos Santos Dos. "Complex functions with GeoGebra". Teaching Mathematics and its Applications 35 2 (2016): 102-110. http://dx.doi.org/10.1093/teamat/hrw010.
    Publicado • 10.1093/teamat/hrw010
  14. d’Azevedo Breda, A. M.; Ribeiro, Patrícia S.. "Deformation of a Class of Dihedral Spherical f-Tilings". Bulletin of the Malaysian Mathematical Sciences Society 40 1 (2016): 473-486. http://dx.doi.org/10.1007/s40840-016-0324-4.
    Publicado • 10.1007/s40840-016-0324-4
  15. Cruz, C. N.; d’Azevedo Breda, A. M.; Pinto, M. R.. "Packing of R2 by Crosses". Mathematica Slovaca 65 5 (2015): 935-956. http://dx.doi.org/10.1515/ms-2015-0063.
    Publicado • 10.1515/ms-2015-0063
  16. Breda, Ana. "The Riemann Sphere in GeoGebra.". Sensos-e, Multimedia Journal of Research in Education (2015): http://hdl.handle.net/10773/16236.
  17. Santos, M.I.; Breda, A.; Almeida, A.M.; Breda, Ana. "Brief Report: Preliminary Proposal of a Conceptual Model of a Digital Environment for Developing Mathematical Reasoning in Students with Autism Spectrum Disorders". Journal of Autism and Developmental Disorders 45 8 (2015): 2633-2640. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84937968269&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s10803-015-2414-9
  18. Breda, Ana; Dawson, Robert; Ribeiro, Patrícia. "Spherical f-tilings by two noncongruent classes of isosceles triangles-II". Acta Mathematica Sinica, English Series 30 8 (2014): 1435-1464. http://dx.doi.org/10.1007/s10114-014-3302-5.
    Publicado • 10.1007/s10114-014-3302-5
  19. Breda, Ana; Dos Santos, José Manuel Dos Santos; Trocado, A.. "O GeoGebra para além da segunda dimensão". Indagatio Didactica 5 (2013): http://geogebra.ese.ipp.pt/index.php/2016-12-04-14-21-27/253-o-geogebra-para-alem-da-segunda-dimensao.
    Publicado
  20. Breda, Ana. "Economic Education Research: Theoretical Foundations and Empirical Research, Directions and Trends in the Past Decades". Journal of Social Science Education (2013):
    10.4119/UNIBI/jsse-v12-i2-117
  21. Ribeiro, P.S.; Breda, Ana; Dawson, Robert; Ribeiro, Patrícia. "Spherical f-tilings by two non congruent classes of isosceles triangles - I". Mathematical Communications 17 1 (2012): 127-149. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84866460078&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1007/s10114-014-3302-5
  22. d'Azevedo Breda, A.M.; Craveiro de Carvalho, F.J.; Wegner, B.. "On the existence of Bertrand pairs". Beitrage zur Algebra und Geometrie 53 1 (2012): 73-76. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84856847675&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s13366-011-0032-z
  23. Breda, Ana M.; Santos, Altino F.. "On deformations of spherical isometric foldings". Czechoslovak Mathematical Journal 60 1 (2010): 149-159. http://dx.doi.org/10.1007/s10587-010-0005-7.
    Publicado • 10.1007/s10587-010-0005-7
  24. Avelino, C.P.; d'Azevedo Breda, A.M.; Santos, A.F.. "Spherical quadrangles". Beitrage zur Algebra und Geometrie 51 1 (2010): 111-115. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-76849095355&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  25. Breda, A.M.D.; Ribeiro, P.S.; Santos, A.F.. "Dihedral F-Tilings of the Sphere by Equilateral and Scalene Triangles-I". Rendiconti del Seminario Matematico dell 'Universita' di Padova/Mathematical Journal of the University of Padova 124 (2010): 1-23. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84856141033&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  26. d'Azevedo Breda, A.M.; Santos, A.F.. "Symmetry groups of a class of spherical folding tilings". Applied Mathematics and Information Sciences 3 2 (2010): 123-134. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84889603595&partnerID=MN8TOARS.
  27. Breda, Ana M.; Sigarreta, J. M.. "Symmetry and transitive properties of monohedral f-triangulations of the Riemannian sphere". Acta Mathematica Sinica, English Series 25 10 (2009): 1609-1616. http://dx.doi.org/10.1007/s10114-009-7496-x.
    Publicado • 10.1007/s10114-009-7496-x
  28. d’Azevedo Breda, A.M.; Ribeiro, Patrícia S.; Santos, Altino F.. "A class of spherical dihedral f -tilings". European Journal of Combinatorics 30 1 (2009): 119-132. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejc.2008.02.010.
    10.1016/j.ejc.2008.02.010
  29. Breda, A.; d'Azevedo, A.B.; Catalano, D.. "On double coverings of some rotary hypermaps". Beitrage zur Algebra und Geometrie 50 2 (2009): 575-588. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-70450172864&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  30. Breda, Ana; Sigarreta,J. M.; Ruesga, P.. "On f-Monohedral Tilings". Advances and Applications in Discrete Mathematics 3 1 (2009): 47-51. http://www.pphmj.com/journals/articles/470.htm.
    Publicado
  31. Breda, A.M.D.; Ribeiro, P.S.; Santos, A.F.. "Dihedral F-tilings of the sphere by equilateral and scalene triangles - II". Electronic Journal of Combinatorics 15 1 (2008): 1-21. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-47749120602&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  32. Breda, Ana. "Locally n-Sierpinski spaces as subspaces of Sierpinski powers". International Journal: Mathematical Manuscripts (2008): https://www.ripublication.com/Volume/ijmmv2n1.htm.
  33. Breda, Ana; Ribeiro, Patrícia S.; Santos, Altino F.. "Dihedral f-tilings of the sphere by equilateral and scalene triangles. III". Electronic Journal of Combinatorics 15 1 (2008): 34. http://www.emis.de/journals/EJC/Volume_15/Abstracts/v15i1r147.html.
    Publicado
  34. Breda, Ana; Ruesga, P.; Sigarreta, J. M.; Rodriguez, M. P.. "Geometry and problem solving". Applied Mathematical Sciences (Ruse) 2 5-8 (2008): 213-221.
    Publicado
  35. Breda, Ana; Marques, Rosa Elsa; Rostami, M.; Wegner, Bernd. "On a classification of locally 2-Sierpinski spaces". Missouri Journal of Mathematical Sciences 20 1 (2008): 53-59. https://zbmath.org/pdf/05310454.pdf.
    Publicado
  36. Breda, A.; Breda D'Azevedo, A.; Nedela, R.. "Chirality group and chirality index of Coxeter chiral maps". Ars Combinatoria 81 (2006): 147-160. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-33845569468&partnerID=MN8TOARS.
  37. Breda, Ana; Santos, Altino F.. "Dihedral f-tilings of the sphere by triangles and well centered quadrangles". Hiroshima Mathematical Journal 36 2 (2006): 235-288. https://zbmath.org/1118.52024.
    Publicado
  38. Ana Breda; Altino F. Santos. "Dihedral f-tilings of the sphere by rhombi and triangles". Discrete Mathematics & Theoretical Computer Science (2005): https://doi.org/10.46298/dmtcs.348.
    10.46298/dmtcs.348
  39. Breda, A.M.; Santos, A.F.. "Dihedral f-tilings of the sphere by rhombi and triangles". Discrete Mathematics and Theoretical Computer Science 7 1 (2005): 123-142. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-21244489002&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  40. d'Azevedo Breda, A.M.; Breda, Ana M. d'Azevedo. "Image sets of folding surfaces". International Journal of Mathematics and Mathematical Sciences 2005 1 (2005): 91-97. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-20844460151&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1155/IJMMS.2005.91
  41. D'Azevedo Breda, A.M.; Santos, A.F.. "Dihedral f-tilings of the sphere by spherical triangles and equiangular well-centered quadrangles". Beitrage zur Algebra und Geometrie 45 2 (2004): 447-461. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-8744272450&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  42. Castillo, G.; Gama, J.; Breda, A.M.. "Adaptive bayes for a student modeling prediction task based on learning styles". Lecture Notes in Artificial Intelligence (Subseries of Lecture Notes in Computer Science) 2702 (2003): 328-332. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-8344284969&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1007/3-540-44963-9_44
  43. Breda, Ana; Santos, Altino F.. "Well centered spherical quadrangles". Beiträge zur Algebra und Geometrie 44 2 (2003): 539-549. https://eudml.org/doc/227627.
    Publicado
  44. Carro, R.M.; Breda, A.M.; Castillo, G.; Bajuelos, A.L.. "A methodology for developing adaptive educational-game environments". Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 2347 LNCS (2002): 90-99. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84874861080&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1007/3-540-47952-x_11
  45. Breda, Ana; Craveiro de Carvalho, Francisco José; Wegner, Bernd. "Products, covering spaces and group actions for locally Sierpinski spaces". Rendiconti del Seminario Matematico di Messina. Serie II 20 5 (1998): 127-132. https://zbmath.org/pdf/01531154.pdf.
    Publicado
  46. Breda, Ana. "A note on octahedral spherical foldings". Portugaliae Mathematica 53 1 (1996): 97-105. https://www.emis.de/journals/PM/53f1/8.html.
    Submetido
  47. Breda, Ana. "Models of plane geometries". Boletim da Sociedade Portuguesa de Matemática 32 (1995): 45-56. https://zbmath.org/?q=an%3A0924.51006.
    Publicado
  48. Breda, Ana; Farran, Hani Reda; Robertson, Stewart Alexander. "Classical solids". Beiträge zur Algebra und Geometrie 36 2 (1995): 243-259. https://eudml.org/doc/233206.
    Publicado
  49. Breda, Ana; Craveiro de Carvalho, Francisco José. "Some considerations on Sierpinski space". Boletim da Sociedade Portuguesa de Matemática 28 (1994): 59-63. https://zbmath.org/?q=an%3A0815.54030.
    Publicado
  50. Breda, Ana; Craveiro de Carvalho, Francisco José. "Transnormal graph surfaces". Beiträge zur Algebra und Geometrie 35 1 (1994): 141-145. https://zbmath.org/?q=an%3A0804.53084.
  51. Azevedo Breda, A.M.; Craveiro de Carvalho, F.J.. "Transnormal graphs of polynomial curves". Journal of Geometry 49 1-2 (1994): 36-41. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34249772878&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/BF01228046
  52. Breda, Ana. "Transnormal graphs of polynomial curves". Journal of Geometry (1994): https://link.springer.com/article/10.1007/BF01228046.
  53. Azevedo Breda, A.M.R.; Azevedo Breda, AnaM.R.. "A class of tilings of S2". Geometriae Dedicata 44 3 (1992): 241-253. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0142110415&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/BF00181393
Artigo em revista (magazine)
  1. Breda, Ana; Santos, Altino F.. "Symmetry Groups of a Class of Spherical Folding Tilings", Applied Mathematics & Information Sciences, 2009, http://www.naturalspublishing.com/files/published/e85745b7pkl1sz.pdf.
Capítulo de livro
  1. Ana Maria Reis D’Azevedo Breda; Alexandre Emanuel Batista da Silva Trocado; José Manuel Dos Santos Dos Santos. "The Intersection Curve of an Ellipsoid with a Torus Sharing the Same Center". 2023.
    10.1007/978-3-031-13588-0_11
  2. Ana Maria Reis D’Azevedo Breda; Alexandre Emanuel Batista da Silva Trocado; José Manuel Dos Santos Dos Santos. "Torus and Quadrics Intersection Using GeoGebra". 2021.
    10.1007/978-3-030-63403-2_43
  3. Breda, A.; Parreira, T.; Rocha, E.M.. "The intbook concept as an adaptive web environment". 239-254. 2008.
  4. Castillo, G.; Gama, J.; Breda, A.M.; Breda, Ana. "An adaptive predictive model for student modeling". 70-92. 2005.
    10.4018/978-1-59904-945-8.ch044
Livro
  1. Breda, Ana. Cálculo com Funções de Várias Variáveis. 1996.
Tese / Dissertação
  1. Ribeiro, Patrícia Santos. "D-pavimentações esféricas diedrais triangulares". Doutoramento, 2012. http://hdl.handle.net/10773/11311.
  2. Lopes, Ilda Maria Ferreira do Couto. "Uma abordagem curricular em matemática no 3º ciclo do ensino básico: um estudo de caso em geometria". Doutoramento, 2010. http://hdl.handle.net/10773/3803.
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2019 - Atual Aplicações da Trigonometria nos Ensinos Básico e Secundário com Suporte no GeoGebra
Orientador
Matemática para Professores (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
2016 - 2019 Spherical tilings, GeoGebra contributions to their combinatorial and geometrical classification.
Orientador de José Manuel dos Santos dos Santos
Álgebra Computacional (Doutoramento)
Universidade Aberta, Portugal
2013 - 2018 As tecnologias digitais no apoio ao desenvolvimento do raciocínio matemático de alunos com perturbação do espetro do Autismo
Orientador de Maria Isabel Gomes dos Santos
Multimédia em Educação (Doutoramento)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2017 - 2017 Tarefas Didáticas para o Ensino Básico com Recurso ao GeoGebra
Orientador de LUÍSA ALEXANDRA CARVALHO DE OLIVEIRA
Matemática para Professores (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
2011 - 2016 A não existência de Códigos de Lee perfeitos corretores de 2-erros de palavras de comprimento 7 sobre Z
Orientador de Catarina Maria Neto Da Cruz
Matemática (Doutoramento)
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
2015 - 2015 Aspetos matemáticos e históricos de um percurso pela arte dos azulejos e frescos de Aveiro
Orientador de MARIA DE LURDES GANDARINHO CARLOS
Matemática para Professores (Doutoramento)
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
2013 - 2013 Tópicos da História da Trigonometria
Orientador de DULCE MANUELA MARTINS NOGUEIRA
Matemática para Professores (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
2008 - 2012 D-Pavimentações Esféricas Diedrais Triangulares
Orientador de Patrícia Santos Ribeiro
Matemática (Doutoramento)
Universidade de Aveiro Departamento de Matemática, Portugal
2007 - 2010 Uma abordagem curricular em matemática no 3º ciclo do ensino básico: um estudo de caso em geometria
Orientador
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2009 - 2009 Domínios coloridos no estudo de funções complexas de variável complexa
Orientador de Emília de Mendonça Rosa Marques
Pós-Doutoramento (Outra)
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil
2004 - 2009 O Desenvolvimento do Raciocínio Dedutivo ao Nível do Ensino Secundário, Recurso e Geometrias Planas
Orientador de Maria Teresa Bixirão Neto
Didáctica (Doutoramento)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2006 - 2006 Algoritmos de Aprendizagem Adaptativos para Classificadores de Redes Bayesianas
Coorientador de Gladys Castillo Jordan
Matemática (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2006 - 2006 Teoria das Dobragens Isométricas
Orientador de Altino Manuel Folgado dos Santos
Ciências Matemáticas (Doutoramento)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2006 - 2006 Isometric Foldings
Orientador de Jose Maria Sigarreta
Pós-Doutoramento
Fundación Universidad Carlos III, Espanha
2002 - 2002 Adaptive educational mathematical games
Orientador de Rosa Carro
Pós-Doutoramento (Outra)
Universidad Autónoma de Madrid, Espanha
Distinções

Prémio

2018 Prémio Engenheiro Jaime Filipe
Instituto Nacional para a Reabilitação, Portugal