???global.info.a_carregar???
ISABEL CAMPELO - recording studio session singer, solo vocalisT, vocal coach, composer and singer-actress. A doctor in Musical Sciences and researcher at INET-MD Lisbon, she concluded her Master thesis in 2010 and her doctoral thesis in December 2019, as well as a post-graduation on Acoustics and Sound Studies on the same year. She has participated in several international conferences and her publications include the articles "A Sense of "Otherness": The Use of the English Language in the Construction of Portuguese Pop-Rock.”, in Interrogating Gazes: Comparative Critical Views on the Representation of Foreignness and Otherness. Edited by Monserrat Cots, Pere Gifra-Adroher & Glyn Hambrook. Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, 2013. 343-350, and “The “virtual” producer in the recording studio: media networks in long-distance peripheral performances”, in The Art of Record Production - Creative Practice in the Studio, Vol.2, Edited by Simon Zagorsky-Thomas, Katia Isakoff, Sophie Stévance and Serge Lacasse. She also published two articles in the ARP journal (JARP, issues 6 and 10). In 2020, she became a member of the EUROVISIONS research team, where she has been co-author of articles and oral presentations as well as co organizer of the teams’s annual conference (already in its seventh edition in 2024).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Isabel Maria Campêlo Fernandes

Nomes de citação

  • Campelo, Isabel

Identificadores de autor

Ciência ID
7C1E-E9C0-5AD9
ORCID iD
0000-0002-0325-9136

Telefones

Telemóvel
  • 964031415 (Pessoal)

Moradas

  • Rua General Norton de Matos, 2 - 8A, 2830-345, Barreiro, Setúbal, Portugal (Pessoal)

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)
  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Línguas Específicas

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2012/12 - 2019/12/18
Concluído
Ciências Musicais (Doutoramento)
Especialização em Etnomusicologia
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Back to the “black-box”: experiencing music in a Lisbon recording studio" " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good
2018/09 - 2019/06
Concluído
Acústica e Estudos de Sons (Especialização pós-licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2018/06/11 - 2018/09/11
Concluído
Erasmus + (Outros)
Universidad de Salamanca, Espanha
Very Good
2004 - 2010/12/10
Concluído
Ciências Musicais (Mestrado)
Especialização em Etnomusicologia
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
""Na Estrada com Rui Veloso: a Construção da Performance"" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2007 - 2007
Concluído
CAP (Outros)
Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal
1977/09 - 1981/07/14
Concluído
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses (Licenciatura)
Especialização em Português/Inglês
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
16
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2003 - Atual Investigador (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Projetos

Outro

Designação Financiadores
2012 - 2012 Fragmentos de um adeus: fado, tango e música popular brasileira em cena
Outra
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Teatro e Cinema, Portugal
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Campelo, Isabel. "Reflections Upon Gender of Popular Music Professions - the Portuguese Case". Trabalho apresentado em 20th Biennial IASPM Conference - "Turns and Revolutions in Popular Music Studies", Canberra, 2019.
    Publicado
  2. Filip, Petr; Cegan, Lukas. "That Extra Thing: the Role of Session Musicians in the Recording Industry". Oslo, 2014.
    10.1109/siet48054.2019.8986134
  3. Fernandes, Isabel. ""From LA To Lisbon: The “LA Sound” As A Referential Production Sound In Rui Veloso’s Recording Career"". San Francisco, 2011.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Campelo, Isabel. "The “virtual” producer in the recording studio". In The Art of Record Production, editado por Simon Zagorsky-Thomas; Katia Isakoff; Sophie Stévance; Serge Lacasse, 112-126. London and New York: Routledge, 2020.
    Publicado • 10.4324/9781315467658-8
  2. Fernandes, Isabel. "A Sense of “Otherness”: the Use of the English Language in the Construction of Portuguese Pop- Rock". 343-350. Peter Lang, 2013.
    Publicado
Entrada de enciclopédia
  1. Campelo, Isabel. "Tê, Carlos". In Enciclopedia da Musica Portuguesa do Sec.XX. Círculo de Leitores, 2010.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2022/07/26 "Are you unwrapping that CD ? Music and communities of meaning making in the Eurovision Song Contest 46th ICTM World Conference
INET MD - Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2022/05/03 "Northerns and Southerners”: politics and music within the European space Song Contest / Song Context - Transmedia perspectives on Eurovision
Università di Torino (Turin, Itália)
2021/07/10 "Are you Taking the Plastic from the CD?" - music, audiences and behaviors in the Eurovision Song Contest KISMIF Conference 2021
Faculty of Arts of the University of Porto (FLUP) (Porto, Portugal)
2019/06/24 "Refections upon the genderdization of popular music professions - the Portuguese case" 20th Biennial IASPM Conference - "Turns and Revolutions in Popular Music Studies"
School of Music, The Australian National University Canberra, Australia, (Canberra, Austrália)
2018/07/11 "Between “Beauty and the Beast”: the unique case of Cantigas do Maio in the sphere of Portuguese recording industry in the 1970s" 3rd ICTM Forum
Central Conservatory of Music - Beijing (Pequim, China)
2018/07/07 "Refections upon the “genderdization” of popular music professions - the Portuguese case" KISMIF Conference 2018
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2016/12/02 "Between “Beauty and the Beast”: the unique case of Cantigas do Maio in the sphere of Portuguese recording industry in the 1970s." 11th Art of Record Production Conference
University of Allborg (Allborg)
2016/07/20 "“Tanto mar”: The role of Portuguese translations in the shaping of Brazilian and Portuguese popular music in the last five decades" EUPOP 2016
Université Paris Ouest (Paris, França)
2015/06/29 "The role of Portuguese translations in the shaping of Brazilian and Portuguese popular music (1960-2013)" IASPM 18th Biennial Conference - "Back to the Future: Popular Music in Time"
Universidade de Campinas (Campinas, Brasil)
2014/12/04 "From Schizophrenia to Creativity-how to survive in the music business in a peripheral country and still be creative" 2014 IASPM Norden Conference - "Making Music – Producing Sound: The Nordic Angle"
Oslo University (Oslo, Noruega)
2014/12 “That extra thing”- the role of session musicians in the recording industry¿" 9th Art of Record Production Conference
Oslo University (Oslo, Noruega)
2013/11/03 Da “maçã” ao “morango”: os processos de produção musical em estúdio e a negociação pelo “som” final do fonograma" ENIM
ENIM (Cascais, Portugal)
2013/07/12 "The “virtual” producer in the recording studio: media networks in long distance peripheral performances" 8th Art of Record Production Conference
Université Laval (Quebec City, Canadá)
2013/06/24 "Displacing identity through language: time, space and place in Portuguese pop-rock" 17th IASPM Biannual Conference - Bridge Over Troubled Waters: Challenging Orthodoxies
IASPM/Universidade de Guijon (Guijon, Espanha)
2013/04/04 "Re-gaining the pleasure of listening to music" BFE Annual Conference
BFE (Belfast, Irlanda)
2012/11/18 "Tecnologia de gravação audio: um regresso ao passado? " ENIM
ENIM (Castelo Branco, Portugal)
2012/11/08 "Recording in High-end Studios: an Expendable Audio Recording Practice?" Sonidos del presente, propuestas de futuro
SIBE (Caceres, Espanha)
2012/09/13 "New sounds after the revolution: Rui Veloso and the Portuguese rock" From Adele to Zeca Afonso: The Singer-Songwriter in Europe
University of Leeds (Leeds, Reino Unido)
2012/04 "Central and peripheral performances in a pop-rock live performance" Performance Intercaction
BFE (Durham, Reino Unido)
2011/12/02 "From LA to Lisbon: the “LA Sound” as a referential production sound in Rui Veloso`s recording career" 7th Art of Record Production Conference
San Francisco State University (San Francisco, Estados Unidos)
2011/09/08 "A Sense of Otherness: The Use of the English Language in the Construction of Portuguese Pop-Rock" Xenographies II: T. Representation of Foreigners in Literature, Travel Writing Other Discourses
SELGYC, BCLA (Barcelona, Espanha)
2011/04/20  "Sound and Language: anglophone references in the construction of pop-rock music in Portugal, 1980-2010" 2nd International Conference on Anglo-Portuguese Studies
CETAPS (Lisbon, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2022/05/30 - 2022/05/30 The EUROVISIONS Series - Back from Eurovision, in its first edition, curated by the EUROVISIONS Research Group together with NOVA FCSH, is an academic meeting that aims to continue, at school, the discussion about the ESC in its various perspectives, bringing together different enthusiasts - broadcasters, fans, academics or others - that help to keep this mega event alive throughout the last seven decades. (2022/05/30 - 2022/05/30)
Encontro
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2022/05/31 A Masterização Como Processo Artístico-Musical
Arguente principal
João Renato Martins Alves (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2023/05/09 - 2023/05/10 "Representing oneself and the Other" Liverpool Hope University
2022/05/10 - 2022/05/11 Adding value: Music & Public Television Sala Lauree, Centro Aldo Moro (Università di Torino)
2021/06/17 - 2021/10/18 "It Was Fifty Years Ago Today": An Academic Tribute to The Beatles International Conference" CETAPS & NOVA University of Lisbon
2021/05/29 - 2021/05/30 "The Power of Change II A History and Histories of Transformation" EUROVISIONS

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2023/04/09 - Atual "Trás pra Frente", RTP Memória Television history, music, theater
2023/02/14 - Atual Sociedade Civil A Importância da Música
2022/09/30 - Atual Maus Exemplos
2023/02/02 - 2023/02/02 A Nossa Tarde
2022/05/09 - 2022/05/13 Notas de Autor

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2020/05/26 - 2020/05/28 "The power of change: Challenges and opportunities for Eurovision" (third edition of the EUROVISIONS conference). This was an online conference (due to the pandemics) broadcast to youtube with invited speakers associated to the Eurovision Song Contest in different roles. The purpose of the EUROVISIONS research group is to bring perspectives from the social sciences and the humanities to the debate around the multidisciplinary event which the Eurovision Song Contest increasingly is.
Coordenador
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2012 - 2012 Theater and Music Fernanda Paulo