???global.info.a_carregar???
Melina Scheuermann (she/her) is a PhD candidate in Arts Education at the Faculty of Fine Arts and the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University of Porto. She holds a Master’s degree in Cinema Studies from Stockholm University, (Sweden) and a Bachelor degree in Cultural Studies (Major) and Arts-Media-Aesthetic Education (Minor) from the University of Bremen (Germany). In her research, Melina Scheuermann integrates studies in visual culture, visual history of education and arts education with artistic practice. She inquires the relations of images and imaginaries of ‘nature’ in the history of education intersecting her work with decolonial, post-colonial and feminist works in visual culture. She nurtures an interest in arts-based methodologies as archival research, always linking those to pedagogy and arts education. Currently, Melina Scheuermann is associated with the Institute for Investigation in Art, Design and Society (i2ADS) and her research is funded by the Fundação para a Ciência e a Tecnologia (REF: 2022.12937.BD).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Melina Scheuermann

Nomes de citação

  • Scheuermann, Melina

Identificadores de autor

Ciência ID
9716-E132-1E4E
ORCID iD
0000-0001-5711-6117

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Humanidades
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Alemão (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2)
Sueco Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2021/09 - 2025/08
Em curso
PhD in Arts Education (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2020/11/01 - 2021/08/31
Concluído
Post-graduate courses in Sociology and Political Sciences (Outros)
Especialização em Sociology and Political Sciences
Scuola Normale Superiore - Sede di Firenze, Itália
2017/08/25 - 2019/07/02
Concluído
Cinema Studies (Master)
Especialização em Cinema Studies
Stockholms universitet Institutionen för mediestudier, Suécia
"Animated Memories - A case study of the animated documentary 'Saydnaya - Inside a Syrian Torture Prison' (2016) and its potential within social memory" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2013/10/01 - 2017/08/24
Concluído
Cultural Studies (Major), Arts-Media-Aesthetic Education (Minor) (Bachelor)
Especialização em Cultural Studies
Universität Bremen Fachbereich 9 Kulturwissenschaften, Alemanha
"Images of the Everyday in War. Private Photographs of German Soldiers of the ISAF Mission in Afghanistan" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2016/01/15 - 2016/06/05
Concluído
ERASMUS exchange semester (Outros)
Especialização em Media Studies
Mittuniversitetet Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap, Suécia
Percurso profissional

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/03 - 2019/06 Documentary film production - internship and freelance research LAIKA Film & Television, Suécia
2016/09 - 2017/06 Assistant social pedagogue Sozialer Friedensdienst Bremen e.V. (sfd e.V.), Alemanha
2015/09 - 2017/06 Project coordinator in transitional home for refugees Arbeiterwohlfahrt Kreisverband Hansestadt Bremen e.V., Alemanha
2013/08 - 2014/07 Assistant theatre teacher Theater Bremen, Alemanha
2014/05/01 - 2014/05/31 Project leader of youth editorial office 'Hart am Wind' 4th Children and Youth Theatre Festival,, Alemanha
2012/08/23 - 2013/08/22 Voluntary cultural year Theater Bremen, Alemanha
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/04/01 - 2022/12/31 CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Scheuermann, Melina. "Educating and researching across languages.". Derivas - Research in Arts Education #7 - A forma da fala, (2023): 73-89. https://i2ads.up.pt/publicacoes/derivas-7/.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Pedersen, Marcela; Andrade, Luana; Scheuermann, Melina. "Práticas de Investigação: Como fazer um terremoto?". Derivas - Research in Arts Education #7 - A forma da fala, (2023): 16-31. https://i2ads.up.pt/publicacoes/derivas-7/.
    Acesso aberto • Publicado
  3. Scheuermann, Melina. "Images of the Everyday in War. Private Photographs of German Soldiers of the ISAF mission in Afghanistan. [Bilder des Alltäglichen im Krieg. Private Fotografien von Bundeswehrsoldat*innen aus dem ISAF-Einsatz in Afghanistan]". Visual-History (2018): https://zeitgeschichte-digital.de/doks/1199.
    Acesso aberto • Publicado • 10.14765/ZZF.DOK.5.1199
Artigo em revista (magazine)
  1. Scheuermann, Melina. "Diversity as a question of survival [Diversität als Überlebensfrage]", ray Magazin, Der Österreichische Film, 2020, https://ray-magazin.at/diversitaet-als-ueberlebensfrage/.
Capítulo de livro
  1. Scheuermann, Melina. "(Un-)Learning to see: Images of Whiteness and 'Nature' in the Picture Book Series 'A instrucção de creança' (1904/05)". In CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education, editado por Catarina Martins. Porto, Portugal: Instituto de Investigação em Design, Artes e Sociedade (i2ADS), 2023.
Edição de número de revista
  1. Alves, André; Andrade, Luana; Casais, Rosinda; Pedersen, Marcela; Scheuermann, Melina; Vagos, Filipe. "A Forma da Fala". Derivas, Revista do Programa Doutoral em Educação Artística da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto 7 (2023): https://i2ads.up.pt/publicacoes/derivas-7/.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Scheuermann, Melina. "Imperial Landscapes in Visual Education: Interrogating Nationality and Race in the Landscape Imag(inari)es of a German Educational Picture Book in the late 19th century". Trabalho apresentado em XXII Coloquio de Historia de la Educación. Transnacionalidad y transculturalidad en la Historia de la Educación durante la Modernidad y la Contemporaneidad, Almería, 2024.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. "Animated Memories. A case study of the animated documentary 'Saydnaya – Inside a Syrian Torture Prison' (2016) and its potential within social memory.". Mestrado, Stockholms universitet Institutionen för mediestudier, 2019. http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1467355&dswid=4591.

Artística / Interpretação

Exposição artística
  1. the archive that i imagine to unlearn the archive”. 2024.
Gravação vídeo
  1. Mads Brüggers; Göran Björkdahl ; Clarinah Mfengu ; Saphir Wenzi Mabanza; Mads Brüggers (Realizador). 2019. Researcher for the documentary of 'Cold Case Hammarskjöld'. Magnolia Pictures.
  2. Franck Edmond Yao alias Gadoukou la Star; Hauke Heumann; Eric Parfait Francis Taregue alias Skelly; Gotta Depri; Melina Scheuermann (Realizador). 2015. Filmmaker of ethnographic documentary 'TRANS-/LATION/CULTURE/GENDER'.
Obra teatral
  1. 2014. Assistant theatre teacher & director of 'Bestzeit'.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/09/12 Imperial Landscapes in Visual Education: Interrogating Nationality and Race in the Landscape Imag(inari)es of a German Educational Picture Book in the late 19th century XXII Colloquium on the History of Education: Transnationality and transculturality in the history of Education
Sociedad Española de Historia de la Educación (SEDHE) (Almería, Espanha)
2024/09/05 Imperial subjects and images of ‘nature’: Tracing the travelling of a picture book series from Switzerland (1874/5) to Portugal (1904/5) ISCHE 45 - “(De)coloniality and Diversity in the Histories of Education”
International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
2023/06/26 (Un-)Learning to see: Images of Whiteness and 'Nature' in the Picture Book Series 'A instrucção de creança' (1904/05) CREAT_ED The Historicization of the Creative Child [Project ID: EXPL/CED-EDG/0824/2021]
Prof. Cat Martins (Porto, Portugal)
2021/06/04 Animated Memories. Potentials and Strategies of Animated Documentary Dealing with (Collective) Memory 1. International Film Studies Conference: Cinema, Aesthetics and Memory
University of Coimbra (Coimbra, Portugal)
2017 Images of the Everyday in War [Bilder des Alltäglichen im Krieg] Research Insights #4 - student research, as part of “Exploring the Practices of Academic Teaching and Learning"
University of Bremen (Bremen, Alemanha)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2023/04/26 - 2023/04/26 The workshop "The Historicization of the Creative Child: working with and against the archive" I was held with 14 international participants from the field of arts education. After communicating the base research project, small groups mobilized selected archival materials and engaged with questions that those materials were posing towards the history and present of arts education. I participated in the internal project meetings concerned with the preparation of this workshop, co-constructed the workshop materials and co-lead the activity. (2023/04/26 - 2023/04/26)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
European Educational Research Association (EERA)/ Network 29: Research on Arts Education, Alemanha
2022/09/30 - 2022/10/01 Assitance during two-day workshop within the project CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education (EXPL/CED-EDG/0824/2021) with invited, international researchers. (2022/09/30 - 2022/10/01)
Oficina (workshop) (Outra)
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/06/06 - 2024/06/08 History of Education Doctorate Summer School
Outro
History of Education Doctorate Summer School (HEDSS)
European Educational Research Association, Alemanha

Danish School of Education at Aarhus University, Dinamarca
2023/02/16 - 2023/02/18 Activity manifested in two key moments: as promoter of the collective practice (workshop) "Desfazer, desmontar, ler e esquecer, desfigurar... modos hegemônicos de ver/inscrever/escrever a história" and through my participation in a round table discussion with the paper "Re-enactment as a critical method(ology) to unlearn the archive and the educational method 'object lesson'"
Conferência
9.º Encontro em Práticas de Investigação em Educação Artística
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2022/03/02 - 2022/03/04 Participation
Encontro
Kick-off meeting: CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education (EXPL/CED-EDG/0824/2021
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal
2021/11/04 - 2021/11/06 Participation
Encontro
IMMER # 3 International Meeting on Museum Education and Research -Rethinking Museum Theory and Practices
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2016/10 - 2017/01 Seminar on 'Qualitative Methods' Seminar on 'Qualitative Methods'
2016/10 - 2017/01 Seminar on 'Introduction to Ethnology' Seminar on 'Introduction to Ethnology'
2015/04 - 2015/08 Seminar on 'Culture and Economy' Seminar on 'Culture and Economy'
Distinções

Prémio

2017 Rainer-Alsheimer-Prize for Best Bachelor Thesis in the Cultural Studies
Universität Bremen Fachbereich 9 Kulturwissenschaften, Alemanha

Outra distinção

2019 Nominee for the "Zeitgeschichte-digital Prize" 2019
Leibniz-Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam (ZZF) e¿V, Alemanha