Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Melina Scheuermann
Nomes de citação
- Scheuermann, Melina
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 9716-E132-1E4E
- ORCID iD
- 0000-0001-5711-6117
Domínios de atuação
- Humanidades - Artes
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
- Humanidades
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Alemão (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C1) |
Português | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | |
Sueco | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | |
Espanhol; Castelhano | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2021/09 - 2025/08
Em curso
|
PhD in Arts Education (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
|
2020/11/01 - 2021/08/31
Concluído
|
Post-graduate courses in Sociology and Political Sciences (Outros)
Especialização em Sociology and Political Sciences
Scuola Normale Superiore - Sede di Firenze, Itália
|
|
2017/08/25 - 2019/07/02
Concluído
|
Cinema Studies (Master)
Especialização em Cinema Studies
Stockholms universitet Institutionen för mediestudier, Suécia
"Animated Memories - A case study of the animated documentary 'Saydnaya - Inside a Syrian Torture Prison' (2016) and its potential
within social memory" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2013/10/01 - 2017/08/24
Concluído
|
Cultural Studies (Major), Arts-Media-Aesthetic Education (Minor) (Bachelor)
Especialização em Cultural Studies
Universität Bremen Fachbereich 9 Kulturwissenschaften, Alemanha
"Images of the Everyday in War. Private Photographs of German Soldiers of the ISAF Mission in Afghanistan" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2016/01/15 - 2016/06/05
Concluído
|
ERASMUS exchange semester (Outros)
Especialização em Media Studies
Mittuniversitetet Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap, Suécia
|
Percurso profissional
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2018/03 - 2019/06 | Documentary film production - internship and freelance research | LAIKA Film & Television, Suécia |
2016/09 - 2017/06 | Assistant social pedagogue | Sozialer Friedensdienst Bremen e.V. (sfd e.V.), Alemanha |
2015/09 - 2017/06 | Project coordinator in transitional home for refugees | Arbeiterwohlfahrt Kreisverband Hansestadt Bremen e.V., Alemanha |
2013/08 - 2014/07 | Assistant theatre teacher | Theater Bremen, Alemanha |
2014/05/01 - 2014/05/31 | Project leader of youth editorial office | 'Hart am Wind' 4th Children and Youth Theatre Festival,, Alemanha |
2012/08/23 - 2013/08/22 | Voluntary cultural year | Theater Bremen, Alemanha |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/04/01 - 2022/12/31 | CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Edição de número de revista |
|
Resumo em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Artística / Interpretação
Exposição artística |
|
Gravação vídeo |
|
Obra teatral |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/09/12 | Imperial Landscapes in Visual Education: Interrogating Nationality and Race in the Landscape Imag(inari)es of a German Educational Picture Book in the late 19th century | XXII Colloquium on the History of Education: Transnationality and transculturality in the history of Education
Sociedad Española de Historia de la Educación (SEDHE) (Almería, Espanha)
|
2024/09/05 | Imperial subjects and images of ‘nature’: Tracing the travelling of a picture book series from Switzerland (1874/5) to Portugal (1904/5) | ISCHE 45 - “(De)coloniality and Diversity in the Histories of Education”
International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
|
2023/06/26 | (Un-)Learning to see: Images of Whiteness and 'Nature' in the Picture Book Series 'A instrucção de creança' (1904/05) | CREAT_ED The Historicization of the Creative Child [Project ID: EXPL/CED-EDG/0824/2021]
Prof. Cat Martins (Porto, Portugal)
|
2021/06/04 | Animated Memories. Potentials and Strategies of Animated Documentary Dealing with (Collective) Memory | 1. International Film Studies Conference: Cinema, Aesthetics and Memory
University of Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2017 | Images of the Everyday in War [Bilder des Alltäglichen im Krieg] | Research Insights #4 - student research, as part of “Exploring the Practices of Academic Teaching and Learning"
University of Bremen (Bremen, Alemanha)
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2023/04/26 - 2023/04/26 | The workshop "The Historicization of the Creative Child: working with and against the archive" I was held with 14 international
participants from the field of arts education. After communicating the base research project, small groups mobilized selected
archival materials and engaged with questions that those materials were posing towards the history and present of arts education.
I participated in the internal project meetings concerned with the preparation of this workshop, co-constructed the workshop
materials and co-lead the activity. (2023/04/26 - 2023/04/26)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
|
European Educational Research Association (EERA)/ Network 29: Research on Arts Education, Alemanha |
2022/09/30 - 2022/10/01 | Assitance during two-day workshop within the project CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education (EXPL/CED-EDG/0824/2021)
with invited, international researchers. (2022/09/30 - 2022/10/01)
Oficina (workshop) (Outra)
|
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/06/06 - 2024/06/08 | History of Education Doctorate Summer School
Outro
|
History of Education Doctorate Summer School (HEDSS)
European Educational Research Association, Alemanha
Danish School of Education at Aarhus University, Dinamarca |
2023/02/16 - 2023/02/18 | Activity manifested in two key moments: as promoter of the collective practice (workshop) "Desfazer, desmontar, ler e esquecer,
desfigurar... modos hegemônicos de ver/inscrever/escrever a história" and through my participation in a round table discussion
with the paper "Re-enactment as a critical method(ology) to unlearn the archive and the educational method 'object lesson'"
Conferência
|
9.º Encontro em Práticas de Investigação em Educação Artística
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/03/02 - 2022/03/04 | Participation
Encontro
|
Kick-off meeting: CREAT_ED The Historicization of the Creative Child in Education (EXPL/CED-EDG/0824/2021
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal
|
2021/11/04 - 2021/11/06 | Participation
Encontro
|
IMMER # 3 International Meeting on Museum Education and Research -Rethinking Museum Theory and Practices
Universidade do Porto Instituto de Investigação em Arte Design e Sociedade, Portugal
|
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2016/10 - 2017/01 | Seminar on 'Qualitative Methods' | Seminar on 'Qualitative Methods' |
2016/10 - 2017/01 | Seminar on 'Introduction to Ethnology' | Seminar on 'Introduction to Ethnology' |
2015/04 - 2015/08 | Seminar on 'Culture and Economy' | Seminar on 'Culture and Economy' |
Distinções
Prémio
2017 | Rainer-Alsheimer-Prize for Best Bachelor Thesis in the Cultural Studies
Universität Bremen Fachbereich 9 Kulturwissenschaften, Alemanha
|
Outra distinção
2019 | Nominee for the "Zeitgeschichte-digital Prize" 2019
Leibniz-Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam (ZZF) e¿V, Alemanha
|