???global.info.a_carregar???
Andréa M Diogo holds a MA degree in Art History, Heritage and Visual Culture (2018, FLUP) and a BA degree in Art History (2017, FLUP). Under an ERASMUS+ placement, she worked as an intern at the Irish Film Institute (2019) where she acquired knowledge and experience in film preservation and cataloguing systems, while contacting with Irish and British cinema expressions. The main fields of her research focus on Art History, Visual Culture, Moving Image, and New Media, including Heritage Studies. Through the latter, she was able to co-develop and deliver two virtual exhibitions, in partnership with Google Arts & Culture, namely, ‘Bell Traditions: between the tangible and intangible’ (2015) and ‘Porto de Virtudes’ (2017). While affiliated with the Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto (FLUP), Andréa was also a member of the organisation committee of ‘Semana da História da Arte’ [Art History Week] (2009-2020) , ‘Encontros de Fotografia’ [Encounters with Photography] (2015-2019), both promoted by the Department of Heritage Studies (DCTP-FLUP); as well as a member of the editorial board of REVELAR (2015-2020), a scientific journal of photography and image studies (doi: 10.21747/17775302/rev). She was awarded a PhD scholarship by FCT (2020) and is presently a PhD Researcher under a Dual Doctorate programme between Queen’s University Belfast (Film and Visual Studies) and University of Porto (Heritage Studies).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Andréa Michelle dos Santos Diogo

Nomes de citação

  • Diogo, Andréa M.

Identificadores de autor

Ciência ID
9C14-739B-40DF
ORCID iD
0000-0003-3857-5718

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - História da Arte
  • Humanidades - Artes - Estudos de Cinema, Rádio e Televisão
  • Humanidades - Outras Humanidades

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2020/09 - 2024/12/30
Em curso
Film and Visual Studies (Doctor of Philosophy)
Especialização em Critical Practice
Queen's University Belfast, Reino Unido
2020/01 - 2024/12
Em curso
Heritage Studies (Doutoramento)
Especialização em Art History
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
2018/11/06
Concluído
História da Arte, Património e Cultura Visual (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"«Sound and Vision»: a videografia de David Bowie (1969-2017). Contributos para o estudo do videoclipe" (TESE/DISSERTAÇÃO)
19
2017/01/30
Concluído
História da Arte (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
14
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2020/10/01 - Atual Sound, Image, Movement and Perception: (re)framing borders on synesthesia and experimental moving image. A transmedial approach to the contemporary cinematic discourse.
2020.04794.BD
Bolseiro de Doutoramento
Queen's University Belfast, Reino Unido

Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal

Universidade do Porto Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura Espaço e Memória, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2016/09 - 2017/06/29 Porto de Virtudes
Outra
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Universidade do Porto
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Diogo, Andréa M.. "Enjoy the Silence: Anton Corbijn and the synesthetic representation of space. Readings on landscape aesthetic and staged atmospheres from selected music videos". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 4 (2019): 7-34. https://ojs.letras.up.pt/index.php/RL/article/download/8521/7783.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Diogo, Andréa M.. "Cemeterial Heritage: between materiality and spirit of place. Reflection on the valorisation and management of death as artistic heritage, sense of belonging and collective memory". Memoriamedia Review 2 (2017): 1-7. http://memoriamedia.net/pdfarticles/EN_MEMORIAMEDIA_REVIEW_cemeteries.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
  3. Diogo, Andréa M.; Gonçalves, Ana Patrícia; Duarte, Joana Isabel; Santos, Marisa Pereira. "Bell Traditions: between the tangible and the intangible". Memoriamedia Review 2 (2017): 1-7. http://memoriamedia.net/pdfarticles/EN_MEMORIAMEDIA_REVIEW_Bells.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. Diogo, Andréa M.. "Sound and Vision. Contributos para o estudo do videoclipe". In Atas do VIII Encontro Anual da AIM, 302-317. Lisboa, Portugal: AIM, 2018.
    Publicado
  2. Diogo, Andréa M.; Duarte, Joana Isabel; Gonçalves, Ana Patrícia; Santos, Marisa Pereira. "As Virtudes: a quinta, a fonte e a Rua dos Fogueteiros [Virtudes: the estate, the fountain and the Fogueteiros Street]". In Passeio e Jardim das Virtudes: uma Paisagem Histórica Urbana, editado por Barreira, Hugo; BOTELHO, Maria Leonor; ROSAS, Lúcia Maria Cardoso; CITCEM/FLUP, 13-24. Porto, Portugal: FLUP/CITCEM, 2017.
    Publicado
Edição de livro
  1. Barreira, Hugo (coord.); Rosas, Lúcia Cardoso (coord.); Botelho, Maria Leonor (coord.). Passeio e Jardim das Virtudes : uma paisagem histórica urbana [Promenade and Gardens of Virtudes: an historical urban landscape]. Portugal: CITCEM. 2017.
    Publicado • Editor
Edição de número de revista
  1. Resende, Nuno. "REVELAR, Volume 6: O Fotógrafo [The Photographer]". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 5 (2021): https://ojs.letras.up.pt/index.php/RL/issue/view/747.
    Publicado • Editor associado
  2. Resende, Nuno. "REVELAR, Volume 5: Fotografia-Ciência-Objecto [Photography-Science-Object]". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 5 (2020): https://ojs.letras.up.pt/index.php/RL/issue/view/679.
    Publicado • 10.21747/17775302/rev5 • Editor associado
  3. Resende, Nuno. "REVELAR, Volume 4: Lugares sem Lugar: Fotografia e Cinema [Placeless Places. Photography & Cinema]". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 4 (2019): https://ojs.letras.up.pt/index.php/RL/issue/view/583.
    Publicado • 10.21747/17775302/rev4 • Editor associado
  4. Resende, Nuno. "REVELAR, Volume 3: "No photos, please!"". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 3 (2018): https://ojs.letras.up.pt/index.php/RL/issue/view/394.
    Publicado • 10.21747/17775302/rev3 • Editor associado
  5. Resende, Nuno. "REVELAR, Volume 2: Do Grand Tour à Big Data [From the Grand Tour to Big Data]". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 2 (2017): http://dx.doi.org/10.21747/17775302/rev2.
    Publicado • 10.21747/17775302/rev2 • Editor associado
  6. Resende, Nuno. "REVELAR, Volume 1: O Corpo Urbano [The Urban Body]". Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem 1 (2016): http://dx.doi.org/10.21747/17775302/rev.
    Publicado • 10.21747/17775302/rev • Editor associado
Recurso online
  1. Andréa M. Diogo; Ana Patrícia Gonçalves; Joana Duarte; Marisa Santos. Bell Traditions: between the tangible and the intangible {Google Arts & Culture] virtual exhibition. 2015. https://artsandculture.google.com/story/xwWBYEjpvgIiLA.
Tese / Dissertação
  1. Andréa Michelle Santos Diogo. "«Sound and Vision»: a videografia de David Bowie (1969-2017). Contributos para o estudo do videoclipe". Mestrado, Universidade do Porto Faculdade de Letras, 2018. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/117494.
Distinções

Outra distinção

2020 PhD Scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal