???global.info.a_carregar???
I am a Senior Lecturer in Educational Development in the Department of Learning Enhancement and Development (LEaD) at City St George's, University of London, where I am the joint Programme Director of the MA in Academic Practice. I have more than 20 years of experience in education as a lecturer, researcher, learning technologist and academic developer and have a strong background in digital media education and academic development and a genuine passion for driving innovation in the field. Before moving to the UK, I completed my PhD the University of Minho in 2012. Prior to joining City in 2022, I worked at Imperial College London, Coventry, Bournemouth, Oxford and Ravensbourne. My research is the result of the intersection between digital media, learning and digital society. I look at digital and online education from a media/information literacies perspective. I have been part of different forums to discuss how to promote digital and critical skills. I am a Senior Fellow of HEA/Advance HE and a mentor, empowering colleagues to embed reflective practice and enhance their teaching by celebrating their strengths and achievements. I am also a Fellow of CODE, the Centre for Online and Distance Education, and an External Examiner.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Luís Pereira

Nomes de citação

  • Pereira, Luís

Identificadores de autor

Ciência ID
F811-D9B6-C3C3
ORCID iD
0000-0002-1536-5470
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=pt-PT&user=nPErrzYAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate
Scopus Author Id
57206584763

Endereços de correio eletrónico

  • luis.pereira@city.ac.uk (Profissional)

Websites

Formação
Grau Classificação
2015/10 - 2017/07
Concluído
Higher Education Professional Practice (Postgraduate Certificate)
Coventry Lanchester Polytechnic, Reino Unido
2012/04/20
Concluído
Communication Sciences (Doutoramento)
Especialização em Media Education
Universidade do Minho, Portugal
"Conceções de literacia digital nas politicas publicas-estudo a partir do plano tecnologico da educação " (TESE/DISSERTAÇÃO)
2003/10 - 2005/04
Concluído
Education (Mestrado)
Especialização em Tecnologia Educativa
Universidade do Minho, Portugal
"Os Videojogos na Aprendizagem: estudo sobre as preferências dos alunos do 9.o Ano e sobre as perspetivas das editoras" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1996/09 - 2000/07
Concluído
Humanidades (Licenciatura)
Universidade Católica Portuguesa - Braga, Portugal

Sorbonne Université Faculté des Lettres, França
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2013/07 - 2014/02 Pós-doutorado (Investigação) Ravensbourne University London, Reino Unido
2012/01 - 2012/04 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/04 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) City St George's University of London, Reino Unido
2016/10 - 2021/03 Professor Associado (Docente Universitário) Coventry Lanchester Polytechnic, Reino Unido
2015/09 - 2016/02 Professor Associado Convidado (Docente Universitário) Bournemouth College of Technology, Reino Unido
2014/02 - 2014/10 Monitor (Docente Universitário) Oxford University Language Centre, Reino Unido
2004/09 - 2005/10 Assistente (Docente Ensino Superior Politécnico) Universidade do Algarve Escola Superior de Educação e Comunicação, Portugal
2003/10 - 2004/08 Leitor (Docente Universitário) Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/10/01 - Atual Fellow University of London, Reino Unido
Centre for Online and Distance Education (CODE), Reino Unido
2023/09 - Atual External Examiner University of the West of Scotland, Reino Unido
2021/04 - 2022/04 Director de Unidade Orgânica Imperial College London, Reino Unido

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/08/15 - 2027/07/31 External Examiner University of Colombo - Staff Development Center, Sri Lanka
2014/10 - 2016/09 Learning Technologist Coventry Lanchester Polytechnic, Reino Unido
2013/03/01 - 2013/07/20 Visiting Scholar University of Reading Institute of Education, Reino Unido
2008/01 - 2011/12 Research Fellow and PhD Student Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2008/01/01 - 2011/12/31 Literacia Digital e Políticas Educativas de Natureza Tecnológica
SFRH/BD/40299/2007
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2006/10/01 - 2007/07/31 Potencialidades dos Videojogos na Aprendizagem. Identificação das Preferências de Alunos do Ensino Básico
SFRH/BM/28178/2006
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2024/05 - 2025/04 Improving the quality of online education through reflective practice.
--
Investigador responsável
Centre for Online and Distance Education (CODE)
Em curso
2023/11/01 - 2024/09/11 Evaluation of University of London’s (UoL) online tutor support project for the LLB Undergraduate Programme
NA
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Centre for Online and Distance Education (CODE)
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade
UID/CCI/00736/2019
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/12/15 - 2018/11/02 COST Action IS1401 - Strengthening Europeans’ Capabilities by Establishing the European Literacy Network (ELN
COST Action IS1401
Investigador
European Cooperation in Science and Technology, Bélgica
Concluído
2012/01 - 2013/12 The Shift - creating a new Conversational Learning Experience with bots
...
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Paul Hamlyn Foundation
Concluído
2010/05/03 - 2013/05/30 Navegando com o ´Magalhães´: Estudo sobre o Impacto dos Media Digitais nas Crianças
PTDC/CCI-COM/101381/2008
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2012/03/01 - 2013/03/15 Football against racism - how to communicate a good idea through an animation video
--
Council of Europe, França
Concluído
2011/01/01 - 2012/12/31 Projecto Estratégico - UI 736 - 2011-2012
PEst-OE/COM/UI0736/2011
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2022/10 - Atual Experience of academic staff in relation to educational technologies and its impact and implications on digital literacies and open practices
ETH2223-0156
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Pereira, Sara; Pereira, Luís. "Políticas tecnológicas educativas em Portugal : do projecto Minerva à iniciativa e-Escolinha". 2011.
  2. Pereira, Luís; Pereira, Sara. "O lugar das redes sociais na escola – as perspectivas dos professores". 2011.
  3. Luis Pereira. "Videogames and Media Literacy – a Portuguese study about teenagers’ perspectives and online uses". 2009.
  4. Pereira, Luís; Pereira, Sara; Pinto, Manuel. "Perspectivas de pais e filhos sobre os videojogos - da investigação aos processos de mediação parental". 2009.
  5. Luis Pereira; Ana Amelia Carvalho. "Is it really possible to teach with videogames?". 2007.
Artigo em revista
  1. R Hobbs; I Kanižaj; Luis Pereira. "Digital literacy and propaganda". Medijske Studije 10 19 (2019): 1-7.
  2. Hobbs, R.; Kanižaj, I.; Pereira, L.. "Digital literacy and propaganda". Medijske Studije 10 19 (2019): 1-7. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85070448563&partnerID=MN8TOARS.
  3. Pereira, L.; Jorge, A.; Brites, M.J.. "Media education competitions: An efficient strategy for digital literacies?". Italian Journal of Sociology of Education 9 1 (2017): 77-92. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85029860572&partnerID=MN8TOARS.
    10.14658/pupj-ijse-2017-1-5
  4. Luis Pereira; Jackson Lizzie. "Testing Participatory Design and Responsive User-Interfaces to Teach Digital Skills to NEETs: Using an Experimental Online Learning Platform". MERJ | Media Education Research Journal 5 2 (2015): 37-62.
  5. Pereira, S.; Pereira, L.. "Digital Media in Primary Schools: Literacy or Technology? Analyzing Government and Media Discourses". Educational Policy 29 2 (2015): 316-341. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84924898303&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/0895904813492378
  6. Pereira, Luís; Ribeiro, Fábio Fonseca. "Rubricas humorísticas das rádios portuguesas como desconstrução da atualidade". Revista Media & Jornalismo 15 27 (2015): 125-142. https://doi.org/10.14195/2183-5462_27_6.
    Publicado
  7. Pereira, S.; Pinto, M.; Pereira, L.. "Resources for media literacy: Mediating the research on children and media". Comunicar 20 39 (2012): 91-99. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84874802839&partnerID=MN8TOARS.
    10.3916/C39-2012-02-09
Capítulo de livro
  1. Pereira, Luís. "Ambientes Digitais de Aprendizagem e Transformação Pedagógica". In Desenho de e-atividades para ambientes digitais, editado por Maria de Fátima Goulão, 9-19. Portugal: Universidade Aberta, 2024.
    Publicado • 10.34627/UAB.EAD.20
  2. Yonty Friesem; Maria José Brites; Grace Y Choi; Carla Viana Coscarelli; Orly Melamed; Luis Pereira; Ana Elisa Ribeiro; et al. "Intercultural dialogue". 226-231. Routledge, 2022.
    10.4324/9781003283737-27
  3. Igor Kanižaj; Maria José Brites; Luis Pereira. "Librarians' perspectives from Croatia, Portugal and the UK". 186-195. Routledge, 2022.
    10.4324/9781003283737-23
  4. Igor Kanizaj; Maria Jose Brites; Luis Pereira. "Librarians' perspectives from Croatia, Portugal and the UK - What Is Changing in Teaching (Digital) Media Education due to COVID-19". 186-195. Routledge, 2022.
    10.4324/9781003283737
  5. Luis Pereira; Debra L Merskin. "RSS Reader". editado por Merskin, DL, 1498-1498. SAGE Publications, 2019.
  6. Melda N Yildiz; Jared Keengwe. "Handbook of Research on Media Literacy in the Digital Age". editado por Yildiz, MN; Keengwe, J. IGI Global, 2016.
    10.4018/978-1-4666-9667-9
  7. Luis Pereira; Sara Pereira; Ana Melro. "The Portuguese Programme One Laptop per Child: Political, Educational and Social Impact". editado por Pereira, S, 29-99. Humus, 2015.
  8. Ana Jorge; Conceicao Costa; Luis Pereira; Ilana Eléa. "Media education practices in Portugal: a panoramic view". editado por Eléa, I, 165-170. Nordicom, 2015.
  9. Sara Pereira; Luis Pereira; Manuel Pinto. "Internet and social networks caught up in the web". UMinho - CECS, 2011.
  10. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pérez Tornero, José Manuel; Vilches, Lorenzo. "Portugal". Gedisa, 2010.
Edição de número de revista
  1. Luis Pereira; Renee Hobbs; Igor Kanižaj. "Digital Literacy and Propaganda". Medijske Studije 10 19 (2019):
Livro
  1. Luis Pereira; Maria Jose Brites; Ines Amaral; Raquel Patricio. Intergenerationality in a Digital World: Proposals of Activities. Edições Universitárias Lusófonas. 2018.
  2. Luis Pereira. Literacia Digital e Políticas Tecnológicas para a Educação. De Facto Editores. 2014.
  3. Alberto Sá; Luis Pereira; Luis Santos; Pedro Portela; Sandra Marinho. 112i dicas para investigar em ciências sociais e humanas. Edições Humus.. 2013.
  4. Pereira, Sara; Aguiar, Ademar; Pereira, Luís. Agenda de atividades de literacia digital. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2013.
  5. Manuel Pinto; Sara Pereira; Luis Pereira; Tiago Ferreira. Educação para os Media em Portugal: experiências, actores e contextos. ERC. 2011.
  6. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Videogames : stepping up to the next level. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2011.
  7. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Internet e redes sociais : tudo o que vem à rede é peixe?. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2011.
  8. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Tomé, Vítor. 25 + UM: agenda de atividades de educação para os média. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2011.
  9. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Videojogos : saltar para outro nível. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2010.
  10. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Como TVer. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2009.
Relatório
  1. Julian McDougall; Luis Pereira. 2017. Digital Literacy and Education in the UK.
  2. Ribeiro, Fábio Fonseca; Pereira, Luís. 2014. Radio for deaf people : have you heard about it?. http://hdl.handle.net/1822/30315.
Resumo em conferência
  1. Pereira, Sara; Melro, Ana; Pereira, Luís. "O poder comunicativo do humor: O caso das paródias ao computador ‘Magalhães’ nos media". Trabalho apresentado em VII Congresso Português de Sociologia: Sociedade, Crise e Reconfigurações, Porto, 2012.
    Publicado
Atividades

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2024 - Atual Evaluation of projects
Avaliador
European Commission, Bélgica
2021 - Atual Member of several CAEs as an external expert in distance education
Avaliador
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal
2023/12 - 2023/12 MA Education with Technology Approval Event
Avaliador
Anglia Polytechnic University, Reino Unido

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2021/11/01 - Atual i) Inteligência Artificial Generativa para EaD; ii) E-moderação e Feedback; iii) E-Atividades no Desenho de Cursos Microcredenciais (Outros) Universidade Aberta, Portugal
2021/03/01 - 2021/06/30 Guidelines for MIL-aware policies Deep Dive for PolicyMakers into Media and Information Literacy MOOC United Nations University Operating Unit on Policy-Driven Electronic Governance, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2024/06/01 - Atual Media and Information Literacy Alliance Trustee
2024/04/01 - Atual International Association for Media Education (IAME) Member
2023/09/07 - Atual ELN - European Literacy Network Treasurer
2023/01/01 - Atual Information Literacy Group (ILG) - CILIP: the library and information association Trainee Officer
Distinções

Prémio

2009 Evens Prize for Media Education

Título

2018 Senior Fellow
Advance HE, Reino Unido

Outra distinção

1995 Student Grant
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal