Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Hélder Nuno Ricardo Ferraz
Nomes de citação
- Ferraz, Hélder
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 2D11-0DC1-3355
- ORCID iD
- 0000-0001-8504-2426
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=dnf-EWwAAAAJ
Moradas
- Rua Calouste Gulbenkian, 12, 4430-036, Vila Nova de Gaia, Vila Nova de Gaia, Portugal (Pessoal)
Websites
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2022 - 2022
Frequentou
|
Postdoctoral fellowship (Pós-doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Farmácia, Portugal
|
|
2015/10/01 - 2021/06/04
Concluído
|
PhD in Educational Sciences (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"TEIP successes and failures: a mixed methods assessment (Sucessos e insucessos TEIP: uma avaliação com métodos mistos)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Approved by unanimity |
2015/03/07 - 2017/01/31
Concluído
|
Postgraduate diploma in Data Analysis (Pós-Graduação)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
17 |
2012/10/10 - 2014/11/20
Concluído
|
Master's degree in Educational Sciences (Mestrado)
Especialização em Sem especialização
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Effects of the TEIP programme on the school results of secondary school students (2001/2002 a 2012/2013) - (Efeitos do programa
TEIP sobre os resultados escolares de alunos do ensino secundário (2001/2002 a 2012/2013))." (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
18 |
2009/09/20 - 2012/07/20
Concluído
|
Degree in Educational Sciences (Licenciatura)
Especialização em Sem especialização
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
16 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022/12/13 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal | ||
2022 - 2022 | Pós-doutorado (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Farmácia, Portugal |
Porto4Ageing - Centro de Competências em Envelhecimento Ativo e Saudável, Portugal | ||
2015/01/10 - 2019/09/30 | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022 - 2022 | CAOP - Climate Adaptation for Elderly People Living in Vulnerable Urban Areas: Design of a Climate-Responsive and Locally
Participatory Methodology
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade do Porto Faculdade de Farmácia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2015/10/01 - 2019/09/30 | "TEIP successes and failures: a mixed methods assessment (Sucessos e insucessos TEIP: uma avaliação com métodos mistos)"
SFRH/BD/112741/2015
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/12/13 - Atual | CLEAR - Constructing Learning Outcomes in Europe: A multi-level analysis of (under)achievement in the life course
Investigador
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Em curso
|
2020/04/01 - 2022/09/01 | SINCALA - Supporting Informal Carers a Whole-Family & Lifecourse Approach
2020-1-EE01-KA204-078004
Investigador
CASO50+ Centro de Atendimento e Servicos 50+, Associacao (Portugal), Portugal
|
Erasmus Plus
Em curso
|
2022/03 - 2022/09 | BestCare4LGBTQI+ : Building the capacities of service providers in elder residential care on how to provide a more inclusive
service provision for Older LBGTQI+ users
KA220-ADU-D6BF4D54
Investigador
CASO50+ Centro de Atendimento e Servicos 50+, Associacao (Portugal), Portugal
|
Erasmus Plus
Concluído
|
2020/01/13 - 2020/12/04 | Casa do Xisto - a Arte para a (D)eficiência
Desenvolvimento técnico
EDUCASOM - ASSOCIAÇÃO DE ARTES E CULTURA, Portugal
|
Programa Operacional de Inclusão Social e Emprego Câmara Municipal de Valongo Portugal 2020 Concluído
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Centro de Investigação e Intervenção Educativas - CIIE Porto
UID/CED/00167/2019
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/04/01 - 2023/06 | EducHate: An educational approach to detect, combat and prevent online hate speech
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
Produções
Publicações
Artigo em jornal |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Manual |
|
Relatório |
|
Tese / Dissertação |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/03/01 | Learning Outcomes: from the Portuguese educational system to adult education and training | ESREA POLICY STUDIES IN ADULT EDUCATION (PSAE) NETWORK CONFERENCE
Associação Regional de Administração Educacional (Funchal, Portugal)
|
2024/02/08 | A construção de Resultados de Aprendizagem: uma análise das desigualdades regionais no contexto português [The Construction of Learning Outcomes: An Analysis of Regional Inequalities in the Portuguese Context] | XXXI Colóquio da AFIRSE Portugal “Aprendizagem, diversidade e equidade: a investigação em Educação”
AFIRSE (Lisbon, Portugal)
|
2023/03/07 | A PhD facing the world | Online JURE Career Day
The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) (Grécia)
|
2022/12/13 | Workshop para Professores (Teachers' Workshop) | Design my future: Promoting Informed Choices for All Young People Project Meeting
Universidade Lusíada (Porto, Portugal)
|
2022/12/13 | Design My Future Conference: Portuguese Educational System: past, present and future | Design My Future: Promoting Informed Choices for All Young People (PICAP) Project Meeting
Design My Future: Promoting Informed Choices for All Young People (PICAP) (Porto, Portugal)
|
2022/11/24 | Sistema educativo e o cumprimento de Abril: contributos para mitigar desigualdades socioeducativas (online) [The educational system and the fulfilment of April: contributions to mitigate socio-educational inequalities] | Ciclo 25 de Abril 50 Anos: Olhar o Passado, Pensar o Futuro [25 April Cycle 50 Years: Looking at the Past, Thinking of the
Future]
OP.Edu - Observatório das Políticas de Educação e Formação (Porto, Portugal)
|
2022/11/24 | Educational system and the fulfilment of April: contributions to mitigate socioeducational inequalities | Colloquia: Cycle 25 April 50 Years - Educational system and the fulfilment of April: contributions to mitigate socioeducational
inequalities
Observatório das Políticas de Educação e Formação (OP. Edu) (Lisbon, Portugal)
|
2022/11/14 | A educação compensatória e o programa TEIP: "À espera de Godot?" (Compensatory education and TEIP programme: "Waiting for Godot?" | XXX Semana de Psicologia e de Ciências da Educação (XXX Psychology and Education Sciences Week)
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2021 | O trabalho social e a educação: os contributos do interventor social no campo escolar para a promoção de contextos escolares inclusivos [Social work and education: the contributions of the social worker in the school field for the promotion of inclusive school environments] | Seminário Temático I do Mestrado em Serviço Social
Instituto Superior de Serviço Social do Porto (ISSSP)
|
2018 | Escolas TEIP: os casos de sucesso [TEIP schools: the cases of success] |
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2017 | Os casos de (in)sucesso do programa TEIP [The cases of (in)success of the TEIP programme]. | IX Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação,
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2017 | Compensatory education in Portugal: are TEIP schools doing it right | ECER 2017 – European Conference on Education Research - Emerging Researchers’ Conferenc
University College UCC (Dinamarca)
|
2016 | A educação compensatória: sucesso ou insucesso TEIP? [Compensatory Education: success or insuccess of TEIP programme?]. |
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto (Portugal)
|
2016 | A educação compensatória pode compensar a sociedade? [Can compensatory education compensate for society?]. |
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto (Portugal)
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2024/11/14 - 2024/11/16 | A educação será uma das mais importantes e mais bem-sucedidas apostas no caminho da liberdade, de ser e conhecer, da emancipação
e da justiça social. São as condições e a importância da liberdade e da democracia na educação e no progresso social que queremos
agora tornar mais visíveis, conscientes e intencionais, equilibrando memória, experiência, teorização, intervenção e crítica. (2024/11/14 - 2024/11/16)
Congresso (Membro da Comissão Científica)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2017 - 2017 | Member of the organisation committee/staff member of the EAIR - The European Higher Education Society: Linking research, policy
and practice (2017 - 2017)
Conferência (Outra)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2023/12/14 - 2023/12/15 | Poster Presentation Moderator at the XV International Seminar of the Doctoral Programme in Educational Sciences
Seminário
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/10/31 - 2023/10/31 | Guest speaker invited to give a seminar at Paula Frassinetti School of Education with the title - The quest for equality and
social work
Seminário
|
The quest for equality and social work
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal
|
2023/09/11 - 2023/09/13 | Moderated a session of oral presentations at the IV International Seminar CAFTe – Curriculum, Evaluation, Training, and Technologies
in Education / XIV EIFORPECS – International Meeting on Teacher Training and Supervised Internship, held on September 11,
12, and 13, 2023, at the Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto.
Seminário
|
IV Seminário Internacional CAFTe – Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias em Educação / XIV EIFORPECS – Encontro Internacional
de Formação de Professores e Estágio Curricular Supervisionado
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2024/11/14 - 2024/11/16 | XVII Congresso da SPCE: Educação, Liberdade e Democracia | Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto |
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2023 - Atual | Administrative Sciences (2076-3387) | |
2022 - Atual | International Journal of Environmental Research and Public Health (1660-4601) | |
2022 - Atual | Education Sciences ( 2227-7102) | |
2020 - Atual | Sustainability (2071-1050) | |
2020 - Atual | Social Sciences (2076-0760) | |
2018 - Atual | Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (0104-4036) |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2021 - Atual | Member of the A3ES - Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education. Part of external evaluation commissions
that evaluate study cycles and internal quality assurance systems.
Avaliador
|
||
2021 - Atual | Member of the Evaluation Committee of the "Agência Nacional Erasmus+ Educação e Formação para o
período de 2021 a 2027;"
Membro
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/09 - Atual | Socioeconomic Inequalities and Education: assessment and intervention [Desigualdades Socioeconómicas e Educação: avaliação e intervenção] This course aims to provide students with theoretical and methodological knowledge to enable them to analyse discourses and studies in the area of socio-educational inequalities. To this end, it identifies socio-economic inequalities and the way they impact on educational processes and outcomes, as well as how the organisation of educational systems reinforces or counteracts such inequalities. | Bachelor's Degree in Educational Sciences | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2023/09 - 2024/01 | Curricular Unit: Socioeconomic Inequalities and Education: assessment and intervention [Desigualdades Socioeconómicas e Educação: avaliação e intervenção] This course aims to provide students with theoretical and methodological knowledge to enable them to analyse discourses and studies in the area of socio-educational inequalities. To this end, it identifies socio-economic inequalities and the way they impact on educational processes and outcomes, as well as how the organisation of educational systems reinforces or counteracts such inequalities. | (Licenciatura) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2023/04 - 2023/04 | Discrimination and Online Hate Speech - Considering the strategic area of activity of the University of Porto associated with "committing to openness towards society, ensuring, through the transfer of knowledge, an effective and efficient contribution to achieving objectives of public interest, incorporating a social and cultural dimension," this training initiative will help raise awareness and sensitize faculty members discrimination and the resulting hate speech. | (Outros) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022/12/06 - 2022/12/06 | Invitation to teach a class in the Curricular Unit "Questions of Research Methodologies in Education on the use of SPSS software (from the 2nd year of the Master's Degree in Education Sciences from Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto - FPCEUP) | (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022/11/04 - 2022/11/04 | Invitation to teach a class in the Curricular Unit "Desigualdades Socioeconómicas e Educação: avaliação e intervenção [Socio-economic inequalities and education: assessment and intervention] - Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (FPCEUP) | (Licenciatura) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2021/12/17 - 2021/12/17 | Invitation to teach a seminar entitled "Social Work, from Theory to Practice - professional experiences". in the Curricular Unit "In-depth Issues in Community Intervention" and in the "Project Work Support Seminar" - Escola Superior de Educação Paula Frassinetti. | (Mestrado) | Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal |
2021/12/04 - 2021/12/04 | Invitation to teach a seminar entitled "Social Work, from Theory to Practice - volunteering experiences". in the Curricular Unit "In-depth Issues in Community Intervention" and in the "Project Work Support Seminar" - Escola Superior de Educação Paula Frassinetti. | (Mestrado) | Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal |
2021/10/30 - 2021/10/30 | Invitation to teach a seminar entitled "Social Work, from Theory to Practice - professional experiences" in Social Work Master Degree in Instituto Superior de Serviço Social do Porto. | (Mestrado) | Instituto Superior de Serviço Social do Porto, Portugal |
2019 - 2019 | Invitation to teach a class in the Curricular Unit of "Crianças e adolescentes como atores políticos: Construção de uma cidadania participatória em contexto escolar e desportivo." [Children and adolescents as political actors: Construction of a participatory citizenship in school and sport contexts.] in the 3th year of the Degree in Educational Sciences. | (Licenciatura) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Entrevista / Programa (rádio / tv)
Programa | Tema | |
---|---|---|
2024/03/01 - 2024/03/01 | RTP Madeira | Adult Education and Trainning |
2021/07/23 - 2021/07/23 | 360º (RTP3) | Teip successes and failures: a mixed methods evaluation (PhD Thesis) |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2023/09 - Atual | RYOT Network - Research on Youth Opportunities and Transitions The RYOT network has two main goals. Firstly, RYOT aims to encourage and enable collaboration between young European researchers and to strengthen their professional connections, going beyond their local and national contexts; and secondly aims to contribute to a more comprehensive understanding of young Europeans¿ life course opportunities and transitions, which encompasses a range of highly important social justice and equality issues. | |
2015/10 - Atual | PCEP - Participation, Communities and Policy Education This research group aims to contribute to the CIIE’s general goal of promoting more inclusive, egalitarian and resilient societies, recognising that some of the most important inequalities of the last decades have been amplified by the latest social and economic crisis: globalization vs. territorialisation, unemployment and poverty, changes in the world of work/training/education, demographic imbalances, declining levels of trust, tension between identities and diversity, etc. |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2016/12 - 2016/12 | Member of the Organizing Committee of the VIII International Seminar of the Doctoral Programme in Educational Sciences: "Education
and Globalization: potentialities and Constraints"
Membro
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Distinções
Prémio
2018 | Bolsa de Mérito por Aproveitamento Excecional em Ciências da Educação (2013/2014)
Direção-Geral do Ensino Superior, Portugal
|