
Curriculum Vitae
Marlene Nogueira
Marlene Nogueira is an early-career neuroscientist in the first year of completing her PhD, dedicated to exploring the profound
effects of early adverse experiences on brain development. Her research focuses on the cognitive, emotional, and behavioral
consequences of out-of-home care and deprived parental environments, with a focus on institutionalized populations. By integrating
cutting-edge techniques in epigenetics, neuroimaging, and cognitive assessment, Marlene seeks to unravel the biological and
psychological mechanisms that link early-life adversity to long-term outcomes.
As a researcher at the Psychological Neuroscience Lab at the University of Minho (Portugal), using a multidisciplinary approach,
she contributes with her expertise to a variety of collaborative projects within the lab. Among her ongoing projects, Marlene
is particularly interested in understanding emotional processing and cognitive development across different developmental
stages.
In addition to her research, Marlene is deeply committed to mentoring and supporting the next generation of scientists. She
has co-supervised several undergraduate students and actively engages in science communication initiatives to bridge the gap
between research and the public. Her dedication to fostering scientific curiosity and knowledge-sharing is evident through
her involvement in organizing academic events and her advocacy for open science practices.
Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Marlene Sofia Belinho Nogueira
Nomes de citação
- Nogueira, Marlene
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 5A12-044C-3DF9
- ORCID iD
- 0000-0002-5159-2486
Endereços de correio eletrónico
- id6770@alunos.uminho.pt (Profissional)
- marlene.nogueira@psi.uminho.pt (Profissional)
Moradas
- Escola de Psicologia, Universidade do Minho. Campus de Gualtar, 4710, Gualtar, Braga, Portugal (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) |
Português (Idioma materno) | |||||
Espanhol; Castelhano | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2020/01 - 2024/07
Concluído
|
Basic Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"THE IMPACT OF RESIDENTIAL REARING ON THE ADOLESCENT BRAIN: THE CONTRIBUTION OF EPIGENETIC MECHANISMS" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2022/02/24 - 2022/05/26
Concluído
|
Visiting PhD Student (Outros)
University of Oxford Department of Psychiatry, Reino Unido
|
|
2016
Concluído
|
Molecular Genetics (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal
"The impact of early life experiences on oxytocinergic system modulation: implications on social behavior development" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
16 |
2013
Concluído
|
Applied Biology (Licenciatura)
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal
"Estudo do papel do receptor da oxitocina no comportamento de interacção social em animais submetidos a stress precoce" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
14 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2024/09 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal | ||
2020/01/01 - 2024/02/29 | Investigador (Investigação) | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal | ||
2017/07/06 - 2019/12/31 | Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2016/04/01 - 2017/06/30 | Colaboradora de investigação | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020/01/01 - 2024/02/29 | Avaliação do funcionamento cerebral em repouso e dependente de tarefa em adolescentes com distintas trajetórias de desenvolvimento:
contribuição de mecanismos epigenéticos
SFRH/BD/145469/2019
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2024/06 - Atual | Cross-border network for the study of music as therapy in neuropsychomotor diseases and aging
EUTERPE_adn
Investigador
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
Fundación Instituto de Investigación Sanitaria de Santiago de Compostela, Espanha |
Interreg Europe
Em curso
|
2023 - 2026 | Anger in the mind and body: from unconscious cognitive mechanisms to psychophysiological and neural substrates
PT/FB/BL-2022-277
Investigador
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
University of Oxford Department of Psychiatry, Reino Unido |
Fundação Bial
Em curso
|
2022 - 2023 | The effects of institutional care on emotional processing in Portuguese adolescents
Emotion processing adolescents
Investigador
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia Portuguese Association of Researchers and Students in the UK (PARSUK) Concluído
|
2018/07/01 - 2022/07/31 | Assessment of resting-state brain networks functional connectivity on adolescents with different developmental trajectories:
epigenetic mechanisms contribution
PTDC/PSI-ESP/28228/2017
Investigador
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2020 - 2022 | Emotional processing study in healthy volunteers
Emotion processing
Investigador
|
NIHR Oxford Biomedical Research Centre
Concluído
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Scientific Project of the Psychology Research Center [Centro de Investigação em Psicologia - CIPsi]
UID/PSI/01662/2019
Bolseiro de Investigação
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2017 - 2018 | Interaction between immune genes and quality of caregiver`s behaviours for child`s attachment outcomes
PTDC/PSI-PCL/116897/2010
Investigador
|
Concluído
|
2015 - 2016 | Será o comportamento social na adolescência reflexo de experiências precoces adversas? Efeito da separação maternal e enriquecimento
ambiental
PTDC/MHC-PAP/5304/2012
Investigador
|
Concluído
|
2013 - 2016 | O impacto do stress precoce nas vias do comportamento social: relação entre oxitocina e corticosteróides
PTDC/PSI-PCO/116612/2010
Investigador
|
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em revista |
|
Poster em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/07 | Structural and functional connectivity of the frontostriatal circuitry in currently institutionalized adolescents | International Attachment Conference (IAC)
University of Rouen (Rouen, França)
|
2024/07 | Unveiling hidden scars: How early life adversity influences emotional processing at the adolescent period. | International Attachment Conference (IAC)
University of Rouen (Rouen, França)
|
2024/06 | The impact of early life adversity in emotion processing in adolescents. | 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD)
(Lisboa, Portugal)
|
2023/05/29 | Structural brain correlates of childhood maltreatment: a coordinate-based meta-analysis. | IX International IMFAHE Conference: Innovation Camp “Career Success with a Global Mindset”
International Mentoring Foundation for the Advancement of Higher Education (IMFAHE) (Boston, Estados Unidos)
|
2022/07/15 | Capitão L., Nogueira M., Oliveira P., Sousa S. S., Soares I., Sampaio A., Mesquita A. R. 2022. Emotional processing in Portuguese adolescents in institutional care. | International Attachment Conference (IAC)
(Lisboa, Portugal)
|
2022 | Assessment of brain functional connectivity at resting state of adolescents with early adverse experiences: the contribution of epigenetic mechanisms | PERL Meeting
Department of Psychiatry, University of Oxford (Oxford, Reino Unido)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/03 - 2024/06 | Patterns of epigenetic reaction in response to early life adversity
Coorientador
|
Biologia Aplicada (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho Departamento de Biologia, Portugal
|
2024/03 - 2024/06 | Study of DNA methylation pattern of stress-related gene and exposure to early adversity in institutionalized adolescents
Coorientador
|
Biologia Aplicada (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade do Minho Departamento de Biologia, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2023/01/01 - 2023/05/16 | The 'Doctoral Symposium PSI.UNorte' (SIMPSI) is promoted by the Psychology Consortium UNorte, which is composed of the School
of Psychology at the University of Minho, the Faculty of Psychology and Education Sciences at the University of Porto, and
the School of Human and Social Sciences at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro. The main objective of the event
is to foster a culture of collaboration among students, researchers, faculty, and psychologists from the three institutions,
aiming to share knowledge in research and practice. (2023/05/14 - 2023/05/16)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
|
2021/11 - 2022/02 | The 'Doctoral Symposium PSI.UNorte' (SIMPSI) is promoted by the Psychology Consortium UNorte, which is composed of the School
of Psychology at the University of Minho, the Faculty of Psychology and Education Sciences at the University of Porto, and
the School of Human and Social Sciences at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro. The main objective of the event
is to foster a culture of collaboration among students, researchers, faculty, and psychologists from the three institutions,
aiming to share knowledge in research and practice. (2022/02/03 - 2022/02/04)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
|
2013/02/27 - 2013/03/01 | The Applied Biology Conference is organized annually by a committee of final-year students from this undergraduate program
at the University of Minho, representing a tradition at this institution and attracting an increasing number of students and
researchers from across the country. At this scientific dissemination event, participants can attend lectures by speakers
from various fields of Biology, as well as take part in workshops and informal discussion activities on scientific research
and professional careers in the life sciences. (2013/02/27 - 2013/03/01)
Conferência (Membro da Comissão Científica)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2025/03/15 - Atual | Included in the context of the Brain Awareness Week, and as part of the initiative "The Future Begins in the Cradle", the
interactive workshop "Brain Detectives" invites children (ages 3-12) and their families to explore the wonders of the brain.
Through engaging activities, participants will learn about brain functions, neuroplasticity, and how our brains help us think,
feel, and grow. Designed to be fun and educational, the session will encourage curiosity about neuroscience in an accessible
and playful way.
Oficina (workshop)
|
The Future Begins in the Cradle
ProChild CoLAB, Portugal
|
2019/03/12 - 2019/03/12 | Workshop "From the Lab to the World: Why is it Important to Communicate Science?" Although we live in the age of knowledge,
we are daily bombarded with various types and sources of information. However, this information does not always reach us in
the most appropriate and accurate way, especially when it comes to scientific work. This workshop aimed to raise awareness
about the challenges of science communication: fake science news and the media, scientific journalism, and the role of researchers
in disseminating their work.
Oficina (workshop)
|
I Jornadas da Ciência
Universidade do Minho, Portugal
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2018/09/27 - 2019/01/15 | Introduction to Neurosciences - Teaching of theoretical and practical classes | Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado integrado) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2018/02/20 - 2018/07/22 | Laboratory I - Neuroscience, Teaching of practical classes | Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado integrado) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2017/09/25 - 2018/01/20 | Introduction to Neurosciences - Teaching of theoretical and practical classes. | Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado integrado) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2023 - 2024 | Portuguese Society of Neuroscience | Membro |
2013/10/22 - 2014/10/29 | Applied Biology Student Union | Vice-Presidente do Departamento Científico |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2019 - 2023 | Course Committee of the Doctoral Program in Basic Psychology at the School of Psychology of the University of Minho
Membro
|
|
2018/02/06 - 2021/12/31 | Member of the Pedagogical Council of the School of Psychology at the University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2024/12 - 2025/07 | International Mentoring Program from IMFAHE | International Student |