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Dr. Lopes is an Assistant Professor and Director of the Game AI M.Sc. at Lusófona University, where his research focus lies at the crossroads of Digital Game AI, Affective Computing, Human Computer Interfaces, Virtual Cinematic Productions and Game Design. Currently he is developing autonomous technologies capable of autonomously adapting virtual environments through human-based emotional inputs. His studies has led to the development of several systems exploring the influence of different digital games facets (e.g. Audio, Lighting and 3D Environments) and its relation to human biofeedback data such as: Electrocardiogram (ECG), Electrodermal Activity (EDA) and Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI). Dr. Lopes has also collaborated with several top neuroscience research laboratories in Switzerland, collaborating with the Swiss Center for Affective Sciences (CISA), helping develop several experimental protocols (using games) for the task of emotion recognition. Furthermore, during this time, Dr. Lopes also collaborated with the company Logitech, where he developed several tools capable of collecting physiological data from professional e-sport players during multiplayer sessions.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Phil Lopes

Nomes de citação

  • Lopes, Phil

Identificadores de autor

Ciência ID
8018-E267-2165
ORCID iD
0000-0002-9567-5806

Endereços de correio eletrónico

  • phil.lopes@ulusofona.pt (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Médicas e da Saúde - Medicina Básica - Neurociências
  • Ciências Médicas e da Saúde - Medicina Básica - Neurociências

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês (Idioma materno)
Português (Idioma materno)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2017/12/04
Concluído
Artificial Intelligence in Digital Games (Doctor of Philosophy)
University of Malta, Malta
"Generating Multifaceted Content in Games: A study on Levels and Sound" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2012/07/01
Concluído
Engenharia Informática (Mestrado)
Especialização em Intelligencia Artificial
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2010/07/01
Concluído
Engenharia Informática (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01/01 - 2020/12/31 Pós-doutorado (Investigação) École polytechnique fédérale de Lausanne Faculte Informatique et Communications, Suiça
École polytechnique fédérale de Lausanne Faculte Informatique et Communications, Suiça
2017/04/01 - 2018/12/31 Pós-doutorado (Investigação) Université de Genève Bâtiment de Batelle, Suiça
Université de Genève Bâtiment de Batelle, Suiça
2013/10/30 - 2016/12/31 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) University of Malta, Malta
University of Malta, Malta

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/07/01 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona, Portugal
Universidade Lusófona, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023/01/20 - Atual Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments: youth imagining, creating and exchanging cultural values and heritage through game-making
Investigador
Horizon Europe, Bélgica
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2022/01/03 - 2024/01/02 PlayersAll: media agency and empowerment<br>
EXPL/COM-OUT/0882/2021
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Fernandes, Pedro M. A.; Neves, Pedro Pinto ; Lopes, Phil. "Subtractive Design Practices and 2010's New Wave of Indie Horror Games". Trabalho apresentado em Foundations of Digital Games (FDG 2024), Worcester, Massachusetts, 2024.
    No prelo • https://doi.org/10.1145/3649921.3650019
  2. Lopes, Phil; Fachada, Nuno; Fonseca, Micaela; Gamboa, Hugo; Quaresma, Claudia. "Modelling Physiological Sensor Noise to Movement-Based Virtual Reality Activities". Trabalho apresentado em 17th International Joint Conference on Biomedical Engineering Systems and Technologies - BIOSIGNALS 2024, Rome, 2024.
    Publicado • 10.5220/0012424200003657
  3. Neves, Pedro Pinto ; Fernandes, Pedro; Palmeira, Inês; Fonseca, Micaela; Lopes, Phil. Autor correspondente: Neves, Pedro Pinto. "Early Playtesting with Clients and Therapists of More Game-Like Therapy". Trabalho apresentado em IEEE Conference on Games, Boston, 2023.
    Aceite para publicação
  4. Fachada, Nuno; Barreiros, Filipa F.; Lopes, Phil; Fonseca, Micaela. Autor correspondente: Fachada, Nuno. "Active Learning Prototypes for Teaching Game AI". Trabalho apresentado em 2023 IEEE Conference on Games (CoG), Boston, 2023.
    Publicado • 10.1109/CoG57401.2023.10333229
  5. Pedro Rodrigues; M. Fonseca; Phil Lopes. "Physiological-Based Difficulty Assessment for Virtual Reality Rehabilitation Games". 2023.
    10.1145/3582437.3587187
  6. Marta Ferreira; Ana Pinha; M. Fonseca; Phil Lopes. "Behind the Door: Exploring Horror VR Game Interaction and its Influence on Anxiety". 2023.
    10.1145/3582437.3582482
  7. Fachada, Nuno; de Andrade, Diogo; Serra, Pedro; Codices, Nélio; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Lopes, Phil; Micaela Fonseca; Pedro Pinto Neves. "Improving the CS Curriculum of a Top-Down Videogames BA". Trabalho apresentado em The 11th Computer Science Education Research Conference (CSERC '22), Leiden, 2022.
    Publicado • https://doi.org/10.1145/3569173.3569183
  8. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Fonseca, Micaela; Neves, Pedro Pinto ; Lopes, Phil; Maratou, Vicky; Chaliampalias, Rizos; et al. Autor correspondente: Sousa, Carla. "An Accessible and Inclusive Future for Tabletop Games and Learning: Paradigms and Approaches". Trabalho apresentado em 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2023, Seville, 2022.
    Publicado • 10.21125/iceri.2022.2205
  9. Fanourakis, Marios; Chanel, Guillaume; Elalamy, Rayan; Lopes, Phil. "Towards Recognizing Emotion in the Latent Space". Trabalho apresentado em IEEE Conference on Pervasive Computing (PERCOM), 2021.
    Aceite para publicação
  10. Fanourakis, M.; Chanel, G.; Elalamy, R.; Lopes, P.. "Towards Recognizing Emotion in the Latent Space". 2021.
    10.1109/PerComWorkshops51409.2021.9430963
  11. Lopes, P.; Fonseca, M.. "Towards effectively adapting games: What needs to be conquered to achieve adaptation". 2021.
  12. Lopes, Phil; Nana Tian; Ronan Boulic. "Eye Thought You Were Sick! Exploring Eye Behaviors for Cybersickness Detection in VR". Trabalho apresentado em Motion, Interaction and Games (MIG), 2020.
  13. Lopes, Phil; Boulic, Ronan. "Towards Designing Games for Experimental Protocols Investigating Human-Based Phenomena". 2020.
    10.1145/3402942.3403012
  14. Tian, Nana; Clement, Romain; Lopes, Phil; Boulic, Ronan. "On the Effect of the Vertical Axis Alignment on Cybersickness and Game Experience in a Supine Posture". 2020.
    10.1109/cog47356.2020.9231830
  15. Chanel, Guillaume; Lopes, Phil. "User Evaluation of Affective Dynamic Difficulty Adjustment Based on Physiological Deep Learning". Trabalho apresentado em Human Computer Interaction International, 2020.
    https://doi.org/10.1007/978-3-030-50353-6_1
  16. Lopes, Phil; Tian, Nana; Boulic, Ronan. "Exploring Blink-Rate Behaviors for Cybersickness Detection in VR". 2020.
    10.1109/vrw50115.2020.00248
  17. Lopes, P.; Tian, N.; Boulic, R.. "Eye Thought You Were Sick! Exploring Eye Behaviors for Cybersickness Detection in VR". 2020.
    10.1145/3424636.3426906
  18. Liapis, A.; Yannakakis, G.N.; Kyburz, P.; Volz, V.; Khosmood, F.; Lopes, P.. "Foreword". 2020.
  19. Marengo, Julien; Lopes, Phil; Boulic, Ronan. "On the Influence of the Supine Posture on Simulation Sickness in Virtual Reality". 2019.
    10.1109/cig.2019.8848098
  20. Wang, Chen; Lopes, Phil; Pun, Thierry; Chanel, Guillaume. "Towards a Better Gold Standard". 2018.
    10.1145/3266302.3266307
  21. Lopes, Phil; Yannakakis, Georgios N.; Liapis, Antonios. "RankTrace: Relative and unbounded affect annotation". 2017.
    10.1109/acii.2017.8273594
  22. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Sonancia: A multi-faceted generator for horror". 2016.
    10.1109/cig.2016.7860445
  23. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Framing tension for game generation". Trabalho apresentado em International Conference on Computational Creativity, Paris, 2016.
  24. Lopes, P.; Liapis, A.; Yannakakis, G.N.. "Framing tension for game generation". 2016.
  25. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Targeting Horror via Level and Soundscape Generation". Trabalho apresentado em Artificial Intelligence and Interactive Digital Entertainment Conference, Raleigh, North Carolina, 2015.
  26. Prada, Rui; Lopes, Phil; Catarino, Joao; Quiterio, Joao; Melo, Francisco S.. "The geometry friends game AI competition". 2015.
    10.1109/cig.2015.7317949
  27. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Sonancia : sonification of procedurally generated game levels". Trabalho apresentado em International Conference on Computational Creativity, 2015.
  28. Lopes, P.; Liapis, A.; Yannakakis, G.N.. "Targeting horror via level and soundscape generation". 2015.
  29. Eladhari, Mirjam P.; Lopes, Phil; Yannakakis, Georgios N.. "Interweaving Story Coherence and Player Creativity through Story-Making Games". Trabalho apresentado em International Conference on Interactive Digital Storytelling, 2014.
    https://doi.org/10.1007/978-3-319-12337-0_7
  30. Yannakakis, G.N.; Lopes, P.. "Investigating collaborative creativity via machine-mediated game blending". 2014.
  31. Dimas, Joana; Lopes, Phil; Pereira, Gonçalo; Preto, Guida; Santos, Pedro; Prada, Rui. "Social identity bias in agents rational decision". Trabalho apresentado em International Conference Intelligent Virtual Agents, Edinburgh, 2013.
Artigo em revista
  1. "A review of cybersickness in head-mounted displays: raising attention to individual susceptibility". Virtual Reality (2022): http://dx.doi.org/10.1007/s10055-022-00638-2.
    10.1007/s10055-022-00638-2
  2. Graja, Sarra; Lopes, Phil; Chanel, Guillaume. "Impact of Visual and Sound Orchestration on physiological arousal and tension in a horror game". IEEE Transactions on Games (2020): 1-1. http://dx.doi.org/10.1109/tg.2020.3006053.
    10.1109/tg.2020.3006053
  3. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Modelling Affect for Horror Soundscapes". IEEE Transactions on Affective Computing 10 2 (2019): 209-222. http://dx.doi.org/10.1109/taffc.2017.2695460.
    10.1109/taffc.2017.2695460
  4. Lopes, Phil. "Can computers foster human users' creativity? Theory and praxis of mixed-initiative co-creativity". Digital Culture & Education (2016):
  5. Dimas, Joana; Lopes, Phil; Prada, Rui. "One for all, all for one: Agents with social identities". Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (2013):
    Aceite para publicação
Poster em conferência
  1. Lopes, Phil; Yannakakis, Georgios N.. "Investigating Collaborative Creativity via Machine-Mediated Game Blending". Trabalho apresentado em Artificial Intelligence and Interactive Digital Entertainment Conference, 2014.
  2. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "The C2create authoring tool: Fostering creativity via game asset creation". 2014.
    10.1109/cig.2014.6932916
  3. Lopes, Phil; Urbano, Paulo. "The Traveling Percussionist". Trabalho apresentado em EvoMUSART, 2012.
    https://doi.org/10.1007/978-3-642-29142-5_15
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2024/01/01 - Atual Evaluating the CineDESK - The new age of teaching movie-making
Orientador
Cinematography, Human-Computer Interaction, Learning Technologies (Doutoramento)
Zürcher Hochschule der Künste, Suiça

Universidade Lusófona, Portugal
2023/09/01 - Atual New Wave of Horror - Analyzing the Evolution of Horror Games in the Contemporary World
Orientador
Game Studies, Humanities, Game Design (Doutoramento)
Universidade Lusófona, Portugal
2022/04/01 - Atual Player Profiling in Tabletop Roleplaying Games
Orientador
Machine Learning, Game Design and Boardgames (Doutoramento)
Universidade Lusófona, Portugal
2021/09/01 - Atual Virtual Reality project: Exploring interaction and movement and its impact on emotional intensity
Orientador
Ciências Biomédicas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Universidade Lusófona, Portugal
2021/09/01 - 2022/06/09 Development of a statistical model for dynamic difficulty adjustment of a VR game for upper-limb rehabilitation
Orientador
Ciências Biomédicas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Universidade Lusófona, Portugal
2021/09/16 - 2022/06/03 Behind the Door: Exploring Horror VR Game Interaction and its Influence on Anxiety
Orientador
Affective Computing, Biomedical Analysis, HCI (Mestrado)
Universidade Lusófona, Portugal

Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2024/05/06 - 2024/05/06 AI in Games is an Event Organised by the Masters in AI for Games @ Lusófona University, and in collaboration with Game Design and Playful Media and REPLAY Master Courses. The event brings together industry, academics, students and enthusiasts alike to reflect on the current landscape of artificial intelligence in the field of digital games. This event looks at the current trends, including topics such as Procedural Content Generation, NPC Behaviours, LLMs for Interactive Narratives, Player Profiling, Automatic QA testing and Mixed-Initiative Tools. (2024/05/06 - 2024/05/06)
Simpósio (Coorganizador)
Universidade Lusófona, Portugal
2021/10/01 - 2023/04/20 Phil Lopes is the General Chair of the Internacional Conference on the Foundation of Digital Games, which will take place in April 2023, in Lisbon, Portugal. (2022/12/31 - 2023/04/16)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona, Portugal
2019/10/01 - 2020/09/20 Proceedings Chair at the IEEE Foundations of Digital Games 2020 (2020/09/15 - 2020/09/18)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
IEEE, Estados Unidos

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/09/01 - Atual Director of the M.Sc. in Artificial Intelligence for Games Artificial Intelligence for Games (Mestrado) Universidade Lusófona, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2017/07/01 - 2019/07/01 Organization Assistant for Conference and Journal matters
Membro
Association for the Advancement of Affective Computing, Reino Unido
Distinções

Prémio

2024 The 2024 IEEE Transactions on Games Outstanding Paper Award for the Paper "Impact of visual and sound orchestration on physiological arousal and tension in a horror game"
IEEE Computational Intelligence Society, Estados Unidos
2024 The 2024 IEEE Transactions on Games Best Reviewer Award
IEEE Computational Intelligence Society, Estados Unidos