???global.info.a_carregar???
I am a choreographer, researcher, educator, and dancer with an academic and professional background in performing arts. I earned my first degree from the Royal Academy of Dance College in London in 1991 and later obtained a Bachelor's degree in Journalism from Universidade Católica Dom Bosco. In 2009, I completed a Master's degree in Performing Arts from the School of Communication and Arts at Universidade de São Paulo(USP), Brazil, followed by a Ph.D. in Performing Arts from the Institute of Arts at Unicamp. My doctoral research included a stage at Université Paris 8 under Professor Isabelle Launay, funded by Capes in 2015. My postdoctoral work includes a first degree from USP (2017) and a second from the University of Lisbon (2018-2020), where I explored the concept of Choreographic Haikus. In 2023, I served as a Visiting Professor at Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas at the Federal University of Bahia-UFBA, supported by a Capes Print scholarship. Currently, I am a fellow researcher at the Centro de Estudo de Teatro (CET) at the University of Lisbon and a collaborator with Forum Dança, Lisboa. I have published two books, "The Poetics of Nowhere: Towards Theatricality in Dance" (2013) and "Cia Carne Agonizante - Sem tempo para ter medo" (2018). In 2017, I co-convened the "Choreography and Corporeality" Working Group at IFTR. As a dance artist, I have collaborated with numerous groups and companies in Brazil such as Ginga Cia de Dança, Dançaurbana, Cia Fragmento, and Performa Teatro. In dance education, I founded and managed the Duo School of Dance in Campo Grande, MS, for over 24 years. I also coordinated movement classes at Casa de Ensaio, a non-profit organization focused on arts education for children and youth from low-income backgrounds, for over a decade. I am a certified Pilates Instructor (since 2008) with specializations from CGPA/SP and the Kane School in New York, a Gyrokinesis® Instructor (since 2020), and a certified Klein Technique Teacher (2024). I am an active member of various dance and performing arts organizations, including the Dance Studies Association (DSA), International Federation for Theatre Research (IFTR), and EASTAP. I continue to contribute to the dance community, particularly in contemporary dance, somatic practices, performance, and dance history.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Gisela Doria Sirimarco

Nomes de citação

  • Doria, Gisela

Identificadores de autor

Ciência ID
881B-5122-7687
ORCID iD
0000-0001-5707-0497
LattesiD
http://lattes.cnpq.br/6144317411369837

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2020/03/04 - 2024/06/30
Concluído
Klein Technique Certification (Licence)
Especialização em Dance
The Klein School of Movement and Dance, Estados Unidos
" "Let’s start standing" A personal experience with the Klein Technique™pedagogy " (TESE/DISSERTAÇÃO)
2020/02/11 - 2020/09/04
Concluído
Specialist in Gyrokinesis (Título de especialista)
The Gyrotonic Expansion SYstem®, Portugal
2018/04/03 - 2020/04/03
Concluído
Post-doctorate (Pós-doutoramento)
Especialização em Dança e Teatro
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2017/08/01 - 2018/06/01
Concluído
Post-doctorate (Pós-doutoramento)
Especialização em Dance, theatre
Universidade de São Paulo, Brasil
2011/09/01 - 2015/07/31
Concluído
Phd in Performing Arts (Doctor)
Especialização em Dance Dramaturgy
Universidade Estadual de Campinas, Brasil
"(DE) COMPOSIÇÃO E PRODUÇÃO DE SENTIDO:DRAMATURGIAS NA DANÇA CONTEMPORÂNEA " (TESE/DISSERTAÇÃO)
2007/09/01 - 2009/09/10
Concluído
Master's in Performing Art (Master)
Universidade de São Paulo, Brasil
"A teatralidade na dança do grupo 1 Ato" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2007/05/02 - 2008/04/10
Concluído
Pilates Specialist (Licence)
Centro de Ginástica Postural Angélica- CGPA, Brasil
2001/02/01 - 2004/10/30
Concluído
Social Communication - Journalism (Bachelor)
Universidade Católica Dom Bosco, Brasil
1990/09/15 - 1991/06/24
Concluído
Teacher's Diploma (Licence)
Royal Academy of Dance, Reino Unido
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/11/01 - 2023/12/06 Professor Visitante (Docente Universitário) Editora da Universidade Federal da Bahia, Brasil
2011/08/01 - 2015/06/30 Assistente Estagiário (Docente Universitário) Universidade Estadual de Campinas, Brasil

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1994/02/01 - 2017/11/06 Founding Director Escola de Ballet Gisela Dória/ Duo Escola de Dança, Brasil

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/02/06 - Atual Fellow researcher Centro de Estudos de Teatro- Universidade de Lisboa, Portugal
2021/10/01 - Atual Faculty member Fórum Dança, Portugal
2012/07/06 - Atual Affiliated member of the Working Group Choreography and Corporeality International Federation for Theatre Research, Estados Unidos
1995/02/01 - 2007/02/01 Movement Coordinator Casa de Ensaio- Centro de Arte, Edcuação, Ciltura Socia e Meio Ambiente, Brasil
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Doria, Gisela. "Nijinsky and the emergency of authorship.". Trabalho apresentado em Society of Dance History Schollars, Iowa City, 2014.
    Publicado
  2. Doria, Gisela. "Experiência e Sentido. Composição Dramatúrgica na Dança Contemporânea". Trabalho apresentado em VI Reunião Científica da Abrace, Porto Alegre, 2011.
    Publicado
  3. Doria, Gisela. "Articulação entre materiais: uma proposta de dramaturgia". Trabalho apresentado em VI CONGRESSO DE PESQUISA E PÓS GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS- 2010, SÃO PAULO, 2010.
  4. Doria, Gisela. "O objeto como regra libertadora do corpo na cena". Trabalho apresentado em V Abrace, Belo Horizonte, 2008.
Artigo em revista
  1. Doria, Gisela; Vicente, Gustao. "A fúria escancarada da memória". Sinais de cena 2 5 (2021): 164-179. http://dx.doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0011.
    10.51427/cet.sdc.2021.0011
  2. Doria, Gisela. "Quando as palavras são cogumelos podres. Modos de percepção, inteligibilidades,processualidades". Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, 8 (2018): 288-301.
    Publicado
  3. Dória, Gisela. "Entrelaçando Fios: Possíveis Eixos Dramatúrgicos na Dança Contemporânea". ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes 3 2 (2016): 194-208. http://dx.doi.org/10.36025/arj.v3i2.9549.
    10.36025/arj.v3i2.9549
  4. Dória, Gisela. "Sandro Borelli e a Dramaturgia da Violência". Conceição/Conception 1 (2012): 14-22. https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/ppgac/issue/view/7.
    Acesso aberto • Publicado
Artigo em revista (magazine)
  1. Doria, Gisela. "A Dança Macabra e a Cultura Congelada", Cultura e Mercado, 2017, https://culturaemercado.com.br.
  2. Doria, Gisela. "Encontros com a Dança", Cultura e mercado, 2008, Encontros com a Dança.
  3. Doria, Gisela. "Nas gavetas do Ginga", Cupim, 2007
  4. Doria, Gisela. "O Corpo Atuante como Ensaio", Cadernos de Ensaio, 2006
Capítulo de livro
  1. Doria, Gisela; Navas, Cássia; Isabelle launay; Rochelle, Henrique. "Trisha Brown Ilhas de Sentido.". In Dança, história, ensino e pesquisa, 99-109. São Paulo, Brasil: Secretaria da Cultura do Estado de São Paulo,, 2017.
    Publicado
  2. Doria, Gisela; Baruco, Mariana; Soares, Maríia; Wildhage, Joana. "Uma Experiencia Coreografico-Mitologica". In Mitos e Simbolos na Cena Contemporanea, 20-28. Jundiaí, Brasil: Paco editoral, 2014.
    Publicado
Catálogo de exposição
  1. Doria, Gisela. Um Show de Talentos, ou apenas mais uma história de amor?. Bal'e da Cidade de São Paulo, 2016.
Livro
  1. Doria, Gisela; Macedo, Vanessa. Cia Carne Agonizante 21 Anos de Dança- Sem Tempo para ter Medo. São Paulo, Brasil: Cooperativa Paulista de Trabalho dos Profissionais de Dança. 2018. 2018.
    Publicado
  2. Doria, Gisela. A Poética de Sem Lugar- Por uma teatralizada na Dança. São Paulo, Brasil: Editora Perspectiva. 2013.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Doria, Gisela. "The body-as-a-home: an alternative perspective to re-imagine the sense of belonging to the environment". Trabalho apresentado em Eastap IV, Sitges, 2024.
    Aceite para publicação
  2. Doria, Gisela. "Dance Franchises". Trabalho apresentado em IFTR- International Federeation for Theatre Research, São Paulo, 2017.
  3. Doria, Gisela. "Vaslav Nijinsky and the seeds of contemporainety". Trabalho apresentado em IFTR- International Federeation for Theatre Research, Stokolm, 2016.
  4. Doria, Gisela; Bonfitto, Matteo. "Baby Cry- An Ode to Infantilism". Trabalho apresentado em PsI- Performance Studies International, Xangai, 2014.
  5. Doria, Gisela. "The boomerang effect: a brief reflection on Brazilian dance and its artistic path.". Trabalho apresentado em Society of Dance History Scholars, Riverside, 2013.
  6. Doria, Gisela. "Trisha Brown: A Performative Dramaturgy in Contemporary Dance". Trabalho apresentado em IFTR- International Federeation for Theatre Research, Barcelona, 2013.
    Publicado

Artística / Interpretação

Coreografia
  1. Doria, Gisela; Leoni, Renata; Neller, Chico. 2015. Cultura Bovina?.
  2. Doria, Gisela; Serra, Luciana. 2004. Sopro de Vida.
Interpretação artística
  1. Doria, Gisela; Bonfitto, Matteo. 2014. Bolhas Urbanas. Festival Praca Roosevelt.
  2. Doria, Gisela; Bonfitto, Matteo; Mantoanelli, Graziela. 2013. 'Cry Baby Cry - Um Tríptico Cênico'. Festival Internacional de teatro de Rua de Porto Alegre, Porto Alegre, Brazil.
Obra teatral
  1. Doria, Gisela; Bonfitto, Matteo; Mantoanelli, Graziela. 2017. Palavras Corrompidas.
  2. Doria, Gisela; Duarte, mel. 2016. A Viagem.
  3. Doria, Gisela; Bonfitto, Matteo; Lopes, Elisabete. 2008. Descartes.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2015/05/12 Nijinsky, Trisha Brown e Sandro Borelli: olhares sobre as dramaturgias na dança contemporânea Espaço Sergipe Convida
Espaço Sergipe (São Paulo, Brasil)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2024/11/14 - 2024/11/14 Event co-organizer with Marinho Pina focused on the themes of decolonization, decolonialism, and post-colonialism, which explored critical questions about how to decolonize without altering the vertical structures of power. The event addressed the need to reform academic institutions that perpetuate colonial domination and questioned the capitalist economic systems that promote scarcity and benefit certain groups at the expense of others. (2024/11/14)
Outro (Coorganizador)
Centro de Estudos de Teatro- Universidade de Lisboa, Portugal
2024/07/06 - 2024/07/07 Event co-organizer - Somatic-Performative Approach, Intermodality, and Countercolonial Research: Immersion with Ciane Fernandes (UFBA) Organized the event Somatic-Performative Approach, Intermodality, and Countercolonial Research, an immersive workshop led by Ciane Fernandes from the Federal University of Bahia (UFBA). The event focused on exploring somatic practices, intermodal artistic approaches, and countercolonial research methodologies. (2024/07/06 - 2024/07/07)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Centro de Estudos de Teatro- Universidade de Lisboa, Portugal
2017/07/09 - 2017/07/15 Co-Convenor of the working group "Dance and Corporeality" at the International Federation for Theatre Research (IFTR) conference, held in São Paulo, Brazil. (2017/07/09 - 2017/07/15)
Conferência (Coorganizador)
International Federation for Theatre Research, Estados Unidos
2013/05/02 - 2013/08/06 Organized and presented a Short course on Dance History- an introduction (2013/05/02 - 2013/08/06)
Seminário (Coorganizador)
Casa de Ensaio- Centro de Arte, Edcuação, Ciltura Socia e Meio Ambiente, Brasil
2007/08/06 - 2007/08/10 Workshop Organizer – The Art of Movement by Rudolf Laban (2007/08/06 - 2007/08/10)
Seminário (Coorganizador)
Escola de Balé Gisela Dória, Brasil

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2016/08/03 - 2016/08/04 Participant in "Ida e Volta: Dance Brazil-France." Presented the paper: Dance Dramaturgy: Choreographic Readymades.
Encontro
"Ida e Volta: Dance Brazil-France."
Universidade Estadual de Campinas, Brasil
2015/04/03 - 2015/04/03 Guest Speaker at Cartograma 2015, with the lecture: "Composição e Produção de Sentidos: Dramaturgias na Dança Contemporânea", discussing the processes of composition and meaning-making in contemporary dance dramaturgy.
Seminário
Cartograma
Universidade Federal de São Paulo, Brasil
2014/10/03 - 2014/10/04 Oral participation in a roundtable discussion on pedagogy in theatre education - I Seminar on Theatre and Its Teaching
Mesa-redonda
I Seminário de Teatro e Seu Ensino
Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil
2012/06/06 - 2012/06/06 Moderator in "Dança Encontros Notáveis. Conversa de Artista e do Artista e seu Público.
Mesa-redonda
Dança Encontros Notáveis. Conversa de Artista e do Artista e seu Público.
Universidade Estadual de Campinas, Brasil

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2020/06/04 Inside Out: The Movement Between Body and Space in Creative Dance Processes
Arguente principal
Ilana Elkis (Mestrado)
Universidade de São Paulo Escola de Comunicações e Artes, Brasil
2007/04/12 Playful Strategies in the Introduction to Classical Ballet for Children Aged 3 to 6
Arguente principal
Marina Nascimento Silva (Outro)
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil
2007/03/19 Contributions of Classical Ballet Practice to the Development of Basic Motor Skills in Girls Aged 6 to 7
Arguente principal
Juliana Veras Insfran (Doutoramento)
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2024/10/01 - 2024/10/04 Peer Reviewer - Sinais de Cena Journal (Issue 4: Performance, Ecology, and the End of the World) Invited to collaborate as a peer reviewer for a scientific article in the thematic dossier of issue 4 of Sinais de Cena journal, focused on "Performance, Ecology, and the End of the World." Centro de Estudos de Teatro- Universidade de Lisboa, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/01/04 - Atual "Do Corpo ao Corpo" consists of regular classes based on the practice that Gisela Dória has been developing over many years of pedagogical and artistic experience. The proposed work engages in a dialogue with a variety of techniques, including Dance, Pilates, Gyrokinesis®, and several Somatic Education practices, such as the Klein Technique™. Rather than being a synthesis of these techniques, the classes promote the integration of different approaches in favor of a sensitivity that takes the uniquenes (Outros)
2022/02/06 - 2022/11/20 “Klein Technique™ is an ongoing process of discovery. It requires a constant articulation of theoretical information and experiential practice. Like nature, it is ordered and infinite in its discovery. The goal of Klein Technique™ is education at a deep level of understanding the total use of the body to maximize each individual’s unique movement potential. It is a technique that honors the individual. It aims to teach movement from the individual perspective of internal knowledge and understanding. Students at all levels of Klein Technique™ (Outros)
2018/07/10 - 2018/07/14 Led a workshop on the creation of choreographic haikus Sesc Cultura, Brasil
2011/08/04 - 2014/06/29 Dance History Dance History (Bachelor) Universidade Estadual de Campinas, Brasil
2014/03/01 - 2014/03/02 Conducted the Dramaturgies Laboratory for undergraduate dance students at Unicamp. (Bachelor (1.º ciclo de estudos)) Universidade Estadual de Campinas, Brasil
2005/02/06 - 2006/06/04 Treinamento e Preparação Corporal Body awareness (Licence) Universidade Anhanguera - Uniderp, Brasil

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2024/10/02 - 2024/10/02 Sinais de Cena: Revista de Estudos de Teatro e Artes Performativas | Performing Arts and Theatre Studies Journal (1646-0715) Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
Distinções

Prémio

2000 Outstanding Woman for Contributions in the Field of Culture
Association of Business and Professional Women of Campo Grande., Brasil