
Curriculum Vitae
Irene Cadime
Irene Cadime completed a PhD in Psychology, specialization in Educational Psychology in 2012, at the University of Minho,
Portugal. She is currently an assistant researcher at the Research Centre on Child Studies - University of Minho. Published
more than 70 peer-reviewed papers in journals indexed in international databases, 15 book chapters, and 11 books. She participated
as a researcher in nine funded research projects, and has successfully supervised several Master and PhD students. Irene Cadime
is currently an associate editor of three international journals indexed in JCR and has collaborated as a reviewer in several
international publications. She participated in the organization of several conferences and received four awards for works
in the field of reading assessment and reading promotion. Her research areas are: Language development; Reading and Writing;
Psychological assessment; Psychometrics; Reading disabilities; Web-based interventions; Executive functioning.
Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Irene Cadime
Identificadores de autor
- Ciência ID
- B41B-E47E-EE95
- ORCID iD
- 0000-0001-8285-4824
- Scopus Author Id
- 55808214300
Endereços de correio eletrónico
- irenecadime@psi.uminho.pt (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B2) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2007 - 2012
Concluído
|
Psychology (Doutoramento)
Especialização em Educational Psychology
Universidade do Minho, Portugal
"Avaliar leitura no 1.º ciclo do Ensino Básico: Construção e validação do TCL-Teste de Compreensão Leitora [Assessing reading
in primary school: construction and development of the TCL-Reading comprehension Test]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Aprovado |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2019/07/01 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
2012/05 - 2018 | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
2008/03 - 2012/02 | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2018/09/01 - 2019/06/30 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal |
Cargos e Funções
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2017 - 2020 | Coordinator of the thematic research line "Pedagogical resources for children" | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020 - 2023 | Neurocognitive functioning in different types of reading disabilities
CEECIND/00408/2018
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2015 - 2018 | Communicative and linguistic development in the three first years of age as a predictor of reading competences in the first
years of schooling
SFRH/BPD/102549/2014
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/01/02 - Atual | Once Upon a Time: a Kit of Tools for Fostering Children’s Development of Multiliteracies, Collaboration Skills, and Intercultural
Sensitivity
PTDC/CED-EDG/0736/2021
Investigador
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2023 - 2024 | How have pandemic-related events shaped family practices and children's language development?
LCF/PR/FP22/62010012
Investigador responsável
|
Fundação 'la Caixa' |
2018 - 2021 | GameLeT - Gamified, media-based training of reading fluency
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Erasmus Plus
Em curso
|
2018 - 2021 | Valer: Valongo a Ler [Promoting reading skills at Valongo]
NORTE-66-2016- 28 & NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Câmara Municipal de Valongo
Concluído
|
2018 - 2020 | Ainda Estou a Aprender – Plataforma Literacia [I'm still learning - Platform to promote literacy]
NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Concluído
|
2017 - 2020 | Project Litteratus
NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Intermunicipal Community of Ave
Concluído
|
2014 - 2016 | I am still learning… development of an online educational platform for assessment and intervention in reading learning difficulties
Fundação Calouste Gulbenkian
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
|
2013 - 2015 | Assess for preventing: Tracking Studies and Validation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European
Portuguese
PTDC/MHC-PED/4725/2012
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2012 - 2013 | Reading research and assessment in elementary education: development of reading assessment inventories
PTDC/PSI-PED/098592/2008
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2009 - 2010 | Litteratus Project: A partnership project to promote literacy
N/A
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Câmara Municipal de Vila Nova de Famalicão
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Livro |
|
Recurso online |
|
Propriedade Intelectual
Patente |
|
Outros
Conjunto de dados |
|
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2019/09 | Development of comprehension measures to 5th grade students: a study using Rasch model analysis | XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Coruña (Coruña, Espanha)
|
2018/11 | Assessing written and oral language: an integrative perspective | IV Jornadas de Língua Portuguesa – Investigação e Ensino
University of Cape Verde (Cabo Verde)
|
2016/05 | CDI adaptation for European Portuguese: Differences in lexical and grammar development as a function of gender and maternal educational level | The Sixth Network Meeting on Communicative Development Inventories
University of Zagreb (Dubrovnik, Croácia)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2022/08/01 - Atual | Implementação e avaliação de um programa de literacia familiar a distância [Implementation and Evaluation of a Remote Family
Literacy Program] (FCT grant 2021.07847.BD from 1/08/2022 to a 30/09/20)
Coorientador de Maria do Céu Marques Cosme
|
PhD in Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021 - Atual | Riscos psicossociais no trabalho: Conceptualização e contributos para a sua avaliação na indústria [Psychosocial risks at
work: Conceptualization and contributions to its assessment in the industry]
Coorientador de Iara do Nascimento Teixeira
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - Atual | Compreensão de textos em idade pré-escolar: descrição e impacto na compreensão da leitura [Text comprehension at preschool
age: description and impact on reading comprehension]
Coorientador de Sara Brandão
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2022 | Reciprocal relations between listening comprehension, oral reading fluency, metacognitive skills, vocabulary and reading comprehension:
a longitudinal study with students from grades 4 to 6
Coorientador de Bruna Regina da Silva Rodrigues
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2022 | A relação entre o desenvolvimento da linguagem, as interações mãe-criança e práticas de literacia familiar: um estudo na Região
Norte [The relationship between language development, mother-child interactions and family literacy practices: a study in
the North Region]
Orientador de Bruna Filipa Ribeiro Lima
|
PhD in Child Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2020 | Understand to read. Read to Understand. A teaching and intervention program in reading comprehension for the 2nd year of the
1st Cycle of Basic Education
Coorientador de Tânia Filipa Moniz Fernandes
|
PhD in Educational Sciences, specialization in Educational Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2020 | Development of reading fluency and its mediating role in the relationship between cognitive-linguistic variables and reading
comprehension
Coorientador de Tânia Catarina da Silva Freitas
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | Impacto das práticas de literacia familiar e do temperamento no desenvolvimento linguístico [Impact of the family's literacy
practices and child's temperament on the linguistic development]
Coorientador de Ângela Sofia Sá Oliveira
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2017 | Consciência Fonológica. Do constructo à avaliação [Phonological awareness. From the construct to the assessment]
Coorientador de Ângela Sofia Martins Meira
|
PhD in Child Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Impacto da fluência de leitura e da metacompreensão na compreensão da leitura [Effects of reading fluency and metacomprehension
on reading comprehension]
Coorientador de Jorge André Rocha Alves Soveral Collus
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Psychometric properties of the Utrecht Work Engagement Scale for Students in a Portuguese sample of high school and college
students
Orientador de Sara Pires Lima
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Influency of fluency, vocabulary, and reasoning on reading comprehension
Coorientador de Tânia Catarina da Silva Freitas
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Test of reading fluency: validation studies
Coorientador de Ana Rita Guimarães Teixeira de Novais Lopes
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2013 | Adaptação da escala Reading Strategy Use para a população Portuguesa [Adaptation of the scale Reading Strategy Use for the
Portuguese population]
Coorientador de Olga Alexandra Coelho Lopes Dias
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2018/07/06 - 2018/07/07 | Organizing committee of the III International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2018/07/06 - 2018/07/07)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
|
School of Education, Polytechnic Institute of Lisbon, Portugal, Portugal |
2017/09/16 - 2017/09/16 | Organizing committee of the III Conference on Communication and Development (2017/09/16)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017/09/04 - 2017/09/05 | Organizing committee of the II International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2017/09/04 - 2017/09/05)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2015/09/08 - 2015/09/12 | Organizing committee 17th European Conference on Developmental Psychology (2015/09/08 - 2015/09/12)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
European Association of Developmental Psychology, Alemanha Universidade do Minho, Portugal |
2015/03/07 - 2015/03/07 | Organizing committee of the II Conference on Communication and Development (2015/03/07 - 2015/03/07)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2014/07/04 - 2014/07/05 | Organizing committee of the 10th National and 8th International Meeting on Reading, Children’s Literature and Illustration (2014/07/04 - 2014/07/05)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2015/06 - 2015/06 | Participation in the IACOBUS program for scientific mobility (3rd call) – visiting researcher in the University of Santiago de Compostela, Spain. |
Universidade de Santiago de Compostela, Espanha
|
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021 - Atual | Frontiers in Psychology | Frontiers |
2021 - Atual | Paideia | |
2021 - Atual | Current Psychology | Springer |
2021 - Atual | Psychology in the Schools | Wiley |
2020 - Atual | Scientific Studies of Reading (1532-799X) | Informa UK (Taylor & Francis) |
2020 - Atual | Asia Pacific Journal of Education (1742-6855) | Informa UK (Taylor & Francis) |
2020 - Atual | Journal of Child Language (1469-7602) | Cambridge University Press |
2020 - Atual | Assessment | SAGE |
2020 - Atual | Children (2227-9067) | MDPI AG |
Atual | Reading & Writing Quarterly | Taylor & Francis |
Atual | Anales de Psicología | |
Atual | SAGE Open | SAGE |
Atual | Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review | Springer |
Atual | International Journal of Testing | Taylor & Francis |
Atual | Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development | Taylor & Francis |
Atual | Journal of Happiness Studies | Springer |
Atual | Science Education | Wiley |
Atual | Early Childhood Education Journal | Springer |
Atual | Pensando Psicología | |
Atual | Scandinavian Journal of Psychology | Wiley |
Atual | Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review | Springer |
Atual | Applied Neuropsychology: Adult | Taylor & Francis |
Atual | International Journal of Psychology | Wiley |
Atual | First Language | SAGE |
Atual | Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação | |
Atual | Sensos-e | |
Atual | Psicología Educativa | Elsevier |
Atual | Studies in Educational Evaluation | Elsevier |
Atual | British Journal of Developmental Psychology | Wiley |
Atual | International Journal of Child-Computer Interaction | Elsevier |
Atual | Learning and Individual Differences | Elsevier |
Atual | Neuropsychiatric Disease and Treatment | |
Atual | British Journal of Educational Psychology | Wiley |
Atual | SSM - Population Health | Elsevier |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2024 - Atual | Associate Editor, Cogent Education, section of Educational Psychology & Counselling | Taylor & Francis Group, Reino Unido | |
2023 - Atual | Associate Editor, Frontiers in Psychology, section of Educational Psychology | Frontiers Media SA, Suiça | |
2016 - Atual | Associate Editor, Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review, indexed in Scopus and ISI Web of Science | Springer Nature, Luxemburgo |
Distinções
Prémio
2023 | Award Ana Maria Vieira de Almeida for the work "Risking Change. The challenges of multilevel models in teaching reading and writing" |
2018 | Ler+ 2018 [Award Reading+ 2018]
Plano Nacional de Leitura, Portugal
|
2013 | 9th Award Cegoc for the work BAL - Bateria de Avaliação de Leitura
Cegoc, Portugal
|
2011 | 7th award Cegoc for the work Reading Comprehension Test TCL
Cegoc, Portugal
|