Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Irene Cadime
Identificadores de autor
- Ciência ID
- B41B-E47E-EE95
- ORCID iD
- 0000-0001-8285-4824
- Scopus Author Id
- 55808214300
Endereços de correio eletrónico
- irenecadime@psi.uminho.pt (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B2) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2007 - 2012
Concluído
|
Psychology (Doutoramento)
Especialização em Educational Psychology
Universidade do Minho, Portugal
"Avaliar leitura no 1.º ciclo do Ensino Básico: Construção e validação do TCL-Teste de Compreensão Leitora [Assessing reading
in primary school: construction and development of the TCL-Reading comprehension Test]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Aprovado |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2019/07/01 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
2012/05 - 2018 | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
2008/03 - 2012/02 | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2018/09/01 - 2019/06/30 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal |
Cargos e Funções
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2017 - 2020 | Coordinator of the thematic research line "Pedagogical resources for children" | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020 - 2023 | Neurocognitive functioning in different types of reading disabilities
CEECIND/00408/2018
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2015 - 2018 | Communicative and linguistic development in the three first years of age as a predictor of reading competences in the first
years of schooling
SFRH/BPD/102549/2014
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/01/02 - Atual | Once Upon a Time: a Kit of Tools for Fostering Children’s Development of Multiliteracies, Collaboration Skills, and Intercultural
Sensitivity
PTDC/CED-EDG/0736/2021
Investigador
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2023 - 2024 | How have pandemic-related events shaped family practices and children's language development?
LCF/PR/FP22/62010012
Investigador responsável
|
Fundação 'la Caixa' |
2018 - 2021 | GameLeT - Gamified, media-based training of reading fluency
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Erasmus Plus
Em curso
|
2018 - 2021 | Valer: Valongo a Ler [Promoting reading skills at Valongo]
NORTE-66-2016- 28 & NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Câmara Municipal de Valongo
Concluído
|
2018 - 2020 | Ainda Estou a Aprender – Plataforma Literacia [I'm still learning - Platform to promote literacy]
NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Concluído
|
2017 - 2020 | Project Litteratus
NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Intermunicipal Community of Ave
Concluído
|
2014 - 2016 | I am still learning… development of an online educational platform for assessment and intervention in reading learning difficulties
Fundação Calouste Gulbenkian
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
|
2013 - 2015 | Assess for preventing: Tracking Studies and Validation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European
Portuguese
PTDC/MHC-PED/4725/2012
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2012 - 2013 | Reading research and assessment in elementary education: development of reading assessment inventories
PTDC/PSI-PED/098592/2008
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2009 - 2010 | Litteratus Project: A partnership project to promote literacy
N/A
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Câmara Municipal de Vila Nova de Famalicão
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Livro |
|
Recurso online |
|
Propriedade Intelectual
Patente |
|
Outros
Conjunto de dados |
|
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2019/09 | Development of comprehension measures to 5th grade students: a study using Rasch model analysis | XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Coruña (Coruña, Espanha)
|
2018/11 | Assessing written and oral language: an integrative perspective | IV Jornadas de Língua Portuguesa – Investigação e Ensino
University of Cape Verde (Cabo Verde)
|
2016/05 | CDI adaptation for European Portuguese: Differences in lexical and grammar development as a function of gender and maternal educational level | The Sixth Network Meeting on Communicative Development Inventories
University of Zagreb (Dubrovnik, Croácia)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2022/08/01 - Atual | Implementação e avaliação de um programa de literacia familiar a distância [Implementation and Evaluation of a Remote Family
Literacy Program] (FCT grant 2021.07847.BD from 1/08/2022 to a 30/09/20)
Coorientador de Maria do Céu Marques Cosme
|
PhD in Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021 - Atual | Riscos psicossociais no trabalho: Conceptualização e contributos para a sua avaliação na indústria [Psychosocial risks at
work: Conceptualization and contributions to its assessment in the industry]
Coorientador de Iara do Nascimento Teixeira
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - Atual | Compreensão de textos em idade pré-escolar: descrição e impacto na compreensão da leitura [Text comprehension at preschool
age: description and impact on reading comprehension]
Coorientador de Sara Brandão
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2022 | Reciprocal relations between listening comprehension, oral reading fluency, metacognitive skills, vocabulary and reading comprehension:
a longitudinal study with students from grades 4 to 6
Coorientador de Bruna Regina da Silva Rodrigues
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2022 | A relação entre o desenvolvimento da linguagem, as interações mãe-criança e práticas de literacia familiar: um estudo na Região
Norte [The relationship between language development, mother-child interactions and family literacy practices: a study in
the North Region]
Orientador de Bruna Filipa Ribeiro Lima
|
PhD in Child Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2020 | Understand to read. Read to Understand. A teaching and intervention program in reading comprehension for the 2nd year of the
1st Cycle of Basic Education
Coorientador de Tânia Filipa Moniz Fernandes
|
PhD in Educational Sciences, specialization in Educational Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2020 | Development of reading fluency and its mediating role in the relationship between cognitive-linguistic variables and reading
comprehension
Coorientador de Tânia Catarina da Silva Freitas
|
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | Impacto das práticas de literacia familiar e do temperamento no desenvolvimento linguístico [Impact of the family's literacy
practices and child's temperament on the linguistic development]
Coorientador de Ângela Sofia Sá Oliveira
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2017 | Consciência Fonológica. Do constructo à avaliação [Phonological awareness. From the construct to the assessment]
Coorientador de Ângela Sofia Martins Meira
|
PhD in Child Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Impacto da fluência de leitura e da metacompreensão na compreensão da leitura [Effects of reading fluency and metacomprehension
on reading comprehension]
Coorientador de Jorge André Rocha Alves Soveral Collus
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Psychometric properties of the Utrecht Work Engagement Scale for Students in a Portuguese sample of high school and college
students
Orientador de Sara Pires Lima
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Influency of fluency, vocabulary, and reasoning on reading comprehension
Coorientador de Tânia Catarina da Silva Freitas
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Test of reading fluency: validation studies
Coorientador de Ana Rita Guimarães Teixeira de Novais Lopes
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2013 | Adaptação da escala Reading Strategy Use para a população Portuguesa [Adaptation of the scale Reading Strategy Use for the
Portuguese population]
Coorientador de Olga Alexandra Coelho Lopes Dias
|
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2018/07/06 - 2018/07/07 | Organizing committee of the III International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2018/07/06 - 2018/07/07)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
|
School of Education, Polytechnic Institute of Lisbon, Portugal, Portugal |
2017/09/16 - 2017/09/16 | Organizing committee of the III Conference on Communication and Development (2017/09/16)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017/09/04 - 2017/09/05 | Organizing committee of the II International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2017/09/04 - 2017/09/05)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2015/09/08 - 2015/09/12 | Organizing committee 17th European Conference on Developmental Psychology (2015/09/08 - 2015/09/12)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
European Association of Developmental Psychology, Alemanha Universidade do Minho, Portugal |
2015/03/07 - 2015/03/07 | Organizing committee of the II Conference on Communication and Development (2015/03/07 - 2015/03/07)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2014/07/04 - 2014/07/05 | Organizing committee of the 10th National and 8th International Meeting on Reading, Children’s Literature and Illustration (2014/07/04 - 2014/07/05)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2015/06 - 2015/06 | Participation in the IACOBUS program for scientific mobility (3rd call) – visiting researcher in the University of Santiago de Compostela, Spain. |
Universidade de Santiago de Compostela, Espanha
|
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021 - Atual | Frontiers in Psychology | Frontiers |
2021 - Atual | Paideia | |
2021 - Atual | Current Psychology | Springer |
2021 - Atual | Psychology in the Schools | Wiley |
2020 - Atual | Scientific Studies of Reading (1532-799X) | Informa UK (Taylor & Francis) |
2020 - Atual | Asia Pacific Journal of Education (1742-6855) | Informa UK (Taylor & Francis) |
2020 - Atual | Journal of Child Language (1469-7602) | Cambridge University Press |
2020 - Atual | Assessment | SAGE |
2020 - Atual | Children (2227-9067) | MDPI AG |
Atual | Reading & Writing Quarterly | Taylor & Francis |
Atual | Anales de Psicología | |
Atual | SAGE Open | SAGE |
Atual | Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review | Springer |
Atual | International Journal of Testing | Taylor & Francis |
Atual | Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development | Taylor & Francis |
Atual | Journal of Happiness Studies | Springer |
Atual | Science Education | Wiley |
Atual | Early Childhood Education Journal | Springer |
Atual | Pensando Psicología | |
Atual | Scandinavian Journal of Psychology | Wiley |
Atual | Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review | Springer |
Atual | Applied Neuropsychology: Adult | Taylor & Francis |
Atual | International Journal of Psychology | Wiley |
Atual | First Language | SAGE |
Atual | Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação | |
Atual | Sensos-e | |
Atual | Psicología Educativa | Elsevier |
Atual | Studies in Educational Evaluation | Elsevier |
Atual | British Journal of Developmental Psychology | Wiley |
Atual | International Journal of Child-Computer Interaction | Elsevier |
Atual | Learning and Individual Differences | Elsevier |
Atual | Neuropsychiatric Disease and Treatment | |
Atual | British Journal of Educational Psychology | Wiley |
Atual | SSM - Population Health | Elsevier |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2024 - Atual | Associate Editor, Cogent Education, section of Educational Psychology & Counselling | Taylor & Francis Group, Reino Unido | |
2023 - Atual | Associate Editor, Frontiers in Psychology, section of Educational Psychology | Frontiers Media SA, Suiça | |
2016 - Atual | Associate Editor, Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review, indexed in Scopus and ISI Web of Science | Springer Nature, Luxemburgo |
Distinções
Prémio
2023 | Award Ana Maria Vieira de Almeida for the work "Risking Change. The challenges of multilevel models in teaching reading and writing" |
2018 | Ler+ 2018 [Award Reading+ 2018]
Plano Nacional de Leitura, Portugal
|
2013 | 9th Award Cegoc for the work BAL - Bateria de Avaliação de Leitura
Cegoc, Portugal
|
2011 | 7th award Cegoc for the work Reading Comprehension Test TCL
Cegoc, Portugal
|