???global.info.a_carregar???
Ana Pinha has a Bachelor's degree in Information and Communication Technologies and Master's degree in Computer Science from the Faculty of Sciences at the University of Lisbon. Her Master's research project involved software development using Virtual Humans to train students and professionals in Pharmaceutical Sciences. She has gained practical experience working as a software developer in various IT companies, where she honed her programming skills and gained experience with various development frameworks. She is fluent in English, and received French language training in the work environment. Currently, Ana is pursuing a PhD in Computer Science - New Media and Pervasive Systems at Lusófona University, where she works on topics related to Artificial Intelligence and Human-Computer Interaction. She also serves as a co-supervisor for undergraduate students' internships and teaches programming classes in the Video Games Bachelor's degree program. Ana has gained extensive experience in developing activities and games within virtual environments using Unity, VR and psycho-physiologic signal acquisition toolkits for various studies. She is also a student researcher at HEI-Lab R&D Unit and received research scholarships for the "UCore" project from ILIND in February 2022 and the "SexHealth & ProstateCancer" project from FPCEUP in partnership with HEI-Lab in September 2022. Currently a member of the GameTable Cost Action (https://www.cost.eu/actions/CA22145/)
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Jacinta Pessoa da Pinha

Nomes de citação

  • Pinha, Ana

Identificadores de autor

Ciência ID
D216-65D5-B1B9
ORCID iD
0000-0001-9896-1149

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2022/09 - 2025/07
Em curso
Informática - Novos Media e Sistemas Ubíquos (Doutoramento)
Especialização em Inteligencia Artificial
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2016
Concluído
Informática (Mestrado)
Especialização em Sem especialização
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Humanos virtuais no treino de competências de comunicação em ciências farmacêuticas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2013
Concluído
Tecnologias de Informação e Comunicação (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/09/03 - Atual Assistente (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023/02 - Atual GameTable - Computational Techniques for Tabletop Games Heritage
Investigador
European Cooperation in Science and Technology
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2022/02/21 - 2024/10/31 Digital Human-Environment and Interactions Labs
UIDB/05380/2020
Bolseiro de Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Ferreira, Marta; Pinha, Ana; Fonseca, Micaela; Lopes, Phil. Autor correspondente: Ferreira, Marta. "Behind the Door: Exploring Horror VR Game Interaction and its Influence on Anxiety". Lisbon, 2023.
    Publicado • 10.1145/3582437.3582482
  2. Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz; Guerreiro, Mara Pereira; Cavaco, Afonso; Pinto, Vítor; Pinha, Ana. "Virtual humans playing the role of patients in self-medication consultations : perspectives of undergraduate pharmacy students". 2016.
Tese / Dissertação
  1. Pinha, Ana Jacinta Pessoa da. "Humanos virtuais no treino de competências de comunicação em ciências farmacêuticas". Mestrado, 2016. http://hdl.handle.net/10451/25789.
Atividades

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/09/01 - Atual Programming Fundamentals Videogames (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/09/09 - Atual Introduction to Computing Videogames (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/09/01 - Atual Programming Languages I Videojogos (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal