Identification
Personal identification
- Full name
- Sofia Silva Ferreira
- Date of birth
- 1994/01/14
- Gender
- Female
Citation names
- Ferreira, Sofia
Author identifiers
- Ciência ID
- 1F1A-EF5D-007A
Email addresses
- sofia_silva_ferreira@iscte-iul.pt (Professional)
- sofia.s.ferreira94@gmail.com (Personal)
Websites
- https://ciencia.iscte-iul.pt/authors/sofia-ferreira/cv (Scholar)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2021 - 2024
Ongoing
|
PhD in Psychology (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
|
|
2015/09 - 2017/11
Concluded
|
Psicologia Comunitária, Proteção de Crianças e Jovens em Risco (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"O papel do suporte social na saúde mental de crianças e jovens em acolhimento residencial" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 |
2012/09 - 2015/06
Concluded
|
Psicologia (Licenciatura)
Universidade dos Açores, Portugal
|
15 |
Affiliation
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021 - Current | PhD Student | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal |
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal | ||
2020/11 - 2021/01 | Psicóloga | Casa do Povo de Vila Franca do Campo, Portugal |
Centro de Desenvolvimento e Inclusão Juvenil - CDIJ Mosaico, Portugal | ||
2020/04 - 2020/11 | Psicóloga | Escola Básica Integrada de Ribeira Grande, Portugal |
2018/03 - 2020 | Colaboradora de Investigação no Gabinete de Psicologia Escolar, Orientação e Supervisão - GaPEOS | Universidade dos Açores, Portugal |
2018/12 - 2019/12 | Ano Profissional Júnior da Ordem dos Psicólogos Portugueses (Classificação: Muito Bom) | Escola Básica Integrada de Ribeira Grande, Portugal |
Escola Básica Integrada de Ribeira Grande, Portugal | ||
2016/10 - 2017/06 | Estágio Curricular na Casa de Acolhimento Residencial - Casa da Alameda (Classificação: 18 valores) | Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, Portugal |
2013/10 - 2015/06 | Voluntário | Instituto de Apoio à Criança - Açores, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/02/01 - 2024 | To be or not to be a foster family: a mixed-methods approach to promote awareness, willingness and intention to become a foster
parent.
UI/BD/150992/2021
PhD Student Fellow
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023 | Reasons for fostering and recruitment strategies to promote foster care: A qualitative study based on professionals and foster families perspectives | IV CINEICC International Congress
(Coimbra, Portugal)
|
2023 | Mental health of young people in residential care: The role of supportive relationships from the young people’s perspective. | 9th International Congress of Clinical and Health Psychology in Children And Adolescents
(Valência, Spain)
|
2022 | Why do people become foster parents and how to recruit new families? A qualitative study with professionals, service directors, and foster families | International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect - ISPCAN
(Talliin, Estonia)
|
2022 | Tornar-se família de acolhimento em Portugal: Um estudo qualitativo com profissionais, diretores e famílias de acolhimento | XI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia - SNIP
(Vila Real, Portugal)
|
2021/01/27 | Acolhimento familiar de crianças e jovens em perigo: quais as razões para acolher? | International Conference on Childhood and Adolescence
(Portugal)
|
2019 | Projeto Envolver | III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2020/01 - Current | Ordem dos Psicólogos Portugueses | Membro Efetivo |
Distinctions
Award
2015 | Prémio de Excelência Académica pela nota de ingresso no Mestrado em Psicologia Comunitária, Proteção de Crianças e Jovens
em Risco
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|