Identification
Personal identification
- Full name
- Sara Carvalho
Citation names
- Carvalho, Sara
Author identifiers
- Ciência ID
- 2D12-4891-7D44
- ORCID iD
- 0000-0003-4391-8498
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.pt/citations?hl=pt-PT&user=7jlsPfwAAAAJ
- Scopus Author Id
- 56160644600
Email addresses
- scarvalho@ua.pt (Professional)
Addresses
- Departamento de Comunicação e Arte / Universidade de Aveiro / Campus Universitário de Santiago , 3810-193 , Aveiro, Aveiro, Portugal (Professional)
Websites
- http://mic.pt/dispatcher?where=0&what=2&show=0&pessoa_id=125&lang=PT (Professional)
- https://www.ua.pt/pt/p/10317215 (Scholar)
- http://www.inetmd.pt/index.php/pessoas/integrados/147-sara-carvalho (Scholar)
- https://www.facebook.com/scarvalhocomposer (Social media)
Knowledge fields
- Humanities - Arts
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Elementary (A2) | Upper intermediate (B2) | |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Elementary (A2) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
1996/09 - 2001/02
Concluded
|
DPhil in Music - Composition (Doctor of Philosophy)
University of York, United Kingdom
|
NA |
1995/09/01 - 1996/09/30
Concluded
|
Master of Art - Composition (Master)
University of York, United Kingdom
|
NA |
1990/10/01 - 1995/07/30
Concluded
|
Licenciatura em Ensino de Música (Licenciatura)
Major in Composition
Universidade de Aveiro, Portugal
|
18 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/09 - Current | Associate Professor (University Teacher) | Universidade de Aveiro, Portugal |
1999/11/15 - 2020/08/31 | Lecturer (University Teacher) | Universidade de Aveiro, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/04/22 - Current | Member of the Board of the Doutoral School | Universidade de Aveiro, Portugal |
2021/03/23 - Current | Director of the Doctoral Music Program | Universidade de Aveiro, Portugal |
2021/03/23 - Current | Vice-Director of the Bachelor of Music course | Universidade de Aveiro, Portugal |
2019 - 2021/03/23 | Vice-Director of the Master of Music Education | Universidade de Aveiro, Portugal |
2010/05/26 - 2021/03/22 | Vice-Director of the Bachelor of Music course | Universidade de Aveiro, Portugal |
2009 - 2011 | Vice-Director of the Master of Music course | Universidade de Aveiro, Portugal |
2006 - 2009 | Director of the Bachelor of Music Teaching course (5 years) and the Bachelor of Music course (3 years) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2003 - 2005 | Vice-director of the Bachelor of Music Teaching course (5 years) | Universidade de Aveiro, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2001 - Current | Research Fellow | Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2022 - 2023 | Responsible for the 2022/23 Accreditation of the Doctoral Music Program . Aveiro University | Universidade de Aveiro, Portugal |
2013 - 2014 | Member of the Accreditation Commission for the Music Degree at Aveiro University | Universidade de Aveiro, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
1997/01 - 1999/11 | PhD in Composition
PhD Student Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2024/01/04 - 2024/12/31 | ACTUS: Audience as Performers
Principal investigator
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
|
Ongoing
|
2022/09/01 - 2024 | DigiMusi: Digital transformation in elementary music education
KA210-SCH-D21E54D7
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
European Union European Comission - Programme Erasmus+ Ongoing
|
2021 - 2023 | A palavra da música
002148
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2018/11/26 - 2022/11/25 | Experimentation in music in Portuguese culture: History, contexts and practices in the 20th and 21st centuries
PTDC/ART-PER/31380/2017
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade Nova de Lisboa, Portugal Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2021/01/01 - 2022/05 | Electrified
00011439
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2019/01 - 2021/03 | Cidades (in)visíveis
DGArtes 001041
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2016/07/04 - 2019/12/31 | Euterpe unveiled: Women in Portuguese musical creation and interpretation during the 20th and 21st centuries
PTDC/CPC-MMU/3559/2014
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2019/01 - 2019/04 | Intertextualities
DGArtes 00007050
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Associação Portuguesa de Flautas, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes |
2016/06 - 2017/05 | Intertextualidades/Interculturalidades
DGArtes000539
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Associação Portuguesa de Flautas, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2014/01 - 2014/12 | Compositoras Portuguesas do Séc. XX-XXI
DGArtes 00002627
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Associação Portuguesa de Flautas, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2013 - 2013 | Ciclo de Concertos Momentum
DGArtes 000440
Principal investigator
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Associação Portuguesa de Flautas, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2008 - 2008 | Ciclo de Concertos, Conferências e Gravações Momentum
DGArtes
Principal investigator
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Associação Portuguesa de Flautas, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2007 - 2007 | Ciclo de Concertos, Conferências e Gravações Momentum
DGArtes
Principal investigator
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
2006/01 - 2006/01 | Criação, Apresentação e Gravação de Obras Contemporâneas
DGArtes
Principal investigator
Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Online resource |
|
Translation |
|
Artistic / Performance
Artistic exhibition |
|
Audio recording |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/05 | A Gestural Interface for Real-Time Composition: concepts and implementation. | NCMM – Nova Contemporary Music Meeting,
Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2023/05 | Physical computing instrument: designing a gestural interface for musical expression. | NIME’23
(Mexico)
|
2023/04/20 | Narrative, gesture and audience as performers (Invited speaker) | IV International Composition Workshop
National Academy of Music, Prof. Pancho Vladigerov (Sofia, Bulgaria)
|
2023/03/20 | Conversation with Contemporary Portuguese Women Composers (Round table) | MBB – MUSICAL BOUNCE BACK – 2022/ 2023
Universidade do Minho, Braga (Braga, Portugal)
|
2023/01/19 | do outro lado do espelho: reflexões sobre o processo composicional (Invited speaker) | Olhar, Pensar, Sentir, Escutar - Jornadas de Práticas de Investigação em Artes
P. Porto, ESMAE e CESEM (Porto, Portugal)
|
2023/01/05 | Words and Music (Concert presentation) | Project "As palavras e a Música"
Conservatoire de Nice (Nice, France)
|
2022/11/22 | Da partitura à sala de concerto: o público enquanto performer (Invited speaker) | TRAMA: TEORIA E ANÁLISE MUSICAL
Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo (Zoom, Brazil) (São Paulo, Brazil)
|
2021/09/23 | (in)visible cities (Concert presentation) | Project "Cidades (in)visíveis"
Auditório Fernanda Correia, Conservatório de Gaia (Gaia, Portugal)
|
2021/03/21 | Do processo composicional à sala de concerto: narrativa, gesto e público (Keynote speaker) | Festival Escuta Aqui! (Zoom, Brazil)
Festival Escuta Aqui! (online, Brazil)
|
2020/11/06 | Lecture on my solo saxophone works (Invited speaker) | Musivus (ciclo VI)
Associação Portuguesa de Compositores (Lisbon, Portugal)
|
2019/10/09 | Spinning Yarns: Gesture and indeterminacy in collaborative composition | International Conference TCPM - Tracking the creative Process in Music 2019
Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2019/07/07 | From the score to the concert hall: Narrative and Ritual (Keynote speaker) | Music as play - The toy piano takes the stage!
Istituto Giosue Carducci (Como, Italy)
|
2019/07/06 | occupied mirrors: audience as performers | Music as play - The toy piano takes the stage!
Istituto Giosue Carducci (Como, Italy)
|
2019/03/30 | intertextualities (Concert presentation) | Project "intertextualities" . presentation dates: 2019/03/09, 2019/03/25, 2017/05/05, 2019/03/27, 2019/03/29, 2019/03/30
Italy and Greence
|
2018/10/28 | Gesto e género em Spinning yarns II | Participação e performatividade na música: Dois projectos em curso
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2018/10/27 | Canto em ti - Ciclo de Canções / Song Cycle (Invited speaker) | XII Encontro Nacional da APEM 2018 - "As palavras e a música: linguagens que se tocam"
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisbon, Portugal)
|
2017/10/06 | "Euterpe Unveiled: Research Perspectives on Music and Women in Portugal in the 20th and 21st Centuries" (panel) “Gesture, indeterminacy and gender in collaborative composition” (oral presentation) | The First International Conference on Women’s Work in Music
Bangor University (Bangor, United Kingdom)
|
2017/09/04 | a3: an audience of performers | International Symposium on Performance Science (ISPS), Reykjavík
(Reykjavík, Iceland)
|
2017/08/03 | Dalcroze Eurhythmics Approach And Instrumental Musical Development: A Case Study | 3rd International Conference of Dalcroze Studies (ICDS3) "The living moment: Exploring improvisational practice"
University Quebec (Quebec, Canada)
|
2017/04/26 | ENTREculturalidades / INTERtextualidades (Concert presentation) | Project "ENTREculturalidades / INTERtextualidades" - presentation dates: 2017/04/26, 2017/05/02, 2017/05/05, 2017/04/27,
2017/05/24, 2017/06/16, 2017/07/12, 2017/04/27, 2017/07/20
(Portugal)
|
2017/03/31 | O papel da mulher na Música - narrativa pessoal (Round table) | O Papel da Mulher na Música
Cineteatro CST, Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2017/02/04 | Diálogos: perspectivas e desafios da investigação no ensino-aprendizagem da Música (papel) | 1º Congresso Ensino Artístico Especializado: teoria e Prática
Fundação Gulbenkian (Lisbon, Portugal)
|
2017/01/20 | Abordagem Orff-Schulwerk: História, Filosofia e Princípios Pedagógicos (Keynote speaker) | 1º Congreso Latinoamericano de Educacion Musical 2017
Universidad (Cochabamba, Bolivia)
|
2017/01/18 | Criar na sala de aula: a construção de significados (Keynote speaker) | 1º Congreso Latinoamericano de Educacion Musical 2017
Universidad (Cochabamba, Bolivia)
|
2016/12/10 | A competitividade é inimiga da criatividade (Panel) | Publicar ou Perecer: Desafiando o Modelo Actual de Disseminação de Conhecimento em Música e Dança
IV Fórum INET-md (Aveiro, Portugal)
|
2016/12/01 | Desired artistic outcomes in music performace: a theoretical model | International Conference “Musicology Applied To The Concert: Performance Studies At Work
Universidad Internacional de Andalucía (Andalucía, Spain)
|
2016/07/16 | Imaginary performances: exploring gestural meanings | Fourth Performance Studies Network International Conference (PSN2016)
Bath Spa University (Bath, United Kingdom)
|
2016/07/11 | Ensino da Composição no Ensino Superior (papel): "A metáfora enquanto processo criativo" (oral presentation. | Encontro Nacional de Composição e Análise Musical: Perspectivas Educacionais (ENCAPE'16)
Conservatório de Música de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2015/09/03 | Lecture on my music and the work "Akanos" by Irish composer Gráinne Mulvey (Invited speaker) | Quintas Abertas - Agricultura dos Sons
O’culto da Ajuda (Lisbon, Portugal)
|
2015/08/21 | A construção do projecto WC+1 (Invited speaker) | COPIU 2015
Facultad de Artes, Universidad de Chile (Santiago, Chile)
|
2015/06/12 | Imagery, gesture, and metaphor: Two collaborative case studies (panel) | Performa’15 – International Conference on Music Performance
Universidade Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2015/04/18 | Compositoras Portuguesas, Séc XX-XXI (Concert presentation) | Project "Compositoras Portuguesas, Séc XX-XXI" - presentation dates: 2015/04/18, 2015/04/24, 2015/04/27, 2015/04/30, 2015/05/04
Universities in Brasil (Brazil)
|
2015/03/16 | Música nova para instrumentos antigos (papel) | CIRC - Ciclo de Recitais Conferência em Investigação Artística
Universidade Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2014/07/22 | Playing by ear as a tool in Functional Piano Classes | 31st ISME World Conference On Music Education - Listening to the musical diversity of the world
(Brazil)
|
2014/07/22 | Instrumental Teaching Strategies: An overview about the use of creative teaching strategies and their relevance in the classroom | - 31st ISME World Conference On Music Education - Listening to the musical diversity of the world |
2014/07/17 | Imaginary bars: from the score to the performance, issues on meaning construction | Fourth Performance Studies Network International Conference (PSN2016)
Cambridge University (Cambridge, United Kingdom)
|
2014/05/07 | Da narrativa ao processo composicional | Arte no Tempo: Compositores na 1ª pessoa
Música no Museu (Aveiro, Portugal)
|
2014/04/08 | A Narrativa e o Gesto Musical como Metáforas no Processo Composicional | Germina.Cciones... Porto Alegre & I Encontro de Criação Colaborativa do PPGMus da UFRGS
UFRGS, Porto Alegre (Porto Alegre, Brazil)
|
2014/04/07 | No início era o corpo: gestos, interacção e escuta (Panel) | Germina.Cciones... Porto Alegre e I Encontro de Criação Colaborativa do PPGMus da UFRGS
UFRGS, Porto Alegre (Porto Alegre, Brazil)
|
2013/12/05 | Optimizing the communication in one-to-one instrumental lessons: The teaching cues' approach | III STMI
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
|
2013/08/30 | Retrieval cues as a teaching tool in one-to-one instrumental lessons: A pilot study. | International Symposium on Performance Science 2013
(Vienna, Austria)
|
2013/06/18 | Spinning Yarns: Extended techniques, gender, gesture, and the grotesque body in collaborative musical creation (panel) | International Conference With Four Hands: Music for Two Pianists
University of London (London, United Kingdom)
|
2012/07/12 | Composing for Young Musicians (panel) | 30th ISME World Conference on Music Education, Thessaloniky
(Thessaloniky, Greece)
|
2012/06/27 | Interacção compositor/performer (panel) | II Encontro Internacional para Música de Câmara
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
|
2011/11/29 | Narrative music as a way of creating meaning. | 2nd University of Malaya International Music Conference
university of Kuala Lumpur (Kuala Lumpur, Malaysia)
|
2011/03/13 | Teaching and learning composition through narratives, as a new strategy tool. | 13th annual conference of the Dutch-Flemish Society for Music Theory
ArtEZ Conservatorium Enschede (Enschede, Netherlands)
|
2010/11/25 | moon chunks, a musical narrative | 3rd International Conference on Narrative Inquiry in Music and Education
Brisbane University (Brisbane, Netherlands)
|
2009/09/26 | The inclusion of the educator in preschool music lessons, as an influence on musical development (Keynote speaker) | The 6th International Scientific Conference "Problems in Music Pedagogy"
Daugavpils University (Daugavpils, Latvia)
|
2007/02/27 | Lecture on my music (audio, video recordings, and score analysis), focus on my solo violin piece "the moon lost her name". | Composer's Seminar
Music Department, University of York (York, United Kingdom)
|
2006/07/31 | Lecture on my music (audio, video recordings, and score analysis). | Festival de Música do Estoril 2006
Festival de Música do Estoril 2006 (Estoril, Portugal)
|
2005/04/03 | Pre-concert talk on my piece "Ta Prohm" | Concert Sala Calempluy
CCB (Lisbon, Portugal)
|
2003/11/08 | Pre-concert talk on my solo violin piece "Solos I" | Primeiros Encontros de Compositores Contemporâneos
Teatro Municipal (Vila do Conde, Portugal)
|
1997/02/10 | Luigi Nono: words through Music | Composer's Seminar
Music Department York University (York)
|
1996/06/09 | An approach to New Music in Portugal | Composer's Seminar
Music Department York University (York, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/09 - Current | A Pedagogical Approach for the Complete Beginner Pianist.
Supervisor of LOPES, Maria João Guerra
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2023 - Current | O impacto da execução musical em contexto didático sobre a assimilação dos conteúdos programáticos de ATC/TAM.
Supervisor of GONÇALVES, Gustavo
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2023 - Current | A Improvisação como veículo para a introdução à composição em contexto do ensino secundário de música.
Supervisor of OLIVEIRA, Gonçalo
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022 - Current | Recursos Digitais no Ensino da Análise e Técnicas de Composição: O Youtube Enquanto Ferramenta Auxiliar no Processo de Ensino-Aprendizagem
Supervisor of LIMA, Eduardo Filipe Pereira
|
Mestrado em Ensino de Música (Master) |
2022 - Current | Linguagem e técnicas do violino do séc.XX: 6 Workshops
Supervisor of BARROCAS, Rui Pedro Costa
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021/10 - Current | O uso de plataformas digitais como ferramenta na realização de um concerto interativo.
Supervisor of SILVA, Daiana Maciel da
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021/10 - Current | Physical computing instrument: um controlador gestual para composição
e performance.
Co-supervisor of TAPADAS, João Pedro Coimbra Martins
|
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021 - Current | Piano Digital Preparado - uma instalação electroacústica.
Supervisor of QUINTAS, Tiago
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2019/10 - Current | "UM OUVIDO QUE TOCA": um estudo de caso no ensino-aprendizagem do 1.º e 2.º grau do clarinete sobre a prática de tocar de
ouvido.
Co-supervisor of NEVES, Sérgio da Silva
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2019/09 - Current | Do Jogo à Arte: aplicações do Xadrez à Composição.
Supervisor of HORTIGUELA, Alberto
|
Programa Doutoral em Música |
2018 - Current | Ensino da música, criação artística e desenvolvimento pessoal: o caso do Clube da Criatividade.
Co-supervisor of CARDOSO, Duarte Filipe Coutinho
|
Universidade do Porto, Portugal
|
2017/10 - Current | O papel do instrumento na música ocidental depois da Segunda Guerra Mundial: a linhagem Nono-Lachenmann-Billone.
Supervisor of BERARDINELLI, Pedro
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017/10 - Current | Dimensões intertextuais: Diálogos composicionais entre tradição e contemporaneidade.
Supervisor of Santos, Túlio Augusto S.
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018 - 2023 | "MOSTRA" da Composição à Performance: Um estudo de caso no CMACG.
Supervisor of PEREIRA, Armando Luís Gomes Marques
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018/09 - 2022/03 | Reconquistando el pasado: explorando recursos técnico-expresivos de composición para recrear el calypso de Costa Rica.
Supervisor of TORRES-MATARRITA, Alonso
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016/09 - 2022/03 | O uníssono à luz da heteronímia.
Supervisor of MENDONÇA, Sílvia Liliana Franco Teles
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021 - 2022 | Criação de peças mistas em análise e técnicas de composição: um estudo de caso.
Supervisor of ANTUNES, Carina Raquel de Magalhães
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2020 - 2022 | Oficina de Composição: uma experiência de ensino produtivo de música num contexto de aprendizagem musical reprodutiva.
Supervisor of BEIRÃO, Pedro Guilherme Moreno
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2019 - 2021 | Processos de criação em ensemble: exploração musical e notação inventada.
Supervisor of SILVA, Mariana Pereira da
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2019 - 2021 | Aprendendo Bach Contando Histórias.
Supervisor of QUARESMA, Laura Gomes Costa de Oliveira
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018 - 2021 | Estratégias para a Análise Musical através da Audição Activa e Orientada por Parâmetros.
Supervisor of ABRUNHEIRO, Leonor Daniel Ruivo
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015/10 - 2019/07 | Registo, composição e vinculação de instalação sonora para um espaço específico.
Supervisor of OLIVEIRA, Elder dos Santos Oliveira
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018/04 - 2019/06 | Using the Kodály Concept in the Classroom – a shared research project
Co-supervisor of HINEY, Aoife
|
Pós-Doutoramento (Other)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018/11/01 - 2019/05/31 | Memorização Musical: Um Estudo Sobre Processos Autorregulatórios de Aprendizagem em Contextos Individuais e Coletivos.
Co-supervisor of VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana
|
Doutoramento em Música (PhD)
Universidade Federal da Bahia, Brazil
Universidade de Aveiro, Portugal |
2018/09/01 - 2019/02/28 | Subsídios para a Construção de Exercícios de Solfejos: Critérios para o Desenvolvimento de Algoritmos de Ordenação de Melodias
Tonais, em Sistemas Autônomos do Meio Multimídia.
Co-supervisor of LIMA, Patrick André de Amorim
|
Doutoramento em Música (PhD)
Universidade Federal da Bahia, Brazil
Universidade de Aveiro, Portugal |
2017/03 - 2018/09 | Negotiating meanings in instructional communication: A pedagogical approach to instrumental music lessons.
Supervisor of FOLETTO, Clarissa Gomes
|
Pós-Doutoramento (Other)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014/08 - 2018/09 | Como se toca isso? Entre a notação e a hermenêutica, a composição musical.
Supervisor of PERUZZOLO Vieira, Samuel
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017 - 2018 | Estratégias de análise da música electroacústica para a disciplina de A.T.C. – um estudo de caso.
Supervisor of Soares da Ponte, Ângela Maria Soares da
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017 - 2018 | A Gravação Vídeo como Estratégia de Estudo do Violino.
Supervisor of Ribeiro, Rosa Maria de Sousa
|
Mestrado em Ensino de Música (Master) |
2017 - 2018 | Projecto de Música na Comunidade no Centro de Dia S. Vicente de Paulo.
Supervisor of Silva, Carolina Miguel Carvalho
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014/09 - 2017/05 | A relação entre tocar de ouvido e literacia musical: Uma abordagem integrada de ensino-aprendizagem ao piano para adultos
em contexto formal.
Supervisor of VIEIRA, Bruna
|
Programa Doutoral em Música
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 - 2017 | Apropriação de Conceitos Musicais em A.T.C.: Modos Gregorianos.
Supervisor of Ferreira, Maria de Fátima Fonte
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 - 2017 | Experiências Musicais Contemporâneas: Um estudo de caso no ensino profissional.
Supervisor of Batista, José Tiago
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 - 2017 | O Ensino de Análise e Técnicas de Composição Através da Prática Composicional em Estilo Livre.
Supervisor of Santos, Túlio Augusto S.
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2012/10 - 2016/05 | Instructional communication in one-to-one instrumental lessons: the use of teaching cues in violin tuition.
Supervisor of FOLETTO, Clarissa Gomes
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2012/10 - 2016/04 | Desired Artistic Outcomes in Music Performance: A Mentoring Program for Higher Education and Music Industries.
Supervisor of DALAGNA, Gilvano
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015/12/14 - 2016/02/14 | Combinatoriedade: Aplicações e Sugestões Composicionais.
Co-supervisor of OURIVES, Natanael de Souza
|
Doutoramento em Música (PhD)
Universidade Federal da Bahia, Brazil
Universidade de Aveiro, Portugal |
2015 - 2016 | Estímulos extramusicais como recursos criativos na composição musical.
Supervisor of Neves, João Gonçalo Amendoeira Peixoto
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 - 2016 | Contraponto em ATCII: Uma abordagem diferente ao curriculum da disciplina.
Supervisor of Silva, Diogo Manuel Azevedo dos Santos
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 - 2016 | Crisom Meditare: Um estudo que une Música e Meditação.
Supervisor of Gomes, Sílvia de Fátima Serra Fernandes
|
Mestrado em Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 - 2016 | Onde guardamos as partituras?: Um estudo de caso com alunos de Flauta Transversal.
Supervisor of Balseiro, Maria João Vidal
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 - 2015 | O gesto no processo composicional.
Supervisor of Oliveira Júnior, Elder dos Santos
|
Mestrado em Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 - 2015 | O ensino-aprendizagem da análise musical através de estratégias de questionamento.
Supervisor of Miguel, David Pedro Santos
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 - 2015 | Introdução à música contemporânea portuguesa de viola d’arco: um estudo de caso.
Supervisor of Antunes, Diana Luis Gomes
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 - 2015 | O ensino do piano e a dislexia: um contributo pessoal.
Supervisor of Silva, Ana Margarida Carreira Guedes
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 - 2015 | A menina de papel: reflexão sobre um projecto de teatro musical e sua implementação na comunidade.
Co-supervisor of Moura, José Augusto Neves
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 - 2015 | Intertextualidade idiomática como estruturação do discurso composicional.
Supervisor of Santos, Túlio Augusto S.
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2012 - 2015 | Comunicação Musical e Interacção Social de uma Criança Autista: Um Estudo de Caso.
Supervisor of Silva, Ana Amélia Pessoa
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 - 2014 | Música Concreta integrada no Curso Secundário Artístico Especializado de Música.
Supervisor of Silva, Duarte Paulo Dinis da
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 - 2014 | Do Contraponto ao Pop/Rock: um estude de caso em A.T.C.
Supervisor of Tavares, Ana Ester Azevedo da Silva
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 - 2014 | Pontes sonoras – roteiro de Portugal.
Supervisor of Moreira, Bruno Pereira
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 - 2014 | Estratégias de afinação baseadas em Intonation & Vibrato de Trevor Wye.
Supervisor of Saleiro, Clara Nora Vaz
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009/10 - 2013/12 | Da abordagem Orff-Schulwerk ao desenvolvimento do ‘Eu Musical’: Flow em processos de Ensino/Aprendizagem em Educação Musical.
Supervisor of CUNHA, João Cristiano Rodrigues
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2008/10 - 2012/04 | Voar até ao Comboio dos Segredos. A construção de significados partilhados no desenvolvimento do Pensamento Musical em Crianças
do 1º Ciclo do Ensino Básico.
Supervisor of VELOSO, Ana Luísa Setas
|
Programa Doutoral em Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2010 - 2011 | Optimização do estudo individual na aprendizagem da viola d’arco.
Supervisor of Araújo, André Peixoto
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2010 - 2011 | Excertos Musicais como estratégia rítmica de formação auditiva.
Supervisor of Portela, Carla Mendes Santos
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009 - 2010 | O Recurso a Processos Criativos na Aprendizagem do Violoncelo
Supervisor of Moreira, Lídia Lopes
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009 - 2010 | A relatividade como estratégia na introdução da leitura musical.
Supervisor of Aleixo, Vera Lúcia Amorim
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009 - 2010 | A influência do movimento corporal na aprendizagem do instrumental Orff.
Supervisor of Perpétuo, Sandra Sousa
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009 - 2010 | Padrões de dedos: uma contribuição à técnica violinística aplicada a alunos do ensino superior.
Supervisor of Foletto, Clarissa Gomes
|
Mestrado em Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009 - 2010 | Fonomímica - O Gesto na aprendizagem da leitura da altura sonora.
Supervisor of Gonçalves, Diana Sampaio de Barros
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2009 - 2010 | As cores como estratégia musical de leitura na iniciação musical da trompete.
Supervisor of Gomes, Agostinho Silva
|
Mestrado em Ensino de Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2006 - 2008 | Um novo olhar sobre a Micropolifonia.
Supervisor of Rodrigues, André
|
Mestrado em Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2006 - 2007 | Projecto "Ulice": Processo(s) Criativo(s) de crianças em idade escolar face a uma tarefa de composição.
Supervisor of VELOSO, Ana Luísa
|
CFE em Investigação e Didáctica (Scientific initiation)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/11/14 - 2023/11/14 | Co-curator for the concert "presente(em)mente" at Festivais de Outono, Aveiro. (2023/11/14 - 2023/11/14)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
2023/07/10 - 2023/07/12 | 3rd Edition of "Encontro Nacional de Composição e Análise Musical: Perspectivas Educacionais" (ENCAPE 23) (2023/07/10 - 2023/07/12)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Conservatório de Música de Coimbra, Portugal |
2023 - 2023 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum'23": Compositores e Intérpretes na 1ª pessoa . 4 concerts: 1) Audible Art: Conexões
Sónicas invisíveis [12 Jan. 23], 2) inventos e remendos [10 Fev. 23], 3) Audiovisões [5 Junho 23] & 4) OpenSpace 5m2 [21 Dez
2023] . Departamento de Comunicação e Arte (DECA) da Universidade de Aveiro (UA). (2023 - 2023)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2022/11/16 - 2022/11/16 | Co-curator for the concert "presente(em)mente" nos Festivais de Outono, Aveiro. (2022/11/16 - 2022/11/16)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
2022/09/28 - 2022/09/30 | 2nd International Conference Music for and by Children: Perspectives from Children, Composers, Performers and Educators (musichildren'22) (2022/09/28 - 2022/09/30)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2022/03/30 - 2022/03/30 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum'22": Compositores e Intérpretes na 1ª pessoa" - rubrica presente(em)mente . Departamento
de Comunicação e Arte (DECA) da Universidade de Aveiro (UA). (2022/03/30 - 2022/03/30)
Concert (Co-organisor)
|
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2021/11/23 - 2021/11/23 | Co-curator for the concert "presente(em)mente" at Festivais de Outono, Aveiro. (2021/11/23 - 2021/11/23)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/05/29 - 2020/05/31 | 2nd "Congresso do Ensino Artístico Especializado", Lisbon. (2020/05/29 - 2020/05/31)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Évora, Portugal Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal |
2019/01 - 2019/12 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum'23": Compositores e Intérpretes na 1ª pessoa . 5 concerts were organized at Departamento
de Comunicação e Arte (DECA) da Universidade de Aveiro (UA). (2019/01 - 2019/12)
Concert (Co-organisor)
|
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2019/07/06 - 2019/07/07 | Music as Play - The Toy Piano Takes the Stage (2019/07/06 - 2019/07/07)
Festival (Member of the Organising Committee)
|
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal Conservatorio di Musica Giovan Battista Martini Bologna, Italy Western Sydney University, Australia Real Conservatorio Superior de Música, Spain Associazione Carducci, Italy |
2019/06/26 - 2019/06/27 | 2nd Edition of "Encontro Nacional de Composição e Análise Musical: Perspectivas Educacionais" (ENCAPE 19) (2019/06/26 - 2019/06/27)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Conservatório de Música de Coimbra, Portugal |
2019/05/11 - 2019/05/12 | 3rd Encontro Orff-Schulwerk da Universidade de Aveiro (2019/05/11 - 2029/05/12)
Meeting (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2018/01 - 2018/12 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum'18": Compositores e Intérpretes na 1ª pessoa" rubrica "Sons do Imaginário". 3
concerts were organized. Departamento de Comunicação e Arte (DECA) da Universidade de Aveiro (UA). (2018 - 2018)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2015/12 - 2018/12 | Nas Nuvens... 1st, 2nd and 3rd Music Congress (online) (2015/12 - 2018/12)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil |
2017/01 - 2017/12 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum'17": Compositores e Intérpretes na 1ª pessoa" . 8 concerts were organized. Departamento
de Comunicação e Arte (DECA) da Universidade de Aveiro (UA). (2017 - 2017)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2017/10/19 - 2017/10/21 | 1st International Conference Music for and by Children: Perspectives from Children, Composers, Performers and Educators (musichildren
'17) (2017/10/19 - 2017/10/21)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2017/03/11 - 2017/03/12 | 2nd Encontro Orff–Schulwerk da Universidade de Aveiro (2017/03/11 - 2017/03/12)
Meeting (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2017/02/03 - 2017/02/05 | 1st "Congresso do Ensino Artístico Especializado", Lisbon. (2017/02/03 - 2017/02/05)
Conference (Co-organisor)
|
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal |
2016/01 - 2016/12 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum ‘16: Compositores e Intérpretes na 1ª pessoa". 9 concerts were organized at Departamento
de Comunicação e Arte (DECA) Universidade de Aveiro (UA). (2016 - 2016)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2016/07/11 - 2016/07/12 | “Encontro Nacional de Composição e Análise Musical: Perspectivas Educacionais” (ENCAPE 16) (2016/07/11 - 2016/07/12)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Conservatório de Música de Coimbra, Portugal |
2016/03/05 - 2016/03/05 | 1st Encontro Orff-Schulwerk da Universidade de Aveiro (2016/03/05 - 2016/03/05)
Meeting
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2015/01 - 2015/12 | "Ciclo de Concertos e Conferências Momentum '15". 3 concerts were organized at Departamento de Comunicação e Arte (DECA) da
Universidade de Aveiro (UA). (2015 - 2015)
Concert (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2015/06/11 - 2015/06/13 | Performa'15 - 5th International Conference on Performance Studies, Universidade de Aveiro (2015/06/11 - 2015/06/13)
Conference (Co-organisor)
|
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2014/07/13 - 2014/07/15 | Oficina de Criação Compartilhada em Aveiro. (2014/07/13 - 2014/07/15)
Workshop (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal |
2014/05/12 - 2014/05/13 | I Seminário de Criação Compartilhada de Aveiro - "Diálogos sobre criação musical". (2014/05/12 - 2014/05/13)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2011/05/19 - 2011/05/21 | Performa'11 - 3rd International Conference on Performance Studies, Universidade de Aveiro (2011/05/19 - 2011/05/21)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal |
2004/03/12 - 2004/04/04 | 7º Festival Internacional de Música de Aveiro (FIMA). (2004/03/12 - 2004/04/04)
Festival (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Fundação João Jacinto de Magalhães, Portugal |
2003/03/01 - 2003/03/31 | 6º Festival Internacional de Música de Aveiro (FIMA). (2003/03/01 - 2003/03/31)
Festival (Co-organisor)
|
Universidade de Aveiro, Portugal Fundação João Jacinto de Magalhães, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/04/18 - 2023/04/21 | Ensino ERASMUS+ . National Academy of Music, Prof. Pancho Vladigerov, Sofia, Bulgaria.
Conference
|
"Narrative, gesture and audience as performers"
National Academy of Music, Prof. Pancho Vladigerov, Bulgaria
|
2019/06/10 - 2019/06/14 | Ensino ERASMUS+, projecto ICM (International Credit Mobility 2017). Yerevan Komitas State Conservatory, Arménia.
Other
|
Masterclasses
Yerevan State Conservatory of Music, Armenia
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/12/14 | Hearing a culture: integrating sound and environmental elements of Braga's festivities into new compositions.
(Thesis) Main arguer
|
DIAS, Carlos Brito (PhD)
University of Antwerp and Royal Conservatoire of Antwerp , Belgium
|
2023 | Contraponto: o cancioneiro popular e as obras para piano erudito.
(Thesis) Main arguer
|
SILVEIRA, João Alberto de Melo (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2022 | Metamorfoses de um artista em 7 andamentos: o estímulo visual na performance
musical
(Thesis) Arguer
|
Picado, Saul Batista (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022 | Reconquistando el pasado: explorando recursos técnico-expresivos de composición para recrear el calypso de Costa Rica.
Supervisor
|
TORRES-MATARRITA, Alonso (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022 | O uníssono à luz da heteronímia.
Supervisor
|
MENDONÇA, Sílvia Liliana Franco Teles (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022 | Inside the Practice Room - A Philosophical Study on Musical Performance.
(Thesis) Arguer
|
NEVES, Margarida Alexandra Teixeira (PhD)
Universidade de Coimbra, Portugal
|
2022 | Abordagem de repertório moderno na iniciação à aprendizagem da guitarra: um estudo de caso
President of the jury
|
Domingues, Francisco Berény Teixeira Lopes (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022 | Otimização do estudo pessoal no trompete.
President of the jury
|
Ferreira, Tiago (Master) |
2021 | Processo Criativo Multilinear: análise e reflexão baseadas na prática compositiva.
(Thesis) Main arguer
|
AZEVEDO, Solange Miranda (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
2021 | A reterritorialização do violoncelo na obra CRISTIANO Macunaíma de Mário de Andrade.
President of the jury
|
Angeli, Israel Cristiano (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021 | Pequenos fados para pequenos pianistas. Uma abordagem
pedagógica e pianística do fado.
President of the jury
|
Reis, Adelaide Sofia Ferreia Carraco (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021 | Auer e Galamian: Análise e comparação dos conteúdos fulcrais do ensino do violino e os seus contributos na pedagogia em Portugal.
President of the jury
|
Marques, Flávia Caseiro (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2021 | A inclusão da prática de duetos nas aulas de violino.
President of the jury
|
Solá, Giulia Guarini y (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2020 | A Espacialização em Música Instrumental: abordagem analítica e composicional.
(Thesis) Arguer
|
Santos, Henderson de Jesus Rodrigues (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2020 | Textural Analysis of 21st Century String Music Through the Lens of Spectromorphology.
(Thesis) Arguer
|
BOTHA, Hanli Sean (PhD)
Western Sydney University, Australia
|
2020 | Delineações de Processos Composicionais e a sua Aplicação na Composição.
(Thesis) Main arguer
|
SERRA, Eduardo Portela (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
2020 | Auto-percepção auditiva na performance musical: o uso da gravação como método de desenvolvimento da audição do próprio performer.
President of the jury
|
Pais, Sofia Raquel Lopes Carneiro (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2020 | A Vila de Sozo. Criação de repertório original para a disciplina de Formação Musical.
President of the jury
|
Santos, Diogo Filipe Veloso (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2020 | Iniciação instrumental ao piano para crianças dos 3 aos 6 anos de idade: contributos para uma prática pedagógica.
President of the jury
|
Madalena, Bárbara Patrícia Brandão (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2019 | Registo, composição e vinculação de instalação sonora para um espaço específico.
Supervisor
|
OLIVEIRA, Elder dos Santos Oliveira (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018 | Como se toca isso? Entre a notação e a hermenêutica, a composição musical.
Supervisor
|
PERUZZOLO Vieira, Samuel (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018 | Estratégias de memorização: um contributo para o ensino de piano.
President of the jury
|
Lima, Paulo Miguel Marques Correia Sampaio (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2018 | Música de conjunto como fator de motivação para o estudo individual de violino.
President of the jury
|
Ferreira, Maria Daniela Ramos (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017 | O processo colaborativo na perspectiva do performer: um estudo de caso com compositores não violonistas.
(Thesis) Arguer
|
Peruzzolo Vieira, Márlou (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017 | Reclusão e experiência musical: A prática de piano em contexto prisional.
(Thesis) Arguer
|
Lopes, Maria Inês Beirão Lamela da Silva (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2017 | A relação entre tocar de ouvido e literacia musical: Uma abordagem integrada de ensino-aprendizagem ao piano para adultos
em contexto formal.
Supervisor
|
VIEIRA, Bruna (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 | Instructional communication in one-to-one instrumental lessons: the use of teaching cues in violin tuition.
Supervisor
|
FOLETTO, Clarissa Gomes (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 | Desired Artistic Outcomes in Music Performance: A Mentoring Program for Higher Education and Music Industries.
Supervisor
|
DALAGNA, Gilvano (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 | Estratégias de ensino de vibrato na formação em flauta transversal em Portugal.
President of the jury
|
Carvalho, Mafalda Barradas (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 | Pianoscópio – uma análise do processo criativo.
President of the jury
|
Vaz, Cláudio Matias Ramos (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 | La voix Humaine Cocteau/Poulenc: a interprete e a expressão de emoções.
(Thesis) Arguer
|
Ly, Maria Joaquina Alves Dias Cardoso (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 | Modelos de Espacialização: Integração no Pensamento Composicional.
(Thesis) Arguer
|
Penha, Rui Luís Nogueira (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2014 | Fides
(Thesis) Arguer
|
MELO, Rui (Other)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
|
2013 | Da abordagem Orff-Schulwerk ao desenvolvimento do ‘Eu Musical’: Flow em processos de Ensino/Aprendizagem em Educação Musical.
Supervisor
|
CUNHA, João Cristiano Rodrigues (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2013 | Imaginative Music for Chinese-Speaking Children: Educative Purposes, Tangential Thoughts and Compositional Imagination for
Children.
(Thesis) Arguer
|
BUNTON, Jean (PhD)
Western Sydney University, Australia
|
2012 | Voar até ao Comboio dos Segredos. A construção de significados partilhados no desenvolvimento do Pensamento Musical em Crianças
do 1º Ciclo do Ensino Básico.
Supervisor
|
VELOSO, Ana Luísa Setas (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2008 | O Ensino Formal e Não Formal da Música. Estudo de Caso no 2º Ciclo do Ensino Básico e nas Escolas de música das bandas Filarmónicas.
(Thesis) Main arguer
|
NOGUEIRA, Joana Sousa (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2006 | Efeitos da pedagogia Musical Ward no desenvolvimento Musical e Desempenho Vocal de Crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico.
(Thesis) Arguer
|
GIGA, Idalete Emílio Garcia (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
|
2005 | Implications of music in the primary education curriculum and in the initial training of the specialist teacher in music education.
(Thesis) Arguer
|
EPELDE, Amaya (PhD) |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2021 - Current | Associação Portuguesa de Compositores | |
2012 - Current | APEM - Portuguese Music Education Association |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2017 - Current | EIMAD: Encontro de Investigação em Música, Artes e Design. | Instituto Politécnico de castelo Branco |
2017/10/19 - 2022/09/30 | musichildren '17 e '22- International Symposium: "Music for and by Children: Perspectives from Composers, Performers and Educators" | Universidade de Aveiro - Departamento de Comunicação e Arte |
2022/04/15 - 2022/04/16 | Xperimus 2022 - Experimentation and Beyond in Music | Casa da Música, Porto |
2021 - 2021 | NCMM21 - NOVA Contemporary Music Meeting | Universidade Nova de Lisboa |
2015/12 - 2020/12 | Nas Nuvens... - 1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th and 6th Congresso Internacional de Música (online) | Universidade Federal de Minas Gerais |
2019/09/19 - 2019/09/21 | IC Cipem '19 "Challenges in Music Education" | Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto |
2017 - 2017 | 13th edition of the CMMR Conference” (Computer Music Multidisciplinary Research) | ESMAE |
2013 - 2017 | Post-In-Progress (Post-Ip) - 2nd, 3rd, 4th Fórum Internacional de Estudos de Pós-Graduação em Música e Dança, Portugal. | Universidade de Aveiro . INET_MD |
2011 - 2017 | Performa '11 . Performa '13 . Performa '11 . Performa '15 e Performa '17 | Universidade de Aveiro / INET-MD |
2014/05/08 - 2014/05/10 | What´s on: Cumulus Conference Aveiro 2014 | Universidade de Aveiro |
2014/04/07 - 2014/04/12 | Germina.Cciones... Porto Alegre e I Encontro de Criação Colaborativa do PPGMus da UFRGS | UFRGS |
2012/12/03 - 2012/12/05 | 1st International Symposium of New Music and Computer Music | Escola de Música e Belas Artes do Paraná Curitiba |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2016/10 - Current | Seminário temático I e II - Ramos Composição e Educação | Doutoramento em Música (Doutoramento) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2016/10 - Current | Projecto de Especialização I e II - Ramos Composição e Educação | Doutoramento em Música (Doutoramento) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2006 - Current | Ciências e Tecnologias da Música B | Licenciatura em Música (Licenciatura) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2006 - Current | Opção 1, 2 e 3: Projectos em Música and Música do Séc XX-XXI | Licenciatura em Música (Licenciatura) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2005 - Current | Seminário | Mestrado em Música | Universidade de Aveiro, Portugal |
2001/10 - Current | Área de Especialização - Composição | Mestrado em Ensino de Música (Mestrado) | Universidade de Aveiro, Portugal |
1999 - Current | Composição | Mestrado em Música (Mestrado) | Universidade de Aveiro, Portugal |
1999 - Current | Área Vocacional I, Área Vocacional II and Área Vocacional III: Módulo Laboratório de Composição (Composição, Orquestração e Seminário) | Licenciatura em Música - Composição (Licenciatura) | |
2019/06/26 - 2019/06/27 | Evaluator and trainer for the Continuing Training Action Credited by the CCPFC - Scientific Pedagogical Council for Continuing Training at the 2nd edition of the "National Meeting of Composition and Musical Analysis: Educational Perspectives" (ENCAPE 19), 26-27 June 2019, Coimbra Music Conservatory. | Acção de Formação Contínua Creditada pelo CCPFC - Conselho Científico Pedagógico de Formação Contínua (Outros) | Universidade de Aveiro, Portugal Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Conservatório de Música de Coimbra, Portugal |
2019/05/11 - 2019/05/12 | Evaluator and trainer at the Continuing Training Action Credited by the CCPFC - Scientific Pedagogical Council for Continuing Training at the 3rd Encontro Orff- Schulwerk da Universidade de Aveiro, 11-12 May 2019 | Acção de Formação Contínua Creditada pelo CCPFC - Conselho Científico Pedagógico de Formação Contínua (Outros) | Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2016/07/11 - 2016/07/12 | Evaluator and trainer at the Continuing Training Action Credited by the CCPFC - Scientific Pedagogical Council for Continuing Training at the 1st edition of the "National Meeting of Composition and Musical Analysis: Educational Perspectives" (ENCAPE 16), 11-12 July 2016, Coimbra Music Conservatory. | Acção de Formação Contínua Creditada pelo CCPFC - Conselho Científico Pedagógico de Formação Contínua (Outros) | Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Musica e Danca - polo Universidade de Aveiro DeCA, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal Conservatório de Música de Coimbra, Portugal |
1999 - 2006 | Análise e História da Música I, Análise e História da Música II and Análise e História da Música III (Módulo de Análise) | (Licenciatura) | Universidade de Aveiro, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2023/06 - 2023/12 | Evaluation of masters programs in music for the Portuguese Agency for Accreditation of Higher Education (A3ES). (Process n.º
PERA/2223/0405497).
Evaluator
|
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, Portugal | |
2023 - 2023 | Member of the selection committee for lecturer position (PRPD/13/2023)
Evaluator
|
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal | |
2023 - 2023 | Member of the selection committee for a lecturer position (CD-CTTI-240-SGRH/2022)
Evaluator
|
Universidade de Aveiro, Portugal | |
2023 - 2023 | Member of the selection committee for a lecturer position (CD-CTTI-170-SGRH/2023)
Evaluator
|
Universidade de Aveiro, Portugal | |
2022 - 2022 | Jury member of "Prémio musa 2022"
Evaluator
|
mpmp - Património Musical Vivo, Portugal | |
2021 - 2021 | Jury member of "Prémio de Composição SPA/Antena 2 2021" - 10th edition
Evaluator
|
Sociedade Portuguesa de Autores, Portugal | |
2020 - 2020 | Jury member of "13º Concurso Internacional de Composição da Póvoa de Varzim"
Evaluator
|
Festival Internacional de Música da Póvoa de Varzim, Portugal | |
2018 - 2018 | Jury member of the "5º Concurso de Composição de Canções para Crianças"
Evaluator
|
||
2018 - 2018 | Jury member of "Hands on Flute - joint competition for composers and flutists"
Evaluator
|
Universidade de Aveiro, Portugal | |
2017/01/26 - 2017/01/29 | Member of expert panel of the Culture Programme "Creative Europe"
Evaluator
|
European Commission Creative Europe, Belgium | |
2016 - 2016 | President of the jury of "9º Concurso Internacional de Composição da Póvoa de Varzim"
Evaluator
|
Festival Internacional de Música da Póvoa de Varzim, Portugal | |
2013/01/14 - 2013/01/18 | Member of expert panel of the Culture 2007-2013 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | |
2012 - 2012 | Jury member of "Arioso Musica Domani: International Competition Prize 2012"
Evaluator
|
Arioso Musica Domani, International Composition Prize , United States | |
2011/11/21 - 2011/11/25 | Member of expert panel of the Culture 2007-2013 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | |
2010 - 2010 | Jury member of "Arioso Musica Domani: International Competition Prize 2010"
Evaluator
|
Arioso Musica Domani, International Composition Prize , United States | |
2009/11/23 - 2009/12/04 | Member of expert panel of the Culture 2007-2013 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | European Commission |
2009/01/12 - 2009/01/30 | Member of expert panel of the Culture 2007-2013 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | European Commission Creative Europe |
2008/02/04 - 2008/02/08 | Member of expert panel of the Culture 2007-2013 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | European Commission |
2007/09/03 - 2007/09/14 | Member of expert panel Emblematic European Projects - EAC/07/2007
Evaluator
|
European Commission, Belgium | |
2007/04/17 - 2007/04/20 | Member of expert panel of the Culture 2007-2013 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | European Commission |
2006/02/20 - 2006/02/25 | Member of expert panel of the Culture 2000 Experts Meeting | European Commission, Belgium | European Commission |
2005/01/31 - 2005/02/06 | Member of expert panel of the Culture 2000 Experts Meeting
Evaluator
|
European Commission, Belgium | European Commission |
2004 - 2004 | Jury member of "6º Concurso e Festival Internacional de Guitarra Clássica" Sernancelhe, Portugal
Evaluator
|
Festival Internacional de Guitarra Clássica" , Portugal | |
2003 - 2003 | Jury member of 2nd National Composition Prize "Jorge Peixinho". Festival Celebrando Grandes Pianistas, Portugal
Evaluator
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2017 - Current | Revista Portuguesa de Educação Musical | APEM |
2015 - Current | Revista Orfeu (2525-5304) | |
2024 - 2024 | Orfeu - Revista do Programa de Pós-Graduação em Música - CEART - UDESC | Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). |
2023 - 2023 | Journal of New Music Research (1744-5027) | Taylor ¶ Francis. |
2016 - 2023 | Performance Science (1664-1078. ) | Frontiers in Psychology |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2023/04/18 - 2023/04/19 | Composition Masterclass National Academy of Music, Prof. Pancho Vladigerov, Sofia, Bulgaria | Several students |
2021/03/20 - 2021/03/20 | Composition Masterclass "Festival Escuta Aqui!" Brazil (online) | Several students |
2020/01/17 - 2020/01/17 | Workshop "Criar na sala de aula: Libertar a imaginação" at 1º Congreso Latinoamericano de Educacion Musical_2017, Cochabamba, Bolívia. | Audience from 1º Congreso Latinoamericano de Educacion Musical_2017, Cochabamba, Bolívia. |
2019/06/01 - 2019/06/01 | Project "Vanguarda na Aldeia": Workshop with people from Aldeia do Bispo, Sabugal, Portugal. The objective was to prepare their participation in the première of my piece "A Porta Estreita". | opulation from Aldeia do Bispo, Sabugal; the objective was preparing the premiere of the work "A Por |
2015/05/03 - 2015/05/03 | Composition Masterclass at Instituto Estadual Carlos Gomes, Belém, Brazil. | Composition students |
2015/04/30 - 2015/04/30 | Composition Masterclass at Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Brazil. | Composition students |
2015/04/27 - 2015/04/27 | Composition Masterclass at Universidade Federal da Paraíba, Brazil. | Composition students |
2015/04/24 - 2015/04/24 | Composition Masterclass at Universidade Federal da Bahia (UFBA), Brazil. | Composition students |
2011/01/16 - 2011/01/16 | I Festival de Flauta Transversal "Flautamente 2011": Music Workshop de Música for Parents and Babies | Parents and Babies |
2007/01/21 - 2009/09/13 | Collaborator at Casa da Música Porto for the “first sounds” Workshops for Parents and Babies | Parents and Babies |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2018 - 2018 | FRANCO, Sérgio Kafejian Cardoso. Jury member for a PhD in Composition equivalence presented to Aveiro University. | Universidade de Aveiro, Portugal |
2009/04 - 2009/04 | Jury member of "Concurso Jovens Talento - Orfeão de Leiria", Portugal | Orfeão de Leiria, Portugal |
2004 - 2004 | BOCHMANN, Christopher Consitt. Jury member for the PhD in Composition equivalence presented to Aveiro University. | Universidade de Aveiro, Portugal |
Distinctions
Award
1995 | Prize Fundação Eng. António de Almeida - Bachelor's degree in Music Education at the University of Aveiro with the highest
ranking in 1994/1995
Fundação Eng. António de Almeida, Portugal
|
Other distinction
2024 | Call for scores selection. The piece "Concerto for solo saxophone and orchestra after a naked lunch" was selected to be performed
at 3rd European Saxophone Congress
3rd European Saxophone Congress, Italy
|
2023 | Call for scores selection. The piece "Solos IV", for soprano solo, was selected from 137 works by 112 composers from 37 countries
to be performed at Women in New Music Festival 2023 . Festival Mujeres/+s en la Música Nueva
“Women in New Music Festival 2023” // "Women/+s Festival in New Music" – FMMN, Colombia
|
2022 | Call for scores selection. The piece "occupied mirrors", for toy piano and audience, was selected to be performed at the
3rd Toy Music Festival
Korea-Holland Music Association, South Korea
|
2019 | Portuguese Section of ISCM World New Music Days 2020. The piece "sobre a areia o tempo poisa", for piano trio, was selected
to be played at ISCM World New Music Days 2020 Festival
ISCM – World New Music Days 2020, New Zealand
|
2009 | Junne In Buffalo, Festival for emerging composers. Selection to participate . The piece "Cleave II" was played at the Festival
June In Buffalo, Festival for emerging composers, United States
|
2008 | Selected work for EXPO ZARAGOZA 2008. The piece "Cleave II" was selected to be played at Pavilhão de Portugal - “Espaço Portugal
Compartilha”.
EXPO ZARAGOZA 2008 - Pavilhão de Portugal - Espaço Portugal Compartilha., Spain
|
2002 | Finalist at Alea III's Composition Competition, 2002, with the piece "nothing can both be and not be"
Alea III's Composition Competition, 2002, United States
|
2000 | Selected work by SPNM - Society for the Promotion of New Music. The piece "É-se" was selected by SPNM and was played by ensemble
Lontano
SPNM - Society for the Promotion of New Music., United Kingdom
|
1998 | Selected work by SPNM - Society for the Promotion of New Music. The piece "Blows Hot and Cold" was selected by SPNM and was
played by Duque Quartet, Festival Internacional de Bath
SPNM - Society for the Promotion of New Music., United Kingdom
|
1997 | Scholarship to attend Dartington International Summer School
Dartington International Summer School, United Kingdom
|