???global.info.a_carregar???
LUCIANA LIMA is a psychologist and researcher at ITI (Interactive Technologies Institute/LARSyS). Her academic background includes Arts, Social Psychology and Educational Sciences. She is the co-creator of the research project entitled Game Art and Gender Equity (GAGE). In 2023, she published a book on the results of her post-doctoral research in Multimedia Art carried out at the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon. She has teaching experience in higher education institutions both in Brazil and Portugal. She has published several articles and book chapters on the integration and participation of women in the Portuguese digital games industry.
Identification

Personal identification

Full name
Luciana de Sousa Lima

Citation names

  • Lima, Luciana
  • Lima, L.S.

Author identifiers

Ciência ID
2D1C-EBB6-215A
ORCID iD
0000-0001-6996-5642

Email addresses

  • luciana-lima@edu.ulisboa.pt (Professional)
  • lufacime@gmail.com (Personal)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology
  • Humanities - Arts
  • Social Sciences - Other Social Sciences - Social Sciences, Interdisciplinary

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2020/02/03 - 2023/02/23
Concluded
Post- Doctoral (Pós-doutoramento)
Major in Multimedia Art
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2018/08/09 - 2020/06/18
Concluded
Art Studies (Theory and criticism of art) (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização))
Major in Art History
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
16
2014/08/15 - 2018/10/25
Concluded
PhD in Psychology (Doutoramento)
Major in Social Psychology
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Estudar e circular entre fronteiras (in)transponíveis: a mobilidade de mulheres cabo-verdianas que cursam Engenharia em Portugal" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado
2018/06/04 - 2018/07/30
Concluded
Gender Equality (Outros)
UMAR- União de Mulheres Alternativa e Resposta, Portugal
2006/08/06 - 2011/10/22
Concluded
Bachelor's Degree in Psychology (Graduado)
Major in Social Psychology
Fundação Universidade Estadual do Piauí, Brazil
17
2007/08/05 - 2009/10/18
Concluded
Education Sciences (Master)
Major in Pedagogical Practices
Universidade Federal do Ceará, Brazil
17
2000/08/15 - 2003/10/20
Concluded
Education Sciences (Graduado)
Major in Pedagogia
Fundação Universidade Estadual do Piauí, Brazil
17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/11/15 - Current Contracted Researcher (Research) Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
Institute of Interactive Technologies, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2017/10/05 - 2019/07/07 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
2010/02/02 - 2016/03/03 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Federal de Campina Grande Centro de Formação de Professores, Brazil
Universidade Federal de Campina Grande Centro de Formação de Professores, Brazil
2004/03/03 - 2010/03/02 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Federal do Piauí, Brazil
Universidade Federal do Piauí, Brazil

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2020/10/06 - 2021/02/28 Técnico Psicologia 1 Cl (Técnico Psicologia) Sistema Nacional de Saúde, Portugal
Sistema Nacional de Saúde, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2020/01/10 - 2023/02/23 Post-doctoral researcher Agência Regional para o Desenvolvimento da Investigação Tecnologia e Inovação, Portugal
Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
2016/10/03 - 2016/10/10 Collaborator in the course Constructive and Systemic Models in Psychology Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2021/02 - 2022/11/15 GAGEquality: Gaming, Digital Literacy and Gender Equality in Portugal
M1420-09-5369-FSE-000002
Post-doc
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
Agência Regional para o Desenvolvimento da Investigação Tecnologia e Inovação
Concluded
2015/06/15 - 2017/10/06 Cape Verdean Women Studying Engineering in Portugal: Trajectories and Challenges
PhD Student Fellow
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Concluded
2008/06 - 2009/05 From Feeling to Meaning: A Study about Teachers' Pedagogical Practices
2008.032
Master Student Fellow
Universidade Federal do Ceará, Brazil
Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Concluded

Contract

Designation Funders
2022/10/14 - Current Egames Lab
Researcher
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal
The Portuguese Recovery and Resilience Program (PRR), IAPMEI/ANI/FCT under Agenda C645022399-00000057
Ongoing
2022/11/15 - 2028/11/14 GAGE: Gaming and Gender Equality in the Context of Collaborative Creative Practice in Portugal.
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Lima, Luciana. Pensar o Género a Partir dos Jogos Digitais: uma Análise sobre as Assimetrias de Género na Indústria Portuguesa dos Jogos Digitais. Edição de Autor. 2023.
    In press
Book chapter
  1. Gouveia, Patrícia. "Convergent feminism, gaming, digital transition, and equity". In Technofeminism: multi and transdisciplinary contemporary views of women in technology, edited by Frade, Renata; Vairinhos, Mário. Aveiro: UA Editora, 2023.
    Published • 10.48528/0wyd-p294
  2. Lima, Luciana. "Gaming in Portugal: Women in Digital Games and The Impact of COVID-19". In The Social World After COVID- 19, 56-73. Cambridge, United Kingdom: Cambridge Scholars Publishing, 2023.
    Published
  3. Lima, Luciana; Gouveia, Patricia; Unterholzner, Anna Rebecca. "Interactive Multimedia Experiences in Higher Education: Gaming, Augmented and Virtual Reality, and Research". In Handbook of Research on Acquiring 21st Century Literacy Skills Through Game-Based Learning. Canada: IGI Global, 2021.
    Published • 10.4018/978-1-7998-7271-9.ch010
  4. Lima, Luciana; Gouveia, Patricia; Unterholzner, Anna Rebecca; Pinto, Camila. "Digital Games and Mental Health: a Scoping Review on Gaming Disorder in the Last Decade". In Digital Therapies in Psychosocial Rehabilitation and Mental Health, 142-162. Porto, Portugal: IGI Global, 2021.
    Published • 10.4018/978-1-7998-8634-1.ch007
Book review
  1. Lima, Luciana. "On Abortion (Laia Abril, 2018). In Marques, Susana Lourenço and Almeida, Vitor (Eds.). ALIX Journal of Photography and Film Studies". 1, (2020): 52-53. https://i2ads.up.pt/wp-content/uploads/2021/01/11-04-alix-miolo.pdf.
    Published
Conference abstract
  1. Lima, Luciana; Pinto, Camila. "Women and Men in the Portuguese Digital Games Industry: the Impact of Covid-19". Paper presented in European Sociological Association Conference, Barcelona, 2021.
    Accepted
  2. Lima, Luciana. "Recruitment Network of International Students Cape Verdeans in Portugal.". Paper presented in 16th IMISCOE Annual Conference, Malmo, 2019.
    Published
  3. Lima, Luciana. "Gender Equality in the video games sector in Portugal". Paper presented in 12nd Encontro de Investigação Jovem da Universidade do Porto, Porto, 2019.
    Published
  4. Lima, Luciana. "Cross-border education: overview of the Cape Verdean student presence in Portugal". Paper presented in II Encontro Internacional de Língua Portuguesa e Relações Lusófonas - LUSOCONF2019, Bragança, 2019.
    Published
  5. Lima, Luciana. "Assimetrias de género no setor dos videojogos em Portugal". Paper presented in Mulheres no Discurso, Porto, 2019.
    Published
  6. Lima, Luciana. "Mobilidade Estudantil de Cabo-verdianas em Portugal: quem são e o que buscam?". Paper presented in 1st Symposium about Plans for Equality and Research on Human Rights and Gender, Porto, 2016.
Conference paper
  1. Lima, Luciana. "(In)Visible Women: Multidisciplinary Creation and Collaborative Re-search in Transmedia Art and Gaming in Portugal". Paper presented in International Symposium on Electronic Art, Brisbane, 2024.
    Submitted
  2. Lima, Luciana; Gouveia, Patricia; Pinto, Camila; Marttila, Terhi. "Home Computing and Digital Game Piracy in the 1980s in Portugal". Paper presented in 2023 DiGRA International Conference, Sevilha, 2023.
    Published
  3. Gouveia, Patricia; Pinto, Camila. "Genesis of a Gaming Culture: a Historical Analysis Based on the Computer Press in Portugal". Paper presented in 2022 DiGRA International Conference: Bringing Worlds Together, Krakow, 2022.
    Published
  4. Gouveia, Patricia; Unterholzner, Anna Rebecca; CARVALHO, DIANA; Lima, Luciana; Carvalho, Diana. "The Expanded World of Invisible Images Anna Unterholzner's and Diana Carvalho's Artworks". Paper presented in International Symposium on Electronic Art 2022, Barcelona, 2022.
    Published • https://doi.org/10.7238/ISEA2022.Proceedings
  5. Lima, Luciana; Gouveia, Patricia; Pinto, Camila; Cardoso, P.. "I Never Imagined That I Would Work in The Digital Game Industry.". Paper presented in 3rd IEEE Conference on Games, Copenhagen, 2021.
    Published
  6. Lima, Luciana; Gouveia, Patricia; Pinto, Camila. "Gaming in Portugal 2020: Women in Digital Games and the Impact of Covid-19". Paper presented in THE SOCIAL WORLD AFTER COVID-19 International Congress, 2021.
    Accepted
  7. Lima, L.; Gouveia, P.; Cardoso, P.; Pinto, C.. "'Never Imagined i Would Work in the Digital Game Industry'". 2021.
    10.1109/CoG52621.2021.9619136
  8. Lima, Luciana; Gouveia, Patrícia. "Gender Asymmetries in the Digital Games Sector in Portugal.". Paper presented in DiGRA 2020 The 13th Digital Games Research Association Conference, Tampere, 2020.
    Published
  9. Lima, L.; Gouveia, P.. "Gender Asymmetries in the Digital Games Sector in Portugal". 2020.
  10. Lima, Luciana. "Cape Verdean Women Studying Engineering in Portugal: an Analysis of Their Flows.". Paper presented in II Encontro Internacional de Língua Portuguesa e Relações Lusófonas - LUSOCONF2019, Bragança, 2019.
    Published • 10.34620/lusoconf.2019
  11. Lima, Luciana; Serapicos, Pedro. "Lugar e Design: Reflexões sobre a pertinência da comunicação no espaço urbano.". Paper presented in 2nd International Conference on Design e Digital Communication, Barcelos, 2018.
    Published
  12. Lima, Luciana. "Estudantes Cabo-Verdianas em Portugal: Novos Perfis Migratórios". Paper presented in Atas do IX Simpo´sio Nacional de Investigac¸a~o em Psicologia Revista PSICOLOGIA, 2017, Vol. 31 (2), 278-285, Faro, 2017.
    Published
Conference poster
  1. Lima, Luciana. "Digital Games in Portugal: Gender Asymmetries in Higher Education.". Paper presented in 10th Conference on Videogame Sciences and Arts, 2018.
Journal article
  1. Patrícia Gouveia; Luciana Lima. "Blind Game: An Interactive Installation About How We Can Exorcise Memories of a Visual Disability". Augmented Human Research (2024): https://doi.org/10.1007/s41133-024-00070-y.
    10.1007/s41133-024-00070-y
  2. Lima, Luciana; Gouveia, Patricia; Sá, Cristina. "Arts and Gaming, Convergent Feminism and Speculative Futures (Editorial)". Journal of Science and Technology of the Arts (2024): https://revistas.ucp.pt/index.php/jsta/issue/view/826.
    In press
  3. Gouveia, P.; Lima, L.; Sá, C.. "ARTS AND GAMING, CONVERGENT FEMINISM AND SPECULATIVE FUTURES". Journal of Science and Technology of the Arts 15 2 (2023): 9-17. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85200761798&partnerID=MN8TOARS.
    10.34632/jsta.2023.16022
  4. Lima, Luciana. "Estudantes Cabo-Verdianas em Portugal". Revista de Psicologia (2017): http://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/1348.
    10.17575/rpsicol.v31i2.1348
  5. Lima, Luciana. "Leaving Africa to Study in Brazil". Psicologia & Sociedade (2017): http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822017000100232.
  6. Lima, Luciana de Sousa; Feitosa, Giulliany Gonçalves. "LEAVING AFRICA TO STUDY IN BRAZIL: FLOWS IN DEBATE". Psicologia E Sociedade (2017): https://publons.com/wos-op/publon/63059833/.
    10.1590/1807-0310/2017V29162231
Journal issue
  1. Gouveia, Patricia; Sá, Cristina. "Arts and Gaming, Convergent Feminism and Speculative Futures". Journal of Science and Technology of the Arts (2024): https://revistas.ucp.pt/index.php/jsta/callforpapers.
    In press • Editor
Thesis / Dissertation
  1. Luciana de Sousa Lima. "Estudar e circular entre fronteiras (in)transponíveis: a mobilidade de mulheres cabo-verdianas que cursam engenharia em Portugal". PhD, 2018. http://hdl.handle.net/10216/116444.
  2. Lima, Luciana. "From the feeling to the meaning: a study of the pedagogical practices of the teachers due to the demands for a better quality of teaching". Master, Universidade Federal do Ceará, 2009. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3343.

Artistic / Performance

Script
  1. Lima, Luciana; Marttila, Terhi; Ramos, Lorena. Mulheres Invisíveis: Ex-trabalhadoras da Fábrica TIMEX- Portugal. 2023.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/01/31 Thinking about gender in digital games 3º Congresso Internacional do Centro Interdisciplinar de Estudos de Género
Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (Lisboa, Portugal)
2023/11/10 Pensar o Género a partir dos Jogos Digitais (Apresentação de livro) Imagens do Real Imaginado: Evocações
Escola de Media Artes e Design (ESMAD, Politécnico do Porto) (Vila do Conde, Portugal)
2023/11/07 Memory Void: Digital Games Preservation in Portugal XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames 2023)
Sociedade Brasileira de Computação (Rio Grande- RS, Brazil)
2023/07/15 Amnesiac narratives: the missing history of digital games in Portugal ELO Conference- Overcoming Divides: Electronic Literature and Social Change
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2021/09/25 GAGE: Game Art and Gender Equality Game Dev Camp
(Portugal)
2021/09/01 Women and Men in the Portuguese Digital Games Industry: the Impact of Covid-19 15th Conference of the European Sociological Association
(Barcelona, Spain)
2021/08/18 I Never Imagined That I Would Work in The Digital Game Industry. IEEE Conference on Games 2021
IEEE (Copenhagen, Denmark)
2019/10/18 Cross-border education: overview of the Cape Verdean student presence in Portugal II Encontro Internacional de Língua Portuguesa e Relações Lusófonas.
Instituto Politécnico de Bragança (Bragança, Portugal)
2019/10/16 Assimetrias de Género no setor dos videojogos em Portugal. Mulheres no discurso
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2019/09/13 Assimetrias de Género no Setor dos Videojogos 1º Seminário sobre Ensino de Videojogos.
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2019/06/27 Recruitment Network of International Students Cape Verdeans in Portugal. 16th Annual IMISCOE Conference- Understanding International Migration in the 21st Century
IMISCOE-European network of scholars in the area of migration and integration (Malmõ, Sweden)
2019/02/16 Gender Equality in the video games sector in Portugal. Encontro de Investigação Jovem da Universidade do Porto (12ªEdição)
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2018/11/10 Place and Design: Reflections on the Pertinence of Communication in Urban Space. 2nd International Conference on Design and Digital Communication
Instituto Politécnico do Cávado e Ave (Barcelos, Portugal)
2017/11/25 Ser rapariga, africana e estudante de engenharia em Portugal: uma análise interseccional. III Congresso Internacional sobre Culturas- Interfaces da Lusofonia
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2017/07/07 Seguir a Corrente: Análise sobre  Mobilidade Estudantil Cabo-verdiana em tempo de novas políticas migratórias.  III Colóquio Luso- Afro- Brasileiro de Questões Curriculares
Universidade de Cabo Verde (Praia)
2016/11/11 Mobilidade Estudantil de Cabo-verdiana em Portugal: trajetórias e enfrentamentos. Seminário Internacional Viver em/a Mobilidade
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2016/09/16 Mobilidade Estudantil de Cabo-verdianas em Portugal: quem são e o que buscam? I Simpósio sobre Políticas para a Igualdade e Investigação em Direitos Humanos e Género (Planequal).
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
2016/07/02 Estudantes Cabo-verdianas em Portugal: novos perfis migratórios. IX Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
2016/03/12 O racismo através dos discursos de estudantes africanos. II Simpósio do Programa Doutoral em Psicologia
Universidade do Porto- Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação (Porto, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024/12/01 - Current Co-creation of games to speculate new mental health contexts
Supervisor
Pós-doutoramento (Other)
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal
2024/11/22 - Current Ludic Digital Inclusion: Interactive Guide about Digital transition
Supervisor of Mabilli Nadim Ribeiro Oliveira
2024/11/22 - Current Playful Digital Inclusion: Interactive Guide on Digital Transition
Supervisor of Ana Filipa Caroço Castela Rio
2023/09/06 - Current A participação feminina na cultura do live streaming de videojogos: um modelo para a inclusão e igualdade de género
Co-supervisor of Maria Julia Limeira Vieira da Cunha
Programa Doutoral em Novos Media (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/06/20 - Current My Body, the Moon.
Supervisor of Terhi Marttila
Pós-doutoramento no âmbito do Egames lab (Other)
Instituto de Tecnologias Interativas, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2024/05/11 - 2024/07/17 Laboratory of Robotics and Engineering Systems Annual Meeting, 2024 (2024/07/11 - 2024/07/12)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal
2024/02/03 - 2024/03/08 Closing session of the GAGE Project (2024/03/08 - 2024/03/08)
Round table (Co-organisor)
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/05/17 - 2024/05/17 "How to Have a Room of Your Own: Feminist Reflections from an Autofiction". In: Multimedia and Transmedia Practices: Seminar on Initiation to Artistic Research.
Seminar
Multimedia and Transmedia Practices: Seminar on Initiation to Artistic Research
Universidade de Évora, Portugal

Universidade de Évora Centro de História de Arte e Investigação Artística, Portugal
2023/10/24 - 2023/10/25 Psicologia: Realidade Virtual no Contexto da Psicologia
Other
Escola Superior de Saúde do Alcoitão, Portugal
2023/10/20 - 2023/10/22 As Mulheres e os Videojogos. Uma tertúlia entre profissionais e estudantes, no feminino, das diferentes disciplinas envolvidas na produção de videojogos, para discutir a representação feminina na indústria dos videojogos,
Round table
Bibliogamers
Biblioteca de Marvila, Portugal
2021/09/13 - 2021/09/15 I have attended the 25th Anniversary Annual International CyberPsychology, CyberTherapy & Social Networking Conference (CYPSY25).
Congress
25th Anniversary Annual International CyberPsychology, CyberTherapy & Social Networking Conference (CYPSY25)
2018/11/21 - 2018/11/21 Digital Games in Portugal: Gender Asymmetries in Higher Education (Poster)
Conference
10th Conference on Videogame Sciences and Artes
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023/07/12 EXPLORING THE USE OF IMMERSIVE NARRATIVES FOR SOCIAL AWARENESS: GENDER EQUALITY
(Thesis) Arguer
Rakel Cogliatti de Souza (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2023/05/18 Viagem à Costa Portuguesa: o Jogo como Ferramenta para a Aprendizagem da Biodiversidade Marinha
(Thesis) Arguer
Mariana Teixeira Pereira Pires Ribeiro (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2022/07/28 Aprendizagem sobre mobilidade sustentável com recurso à Ludificação. Experiência didática na Geografia do 11º ano.
(Thesis) Main arguer
Ana Isabel Matias Louro Martins (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
2021/10/08 More Girls in Technology: Playful Game that Disseminates Front-End Language Content for Girls [Mais meninas na tecnologia: jogo lúdico que dissemina o conteúdo da linguagem front-end para garotas].
(Thesis) Main arguer
Larissa Caetano Vitoriano (Master)
Instituto Politécnico da Maia, Portugal
2021/08/31 Jury of the master thesis by project in Technological Education.of Layane Bastos dos Santos titled "Queixas Escolares na Educação Profissional e Tecnológica: Contribuições da Série Desmedicalizando para a Práxis Docente.
(Thesis) Arguer
Layane Bastos dos Santos (Master)
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão, Brazil
2021/06/29 Selvática: Visual Poetics about the Monstrous Feminine [Selvática: Poéticas visuais sobre o feminino monstruoso], Multimedia Art Master, Lisbon University Fine Arts Faculty [Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa]. Evaluated with 20 (in 20).
(Thesis) Main arguer
Lorena Ramos Lomba (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2021/10 - Current Sociedade Portuguesa de Psicodrama Sócia Candidata

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2024/05/07 - 2024/05/08 How to Have a Room of Your Own: Feminist Reflections from an Autofiction (Guest Lecture) Mestrado em Arte Multimedia (Mestrado) Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2023/11/30 - 2023/11/30 Workshop "Games I have never played: digital works made by Portuguese women (1980-2000) Workshop (Outros) Universidade de Aveiro, Portugal
2018/09/06 - 2019/07/13 Projeto de Pesquisa: Dissertação Design (Licenciatura) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
2017/09/05 - 2019/07/11 Comportamento Organizacional Design de Jogos e Animação Digital (Curso Técnico Superior Profissional) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
2018/09/06 - 2019/07/09 Cultura Contemporânea Design (Licenciatura) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
2018/09/06 - 2019/07/05 Seminários e Workshops em Design Design (Licenciatura) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
2017/09/05 - 2019/06/11 Psicologia das Emoções Design de Jogos e Animação Digital (Curso Técnico Superior Profissional) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Media Artes e Design, Portugal
2012/02/04 - 2014/07/27 Psicologia Social/Educacional Pedagogia/Letras (Licence) Universidade Federal de Campina Grande Centro de Formação de Professores, Brazil
2004/09/21 - 2011/06/06 Psicologia da Educação Pedagogia (Licence) Universidade Federal do Piauí, Brazil

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2022/01/20 - 2022/03/14 Membro da comissão de avaliação e acreditação de ciclos de estudos da A3ES.
Evaluator
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, Portugal Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior

Interview (newspaper / magazine)

Activity description Newspaper / Forum
2024/08/10 Interview for the Spotlight Magazine (Issue 2, 2024) produced by the Game Dev Lisbon community. Spotlight Magazine (Issue 2, 2024)
2024/08/03 Sexualized and undervalued, they also want to play a leading role in the world of video games. Publico
2022/10/07 The GAGE Project was one of the topics of the edition of the Brazilian magazine Micro-Sistemas. Micro Sistemas Magazine
2018/08/16 Entrevista concedida ao Jornal “A Nação” de Cabo Verde. Título da reportagem: Brasileira realiza estudo sobre cabo-verdianas que cursam engenharias em Portugal. A Nação
2018 Artigo de opinião- Instituto Politécnico do Porto: Rubrica “Opinião P. Porto”. Opinião P. Porto

Interview (tv / radio show)

Program Topic
2024/01/11 - Current Gameficados Podcast A representatividade feminina na indústria dos jogos digitais

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2024/11/18 - 2024/11/30 Journal of Infrastructure, Policy and Development (2572-7931) EnPress
2023/06/02 - 2023/08/25 Tópicos, Revista de Filosofia (2007-8498) Universidad Panamericana
2021/12/12 - 2022/01/02 Journal of Digital Media e Interaction (2184-3120) DigiMedia - Digital Media and Interaction Research Center

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2018/10/01 - 2019/01/30 Mentor of the undergraduate student of Technologies and Information Systems for Web, Scientific Research and Development Integration Fellow of the Media Arts and Design Research Unit of ESMAD (Instituto Politécnico do Porto). Rodrigo Daniel Lopes de Queirós

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2020/09/19 - 2020/09/19 Member of the Jury for Master's Student Qualification Exam. Student: Layane Bastos dos Santos. Dissertation title: Teachers' perceptions about students' school complaints: a proposal in the development of textbooks. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Brazil
Distinctions

Award

2024 Founding Inspiring Futures Award. Category: Implemented Projects.
Universidade de Coimbra, Portugal

Other distinction

2023 Nominated for Spotlight Awards - Community Impact Category
Game Dev Lisbon, Portugal
2007 Honored Professor
Fundação Universidade Estadual do Piauí, Brazil