Identification
Personal identification
- Full name
- Paulo Jorge dos Santos Perfeito
Citation names
- Perfeito, Paulo
Author identifiers
- Ciência ID
- 2E15-1680-BC1A
- ORCID iD
- 0000-0001-9696-5576
Email addresses
- pauloperfeito@esmae.ipp.pt (Professional)
Addresses
- R. Sta. Escolástica #42, 4150-666, Porto, Porto, Portugal (Personal)
Websites
- https://www.facebook.com/pauloperfeito (Social media)
Knowledge fields
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) |
French | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Upper intermediate (B2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2011/08 - 2017/05
Concluded
|
Doctor of Musical Arts (Doctor)
Major in Jazz & Contemporary Media
Eastman School of Music - University of Rochester, United States
Comissão Fullbright, Portugal "Twentieth Century Compositional Techniques Applied to Jazz: Pitch-Class Sets in Jazz Composition and Improvisation" (THESIS/DISSERTATION)
|
N/A |
2005/08 - 2007/05
Concluded
|
Master of Music (Master)
Major in Jazz Composition Studies
New England Conservatory, United States
Fundação Luso-Americana, Portugal "N/A" (THESIS/DISSERTATION)
|
GPA 3,94 Full Academic Honors |
1999/08 - 2001/08
Concluded
|
Bachelor of Music (Bachelor)
Major in Jazz Composition
Berklee College Of Music, United States
Centro Nacional de Cultura, Portugal |
GPA 3,8375 Summa Cum Laude |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020 - Current | Researcher (Research) | Universidade de Coimbra Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Portugal |
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Portugal | ||
2015 - 2020 | Researcher (Research) | Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal |
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/04/01 - Current | Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal | ||
2021/06/01 - 2023/04/06 | Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal | ||
2017/09/18 - 2021/06/01 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto, Portugal | ||
2017 - 2019 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2003/08 - 2017/09 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal | ||
2016 - 2017 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2014 - 2016 | Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal |
2011/08 - 2013/05 | Assistant (University Teacher) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2008/10 - 2017/07 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Escola Profissional de Musica de Espinho, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/04/06 - Current | Vice-President | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal | ||
2018 - 2019 | Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2018 - 2019 | Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2017 - 2019 | Conselho pedagógico | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2008/01 - 2011/09 | Direção Pedagógica | Escola de Artes de Sines-Serviço de Musica, Portugal |
Escola de Artes de Sines-Serviço de Musica, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2017/12/13 - 2021/11/18 | Membro Conselho Pedagógico | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes
UID/EAT/00622/2019
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2015/05/01 - 2019/09/01 | IF/01458/2014/CP1213/CT0003
IF/01458/2014/CP1213/CT0003
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Conference paper |
|
Journal article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Other
Other output |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023 - 2023 | O processo criativo na perspectiva do baterista de jazz
Supervisor
|
Música - Interpretação Artística (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2023 - 2023 | Padrões silábico-fonéticos na improvisação vocal em Portugal
Co-supervisor
|
Música - Interpretação Artística (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2023 - 2023 | O método de pilates no desenvolvimento da performance trompetística
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2023 - 2023 | Improvisação não-idiomática e jazz de vanguarda: perspectivas e possibilidades para bateria
Co-supervisor
|
Música - Interpretação Artística (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2023 - 2023 | Competências de treino auditivo como complemento à leitura e execução de uma partitura
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2022 - 2022 | A pedagogia nos festivais de violoncelo
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2022 - 2022 | Introdução à linguagem de jazz para trompete: princípios e metodologias no ensino do instrumento
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2022 - 2022 | O papel do professor de violino em trajetórias de excelência do aluno: um estudo de caso
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2022 - 2022 | A importância do movimento na aprendizagem do instrumento
Co-supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2021 - 2021 | A importância do estudo orientado no ensino básico de violino – um estudo de caso
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2021 - 2021 | Estratégias para um melhor estudo individual do aluno de instrumento / autorregulação
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2018 - 2018 | Treino auditivo como instrumento para a improvisação - reconhecimento de progressões harmónicas
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
2017 - 2017 | Métodos utilizados pelos professores de trombone em Portugal
Supervisor
|
Ensino de Música (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2018/09/01 - 2019/03/23 | Música Analítica 2019:
Porto International Symposium on the Analysis and Theory of Music (2019/03/21 - 2019/03/23)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal |
2018/09/01 - 2019/03/23 | Música Analítica 2019:
Porto International Symposium on the Analysis and Theory of Music (2019/03/21 - 2019/03/23)
Conference (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/04/12 | Análisis de la música de Maria Schneider para Big Band
(Thesis) Main arguer
|
Vicente Martín Piquer (PhD)
Fundació Universitat Autónoma de Barcelona, Spain
|
2021/01/12 | Título de Especialista na área da Música - Origens
(Thesis) Arguer
|
Ricardo Costa Formoso (Other)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
2020/12/09 | É jazz quando me chegam lágrimas aos olhos. Arquivos e coleções como estratégias de extensão identitária. O caso de José Duarte.
http://hdl.handle.net/10773/30480
(Thesis) Main arguer
|
Helder Bruno de Jesus Redes Martins (PhD)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
|
2020/12/04 | Prova de Título de Especialista - Música, Trombone
(Thesis) Arguer
|
Ricardo André Gomes Pereira (Other)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
|
2020/11/18 | Prova de Título de Especialista - Performance - Trompete e Música de Câmara
(Thesis) Arguer
|
José Fernando Soares de Almeida (Other)
Instituto Politécnico de Castelo Branco Escola Superior de Artes Aplicadas, Portugal
|
2020/07/27 | A utilização do Software SmartMusic no apoio ao estudo da disciplina de instrumento (Trompa)
(Thesis) Main arguer
|
Miguel Carvalho de Sousa (Master)
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
|
2020/07/09 | Reflexão e Contributo Para a Estrutura Curricular do Curso Profissional de Instrumentista de Jazz Passados Dez Anos da sua
Homologação
(Thesis) Main arguer
|
Davide Humberto Martins Fournier (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
2020/05/13 | A Malta do Norte: um estudo etnográfico sobre a cena do jazz portuense
(Thesis) Main arguer
|
Leonardo Pellegrim Sanchez (PhD)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
|
2019/06/07 | Transcrição de solos jazz como ferramenta de aprendizagem para alunos de trombone no domínio da música erudita
http://hdl.handle.net/10773/27530
(Thesis) Arguer
|
Nuno Xavier Borges de Sousa (Master)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
|
2019/04/30 | Avaliação de Curriculo Artístico/Profissional - Música
(Thesis) Arguer
|
João Centeno Moreira (Other)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
|
2018/07/07 | Concerto para trio de jazz e orquestra sinfónica: uma proposta de diálogo entre o jazz e a música erudita com base no conceito
de “Third stream”
http://hdl.handle.net/10773/24819
(Thesis) Arguer
|
ALBERTO MANUEL DE ALMEIDA RODRIGUES (Master)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
|
2018/05/18 | Avaliação de Curriculo Artístico/Profissional - Música
(Thesis) Arguer
|
Gonçalo Rodrigues Silvério Marques (Other)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
|
2018/04/27 | AN OPEN WINDOW TO A DIFFERENT WORLD: ENCOUNTERING JAZZ ON TELEVISION IN PORTUGAL (1956-1974)
http://hdl.handle.net/10773/24261
Thesis Member
|
Pedro Miguel Cravinho Lopes (PhD)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
|
2017/01/12 | Música/Saxofone/Jazz
(Thesis) Main arguer
|
Desidério Gaspar Lázaro (Other)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
|
2016/03/11 | Música – Trombone/Composição
(Thesis) Main arguer
|
Lars Arens (Other)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
|
2013/11/10 | Composição e improvisação: escrita vs "não escrita"
http://hdl.handle.net/10400.22/8856
(Thesis) Arguer
|
António Pedro Saramago Campos Neves (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
2013/11/08 | Aspetos rítmicos no fraseado de Michael Brecker: transcrição e análise de três improvisações
http://hdl.handle.net/10400.22/8893
(Thesis) Arguer
|
Manuel Alfredo Cepa Marques (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2011/01 - Current | Associação Porta Jazz |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2019 - Current | PEP na Comissão de Auto-Avaliaçao do Mestrado em Ensino de Música da ESMAE/ESE - P.Porto
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES)
ACEF/1920/1200966
Coordinator
|
Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2020/01/01 - 2020/01/19 | 10th European Music Analysis Conference | Moscow, September 20-25, 2021 |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2019/04 - 2019/04 | Seleção de bolseiros Fulbright para Investigação 2019/2020 Avaliação científica das candidaturas. | Comissão Fullbright, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2013/01 - 2013/05 | JCM 252 JAZZ PERFORMANCE WORKSHOP (UNDERGRADUATE) Spring (II-2) Jazz Performance Workshop (Undergraduate): This course combines a thorough study of improvisation, jazz theory, aural training, and small group performance practice in seven classroom environments built around small ensembles. Resulting chamber ensembles perform throughout the year in Jazz Forums, and other school and public venues. Participation in this course is limited to JCM majors. (Eight semesters required for BM JCM degrees.) | Jazz Studies & Contemporary Media - Jazz Performance Workshop (Bachelor) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
2013/01 - 2013/05 | TH 202J HISTORY, ANALYSIS, AND THEORY OF EARLY JAZZ Spring (II-2.5) History, Analysis, and Theory of Early Jazz (1900-1940): A comprehensive study of early jazz styles (Ragtime, New Orleans, Swing), their most significant representatives (Armstrong, Morton, Ellington, among others) and their various contributions to the development of modern jazz. Major emphases will include examination of formal design, tonal syntax, improvisation techniques, and harmonic vocabulary using several analytical and co | Jazz Studies & Contemporary Media - (Bachelor) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
2013/01 - 2013/05 | TH 262J JAZZ AURAL MUSICIANSHIP IV Spring (II-1.5) Jazz Aural Musicianship IV: In this, the fourth course in the aural musicianship curriculum, students will complete their formal studies of common-practice tonal relationships and begin exploration of post-tonal idioms. In addition, students will learn audiation strategies for tonal vernacular music from post-1900. Facility in five clefs and score reading techniques will be stressed, along with an examination of multiple strategies for successfully learning and notating highly chromatic music. | Jazz Studies & Contemporary Media - Jazz Aural Musicianship IV (Bachelor) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
2012/08 - 2013/05 | DEPARTMENTAL ASSISTANT, FALL 2012 & SPRING 2013 The Jazz Studies and Contemporary Media (JCM) department of the Eastman School of Music is committed graduate professional caliber musicians who are comfortable within the large sphere of jazz-based musical styles, and who are capable of creating their own strong voice in any musical setting. The faculty believes that the way to accomplish this is to expose students to both the classical and jazz traditions, with emphasis on the repertoire and disciplines associated with the learning of improvisation. | JAZZ STUDIES AND CONTEMPORARY MEDIA (Bachelor) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
2012/08 - 2012/12 | JCM 251 JAZZ PERFORMANCE WORKSHOP (UNDERGRADUATE) Fall (I-2) Jazz Performance Workshop (Undergraduate): This course combines a thorough study of improvisation, jazz theory, aural training, and small group performance practice in seven classroom environments built around small ensembles. Resulting chamber ensembles perform throughout the year in Jazz Forums, and other school and public venues. Participation in this course is limited to JCM majors. (Eight semesters required for BM JCM degrees.) | Jazz Study & Contemporary Media - Jazz Performance Workshop (Bachelor) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
2012/08 - 2012/12 | TH 205J ANALYSIS AND THEORY OF CONTEMPORARY MUSIC AND JAZZ Fall (I-4) Analysis and Theory of Contemporary Music & Jazz: This course offers a comprehensive study of contemporary music and jazz with an in-depth examination of compositional styles, analytical methods, improvisation techniques, and advanced harmony. This course is required for undergraduate Jazz and Contemporary Media (JCM) majors only, to be taken during junior or senior year. Recommended for undergraduate theory majors. Others may take the course with permission of the instructor. | Jazz Studies & Contemporary Media - Analysis and Theory of Contemporary Music & Jazz (Bachelor) | Eastman School of Music - University of Rochester, United States |
2008/01 - 2011/09 | Formação Musical | (Outros) | Escola de Artes de Sines-Serviço de Musica, Portugal |
2008/01 - 2011/09 | Trombone | (Outros) | Escola de Artes de Sines-Serviço de Musica, Portugal |
2002/09 - 2011/08 | Combo/Big Band | (Outros) | Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto, Portugal |
2002/09 - 2011/08 | Analise de Standards | (Outros) | Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto, Portugal |
2002/09 - 2011/08 | Tecnicas de Escrita | (Outros) | Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto, Portugal |
2002/09 - 2011/08 | Arranjos Para Pequeno Ensemble | (Outros) | Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto, Portugal |
2002/09 - 2011/08 | Arranjos Para Big Band | (Outros) | Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto, Portugal |
2002/09 - 2011/08 | Composição Jazz | (Outros) | Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto, Portugal |
2008/10 - 2011/07 | Projectos Colectivos/Orquestra de Jazz Responsável pela disciplina de Teoria do Jazz e pela Orquestra de Jazz da Escola Profissional de Música de Espinho que fundou em 2008 com o objetivo de proporcionar uma formação abrangente e esteticamente diversificada aos seus alunos. Desde então o projeto tem-se expandido para alem da sua vocação didática produzindo concertos temáticos, reportórios de autor, espetáculos multimédia e multidisciplinares para os mais diversos públicos e faixas etárias. | Projectos Colectivos/Orquestra de Jazz (Ensino secundário) | Escola Profissional de Musica de Espinho, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2018/12/01 - 2019/01/24 | Revista Portuguesa de Filosofia - Issue 4, Volume 74, 2018 (0870-5283) | © 2018 Aletheia - Associação Científica e Cultural | © 2018 Revista Portuguesa de Filosofia |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2020/07/20 - 2020/07/20 | Relator na prova de qualificação de Doutoramento em Estudos Artísticos/Universidade de Coimbra de Rui Paulo de Moura Branco Simões, intitulado A IMPROVISAÇÃO EM KEITH JARRETT: UM ESTUDO ANALÍTICO | Universidade de Coimbra, Portugal |
Distinctions
Award
2013 | 36th Downbeat Student Awards
Downbeat Magazine , United States
|
2012 | Marian McPartland Scholarship 2012/2013
Eastman School of Music - University of Rochester, United States
|
2010 | Bolsa Fulbright para Doutoramento
Portuguese Fulbright Comission, Portugal
|
2006 | Bolsa de Estudo
Fundação Luso-Americana, Portugal
|
Other distinction
2006 | Mrs. Ruth Tucker Endowed Scholarship
NEC Beneficent Society, Portugal
|
2006 | Nec Merit Award 2006/2007
New England Conservatory, Boston, USA, Portugal
|
2005 | Nec Merit Award 2005/2006
New England Conservatory, Boston, USA, Portugal
|
2001 | Herb Pomeroy Award for Outstanding Jazz Composer and Arranger
Berklee College of Music, Portugal
|
2000 | Bolsa Jovens Criadores 2000/2001
Centro Nacional de Cultura, Portugal
|
2000 | Merit Scholarship Award 2000/2001
Berklee College of Music, Portugal
|
1999 | Bolsa Jovens Criadores 1999/2000
Centro Nacional de Cultura, Portugal
|
1999 | Bolsa de Estudo 1999/2000 (European Tour Award)
Berklee College of Music, Portugal
|