Identification
Personal identification
- Full name
- Betina da Silva Lopes
Citation names
- Lopes, Betina
- Silva-Lopes, Betina
- Da Silva Lopes, Betina
Author identifiers
- Ciência ID
- 5C12-AC5F-F61A
- ORCID iD
- 0000-0003-0669-1650
Email addresses
- blopes@ua.pt (Professional)
Addresses
- Universidade de Aveiro - CIDTFF. Campus Universitário de Santiago, 3810-193, Aveiro, Aveiro, Portugal (Professional)
Websites
- https://www.researchgate.net/profile/Betina_Lopes/ (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences - Education, General
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) |
German | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Elementary (A2) |
French | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2009/09 - 2013/10
Concluded
|
Didactics and Curricular Development (Education) (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
"Abordagens ao Ensino e Práticas de Questionamento no Ensino Superior" (THESIS/DISSERTATION)
|
|
2004/09 - 2007/07
Concluded
|
Science Comunication and Education (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"Renewable Energies in Portugal - present situation. Contributions for its disseminations" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved by unanimity |
1999/09 - 2004/06
Concluded
|
Biology - Educational Training (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
"NA" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/12/31 - 2022/08/31 | Contracted Researcher (Research) | Universidade de Aveiro, Portugal |
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/02 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Aveiro, Portugal |
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal | ||
2022/09 - 2023/01 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal | ||
2017/02/06 - 2019/08/31 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Coimbra, Portugal |
Universidade de Coimbra Departamento de Ciências da Vida, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/03/15 - 2026 | Vice-Coordenadora do CIDTFF | Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal |
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal | ||
2020/03/10 - 2023/03/01 | Assessora da Coordenadação do Grupo de Investigação 3 "Políticas, Avaliação e Qualidade" (Gabriela Portugal), do CIDTFF | Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal |
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal | ||
2019/03/12 - 2021/03/03 | Coordenadora de Laboratório de Supervisão e Avaliação (Lab_SuA) | Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal |
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/02/01 - 2020/12/30 | Post Doctoral Researcher (DL n.º 57/2016) "Education & Training in Science Teaching within International Cooperation Development: Sustainable Policies and Practices potentiated by Research" | Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), Portugal |
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal | ||
2015/09/01 - 2019/01/31 | Post Doctoral Researcher (Fellowship), "International Cooperation for Development - ICD - in Science Education: Sustained Recommendations of Research for its Empowerment" (SFRH / BPD / 100330/2014) | Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal |
Universidade de Aveiro GeoBioTec Geobiociências Geotecnologias e Geo-engenharias, Portugal | ||
2015 - 2016 | research Collaborator | Universidade de Coimbra Centro de Investigação da Terra e do Espaço, Portugal |
2014/09/11 - 2015/08/31 | Full-time secondary teacher (taught the unit 'socity-science-technology' for adults and 'Organization and Management of health services' at 11th grade). | Portuguese Ministry of Education (ME), Portugal |
2014/03/03 - 2014/09/10 | Research Fellow of the Project: Study of the impact of curricular internships on graduates' employment/employability | Universidade de Aveiro, Portugal |
2009/09/01 - 2013/11/13 | PhD student with FCT scholarship (SFRH / 44611/2008) | Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal |
2011/11/10 - 2011/12/17 | Teacher trainer of east timorese Biology teachers (protocol between the University of Aveiro and INFORDEPE, DILI, East Timor) | Governo de Timor-Leste, Timor-Leste |
2010/09/01 - 2011/08/31 | Secondary Teacher (Incomplete ten-week timetable (Biology / Geology 10th grade) Performance assessment by Ministry of Education: Good. | Portuguese Ministry of Education (ME), Portugal |
2009/09/01 - 2009/12/31 | Biology and Geology Teacher (incomplete schedule of 10 instructional times per week) | Portuguese Ministry of Education (ME), Portugal |
2008/10/02 - 2009/08/31 | Natural Sciences Teacher (incomplete contract of six instructional times per week) - Performance evaluation: VERY GOOD (9 points) | Portuguese Ministry of Education (ME), Portugal |
2007/03/16 - 2009/08/31 | Full time research Fellow within the project "Study of teaching, learning and evaluation at the University, using student questions" (POCI/CED/59336/2004) | Portuguese Ministry of Education (ME), Portugal |
2008/02/29 - 2008/08/29 | Biology Teacher (with an incomplete contract of ten teaching times per week), Performance Evaluation: VERY GOOD (10 points) | Ministério da Educação, Portugal |
2005/09/01 - 2006/09/01 | Biology / Geology Teacher (incomplete contract with 18 instructional times per week) | Ministério da Educação, Portugal |
2003/09/01 - 2004/09/01 | Trainee Professor of Biology / Geology | Portuguese Ministry of Education (ME), Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/02/01 - Current | [Dl 57/2017] - "Science Education and Training in the Context of International Cooperation for Development (CID): Sustainable
Policies and Practices Enhanced by Research"
FCT/MEC/SFRH/BPD/100330/2014
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2020/12/31 - 2026/12/30 | CEECIND/03328/2018 - Science Teacher Education in Portuguese speaking countries from the African, Caribbean & Pacific (ACP)
region involving Portuguese Higher Education Institutions as development-cooperation actors: sustainable policies and practices
potentiated by research
CEECIND/03328/2018
Researcher
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal
|
Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT)
Ongoing
|
2022/01/01 - 2023/09/30 | BiblioLab-ILC: Citizen learning communities for the promotion of interdisciplinary education in science and Literature. BiblioLab ILC |
Ongoing
|
2016 - 2017 | Avaliação externa à reforma do Ensino Secundário em São Tomé e Príncipe (2009-2016): Relatório final [External evaluation
of the reform of secondary education in São Tomé and Príncipe (2009-2016): Final report]. Aveiro:
0000
|
|
2012/03/01 - 2015/08/31 | Estudo do desenvolvimento académico na universidade através de abordagens inovadoras de ensino, avaliação e feedback
PTDC/CPE-CED/117516/2010
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2014/04/19 - 2014/08/31 | Impact of curricular internships on the employability of graduates"
0000
Post-doc Fellow
Universidade de Aveiro Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Portugal
|
Concluded
|
2009/09/01 - 2013/10/31 | "Approaches to Teaching and Practice of Questioning in Higher Education"
SFRH / BD / 44611/2008
Integration into Research Grant Fellow
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal
|
Concluded
|
2011/01/01 - 2012/12/31 | Projecto Estratégico - UI 194 - 2011-2012
PEst-C/CED/UI0194/2011
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2007/03/16 - 2009/08/31 | "Study of teaching, learning and evaluation in the university, using student questions"
POCI / CED / 59336/2004
Master Student Fellow
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal
|
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/11/01 - 2022/09/01 | PAISE-STP (Integrated Support Programme for Sao Tome and Principe’s Education Sector):
0000000
Researcher
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal
|
Instituto Camões
Ongoing
|
2019/09/01 - 2022/08/31 | TEDS - Teacher education for sustainability. Schools educating for sustainability: proposals for and from in-service teacher
education
Researcher
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal
|
Ongoing
|
2019/05/07 - 2022/06/06 | [Factors and dynamics involved in the success of the master courses“ International Relations ”and“ Study of Peace and War
”from the Department of International Relations of the Autonomous University of Lisbon (2015-2018)
00001
Principal investigator
Universidade Autónoma de Lisboa Observatório de Relações Exteriores, Portugal
|
Ongoing
|
2015/09 - 2018/08 | “EURO4SCIENCE 2.0”
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Concluded
|
2013/01 - 2014/12 | Sal Ciência /Salt Science
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/10/19 | A interdisciplinaridade Física/Química e Física/Biologia em actividades laboratoriais STEM inclusivas | 2.ª Conferência Internacional de Educação em Ciência, Matemática e Sustentabilidade
Faculdade de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Pedagógica de Maputo (Maputo, Mozambique)
|
2023/08 | Por uma educação em Ciência(s) de qualidade em Língua Portuguesa: o papel da cooperação à luz de uma abordagem cooperativa | VI Bienal STEM+L
Faculdade de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Pedagógica de Maputo (Maputo, Mozambique)
|
2023/08 | A Física e a Biologia de mãos dadas na introdução à microscopia: uma proposta de atividades com materiais de baixo custo | VI Bienal STEM+L
Faculdade de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Pedagógica de Maputo (Maputo, Mozambique)
|
2023/07/27 | Descobrir a(s) ciência(s): um estudo de intervenção-investigação com alunos da turma de cegos e amblíopes de STP | Jornadas Pedagógicas
Rede de Investigação em Educação em S. Tomé e Príncipe (RIE-STP) (São Tomé and Príncipe)
|
2020/03/05 | Didactics and Curriculum Development II: Sharing a learning path. Communication presented at the Curricular Unit Didactics and Curricular Development II (DDC II) of the Doctoral Program in Education (11th edition) of the University of Aveiro | Invited Lecture in Doctoral Program of Education (11th Edition)
Department of Education and Psychology of University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2019/09/23 | From the interview to the content analysis: a practical exercise ["Da entrevista à análise de conteúdo: um exercício prático"] | Caminhos de Investigação em Educação em Angola - 2º simpósio 2019
Esciola Superior Pedagógica do Naimbe, Angola (Namibe, Angola)
|
2019/08/23 | O percurso investigativo no âmbito de um curso de mestrado em educação: Concepção de instrumentos de recolha de dados (questionário e entrevistas) [The investigative path in the context of a master's degree in education: Design of data collection instruments (questionnaire and interviews). Workshop promoted within the scope of the 3rd edition of the masters in science teaching at ISCED - Angola.] | Invited Workshop promoted within the scope of the 3rd edition of the masters in science teaching at ISCED - Angola.]. Oficina
de trabalho dinamizada no âmbito dda 3ª edição dos mestrados em ensino de ciências do ISCED – Angola.
ISCED (Lubango, Angola)
|
2019/06/06 | Training of science teachers involving higher education institutions (HEIs) in Lusofonia: where are we and where do we want to go? ["Capacitação de professores de ciências envolvendo instituições de ensino superior (IES) na/da Lusofonia: onde estamos e para onde queremos/precisamos de ir?"] | Conference “Educação de Qualidade e Desenvolvimento”
Faculdade de Direito da Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2019/03/01 | Content analysis for investigative purposes: from theory to practice. Communication presented within the scope of the Curricular Unit (UC) Research Seminar II (SI II) | Invited Lecture at the Doctoral Program of Education from the University of Aveiro
Department of Education and Psychology, University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2019/03/01 | Didactics and Curriculum Development II: Sharing a learning path. Communication presented at the Curricular Unit Didactics and Curricular Development II (DDC II) of the Doctoral Program in Education (10th edition) of the University of Aveiro. | Invited Lecture for the Doctoral Program of Education of the University of Aveiro
Department of Education and Psychology of University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2018/11/08 | O que pode falhar? Reflexão sobre as dificuldades de alunos do ensino secundário no relatório tipo ‘V de Gowin’ para a melhoria da formação inicial de professores [What can fail? Reflection on the difficulties of secondary school students in the 'V of Gowin' report towards the improvement of initial teacher training]. | International Conference ‘A Voz dos Professores de Ciências & Tecnologia 2018’
UTAD (Vila Real, Portugal)
|
2018/10/18 | International cooperation for development in the field of Science Education: the case of Portuguese public universities ["Cooperação internacional para o desenvolvimento no âmbito da Educação em Ciências: o caso das universidades públicas portuguesas"] | 1st Seminar on “Internationalization in Higher Education "Education for a global world: challenges and opportunities in Portuguese
institutions of higher education
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2018/09/08 | Cooperação Internacional para o Desenvolvimento na área da Educação em Ciências recomendações sustentadas na investigação para a sua potenciação [International Development Cooperation in the field of Science Education sustained research recommendations for its enhancement] | COOPEDU IV – Cooperação e Educação de Qualidade
ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2018/09/08 | Potenciar o impacto da formação pós graduada de professores em Angola: recomendações sustentadas num projeto interinstitucional de avaliação [Enhancing the impact of postgraduate teacher education in Angola: recommendations supported by an interinstitutional evaluation project]. | COOPEDU IV – Cooperação e Educação de Qualidade
ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa. (Lisboa, Portugal)
|
2018/07/05 | Promover a leitura no âmbito da Educação em Ciência(s): porquê, para quê e como? Uma reflexão partilhada [Promote reading in Science Education(s): why, for what and how? A shared reflection]. | quinta edição do Seminário “Da Arte de Ler” no auditório da Biblioteca Municipal de Alcobaça.
Margarida Anastácio coordinator of Centro de Estudos Superiores da Universidade de Coimbra em Alcobaça. (Alcobaça, Portugal)
|
2018/05/19 | Formar em contextos interculturais – a minha experiência [Forming in Intercultural Contexts - My Experience]. | “UA Intercultural – dar Dar Voz a Experiências de Mentoring
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2018/05/04 | Internationalization of research in CIDTFF: consolidated strategies and lines of action ["Internacionalização da investigação no CIDTFF: estratégias consolidadas e linhas de ação"] | CIDTFF in debate
CIDTFF, Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2018/03/10 | Didactics and Curriculum Development II: Sharing a learning path. Communication presented within the Curricular Unit (UC) Didactics and Curricular Development II (DDC II) of the Doctoral Program in Education (9th edition) of the University of Aveiro | Invited Lecture for the Doctoral Program of Education of the University of Aveiro.
Department of Education and psychology University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2018/02/23 | Higher education institutions as agents of development cooperation. Communication presented in the framework of the UC Development and International Cooperation | Invited Lecture presented at Graduation Course in Public Administration
Department of Social, Political and Territory Sciences of the University of Aveiro, Portugal. (Aveiro, Portugal)
|
2018 | O acolhimento de estudantes timorenses na Universidade de Aveiro: uma reflexão partilhada [The reception of Timorese students at the University of Aveiro: a shared reflection]. | COOPEDU IV – Cooperação e Educação de Qualidade
ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa. (Lisboa, Portugal)
|
2017/05/08 | O domínio profissional e institucional da Ciência a partir do projeto de investigação de pós-doutoramento “Cooperação Internacional no âmbito da Educação em Ciências – recomendações sustentadas na investigação para sua potenciação” [The professional and institutional domain of Science from the postdoctoral research project “International Cooperation in Science Education - recommendations sustained in research for its enhancement”]. | Comunicação apresentada na Escola Secundária de Felgueiras no âmbito da Semana da Ciência e Tecnologia do Programa Ciência
Viva, edição 2015. Convite feito pelo coordenador do Centro de Ensino e Qualificação Profissional da Escola de Felgueiras,
Professor Joaquim Teixeira
(Felgueiras, Portugal)
|
2017/03/10 | Meta-analysis or literature review? Sharing a learning path in the field of Didactics and Curriculum Development II | Invited Lecture hold at the University of Aveiro (Doctoral Program of Education)
Department of Education and Psychology (Aveiro, Portugal)
|
2016/06/16 | Contributo para a divulgação das Energias Renováveis "nacionais" nas escolas [Contribution to the dissemination of "national" Renewable Energy in schools]. | II Encontro Comunicar Ciência - Reunião Nacional de Comunicadores de Ciência
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2014/07/22 | Project Salt Science II: Getting Students Closer to Science through the Study of Sodium Chloride | 11th International Conference on Hands on Science – Science Education with and for Society
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2007/11/08 | Towards Sustainable Development through Chemistry and Renewable Energies - how to move from intention to action in our schools ["Rumo ao Desenvolvimento Sustentável através da Química e das Energias Renováveis - como passar da intenção à acção nas nossas escolas"] | 5th DEDQ - Encontro Nacional da Divisão de Ensino e Divulgação da Química
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2006/03/03 | Testimonies of the Past – The example of the fossils from Mira (Portugal) ["Testemunhos do passado – o exemplo dos fósseis de Mira"] | 6ª Jornadas sobre o Ensino das Ciências: Escola Secundária de Tondela,
Escola Secundária de Tondela (Tondela, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2022/02 - Current | Lusofonia e acolhimento de estudantes da CPLP em universidades brasileiras e portuguesas
Supervisor of Sílvia Nogueira
|
Universidade Estadual do Paraíba, Brazil
|
2020/06 - Current | PhD - Teaching metamorphic rocks: new contexts, new challenges [¿O ensino das rochas metamórficas, novos contextos, novos
desafios] - FCT FELLOWSHIP
Co-supervisor
|
PhD in Science Education (PhD)
Department of Earth Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2017/09 - Current | PhD - Supervision in continuous teacher education in Angola: a study focused on the topic of bionergy. ["Supervisão na formação
contínua de professores de Biologia de Angola: Um estudo centrado na Bioenergética"] PhD Thesis DOCTORAL PROGRAM BEING ATTENDED
IN PART - TIME
Co-supervisor
|
Phd in Education (Supervision and Evaluation) (PhD)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2017/09 - Current | PhD - Planning of biology classes in the context of pedagogical practice: difficulties and proposals for overcoming. A study
with students from Namibe Higher Education School, Angola ["Planificação de aulas de Biologia em contexto de prática pedagógica:
dificuldades e propostas de superação. Um estudo com alunos da Escola Superior Pedagógica do Namibe, Angola"] PhD - DOCTORAL
PROGRAM BEING ATTENDED IN PART - TIME
Co-supervisor of Luísa Cambuta
|
PhD in Education (Didactics and Curricular Development) (PhD)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2017/03 - Current | PHD - Science Communication from an R&D unit - assessment of the impact of using video abstracts on the dissemination and
learning of Science(s) [Comunicação de Ciência de uma unidade I&D ¿ avaliação do impacto do uso de video abstracts na disseminação
e aprendizagem de Ciência(s] FCT FELLOWSHIP
Co-supervisor of Miguel Ferreira
|
PhD in History of Science and Science Education (PhD)
Centro de Ecologia Funcional, Portugal
|
2017/09 - 2022/03 | PhD - Concepts and practices of learning assessment in public schools of Lubango (Angola): the voice of teachers and students
of the 1st cycle of secondary education in the subject of Labor Education ["Conceções e práticas de avaliação das aprendizagens
em escolas estatais do Lubango: a voz dos professores e alunos do I ciclo do ensino secundário na disciplina de Educação Laboral]
PhD Thesis; DOCTORAL PROGRAM BEING ATTENDED IN PART - TIME
Co-supervisor of Domingos Simão
|
PhD in Education (Supervision and Evaluation) (PhD)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2019/04 - 2022 | Master - A tree cortin for our school: from the conceptualization to the implementation of an environmental education project
with 7th grade students from the village Arimba (Angola). [Uma Cortina Vegetal para a nossa Escola - da conceção à implementação
de um projeto de educação ambiental com alunos da 7ª classe da comuna Arimba."]
Supervisor of Yvette Tchivinda Serafim
|
Master in Teaching Sciences (Biology) (Master)
Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla, Angola
|
2019/04 - 2022 | MASTER - Innovating at initial teacher education involving biology teacher of secondary education (1st cycle): a action-research
study involving the school 'Patrice Lumumba' of Mocâmedes (Angola)
Supervisor
|
Master in Teaching Sciences (Master)
Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla, Angola
|
2020/12 - 2021/03 | POST DOCTORAL RESEARCH INTERNHIP Study of questioning patterns in online supervision contexts of in-service teachers [" Estudo
do padrão de questionamento em contextos online na supervisão de professores"]
Co-supervisor
|
Post Doctoral Research Internship (Other)
Universidade do Estado de Santa Catarina - Campus III Planalto Serrano, Brazil
|
2020/10 - 2020/12 | POST DOCTORAL SHORT RESEARCH INTERNSHIP The Lusophone community and welcoming strategies for students from CPLP in Brazilian
and Portuguese universities [" Lusofonia e acolhimento de estudantes da CPLP em universidades brasileiras e portuguesas”]
Co-supervisor
|
Post Doctoral Research Internship (Other)
Universidade Estadual do Paraíba, Brazil
|
2019/04 - 2020/08 | MASTER - Conceptualization and implementation of a practical activity focuse don local botanical biodiversity involving 7th
grade students of the school 'Colégio nº 457 Comandante Gika Chibia' (Angola) - which effects on the teaching and learning
quality? ["Conceção e implementação de uma actividade prática focada na biodiversidade botânica local envolvendo alunos da
7ª classe do Colégio nº 457 Comandante Gika Chibia (Angola) - Que efeitos na qualidade do ensino e de aprendizagem em Biologia?"]
Supervisor of Victor Cahala
|
Teaching in Sciences (Biology) (Master)
Instituto Superior de Ciências da Educação - ISCED, Angola
|
2017/03 - 2019/07 | PhD - Continuing Education of Physics Teachers in Angola: Contribution towards the development of assessment skills as learning
and supervisory practice [Formação Contínua de Professores de Física em Angola: contributo do desenvolvimento de competências
sobre avaliação como aprendizagem e como prática supervisiva] Phd Thesis
Co-supervisor of Maria da Graça Breganha
|
Phd in Education - Supervision and Evaluation (PhD)
Universidade de Aveiro - CIDTFF, Portugal
|
2016/03 - 2018/11 | PhD - Energy and Climate Change: Contributions to an Energy and Climate Strategy for Timor-Leste [Energia e Alterações Climáticas:
contributos para uma Estratégia Energética e Climática para Timor-Leste] PhD Thesis
Co-supervisor of Gabriel António de Sá
|
Phd in Energetic Systems an Climate Change (PhD)
Department of Environment and Planning, University of Aveiro, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2020/11/26 - 2020/11/27 | Integrated the organizing committee of PAISE Project Seminar "Training teachers today: sharing knowledge, experiences and
challenges", 26-27 November 2020, online and face-to-face, University of São Tomé and Príncipe (2020/11/26 - 2020/11/27)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
University of São Tomé and Principe, São Tomé and Príncipe |
2020/11/05 - 2020/11/06 | Integrated the organizing commite of - II National and I International Congress on Supervision: Policies and Practices, 5-6/11/2020,
http://supervisao2020.web.ua.pt/ (2020/11/05 - 2020/11/06)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/07/15 - 2020/07/15 | IV CIDTFF Forum, 15 July 2020, online, university of aveiro, https://blogs.ua.pt/cidtff/?p=31086 (2020/07/15 - 2020/07/15)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2020/09/24 | Se os minerais falassem fariam Eco(logia): O ensino de mineralogia e ecologia no ensino básico e secundário [If Minerals would
talk… the teaching of minearlogy and ecology in basic and secondary education] Miguel Gomes, University of Coimbra, Portugal.
Departament of Life Sciences, Master in Science Teaching
(Thesis) Main arguer
|
Miguel Gomes (Master)
Departament of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2020/06/30 | Estratégia Metodológica de capacitação de professores em práticas de laboratório no ensino da Biologia no colégio 110 27 de
Março do Município do Lubango [Metodhological Strategy of teacher training in laboratorial activities in public school 27
de Março¿ of Lubango],
(Thesis) Main arguer
|
Bela Salavador (Master)
Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla, Angola
|
2019/12/12 | Evaluation of the Portuguese environmental education program of the LIFE Rupis project ["Avaliação do programa de educação
ambiental português do projeto LIFE Rupis "]
(Thesis) Arguer
|
Susana Dias (Master)
Universidade de Aveiro Departamento de Ambiente e Ordenamento, Portugal
|
2019/12/04 | The Role of Non-Governmental Organisations in the Implementation of Public Policies on Sustainable Development in Mozambique
[O Papel das Organizações não Governamentais na Implementação de Políticas Públicas de Desenvolvimento Sustentável]
(Thesis) Arguer
|
Vilme Vassele (Master)
Departamento de Ciências Sociais, Políticas e do Território, Portugal
|
2019/12/04 | Networks for Cooperation, Action and Education: The Case of the ONGD ORBIS – Cooperation and Development ["Redes de Cooperação,
Ação e Educação: O Caso da ONGD ORBIS – Cooperação e Desenvolvimento"]
(Thesis) Arguer
|
Djamira Cosne (Master)
Departamento de Ciências Sociais, Políticas e do Território, Portugal
|
2019/11/10 | Students' questions in science teaching and learning: arguments that point to their valorization based on a qualitative meta-analysis
["As perguntas dos estudantes no ensino e na aprendizagem em Ciências: argumentos que apontam para a sua valorização a partir
de meta-análise qualitativa"]
(Thesis) Main arguer
|
Lorita Galle (PhD)
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
|
2019/10/13 | Environmental Education and Local Development in the Porto real community (Ilha do Príncipe): the reuse of hulls to produce
handicrafts ["Educação Ambiental e Desenvolvimento Local na comunidade de Porto real (Ilha do Príncipe): a reutilização de
casco para produzir artesanato"]
(Thesis) Arguer
|
Olga dos Santos (Master)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
|
2019/10/11 | The role of the educational project in promoting school autonomy, management and leadership: a study at the medium industrial
institute of Benguela - Angola ["O papel do projeto educativo na promoção da autonomia, gestão e liderança escolar: um estudo
no instituto médio industrial de Benguela – Angola"]
(Thesis) Arguer
|
Eduarda Vanda Chiringutira (Master)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
|
2019/07/28 | Evolution and Fossil Record in the Diversity of Life - The game as a teaching-learning strategy ["Evolução e Registo Fóssil
na diversidade da Vida – O jogo como estratégia de ensino – aprendizagem. "]
(Thesis) Arguer
|
João Paulo Osório (Master)
Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2019/07/28 | Hinoki - a geobiological tale. Seismology, Multicellularity and Life Cycles in Basic and Secondary Education [Hinoki – um
conto geobiológico. Sismologia, Multicelularidade e ciclos de Vida no ensino básico e secundário"]
(Thesis) Arguer
|
João Silva (Master)
Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2019/07/28 | The fire that gives Life and Life under fire: Biology and Geology teaching practices at 1oth and 12th grade ["O Fogo que
dá vida e a Vida sob Fogo: Práticas letivas de Biologia e Geologia no 10 e 12º ano de escolaridade"]
(Thesis) Arguer
|
Diana Vieira (Master)
Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2019/07/27 | From the inside of the cell to the inside of the Earth - Teaching of cell growth, sexual reproduction and the internal structure
of the Earth ["Do interior da célula ao interior da Terra – Ensino do crescimento celular,, da reprodução sexuada e da estrutura
interna da Terra ."]
(Thesis) Arguer
|
Cristina Figueiredo (Master)
Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2018/12/19 | Vocational training applied to the case of local municipal employees ["A Formação profissional aplicada ao caso dos colaboradores
autárquicos"]
(Thesis) Arguer
|
Sara Raquel Martins Monteiro (Master)
Departamento de Ciências Sociais, Políticas e do Território, Portugal
|
2017/12/13 | Students' interests in the Natural Sciences at different levels of education ["Interesses dos alunos pelas Ciências Naturais
em diferentes níveis de ensino "]
(Thesis) Arguer
|
Maria João Macário (Master)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2017/07/14 | Discovering the cardiovascular system and the magmatic rocks through multimedia resources ["Descobrir o sistema cardiovascular
e as rochas magmáticas através de recursos multimédia"]
(Thesis) Arguer
|
Diana Soares (Master)
Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2017/03/17 | Field Classes and Museum Classes: Teaching Resources of Paleontology in Primary and Secondary Education ["Aula de campo e
aula de museu: recursos didáticos para conteúdos com paleontologia no ensino básico e secundário"]
(Thesis) Arguer
|
Matilde Lopes de Oliveira (PhD)
Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal
|
2016/12/06 | The Role of Portuguese Civil Society in the Timor-Leste Liberation Process: Dynamics and Impacts of Engagement ["O Papel da
Sociedade Civil Portuguesa no processo de Libertação de Timor-Leste: dinâmicas e impactos do envolvimento"]
(Thesis) Arguer
|
Alexandre Ornay Pinto (Master)
Departmento de Ciências Sociais, Políticas e do Território, Portugal
|
2016/12/03 | The use of Didactical scripts in Natural Science Classes: A Science - Technology - Society Approach [Aplicação de Guiões nas
aulas de Ciências Naturais: uma abordagem CTS"]
(Thesis) Arguer
|
Décio Rodrigues (Master)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2016/11/27 | Cooperative learning in debates focused on scientific controversies: climate change ["A aprendizagem cooperativa no debate
de controvérsias científicas: as alterações climáticas"]
(Thesis) Arguer
|
Ana Isabel Pereira de Moura (Master)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2016/10/14 | Re-mapping formal and non-formal education: poststructuralist perspective
(Thesis) Arguer
|
Justina Garbauskaite-Jakimovska (Other)
Vilniaus pedagoginis universitetas Pedagogikos ir psichologijos institutas, Lithuania
|
2016/09/29 | Quality assessment in Angolan public higher education institutions ["Avaliação da qualidade em instituições de ensino superior
públicas angolanas"]
(Thesis) Arguer
|
Anilda André (PhD)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2016/07/19 | Education for Sustainable Development in higher education and elementary school ["Educação para o Desenvolvimento Sustentável
no ensino superior e no 1º ciclo do ensino básico"]
(Thesis) Arguer
|
Daniela Sofia Conceção Rodrigues (Master)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2016/07/15 | Homework as a context to promote critical thinking in natural sciences in the 2nd cycle of basic education ["Potenciar o trabalho
de casa como contexto para promover o pensamento crítico em ciências naturais do 2º ciclo do ensino básico"]
(Thesis) Arguer
|
Vanessa Sofia Soares Reis (Master) |
2016/04/12 | Homework as a context for the development of argumentation in the 2nd cycle of basic education ["Potenciação do Trabalho de
Casa como contexto para o Desenvolvimento da argumentação no 2º ciclo do ensino básico"]
(Thesis) Arguer
|
Inês Pereira (Master)
Department of Education and Psychology, Portugal
|
2015/12/18 | The crisis and the impact in the NGDO funding - the case of Fundação Fé e Cooperação (FEC) ["A crise e o impacto no financiamento
das ONGD - o caso da FEC"]
(Thesis) Arguer
|
Rita Maria Bernardo Lourenço (Master)
Departamento de Ciências Sociais, Políticas e do Território, Portugal
|
2013/11/22 | Students' questions and explanations in science ["As perguntas e as explicações dos alunos em ciências" ]
(Thesis) Arguer
|
Helena Maria Pé-Curto Apolo (Master)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2020/03/10 - Current | Invited assistant of the Coordinator of Research Group 3 " Policies, Evaluation and Quality", of CIDTFF, University of Aveiro. [https://www.ua.pt/cidtff/page/23520] | Coordinator assistant |
2016 - Current | Associação Iberoamerica of CTS na educação em Ciências http://aia-cts.web.ua.pt/ | Member |
2019/12/03 - 2021/03 | Elected Coordinator of Laboratory of Supervision and Evaluation - Lab_SuA of CIDTFF, University of Aveiro (Portugal) | Coordinator of the Laboratory |
2019/05/06 - 2019/05/10 | ‘Visiting research Fellow’ at College of Business, Arts and Social Sciences (CBASS), University of Brunel, Uxbridge, United Kingdom (06th – 10th May 2019). Financing: Erasmus + - Action 1 (Teaching Staff Mobility). | Visiting Research Fellow |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2020/02 - Current | Supervision and Evaluation (co-lecturing with Ana Isabel Andrade) | Supervision and Evaluation (Supervisão e avaliação) (Doutoramento) | Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
2019/09/01 - Current | Supervision of Pedagogical Practice (1º ciclo e 2º ciclo do ensino básico - Matemática e Ciências Naturais) | Pedagogical Practice (Mestrado integrado) | Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
2020/03/24 - 2020/04/01 | POST-PONED DUE TO COVID 19 - Formar e investigar em contextos de cooperação internacional para o desenvolvimento | ADADEMIC DEVELOPMENT (Outros) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2019/09/01 - 2020/01/01 | Supervision and Training (Supervisão e Formação) | Supervisão e Formação (Mestrado) | Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
2019/09/10 - 2019/09/23 | Didactics and Curriculum of Biology | Didactics and Curriculum of Biology (Mestrado) | Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla, Angola |
2019/08/23 - 2019/08/23 | O percurso investigativo no âmbito de um curso de mestrado em educação: Concepção de instrumentos de recolha de dados (questionário e entrevistas) [The investigative path within a master's degree course in education: Design of data collection instruments (questionnaire and interviews)] | Research In Education (Outros) | Instituto Superior de Ciências da Educação - ISCED, Angola |
2018/09/01 - 2019/02 | Didactis of Biology (1st semester) | Didactis of Biology (1st semester) (Mestrado) | Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal |
2018/11/16 - 2018/11/17 | Teacher trainer within the national conference “Saving, Well-being and Sustainability". Accredited course for early childhood educators, teachers of Basic and Secondary Education by the Pedagogical Scientific Council of Continuing Vocational Training in 2018 (CCPFC/ACC – 100832118; 12h. | (Outros) | Universidade de Aveiro, Portugal |
2018/03 - 2018/08 | Didactics of Biology (2nd semester) | Didactics of Biology (Mestrado) | |
2017/09/01 - 2018/02 | Didactics of Biology (semester 1) | Didactics of Biology (Mestrado) | Department of Life Sciences - University of Coimbra, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2021/02/05 | Heading H(À) Education (Diário de Aveiro) : is the ability to innovate taught or learned?, 05 February 2021, | Diário de aveiro |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2020/11/12 - Current | - Listening Education: Episode 29, Assessing for learning with "Letters with Science", November 2020, https://www.ua.pt/pt/noticias/9/64828 | Education |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2020/04 - Current | Revista Lusófona de Educação (Special Edition "Internationalisation of Portuguese Higher Education: challenges and opportunities") Co-editors Susana Pinto & Mónica Lourenço | Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) |
2020 - Current | Studies in Educational Evaluation (0191-491X) | Elsevier |
2020 - Current | SAGE Open | SAGE |
2019 - Current | Education Sciences (2227-7102) | MPDI |
2018/08/06 - Current | Journal of Education of the Mauritius Institute of Education | Mauritius Institute of Education |
2018 - Current | Sustainability (2071-1050) | MPDI |
2017 - Current | Indagatio Didactica (1647-3582) | Indagatio Didactica - CIDTFF |
2019/08 - 2020/04 | Sustainability (Special Issue: "Graduate Employment and Sustainability in a Global and Changing Labour Market: Challenges and Opportunities for Higher Education") Invited Editor (2071-1050) | MPDI |
2019 - 2019 | Studies in Higher Education (0307-5079) | Taylor & Francis & Society for Research into Higher Education |
2014 - 2019 | Science in School (1818-0361) | EIROFORUM |
Distinctions
Other distinction
2022 | Top 100 Women in Social Enterprise 2022 |
2004 | Avelar Brotero - Highest grade in Biology Degree (final classfication 17.45) |
1999 | Merit Scholarship - Licenciatura (classification over 14 values out of 20)
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|
1997 | Merit Scholarship - Secondary Education (classification over 16 values out of 20)
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|