Identification
Personal identification
- Full name
- Rosana Marreco Orsini Brescia
Citation names
- Marreco Orsini Brescia, Rosana
- Orsini, Rosana
- Marreco Brescia, Rosana
Author identifiers
- Ciência ID
- 6318-6132-1DFA
- ORCID iD
- 0000-0002-3034-5611
Addresses
- Rua Dom João IV 226, 4000-301, Porto, Porto, Portugal (Personal)
Websites
- www.rosanaorsini.com (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Italian | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Spanish; Castilian | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Portuguese (Mother tongue) | |||||
German | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Elementary (A2) | Elementary (A2) | Elementary (A2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2011/03/01 - 2017/07/31
Concluded
|
A cenografia teatral de raiz italiana em Portugal no século XVIII (Pós-doutoramento)
Major in Music
Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
|
2006/12/01 - 2010/12/10
Concluded
|
Doutoramento (Doctorat)
École doctorale Histoire moderne et contemporaine, France
Association Sorbonne Université, France "C'est là que l'on joue la comédie: les Casas da Ópera en Amérique Portugaise au XVIIIe siècle" (THESIS/DISSERTATION)
|
Très Honorable |
2006/11/01 - 2010/12/10
Concluded
|
Ciências Musicais (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"C'est là qu'on joue la comédie: les Casas da Ópera en Amérique Portugaise (1719-1819)" (THESIS/DISSERTATION)
|
très honorable |
2005/09/01 - 2006/06/13
Concluded
|
Master (Master)
Major in História Moderna e Contemporânea
Association Sorbonne Université, France
"Les arts du spectacle en Minas Gerais au XVIIIe siècle" (THESIS/DISSERTATION)
|
Très bien |
2004/09/01 - 2005/06/30
Concluded
|
Music Performance (Postgraduate Certificate)
Major in Vocal Performance
Royal Academy of Music, United Kingdom
|
|
2002/08/18 - 2004/05/30
Concluded
|
Master in Music (Master)
Major in Vocal Performance
Manhattan School of Music, United States
|
|
1998/02/02 - 2002/04/19
Concluded
|
Música (Graduado)
Major in Canto Lírico
Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil
|
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/02/01 - 2025/01/31 | Researcher (Research) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal | ||
2011/02/01 - 2017/06/30 | Postdoc (Research) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2011/04 - 2017/07 | A cenografia teatral de raiz italiana em Portugal no século XVIII
SFRH/BPD/70660/2010
|
Fundo Regional para a Ciência e Tecnologia |
2008/10 - 2010/10 | As Casas da Ópera na América Portuguesa no século XVIII
SFRH / BD / 44572 / 2008
|
Fundo Regional para a Ciência e Tecnologia |
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2020/01/01 - Current | Arquivo de Música do Museu-Biblioteca do Paço Ducal de Vila Viçosa
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2021/01/01 - 2025/12/31 | Laboratório Associado para a Investigação e Inovação em Património, Artes, Sustentabilidade e Território
Universidade do Minho, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal Centro em Rede de Investigação em Antropologia, Portugal Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal Universidade do Minho Laboratório de Paisagens Património e Território, Portugal ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal Universidade de Coimbra, Portugal Universidade de Évora, Portugal Universidade NOVA de Lisboa, Portugal Instituto de História Contemporânea, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2021/01/01 - 2025/12/31 | IN2PAST - Laboratório Associado para a Investigação e Inovação em Património, Artes, Sustentabilidade e Território
LA/P/0132/2020
Universidade de Évora, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2023/01/01 - 2024/06/30 | A Música em estilo concertante no antigo Real Mosteiro de São Bento da Avé-Maria do Porto (1764-1834)
2022.01889.PTDC
Principal investigator
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Under evaluation
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical
UID/EAT/00693/2019
Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal Instituto Politécnico do Porto, Portugal Biblioteca Nacional, Brazil Universidade de Évora, Portugal Universidade NOVA de Lisboa, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 693 - 2011-2012
PEst-OE/EAT/UI0693/2011
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Dictionary entry |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Magazine article |
|
Newspaper article |
|
Website |
|
Artistic / Performance
Artistic exhibition |
|
Audio recording |
|
Curatorial / Museum exhibition |
|
Musical performance |
|
Program / Show |
|
Theatre play |
|
Other
Dataset |
|
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/10/19 | Music and the intangible heritage of the ancient Royal Monastery of São Bento da Avé-Maria in Oporto | Architectures of the Soul
ISCTE - Universidade de Lisboa (Batalha, Portugal)
|
2023/09/04 | Cloistered Women, Freed Musicians: the musician nuns of the Royal Monastery of São Bento da Avé-Maria of Oporto | Fourth International Conference on women’s work in Music
Bangor University (Bangor, United Kingdom)
|
2023/06/05 | A cor da ópera no Brasil Setecentista | Jornada Internacional Teatro e Escravismo: nexos, elípses e inadequações
Universidade de São Paulo (São Paulo, Brazil)
|
2022/09/29 | The Spanish Libertine and the Opera Houses of 18th and 19th century Brazil | 200 Years of Don Giovanni in Brazil: the “Opera of all Operas” Debut beyond Europe on 20 September 1821 in Rio de Janeiro
and its Cultural-Political Context
Don Juan Archiv (Vienna, Austria)
|
2022/08/21 | Women and music in 18th century Portugal | 21th Quinquennial Conference of the International Musicological Society
Athens University (Athens, Greece)
|
2021/08/19 | Operárias: Gênero e Etnicidade nas Óperas no Brasil no século XVIII | Projeto Linha Vermelha - Companhia Dual
Companhia Dual (São Paulo, Brazil)
|
2021/05/22 | O Órgão Joaquim José da Fonseca | Apresentação do Livro O Órgão Joaquim José da Fonseca da Casa Portuguesa do Pastel de Bacalhau
Castelpor (Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
2020/11/21 | Tornate all'antico e sarà un progresso? Cenografia histórica X Cenografia contemporânea | Festival Mouseia 2020: Entre Diálogos e Tradições
Centro Ambiental Eduardo Bonetti (São José dos Campos, Brazil)
|
2020/11/07 | O Teatro de São João e a cidade do Porto | Apresentação do Livro O Velho Teatro de São João (1798-1918)
Teatro Nacional de São João, CESEM (Porto, Portugal)
|
2020/09/18 | Mulieres in ecclesiis taceant? Monjas, música e teatro nos conventos femininos da América Portuguesa no século XVIII | VIII Residência Cirteciense
Universidade de Évora, Mosteiro de São Bento de Cástris (Évora, Portugal)
|
2019/11/14 | Sereias do Douro: as monjas cantoras no Porto em finais do século XVIII | IX Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Lisboa, Portugal)
|
2019/07/07 | Musica Divina: the musician nuns of the Convent of Santa Clara in Oporto (1760-1830) | International Musicological Society Intercongressional Symposium
Universität Luzern (Luzerna, Switzerland)
|
2019/04/22 | Sereias do Douro: as monjas cantoras no Porto em finais do século XVIII | Colóquio Um Reino de Mulheres: Expressões literárias, culturais e artísticas nas instituições monástico-conventuais femininas
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
|
2018/12/14 | Ópera, Baderna e Carnaval: três artistas italianas e o teatro no Rio de Janeiro oitocentista | Encontro Académico do Portingaloise - Festival Internacional de Danças e Músicas Antigas
Universidade de Coimbra (Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
2018/11/17 | Sereias no claustro: as freiras musicistas em Portugal e no Brasil dos séculos XVIII e XIX segundo o olhar dos viajantes estrangeiros | VIII Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Porto, Portugal)
|
2018/11/01 | Las óperas de marionetas en el Portugal dieciochesco: actores con alma de alambre y cuerpo de corcho, entre las influencias castellana e italiana | Across Labels: Genres of Music Theatre – MadMusic Espacios, géneros y públicos de la música en Madrid, ss. XVIII-XIX
Universidade Complutense de Madrid, Teatro Real (Madrid, Spain)
|
2017/06/24 | Il fin è la meraviglia: a importância da cenografia na ópera dos séculos XVII e XVIII | 28º Festival Internacional de Música Colonial Brasileira e Música Antiga, Juiz de Fora
Universidade Federal de Juiz de Fora (Juiz de Fora, Brazil)
|
2017/05/04 | É lá que se representa a comédia: os teatros setecentistas luso-americanos | Os Teatros da América Latina: a influência do Teatro, da Dança e da Música em Portugal e Espanha nos séculos XVI a XVIII no
desenvolvimento dos espaços cénicos na América Latina
Faculdade de Arquitectura da Universidade de Lisboa in collaboration with OISTAT – International Organization of Scenographers,
Theatre Architects and Tecnitians (Setubal, Portugal)
|
2015/11/12 | La Vera Constanza: genealogia de uma tempestade | V Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Évora, Portugal)
|
2015/02/07 | A maior empresa do mundo: a cenografia no Teatro do Bairro Alto na primeira metade do século XVIII | Colóquio António José da Silva – O Judeu 310 anos
Museu Nacional do Teatro, CESEM (Lisboa, Portugal)
|
2014/11/07 | La Nobile Archittetura di Scene, Machine, e Teatro: A cenografia nas óperas de Pietro Metastasio representadas em Portugal na primeira metade do século XVIII | Workshop Internacional: Projectos, modelos e circulação artística entre Lisboa e Roma no século XVIII
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2014/10/12 | Teatro e poder na Bahia setecentista | III Simpósio de Música Ibero-Americana
CESEM/FCSH, Universidad de Salamanca e Universidade Federal do Amazonas (Lisboa, Portugal)
|
2014/10/10 | Viva São Gonçalo! A visão de um viajante francês das festas em homenagem ao Santo de Amarante realizadas na Bahia em 1718 | III Simpósio Internacional de Musicologia Histórica
Academia Portuguesa de Artes Musicais. Convento dos Capuchos de Almada (Almada, Portugal)
|
2013/11/07 | O Real Teatro de São João (1813): representação e poder na velha cidade de São Sebastiã | A Música no espaço luso-brasileiro: um panorama histórico
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2013/10/18 | Quando fratres sunt boni, sunt Bonifrates: l'opera di Bonifrates nel Portogallo del settecento | XX Convegno della Società Italiana di Musicologia
Società Italiana di Musicologia (Foggia, Italy)
|
2013/05/27 | Las representaciones teatrales realizadas en América Portuguesa por ocasión de la aclamación del Rey José I: el teatro de la colonia a caballo entre las tradiciones castellana y italiana | I Simposio Internacional de Jóvenes Investigadores del Barroco Iberoamericano
Universidad de Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Spain)
|
2013/03/18 | El Teatro de Mouraria de Lisboa: un otro espacio para los títeres portugueses en el siglo XVIII | VI Jornades d'Etudiants de Musicologia i Joves Musicòlegs
Escuela Superior de Música de Catalunya (Barcelona, Spain)
|
2012/09/04 | ¡Fuego en escena! La representación de incendios en el Teatro Real de Salvaterra de Magos en la segunda mitad del siglo XVIII | VIII Congreso de la Sociedad Española de Musicología
Universidad de la Rioja (Logroño, Spain)
|
2012/08/27 | Augusta Candiani e la scena lirica del Impero Brasiliano | 19th International Congress of the International Musicological Society
International Musicological Society (Roma, Italy)
|
2012/08/13 | Os Teatros de tradição ibérica na América Portuguesa: Rio de Janeiro e Vila Rica na transição entre o Teatro del Siglo de Oro e a Ópera Italiana | Second International Conference on Architecture, Theatre and Culture
Universidade Federal do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro, Brazil)
|
2012/04/01 | I Teatri del Re: l'importazione dei costumi per le opere serie realizzate nei teatri regi durante il regno di Giuseppe I del Portogallo | Fashioning Opera and Musical Theatre: Stage Costumes in Europe from the Late Renaissance to 1900
Fondazione Cini (Venezia, Italy)
|
2011/11/25 | O Teatro do Real Paço de Salvaterra de Magos: arquitectura e cenografia nas temporadas de 1762 a 1792 | VIII Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Porto, Portugal)
|
2011/07/20 | Um francês na Bahia a princípios do século XVIII: as impressões de La Barbinais das festas de Natal no Convento de Santa Clara de Salvador e de São Gonçalo do Amarante, representadas por François le Roux Durant | 13° Coloquio do RIdIM / 1° Colóquio Brasileiro de Iconografia Musical
Universidade Federal da Bahia (Salvador da Bahia, Brazil)
|
2011/04/12 | El teatro efímero en América Portuguesa en la primera mitad del siglo XVIII: teatro español y opera italiana aclimatados a los trópicos | IV Jornadas de Jóvenes Musicologos
Universidad de Oviedo (Oviedo, Spain)
|
2010/04/21 | Las actrices mulatas de las Casas de Opera de América Portuguesa | ", III Jornadas de Estudiantes de Musicologia y Jovenes Musicologos
Universidad Complutense de Madrid (Madrid, Spain)
|
2009/11/01 | The Italian Luso-Brazilian Opera Houses in the 18th century | XVI Convegno della Societa Italiana di Musicologia
Società Italiana di Musicologia (Roma, Italy)
|
2008/06/02 | The Opera House of Ouro Preto, Brazil (1770) | 13th Biennial Conference on Baroque Music
University of Leeds (Leeds, United Kingdom)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/09/01 - 2024/11/25 | 1794: como compositores polifacetados e cantoras virtuosas fizeram de um antigo mosteiro um grande centro de produçao musical.
Supervisor
|
Ciências Musicais (Master)
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/07/21 - 2023/07/30 | Diretora Artística do 32 Festival Internacional de Música Antiga e Música Colonial Brasileira (2023/07/21 - 2023/07/30)
Festival (Co-organisor)
|
Universidade Federal de Juiz de Fora, Brazil |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/12/02 | "A opereta 'A Princesa do Catete,' de Euclides Fonseca (1854-1929): estudo cênico-musical e edição"
Thesis Member
|
Melina Lima Peixoto (PhD)
Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil
|
2023/01/27 | Tolomeo e Alessandro: overo la corona disprezzata, de Domenico Scarlatti: Análise e construção da personagem Seleuce
Thesis Member
|
Jéssica Luane de Pádua Barbosa (PhD)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2022/07/16 | Da Palavra ao Gesto: a gestualidade no Barroco Francês enquanto instrumento de expressão musical
(Thesis) Main arguer
|
Bianca Pereira Alves (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
2021/04/07 | A conjecture of singing Chinese repertoire with the Italian Bel Canto technique
Supervisor
|
Mian Chen (PhD)
Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2020/06/23 | Teatro como palco de uma Sociedade e Transformador de Espaços Públicos: O Teatro Público do Século XVII
(Thesis) Main arguer
|
Raquel Medina Cabeças (PhD)
Universidade Autónoma de Lisboa, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023 - Current | American Music (0734-4392) | Illinois University Press |
2022/06/01 - Current | Cadernos de História (2237-8871) | Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023 - Current | Revista de Música Vocal Erudita Brasileira (associated editor) (2965-629X) | Universidade Federal de Minas Gerais - Escola de Música |
2023/05/01 - 2023/06/30 | American Music (0734-4392) | Illinois University Press |
2020/01/01 - 2020/12/31 | Música Hodie (2317-6776) | Universidade Federal de Goiás |
2018/01/01 - 2018/12/31 | Dedalus - REVISTA PORTUGUESA DE LITERATURA COMPARADA (0871-9519) | Associação Portuguesa de Literatura |